Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door 999 » za okt 31, 2020 1:56 pm

Trab schreef:
za okt 31, 2020 1:53 pm
raymon schreef:
Lionel schreef:Wie vond hier nou serieus dat Atalanta de eerste helft van de mat werd gespeeld? Dat is echt onmogelijk om dat te vinden, zelfs als het een mening is.
De eerste 20 minuten was Atalanta heel sterk vond ik. Daarna was Ajax duidelijke betere. Atalanta werd niet van de mat gespeeld maar Ajax kon de bal makkelijk rond laten gaan en de 0-2 was logischer dan de 1-1
Precies. Het waren niet eens 20 minuten. Ajax begon sterk met een paar goede acties van Antony. Daarna was Atalanta een paar keer gevaarlijk over onze rechterkant. Waren momentjes. Daarna nam Ajax weer het initiatief en na de goal waren we heer en meester tot de rust. Na de rust begonnen we ook goed, totdat Gravenberch die bal volkomen onnodig verspeelde.
Waar het om gaat is dat iedereen voor de wedstrijd Atalanta roemde. Aanvalmachine, kwartfinale CL gehaald en in blessuretijd uitgeschakeld. De meesten tekenden voor een gelijkspel. Dat Atalanta werd volkomen lam gelegd door Ajax. De geroemde backs kwam bijna niet in het stuk voor. Gewoon prima gespeeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vergeet niet dat de opstelling van EtH en AJAX ook de grond in werd geboord.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Trab » za okt 31, 2020 2:00 pm

999 schreef:
Trab schreef:
za okt 31, 2020 1:53 pm
raymon schreef: De eerste 20 minuten was Atalanta heel sterk vond ik. Daarna was Ajax duidelijke betere. Atalanta werd niet van de mat gespeeld maar Ajax kon de bal makkelijk rond laten gaan en de 0-2 was logischer dan de 1-1
Precies. Het waren niet eens 20 minuten. Ajax begon sterk met een paar goede acties van Antony. Daarna was Atalanta een paar keer gevaarlijk over onze rechterkant. Waren momentjes. Daarna nam Ajax weer het initiatief en na de goal waren we heer en meester tot de rust. Na de rust begonnen we ook goed, totdat Gravenberch die bal volkomen onnodig verspeelde.
Waar het om gaat is dat iedereen voor de wedstrijd Atalanta roemde. Aanvalmachine, kwartfinale CL gehaald en in blessuretijd uitgeschakeld. De meesten tekenden voor een gelijkspel. Dat Atalanta werd volkomen lam gelegd door Ajax. De geroemde backs kwam bijna niet in het stuk voor. Gewoon prima gespeeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vergeet niet dat de opstelling van EtH en AJAX ook de grond in werd geboord.
Zeker. Ook door mij. Dacht dat we totaal overlopen zouden worden. Maar in werkelijkheid werkte het prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door 999 » za okt 31, 2020 2:10 pm

Trab schreef:
za okt 31, 2020 2:00 pm
999 schreef:
Trab schreef:
za okt 31, 2020 1:53 pm

Precies. Het waren niet eens 20 minuten. Ajax begon sterk met een paar goede acties van Antony. Daarna was Atalanta een paar keer gevaarlijk over onze rechterkant. Waren momentjes. Daarna nam Ajax weer het initiatief en na de goal waren we heer en meester tot de rust. Na de rust begonnen we ook goed, totdat Gravenberch die bal volkomen onnodig verspeelde.
Waar het om gaat is dat iedereen voor de wedstrijd Atalanta roemde. Aanvalmachine, kwartfinale CL gehaald en in blessuretijd uitgeschakeld. De meesten tekenden voor een gelijkspel. Dat Atalanta werd volkomen lam gelegd door Ajax. De geroemde backs kwam bijna niet in het stuk voor. Gewoon prima gespeeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vergeet niet dat de opstelling van EtH en AJAX ook de grond in werd geboord.
Zeker. Ook door mij. Dacht dat we totaal overlopen zouden worden. Maar in werkelijkheid werkte het prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maakt mij niet uit door wie ( we zitten er allemaal wel eens naast ) , maar wees dan ook gewoon eerlijk ( zoals sommige hier ) om te zeggen dat het gewoon goed was.Punt.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Jöhnk » za okt 31, 2020 2:27 pm

Nee, zo werkt het niet. Je kunt niet jouw persoonlijke mening verkondigen en dan afsluiten met 'punt'. Althans, het kan wel, maar is niet de bedoeling van een discussieforum.

Ik vond het helemaal niet zo goed. Hoeveel goed uitgespeelde kansen hebben we gezien van Ajax' kant? Geen enkele. Een onterechte penalty, een keepersfout, en verder niks fatsoenlijks gecreëerd op dat ene moment na dat Schuurs met de bal begon te rennen maar zo'n grote kans was dat niet. Ik vind het een aanfluiting. Je hoopt dat zo'n 0-13 toch iets betekent, behalve dat VVV echt heel slecht is, maar daar was geen enkele sprake van.

Zie ook hier de xG statistiek: https://www.vi.nl/combinatie/ajax-in-europa-202021

Als je de penalty niet meeneemt is de xG van Ajax net iets meer dan 0.5. Tegenover Atalanta bijna 2. Dat is een groot verschil. Ajax heeft nauwelijks iets gecreëerd; Atalanta wel.

Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik Atalanta niet zo ontzettend hoog inschat. Je hebt ieder seizoen verrassingen. Vorig seizoen was Atala ehhh Leipzig; het seizoen daarvoor Ajax. Waarbij ik de prestatie van Ajax vele malen hoger inschat. Qua voetbal (veel spectaculairder), qua weerstand (geen competitievervalsing via Corona maar alles over twee wedstrijden en tegen topploegen) en ook qua resultaat (op een zucht van de finale gestrand).

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Trab » za okt 31, 2020 3:30 pm

Jöhnk schreef:Nee, zo werkt het niet. Je kunt niet jouw persoonlijke mening verkondigen en dan afsluiten met 'punt'. Althans, het kan wel, maar is niet de bedoeling van een discussieforum.

Ik vond het helemaal niet zo goed. Hoeveel goed uitgespeelde kansen hebben we gezien van Ajax' kant? Geen enkele. Een onterechte penalty, een keepersfout, en verder niks fatsoenlijks gecreëerd op dat ene moment na dat Schuurs met de bal begon te rennen maar zo'n grote kans was dat niet. Ik vind het een aanfluiting. Je hoopt dat zo'n 0-13 toch iets betekent, behalve dat VVV echt heel slecht is, maar daar was geen enkele sprake van.

Zie ook hier de xG statistiek: https://www.vi.nl/combinatie/ajax-in-europa-202021

Als je de penalty niet meeneemt is de xG van Ajax net iets meer dan 0.5. Tegenover Atalanta bijna 2. Dat is een groot verschil. Ajax heeft nauwelijks iets gecreëerd; Atalanta wel.

Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik Atalanta niet zo ontzettend hoog inschat. Je hebt ieder seizoen verrassingen. Vorig seizoen was Atala ehhh Leipzig; het seizoen daarvoor Ajax. Waarbij ik de prestatie van Ajax vele malen hoger inschat. Qua voetbal (veel spectaculairder), qua weerstand (geen competitievervalsing via Corona maar alles over twee wedstrijden en tegen topploegen) en ook qua resultaat (op een zucht van de finale gestrand).
Hahaha. Zo lust ik er nog wel een paar. Het verschil is 0,3 (wat te verwaarlozen is) en jij maakt er door eigen interpretatie 1,5 van. Waarom zou die penalty niet mee tellen? Is toch ook een kans als hij z’n poot niet omhoog doet? Dan kunnen we die goals van Atalanta ook niet meetellen. Werden immers ingeleid door onnodig balverlies. Bovendien: De meeste kansen van Atalanta waren counters. Zeker in de tweede helft. Die van Ajax uit veldspel. Schuurs die tot 3x komt opstomen door het midden waar ze totaal geen antwoord op hadden. Dat is met ballen voetballen. Risico durven nemen. Hij kan ook de hele wedstrijd achterin blijven hangen.
Vind het wel frappant dat jij dat aanhaalt dat je Atalanta niet zo goed vond en dat je ieder seizoen wel een verassing hebt. Typisch Nederlands. Vooraf de ploeg roemen en achteraf stelt het niet veel voor. Zou het ook misschien aan Ajax liggen dat ze totaal niet in hun spel kwamen? Waarom denk je dat Gijp en Kieft termen bezigen als totaal weggespeeld? Omdat het razend knap was dat Ajax Atalanta zo kon ontregelen. En tuurlijk heb je ieder jaar een verassing in de CL. Maar verschil is dat zij de ploeg bijelkaar gehouden hebben en wij 5 basisspelers kwijt zijn. Het is misschien geen absolute Europese top, maar dat zijn wij ook niet. We hebben gewoon prima gespeeld en de overwinning verspeeld door twee domme persoonlijke fouten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Jöhnk » za okt 31, 2020 4:04 pm

Mijn punt is dat Ajax geen kansen kon uitspelen uit zijn aanvallen. Dat is voor mij de belangrijkste indicator van goed spel. Daarom neem ik die penalty ook niet mee. Maar dat was wel duidelijk, toch?

Mijn punt is niet dat Ajax niet met lef speelde. Het klopt inderdaad dat Schuurs een paar keer met de bal ging rennen en dat er toen een overtal ontstond, maar dat werd steeds slecht uitgespeeld.

Dus lef? Ja, dat wel. Goed gespeeld? Nee, want veel te weinig afgedwongen.

Ik vind Atalanta oprecht geen wereldploeg. Die speelden zelf ook zonder middenveld. Vandaar dat Schuurs steeds doorliep zonder dat hem een stroobreed in de weg werd gelegd. En de verrassing van vorig seizoen was dus Leipzig.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Trab » za okt 31, 2020 4:14 pm

Jöhnk schreef:Mijn punt is dat Ajax geen kansen kon uitspelen uit zijn aanvallen. Dat is voor mij de belangrijkste indicator van goed spel. Daarom neem ik die penalty ook niet mee. Maar dat was wel duidelijk, toch?

Mijn punt is niet dat Ajax niet met lef speelde. Het klopt inderdaad dat Schuurs een paar keer met de bal ging rennen en dat er toen een overtal ontstond, maar dat werd steeds slecht uitgespeeld.

Dus lef? Ja, dat wel. Goed gespeeld? Nee, want veel te weinig afgedwongen.

Ik vind Atalanta oprecht geen wereldploeg. Die speelden zelf ook zonder middenveld. Vandaar dat Schuurs steeds doorliep zonder dat hem een stroobreed in de weg werd gelegd. En de verrassing van vorig seizoen was dus Leipzig.
Ik zou zeggen lees dit stuk uit de VI:

‘’Atalanta-Ajax was geen voetbalwedstrijd, maar een tactisch experiment’

Erik ten Hag had na de 0-2 tegen Atalanta een extra verdediger moeten inbrengen en de voorsprong moeten koesteren. Zo vonden de meeste analisten en alles wat onder die paraplu past. De trainer van Ajax was naïef geweest en had zijn ploeg in de tweede helft te aanvallend laten spelen. Vorige week werd Ten Hag nog verweten dat hij zijn team te veel had aangepast aan de kwaliteiten van Liverpool. Ajax was laf geweest en had de kwetsbare defensie van de Engelsen veel meer onder druk moeten zetten.

Juist.
Voor beide opvattingen is wat te zeggen wanneer je de uitslag als uitgangspunt neemt. Tegen zowel Liverpool als Atalanta zat er qua resultaat inderdaad meer in. Toch mag je ook bewondering opbrengen voor manier wáárop Ajax twee van de best ingespeelde ploegen ter wereld probeerde te ontmantelen.
Voetbal is een spel van ruimtes. Die ruimtes worden steeds kleiner en daardoor ook steeds groter. Wat je kunt mét een bal is minder belangrijk geworden, wat je doet zónder bal cruciaal.

Atalanta-Ajax was een van de leukste duels van dit seizoen. Het was alsof Leeds United tegen Leeds United speelde. Beide trainers hadden hun spelers geïnstrueerd de tegenstander pijn te doen. Hen verteld op zoek te gaan naar de ruimtes die vrij zouden komen, hen laten zien hoe zij die ruimtes zelf konden creëren door slim te bewegen en hen op het hart gedrukt vooral niet bang te zijn voor tegendoelpunten.
Gedurende de hele wedstrijd kon je het beeld stilzetten en vreemde dingen constateren. Middenvelders die als centrale verdedigers acteerden, buitenspelers die beiden aan dezelfde kant stonden, centrale verdedigers die als aanvallers fungeerden. Dat was geen toeval, niet onbewust, het was georganiseerde chaos. Atalanta-Ajax was behalve een voetbalwedstrijd ook een tactisch experiment. Een confrontatie tussen twee clubs die de afgelopen twee seizoenen elk op hun manier voor opwinding hebben gezorgd in Europa. Tussen de financiële mammoettankers uit Londen, Parijs, Barcelona, Turijn, Manchester en Madrid vertegenwoordigen zij de dromen van de kleine landen.

Gian Piero Gasperini noemde Ajax in aanloop naar de wedstrijd in Bergamo een laboratorium wat tactiek betreft. Hij had het over ideeën die hij waardeert en die hem inspireren. Dat de Italiaan juist daarover begon, is niet verrassend. Hij heeft een kleine provincieclub dankzij een onorthodoxe speelstijl naar de top van Serie A gebracht. Tot op de drempel van een halve finale van de Champions League zelfs. Atalanta stond in augustus met 1-0 voor tegen Paris Saint-Germain toen de blessuretijd inging. Zoals Ajax een jaar eerder één uittrap was verwijderd van een finale tegen Liverpool.
Het Atalanta van Gasperini heeft veel trainers hoofdbrekens bezorgd. Hoe bereid je een ploeg voor op zoveel beweging? Hoe vang je de wingbacks op? Zone- of mandekking? Tegenstanders van de Italiaanse club hebben soms het gevoel dat ze met twee man minder op het veld staan. Omdat er altijd spelers vrijkomen die in beweging zijn. De organisatie bij Atalanta heeft iets weg van een spelhervatting in de NFL. Het zijn lopende mensen en opties. De spelers bewegen kriskras door elkaar en weten van elkaar precies wat ze doen. Ajax werd door die beweging aan de zijkanten een aantal keer verrast doordat bijvoorbeeld Daley Blind zich liet meetrekken door een van de aanvallers en achter hem een gat ontstond.

Ten Hag was dus zoals gezegd argeloos geweest. Dat is waar, maar is dat per se verkeerd of fout? De uitslag geeft hem ongelijk. Kijk je naar de intenties en bedoelingen was het eerder dapper dan dom. Met een hoofdrol voor de solo’s van Perr Schuurs. Tegen Atalanta viel op dat hij een aantal keer met de bal aan de voet opstoomde. Bij een 2-2 stand dribbelde hij tien minuten voor tijd tot aan het zestienmetergebied van de Italianen. Zou hij daar gewoon zin in hebben gehad? Zou hij dat zelf hebben bedacht? Zou hij hebben gezien dat er tussen hem en de aanvallers een enorme ruimte lag omdat Atalanta man-op-man dekking hanteerde?
Ik denk dat de zwakke punten van Atalanta goed waren geanalyseerd en dat de solo’s van Schuurs een gevolg waren van een goede voorbereiding. Het was risicovol, maar minder risicovol dan het eruit zag. De twintigjarige verdediger had zijn handen vol aan Duván Zapata. Voor het controleren van de Colombiaanse topspits kreeg hij terecht een onvoldoende. Met zijn aanvallende acties zorgde hij wél voor een error in het systeem van Atalanta.
Dát en veel meer maakte Atalanta-Ajax een interessante CL-confrontatie tussen twee clubs die met iets meer geluk in de finale hadden gestaan van de afgelopen twee edities. Precies hetgeen de superclubs willen verhinderen met een afgesloten elitecompetitie waaraan je alleen op uitnodiging mag deelnemen.
Atalanta-Ajax was in die zin geen tactisch experiment, maar een voetbalwedstrijd zoals die je in toekomst nog vaker wil zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Lionel » za okt 31, 2020 4:27 pm

Ik heb dan echt een andere definitie van goed spel en een ploeg van de mat spelen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Trab » za okt 31, 2020 4:48 pm

Lionel schreef:Ik heb dan echt een andere definitie van goed spel en een ploeg van de mat spelen.
De typering vde mat spelen vond ik ook overdreven, maar ze hebben wel goed gespeeld. Al kan het altijd beter natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Jöhnk » za okt 31, 2020 4:50 pm

Ik had dit artikel al gezien. Echt een bizar slecht geschreven artikel, waarin heel veel stellingen achter elkaar worden geroepen zonder enige onderbouwing.
‘’Atalanta-Ajax was geen voetbalwedstrijd, maar een tactisch experiment’

Erik ten Hag had na de 0-2 tegen Atalanta een extra verdediger moeten inbrengen en de voorsprong moeten koesteren. Zo vonden de meeste analisten en alles wat onder die paraplu past.
Nee, een extra MIDDENVELDER. Waarom spelen we al het hele seizoen zonder middenveld? Zelfs nu die malle Alvarez is afgeserveerd speelt Ten Hag met een onderbemand middenveld. Waaróm??

Maar hier slaat het artikel de plank dus al mis. Er wordt een schijntegenstelling opgezet. Als je de tactiek van Ten Hag niet goed vond dan houd je van antivoetbal met vijf verdedigers.
De trainer van Ajax was naïef geweest en had zijn ploeg in de tweede helft te aanvallend laten spelen. Vorige week werd Ten Hag nog verweten dat hij zijn team te veel had aangepast aan de kwaliteiten van Liverpool. Ajax was laf geweest en had de kwetsbare defensie van de Engelsen veel meer onder druk moeten zetten.
Veel spitsen opstellen betekent vooral dat je veel mensen voor de bal hebt. Niet per se dat je aanvallend voetbalt. Je kunt niet 4 spitsen opstellen en daarna gaan zeiken over restverdediging. Het interessante van dit verhaal is namelijk dat Ten Hag zijn ploeg na afloop onbezonnenheid verweet. Lijkt me relevant, maar het wordt niet genoemd.
Juist.
Voor beide opvattingen is wat te zeggen wanneer je de uitslag als uitgangspunt neemt. Tegen zowel Liverpool als Atalanta zat er qua resultaat inderdaad meer in. Toch mag je ook bewondering opbrengen voor manier wáárop Ajax twee van de best ingespeelde ploegen ter wereld probeerde te ontmantelen.
Juist! Huh wat? Waar komt deze conclusie vandaan? Is er überhaupt een argument genoemd?

Voor manier wáárop. Oké... maar mijn kritiek betreft juist de manier waaróp.
Voetbal is een spel van ruimtes. Die ruimtes worden steeds kleiner en daardoor ook steeds groter. Wat je kunt mét een bal is minder belangrijk geworden, wat je doet zónder bal cruciaal.
Sorry, serieus, wat is dit voor tekst? Wat stáát hier?? Drie stellingen na elkaar zonder een enkel argument..
Atalanta-Ajax was een van de leukste duels van dit seizoen. Het was alsof Leeds United tegen Leeds United speelde. Beide trainers hadden hun spelers geïnstrueerd de tegenstander pijn te doen. Hen verteld op zoek te gaan naar de ruimtes die vrij zouden komen, hen laten zien hoe zij die ruimtes zelf konden creëren door slim te bewegen en hen op het hart gedrukt vooral niet bang te zijn voor tegendoelpunten.
Het was leuk. Oké. Dat kan ik me voorstellen. Al miste ik uitgespeelde kansen van de kant van Ajax. Spel dat op en neer golft omdat er twee ploegen hebben bedacht dat ze zonder middenveld moeten spelen; daar heb ik persoonlijk niet heel veel mee. Maar ik ben me ervan bewust dat sommige kijkers dat leuk vinden.

Verder: je hebt ruimtes creëren en je hebt ruimtes weggeven. Dat laatste blijft volledig onderbelicht terwijl het hele middenveld werd weggegeven.
Gedurende de hele wedstrijd kon je het beeld stilzetten en vreemde dingen constateren. Middenvelders die als centrale verdedigers acteerden, buitenspelers die beiden aan dezelfde kant stonden, centrale verdedigers die als aanvallers fungeerden. Dat was geen toeval, niet onbewust, het was georganiseerde chaos. Atalanta-Ajax was behalve een voetbalwedstrijd ook een tactisch experiment. Een confrontatie tussen twee clubs die de afgelopen twee seizoenen elk op hun manier voor opwinding hebben gezorgd in Europa. Tussen de financiële mammoettankers uit Londen, Parijs, Barcelona, Turijn, Manchester en Madrid vertegenwoordigen zij de dromen van de kleine landen.
Het was inderdaad een experiment. Maar waarom was de chaos georganiseerd? Wat heeft meerdere buitenspelers aan dezelfde kant met organisatie te maken? Er wordt wederom geen argument genoemd. En wat leverde het op? Waarom kwam Ajax zo weinig tot kansen met deze georganiseerde chaos?
Gian Piero Gasperini noemde Ajax in aanloop naar de wedstrijd in Bergamo een laboratorium wat tactiek betreft. Hij had het over ideeën die hij waardeert en die hem inspireren. Dat de Italiaan juist daarover begon, is niet verrassend. Hij heeft een kleine provincieclub dankzij een onorthodoxe speelstijl naar de top van Serie A gebracht. Tot op de drempel van een halve finale van de Champions League zelfs. Atalanta stond in augustus met 1-0 voor tegen Paris Saint-Germain toen de blessuretijd inging. Zoals Ajax een jaar eerder één uittrap was verwijderd van een finale tegen Liverpool.
Het Atalanta van Gasperini heeft veel trainers hoofdbrekens bezorgd. Hoe bereid je een ploeg voor op zoveel beweging? Hoe vang je de wingbacks op? Zone- of mandekking? Tegenstanders van de Italiaanse club hebben soms het gevoel dat ze met twee man minder op het veld staan. Omdat er altijd spelers vrijkomen die in beweging zijn. De organisatie bij Atalanta heeft iets weg van een spelhervatting in de NFL. Het zijn lopende mensen en opties. De spelers bewegen kriskras door elkaar en weten van elkaar precies wat ze doen. Ajax werd door die beweging aan de zijkanten een aantal keer verrast doordat bijvoorbeeld Daley Blind zich liet meetrekken door een van de aanvallers en achter hem een gat ontstond.
De prestatie van Ajax in 18-19 schat ik echt wel anders in. Het spel, de weerstand, de individuele klasse, het eindstation, de dramatiek. Ik vond het een wereld van verschil.

Ik begrijp verder niet heel goed wat hier staat. Ik lees over veel beweging en wingbacks. Er zijn zoveel ploegen die veel bewegen en met wingbacks spelen. Het punt dat de auteur probeert te maken is dat Atalanta in tactisch opzicht iets héél bijzonders is, want tegenstanders denken soms dat ze met twee man minder op het veld staan. Dan wil ik wel iets meer lezen dan veel beweging en wingbacks.

Wat is er zo bijzonder aan de tactiek van Atalanta? Hoe uitte zich dat in de wedstrijd tegen Ajax? Hoe neutraliseerde Ten Hag dit? Ik lees er niks over. Het blijft veel te algemeen.
Ten Hag was dus zoals gezegd argeloos geweest. Dat is waar, maar is dat per se verkeerd of fout? De uitslag geeft hem ongelijk. Kijk je naar de intenties en bedoelingen was het eerder dapper dan dom. Met een hoofdrol voor de solo’s van Perr Schuurs. Tegen Atalanta viel op dat hij een aantal keer met de bal aan de voet opstoomde. Bij een 2-2 stand dribbelde hij tien minuten voor tijd tot aan het zestienmetergebied van de Italianen. Zou hij daar gewoon zin in hebben gehad? Zou hij dat zelf hebben bedacht? Zou hij hebben gezien dat er tussen hem en de aanvallers een enorme ruimte lag omdat Atalanta man-op-man dekking hanteerde?
Ik denk dat de zwakke punten van Atalanta goed waren geanalyseerd en dat de solo’s van Schuurs een gevolg waren van een goede voorbereiding. Het was risicovol, maar minder risicovol dan het eruit zag. De twintigjarige verdediger had zijn handen vol aan Duván Zapata. Voor het controleren van de Colombiaanse topspits kreeg hij terecht een onvoldoende. Met zijn aanvallende acties zorgde hij wél voor een error in het systeem van Atalanta.
Oké, dus Ten Hag was argeloos geweest. Zoals gezegd. Was dit dan al gezegd? Sowieso is het hier relevant dat Ten Hag verwijtend was naar zijn ploeg na afloop. Hoe past dat in dit verhaal?

Nu zijn de solo's van Schuurs opeens de sleutel. Moet je per se je hele middenveld uitkleden voor die solo's? Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Want staat hier nu dat de tactiek was ingericht om Schuurs solo's te laten maken? Omdat Atalanta daar niet op berekend was? Maar wat leverden die solo's dan op? Welke kansen vloeiden hieruit voort? Als het negatieve effect hiervan groter was dan het positieve, wat zegt dat dan?
Dát en veel meer maakte Atalanta-Ajax een interessante CL-confrontatie tussen twee clubs die met iets meer geluk in de finale hadden gestaan van de afgelopen twee edities. Precies hetgeen de superclubs willen verhinderen met een afgesloten elitecompetitie waaraan je alleen op uitnodiging mag deelnemen.
Atalanta-Ajax was in die zin geen tactisch experiment, maar een voetbalwedstrijd zoals die je in toekomst nog vaker wil zien.
Ohh, dus het was interessant. Nu begrijp ik het, Marco van Basten heeft dit artikel geschreven!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Trab » za okt 31, 2020 6:09 pm

Hahaha. Heerlijk Jonhk! Ik waardeer dat je er zo op ingaat en je hebt zeker een punt. Het is niet allemaal evengoed onderbouwd. Dat geef ik toe.
Echter doe jij alsof Atalanta maar een middelmatige ploeg is. Je kan het als toeval afdoen, maar ze stonden vorig jaar wel op de drempel vde halve finale van de CL en ook in de serie A hebben ze de toppers verslagen met soms grote cijfers.
Jij refereert steeds aan het Ajax van 2018. Daar vergelijk ik ze helemaal niet mee. Maar het zijn ook geen stel koekenbakkers.
En hoe goed is Ajax zelf? We zijn 5 basisspelers kwijt en niet de minste. Frenkie, Lasse, Blind, Beek, Tadic en Zyiech was de machinekamer van Ajax. De snelle denkers die zorgden voor het 1x raken en het steekpass voetbal. Van die 6 zijn er nog maar 2 over. Als je Klaassen ook als snelle denker meetelt hebben we er 3. Dat is de helft minder en tevens de reden dat de aanvallen vaak stokken rond de 16. Zeker met Traore in de spits. Gravenberch en Antony zijn toch meer van het pingelen vooralsnog. Die eerste speelde pas zijn tweede CL wedstrijd en voor Antony was het zelfs zijn debuut.
In dat kader heeft Ajax gewoon een prima wedstrijd gespeeld. Je hebt ook te maken met een tegenstander. Als je die kan ontregelen en niet in hun spel laat komen is dat gewoon goed. En natuurlijk kan het qua kansen creeeren beter. Ik zie ook liever Tadic in de spits en Martinez als controleur. Maar het belangrijkste vond ik dat we met lef hebben gespeeld en ons niet weg hebben laten spelen en met een beetje meer geluk gewonnen hadden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atalanta - AFC Ajax cl dinsdag 27-10 21:00

Bericht door Cruijff » za okt 31, 2020 6:27 pm

Lionel schreef:
za okt 31, 2020 4:27 pm
Ik heb dan echt een andere definitie van goed spel en een ploeg van de mat spelen.
Trab schreef:
za okt 31, 2020 6:09 pm
Hahaha. Heerlijk Jonhk! Ik waardeer dat je er zo op ingaat en je hebt zeker een punt. Het is niet allemaal evengoed onderbouwd. Dat geef ik toe.
Echter doe jij alsof Atalanta maar een middelmatige ploeg is. Je kan het als toeval afdoen, maar ze stonden vorig jaar wel op de drempel vde halve finale van de CL en ook in de serie A hebben ze de toppers verslagen met soms grote cijfers.
Jij refereert steeds aan het Ajax van 2018. Daar vergelijk ik ze helemaal niet mee. Maar het zijn ook geen stel koekenbakkers.

Precies.
Een Van der Gijp chargeert wel echt flink met uitspraken als "compleet van de mat spelen".

Dat was namelijk niet aan de orde. Maar er wordt gemakshalve even vergeten dat je zowel afgelopen dinsdag als vorige week woensdag te maken had met tegenstanders die je het zo lastig mogelijk maken. Twee ploegen die ook als ze niet hun allerbeste dag hebben nog altijd ver uitsteken boven het niveau van pak hem beet Feyenoord en jou op een CL avond altijd een moeilijker potje voetbal bezorgen dan Feyenoord ooit zal doen.

Het positiespel van Ajax doet in mijn ogen niet onder voor dat van Liverpool en van Atalanta. Wel kan Ajax nog duidelijk beter dan Ajax de afgelopen twee weken speelde. Ons beste spel hebben we nog lang niet gezien.

Plaats reactie