AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40625
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Marillion » di feb 02, 2021 9:57 am

Zuidema schreef:
di feb 02, 2021 9:53 am
Precies. Dat noemde ik elders op AT ook al. Juist Ajax laat steeds weer zien dat veel geld hebben niet zaligmakend is. Integendeel.
Geld maakt lui en gemakzuchtig. Of is het een vorm van misplaatste grootheidswaanzin? Daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 17885
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Yopii » di feb 02, 2021 10:03 am

Trab schreef:
ma feb 01, 2021 10:01 pm
Yopii schreef:
Nihad schreef:
ma feb 01, 2021 6:29 pm
Ook dat klopt niet helemaal. In de jaren 80 bijvoorbeeld had PSV veel meer geld dan Ajax, doordat Philips erachter zat.
En doordat Harmsen c.s. er een puinhoop van maakten.

In die tijd kon een omhooggevallen verwarmingsmonteur nog de grootste club van Nederland leiden. Wat een armoede was dat.
Hij was wel miljonair toch? Bij Harmsen moet ik altijd denken aan zijn ruzie met Cruijff. Die stapte op en Kurt Linder werd aangesteld als nieuwe coach. De slechtste coach die we ooit gehad hebben Haha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Linder zette Dennis Bergkamp rechtsback, haha. Wat een joker.

Cruijff ging naar Barcelona en won daar een paar dingetjes.

Harmsen en co stapten niet veel later op. Ajax zat toen totaal aan de grond, want de beste spelers liepen gratis of voor bijna niets de deur uit.

Wouter
Berichten: 18633
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Wouter » di feb 02, 2021 10:17 am

Nihad schreef:
di feb 02, 2021 9:42 am
Wouter schreef:
ma feb 01, 2021 10:43 pm
Nihad schreef:
ma feb 01, 2021 10:36 pm


Dat is pas sinds halverwege de jaren 70, want daarvoor kende Amsterdam meerdere profclubs. En toen won Ajax ook regelmatig de titel.

Rotterdam kent misschien meerdere clubs, maar de achterban van Sparta en zeker Excelsior stelt niks voor.
Sparta heeft nog best wel wat supporters hoor.
Het is echt een fractie vergelijken met dat van FC Boerenzij.

Het succes van Ajax door de decennia heen heeft weinig te maken met geld. Ajax won Europa-cups terwijl het in een kleine stadion speelde en leverde de beste jeugdspelers af terwijl het nog armoedig jeugdcomplex had op Voorland. Onlangs was er nog een documentaire over bij volgens mij Andere Tijden over Ajax onder van Gaal. Toen vertelde van Gaal en van Os dat Ajax begin jaren negentig geen cent had en dat het moest inzetten op jeugdspelers en slim scouten. Onder van Gaal braken Kluivert, Seedorf, Reiziger, Davids en van der Sar door. Het zijn juist de 'grote' aankopen die mislukten onder van Gaal: van den Brom, van Vossen, Marciano Santos, De Man Die Nooit Viel Gabrich, Veldman, Babangida, etc.
Dat waren totaal andere tijden waarin veel clubs nog met semiprofs speelden en spelers lange tijd bij hun club bleven. Nu speelt geld (helaas) wel degelijk een grote rol.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Nihad » di feb 02, 2021 10:36 am

Dat speelde het toen ook.

Het grote verschil tussen Ajax en de rest is haar jeugdopleiding. Geen club produceert zoveel spelers op topniveau en het niveau eronder als Ajax. Van de Ligt tot vd Beek, van Mazrouai tot Malen. Feyenoord heeft een paar jaar de prijs voor beste jeugdopleiding gehad, maar welke speler uit die jeugdopleiding speelt er nu bij Juventus? Of Manchester? Of Barcelona? Zelfs de mindere goden schoppen het nog best ver.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door LucaS » di feb 02, 2021 11:00 am

De Vrij doet het aardig. Verder zou ik het eigenlijk ook niet weten
I think I lost my fucking headache

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Andriy Demchenko » di feb 02, 2021 11:39 am

Nihad schreef:
di feb 02, 2021 10:36 am
Dat speelde het toen ook.

Het grote verschil tussen Ajax en de rest is haar jeugdopleiding. Geen club produceert zoveel spelers op topniveau en het niveau eronder als Ajax. Van de Ligt tot vd Beek, van Mazrouai tot Malen. Feyenoord heeft een paar jaar de prijs voor beste jeugdopleiding gehad, maar welke speler uit die jeugdopleiding speelt er nu bij Juventus? Of Manchester? Of Barcelona? Zelfs de mindere goden schoppen het nog best ver.
De Vrij, Ake, Wijnaldum....

Die prijs tot beste jeugdopleiding is een wassen neus werd uitgerekt op basis van stemen van HJO's die het niet leuk vonden dat het kapitaalkrachtige Ajax ging shoppen bij andere clubs. Toch was er met onze jeugdopleiding tussen 2005 en 2011 ook wel het nodige mis hoor, kijk maar naar de namen die toen doorbraken.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Nihad » di feb 02, 2021 11:40 am

Wijnaldum natuurlijk ook al heeft die ook in de jeugd van Sparta gezeten. Maargoed, dat was het dan wel zo'n beetje.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Nihad » di feb 02, 2021 11:44 am

Andriy Demchenko schreef:
di feb 02, 2021 11:39 am
Nihad schreef:
di feb 02, 2021 10:36 am
Dat speelde het toen ook.

Het grote verschil tussen Ajax en de rest is haar jeugdopleiding. Geen club produceert zoveel spelers op topniveau en het niveau eronder als Ajax. Van de Ligt tot vd Beek, van Mazrouai tot Malen. Feyenoord heeft een paar jaar de prijs voor beste jeugdopleiding gehad, maar welke speler uit die jeugdopleiding speelt er nu bij Juventus? Of Manchester? Of Barcelona? Zelfs de mindere goden schoppen het nog best ver.
De Vrij, Ake, Wijnaldum....

Die prijs tot beste jeugdopleiding is een wassen neus werd uitgerekt op basis van stemen van HJO's die het niet leuk vonden dat het kapitaalkrachtige Ajax ging shoppen bij andere clubs. Toch was er met onze jeugdopleiding tussen 2005 en 2011 ook wel het nodige mis hoor, kijk maar naar de namen die toen doorbraken.
Eriksen, Vertonghen, Alderweireld, Babel, van der Wiel, Siem de Jong, Anita..

Mwah, niet slecht.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Andriy Demchenko » di feb 02, 2021 11:48 am

Nihad schreef:
di feb 02, 2021 11:44 am
Andriy Demchenko schreef:
di feb 02, 2021 11:39 am
Nihad schreef:
di feb 02, 2021 10:36 am
Dat speelde het toen ook.

Het grote verschil tussen Ajax en de rest is haar jeugdopleiding. Geen club produceert zoveel spelers op topniveau en het niveau eronder als Ajax. Van de Ligt tot vd Beek, van Mazrouai tot Malen. Feyenoord heeft een paar jaar de prijs voor beste jeugdopleiding gehad, maar welke speler uit die jeugdopleiding speelt er nu bij Juventus? Of Manchester? Of Barcelona? Zelfs de mindere goden schoppen het nog best ver.
De Vrij, Ake, Wijnaldum....

Die prijs tot beste jeugdopleiding is een wassen neus werd uitgerekt op basis van stemen van HJO's die het niet leuk vonden dat het kapitaalkrachtige Ajax ging shoppen bij andere clubs. Toch was er met onze jeugdopleiding tussen 2005 en 2011 ook wel het nodige mis hoor, kijk maar naar de namen die toen doorbraken.
Eriksen, Vertonghen, Alderweireld, Babel, van der Wiel, Siem de Jong, Anita..

Mwah, niet slecht.
Het gegeven dat Eriksen, Vertonghen, Alderweireld allemaal op latere leeftijd via een andere BVO gekomen waren zegt in dat perspectief enorm veel. Er zat toen wat grondig mis bij de jeugdopleiding, ik heb voldoende data bestudeerd wat dat betreft. Spelers van A1 en Jong Ajax hadden veel lagere uitstroomprfielen dan gebruikelijk.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Nihad » di feb 02, 2021 11:48 am

Mindere periodes zitten er nu eenmaal tussen. Dat gaat met golven.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Mano » di feb 02, 2021 12:09 pm

De opleiding heeft wel een streekfunctie. Pas vanaf 16 niet meer.

je moet het als ouder maar willen. Elke dag met je kind vanuit Arnhem of utrecht naar de toekomst terwijl je ook naar vitesse of utrecht kan.
Als je 16 bent en je ontvangt een jeugdcontract, krijgt het een andere lading.

Pure talenten uit de eigen streek dat is wel een golfbeweging dus aanwinsten van andere BVO's is wel normaal
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Jöhnk » di feb 02, 2021 12:53 pm

Nihad schreef:
di feb 02, 2021 11:48 am
Mindere periodes zitten er nu eenmaal tussen. Dat gaat met golven.
Dat klinkt al anders dan wat je eerst zei (‘niet slecht’)... Het was inderdaad een mindere periode. Wel slecht dus.

Ik geloof op zichzelf wel in golfbewegingen maar ik geloof ook in ‘golfbewegingen’ als excuus voor mismanagement.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7846
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door elliquido » di feb 02, 2021 1:13 pm

Nihad schreef:
di feb 02, 2021 9:42 am
Wouter schreef:
ma feb 01, 2021 10:43 pm
Nihad schreef:
ma feb 01, 2021 10:36 pm


Dat is pas sinds halverwege de jaren 70, want daarvoor kende Amsterdam meerdere profclubs. En toen won Ajax ook regelmatig de titel.

Rotterdam kent misschien meerdere clubs, maar de achterban van Sparta en zeker Excelsior stelt niks voor.
Sparta heeft nog best wel wat supporters hoor.
Het is echt een fractie vergelijken met dat van FC Boerenzij.

Het succes van Ajax door de decennia heen heeft weinig te maken met geld. Ajax won Europa-cups terwijl het in een kleine stadion speelde en leverde de beste jeugdspelers af terwijl het nog armoedig jeugdcomplex had op Voorland. Onlangs was er nog een documentaire over bij volgens mij Andere Tijden over Ajax onder van Gaal. Toen vertelde van Gaal en van Os dat Ajax begin jaren negentig geen cent had en dat het moest inzetten op jeugdspelers en slim scouten. Onder van Gaal braken Kluivert, Seedorf, Reiziger, Davids en van der Sar door. Het zijn juist de 'grote' aankopen die mislukten onder van Gaal: van den Brom, van Vossen, Marciano Santos, De Man Die Nooit Viel Gabrich, Veldman, Babangida, etc.

Het ging pas mis toen Ajax wél geld had. Toen moesten we opeens 10 nieuwe spelers kopen ofzo en sloegen we tientallen miljoenen stuk op de Machlassen en Sulejmani's van deze wereld.
\

er is van alle kanten wat te zeggen, in de jaren 80 kochten we ook niet veel, maar psv wel, die haalden de beste spelers overal weg. Die wonnen dus bijna alles in de jaren 80.
Ajax heeft wat dat betreft een ongelofelijk " geluk" gehad dat de jeugd in de jaren 90 doorbrak. Na bosman is de voetbalwereld veranderd. Ik vraag me nog altijd af of dit ten positieve is.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door Nihad » di feb 02, 2021 2:28 pm

Jöhnk schreef:
di feb 02, 2021 12:53 pm
Nihad schreef:
di feb 02, 2021 11:48 am
Mindere periodes zitten er nu eenmaal tussen. Dat gaat met golven.
Dat klinkt al anders dan wat je eerst zei (‘niet slecht’)... Het was inderdaad een mindere periode. Wel slecht dus.

Ik geloof op zichzelf wel in golfbewegingen maar ik geloof ook in ‘golfbewegingen’ als excuus voor mismanagement.
Ja, ondanks dat toch 4 keer kampioen geworden met dat soort spelers.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

wimpey
Berichten: 51690
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door wimpey » di feb 02, 2021 2:36 pm

Nihad schreef:
di feb 02, 2021 2:28 pm
Ja, ondanks dat toch 4 keer kampioen geworden met dat soort spelers.
De Belgen waren goud waard. En Eriksen helemaal.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ - Ajax zondag 31 januari 2021, 1645 uur.

Bericht door 999 » di feb 02, 2021 2:45 pm

Tijden zijn verandert, er is net nog een " supertalent " vertrokken

Plaats reactie