Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40622
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Marillion » vr jan 29, 2021 5:30 pm

Mr. Ajax schreef:
vr jan 29, 2021 5:21 pm
.....Die kopbal in minuut 72 vond ik niet heerlijk, want niet goed gericht. Anders had de keeper hem nooit gepakt.....
Hoe beoordeel jij de goal van Brobbey? Daar ben ik in het licht hiervan wel benieuwd naar.

Gisteren tijdens de wedstrijd kreeg Brobbey van veel AT'ers de complimenten voor zijn doelpunt en Haller de kritiek voor deze kopbal. Terwijl beiden de bal vooral in het midden van het doel plaatsen. Haller z'n poging om tegendraads te koppen vond ik nog beter/minder slecht dan de inzet van Brobbey. Alleen verzaakt daar dus de keeper.

Ik snap wel dat opluchting een rol speelt omdat het de 2-1 was die we niet maar zagen vallen. Maar we moeten spelers wel op een gelijke manier beoordelen.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Cruijff » vr jan 29, 2021 5:33 pm

Mr. Ajax schreef:
vr jan 29, 2021 5:21 pm
Jöhnk schreef:
vr jan 29, 2021 3:26 pm
Hij heeft Ajax een poot uitgedraaid.
Dit vind ik bijvoorbeeld echt een belachelijke constatering. Hoezo heeft hij Ajax een poot uitgedraaid?

Ik vermoed dat hij (volgens Jöhnks redenatie) waarschijnlijk Ajax een poot uitdraait omdat ie voor de hoofdprijs gekomen is, terwijl West Ham ook tegen een lager bod hem graag had laten gaan.

Omdat hij op een Premier League salaris in de Eredivisie zit, terwijl er in zowel België als Nederland talentvoller aanvallers zijn dan Haller.

Omdat hij zwaar op de begroting van Ajax drukt, Ajax nu dus met een nummer 9 is opgescheept die minder is dan Tadic?
Waardoor de pijnpunten op het middenveld en RCV dit jaar niet meer met een (mogelijk kleinere zak geld of tegen hetzelfde bedrag) konden worden opgelost?
Zoiets? Ik probeer me te verplaatsen in Jöhnk.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Cruijff » vr jan 29, 2021 5:46 pm

Marillion schreef:
vr jan 29, 2021 5:30 pm
Mr. Ajax schreef:
vr jan 29, 2021 5:21 pm
.....Die kopbal in minuut 72 vond ik niet heerlijk, want niet goed gericht. Anders had de keeper hem nooit gepakt.....
Hoe beoordeel jij de goal van Brobbey? Daar ben ik in het licht hiervan wel benieuwd naar.

Gisteren tijdens de wedstrijd kreeg Brobbey van veel AT'ers de complimenten voor zijn doelpunt en Haller de kritiek voor deze kopbal. Terwijl beiden de bal vooral in het midden van het doel plaatsen. Haller z'n poging om tegendraads te koppen vond ik nog beter/minder slecht dan de inzet van Brobbey. Alleen verzaakt daar dus de keeper.

Brobbey schiet hem inderdaad echt bijna door het midden. Als je zo'n bal die vanaf die kant komt op je linkerslof neemt, is het logisch dat je die tegendraads in de hoek schiet.
Een keeper die al naar die hoek wil gaan en even op zijn verkeerde been staat, is regelmatig best verrast als een bal min of meer per ongeluk door het midden gaat.

Dus regelmatig gaat een bal 60 centimeter verder naar links er níét, en zo'n bal als gisteren wél in, maar dan doorgaans wel bij doelmannen van duidelijk minder niveau dan Onana.

Het leek allesbehalve een bewussie dat Brobbey zijn bal dwars door het midden schoot.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40622
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Marillion » vr jan 29, 2021 6:05 pm

Het was gewoon ronduit zwak ingeschoten. Zeker als je meeweegt dat hij op de elf meter stond en werkelijk alle ruimte had.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door 999 » vr jan 29, 2021 6:08 pm

Marillion schreef:
vr jan 29, 2021 6:05 pm
Het was gewoon ronduit zwak ingeschoten. Zeker als je meeweegt dat hij op de elf meter stond en werkelijk alle ruimte had.
Inderdaad, hij kon nog naar huis bellen.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door GangstaRiB » vr jan 29, 2021 6:08 pm

Marillion schreef:
vr jan 29, 2021 6:05 pm
Het was gewoon ronduit zwak ingeschoten. Zeker als je meeweegt dat hij op de elf meter stond en werkelijk alle ruimte had.
Kijk even naar de snelheid van de bal die voorgezet wordt, kijk even naar zijn handelingssnelheid en kijk hoe zuiver hij die bal raakt. Gewoon een hele knappe goal. Het is een hele kwaliteit om die bal zo netjes tussen de palen te krijgen. Om dan te eisen dat ie binnenkantje paal buiten bereik van de keeper moet zijn... :excited.gif: :excited.gif:

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Trab » vr jan 29, 2021 6:11 pm

Marillion schreef: Hoe beoordeel jij de goal van Brobbey? Daar ben ik in het licht hiervan wel benieuwd naar.

Gisteren tijdens de wedstrijd kreeg Brobbey van veel AT'ers de complimenten voor zijn doelpunt en Haller de kritiek voor deze kopbal. Terwijl beiden de bal vooral in het midden van het doel plaatsen. Haller z'n poging om tegendraads te koppen vond ik nog beter/minder slecht dan de inzet van Brobbey. Alleen verzaakt daar dus de keeper.

Ik snap wel dat opluchting een rol speelt omdat het de 2-1 was die we niet maar zagen vallen. Maar we moeten spelers wel op een gelijke manier beoordelen.
Je hebt een hoop ras opportunisten op AT. Zondag werd Neres nog afgebrand na z’n invalbeurt, nu wordt ie weer de hemel ingeprezen en is het de beurt aan Antony om af te branden.
Zelfde geldt voor Brobbey. ‘Viel fantastisch in, bracht beweeglijkheid ipv de statische Haller en daardoor viel de 2-1’’. Als je nou gewoon naar de beelden kijkt dan zie je dat Haller degene is die voorafgaand aan de goal uitwijkt naar links, een aanval vervolgens goed verlengd naar Klaassen, die speelt Brobbey in, waarna Brobbey de bal heel slecht kaatst naar Haller. Die moet hierdoor helemaal naar de zijlijn uitwijken, begint een solo en met wat duw werk beland de bal uiteindelijk bij Tadic die hem fantastisch voorgeeft. Brobbey scoort dan, maar om dan alleen hem de hemel in te prijzen terwijl hij de bal eerst slecht kaatst en vervolgens ook nog matig inschiet, dat is wel heel opportunistisch. En Haller wordt afgebrand omdat hij die duw gaf.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door peter » vr jan 29, 2021 6:29 pm

Voetbal is opportunistisch.
Je kan niet ontkennen dat Neres veel beter inviel dan dat hij dat vorige week deed. Net zo goed dat Haller amper een duel heeft gewonnen en een matige wedstrijd speelde. Plus dat het ook wéér Tadic is die we nodig hebben, want zonder hem zijn we echt een heel stuk zwakker. Bijna alle creativiteit moet van hem komen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40622
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Marillion » vr jan 29, 2021 6:36 pm

Maar we kunnen toch wel proberen om spelers zo objectief mogelijk te beoordelen?

Ik snap wel dat er altijd iets van voorkeur en opportuniteit is. Maar ik heb hier vaak de indruk dat er stellingen worden ingenomen en dat het daarna in principe helemaal niet meer uitmaakt wat een speler doet.

Inzake het voorbeeld dat ik gaf: Je kunt wat mij betreft niet stellen dat die kopbal van Haller heel slecht is en dat schot van Brobbey heel goed. Enkel omdat de keeper in de eerste situatie met een hele behoorlijk redding komt en bij dat doelpunt gewoon de mist in gaat. Want dat maakt het verschil.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Cruijff » vr jan 29, 2021 8:24 pm

Peter schreef:
vr jan 29, 2021 6:29 pm
Voetbal is opportunistisch.
Je kan niet ontkennen dat Neres veel beter inviel dan dat hij dat vorige week deed. Net zo goed dat Haller amper een duel heeft gewonnen en een matige wedstrijd speelde.
Voetbal is heeeeeeel erg opportunistisch, ja.
Marillion schreef:
vr jan 29, 2021 6:05 pm
Het was gewoon ronduit zwak ingeschoten. Zeker als je meeweegt dat hij op de elf meter stond en werkelijk alle ruimte had.
Ja, het schot was ronduit zwak.
Voetbal is zeer, zéér opportunistisch. Een clichématige oneliner, maar het kan niet vaak genoeg worden bedrukt.

Straks tekent Brobbey nav deze goal een nieuw contract, of hij wordt zelfs getransfereerd naar de top 5 van de Serie A puur omdat een TD denkt "valt in, scoort na paar minuten meteen al, en dat in twee wedstrijden. Dat kan geen toeval zijn."
Maar dit was wel een toevalstreffer.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Mr. Ajax » vr jan 29, 2021 9:13 pm

Marillion schreef:
vr jan 29, 2021 5:30 pm
Mr. Ajax schreef:
vr jan 29, 2021 5:21 pm
.....Die kopbal in minuut 72 vond ik niet heerlijk, want niet goed gericht. Anders had de keeper hem nooit gepakt.....
Hoe beoordeel jij de goal van Brobbey? Daar ben ik in het licht hiervan wel benieuwd naar.

Ik vond dat die bal wellicht iets meer naar het hoekje kon, maar zijn kans was wel moeilijker dan die van Haller. Bij Brobbey kwam die voorzet best hard en scherp voor zijn zwakke been. Wat dat betreft heeft ie best snel gehandeld en die bal aardig vol geraakt. Het klopt dat ie best vrij stond op het moment van schieten, maar het is ook weer niet zo dat ie tijd had om aan te nemen en een hoekje uit te kiezen of zo. Ik snap dus wel wat je bedoelt, maar vind wel dat je doorslaat daarin.

De kans van Haller leek mij makkelijker. Hij stond ook vrij, 5 meter voor het doel. Dan moet je die bal hard, tegendraads en naar beneden koppen. Hij kopte hem echter recht op de keeper. Kijk, vanaf de AT-tribune en achteraf is het natuurlijk makkelijk lullen, maar als we deze discussie aangaan dan is dit mijn waarneming. Als Haller in plaats van Brobbey hem zo had ingeschoten en gescoord had je mij niet horen klagen in ieder geval.

Maar ik vind ook dat je in deze iets overslaat, Marillion. Haller is een 26-jarige spits met PL, BL en EL ervaring, die met veel bombarie en een dikke prijskaart is gehaald. Die speelde op zijn best een matige wedstrijd gisteren. Als Brobbey van 18 er in de 82e minuut dan invalt en binnen 50 seconden de 2-1 maakt (en een paar minuten later ook de assist op de 3-1) - natuurlijk krijgt ie dan alle lof.

Ik was niet voor de komst van Haller omdat ik nog van zijn Utrecht-dagen een beeld had een slome, statische en technisch matige spits. Toch wilde ik hem het voordeel van de twijfel geven en had ik de hoop dat ie het - sowieso in de eredivisie - alsnog zou laten zien. Dan is het voor mij (en ik denk voor veel anderen) frustrerend om te zien dat dit niet echt het geval is (ondanks zijn aardige statistieken in zijn eerste paar wedstrijden), dat het het algehele spel niet ten goede komt (snelle combinaties door de as moeten we niet meer verwachten, ballen worden nu veel sneller zonder idee voor de pot geslingerd) en dat een 18-jarig talent uit eigen kweek er dan in komt en letterlijk meteen de wedstrijd beslist... Tsja.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Lionel » vr jan 29, 2021 9:33 pm

WP_Legend schreef:
vr jan 29, 2021 3:43 pm
Nog een keer de samenvatting bekeken en op Haller gelet.

Minuut 25 raakt Lat.
Minuut 36 overstapje, leidt tot grote kans
Minuut 45 herovert bal, krijgt de bal terug en geeft aan Klaassen omhaal mislukt.
Minuut 50 moeilijke kopbal Haller is voorassist op goal Klaassen.
Minuut 67 goede assist op Tadic, maar Tadic komt net tekort.
Minuut 72 heerlijke kopbal, keeper redt met veel moeite.
Minuut 82, goede dribbel zet verdediger met kracht opzij voor voorassist op goal van Brobbey.
Minuut 86 Haller verlengt bal waardoor gescoord wordt.

Haller dus betrokken bij 8 doelpogingen!
Wauw, dit is niet serieus toch?

Klaassen scoort met een omhaal he. Dan mag je nooit spreken van een assist hoor.

Om het over die teringdomme overtreding maar niet te hebben.

Zet Rene van Rijswijk in de spits bij Ajax en hij zal er in een seizoen ook wel 15 inschieten. Dat komt omdat je de spits van Ajax bent en je ook wel scoort als je alleen in de 16 blijft staan.

De toegevoegde waarde van Haller is toch nihil?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40622
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Marillion » vr jan 29, 2021 9:45 pm

Mr. Ajax schreef:
vr jan 29, 2021 9:13 pm
....
Maar ik vind ook dat je in deze iets overslaat, Marillion. Haller is een 26-jarige spits met PL, BL en EL ervaring, die met veel bombarie en een dikke prijskaart is gehaald. Die speelde op zijn best een matige wedstrijd gisteren. Als Brobbey van 18 er in de 82e minuut dan invalt en binnen 50 seconden de 2-1 maakt (en een paar minuten later ook de assist op de 3-1) - natuurlijk krijgt ie dan alle lof.
....
Een beetje balans terugbrengen in de discussie kan geen kwaad dacht ik zo. :smile-ajax.gif:

Natuurlijk heeft een jeugdspeler de gun factor. Maar we moeten wel proberen om een klein beetje objectief te kijken naar wat er uiteindelijk op het veld gebeurd. Uiteindelijk is dat waar het om gaat.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Cruijff » vr jan 29, 2021 9:57 pm

Lionel schreef:
vr jan 29, 2021 9:33 pm


Wauw, dit is niet serieus toch?

Klaassen scoort met een omhaal he. Dan mag je nooit spreken van een assist hoor.

Om het over die teringdomme overtreding maar niet te hebben.
:smile-ajax.gif:

Lionel schreef:
vr jan 29, 2021 9:33 pm
Zet Rene van Rijswijk in de spits bij Ajax en hij zal er in een seizoen ook wel 15 inschieten. Dat komt omdat je de spits van Ajax bent en je ook wel scoort als je alleen in de 16 blijft staan.

De toegevoegde waarde van Haller is toch nihil?
Zo beredeneerd is de toegevoegde waarde van Huntelaar over al zijn 6,5 seizoenen Ajax opgeteld nihil.
Opbrengst 1 landstitel in 6,5 jaar en een paar KNVB beker als troostprijsjes. Maar als je een duidelijk beter meevoetballende nummer 9 die zelf misschien 5 keer in een jaar minder vaak scoort op zijn plek had gezet, waren het misschien meer landstitels?

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Mr. Ajax » za jan 30, 2021 1:58 pm

Marillion schreef:
vr jan 29, 2021 9:45 pm

Natuurlijk heeft een jeugdspeler de gun factor. Maar we moeten wel proberen om een klein beetje objectief te kijken naar wat er uiteindelijk op het veld gebeurd. Uiteindelijk is dat waar het om gaat.
Ik heb het niet alleen over jeugdspeler en gun factor, hoor. Het gaat er ook om dat een spitsje van 18 binnen 50 seconden erin slaagt om te brengen wat een dure en 'gelouterde' spits in 80 minuten niet is gelukt. Dat is denk ik het sentiment dat er bij velen heerst. Dat dat spitsje dan uit eigen kweek komt is een lekkere extra.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - Willem II donderdag 28-01 21:00

Bericht door Monkey Tonk » zo jan 31, 2021 3:55 pm

wimpey schreef:
vr jan 29, 2021 1:34 pm
Monkey Tonk schreef:
vr jan 29, 2021 8:52 am
Het is teruggezakt naar afstandschoten en voorzetten. Van het vernieuwende steekpassenbal is geen sprake meer.

Europees tel je zo niet mee, maar je wordt wel met twee vingers in de neus kampioen.
Ook dat laatste valt nog te bezien... Eens: van bijzondere(e) voetbal(lers) naar mainstream voetbal(lers). Zonder Tadic kwam Ajax in creatief opzicht niet verder dan ballen op goed geluk de 16 ingooien door Antony. Tegen de nummer 17.

De resultaten verbloemen het gebrekkige spel. Nog. Want met zulk spel blijf je helaas niet winnen.
Het viel allemaal op zijn plek in 18/19. Nu is wel duidelijk dat EtH daar niet veel mee te maken had. De spelers op het veld vonden zelf die supermoderne voetbalvariant. De verdedigers wisten niet waar ze aan toe waren, ook niet bij Bayern. Als het wel bewust was gebeurd was Ajax er verder op blijven borduren. Dan koop je natuurlijk geen type Haller. Het vertrek van Ziyech en Beek was een enorme aderlating, maar een goede steekpass geven is geen wereldwonder. Daar is prima op te trainen. As je zoiets op het veld ziet onstaan, dan hou je daar als coach toch aan vast?

Ajax speelt onder de maat omdat de supermotivatie er niet is zonder CL-voetbal, en omdat ze toch wel weten dat ze op 90% ook kampioen worden.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Plaats reactie