Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Trab » ma jan 11, 2021 1:53 pm

Marillion schreef: Natuurlijk geeft het in sommige situaties ook wel een voordeel. Het is lastig voor de tegenstander om de opbouw te verstoren want Ajax kan dat achterin met meerdere spelers verzorgen. En als het elftal snel schakelt kun je soms heel snel de bal veroveren zoals bij de 2-2. Dumfries maakt een fout bij het uitverdedigen maar die komt voort uit het feit dat Ajax tot drie keer toe de bal direct wist terug te veroveren.
Dit is toch wat ik zeg? Waarom verovert Ajax tot 3x toe meteen de bal? Omdat ze met 7 man rond de 16 van PSV staan. Het feit dat Max en Dumfries nauwelijks op konden komen, dat Gakpo en Ihattaren niet in de wedstrijd zaten en dat alle aanvallers gewisseld moesten worden is de verdienste van Ajax. De verdienste van het durven nemen van risico’s en het durven te voetballen.
Ik geloof niet dat een 6 voor de verdediging veel zal helpen. Schuurs en Blind zijn nou eenmaal niet de beste verdedigers. Dan kan je beter ver van de goal spelen. Je zag het in de laatste 20 minuten. Toen nam Ajax gas terug en bleef het de bal achterin rondspelen. PSV kreeg toen plots weer kansen.
Ik denk dat wanneer Kudus weer op zijn oude nivo zit je hem het beste als controleur kan opstellen. Dan heb je twee atleten met voetballend vermogen voor de verdediging. Klaassen kan dan op 10. Als controleur heeft hij het te moeilijk op de momenten dat hij onder druk gezet wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Marillion » ma jan 11, 2021 2:03 pm

Trab schreef:
ma jan 11, 2021 1:53 pm
Dit is toch wat ik zeg? Waarom verovert Ajax tot 3x toe meteen de bal? Omdat ze met 7 man rond de 16 van PSV staan. ....
Ja, en dat beaam ik dus. :smile-ajax.gif:

Punt is dat Ajax wel echt forse risico's neemt, precies omdat zowel Schuurs als Blind in defensief opzicht kwetsbaar zijn. Je krijgt daar voetballend vermogen voor terug maar tegenstanders die hier handig gebruik van maken kunnen Ajax pijn doen. Dat hebben we in de eerste seizoenshelft meerdere keren gezien. Ook tegen mindere tegenstanders.

Wat Ajax in de tweede helft liet zien vond ik het beste van dit seizoen. Dat geeft echt wel hoop op betere tijden in deze maand. Zo collectief druk zetten was weer even geleden.

Ik hoop dat Kudus wanneer hij weer in goede doen is in staat is om deze rol goed in te vullen. Maar daarvoor ken ik 'm nog niet goed genoeg.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Yopii » ma jan 11, 2021 2:23 pm

Ik wordt een beetje moe van het gezever van het spelen zonder middenveld of zonder een 6 voor de verdediging. Natuurlijk is dat risicovol met Blind en Schuurs achterin, maar jullie belichten altijd alleen de negatieve kant.
PSV is DE counterploeg van Nederland. Hoeveel kansen hebben ze nou daadwerkelijk gehad via de omschakeling? Dat was toch bijna nihil?
Genoeg om de wedstrijd voor rust te beslissen. 0-2, met een reuzekans op 0-3.

Ik heb genoeg wedstrijden gezien waarin Ajax beter was, maar PSV uiteindelijk een ereronde liep in de Arena.

Tegen het einde was PSV op, dat probleem heeft het haast elke week.

Is dat negatief? Ik noem het realistisch.

Ik vind Schuurs een talent en Blind een toegevoegde waarde zonder bal, maar met die twee gaat het te vaak mis op het moment dat ze in de ruimte het duel moeten aangaan. Dat is een structurele zwakte van dit Ajax. Je kunt dat oplossen door een andere CV te halen, maar ook door het elftal anders neer te zetten. Doe je dat niet, dan ga je nat in topwedstrijden, of zelfs tegen een team als Twente, dat snelheid voorin heeft.

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Lionel » ma jan 11, 2021 2:29 pm

Trab schreef:
ma jan 11, 2021 1:53 pm
Marillion schreef: Natuurlijk geeft het in sommige situaties ook wel een voordeel. Het is lastig voor de tegenstander om de opbouw te verstoren want Ajax kan dat achterin met meerdere spelers verzorgen. En als het elftal snel schakelt kun je soms heel snel de bal veroveren zoals bij de 2-2. Dumfries maakt een fout bij het uitverdedigen maar die komt voort uit het feit dat Ajax tot drie keer toe de bal direct wist terug te veroveren.
Dit is toch wat ik zeg? Waarom verovert Ajax tot 3x toe meteen de bal? Omdat ze met 7 man rond de 16 van PSV staan. Het feit dat Max en Dumfries nauwelijks op konden komen, dat Gakpo en Ihattaren niet in de wedstrijd zaten en dat alle aanvallers gewisseld moesten worden is de verdienste van Ajax. De verdienste van het durven nemen van risico’s en het durven te voetballen.
Ik geloof niet dat een 6 voor de verdediging veel zal helpen. Schuurs en Blind zijn nou eenmaal niet de beste verdedigers. Dan kan je beter ver van de goal spelen. Je zag het in de laatste 20 minuten. Toen nam Ajax gas terug en bleef het de bal achterin rondspelen. PSV kreeg toen plots weer kansen.
Ik denk dat wanneer Kudus weer op zijn oude nivo zit je hem het beste als controleur kan opstellen. Dan heb je twee atleten met voetballend vermogen voor de verdediging. Klaassen kan dan op 10. Als controleur heeft hij het te moeilijk op de momenten dat hij onder druk gezet wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat heeft het veroveren van de bal op de helft van de tegenstander te maken met het niet spelen met een 6? Alsof Liverpool geen ballen verovert op de helft van de tegenstander :excited.gif:

EtH zorgt ervoor dat onze zwakke plekken continue kunnen worden gebruikt door onze tegenstanders. Dan ben je gewoon een waardeloze coach. Daarnaast zal, en die mening hebben er hier veel, het spel met Tadic in de spits (nu is dat minder relevant) of het opstellen van Martinez als controleur ertoe bijdragen dat we BETER voetbal gaan spelen.

Het een sluit het ander niet uit.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Marillion » ma jan 11, 2021 2:30 pm

@Yopi: Dat is het inderdaad. Of je accepteert hun zwakte in ruil voor het voetballend vermogen dat ze brengen. En kiest er vervolgens voor om er iemand voor te zetten. Of je kiest ervoor om één van je CV's te vervangen door een speler die wel primair defensief sterk is.

De reden dat Ten Hag niet kiest uit deze twee scenario's betekent denk ik dat hij van mening is dat Schuurs wel die defensieve kracht gaat worden. Vraag is hoelang het wachten daarop mag duren. Ik ben bang dat hij altijd kwetsbaar zal blijven in de ruimte.

Natuurlijk heeft een elftal altijd wel minimaal één zwakke plek. Zo eerlijk moeten we zijn. Maar de risico's hiermee vind ik echt wel heel groot.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Yopii » ma jan 11, 2021 3:04 pm

Zeker, maar op die plek is het extra vervelend.

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Mano » ma jan 11, 2021 3:18 pm

Trab schreef:
ma jan 11, 2021 12:58 pm
Ik wordt een beetje moe van het gezever van het spelen zonder middenveld of zonder een 6 voor de verdediging. Natuurlijk is dat risicovol met Blind en Schuurs achterin, maar jullie belichten altijd alleen de negatieve kant.
PSV is DE counterploeg van Nederland. Hoeveel kansen hebben ze nou daadwerkelijk gehad via de omschakeling? Dat was toch bijna nihil?
Je kan twee dingen doen voor het probleem Schuurs-Blind. Je kan met de punt naar achteren spelen zodat er altijd een 6 voor speelt. Of je houdt ze zover mogelijk van het doel door vroeg druk te zetten. Ten Hag kiest voor het laatste en met een 10 kan dat nu eenmaal beter. Bijkomend voordeel van onze aanvallende speelwijze is dat we altijd 6-7 man rond de 16 vde tegenstander hebben. Dat is toch fantastisch?
Wat willen we nou? Aanvallend voetbal met risico, of elk risico uitsluiten zoals PSV en met 11 man op eigen helft het centrum dichthouden?
Die klojo’s uit Eindhoven en de media hadden de bek vol voor de wedstrijd. Die fantastische Schmidt had zijn spelers gespaard, ze waren op het juiste moment uitgerust en in vorm, ze zouden het wel even doen. En ondanks een Labyad en Promes in de opstelling waren we gewoon de betere ploeg.
En met Haller gaat dat alleen maar beter worden. Die verliest bijna geen duel. Straks met Neres en Kudus terug zijn we helemaal niet te stoppen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is helemaal de discussie niet :confused.gif:

er staan nu 2 zessen (volgens EtH)

Een man opstellen die weet wanneer het niet slim is om naar voren te stomen.
een speler die als ie achter blijft hangen voor de restverdediging zorgt en ook een pass kan versturen.
Nu heb je Klaassen en Gravenberch als 2 middenvelders. (promes tel ik niet eens)
beide blinken niet uit in verdedigen en steek/dieptepasses.
In de kern willen beide naar voren rennen maar dat kan niet, tenminste niet ter gelijk.

Die 2de goal komt ook tot stand omdat hij een één tweetje wil opzetten die niet begrepen wordt door Anthony.
Anthony wil ook een één tweetje maar dan andersom.
Probleem is vervolgens dat het helemaal open ligt. Klaassen had in die situatie echt wel mogen denken: niet handig als ik er nu overheen dender.
(Zeker omdat hij hem al in de dekking aanspeelde)

Als Klaassen wel achter blijft hangen voor de rest verdediging, komt hij niet met een goeie dieptepass.
Dat moet van Blind komen. Waar je voorheen ook op Schone kon rekenen.

Het systeem is zo slecht niet alleen staan de juiste spelers wel op de juiste plek?
Ik denk dat Klaassen niet op z'n best is waar hij nu staat.
Ik denk ook dat Klaassen te kort komt voor CL btw. Daar zie je dat zijn handelingssnelheid net een tel te laag ligt.
Eredivisie prima niveau, tandje hoger niet.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door 999 » ma jan 11, 2021 3:40 pm

Trab schreef:
ma jan 11, 2021 1:53 pm
Marillion schreef: Natuurlijk geeft het in sommige situaties ook wel een voordeel. Het is lastig voor de tegenstander om de opbouw te verstoren want Ajax kan dat achterin met meerdere spelers verzorgen. En als het elftal snel schakelt kun je soms heel snel de bal veroveren zoals bij de 2-2. Dumfries maakt een fout bij het uitverdedigen maar die komt voort uit het feit dat Ajax tot drie keer toe de bal direct wist terug te veroveren.
Dit is toch wat ik zeg? Waarom verovert Ajax tot 3x toe meteen de bal? Omdat ze met 7 man rond de 16 van PSV staan. Het feit dat Max en Dumfries nauwelijks op konden komen, dat Gakpo en Ihattaren niet in de wedstrijd zaten en dat alle aanvallers gewisseld moesten worden is de verdienste van Ajax. De verdienste van het durven nemen van risico’s en het durven te voetballen.
Ik geloof niet dat een 6 voor de verdediging veel zal helpen. Schuurs en Blind zijn nou eenmaal niet de beste verdedigers. Dan kan je beter ver van de goal spelen. Je zag het in de laatste 20 minuten. Toen nam Ajax gas terug en bleef het de bal achterin rondspelen. PSV kreeg toen plots weer kansen.
Ik denk dat wanneer Kudus weer op zijn oude nivo zit je hem het beste als controleur kan opstellen. Dan heb je twee atleten met voetballend vermogen voor de verdediging. Klaassen kan dan op 10. Als controleur heeft hij het te moeilijk op de momenten dat hij onder druk gezet wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb even de eerste helft terug gekeken .. Weet je hoeveel keer spelers van Psv met die snelle jongens voorin , na de 1e goal die gewoon niet te verdedigen is en de fout van Antony, in de zestien bij AJAX zijn geweest de eerste helft ?.1 keer, en dat was die kans op 1 - 3 maar zou afgekeurd worden wegens buitenspel.

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Lionel » ma jan 11, 2021 3:47 pm

EtH geeft toch echt aan dat ze een echte 6 nodig hadden en dat daar ook op is gehamerd in de rust. Iemand om van daaruit het spel te verdelen en Blind en Schuurs te ontlasten en de counter moet kunnen verijdelen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Trab » ma jan 11, 2021 4:38 pm

999 schreef: Heb even de eerste helft terug gekeken .. Weet je hoeveel keer spelers van Psv met die snelle jongens voorin , na de 1e goal die gewoon niet te verdedigen is en de fout van Antony, in de zestien bij AJAX zijn geweest de eerste helft ?.1 keer, en dat was die kans op 1 - 3 maar zou afgekeurd worden wegens buitenspel.
Dat is wat ik de hele tijd zeg maar ze blijven maar hangen in dat we spelen zonder middenveld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door 999 » ma jan 11, 2021 5:01 pm

Trab schreef:
ma jan 11, 2021 4:38 pm
999 schreef: Heb even de eerste helft terug gekeken .. Weet je hoeveel keer spelers van Psv met die snelle jongens voorin , na de 1e goal die gewoon niet te verdedigen is en de fout van Antony, in de zestien bij AJAX zijn geweest de eerste helft ?.1 keer, en dat was die kans op 1 - 3 maar zou afgekeurd worden wegens buitenspel.
Dat is wat ik de hele tijd zeg maar ze blijven maar hangen in dat we spelen zonder middenveld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja kweet het.Ze zijn denk ik ( 99,9% zekerheid :) ) buiten hierboven geschreven niet eens op 5 - 10 meter bij de zestien geweest de eerste helft ..

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Trab » ma jan 11, 2021 5:16 pm

999 schreef: Ja kweet het.Ze zijn denk ik ( 99,9% zekerheid :) ) buiten hierboven geschreven niet eens op 5 - 10 meter bij de zestien geweest de eerste helft ..
Best knap zonder middenveld ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Lionel » ma jan 11, 2021 6:33 pm

Dat komt omdat PSV een waardeloze ploeg heeft. Iets wat ik vooraf al vertelde. Die kunnen niet zo goed voetballen hoor.

Ajax is niet voor niks uitgeschakeld in Europa.

Derde geworden achter Liverpool B en de nummer 5 van Italie.
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma jan 11, 2021 7:21 pm

Lionel schreef:
Peter schreef:
ma jan 11, 2021 9:59 am
Er ligt veel druk op Blind en Schuurs. Ik vind wel dat ze te weifelend instappen en soms slecht druk op de bal zetten. De Ligt was daar een kei in. En dat dan in combinatie met een totaal gebrek aan snelheid. Ik ken de markt natuurlijk niet, maar daar zou Ajax wat mee moeten doen. (Al zou ik eerst eens schoon schip maken).
Eens. Maar welke idioot laat ze dan ook 1 op 1 tegen Zapata en bijvoorbeeld Malen spelen? Of uberhaupt ALTIJD 1 op 1 spelen zonder een speler ervoor.

Zelfs Virgil van Dijk heeft altijd meerdere controleurs voor zijn neus. Of wat dacht je van Casemiro voor Ramos en Varane? Wij niet hoor. Wij stellen daar 2 spelers neer die beter zijn in aanvallen dan in verdedigen en die zich ook nog eens makkelijk weg laten trekken (zie eerste goal gisteren). En om het nog mooier te maken stellen we als 10 een aanvaller op.
Ben het met je eens Rishi. Hier ligt volgens mij de oorzaak waarom het in de omschakeling steeds mis gaat.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door elliquido » di jan 12, 2021 12:35 am

Er is iets gewihzigd sinds 2017, toen hadden we fdj en schone die voor de verdediging speelden. Fdj corrigerde enorm veel, maar ook schone speelde meer defensief

Nu heb je klaassen en gravenbergh, die zich ik amper voor de verdediging

Buiten de kwaliteitsverschillen, ze lijken hoger te staan
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Gezond verstand » di jan 12, 2021 5:08 am

wimpey schreef:
ma jan 11, 2021 11:22 am
Lionel schreef:
ma jan 11, 2021 11:09 am
We staan er ook goed voor. Maar Erik moet wel weg.
Ja.
Gezond verstand schreef:
ma jan 11, 2021 11:04 am
We moeten af van de mythe dat Overmars z'n werk niet goed doet. Het bewijs qua aankopen en verkopen liegt immers niet. Miskopen heeft iedere club en Overmars weet ze met weinig verlies weer te slijten. En de rake aankopen zijn allemaal in de roos.
:excited.gif:

Miskopen drukken eerst het niveau. Slurpen salaris op. Brengen afschrijvingskosten met zich mee. Frustreren de doorstroming. En worden vanzelf minder tot niets waard.

De ultieme onzinaankoop Klaiber kost miljoenen. Enkele maanden later al voorbij gestreefd door Rensch. Sportief kostte dat punten tegen Twente. Tegen Willem II liep ie overal, behalve op rechts. Je bent als TD echt een ultieme prutser wanneer je voor zoiets miljoenen uitgeeft.

Casus Klaiber staat natuurlijk niet op zich. Labyad, de jurist, Bande, Pierie, Alvarez, Marin. Wanneer Overmars zijn werk goed zou doen, zou Ajax structureel op een hoger niveau acteren. Ik hoop dan ook van ganser harte dat ie naar Baffa, Arsenal of waar dan ook naartoe gaat. Z'n Erik mag ie meenemen. Misschien dat we dan een TD krijgen, die geen overbodige miljoenenaankoop doet wanneer er in de jeugd een jochie loopt dat gewoon beter kan voetballen.
je herhaalt jezelf en gaat niet op mijn punt in. Lege retoriek zoals altijd.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Gezond verstand » di jan 12, 2021 5:11 am

Yopii schreef:
ma jan 11, 2021 12:07 pm


Tja, wat wil je als je twee klotegoals tegen krijgt. PSV had nog de 0-3 kunnen maken, laten we eerlijk zijn.
Als je eerlijk bent had Ajax ook de 3-2 kunnen maken.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door wimpey » di jan 12, 2021 9:24 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
ma jan 11, 2021 7:21 pm
Ben het met je eens Rishi. Hier ligt volgens mij de oorzaak waarom het in de omschakeling steeds mis gaat.
EtH is niet zo van linies en rugdekking. Ik vind hem tactisch en qua coaching zeer matig.

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Lionel » di jan 12, 2021 9:46 am

De foto’s bij VI PRO na de wedstrijd laat precies zien wat er mis is met het systeem en de invulling van EtH.

Open huis.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door 999 » di jan 12, 2021 3:23 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
ma jan 11, 2021 7:21 pm
Lionel schreef:
Peter schreef:
ma jan 11, 2021 9:59 am
Er ligt veel druk op Blind en Schuurs. Ik vind wel dat ze te weifelend instappen en soms slecht druk op de bal zetten. De Ligt was daar een kei in. En dat dan in combinatie met een totaal gebrek aan snelheid. Ik ken de markt natuurlijk niet, maar daar zou Ajax wat mee moeten doen. (Al zou ik eerst eens schoon schip maken).
Eens. Maar welke idioot laat ze dan ook 1 op 1 tegen Zapata en bijvoorbeeld Malen spelen? Of uberhaupt ALTIJD 1 op 1 spelen zonder een speler ervoor.

Zelfs Virgil van Dijk heeft altijd meerdere controleurs voor zijn neus. Of wat dacht je van Casemiro voor Ramos en Varane? Wij niet hoor. Wij stellen daar 2 spelers neer die beter zijn in aanvallen dan in verdedigen en die zich ook nog eens makkelijk weg laten trekken (zie eerste goal gisteren). En om het nog mooier te maken stellen we als 10 een aanvaller op.
Ben het met je eens Rishi. Hier ligt volgens mij de oorzaak waarom het in de omschakeling steeds mis gaat.
De omschakeling dus, nou heb er de wedstrijden bij gehaald met de tegen goals die AJAX heeft gekregen tot nu toe ...

AJAX - Vitesse 2 - 1

Tegen goal Bazoer ( 1 - 1 ) uit afstandsschot, niet uit de "omschakeling ".Bij aanvallen Vitesse in 99% de gevallen meer AJAX verdedigers dan Vitesse aanvallers, kansen ontstaan door slecht verdedigen


Fc Groningen - AJAX 1 - 0

1 - 0 Groningen, Gravenberch verliest de bal.Ook hier weer 3 man terug op 2.Schot van buiten de zestien op de goal rebound wordt ingeschoten.Achterhoede Blind Timber, Nico verzuimt om op tijd terug te sprinten en is derhalve te laat bij de rebound.


AJAX - Heerenveen 5 - 1

De 3 - 1 ontstaat doordat er achterin enkele staat te pitten.En teveel spelers voor de bal.

Atalanta - AJAX 1 - 1

1 - 2 , Daar wordt in 1e instantie de omschakeling van Atalanta er uit gehaald, bal komt via Blind op links bij een Atalanta speler, blinde voor zet waar Schuurs staat te pitten.Gewoon dekkingfout. En eigenlijk telt dat ook voor de 2 - 2 .Staan gewoon Schuurs en Blind verkeerd te dekken, genoeg man weer terug na balverlies 3 op 2 ) Neres.


AJAX - Liverpool 0 - 1

Schlemielige goal Liverpool na dekkingsfout Schuurs, minuut naar de superkans Promes, AJAX de betere kansen.

AJAX - Fortuna 5 - 2

0 - 1 , ook hier weer dekkingsfouten.Zelfs de commentator zegt dat AJAX snel weer genoeg mensen achter de bal heeft, desondanks toch de 0 - 1.Vervolgens loopt AJAX uit naar 5 - 1, Afstandsschot buiten de zestien is Fortuna's 2e goal.

FC Midtjylland-Ajax 1- 2

Afstandsschot rand 16 Dryer 1 - 2.

Ajax - Fc-midtjylland 3-1

Penalty Midtjylland voor de 3 - 1.


Liverpool - AJAX 1 - 0

Blunder Onana 1 - 0

Ajax - Fc Twente 1-2

Alle twee de goals van Fc Twente hadden niks met omschakeling te maken.

AJAX - Atalanta 0 - 1

Na wegsturen Gravenberch, verliest Ekkelenkamp duel op middenveld, waarna een directe splijtende pass naar Muriel de 0 - 1 in het netje ligt.

AJAX - Fc Utrecht 5 - 4

1E twee goals van Utrecht ontstaan door fouten o.a. van Renchs en Nico, de 3e en 4e van Utrecht zijn gewoon zestien goals met een hoofdrol voor Scherpen.


Ado - AJAX 2 - 4

1E Goals van ADO wederom een zestien goal.De tweede zou je als omschakel goal kunnen aanmerken.

Willem II - AJAX 1 - 1

De gelijkmaker had ook weer niks met omschakeling te maken.

Lionel
Berichten: 47250
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Lionel » di jan 12, 2021 3:40 pm

Wie zegt dat je met een 6 altijd de omschakeling eruit haalt?

Het gaat erom dat Ajax al maanden zonder middenveld speelt. Ook Willem 2 staat binnen drie passes 1 op 1 met ons centraal duo.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door 999 » di jan 12, 2021 4:28 pm

Ook dat klopt niet, daar komen de goals niet door.Je zal toch de tegengoals als ijkpunt moeten nemen lijkt me.Hoeveel keer zou daar met een 6 het dan wel goed zijn gegaan, of zou dit me een 6 niet zijn gebeurd.Ook dus, want de meeste goals zijn gewoon dekkingsfouten, of dat de een of andere staat te pitten terwijl hij met 2 stappen terug zijn probleem waar hij voor verantwoordelijk is op lost. Maar goed.Is het meer risico ?, zeker, maar bijna nooit komt het tot een goal, het gemis van ....

Zelfs niet tegen Liverpool, waar toch de AAA voorhoede in het elftal stond.Volgens mij hadden we in die wedstrijd ook nog een de beste kansen.

Zou het anders kunnen, natuurlijk.Maar daar gaat het me niet om, mij gaat het er om hoeveel keer zou dat extra slot op de deur, want dat is het natuurlijk, geholpen helpen om die goals tegen te gaan.Bijna niet dus.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di jan 12, 2021 6:07 pm

Dat iets te kort door de bocht denk ik, omdat nu alleen wordt gekeken naar de tegengoals (een fraai overzicht overigens, waarvoor dank Voets!).

Tegenstanders krijgen daarnaast ook nog kansen die ze niet benut hebben, als gevolg van het spelen met een middenveld zonder balans.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Jöhnk » di jan 12, 2021 6:13 pm

Die wedstrijd tegen Twente was echt vreselijk. Een onderbezet middenveld in combinatie met de dramatische Klaiber die als een kip zonder kop over het veld rende en aldus continu uit positie was. Twente counterde zich van de ene naar de andere kans...

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - PSV, 10-01-2021 (Eredivisie 16:45 uur)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di jan 12, 2021 6:14 pm

We speelden toen alleen een beetje ok toen Tadic in de as opdook.

Plaats reactie