Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door 999 » vr mar 12, 2021 5:58 pm

Arthur schreef:
vr mar 12, 2021 5:56 pm
Volgens mij zijn er hier een paar niet in staat om van hun eerder ingenomen stellingen af te wijken, wat er ook gebeurt.
Ja precies, hoe zielig kun je zijn ...

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Trab » vr mar 12, 2021 6:06 pm

Arthur schreef:Volgens mij zijn er hier een paar niet in staat om van hun eerder ingenomen stellingen af te wijken, wat er ook gebeurt.
Idd. Te sneu voor woorden. Altijd maar ‘ja maar.’ Tegenstander was niks, hij had zeeen van ruimte, zonder hem was het voor rust al beslist. Geef die jongen gewoon de credits.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door 999 » vr mar 12, 2021 6:39 pm

Lekker makkelijk ook achter een toetsenbordje ...

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr mar 12, 2021 8:34 pm

Rishi zit ons gewoon te trollen.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Lionel » vr mar 12, 2021 11:15 pm

Ajax Rules schreef:
vr mar 12, 2021 5:55 pm
Lionel schreef:
vr mar 12, 2021 4:02 pm
Als je als team goed staat heb je helemaal geen 6 a la Alvarez nodig.
Ja, en als je geen tegengoals tegenkrijgt, heb je geen aanvallers nodig die er per wedstrijd meer dan 1 maken.

Ik snap niet wat het probleem is: het is duidelijk dat voetbal bestaat uit aanvallen en verdedigen. De feiten zijn dat:
- Ajax op dit moment veel wedstrijden wint
- Dat er weinig goals worden weggegeven
- Dat er desalniettemin veel kansen worden gecreeerd en goals worden gemaakt.
- Dat Alvarez onderdeel is van deze uiterst succesvolle ploeg.
- Dat hij een aantoonbare bijdrage levert aan dit succes.

Een elftal bestaat uit verschillende types. Van Onana verwacht je ook geen 20 goals of steekpasses per seizoen.
En dit klopt allemaal. Maar daarom kan ik toch nog wel vinden dat we beter af zijn met Kudus op zijn plek?

Kan Kudus hetzelfde brengen als Alvarez? Nee! 19 balveroveringen, ik kwam er zelf mee he, is bizar veel.

Maar ik word wel een beetje moe dat er een aantal zijn bal over drie meter naar Klaassen een voorassist gaan noemen. Of dat Erik ten Hag zijn gelijk wilt gaan halen door te zeggen dat hij zijn eerste bal vooruit speelde.

De lat wordt hier op sommige momenten zo laag gelegd dat we genoegen nemen met een speler als Alvarez op het middenveld en Haller in de spits..

Jij hebt moeite met een speler die niet zo snugger overkomt als Brobbey. Ik heb moeite met spelers die technisch beroerd zijn. En helemaal als die bij elkaar dus 40 mio kosten. Pure geldverspilling wat mij betreft.

Maar genoot ik van zijn sliding gisteren? Zeker weten. Maar we hoeven hier niet te doen alsof er iets gebeurde waarover we over tien jaar nog zullen praten.

Tadic was wat mij betreft gisteren onze beste en meest belangrijke speler. Doen alsof dat Alvarez was.... Ik kan er niet bij. En dat heeft niks te maken met mijn mening niet kunnen bijstellen. Want ik zie ook dat hij een bal aanneemt, vooruit wilt dribbelen, de bal te hard speelt over drie meter en vervolgens met een tackle weer de bal wint :excited.gif: :smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Lionel » vr mar 12, 2021 11:15 pm

999 schreef:
vr mar 12, 2021 6:39 pm
Lekker makkelijk ook achter een toetsenbordje ...
Wat is dit voor meest zielige opmerking ooit dan?
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Lionel » vr mar 12, 2021 11:16 pm

Trab schreef:
vr mar 12, 2021 6:06 pm
Arthur schreef:Volgens mij zijn er hier een paar niet in staat om van hun eerder ingenomen stellingen af te wijken, wat er ook gebeurt.
Idd. Te sneu voor woorden. Altijd maar ‘ja maar.’ Tegenstander was niks, hij had zeeen van ruimte, zonder hem was het voor rust al beslist. Geef die jongen gewoon de credits.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Of je geeft hem credits voor de voorassist bij de eerste goal.. je hebt misschien twee uitersten he ;-)
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Lionel » vr mar 12, 2021 11:16 pm

999 schreef:
vr mar 12, 2021 5:58 pm
Arthur schreef:
vr mar 12, 2021 5:56 pm
Volgens mij zijn er hier een paar niet in staat om van hun eerder ingenomen stellingen af te wijken, wat er ook gebeurt.
Ja precies, hoe zielig kun je zijn ...
Vanachter je toetsenbord... pot.. ketel.. en nu weer slapen
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door elliquido » za mar 13, 2021 12:06 am

Lionel schreef:
vr mar 12, 2021 11:16 pm
999 schreef:
vr mar 12, 2021 5:58 pm
Arthur schreef:
vr mar 12, 2021 5:56 pm
Volgens mij zijn er hier een paar niet in staat om van hun eerder ingenomen stellingen af te wijken, wat er ook gebeurt.
Ja precies, hoe zielig kun je zijn ...
Vanachter je toetsenbord... pot.. ketel.. en nu weer slapen
Zucht
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door 999 » za mar 13, 2021 12:11 am

Lionel schreef:
vr mar 12, 2021 11:16 pm
999 schreef:
vr mar 12, 2021 5:58 pm
Arthur schreef:
vr mar 12, 2021 5:56 pm
Volgens mij zijn er hier een paar niet in staat om van hun eerder ingenomen stellingen af te wijken, wat er ook gebeurt.
Ja precies, hoe zielig kun je zijn ...
Vanachter je toetsenbord... pot.. ketel.. en nu weer slapen
Ach, gelukkig luisterde Erik, mag jij Erik zeggen ?, naar jou ..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Marillion » za mar 13, 2021 10:34 am

Lionel schreef:
vr mar 12, 2021 11:16 pm
Trab schreef:
vr mar 12, 2021 6:06 pm
Arthur schreef:Volgens mij zijn er hier een paar niet in staat om van hun eerder ingenomen stellingen af te wijken, wat er ook gebeurt.
Idd. Te sneu voor woorden. Altijd maar ‘ja maar.’ Tegenstander was niks, hij had zeeen van ruimte, zonder hem was het voor rust al beslist. Geef die jongen gewoon de credits.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Of je geeft hem credits voor de voorassist bij de eerste goal.. je hebt misschien twee uitersten he ;-)
Niemand hoeft fan te zijn van een speler. Maar ik neem aan dat je het er in ieder geval wel mee eens bent dat hij van waarde is geworden voor dit elftal en dat zijn ontwikkeling in de afgelopen maanden gewoon erg goed is geweest?

Hij is en blijft natuurlijk wel een vooral defensief denkende speler. Dat is juist wat hem nu belangrijk maakt voor Ajax. De balans is gewoon beter geworden. Ik zie ook wel enige ontwikkeling in zijn spel aan de bal. Hij kiest tegenwoordig wat vaker voor een bal vooruit in plaats van achteruit. Maar hij zal natuurlijk nooit een speler worden waar dat deel van zijn spel een sterk punt is. Hij is geen Frenkie de Jong die zichzelf even onder de druk uitspeelt, iemand voorbij loopt en een aanval opzet.

Corrigeer me gerust als het niet zo is maar het komt bij jou een beetje over alsof je iedere wedstrijd klaar gaat zitten om hem wel met Frenkie de Jong te vergelijken. Dan snap ik wel dat je vooral ziet wat hij niet kan.

Op het moment dat we een speler hebben die de defensieve balans kan bewaken en daarbij ook voetballend een geweldige inbreng heeft ben ik de eerste die ervoor is om die speler op te stellen. Misschien gaat Kudus die rol wel pakken maar daar is hij nu nog niet.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Lionel » za mar 13, 2021 11:58 am

Ik ben inderdaad geen fan van Alvarez en ik denk ook dat we met een Kudus op zijn plek beter voetbal zullen spelen. Of een Blind op zijn plek.

Als team stonden we goed waardoor hij ook geen 19 duels heeft hoeven aangaan he.

Pieter Zwart geeft daarbij in zijn analyse na de wedstrijd, waarin hij Alvarez overigens veel credits geeft, dat Alvarez wel degelijk een andere rol had dan eerder in het seizoen. Hij kon doen waar hij goed in is. Ballen afpakken, gaten dichtlopen etc. Maar dat kan alleen vanuit een centrale rol en als hij in balbezit niet het spel hoeft te verdelen. En die rol vulde hij uitstekend in.

Ik hoop alleen dat een speler als hij straks overbodig wordt. Puur doordat een Erik ten Hag het elftal beter opstelt. Dan kan ook Kudus of Blind voor de verdediging gaten dichtlopen en makkelijker duels winnen dan hoe het elftal er in oktober/november/december bij liep.

Maar hem een voorassist toerekenen... kom op he..
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Marillion » za mar 13, 2021 12:54 pm

Dit is de kern voor een trainer:
Lionel schreef:
za mar 13, 2021 11:58 am
.....
Pieter Zwart geeft daarbij in zijn analyse na de wedstrijd, waarin hij Alvarez overigens veel credits geeft, dat Alvarez wel degelijk een andere rol had dan eerder in het seizoen. Hij kon doen waar hij goed in is. Ballen afpakken, gaten dichtlopen etc. Maar dat kan alleen vanuit een centrale rol en als hij in balbezit niet het spel hoeft te verdelen. En die rol vulde hij uitstekend in.
.....
Spelers laten doen waar ze goed in zijn en niet laten doen waar ze niet goed in zijn. En vervolgens met de beschikbare bouwstenen het meest sterke elftal opstellen. Ik denk dat zijn toegevoegde waarde in het bewaken van de balans op dit moment voldoende is om zijn basisplaats te rechtvaardigen.

Als Kudus of een andere speler die balans ook kan bewaken én voetballend meer inbreng heeft dan mag diegene spelen. Maar dat zie ik op dit moment niet gebeuren. Laat Kudus eerst maar eens in vorm komen en dan gaan we zien welke positie hem het beste past.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door wimpey » za mar 13, 2021 1:02 pm

Lionel schreef:
za mar 13, 2021 11:58 am

Pieter Zwart geeft daarbij in zijn analyse na de wedstrijd, waarin hij Alvarez overigens veel credits geeft, dat Alvarez wel degelijk een andere rol had dan eerder in het seizoen. Hij kon doen waar hij goed in is. Ballen afpakken, gaten dichtlopen etc. Maar dat kan alleen vanuit een centrale rol en als hij in balbezit niet het spel hoeft te verdelen. En die rol vulde hij uitstekend in.
Begin seizoen was ie rechtshalf, nu in de as. Hij doet het als 'ball hawk' goed...

Promes, Alvarez, Haller, Neres, Antony: naast blijvers als Blind, Klaassen en Tadic allemaal spelers die 15M+ hebben gekost. En dus een enorme afschrijvingslast. Mij lijkt dat er een paar verkocht moeten worden (zeker gezien casus Promes). En ik mag toch hopen dat Idrissi niet gekocht gaat worden. Dat vind ik echt helemaal niets. Die ziet het niet.

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Mr. Ajax » za mar 13, 2021 1:32 pm

Arthur schreef:
vr mar 12, 2021 5:56 pm
Volgens mij zijn er hier een paar niet in staat om van hun eerder ingenomen stellingen af te wijken, wat er ook gebeurt.
Wie dan? En welke stelling?

Nogmaals - ik ben van mening dat een goed Ajax geen 'type-Alvarez' nodig heeft. Dat je het bij balverlies als team middels collectief drukzetten en positionering moet kunnen oplossen, en niet per se met vliegende tackles. Binnen het systeem dat momenteel gehanteerd wordt kan ik af en toe wel erg genieten van Alvarez, die het al een paar wedstrijden uitstekend doet in zijn rol. Maar liever zie ik Ajax een ander soort voetbal spelen. Wat is er mis met zo'n mening/voorkeur?

Moet bij deze discussie overigens wel denken aan de stelling dat een goede verdediger niet hoeft te tackelen, want als hij een tackle inzet betekent het eigenlijk dat hij te laat is. Als verlengde daarvan kun je stellen dat een goed voetballende ploeg geen slager/stofzuiger/Alvarez op het middenveld nodig heeft, want dat zou eigenlijk inhouden dat je als ploeg niet helemaal goed staat.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Marillion » za mar 13, 2021 1:44 pm

Als je die kant op gaat eindigen alle wedstrijden op enig moment in 0-0.

Er moet wel eens worden ingegrepen in een wedstrijd. Daarom heeft een verdedigende speler een goede tackle nodig. Iets wat een speler als Frenkie de Jong overigens ook onder de knie heeft.

Je moet het voetbal spelen dat het beste past bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van je selectie. Als we geen Frenkie de Jong hebben moeten we niet net doen of dat wel zo is. Wellicht gaat Kudus (of een ander) groeien in die rol en ziet de situatie er in de toekomst anders uit. Nu denk ik dat je altijd met Alvarez of Martinez op die positie moet spelen.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Mr. Ajax » za mar 13, 2021 1:54 pm

Marillion schreef:
za mar 13, 2021 1:44 pm
Als je die kant op gaat eindigen alle wedstrijden op enig moment in 0-0.

Er moet wel eens worden ingegrepen in een wedstrijd. Daarom heeft een verdedigende speler een goede tackle nodig. Iets wat een speler als Frenkie de Jong overigens ook onder de knie heeft.

Je moet het voetbal spelen dat het beste past bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van je selectie. Als we geen Frenkie de Jong hebben moeten we niet net doen of dat wel zo is. Wellicht gaat Kudus (of een ander) groeien in die rol en ziet de situatie er in de toekomst anders uit. Nu denk ik dat je altijd met Alvarez of Martinez op die positie moet spelen.
Wie had op het middenveld van het Ajax van Bosz die geweldige tackle? Schone? Ziyech? Klaassen? Donny toen ie voor Schone speelde?

Ook zonder Frenkie kun je mooi voetbal spelen en succesvol zijn zonder dat je voor een pure slager moet kiezen ten koste van inzicht en voetballend vermogen. Het is een keuze die je maakt.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Mr. Ajax » za mar 13, 2021 1:56 pm

Overigens was Martinez vorig jaar op het middenveld ook geen ‘pure slager’. Hij voegde voetballend ook erg veel toe.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door 999 » za mar 13, 2021 2:05 pm

Tja, of Pietje Keesje het beter doen dan Alvarez, het zal wel.Feit is dat Alvarez het op dit moment gewoon wat ie moet doen behoorlijk goed invult.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Marillion » za mar 13, 2021 2:06 pm

Klopt, ik vraag dan ook al het hele jaar om Martinez op die positie. Omdat hij duelkracht heeft én voetballend vermogen. Het weerwoord is dan vaak dat hij geen middenvelder is maar hij heeft er toch echt geweldige prestaties laten zien.

Zijn er betere spelers te vinden? Dat zal best. Maar de vraag is of ze op dit moment ook bij Ajax onder contract staan. Dat is nu eenmaal een voorwaarde bij het maken van de opstelling. Ook nog iets met speelgerechtigd zijn geloof ik maar dat is een ander verhaal. :smallgrin.gif:
Mr. Ajax schreef:
za mar 13, 2021 1:54 pm
Wie had op het middenveld van het Ajax van Bosz die geweldige tackle? Schone? Ziyech? Klaassen? Donny toen ie voor Schone speelde?

Ook zonder Frenkie kun je mooi voetbal spelen en succesvol zijn zonder dat je voor een pure slager moet kiezen ten koste van inzicht en voetballend vermogen. Het is een keuze die je maakt.
Dat een elftal die eigenschap niet heeft wil toch niet zeggen dat je 'm niet nodig kan hebben?

Het is natuurlijk een misverstand dat je moet kiezen voor een goede voetballer of een slager. Dat is waar deze discussie ook steeds mis gaat. Mensen willen graag een goede voetballer zien en blijven vervolgens hangen in hun constatering dat Alvarez dat niet is. Dat mag zo zijn, maar de taak die hij krijgt voert hij gewoon goed uit en daarmee heeft hij in dit elftal dus gewoon waarde.

Ajax supporters slaan op dit onderwerp nogal eens door. Een tackle lijkt soms haast wel ongepast terwijl jongens als De Jong en De Ligt het ook echt als wapen gebruiken. Je moet alleen wel weten wanneer je het wel en wanneer je het niet doet.

Overigens zou ik ook nu nog een voorkeur hebben voor Martinez in die rol. Maar je moet ook je defensie neerzetten. De keuzes die je daar maakt hebben ook invloed op de keuzes die je op het middenveld maakt.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Lionel » za mar 13, 2021 2:10 pm

Marillion schreef:
za mar 13, 2021 12:54 pm
Dit is de kern voor een trainer:
Lionel schreef:
za mar 13, 2021 11:58 am
.....
Pieter Zwart geeft daarbij in zijn analyse na de wedstrijd, waarin hij Alvarez overigens veel credits geeft, dat Alvarez wel degelijk een andere rol had dan eerder in het seizoen. Hij kon doen waar hij goed in is. Ballen afpakken, gaten dichtlopen etc. Maar dat kan alleen vanuit een centrale rol en als hij in balbezit niet het spel hoeft te verdelen. En die rol vulde hij uitstekend in.
.....
Spelers laten doen waar ze goed in zijn en niet laten doen waar ze niet goed in zijn. En vervolgens met de beschikbare bouwstenen het meest sterke elftal opstellen. Ik denk dat zijn toegevoegde waarde in het bewaken van de balans op dit moment voldoende is om zijn basisplaats te rechtvaardigen.

Als Kudus of een andere speler die balans ook kan bewaken én voetballend meer inbreng heeft dan mag diegene spelen. Maar dat zie ik op dit moment niet gebeuren. Laat Kudus eerst maar eens in vorm komen en dan gaan we zien welke positie hem het beste past.
Ik ben het er ook niet mee oneens. Maar dan moet Alvarez wel in de as staan. En dat staat hij pas sindskort en dat doet hij prima. Als rechtshalf is hij een brokkenpiloot.

Eens wat betreft Kudus. Laat hem fit worden.

Maar een aantal hier hebben oogkleppen op. Denken dat Alvarez dezelfde rol heeft als maanden terug en gewoon wat tijd nodig had. Nee, hij heeft nu een compleet andere rol en dat hangt samen met het spelen in de punt naar achteren bij balverlies. En het opstellen van een middenvelder op 10 etc. etc. En Tadic in de spits. Geen spits als Traore of Haller of een brokkenpiloot als Labyad.

Als er 10 voetballers in het veld staan kun je prima met Alvarez spelen die het spel niet hoeft te regisseren. Maar dan moet hij dat ook niet willen of proberen.

En dan moet EtH niet zijn gelijk gaan halen door te wijzen op zijn eerste pass vooruit of moet Trab niet de ‘voorassist’ benoemen naar Klaassen.

Ik ga verder helemaal mee met Mr. Ajax.
IK GELOOF!!!!!!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Iniesta » za mar 13, 2021 2:13 pm

Bosz heb ik dan ook geen Europese wedstrijden zo zien domineren, zonder grote kansen weg te geven
Het voetbal van Bosz is erg spectaculair, maar het was wel een wonder dat we de finale haalden.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Lionel » za mar 13, 2021 2:19 pm

Iniesta schreef:
za mar 13, 2021 2:13 pm
Bosz heb ik dan ook geen Europese wedstrijden zo zien domineren, zonder grote kansen weg te geven
Het voetbal van Bosz is erg spectaculair, maar het was wel een wonder dat we de finale haalden.
Bosz deed het ook wel met wat mindere spelers he..

Ik ga Bosz en EtH niet vergelijken overigens als coaches.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door 999 » za mar 13, 2021 2:31 pm

Lionel schreef:
za mar 13, 2021 2:10 pm
Marillion schreef:
za mar 13, 2021 12:54 pm
Dit is de kern voor een trainer:
Lionel schreef:
za mar 13, 2021 11:58 am
.....
Pieter Zwart geeft daarbij in zijn analyse na de wedstrijd, waarin hij Alvarez overigens veel credits geeft, dat Alvarez wel degelijk een andere rol had dan eerder in het seizoen. Hij kon doen waar hij goed in is. Ballen afpakken, gaten dichtlopen etc. Maar dat kan alleen vanuit een centrale rol en als hij in balbezit niet het spel hoeft te verdelen. En die rol vulde hij uitstekend in.
.....
Spelers laten doen waar ze goed in zijn en niet laten doen waar ze niet goed in zijn. En vervolgens met de beschikbare bouwstenen het meest sterke elftal opstellen. Ik denk dat zijn toegevoegde waarde in het bewaken van de balans op dit moment voldoende is om zijn basisplaats te rechtvaardigen.

Als Kudus of een andere speler die balans ook kan bewaken én voetballend meer inbreng heeft dan mag diegene spelen. Maar dat zie ik op dit moment niet gebeuren. Laat Kudus eerst maar eens in vorm komen en dan gaan we zien welke positie hem het beste past.
Ik ben het er ook niet mee oneens. Maar dan moet Alvarez wel in de as staan. En dat staat hij pas sindskort en dat doet hij prima. Als rechtshalf is hij een brokkenpiloot.

Eens wat betreft Kudus. Laat hem fit worden.

Maar een aantal hier hebben oogkleppen op. Denken dat Alvarez dezelfde rol heeft als maanden terug en gewoon wat tijd nodig had. Nee, hij heeft nu een compleet andere rol en dat hangt samen met het spelen in de punt naar achteren bij balverlies. En het opstellen van een middenvelder op 10 etc. etc. En Tadic in de spits. Geen spits als Traore of Haller of een brokkenpiloot als Labyad.

Als er 10 voetballers in het veld staan kun je prima met Alvarez spelen die het spel niet hoeft te regisseren. Maar dan moet hij dat ook niet willen of proberen.

En dan moet EtH niet zijn gelijk gaan halen door te wijzen op zijn eerste pass vooruit of moet Trab niet de ‘voorassist’ benoemen naar Klaassen.

Ik ga verder helemaal mee met Mr. Ajax.
Huh ??
Lionel schreef:
wo aug 28, 2019 10:42 pm
Alvarez naar achteren, mensen. Dat is geen middenvelder. Wie hem daarvoor gescout heeft of vandaag goed vond spelen heeft er echt geen verstand van. Sorry hoor.

En ik hoop dat iedereen vandaag gezien heeft dat dit Ajax Ziyech op het middenveld nodig heeft.
Lionel schreef:
wo aug 28, 2019 8:51 pm
Alvarez is toch geen middenvelder? Die jongen is zo mogelijk nog onwenniger dan Marin op 6.

Ziyech is genieten. Dest ook prima. Veltman ook gewoon prima hoor. Kan te vaak de bal niet kwijt.

Martinez is prima. Maar dan moet er wel een spelmaker naast. Geen Alvarez in ieder geval. Zet die maar CV.
Lionel schreef:
do aug 15, 2019 2:20 pm
Yopii schreef:Ik mag hopen dat Alvarez wel kan verdedigen.

Het is een afgang van jewelste als Ajax voor 25 miljoen Magallan, Schuurs en Alvarez haalt en uiteindelijk speelt Veltman.
Dit dus.

Alvarez moet op de CV anders heeft Ajax echt gefaald. Dat ze een vervanger halen voor Frenkie kan ik nog volgen.
Lionel schreef:
di sep 17, 2019 8:48 am
Ik begin me, afgaande op de analyses bij VI, enigszins zorgen te maken.

Lille heeft spelers die goed zijn in de omschakeling en tussen de linies goed zijn. Laat daar nou juist bij Ajax het probleem liggen.

Alvarez is gewoon een centrale verdediger. Vanuit die positie zie ik hem wel goed doordekken op een zwervende speler. Maar als middenvelder ziet hij dat niet.

Het blok Martinez - Alvarez - Blind - Veltman is alles behalve waterdicht. Dit oplossen op de korte termijn zal niet lukken. Enige wat we kunnen hopen is dat ze door het spelen van wedstrijden in hun rol gaan groeien. Mag hopen dat de spelers ook wat meer geconcentreerd zijn dan afgelopen zaterdag.

Voorin lijkt het me dat Tadic in de spits speelt tegenover Fonte. Verder zou ik Ziyech weer centraal laten spelen en Promes op rechts/links. Dest op de back. En hopen dat het team niet uiteen valt in 2 teams.

Lees dat de spits van Lille nogal snel is. Reflex kan zijn dat Blind en Veltman achteruit lopen en hun aanvallende middenvelders zo nog meer ruimte hebben tussen de linies... :blush.gif:
Lionel schreef:
zo sep 15, 2019 6:44 pm
LucaS schreef:Van der Ende vond dit. Staat niet bekend om Ajax voorkeur

https://twitter.com/MariovanderEnde/sta ... 23361?s=19
Overtreding op de voet heb ik gemist. Dacht dat het om het armpje ging. Vond ik veel te makkelijk. Snapte niet dat je daarom kan gaan liggen. Maar goed dat de VAR er is dan.

@Wimpey: ik wil EtH niet afzeiken maar hij moet toch ook zien dat er weinig van klopt op dit moment? Je kan, natuurlijk heeft hij een bijna oneindig krediet, hem toch niet nog maanden laten aankloten? Als we bij rust 1-3 achter hadden gestaan speel je een compleet andere wedstrijd. Waarom wacht hij steeds zo lang?

Waarom blijven vasthouden aan Alvarez op het middenveld? Waarom Promes op 10? Juist op 10 heb je nu een middenvelder nodig die het geheel verbindt. Niet een aanvaller die er ook weleens komt.
Lionel schreef:
za sep 14, 2019 11:34 pm
Ik vind het zorgwekkend dat Promes nu een basisspeler is aangezien het betekent dat de speelwijze nu meteen wordt aangepast omdat je met KJH in de spits ander voetbal speelt.

Alvarez is nog steeds geen middenvelder.

Schuurs moet leren dat hij een lichaam heeft.

Nico is een baas!
Lionel schreef:
zo sep 22, 2019 8:44 pm
Ik vind Promes op 10 echt een klasse beter dan Donny. Ook omdat Promes zich veel meer met het spel bemoeit.

Zijn gemiste kans in de 1e helft vond ik daar een 'mooi' voorbeeld van.

Laat Donny maar op 6 spelen. Ik ben niet kapot van Alvarez op die plek. Laat die het maar uitvechten met Veltman die overigens prima speelde.
Lionel schreef:
vr okt 25, 2019 9:26 am
999 schreef:O nu opeens eentje.Weet je ook wie , en of die zin heeft om te komen.En geen Pröpper want zo geweldig is die ook weer niet.
Ben je blind ofzo?

Als EtH het niet ziet zitten zeg ik. En daarbij vind ik Alvarez geen middenvelder. Martinez is dat ook niet maar die heeft kwaliteiten. Maar dan moet je daarnaast wel een Propper neerzetten. En die vind ik wel geweldig overigens.
Lionel schreef:
vr jul 17, 2020 8:29 pm
Exact. Unuvar heeft in januari ofzo zijn debuut gemaakt in het eerste?

Die jongens moeten dit jaar speelminuten krijgen. Zeker als we straks 5* mogen wisselen.

Tenzij je Mane kunt kopen voorin hoeft er niemand bij hoor. Ook als Kudus op 6 zou spelen.

Dump overigens eerst Marin en Alvarez maar.
Lionel schreef:
di aug 25, 2020 6:48 pm
Labyad is geen spits. Niet meer doen dus.

Schuurs prima. Alvarez is geen middenvelder. Anthony mag wat egoïstischer. Begin was prima. Laatste kwartier was voor Hertha.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Young Boys (EL), donderdag 11 maart 18.55 uur

Bericht door Trab » za mar 13, 2021 2:50 pm

Lionel schreef: Ik ben het er ook niet mee oneens. Maar dan moet Alvarez wel in de as staan. En dat staat hij pas sindskort en dat doet hij prima. Als rechtshalf is hij een brokkenpiloot.

Eens wat betreft Kudus. Laat hem fit worden.

Maar een aantal hier hebben oogkleppen op. Denken dat Alvarez dezelfde rol heeft als maanden terug en gewoon wat tijd nodig had. Nee, hij heeft nu een compleet andere rol en dat hangt samen met het spelen in de punt naar achteren bij balverlies. En het opstellen van een middenvelder op 10 etc. etc. En Tadic in de spits. Geen spits als Traore of Haller of een brokkenpiloot als Labyad.

Als er 10 voetballers in het veld staan kun je prima met Alvarez spelen die het spel niet hoeft te regisseren. Maar dan moet hij dat ook niet willen of proberen.

En dan moet EtH niet zijn gelijk gaan halen door te wijzen op zijn eerste pass vooruit of moet Trab niet de ‘voorassist’ benoemen naar Klaassen.

Ik ga verder helemaal mee met Mr. Ajax.
Heb je hem weer met z’n Alvarez moet in de as staan.. voor de drie duizendste keer: Alvarez heeft nooit rechtshalf gestaan. We spelen al 3 jaar met twee zessen. Begin van het seizoen met Gravenberch en Alvarez en nu weer. Of wil je beweren dat we begin van het seizoen in de punt naar achteren speelden? Dat Promes linkshalf stond ofzo?
Hoe kan je nou bij balverlies met de punt naar achteren spelen? De bal verliezen we 9 van de 10 keer rond de 16 van de tegenstander. Zie jij Klaassen dan een sprint naar achteren trekken naar de rechtshalf positie? Het is niet dat je even een kwartier de tijd hebt bij balverlies om je te positioneren hè?
De opbouw bij Ajax zijn vaste patronen. 3+1. Dan staat Alvarez vaak centraal. Niks nieuws. En als de tegenstander opbouwt zullen er ook wel vaste afspraken zijn voor wat betreft druk zetten en positionering. Maar zit niet te zwammen met je ‘zogenaamd’ nieuwe centrale rol voor Alvarez.
Waar het mij omgaat en waar ik mij dood aan irriteer: die jongen speelt een nagenoeg foutloze wedstrijd. Geef hem gewoon de credits en zit niet steeds excuses te verzinnen.
En ja ik zie ook liever een ‘voetballer’ als Kudus op het middenveld. Maar de situatie is nu eenmaal zo dat hij zich in het elftal heeft gespeeld en het uitstekend doet. Geen enkele reden om hem te wisselen vooralsnog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie