AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Lionel » do nov 26, 2020 12:06 am

Ziyech is en was ander niveau dan Anthony.

Frenkie en De Ligt waren uitzonderlijk he...
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Trab » do nov 26, 2020 12:14 am

De Dominee schreef:
Trab schreef:
wo nov 25, 2020 11:20 pm
Marillion schreef:Leuk overigens dat Gravenberch op prachtige wijze de eerste maakte. Dat schot liet hij met name in de voorbereiding al een paar keer zien en nu dus ook als het er echt om gaat. Technisch keurig gedaan.

Het elftal heeft nog dezelfde kwetsbaarheden maar het voetbal is wel beter ten opzichte van het begin van het seizoen. Dat is in ieder geval positief.
Welnee. Hoezo dezelfde kwetsbaarheden? Heb jij 1 kans tegen in de omschakeling gezien? De ommekeer is ingezet tegen Utrecht uit. Toen is Gravenberch meer in de Frenkie rol gaan spelen als inzakkende middenvelder op linksback. Organisatie staat sindsdien als een huis. Het enige wat ie nog moet doen is Tadic in de spits zetten en Antony erbij voorin. Dan pakken we ze allemaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vergeet Kudus niet.

Neres - Tadic - Antony
Kudus
Gravenberch - Klaassen
Nico - Blind - Schuurs - Mazraoui
Onana

Alleen Schuurs blijft dan een zwakke plek in vervolg CL. Vergeleken met 2 seizoen terug:

Antony = Ziyech
Kudus > Donny
Gravenberch < Frenkie
Klaassen > Schone
Schuurs < De Ligt
Ja precies. Labyad is even een noodverbandje op 10. Met Kudus erbij hebben we echt weer een sterk team. Als we de poule overleven kunnen we zomaar weer ver komen. Zyiech mis je wel qua brille, maar daar staat tegenover dat je met Antony twee snelle mensen met diepgang hebt en een individuele actie ipv 1. Ik zie het niet zo somber in, alleen die wedstrijd tegen Atalanta zal zenuwslopend zijn. Hopen dat het een keer meezit en dat het kwartje onze kant opvalt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Iniesta » do nov 26, 2020 12:30 am

Genoeg kritiekpunten te vinden richting ten Hag, maar het is wel echt vakmanschap hoe hij zo n team ontwikkeld.
Iets minder puur combi voetbal in vergelijking met twee jaar geleden, maar alsnog een geolied machine

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Monkey Tonk » do nov 26, 2020 12:53 am

Trab schreef:
wo nov 25, 2020 11:39 pm
Monkey Tonk schreef:Ajax smijt met energie in de CL thuiswedstrijden. Totaal niet gedoseerd. Het onrustige/onstuimige zag je ook voor de goal bij Traore en Labyad. Tien minuten voor rust en laatste twintig minuten waren daardoor veel te slordig. Tegen Atalanta kun je dat niet maken.

Tenzij het onderlinge resultaat beslist (geen idee), mag je nu bij Liverpool zowiezo niet verliezen.

Het zal wel EL worden. De punten heb je al laten liggen, uit bij Atalanta vooral.
Als we geen kans creeeren is het niet goed, nu creëren we er 11 in het eerste halfuur en dan smijten we weer met krachten. Wat is dat voor onzin? De laatste 10 minuten voor rust werd wat meer gecontroleerd. De laatste 20 minuten was de wedstrijd al beslist en waren veel spelers gewisseld. Niks met krachten smijten te maken. Het is dat die Martinez iedere bal inleverde anders geef je niks weg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb liever vijf of zes kansen in de eerste helft waarvan de helft erin gaat. Het zag er bij vlagen flitsend uit, maar zoveel kansen mis je niet voor niks.

De tank is natuurlijk bij Ajax in de CL thuiswedstrijden vaak leeg in de laatste twintig minuten.

Het was een prachtige eerste helft, bijvoorbeeld, thuis tegen Real Madrid, maar nul punten. Uit speel je wel gedoseerd en versla je ze.

Als je gewoon van je voetballende kwaliteiten uitgaat hoef je een tegenstander niet energiek te overdonderen. Het is op deze manier erop of eronder, want als de goal langer uitblijft heb je niet genoeg energie meer om de wedstrijd eventueel laat te beslissen. Terwijl dat andersom is als je een tegenstander wegtikt. Dan is het voor hun aan het eind niet meer te belopen.

Ik zie dus liever dat Ajax de controle aan het eind van de wedstrijd nog steeds in handen heeft. Naast de penalty kregen die gasten nog een prima kopbal en een goed schot op doel in de slotfase.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Trab » do nov 26, 2020 7:27 am

Monkey Tonk schreef: Ik heb liever vijf of zes kansen in de eerste helft waarvan de helft erin gaat. Het zag er bij vlagen flitsend uit, maar zoveel kansen mis je niet voor niks.

De tank is natuurlijk bij Ajax in de CL thuiswedstrijden vaak leeg in de laatste twintig minuten.

Het was een prachtige eerste helft, bijvoorbeeld, thuis tegen Real Madrid, maar nul punten. Uit speel je wel gedoseerd en versla je ze.

Als je gewoon van je voetballende kwaliteiten uitgaat hoef je een tegenstander niet energiek te overdonderen. Het is op deze manier erop of eronder, want als de goal langer uitblijft heb je niet genoeg energie meer om de wedstrijd eventueel laat te beslissen. Terwijl dat andersom is als je een tegenstander wegtikt. Dan is het voor hun aan het eind niet meer te belopen.

Ik zie dus liever dat Ajax de controle aan het eind van de wedstrijd nog steeds in handen heeft. Naast de penalty kregen die gasten nog een prima kopbal en een goed schot op doel in de slotfase.
Dat missen van die kansen heeft niks met krachten smijten te maken maar met kwaliteit. Traore is te wild, heeft geen rust voor het doel. Had Tadic er gestaan dan waren ze erin gegaan.
Madrid had ook niks met gedoseerd spelen te maken. Ajax had in de thuiswedstrijd de pech dat een goal ten onrechte werd afgekeurd en veel kansen werden gemist in de 1e helft. Tweede helft komen ze ongelukkig achter, maar de tank was niet leeg want Ajax bleef gaan tot de laatste minuut en Dolberg kreeg nog een enorme kans. De uitwedstrijd viel elke aanval erin in de beginfase, terwijl Madrid daarvoor veel miste. Juventus uit en thuis beslissen we ook in de 2e helft.
De kansen die jij noemt voor die Denen kwamen niet voort vermoeidheid maar door slordig spel van Martinez vooral. Die stond net in het veld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2130
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Cluijffert » do nov 26, 2020 7:52 am

Was gewoon een prima wedstrijd! Als TH zijn opstellingstombola niet weer van stal haalt, staat er een erg sterk team dat zeker een realistische kans heeft om door te gaan.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Lionel » do nov 26, 2020 8:47 am

Heb genoten, zeker de tweede helft van Ajax. De eerste vond ik niet heel best.

Wat mij opviel is dat de kamikaze-opstelling van Erik ten Hag gisteren goed uitpakte. Maar bij vooral de 2-0 is goed te zien dat zo een opstelling, met 4 aanvallers, eigenlijk een soort zelfmoord is. Want Tadic kan de bal nog net opzij tikken naar Labyad. Via een 1-2 komt de bal weer bij Tadic die vervolgens prachtig Nous lanceert.

Maar het is echt een teen van Tadic die ervoor zorgt dat de bal niet wordt onderschept door een speler van Miedsjeland. Op het moment dat de speler van Miedsjeland de bal zou hebben veroverd zouden er minimaal 6 spelers voor de bal staan. Het is ook de klasse van Daley dat hij het inspelen uitstelt want eigenlijk heeft hij, hij had de bal een tijdje bij zich, amper afspeelmogelijkheden.

Zo is het eigenlijk ook het geval bij de kansen in de eerste helft. Een klotebal van Tadic richting de 16. Het is dat Nous dat helemaal opduikt anders is het gewoon een kutbal. Nous die er nog even bij kan en de bal belandt voor de voeten van Traore die op de lat schiet.

Zo zijn er nog meer momenten dat we eigenlijk met teveel man voor de bal staan en dat het gisteren goed uitpakte maar ik denk dat we er tegen betere tegenstanders af gaan.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Monkey Tonk » do nov 26, 2020 8:51 am

Trab schreef:
do nov 26, 2020 7:27 am
Monkey Tonk schreef: Ik heb liever vijf of zes kansen in de eerste helft waarvan de helft erin gaat. Het zag er bij vlagen flitsend uit, maar zoveel kansen mis je niet voor niks.

De tank is natuurlijk bij Ajax in de CL thuiswedstrijden vaak leeg in de laatste twintig minuten.

Het was een prachtige eerste helft, bijvoorbeeld, thuis tegen Real Madrid, maar nul punten. Uit speel je wel gedoseerd en versla je ze.

Als je gewoon van je voetballende kwaliteiten uitgaat hoef je een tegenstander niet energiek te overdonderen. Het is op deze manier erop of eronder, want als de goal langer uitblijft heb je niet genoeg energie meer om de wedstrijd eventueel laat te beslissen. Terwijl dat andersom is als je een tegenstander wegtikt. Dan is het voor hun aan het eind niet meer te belopen.

Ik zie dus liever dat Ajax de controle aan het eind van de wedstrijd nog steeds in handen heeft. Naast de penalty kregen die gasten nog een prima kopbal en een goed schot op doel in de slotfase.
Dat missen van die kansen heeft niks met krachten smijten te maken maar met kwaliteit. Traore is te wild, heeft geen rust voor het doel. Had Tadic er gestaan dan waren ze erin gegaan.
Madrid had ook niks met gedoseerd spelen te maken. Ajax had in de thuiswedstrijd de pech dat een goal ten onrechte werd afgekeurd en veel kansen werden gemist in de 1e helft. Tweede helft komen ze ongelukkig achter, maar de tank was niet leeg want Ajax bleef gaan tot de laatste minuut en Dolberg kreeg nog een enorme kans. De uitwedstrijd viel elke aanval erin in de beginfase, terwijl Madrid daarvoor veel miste. Juventus uit en thuis beslissen we ook in de 2e helft.
De kansen die jij noemt voor die Denen kwamen niet voort vermoeidheid maar door slordig spel van Martinez vooral. Die stond net in het veld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nauwkeurigheid en slordigheid zijn een functie van binnen jezelf spelen of niet. Ajax miste de kansen omdat ze (de onervaren Traore en Labyad) te onstuimig waren. Martinez stond weliswaar net in het veld, maar als hij de bal niet goed kwijt kan ... Ajax had in de slotfase heel veel ruimte om te counteren, maar daar kwam niks van omdat ze de bal telkens inleverden. Vermoeidheid, en dus heel slordig ...

Ajax controleerde de eerste helft thuis tegen Madrid volledig. Die regerende kampioen kwam nauwelijks over de middelijn. Waarom speelde Ajax niet twee zulke helften? Omdat dat niet vol te houden is.

Ik vind het prachtig hoor, zo flitsend als Ajax in die wedstrijden uit de startblokken komt. Maar je kunt een team ook wijzen op het belang van het inlassen van rustige periodes, waarin je de bal een poosje rustig rond laat gaan, omdat je anders aan het eind van de rit met een lege tank staat.

Ajax is in deze wedstrijden als een 'speed horse', een paard dat meteen naar voren racet. Zo'n paard moet tijdens het middengedeelte van de race een adempauze inlassen, om genoeg energie over te houden voor de stretch. Als zo'n paard dat niet doet, en keihard door blijft racen, loopt iedereen er in de slotfase overheen.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op do nov 26, 2020 9:07 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door GangstaRiB » do nov 26, 2020 8:52 am

Mooi om te zien dat we onze beste speler 90 minuten op de bank kunnen laten en nog gemakkelijk winnen.

Traore wordt steeds beter. Die kansen moeten erin, maar de arbeid die hij levert om balbezit te houden en zelfs bij corners en vrije trappen in de eigen 16 staat te verdedigen... top.
Labyad speelde zichzelf telkens goed vrij, jammer dat hij het laatste zetje niet kon geven. Heeft zeker iets met kwaliteit te maken.. maar goed om te zien dat hij toch aardig meekomt op dit niveau.
Gravenberg weergaloos. Alles gaat zo makkelijk bij die jongen. Een lust voor het oog. Nooit het gevoel dat ie ruzie met de bal heeft. Dit wordt een topper.

Ten Hag doet het perfect. Hij is bezig een brede selectie te maken waarbij iedereen moeiteloos mee kan komen. Martinez, Klaiber, Labyad.. ze komen erin en draaien mee. Met het moordende schema is dat van levensbelang.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Marillion » do nov 26, 2020 9:18 am

Trab schreef:
wo nov 25, 2020 11:20 pm
Marillion schreef:Leuk overigens dat Gravenberch op prachtige wijze de eerste maakte. Dat schot liet hij met name in de voorbereiding al een paar keer zien en nu dus ook als het er echt om gaat. Technisch keurig gedaan.

Het elftal heeft nog dezelfde kwetsbaarheden maar het voetbal is wel beter ten opzichte van het begin van het seizoen. Dat is in ieder geval positief.
Welnee. Hoezo dezelfde kwetsbaarheden? Heb jij 1 kans tegen in de omschakeling gezien? De ommekeer is ingezet tegen Utrecht uit. Toen is Gravenberch meer in de Frenkie rol gaan spelen als inzakkende middenvelder op linksback. Organisatie staat sindsdien als een huis. Het enige wat ie nog moet doen is Tadic in de spits zetten en Antony erbij voorin. Dan pakken we ze allemaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat één tegenstander niet bij macht is om te profiteren wil nog niet zeggen dat alle problemen de wereld uit zijn natuurlijk. Centraal achterin is Ajax nog steeds kwetsbaar wanneer we daar te maken hebben met een fysiek sterke spits of snelle aanvallers die profiteren van de ruimte.

En voorin is Traore niet een speler met de finesse van iemand als Tadic. Als aanspeelpunt is hij wisselvallig en als afmaker vaak (nog?) te wild. Ik ben wel benieuwd hoe hij zich verder kan ontwikkelen. Met zijn fysiek moet hij op zijn minst een perfect aanspeelpunt kunnen zijn en soms laat 'ie technisch wel goede dingen zien. Hij kan het wel alleen is het niet constant. Tenslotte is de invulling van de 10 ook echt nog een issue. Ik hoop dat we snel Kudus weer hebben. Dan staat er echt wel een zeer behoorlijk middenveld.

Dit was in grote lijnen goed. De volgende twee CL wedstrijden zijn een mooie test om te zien hoe we presteren tegen betere teams.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door wimpey » do nov 26, 2020 9:27 am

Ja, Gravenberch was echt steengoed. Moest ook wel, want Klaassen was abominabel. Gravenberch won vrijwel al z'n duels, viel me op. Goal was prachtig, z'n versnellingen aan de bal ook. Dit was i.m.o. voor het eerst dat ie het 90 minuten aantoonde.

Ook genoten van Tadic na rust. 45 minuten erger je je kapot aan Labyad op 10. Dan laat Tadic effe de linkerflank voor wat het is en speelt wat meer in de as. Binnen 5 minuten is het klusje geklaard. Hoe ie tot 2 keer toe het beslissende zetje gaf bij de 2-0: voetbal op z'n mooist.

Schuurs - Blind vond ik ook goed. Rambo in de spits knapte een hoop vuil werk op. Neres is in de CL altijd op z'n best.

Maar goed, die Denen konden er niet veel van... Ajax moet maar van Atalanta winnen he.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Marillion » do nov 26, 2020 9:34 am

Het koppel Schuurs en Blind is natuurlijk gisteren niet of nauwelijks getest. Ik wil het straks wel eens zien tegen de Liverpool spitsen of die Zapata van Atalanta.

Dat is sowieso natuurlijk de vraag. Hoe moeten we dit inschatten? Het was wel een heel stuk beter dan de eerste wedstrijd. Dat is in ieder geval een goede ontwikkeling.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door GangstaRiB » do nov 26, 2020 9:47 am

wimpey schreef:
do nov 26, 2020 9:27 am
Ja, Gravenberch was echt steengoed. Moest ook wel, want Klaassen was abominabel. Gravenberch won vrijwel al z'n duels, viel me op. Goal was prachtig, z'n versnellingen aan de bal ook. Dit was i.m.o. voor het eerst dat ie het 90 minuten aantoonde.

Ook genoten van Tadic na rust. 45 minuten erger je je kapot aan Labyad op 10. Dan laat Tadic effe de linkerflank voor wat het is en speelt wat meer in de as. Binnen 5 minuten is het klusje geklaard. Hoe ie tot 2 keer toe het beslissende zetje gaf bij de 2-0: voetbal op z'n mooist.

Schuurs - Blind vond ik ook goed. Rambo in de spits knapte een hoop vuil werk op. Neres is in de CL altijd op z'n best.

Maar goed, die Denen konden er niet veel van... Ajax moet maar van Atalanta winnen he.
Haha.. Rambo... ik heb echt een zwak voor die jongen. Heeft zeker niet gemakkelijkste weg naar de top bewandeld en doet overstoorbaar zijn werk. Voor het aanvalsspel echt onmisbaar aan het worden.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22993
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door raymon » do nov 26, 2020 9:50 am

wimpey schreef:
do nov 26, 2020 9:27 am
Ja, Gravenberch was echt steengoed. Moest ook wel, want Klaassen was abominabel. Gravenberch won vrijwel al z'n duels, viel me op. Goal was prachtig, z'n versnellingen aan de bal ook. Dit was i.m.o. voor het eerst dat ie het 90 minuten aantoonde.

Ook genoten van Tadic na rust. 45 minuten erger je je kapot aan Labyad op 10. Dan laat Tadic effe de linkerflank voor wat het is en speelt wat meer in de as. Binnen 5 minuten is het klusje geklaard. Hoe ie tot 2 keer toe het beslissende zetje gaf bij de 2-0: voetbal op z'n mooist.

Schuurs - Blind vond ik ook goed. Rambo in de spits knapte een hoop vuil werk op. Neres is in de CL altijd op z'n best.

Maar goed, die Denen konden er niet veel van... Ajax moet maar van Atalanta winnen he.
Ik vond Neres matig. De eerste 80% van z'n aktie is (erg) goed maar de laatste 20% zo slordig. Hoeveel ballen heeft hij wel niet verkeerd gepassed? En ook daar kwamen wat gevaarlijke tegenaanvallen uit voort. Heeft natuurlijk met ritme te maken, maar aan die laatste 20% ergerde ik me wezenloos gisteren.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Iniesta » do nov 26, 2020 11:21 am

Neres matig?? Echt??
Grappig hoe je zo verschillend een wedstrijd kan beleven
Was imo verreweg de gevaarlijkste aanvaller en met Gravenberch de beste man

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22993
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door raymon » do nov 26, 2020 11:31 am

Iniesta schreef:
do nov 26, 2020 11:21 am
Neres matig?? Echt??
Grappig hoe je zo verschillend een wedstrijd kan beleven
Was imo verreweg de gevaarlijkste aanvaller en met Gravenberch de beste man
Begrijp me niet verkeerd, hij was heel gevaarlijk, alleen was zijn eindpass vaak heel slecht.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Lionel » do nov 26, 2020 11:59 am

Eerste helft was Neres toch gewoon beroerd?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door 999 » do nov 26, 2020 12:01 pm

Europese overwintering een feit voor ploeg van Ten Hag

Doelstelling één behaald door Ajax

Door MIKE VERWEIJ

Vandaag, 05:30 in VOETBAL


AMSTERDAM - Op de avond dat een groot deel van de voetbalwereld van schrik stilstond, denderde Ajax door. Het sterk spelende elftal van Erik ten Hag won in de vierde speelronde van de Champions League overtuigend van Midtjylland (3-1) en verzekerde zich daarmee minimaal van de knock-outfase van de Europa League. Pas daarna was er tijd om mee te rouwen om de dood van voetballegende Diego Armando Maradona.

Al eerde Nicolas Tagliafico de Argentijnse grootmeester al voor aanvang van het treffen met de Denen. Op verzoek van de linksback werd tijdens de warming-up Live is Life van Opus gedraaid, het lied dat onlosmakelijk met (het hooghouden van) Maradona is verbonden.

De voetbalicoon betoverde de voetbalwereld toen Ryan Gravenberch (18) nog lang niet was geboren. Maar op de sterfdag van Pluisje liet het Amsterdamse megatalent zich gelden. Uitgerekend de jongste speler van het veld, die de dag voor Ajax-Midtjylland van zijn trainer ’meer scoren’ meekreeg als verbeterpunt, moest er na rust aan te pas komen om het grote krachtsverschil in de score tot uitdrukking te brengen (1-0).

Video afspelen
Ten Hag koos ervoor om tegen het nog puntloze Midtjylland in dezelfde opstelling te starten als tegen Heracles Almelo. Dus met Davy Klaassen, Noussair Mazraoui en Zakaria Labyad, die zondag geblesseerd uitvielen, maar door de medische staf werden klaargestoomd voor het belangrijke Europese treffen. Toch was er één groot verschil met het duel met Heracles. Tegen de nummer dertien van de Eredivisie waren de eerste twee kansen raak, terwijl tegen Midtjylland aanvankelijk een ongekend gebrek aan scherpte aan de dag werd gelegd.

Europese overwintering voor Ajax na eenvoudige zege op Midtjylland
Nadat Perr Schuurs in de 36e minuut met buitenkant rechts in het zijnet schoot, verschenen op de grote schermen in de lege Johan Cruijff ArenA de alleszeggende cijfers: doelpogingen Ajax 9, Midtjylland 0. De keuze om zijn elftal intact te laten, was een logische keuze van Ten Hag, omdat óók Antony opstellen wel heel veel van het goede was geweest.

De Braziliaan raakte op 8 november geblesseerd tegen FC Utrecht, speelde sindsdien geen minuut en maakte tegen de Denen voor het eerst weer deel uit van de wedstrijdselectie. Met drie net opgelapte spelers (Klaassen, Labyad en Mazraoui) starten, was al gewaagd; met vier zou voor Ajax een groot risico inhouden veel en snel te moeten wisselen.

"Amsterdammers nemen na rust overtuigend afstand van Midtjylland: 3-1"
Vasthouden aan de Heracles-basis hield wel in dat Lassina Traoré aan de aftrap verscheen. De beresterke spits kan als kapstok worden gebruikt om het Ajax-spel aan op te hangen, is door zijn fysieke kracht nuttig en kopt verdedigend heel wat ballen weg. Maar tegen Midtjylland bleek eens te meer dat de beul uit Burkina Faso zeker op het internationale podium nog grote stappen moet maken. Zijn eerste om zeep geholpen kans kon nog aan de glijpartij die eraan voorafging worden geweten. Maar de misser van dichtbij in de 28e minuut (hard en hoog over) mag een spits op dit niveau niet overkomen.

Ook Labyad had moéten scoren. Al kon de aanvallende middenvelder als excuus aanvoeren dat zijn inzet knap uit het Deense doel werd geranseld door Jesper Hansen. Het leek zo’n avond te worden, waarop de ene club kans na kans om zeep hielp en de tegenstander er geniepig met de zege vandoor ging.

De Denen hadden echter buiten Gravenberch gerekend. De jongeling onderstreepte zijn komeetachtige ontwikkeling anderhalve minuut na rust door de bal vanaf de rand van het strafschopgebied onbedaarlijk hard en via de onderkant van de lat binnen te schieten (1-0). Nadat Mazraoui twee minuten later de 2-0 scoorde, leek het duel beslist.

Analyse Valentijn Driessen: Daley Blind onmisbaar voor Ajax en Oranje

Maar de marge was klein. En nadat André Onana (knap) redding moest brengen op een schot van Anders Dreyer en de ijzersterk spelende Daley Blind (hamstringklachten) en Klaassen (voorzorg) naar de kant moesten, leek de Amsterdamse twijfel eventjes toe te slaan. Totdat David Neres de bal na een goede verovering van Traoré achter de verbouwereerde Hansen knalde: 3-0.

De late 3-1 van Awer Mabil vanaf de strafschopstip maakte het niet meer spannend. Zeker niet toen Erik Sviatchenko nog rood kreeg voor het neerhalen van Neres. Met de Europese overwintering – met nog altijd uitzicht op de knock-outfase van het miljoenenbal – is doelstelling één van het seizoen behaald. En zo werd het voor Ajax een mooie avond. Op een door het overlijden van Maradona verder gitzwarte dag.


Statistieken - Ajax klopt Midtjylland: 3-1
Ajax-FC Midtjylland (Den) 3-1 (0-0). 47. Gravenberch 1-0, 49. Mazraoui 2-0, 66. Neres 3-0, 81. Mabil (strafschop) 3-1. Scheidsrechter: Karasev (Rus). Gele kaart: Neres (Ajax), Madsen (FC Midtjylland). Rode kaart: 90+1. Sviatchenko (Midtjylland). Ajax: Onana; Mazraoui (82. Klaiber), Schuurs, Blind (65. Martinez), Tagliafico; Klaassen (66. Alvarez), Labyad (82. Promes), Gravenberch; Neres (90+3 Ekkelenkamp), Traoré, Tadic.
De T.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do nov 26, 2020 12:22 pm

Neres matig, Neres eerste helft “gewoon” beroerd? Holy fuck, leven we in verschillende universums ofzo?

Hij was de hele wedstrijd gretig, gedreven en toonde overzicht. Als Labyad en Traore een beetje normaal zouden doen, had Neres in de eerste helft minstens twee assists gehad. Zelden zag ik iemand een medespeler zo vrij voor een keeper zetten in de 16. Zelden zag ik iemand vervolgens zo opzichtig falen in de afronding als Labyad en Traore.

Dit Ajax kan wellicht met wat mazzel ver komen in het toernooi. Met Klaassen (in de vorm van twee weken geleden), Gravenberch (in de vorm van gisteravond) en Kudus (in de potentie die hij heeft getoond) hebben we voor het eerst een middenveld waarvan ik me afvraag of we nog wel een nieuwe 6 nodig hebben. De pijn zit centraal achterin. Schuurs en Blind (ik heb het niet over gisteravond, ze werden nauwelijks getest) zijn geregeld shaky at best. Blind begint te piepen en te kraken, Schuurs is eenvoudigweg geen goeie verdediger. Daar moet gewoon iemand bij. Een beest, zoals Sanchez of De Ligt. Martinez viel gisteren best wel tegen en verzorgde eigenlijk het meeste gevaar voor Ajax met zelfs als hij niet onder druk stond de bal inleveren.

Centraal achterin mag er zodoende wel wat bij in de winterstop.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Marillion » do nov 26, 2020 12:53 pm

Bij Martinez zie je hetzelfde als Promes. Ritme en vertrouwen zijn bij beide spelers volledig weg. Hopelijk kunnen ze dat weer opbouwen en terug van waarde zijn.
Nil volentibus arduum

Ajax Rules
Berichten: 31172
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Ajax Rules » do nov 26, 2020 1:10 pm

Lionel schreef:
do nov 26, 2020 8:47 am
Heb genoten, zeker de tweede helft van Ajax. De eerste vond ik niet heel best.
De eerste helft was de meest dominante 45 minuten die Ajax OOIT in de CL heeft gespeeld :confused.gif: .

Natuurlijk, dat heeft ook met de tegenstander te maken. Ik zeg daarom niet "de beste 45 minuten ooit". Dit was duidelijk een mindere ploeg, maar het is en blijft CL (met meerdere kwalificatieronden). Het blijft de kampioen en lijstaanvoerder van Denemarken. En ze speelden ze totaal aan gort in de eerste helft.

Hoe kon je het "niet heel best" vinden? Ik kan er echt niet bij. :confused.gif:
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Trab » do nov 26, 2020 1:36 pm

Marillion schreef:
Trab schreef:
wo nov 25, 2020 11:20 pm
Marillion schreef:Leuk overigens dat Gravenberch op prachtige wijze de eerste maakte. Dat schot liet hij met name in de voorbereiding al een paar keer zien en nu dus ook als het er echt om gaat. Technisch keurig gedaan.

Het elftal heeft nog dezelfde kwetsbaarheden maar het voetbal is wel beter ten opzichte van het begin van het seizoen. Dat is in ieder geval positief.
Welnee. Hoezo dezelfde kwetsbaarheden? Heb jij 1 kans tegen in de omschakeling gezien? De ommekeer is ingezet tegen Utrecht uit. Toen is Gravenberch meer in de Frenkie rol gaan spelen als inzakkende middenvelder op linksback. Organisatie staat sindsdien als een huis. Het enige wat ie nog moet doen is Tadic in de spits zetten en Antony erbij voorin. Dan pakken we ze allemaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat één tegenstander niet bij macht is om te profiteren wil nog niet zeggen dat alle problemen de wereld uit zijn natuurlijk. Centraal achterin is Ajax nog steeds kwetsbaar wanneer we daar te maken hebben met een fysiek sterke spits of snelle aanvallers die profiteren van de ruimte.

En voorin is Traore niet een speler met de finesse van iemand als Tadic. Als aanspeelpunt is hij wisselvallig en als afmaker vaak (nog?) te wild. Ik ben wel benieuwd hoe hij zich verder kan ontwikkelen. Met zijn fysiek moet hij op zijn minst een perfect aanspeelpunt kunnen zijn en soms laat 'ie technisch wel goede dingen zien. Hij kan het wel alleen is het niet constant. Tenslotte is de invulling van de 10 ook echt nog een issue. Ik hoop dat we snel Kudus weer hebben. Dan staat er echt wel een zeer behoorlijk middenveld.

Dit was in grote lijnen goed. De volgende twee CL wedstrijden zijn een mooie test om te zien hoe we presteren tegen betere teams.
Dat van Traore in de spits is iedereen het over eens. Daar moet Tadic gewoon staan. Voor de rest kijk ik vooral na hoe het elftal staat bij balverlies. Sinds Utrecht uit is dat gewoon goed. De spaarzame kansjes die we weggeven zijn niet vanuit de omschakeling. En dat de tegenstander matig is heeft daar niet zoveel mee te pakken. Tegen dezelfde tegenstander gaven we uit wel heel veel weg vanuit de omschakeling. Net als tegen Fortuna Sittard en nog wat andere matige clubs aan het begin vde competitie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Trab » do nov 26, 2020 1:42 pm

Monkey Tonk schreef: Nauwkeurigheid en slordigheid zijn een functie van binnen jezelf spelen of niet. Ajax miste de kansen omdat ze (de onervaren Traore en Labyad) te onstuimig waren. Martinez stond weliswaar net in het veld, maar als hij de bal niet goed kwijt kan ... Ajax had in de slotfase heel veel ruimte om te counteren, maar daar kwam niks van omdat ze de bal telkens inleverden. Vermoeidheid, en dus heel slordig ...

Ajax controleerde de eerste helft thuis tegen Madrid volledig. Die regerende kampioen kwam nauwelijks over de middelijn. Waarom speelde Ajax niet twee zulke helften? Omdat dat niet vol te houden is.

Ik vind het prachtig hoor, zo flitsend als Ajax in die wedstrijden uit de startblokken komt. Maar je kunt een team ook wijzen op het belang van het inlassen van rustige periodes, waarin je de bal een poosje rustig rond laat gaan, omdat je anders aan het eind van de rit met een lege tank staat.

Ajax is in deze wedstrijden als een 'speed horse', een paard dat meteen naar voren racet. Zo'n paard moet tijdens het middengedeelte van de race een adempauze inlassen, om genoeg energie over te houden voor de stretch. Als zo'n paard dat niet doet, en keihard door blijft racen, loopt iedereen er in de slotfase overheen.
Ik had niet het gevoel dat Ajax als een ‘speed horde’ speelde. Ik vond ze best geduldig aan de bal en er werd goed onder de druk uit gevoetbald. Dit itt tot de uitwedstrijd toen in de 2e helft iedere bal blind nr voren werd gepeerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33273
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door zeux » do nov 26, 2020 1:44 pm

Trab schreef:
do nov 26, 2020 1:36 pm
Dat van Traore in de spits is iedereen het over eens. Daar moet Tadic gewoon staan.
Ik denk dat daar een spits moet staan. Dit waren pure spitskansen. Tadic speelt een belangrijke rol in de dynamiek rond een kans, maar hij is niet per se een goalgetter/'afmaak'spits.
Dat is zelfs de reden dat Ten Hag Labyad opstelde, vertelde hij voor de wedstrijd. Tadic laat zich als spits graag afzakken (ik interpreteer dat als 'rand 16'), terwijl Labyad meer 'diep' staat (in de 16 of vlak voor de goal --> waar hij vervolgens zijn misser heeft). Vandaar misschien dat in voorgaande seizoenen Huntelaar zo regelmatig op mocht draven: die is zo'n 'afmaak'spits (of 'was' intussen).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - FC Midjylland woensdag 25-11 21:00

Bericht door Lionel » do nov 26, 2020 1:45 pm

Ajax Rules schreef:
do nov 26, 2020 1:10 pm
Lionel schreef:
do nov 26, 2020 8:47 am
Heb genoten, zeker de tweede helft van Ajax. De eerste vond ik niet heel best.
De eerste helft was de meest dominante 45 minuten die Ajax OOIT in de CL heeft gespeeld :confused.gif: .

Natuurlijk, dat heeft ook met de tegenstander te maken. Ik zeg daarom niet "de beste 45 minuten ooit". Dit was duidelijk een mindere ploeg, maar het is en blijft CL (met meerdere kwalificatieronden). Het blijft de kampioen en lijstaanvoerder van Denemarken. En ze speelden ze totaal aan gort in de eerste helft.

Hoe kon je het "niet heel best" vinden? Ik kan er echt niet bij. :confused.gif:
Wat ik hierboven ook al aangegeven heb. Uiteindelijk winnen we ook maar met 3-1 van een stel Deense kneuzen hoor. Niveau Heerenveen dit.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie