Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Marillion » vr dec 11, 2020 9:04 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
do dec 10, 2020 11:21 pm
De afgelopen twee CL campagnes maken de pijn van de unieke gemiste kans op 8 mei 2019 alleen maar groter. Godverdomme.
We glijden langzaam maar zeker weer terug naar onze positie in het peloton. Pijnlijk maar het is niet anders. En misschien ook wel onvermijdelijk als we eerlijk zijn.
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Alexander » vr dec 11, 2020 10:04 am

Mwah, we hadden iets kunnen vertragen. Er zijn bakken met geld uitgegeven en daarvoor in de plaats is pure middelmaat gehaald. Met een wat betere scouting en wat minder geluister naar de trainer had er nu een betere selectie gestaan.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Marillion » vr dec 11, 2020 10:10 am

Uiteraard had het beter gekund op een aantal onderdelen. Al moeten we ook realistisch zijn. Je gaat op het gebied van aankopen natuurlijk ook nooit honderd procent scoren.

Ik denk ook wel dat Ajax structureel zo grofweg om plek 2 en 3 moet kunnen spelen in de CL poule. Afhankelijk van de loting, kwaliteit van de selectie en de mate waarin het mee of tegen zit kun je dan een keer pieken of heb je een keer een slecht jaar. Maar echt meedoen om te winnen is voor Ajax op structurele basis niet haalbaar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Monkey Tonk » vr dec 11, 2020 10:15 am

Het plan was om niet als razende kamikazes te beginnen. Geen slecht idee. Maar de interpretatie daarvan was het ontbreken van alle urgentie. Ze hadden van kamikaze naar dwingend kunnen gaan, maar de knop draaide helemaal door naar supersloom.

Tadic stond na rust even in de spits, met Promes op links, en het werd wat interessanter. Promes had wel zin in one-touch, al waren zijn slaapwandelende teamgenoten dat wakkere idee pardoes vergeten. En ja hoor, de volgende geniale zet is om Promes op linksachter te zetten en Tadic weer uit de spits te halen. Kun je net zo goed meteen op het fluitje met het eindsignaal blazen.

Neres die vlak voor de wedstrijd niet meedoet. Deja-vu. Spurs. Toen kwam Dolberg erin, maar speelden Tadic en Ziyech gewoon om hem heen, alsof hij er letterlijk niet stond. Dolberg liep er heerlijk tussendoor als een verdwaalde ballerina in het zwanenmeer. EtH heeft hem toen in de rust aan de orde geroepen, terwijl het juist zo goed liep met onze diepe spits in een geheel andere dimensie.

De reden dat Ajax zover kwam in 2018/19 was, naast de kwaliteit, dat topverdedigers niet wisten hoe ze tegen Tadic, zonder diepe spits, de ruimte moesten verdedigen, en Ajax had een rits aan spelers met een prima steekpass om die ruimte open te snijden. Verdedigers in de CL weten verder echt wel raad met een gewone diepe spits. Dat doen ze twee keer per week. Daarom is het zo zinloos om zo'n wedstrijd als tegen Atalanta te analyzeren. De enige overeenkomst is het tenue.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Marillion » vr dec 11, 2020 10:27 am

Maandag loting EL. Dit zijn de potten:

Pot 1: Ajax, PSV, Arsenal, Club Brugge, Dinamo Zagreb, 1899 Hoffenheim, Manchester United, Shakhtar Donetsk, Villarreal, AS Roma, Bayer Leverkusen, Rangers FC, Napoli, Leicester City, AC Milan, Tottenham Hotspur

Pot 2: Rode Ster Belgrado, Dinamo Kiev, Krasnodar, Olympiacos, Red Bull Salzburg, Young Boys, Molde FK, Slavia Praag, Benfica, Granada, Real Sociedad, Sporting Braga, Lille, Maccabi Tel Aviv, Antwerp FC, Wolfsberger AC

Misschien leuk om even te laten zien hoe je Wolsberger AC uitschakelt?

Als Ajax haar zaken terug op orde krijgt en blessurevrij blijft dan moeten we in dit toernooi toch nog wel wat kunnen doen.
Nil volentibus arduum

De Dominee
Berichten: 5746
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door De Dominee » vr dec 11, 2020 10:46 am

Marillion schreef:
vr dec 11, 2020 9:04 am
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
do dec 10, 2020 11:21 pm
De afgelopen twee CL campagnes maken de pijn van de unieke gemiste kans op 8 mei 2019 alleen maar groter. Godverdomme.
We glijden langzaam maar zeker weer terug naar onze positie in het peloton. Pijnlijk maar het is niet anders. En misschien ook wel onvermijdelijk als we eerlijk zijn.
Helaas wel. Ik reken de komende 23 jaar nergens meer op en koester de uitwedstrijden in Madrid en Valencia die ik recentelijk heb bijgewoond. De pijn van 8 Mei wordt wel nog groter, zoals WkCdWN terecht aangeeft. Eeuwig zonde. Het was een toevalstreffer.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Jöhnk » vr dec 11, 2020 11:38 am

Het afglijden gaat ongeveer net zo snel als in de periode 1997 (halve finale CL) - 1999 (top 3 slechtste Ajax-elftallen ooit). Dat was echt niet nodig geweest. Het ging al mis terwijl Ajax glorieerde in Europa.

De Dominee
Berichten: 5746
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door De Dominee » vr dec 11, 2020 12:15 pm

Precies. 2018 = 1995, 2019 = 1996 etc.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door 999 » vr dec 11, 2020 12:32 pm

Ja nog effe en AJAX speelt in de Keuken Kampioen Divisie ...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Jöhnk » vr dec 11, 2020 12:37 pm

Wat wil je daarmee zeggen? We mogen niet klagen zolang Ajax niet degradeert?

Wat mij betreft is het crisis. Vorig seizoen was al een aanfluiting met heel veel zwak voetbal, behalve in de maand oktober. Overmars trok niet voor niets aan de noodrem toen hij de kans kreeg.

Het is doodzonde hoe men het succes heeft gemanaged. Mijn grootste Ajax-teleurstelling ooit is het aankopen van het kwartet Magallan / Marin / Pierie / Scherpen in het eerste kwartaal van 2019.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door 999 » vr dec 11, 2020 12:40 pm

Alles mag hier.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Marillion » vr dec 11, 2020 2:00 pm

Jöhnk schreef:
vr dec 11, 2020 12:37 pm
Wat wil je daarmee zeggen? We mogen niet klagen zolang Ajax niet degradeert?

Wat mij betreft is het crisis. Vorig seizoen was al een aanfluiting met heel veel zwak voetbal, behalve in de maand oktober. Overmars trok niet voor niets aan de noodrem toen hij de kans kreeg.

Het is doodzonde hoe men het succes heeft gemanaged. Mijn grootste Ajax-teleurstelling ooit is het aankopen van het kwartet Magallan / Marin / Pierie / Scherpen in het eerste kwartaal van 2019.
Gelukkig zijn er daarna weer een aantal aanzienlijk betere aankopen gedaan.

Maar de prestaties zijn al te lang niet goed. Daar ben ik het mee eens. Gezien de enorme dip waar Ajax vorig seizoen mee te maken kreeg was het maar zeer de vraag of Ajax wel kampioen ging worden. En dit seizoen is het weer allerminst zeker. We verliezen ook op nationaal niveau gewoon te veel. Dat past niet bij de status van Ajax en de financiële voorsprong die we hebben op de nationale concurrentie. Dat verschil in inkomsten voeren we op Europees niveau als excuus aan maar het zou nationaal in ons voordeel moeten werken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Trab » vr dec 11, 2020 2:11 pm

Jöhnk schreef:Wat wil je daarmee zeggen? We mogen niet klagen zolang Ajax niet degradeert?

Wat mij betreft is het crisis. Vorig seizoen was al een aanfluiting met heel veel zwak voetbal, behalve in de maand oktober. Overmars trok niet voor niets aan de noodrem toen hij de kans kreeg.

Het is doodzonde hoe men het succes heeft gemanaged. Mijn grootste Ajax-teleurstelling ooit is het aankopen van het kwartet Magallan / Marin / Pierie / Scherpen in het eerste kwartaal van 2019.
Dat is van alle jaren. Van Gaal haalde na 95 Gabrich, Juan, Santos en weet ik veel wat voor meuk er daarna nog gehaald is.
Er zijn tig rapporten geschreven waaruit blijkt dat je het meeste succes hebt met zelf opgeleide spelers en een enkele routinier. Dat was in 95 zo en het elftal van twee jaar geleden. Maar ja, dat kan zomaar weer 20 jaar duren. Je moet de mazzel hebben dat er meerdere toptalenten tegelijk doorbreken. En dat die bereid zijn langer te blijven dan max 2 jaar. En als je verzekerd wilt zijn van CL voetbal moet je de beste spelers van de concurrenten weghalen. Net als Bayern doet. Maar dat kunnen we niet want die vragen absurde bedragen. Dan kom je in het buitenland terecht en ondanks het hogere budget geeft dat ook geen garanties. Sánchez, Kudus, Antony, Neres, Nico waren top, maar Alvarez, Marin en nog een heleboel waren een flop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Trab » vr dec 11, 2020 2:25 pm

Monkey Tonk schreef: De reden dat Ajax zover kwam in 2018/19 was, naast de kwaliteit, dat topverdedigers niet wisten hoe ze tegen Tadic, zonder diepe spits, de ruimte moesten verdedigen, en Ajax had een rits aan spelers met een prima steekpass om die ruimte open te snijden. Verdedigers in de CL weten verder echt wel raad met een gewone diepe spits. Dat doen ze twee keer per week. Daarom is het zo zinloos om zo'n wedstrijd als tegen Atalanta te analyzeren. De enige overeenkomst is het tenue.
Wat dat betreft valt er geen pijl te trekken op Ten Hag. Er zijn nog 6 basisspelers over van onze dreamteam. Je zou zeggen blijf vasthouden aan Tadic in de spits. Maar hij heeft de hele voorbereiding met Labyad in de spits gespeeld en vervolgens - na de zeperd in Groningen - zweert hij opeens bij een targetman in de spits. Dat terwijl onze voorhoede onze sterkste linie is. Tadic op links betekent dat je 1 van onze Brazilianen op de bank moet houden. Dat is toch niet logisch? Verder is er geen vervanger gehaald voor de Ligt. Alleen Schuurs op die positie is te licht. En voor Zyiech is ook niemand gehaald. Antony was gehaald omdat Neres zou vertrekken.
Hopelijk kunnen er wat spelers geloosd worden in de winterstop en wordt een cv en een creatieve middenvelder gehaald die wel CL waardig zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Gaizka1985 » vr dec 11, 2020 2:49 pm

Marillion schreef:
vr dec 11, 2020 9:04 am
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
do dec 10, 2020 11:21 pm
De afgelopen twee CL campagnes maken de pijn van de unieke gemiste kans op 8 mei 2019 alleen maar groter. Godverdomme.
We glijden langzaam maar zeker weer terug naar onze positie in het peloton. Pijnlijk maar het is niet anders. En misschien ook wel onvermijdelijk als we eerlijk zijn.
De Jong en de Ligt waren/zijn buitencategorie, de Ligt speelde als 18 jarige verdediger al Europese topspitsen zoals Benzema, Lewandowski en Ronaldo uit de wedstrijd, dat is uniek.

Zolang Ajax blijft scouten in de categorie Antony/Kudus, en af en toe een ervaren speler kan halen in de categorie Blind/Tadic is er echt wel wat mogelijk, aangevuld met nieuwe talenten zoals Gravenberch.

Maar in 2019 viel alles samen, dat was uniek en waarschijnlijk eenmalig geweest, maar wat heb ik genoten van die Europese campagne. Zat van de week voorafgaand aan de wedstrijd tegen Atalanta nog die special terug te kijken over Real uit, dat blijft genieten :biggthumpup.gif:

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Lionel » vr dec 11, 2020 3:23 pm

Trab schreef:
vr dec 11, 2020 2:25 pm
Monkey Tonk schreef: De reden dat Ajax zover kwam in 2018/19 was, naast de kwaliteit, dat topverdedigers niet wisten hoe ze tegen Tadic, zonder diepe spits, de ruimte moesten verdedigen, en Ajax had een rits aan spelers met een prima steekpass om die ruimte open te snijden. Verdedigers in de CL weten verder echt wel raad met een gewone diepe spits. Dat doen ze twee keer per week. Daarom is het zo zinloos om zo'n wedstrijd als tegen Atalanta te analyzeren. De enige overeenkomst is het tenue.
Wat dat betreft valt er geen pijl te trekken op Ten Hag. Er zijn nog 6 basisspelers over van onze dreamteam. Je zou zeggen blijf vasthouden aan Tadic in de spits. Maar hij heeft de hele voorbereiding met Labyad in de spits gespeeld en vervolgens - na de zeperd in Groningen - zweert hij opeens bij een targetman in de spits. Dat terwijl onze voorhoede onze sterkste linie is. Tadic op links betekent dat je 1 van onze Brazilianen op de bank moet houden. Dat is toch niet logisch? Verder is er geen vervanger gehaald voor de Ligt. Alleen Schuurs op die positie is te licht. En voor Zyiech is ook niemand gehaald. Antony was gehaald omdat Neres zou vertrekken.
Hopelijk kunnen er wat spelers geloosd worden in de winterstop en wordt een cv en een creatieve middenvelder gehaald die wel CL waardig zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Niet lullig bedoeld maar dit zag je weken geleden toch al? Vanaf dag 1 in het seizoen is een grote chaos in de opstelling.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Jöhnk » vr dec 11, 2020 4:48 pm

Gaizka1985 schreef:
vr dec 11, 2020 2:49 pm
De Jong en de Ligt waren/zijn buitencategorie, de Ligt speelde als 18 jarige verdediger al Europese topspitsen zoals Benzema, Lewandowski en Ronaldo uit de wedstrijd, dat is uniek.

Zolang Ajax blijft scouten in de categorie Antony/Kudus, en af en toe een ervaren speler kan halen in de categorie Blind/Tadic is er echt wel wat mogelijk, aangevuld met nieuwe talenten zoals Gravenberch.
Dat laatste is evident. Toch zie je dat Ajax daar steeds van afwijkt met aankopen die onmogelijk in één van deze categorieën kunnen worden ondergebracht.

In plaats van daarvan te balen worden er redeneringen opgezet zoals "Klaiber doet het toch wel heel erg prima, zo'n jongen kun je er maar bij hebben voor de breedte want Ajax is geen speeltuin", of "Babel is broodnodig om diepte in het spel te krijgen want de rest van onze aanvallers komen allemaal in de bal", of "Stekelenburg is een heel grote naam voor een reservekeeper".

Ik word daar een beetje moe van, zou Kieft zeggen.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Trab » vr dec 11, 2020 4:59 pm

Lionel schreef:
Trab schreef:
vr dec 11, 2020 2:25 pm
Monkey Tonk schreef: De reden dat Ajax zover kwam in 2018/19 was, naast de kwaliteit, dat topverdedigers niet wisten hoe ze tegen Tadic, zonder diepe spits, de ruimte moesten verdedigen, en Ajax had een rits aan spelers met een prima steekpass om die ruimte open te snijden. Verdedigers in de CL weten verder echt wel raad met een gewone diepe spits. Dat doen ze twee keer per week. Daarom is het zo zinloos om zo'n wedstrijd als tegen Atalanta te analyzeren. De enige overeenkomst is het tenue.
Wat dat betreft valt er geen pijl te trekken op Ten Hag. Er zijn nog 6 basisspelers over van onze dreamteam. Je zou zeggen blijf vasthouden aan Tadic in de spits. Maar hij heeft de hele voorbereiding met Labyad in de spits gespeeld en vervolgens - na de zeperd in Groningen - zweert hij opeens bij een targetman in de spits. Dat terwijl onze voorhoede onze sterkste linie is. Tadic op links betekent dat je 1 van onze Brazilianen op de bank moet houden. Dat is toch niet logisch? Verder is er geen vervanger gehaald voor de Ligt. Alleen Schuurs op die positie is te licht. En voor Zyiech is ook niemand gehaald. Antony was gehaald omdat Neres zou vertrekken.
Hopelijk kunnen er wat spelers geloosd worden in de winterstop en wordt een cv en een creatieve middenvelder gehaald die wel CL waardig zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Niet lullig bedoeld maar dit zag je weken geleden toch al? Vanaf dag 1 in het seizoen is een grote chaos in de opstelling.
Vind ik niet. Was vooral de voorbereiding en de competitiestart. Sindsdien staat het elftal min of meer vast. Hij had alleen de pech dat Kudus wegviel en er geen kwalitatief goede vervanger was op het middenveld. Daardoor blijft hij kloten met de 10 positie. Iedereen die daar een kans heeft gehad is niet goed genoeg. Dat is net zo goed een verwijt aan Overmars. Het enige wat je hem nog kwalijk kan nemen is dat hij Tadic nauwelijks meer in de spits opstelt.
Ik vraag me wel af hoe de gesprekken voorafgaand aan een seizoen gaan tussen Ten Hag en Overmars. Overmars heeft vorig seizoen toch ook gezien dat Labyad en Alvarez niet Ajax waardig zijn. Dan moeten zijn wenkbrauwen toch fronsen als Ajax daar de hele voorbereiding mee speelt en ook zo de competitie mee ingaat. Waarom heeft hij die niet geprobeerd te lozen?
Verder was hij bezig met een spits van grote naam. Maar dat betekent automatisch Tadic op links en 1 van onze Brazilianen en de dure Promes op de bank. Plus de 3 centrumspitsen die we nu hebben. Was dat nou zo’n prio voor deze selectie? Lijkt mij niet. Voor Schuurs is helemaal geen concurrent gehaald. Daar zit alleen dwerg Timber achter. Dat is meer een back.
En voor Zyiech is ook niemand gehaald. Geen creatieve middenvelder met een goede steekbal in ieder geval. Ik denk nog altijd dat Kudus meer een controleur is. Op zich kan het wel goed gaan werken met Klaassen en Gravenberch hoor. Als dat een beetje rouleert met Tadic erbij in de spits en onze Brazilianen voorin. Ik ben dan ook niet zo pessimistisch over het vervolg van het seizoen. Tenminste, als we niet teveel blessures krijgen. Daarom kan Overmars beter nog twee kwaliteit spelers halen in de winterstop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Trab » vr dec 11, 2020 5:19 pm

Jöhnk schreef:
Gaizka1985 schreef:
vr dec 11, 2020 2:49 pm
De Jong en de Ligt waren/zijn buitencategorie, de Ligt speelde als 18 jarige verdediger al Europese topspitsen zoals Benzema, Lewandowski en Ronaldo uit de wedstrijd, dat is uniek.

Zolang Ajax blijft scouten in de categorie Antony/Kudus, en af en toe een ervaren speler kan halen in de categorie Blind/Tadic is er echt wel wat mogelijk, aangevuld met nieuwe talenten zoals Gravenberch.
Dat laatste is evident. Toch zie je dat Ajax daar steeds van afwijkt met aankopen die onmogelijk in één van deze categorieën kunnen worden ondergebracht.

In plaats van daarvan te balen worden er redeneringen opgezet zoals "Klaiber doet het toch wel heel erg prima, zo'n jongen kun je er maar bij hebben voor de breedte want Ajax is geen speeltuin", of "Babel is broodnodig om diepte in het spel te krijgen want de rest van onze aanvallers komen allemaal in de bal", of "Stekelenburg is een heel grote naam voor een reservekeeper".

Ik word daar een beetje moe van, zou Kieft zeggen.
Tsja, als het allemaal zo simpel was hadden we nooit miskopen. De garantie categorie Antony/Kudus heb je niet vooraf. We scouten eerst Davison Sanchez als verdediger - sterk, snel, wendbaar - en vervolgens Magallan en Alvarez - traag, niet wendbaar. Lijkt wel of we verschillende scouts hebben met verschillende criteria.
Babel is gehaald omdat die fantastische Noa Lang er niks van bakte voor de winterstop en we geen vleugel aanvallers meer hadden wat ons tegen Valencia lelijk opbrak. Denk dat iedereen het wel eens was dat er iemand moest komen in de winterstop. Dat ze dan bij Babel uitkomen..Tsja, dat mag je de technische staf verwijten. Hij deed het in die periode aardig bij oranje. Misschien dat ze daardoor verblind waren.
Je vriend Klaiber had ik ook niet gehaald. Hooguit als hij transfervrij was geweest. Ik zou met Timber of Rensch verder zijn gegaan als stand in voor rechtsback en het geld hebben uitgespaard voor een cv of creatieve middenvelder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Jöhnk » vr dec 11, 2020 5:31 pm

Ik vind deze reactie een beetje flauw worden. Mijn standpunt is anders dan "dat ze geen miskopen meer moeten doen". Zo kun je het echt niet platslaan.

Ik heb het over aankopen die bij voorbaat al niet in de genoemde categorieën (spectaculaire talenten of direct inzetbare basisspelers) passen. Zoals, inderdaad, Babel. Dat soort aankopen mislukken bijna altijd. Het was weer een aankoop 'voor erbij'.

En ja: ook spelers die a priori wel in die categorieën vallen kunnen mislukken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Marillion » vr dec 11, 2020 5:40 pm

Ik ben het er wel mee eens dat we iets te vaak in die categorie zitten. Al blijft het lastig om hier nu echt een vinger achter te krijgen.

Kijk. Spelers als Alvarez, Marin en Magallan zijn echt niet voor de breedte gehaald. Daar bestond de verwachting dat ze een duidelijke meerwaarde zouden hebben voor Ajax. Die transfers vind ik een andere categorie dan bijvoorbeeld Babel die als een soort mislukt noodverband kwam. Klaiber is alweer een iets andere categorie in de zin dat ze hem in tegenstelling tot Babel niet voor de korte termijn hebben gehaald. Maar wel voor de breedte.

Om er echt iets zinnigs van te zeggen zou je inzicht moeten hebben in het proces bij deze transfers en de gedachten daarbij vanuit Ajax. Waarom gaat dat de ene keer goed en de volgende keer niet. Honderd procent ga je nooit scoren maar het percentage moet en kan echt wel iets omhoog.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Jöhnk » vr dec 11, 2020 6:22 pm

Magallan kwam in eerste instantie om achter Blind en De Ligt op de bank te zitten. Daar ging het dus al mis.

Maar het is zeker waar: ook als je hoog mikt kunnen aankopen mislukken. Maar als je laag mikt mislukken ze vrijwel zeker.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Trab » vr dec 11, 2020 6:34 pm

Jöhnk schreef:Ik vind deze reactie een beetje flauw worden. Mijn standpunt is anders dan "dat ze geen miskopen meer moeten doen". Zo kun je het echt niet platslaan.

Ik heb het over aankopen die bij voorbaat al niet in de genoemde categorieën (spectaculaire talenten of direct inzetbare basisspelers) passen. Zoals, inderdaad, Babel. Dat soort aankopen mislukken bijna altijd. Het was weer een aankoop 'voor erbij'.

En ja: ook spelers die a priori wel in die categorieën vallen kunnen mislukken.
Babel was een noodoplossing voor een halfjaar. Promes en Neres zaten in de lappenmand. We hadden alleen Lang nog als vleugelspeler. Dat is geen breedteaankoop.
Voor de rest ben ik het met je eens hoor. Breedteaankopen zoals Klaiber - zeker voor zoveel geld - moeten we niet willen. Maar ik denk niet dat de breedteaankopen het probleem zijn. Dat zijn er maar twee geweest volgens mjj. Labyad en Klaiber. Het zijn vooral de dure aankopen zoals Magallan, Alvarez en Marin waar je nu mee opgescheept zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Gaizka1985 » vr dec 11, 2020 7:36 pm

Jöhnk schreef:
vr dec 11, 2020 6:22 pm
Magallan kwam in eerste instantie om achter Blind en De Ligt op de bank te zitten. Daar ging het dus al mis.

Maar het is zeker waar: ook als je hoog mikt kunnen aankopen mislukken. Maar als je laag mikt mislukken ze vrijwel zeker.
Dan moet er misschien nog meer worden geïnvesteerd in de scouting, vooral in Zuid Amerika zou ik nog veel intensiever gaan scouten.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Atalanta Bergamo 09-12-2020

Bericht door Monkey Tonk » za dec 12, 2020 12:40 pm

Trab schreef:
vr dec 11, 2020 2:25 pm
Monkey Tonk schreef: De reden dat Ajax zover kwam in 2018/19 was, naast de kwaliteit, dat topverdedigers niet wisten hoe ze tegen Tadic, zonder diepe spits, de ruimte moesten verdedigen, en Ajax had een rits aan spelers met een prima steekpass om die ruimte open te snijden. Verdedigers in de CL weten verder echt wel raad met een gewone diepe spits. Dat doen ze twee keer per week. Daarom is het zo zinloos om zo'n wedstrijd als tegen Atalanta te analyzeren. De enige overeenkomst is het tenue.
Wat dat betreft valt er geen pijl te trekken op Ten Hag. Er zijn nog 6 basisspelers over van onze dreamteam. Je zou zeggen blijf vasthouden aan Tadic in de spits. Maar hij heeft de hele voorbereiding met Labyad in de spits gespeeld en vervolgens - na de zeperd in Groningen - zweert hij opeens bij een targetman in de spits. Dat terwijl onze voorhoede onze sterkste linie is. Tadic op links betekent dat je 1 van onze Brazilianen op de bank moet houden. Dat is toch niet logisch? Verder is er geen vervanger gehaald voor de Ligt. Alleen Schuurs op die positie is te licht. En voor Zyiech is ook niemand gehaald. Antony was gehaald omdat Neres zou vertrekken.
Hopelijk kunnen er wat spelers geloosd worden in de winterstop en wordt een cv en een creatieve middenvelder gehaald die wel CL waardig zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het lijkt me dat voetbalprincipe nummer 1 is dat je de beste speler laat spelen op de positie waar hij het best tot zijn recht komt. Ten Hag gaat uit van de fundamentale kwaliteiten van een speler, maar begrijpt niets van meerwaarde.

Een wedstrijd lezen kan hij ook niet. Hij wisselt op de manier van de eerste de beste amateurclub. Als Johan van de tribune was afgedaald tegen de Spurs, zoals hij dat eens deed tegen Twente, had Ajax in de finale gestaan. Het hele seizoen had hij het over moedig zijn en met lef spelen. Dan staat hij met anderhalf been in de CL-finale en loopt het hem opeens dun door de broek, en wil hij alles achterin dicht timmeren. Het loon van de angst. Niet te geloven in zo'n seizoen...
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Plaats reactie