Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

De Dominee
Berichten: 5748
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door De Dominee » di aug 17, 2021 11:26 am

Doelsaldo kan ook nog van belang zijn. Des te meer jammer dat Ajax zaterdag na 5-0 de voet van het gas haalde.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9024
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di aug 17, 2021 12:40 pm

Mano schreef:Het gaat dit seizoen net als alle andere seizoenen erom dat je niet te veel puntjes laat liggen tegen de kleintjes.
Dan maakt het onderlinge duel met psv niks uit.
Ik denk dat Ajax genoeg ervaring heeft om die race in hun voordeel te beslissen.

Daarnaast is EtH ijzersterk in het vormen van een team en zorgt er altijd voor dat ze conditioneel sterk zijn.
Bij Ajax spelen de basisspelers alles en zijn einde seizoen nog fit. Vorig jaar bij PSV werd er continue gewisseld en was men 'op' en dat zonder CL erbij.
Schmidt wisselt veel maar ik denk dat hij niet de selectie heeft om continue goed te presteren door continue te wisselen.
Dat heeft Ajax zelfs niet, daarom dat er zo op conditie wordt gehamerd.

In de CL verwacht ik niets. Ajax mist daarvoor net het niveau. Dat zag je vorig jaar al door belangrijke wedstrijden te falen. Dat is geen pech maar kwaliteit.
De kwaliteit is niet gestegen dus vandaar dat ik geen verwachtingen heb.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit het seizoen wordt waarin de wedstrijden tegen (met name) PSV wel essentieel zullen zijn omdat zij inmiddels ook als eerste indruk geven dat ze weinig punten gaan laten liggen tegen de kleintjes.

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Lionel » di aug 17, 2021 2:08 pm

Eens. Daarom hoop ik dat ze de CL halen. EL boeit ze niks.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Zuidema » di aug 17, 2021 3:45 pm

Dubbel schreef:
ma aug 16, 2021 11:46 am
Mano schreef:
ma aug 16, 2021 11:27 am
Wedstrijd was niet representatief voor wat Ajax dit jaar staat te wachten. Na 20min ging voet op de rem.
Dit lees ik ook veel in de media. "Ajax vond het na 5-0 wel mooi en ging er niet meer voor".
Maar is dat ook zo? NEC startte erbarmelijk slecht en Ajax zag er toen dus heel goed uit. Het moment waarop die voet dan op de rem ging was niet geheel toevallig hetzelfde moment dat de NEC trainer wat omzettingen deed en Barello er in bracht. Daarna werden de kansen spaarzaam. Ik neig er eerder naar dat Ajax niet echt een antwoord had op die omzetting dan dat ze er na een half uur geen zin meer in hadden.
Inderdaad. Als Ajax de ruimte en tijd krijgt, kan het nu al wervelend voetbal op de mat leggen. Goed om te zien. Maar speelt de tegenstander compact en met wat pressing dan heeft Ajax verrassend veel moeite met kansen creeren. En als je dan ook nog een spits hebt die 2-3 opgelegde kansen mist...
Lionel schreef:
di aug 17, 2021 9:42 am
Ajax is pas over een paar weken op volle sterkte, fysiek en wellicht ook mentaal.
Dat speelt zeker mee. Hopelijk lopen we in die paar weken niet tegen dom en vooral nu zeer kostbaar puntverlies op. Want Ajax is nog steeds kwetsbaar. Zelfs NEC had een aantal goede kansen.

Over dat mentale: Psv is volgens mij doordezemd van rehabilitatie. Ze lijken daar ook eindelijk de ploeg voor te hebben. De insteek is bij Ajax wel anders voor een ploeg die al 2,5 titel binnen heeft. Ik hoop dat de veteranen de ploeg bij de les kunnen houden. Het zal niet de eerste keer zijn dat Ajax zich door nonchalance in zijn eigen zwaard stort.

Overigens, cliché, maar o zo waar: elke ploeg maakt in een seizoen een mindere fase door. Elk seizoen weer. Niemand uitgezonderd. Ajax zal het dit seizoen gegarandeerd meemaken, PSV ook. Die fases kunnen heel cruciaal worden. Zeker nu. Hoe weet je in zo'n crisis de schade het meest te beperken? Lukt je dat het beste, dan heb je een grote stap gezet naar de schaal.

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Lionel » di aug 17, 2021 4:10 pm

Maar wat gaat er nu precies anders dan vorig jaar januari?

Toen kwamen we ook 0-2 achter tegen PSV. Toen kregen we alleen geen domme rode kaart. Want het was gewoon een domme rode kaart. Nico haalde geen doorgebroken speler neer.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Zuidema » di aug 17, 2021 10:40 pm

Lionel schreef:
di aug 17, 2021 4:10 pm
Maar wat gaat er nu precies anders dan vorig jaar januari?
Ik vind dat ik hierboven wel voldoende heb aangegeven waar volgens mij de mentale valkuilen voor Ajax zitten in het komende seizoen. Trefwoorden: zelfgenoegzaamheid/hoogmoed en verzadiging. Het klinkt paradoxaal, but success can tear you apart.

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Lionel » wo aug 18, 2021 6:44 am

Zuidema schreef:
di aug 17, 2021 10:40 pm
Lionel schreef:
di aug 17, 2021 4:10 pm
Maar wat gaat er nu precies anders dan vorig jaar januari?
Ik vind dat ik hierboven wel voldoende heb aangegeven waar volgens mij de mentale valkuilen voor Ajax zitten in het komende seizoen. Trefwoorden: zelfgenoegzaamheid/hoogmoed en verzadiging. Het klinkt paradoxaal, but success can tear you apart.
Ik snap dat punt hoor. Maar ik zie dat zelf namelijk helemaal niet zo.

Vorig jaar kwamen we 2-0 achter tegen PSV en werd het gelijk. Dit jaar kwamen we achter, werd een goal afgekeurd waarvoor een vergrootglas nodig was EN kreeg een niet fitte speler een domme rode kaart.

We verliezen met 0-4. Erg pijnlijk. Maar vervolgens VRETEN we NEC op. Binnen 20 minuten stond het 4-0.

Ik zie dat punt van gemakzuchtigheid niet echt.

Stekelenburg moet aan de bak. Pasveer zit namelijk bij de Oranje selectie.

Rensch en Schuurs blijven zich ontwikkelen. Dus achterin is er geen ruimte om te verslappen. Met Martinez-Blind-Nico-Alvarez heb je vier spelers voor drie posities. Alle vier heel erg waardevol en eigenlijk moeten ze alle vier spelen.

Ik had de hoop, Ajax denk ik ook, dat Kudus fit zou blijven. Dan heb je, als hij zijn niveau haalt, een extra wapen op het middenveld.

Voorin moet Haller gaan presteren want we hebben aardig wat opties voorin. Gebrek aan diepgang? Wellicht wel. Maar ik zie Haller niet lang in de spits staan. Er komt vanzelf ruimte voor Antony. Berghuis is er voorin bij. Het is zelfs zo druk dat Tadic voor het eerst is gewisseld na een uur.

Dat Overmars een stuk of 10 spelers moet zien te verkopen is een ander probleem. Maar ik zie niet in waarom de spelers kunnen verslappen.

Ze willen ook stuk voor stuk stappen maken of moeten aan de bak voor het WK 2022.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Zuidema » wo aug 18, 2021 10:42 am

Oké, point taken. Goede opsomming. Ik neem het mee. :biggthumpup.gif:

De tijd zal het leren, of het allemaal niet zo'n vaart loopt. Ik verbaas me er zelf na al die jaren nog steeds over hoe weinig er in het voetjebal vanzelfsprekend is. Geen wonder: falen is nog steeds veel gemakkelijker dan presteren. :666.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door zeux » wo aug 18, 2021 11:05 am

Zuidema schreef:
wo aug 18, 2021 10:42 am
Oké, point taken. Goede opsomming. Ik neem het mee. :biggthumpup.gif:

De tijd zal het leren, of het allemaal niet zo'n vaart loopt. Ik verbaas me er zelf na al die jaren nog steeds over hoe weinig er in het voetjebal vanzelfsprekend is. Geen wonder: falen is nog steeds veel gemakkelijker dan presteren. :666.gif:
Is er al eens een analyse gedaan van alle 'voorspellingen' ('waarheden') op AT en wat er daadwerkelijk van terecht is gekomen? :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9278
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Monkey Tonk » wo aug 18, 2021 11:57 am

Zeux schreef:
wo aug 18, 2021 11:05 am
Zuidema schreef:
wo aug 18, 2021 10:42 am
Oké, point taken. Goede opsomming. Ik neem het mee. :biggthumpup.gif:

De tijd zal het leren, of het allemaal niet zo'n vaart loopt. Ik verbaas me er zelf na al die jaren nog steeds over hoe weinig er in het voetjebal vanzelfsprekend is. Geen wonder: falen is nog steeds veel gemakkelijker dan presteren. :666.gif:
Is er al eens een analyse gedaan van alle 'voorspellingen' ('waarheden') op AT en wat er daadwerkelijk van terecht is gekomen? :-)
Soms zit er iets bij. Ajax wordt vrij makkelijk kampioen met Haller in de spits, zolang Tadic gezond blijft. Voor de eredivisie is Ajax veel te goed, maar hoge ogen gooien in de CL zit er niet in. Ajax heeft een schat aan internationale ervaring, en is daarom veel minder kwetsbaar voor langdurige dalen dan psv. Tadic en Blind houden de boel mentaal in de gaten. De lampjes beginnen wat beter dan vorig jaar, maar missen dat soort ervaring. Ze zijn geloof ik ook Malen en Dumfries kwijt, dus die komen echt niet zomaar even Ajax serieus uitdagen. Ik zie het liefst wel een sterk psv, want je wordt niet beter zonder concurrentie. Dus hoe langer psv in de race blijft, hoe beter voor Ajax.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40628
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Marillion » wo aug 18, 2021 11:59 am

Een sterke concurrent zal Ajax, als het goed is, scherp houden. Dat is goed voor het niveau.

Tegen PSV en NEC zag ik in ieder geval geen elftal dat gretigheid mist. Ajax ging vol in het offensief na de achterstand in de JC schaal en tegen NEC vlogen ze uit de startblokken. Die nederlaag zit echt niet lekker en als er al iets van gemakzucht in was geslopen is die er dankzij die wedstrijd weer uit.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Lionel » wo aug 18, 2021 12:29 pm

Marillion schreef:
wo aug 18, 2021 11:59 am
Een sterke concurrent zal Ajax, als het goed is, scherp houden. Dat is goed voor het niveau.

Tegen PSV en NEC zag ik in ieder geval geen elftal dat gretigheid mist. Ajax ging vol in het offensief na de achterstand in de JC schaal en tegen NEC vlogen ze uit de startblokken. Die nederlaag zit echt niet lekker en als er al iets van gemakzucht in was geslopen is die er dankzij die wedstrijd weer uit.
Exact. En daarbij kan er mijn inziens best makkelijk gewisseld worden als iemand niet scherp is.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7847
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door elliquido » wo aug 18, 2021 3:49 pm

Bij psv loopt een bak met ervaring.. een wereldkampioen met de winnende goal, propper van ginkel, de 2 cv s, zahavi.
Misschien zelfs wel meer dan bij ajax
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Lionel » wo aug 18, 2021 4:09 pm

Welke ervaring hebben Van Ginkel, Propper en Zahavi dan precies?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Nihad » wo aug 18, 2021 5:44 pm

Die proppen en v ginkel moet eerst maar eens een seizoen fit blijven. Dat zal al heel wat zijn.

Verder hebben ze daar een trainer die nog wel eens rare dingen doet. Ik moet nog maar zien of PSV echt zo sterk is.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40628
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Marillion » wo aug 18, 2021 6:16 pm

De eerste pannenkoeken zijn voor de kinderen. Neemt niet weg dat een goede start aan het seizoen natuurlijk wel heel belangrijk is. Het zorgt voor motivatie en geloof in eigen kunnen. We moeten bovendien niet vergeten dat het verschil vorig seizoen in de onderlinge duels veel kleiner was dan het verschil op de ranglijst deed vermoeden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7847
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door elliquido » wo aug 18, 2021 6:23 pm

Lionel schreef:
wo aug 18, 2021 4:09 pm
Welke ervaring hebben Van Ginkel, Propper en Zahavi dan precies?
Zahavi heeft meer interlands dan onze hele selectie bij elkaar bijvoorbeeld

Propper heeft al een paar jaar pl op zijn naam en diverse interlands
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Jinne » wo aug 18, 2021 6:41 pm

elliquido schreef:
wo aug 18, 2021 6:23 pm
Lionel schreef:
wo aug 18, 2021 4:09 pm
Welke ervaring hebben Van Ginkel, Propper en Zahavi dan precies?
Zahavi heeft meer interlands dan onze hele selectie bij elkaar bijvoorbeeld
Als we Blind, Tadic en Steek niet meetellen dan gaat het hem misschien lukken. Daarnaast is het allemaal kwalificatie of oefen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Lionel » wo aug 18, 2021 9:31 pm

elliquido schreef:
wo aug 18, 2021 6:23 pm
Lionel schreef:
wo aug 18, 2021 4:09 pm
Welke ervaring hebben Van Ginkel, Propper en Zahavi dan precies?
Zahavi heeft meer interlands dan onze hele selectie bij elkaar bijvoorbeeld

Propper heeft al een paar jaar pl op zijn naam en diverse interlands
Met Israel ja. Hoeveel wedstrijden CL? Hoeveel Europese wedstrijden na de winter? Hoeveel WK finales? Wat een onzin hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Iniesta » wo aug 18, 2021 10:03 pm

Tagliafico en Alvarez en Klaassen samen ook richting 100 interlands (voor serieuze landenteams)

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7847
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door elliquido » wo aug 18, 2021 11:19 pm

:ajaxsmiley.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Lionel » do aug 19, 2021 9:35 am

elliquido schreef:
wo aug 18, 2021 6:23 pm
Lionel schreef:
wo aug 18, 2021 4:09 pm
Welke ervaring hebben Van Ginkel, Propper en Zahavi dan precies?
Zahavi heeft meer interlands dan onze hele selectie bij elkaar bijvoorbeeld

Propper heeft al een paar jaar pl op zijn naam en diverse interlands
‘De wedstrijden tegen Benfica worden de grootste in mijn carrière’, sprak de jonge Noni Madueke afgelopen week. Aanvoerder Marco van Ginkel had woorden van gelijke strekking voor het duel van woensdagavond.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7847
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door elliquido » do aug 19, 2021 12:29 pm

244 interlands psv selectie
345 imterlands ajax selectie

Ok ok
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Lionel » do aug 19, 2021 12:41 pm

Waarbij geen enkele speler van PSV een noemenswaardige wedstrijd heeft gespeeld op Gotze na.

Bij Ajax hebben spelers halve finale CL gespeeld, een finale WK / Copa America / Gold Cup. Dit is echt een non-discussie. De spelers van PSV hebben wel meer ervaring met blessures.
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9024
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - NEC (Eredivisie), zat. 14 augustus

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do aug 19, 2021 12:45 pm

Gaan we een wedstrijdje ver plassen over voetbalervaring met de lampjes, jongens?

Plaats reactie