AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Zuidema » zo sep 19, 2021 10:57 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo sep 19, 2021 9:42 pm
Waarom zou je er überhaupt naar kijken? Op AT ligt het niveau van analyses vaak hoger dan de open deuren die gewezen voetballers in een studio oreren.
+1

Ik ben na al die jaren nog steeds verbaasd over het hoge niveau van de analyses hiero. Soms incidenteel wat teveel vastgeroest in wel heel erg hardnekkige stokpaardjes, maar toch. Serieus complimenten daarvoor aan de AT-ers. Prachtig forum! :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Giacomo Puccini » zo sep 19, 2021 11:00 pm

Mee eens Zuidema! :smile-ajax.gif:
Ajax!

Lionel
Berichten: 47244
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Lionel » ma sep 20, 2021 9:37 am

Zuidema schreef:
zo sep 19, 2021 10:57 pm
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo sep 19, 2021 9:42 pm
Waarom zou je er überhaupt naar kijken? Op AT ligt het niveau van analyses vaak hoger dan de open deuren die gewezen voetballers in een studio oreren.
+1

Ik ben na al die jaren nog steeds verbaasd over het hoge niveau van de analyses hiero. Soms incidenteel wat teveel vastgeroest in wel heel erg hardnekkige stokpaardjes, maar toch. Serieus complimenten daarvoor aan de AT-ers. Prachtig forum! :biggthumpup.gif:
Graag gedaan! :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58788
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door 999 » ma sep 20, 2021 9:59 am

Mwah, zijn ook net zo opportunistisch als de rest ..

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58788
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door 999 » ma sep 20, 2021 9:59 am

TITA TIMBER
Al glijdend knanlt Jurriën Timber de bal achter de vergeefs duikende Sonny Stevens. Waar Ajax-coach Erik ten Hag rustig toe kan kijken, ziet Henk de Jong hoe zijn ploeg vermorzeld wordt.

FOTO’S MATTY VAN WIJNBERGEN

Verdediger Ajax geeft met fraaie openingsgoal aanzet tot voetbalshow tegen Cambuur: 9-0
AMSTERDAM Het uitstekende optreden van Jurriën Timber (20) in de Champions League-galavoorstelling bij Sporting Portugal sneeuwde onder bij de vier treffers van Sébastien Haller en onnavolgbare acties van Antony. Maar – een verdieping lager – tegen SC Cambuur (9-0) liet de jonge verdediger zien reuzenstappen te maken naar de voetbaltop. Getuige de 1-0 kent Nederland na Tita Tovenaar nu ook Tita Timber. Het was het startsein voor een voetbalshow.

In de openingstreffer van Ajax zat álles. Timber verdedigde rond de middenlijn, snoepte met een perfecte tackle Cambuur-spits Tom Boere de bal af en schudde Mees Hoedemakers met een mooie lichaamsschijnbeweging af. In plaats van het veilige balletje terug koos Timber – geheel volgens de visie van Erik ten Hag – de oplossing vooruit. Na zijn pass op Steven Berghuis denderde hij door, ontving hij de bal op het juiste moment en in het strafschopgebied terug, waarna hij hard en (in de verre hoek) doeltreffend uithaalde.

„Ik veroverde de bal met een sliding en toen ging ik versnellen, waarna ik de bal op Steven Berghuis gaf en doorging met versnellen. Ik vroeg de bal, kreeg hem en scoorde. Ik had het gevoel dat hij (Mees Hoedemakers, red.) een beetje ver van me af stond, waardoor ik kon door dribbelen”, aldus Timber.

Wie de mooiste treffer van de avond maakte, was voor trainer Erik ten Hag een moeilijke keuze tussen de 1-0 van Timber en de 6-0 van Mohamed Daramy. „Maar de goal van Jurriën was een plaatje. Een bal veroveren en dan counteren door het midden, waarvan we wisten dat daar de ruimte lag. Vervolgens maakte hij een mooie combinatie met Steven Berghuis en was de afronding perfect.”

Met Berghuis was de tweede uitblinker aan Ajax-zijde genoemd. Het was dan ook verdiend dat de vervanger van Davy Klaassen na negentien minuten de 2-0 voor zijn rekening nam. Uit een ingestudeerde corner via de ook al zo sterke Ryan Gravenberch en Dusan Tadic schoot de gelegenheids-nummer 10 fraai binnen. Daardoor is hij de twintigste speler die voor Ajax én Feyenoord in de Eredivisie heeft gescoord. De laatste speler die in het shirt van beide grootmachten doel trof, was Tim de Cler in 2008.

Na de 5-0 thuisoverwinningen op NEC en Vitesse sprintte Ajax in de Johan Cruijff ArenA nog voor rust op weg naar een nieuwe monsterzege. Op aangeven van Berghuis tekende Noussair Mazraoui via Calvin Mac-Intosch de 3-0 aan en via de onderkant van de lat en na een assist van Dusan Tadic zorgde David Neres voor de 4-0. De kleine Braziliaan kreeg een basisplaats ten koste van Antony, die Neres’ treffer met een bodycheck wel meevierde, omdat hij toch in de buurt aan het warmlopen was. Ten opzichte van het midweekse duel in Lissabon verving Nicolas Tagliafico op de linksbackpositie Daley Blind.

Omdat het heilige vuur in de tweede helft leek te doven, bereidde Ten Hag, die na de rust al de plaats van Mazraoui had laten innemen door Perr Schuurs, drie wissels voor. Maar nog voordat het bord van de vierde man omhoogging, was het al 5-0. Een goede overlap van Timber bij Neres en mistasten van Cambuur-keeper Sonny Stevens, stelde Tadic in staat zijn doelpuntje mee te pikken. Het was ook de laatste actie van de aanvoerder, die een veel beter optreden had dan in Portugal.

Daramy had als vervanger van Tadic twee minuten nodig om ook op het scorebord te komen. De aanwinst veroverde zelf de bal, kreeg die via Kenneth Taylor weer terug en schoot de bal in de verre hoek (6-0). Nadat Haller achter het standbeen de zevenklapper voltooide, na een schot van Lisandro Martinez (7-0), kreeg hij de applauswissel die hij woensdag in Lissabon al verdiende en zag hij vanaf de bank dat Danilo een Braziliaans onderonsje met Neres tot 8-0 kroonde.

Directeur voetbalzaken Marc Overmars had algemeen directeur Edwin van der Sar bij de 6-0 al een high-five gegeven, maar kon dat in de 84e minuut opnieuw doen, nadat miljoenenaankoop Daramy de 9-0 op een presenteerblaadje gaf aan Neres. De fans smeekten om tien tien tien, maar verder dan een schot tegen de paal van Gravenberch kwam Ajax niet.

Timber genoot van de zege en ging desgevraagd op zijn komeetachtige ontwikkeling in. „Vorig jaar ging het als een trein. Ik heb in een korte tijd veel wedstrijden op niveau gespeeld, mocht het EK ervaren en nu maak ik een ontwikkeling van een jonge jongen mee. Ik heb voor het eerst echt in de Champions League gespeeld en met de wedstrijden in de Eredivisie erbij, moet ik gewoon zorgen dat ik beter word. Het is een kwestie van doorontwikkelen”, aldus de verdediger. „Ik denk dat het belangrijk is dat ik de focus erop houd, geniet, maar me gelijk weer op Fortuna Sittard (dinsdagavond, red.) richt. 9-0 is mooi, maar we moeten door.”

Het was precies een van de verbeterpunten die Ten Hag aanstipte. „We zijn tevreden over Jurriën. Hij gaat steeds meer initiatief nemen en dat is wat ik van Jurriën heb geëist. Er zit wat gemakzucht in en dat moet eruit. Het organiseren en het leiding geven, kan in mijn ogen nog een tandje beter. Ik vind dat hij het heel goed ziet. Nu moet hij de persoonlijkheid krijgen dat hij de boel ondanks zijn leeftijd goed aanstuurt. Als hij de concentratie over de hele wedstrijd kan vasthouden, dan kan het proces heel erg in een versnelling komen, want het is helder dat hij een mooie toekomst voor zich heeft.”

Ajax - SC Cambuur 9-0 (4-0). 16. Timber 1-0, 19. Berghuis 2-0, 29. Mazraoui 3-0, 38. Neres 4-0, 60. Tadic 5-0, 64. Daramy 6-0, 67. Haller 7-0, 77. Danilo 8-0, 84. Neres 9-0. Scheidsrechter: Van der Eijk. Toeschouwers: 36.711.
’Aan klantenbinding gedaan’
AMSTERDAM Erik ten Hag was na de klinkende zege op SC Cambuur (9-0) vanzelfsprekend een tevreden man. „Ik denk dat we aan klantenbinding hebben gedaan”, aldus de trainer van Ajax. „Het resultaat is het belangrijkste, maar vanzelfsprekend wil je ook de mensen entertainen. En dat heeft Ajax gedaan.”

Met de vernedering van SC Cambuur evenaarde Ajax twee records: de grootste zege in de ArenA en het hoogste aantal verschillende doelpuntenmakers. In 2001 wonnen de Amsterdammers ook met 9-0 van Sparta. En in 1981 haalden tegen De Graafschap (9-1) ook acht verschillende spelers de trekker over.

Na de galavoorstelling bij Sporting Portugal (1-5) besloot Ten Hag de lat nationaal wat hoger te leggen. „We hebben geëist de intensiteit van de Champions League mee te nemen naar de Eredivisie. Dat is niet makkelijk en vraagt wat van onszelf, maar het heeft niks met de tegenstander te maken, maar alleen met Ajax. De spelers zijn tot aan het einde toe hongerig gebleven en dat vind ik een prima ontwikkeling, waarvan ik hoop dat we die kunnen voortzetten.”

Ten Hag was complimenteus over invaller Mohamed Daramy. „Het klopt dat hij vanaf de eerste training kwaliteiten heeft getoond die bij ons spel passen en die we zochten: snelheid, iemand die een overtal kan creëren, maar wel de juiste keuzes maakt. Ik vind het heel volwassen dat hij dat inzicht al heeft.”
De T.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13328
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Nihad » ma sep 20, 2021 10:16 am

999 schreef:
ma sep 20, 2021 9:59 am
Mwah, zijn ook net zo opportunistisch als de rest ..
Wou net zeggen.

Niet gek lang geleden klopte er volgens sommige niks van. Het aankoopbeleid deugde niet, Haller was een giga miskoop, we hadden te veel vleugelspelers, de balans was zoek, de selectie was niet hongerig meer, PSV had ons ingehaald blablablabla.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

wimpey
Berichten: 51781
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door wimpey » ma sep 20, 2021 10:24 am

Nihad schreef:
ma sep 20, 2021 10:16 am
999 schreef:
ma sep 20, 2021 9:59 am
Mwah, zijn ook net zo opportunistisch als de rest ..
Wou net zeggen.

Niet gek lang geleden klopte er volgens sommige niks van. Het aankoopbeleid deugde niet, Haller was een giga miskoop, we hadden te veel vleugelspelers, de balans was zoek, de selectie was niet hongerig meer, PSV had ons ingehaald blablablabla.
Het momentum verandert nog al eens snel. T.e.m. PEC was het zeer matig, door de bank genomen, wat Ajax liet zien. 2 potten later ziet het er inderdaad anders uit. Dat heeft me wel verbaasd. Hoe ze ineens een paar versnellingen hoger spelen, heel knap.

Dit in combi met die 0-4 van gister maakt het seizoen ineens een stuk leuker. :smallgrin.gif: Bij de brainies gaan ze bepaalde dingen anders aanpakken, lijkt me. Die herpakken zich wel.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13328
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Nihad » ma sep 20, 2021 10:30 am

Zo werkt voetbal en zo is Ajax. We moeten na al die jaren toch weten dat een seizoen 34 duels duurt en dat resultaten van de eerste paar duels nog weinig zeggen over 't rest van het seizoen. Vorig jaar verloren we in rond deze tijd van Groningen uit, in december ergens van Twente thuis en verspeelde we knullig punten tegen Willem II uit en zag het er in januari ook niet fris uit, maar we werden fluitend kampioen.

En ik voorspel je alvast: Potjes zoals tegen PEC gaan we vaker krijgen. Ajax zal vaker op halve kracht wedstrijden net aan winnen. Dat zegt weinig over de kwaliteiten van Ajax of over het verloop van het rest van het seizoen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Zuidema » ma sep 20, 2021 10:36 am

999 schreef:
ma sep 20, 2021 9:59 am
Mwah, zijn ook net zo opportunistisch als de rest ..
Oh, zeker. De waan van de dag komt ook hier voor. AT-ers zijn soms net mensen. :666.gif:

Maar ook dan zijn de analyses hier vaak van een hoger niveau dan in de sportprogramma's. Zoals WK-Cees hierboven al stelde.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Iniesta » ma sep 20, 2021 11:57 am

Zonder de waan van de dag hebben dit soort discussie fora weinig bestaansrecht

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Historicus » ma sep 20, 2021 1:35 pm

Iniesta schreef:
ma sep 20, 2021 11:57 am
Zonder de waan van de dag hebben dit soort discussie fora weinig bestaansrecht
Ach, de vorm van de dag bepaalt ook veel!

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Historicus » ma sep 20, 2021 1:40 pm

Nihad schreef:
ma sep 20, 2021 10:30 am
Zo werkt voetbal en zo is Ajax. We moeten na al die jaren toch weten dat een seizoen 34 duels duurt en dat resultaten van de eerste paar duels nog weinig zeggen over 't rest van het seizoen. Vorig jaar verloren we in rond deze tijd van Groningen uit, in december ergens van Twente thuis en verspeelde we knullig punten tegen Willem II uit en zag het er in januari ook niet fris uit, maar we werden fluitend kampioen.

En ik voorspel je alvast: Potjes zoals tegen PEC gaan we vaker krijgen. Ajax zal vaker op halve kracht wedstrijden net aan winnen. Dat zegt weinig over de kwaliteiten van Ajax of over het verloop van het rest van het seizoen.
We zijn natuurlijk ook maar 1 x in de historie ongeslagen kampioen geworden (1994/1995).

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Monkey Tonk » ma sep 20, 2021 1:49 pm

Doelpunten om in te lijsten. https://www.youtube.com/watch?v=w0V3rmWsEYU

Ik vind dat Berghuis die plek op 10 voorlopig mag houden. Verrassend goed in de assists. De eerste goal doet denken aan dat afleggertje van Tadic op Ziyech bij Real. En dat prima steekballetje op 9:16 (op de video) is ook niet iets wat je Klaassen ziet doen.

Jammer voor Klaassen, want die vecht altijd hard, maar Berghuis heeft gewoon meer klasse. Het stroeve is weg. Er staat opeens een goed geoliede machine.

Ajax is super strak deze week. :ajax.gif:
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op ma sep 20, 2021 2:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Historicus » ma sep 20, 2021 2:07 pm

Monkey Tonk schreef:
ma sep 20, 2021 1:49 pm
Doelpunten om in te lijsten. https://www.youtube.com/watch?v=w0V3rmWsEYU

Ik vind dat Berghuis die plek op 10 mag houden. Verrassend goed in de assists. De eerste goal doet denken aan dat afleggertje van Tadic op Ziyech bij Real. En dat prima steekballetje op 9:16 (op de video) is ook niet iets wat je Klaassen ziet doen.

Jammer voor Klaassen, want die vecht altijd hard, maar Berghuis heeft gewoon meer klasse. Het stroeve is weg. Er staat opeens een goed geoliede machine.
Op 10 moet je ook verdedigend werk leveren. Ik zou Klaassen niet 1,2,3 buiten de basis laten.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Monkey Tonk » ma sep 20, 2021 2:13 pm

Ik ben nooit echt blij geweest met de stroeve manier waarop Klaassen die positie invulde. Berghuis staat daar twee keer en Ajax draait opeens als een trein. Hij zit in de lift en dan wil je weten waar zijn plafond ligt, en of hij dat niveau vast kan houden. Van Klaassen weet iedereen wel wat hij kan, en hij is geen Europese top. Een luxeprobleem. Een selectie van een man of zestien waardige basisspelers is uitstekend; zeker met zo'n overladen programma.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Historicus » ma sep 20, 2021 2:47 pm

Monkey Tonk schreef:
ma sep 20, 2021 2:13 pm
Ik ben nooit echt blij geweest met de stroeve manier waarop Klaassen die positie invulde. Berghuis staat daar twee keer en Ajax draait opeens als een trein. Hij zit in de lift en dan wil je weten waar zijn plafond ligt, en of hij dat niveau vast kan houden. Van Klaassen weet iedereen wel wat hij kan, en hij is geen Europese top. Een luxeprobleem. Een selectie van een man of zestien waardige basisspelers is uitstekend; zeker met zo'n overladen programma.
Moet zeggen dat ik de wisselwerking tussen Berghuis en Antony ook erg interessant vind. Als Berghuis naar rechtsbuiten trekt, kan Antony mooi in dat gat opduiken, al dan niet in combinatie met Berghuis.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma sep 20, 2021 2:59 pm

Tegen Sporting had ik trouwens het idee dat Antony Berghuis nog wel eens oversloeg.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58788
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door 999 » ma sep 20, 2021 3:04 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
ma sep 20, 2021 2:59 pm
Tegen Sporting had ik trouwens het idee dat Antony Berghuis nog wel eens oversloeg.
Vind dat dat niet alleen tegen Sporting het geval is ...

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7285
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Trab » ma sep 20, 2021 3:40 pm

Monkey Tonk schreef:Ik ben nooit echt blij geweest met de stroeve manier waarop Klaassen die positie invulde. Berghuis staat daar twee keer en Ajax draait opeens als een trein. Hij zit in de lift en dan wil je weten waar zijn plafond ligt, en of hij dat niveau vast kan houden. Van Klaassen weet iedereen wel wat hij kan, en hij is geen Europese top. Een luxeprobleem. Een selectie van een man of zestien waardige basisspelers is uitstekend; zeker met zo'n overladen programma.
Dit is wel heel opportunistisch. Is Berghuis wel Europese top dan? Klaassen maakt toch vaak belangrijke goals. Ook Europees. Bij Oranje nog uitblinker tegen de Turken.
Het is nou niet dat de galavoorstelling in Lissabon door Berghuis kwam. Hij maakte een prachtige goal, maar voor de rest was het toch vooral Antony die het verschil maakte. Je zou hooguit kunnen zeggen dat Haller zich wellicht vrijer voelt met Berghuis in zijn rug dan met Klaassen. Die laatste loopt misschien vaker in de ruimtes waar Haller ook loopt, terwijl Berghuis er meer achter blijft. Maar goed, tegen Cambuur kwam Haller dan weer een stuk minder in het spel voor dus of dat daadwerkelijk zo is..
Laten we in ieder geval blij zijn dat we een alternatief op 10 hebben als Klaassen er niet is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Yopii
Berichten: 18271
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Yopii » ma sep 20, 2021 4:11 pm

Precies, ik zie die heldenrol van Berghuis ook niet zo. Speelde tegen Sporting redelijk, maar niet meer dan dat. Zijn grootste verdienste was nog dat hij níet probeerde een goal te maken. :smallgrin.gif:

Sporting verdedigde chaotisch. Kijk de beelden terug en zie hoeveel ruimte de spelers krijgen. Dat gaat straks tegen Dortmund niet gebeuren, dat houdt de ruimtes kleiner en schakelt sneller om. Pas dan zal blijken of het werkt met Berghuis op het middenveld, als Ten Hag daarvoor kiest.

Maar mij zal het niet verbazen als hij voor Klaassen kiest, Antony op rechts zet en Berghuis op de bank.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Cruijff » ma sep 20, 2021 8:52 pm

Thijs schreef:
zo sep 19, 2021 10:42 am
Groningen is thuis. :)
Klopt inderdaad.
Verwarrend zo'n doordeweekse speelronde waardoor Ajax morgenavond alweer een Eredivisie wedstrijd speelt.

Fortuna op dinsdagavond uit en dan de 25e Groningen thuis.
Vorig seizoen in een periode dat Ajax echt even niet in vorm was, was Fortuna een zeer moeizaam verlopen potje. Ingrijpen van de VAR en uiteindelijk een eigen doelpunt van Fortuna zorgden voor een heel benauwde zege.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Monkey Tonk » ma sep 20, 2021 10:10 pm

Trab schreef:
ma sep 20, 2021 3:40 pm
Monkey Tonk schreef:Ik ben nooit echt blij geweest met de stroeve manier waarop Klaassen die positie invulde. Berghuis staat daar twee keer en Ajax draait opeens als een trein. Hij zit in de lift en dan wil je weten waar zijn plafond ligt, en of hij dat niveau vast kan houden. Van Klaassen weet iedereen wel wat hij kan, en hij is geen Europese top. Een luxeprobleem. Een selectie van een man of zestien waardige basisspelers is uitstekend; zeker met zo'n overladen programma.
Dit is wel heel opportunistisch. Is Berghuis wel Europese top dan? Klaassen maakt toch vaak belangrijke goals. Ook Europees. Bij Oranje nog uitblinker tegen de Turken.
Het is nou niet dat de galavoorstelling in Lissabon door Berghuis kwam. Hij maakte een prachtige goal, maar voor de rest was het toch vooral Antony die het verschil maakte. Je zou hooguit kunnen zeggen dat Haller zich wellicht vrijer voelt met Berghuis in zijn rug dan met Klaassen. Die laatste loopt misschien vaker in de ruimtes waar Haller ook loopt, terwijl Berghuis er meer achter blijft. Maar goed, tegen Cambuur kwam Haller dan weer een stuk minder in het spel voor dus of dat daadwerkelijk zo is..
Laten we in ieder geval blij zijn dat we een alternatief op 10 hebben als Klaassen er niet is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hij staat net twee keer op 10. De eerste keer is wennen. De tweede keer legde hij de bal al net zo makkelijk en panklaar voor anderen neer als Tadic. Ik ben nog niet gewend aan Berghuis op mijn oogvlies, dus moest een paar keer goed kijken wie dat steekpassje gaf bij de 8-0. Hij controleert eerst een (te) harde pass van Gravenberg, en geeft hem dan precies op maat en in de loop, en op een verrassende, niet getelegrafeerde manier.

Dat is van een hele andere orde dan die twee combinaties tussen Klaassen en Memphis die toevallig goed vielen. Het een is expres, secuur, en uitgekiend, voor het andere moet alles goed vallen. Het een is gemakkelijk te herhalen, het andere niet.

Uit de kwaliteit van zijn assists blijkt dat Berghuis een slimme voetballer met een prima overzicht is. Ik kan niet wachten om hem echt met Tadic te zien klikken. Klaassen heeft andere kwaliteiten. Met het oog op het stukspelen van de bussen die we tegen gaan komen ben ik meer gecharmeerd van voetballers met een goede steekpass. Laat maar lekker staan op 10. Kijken of en hoe snel hij daar verder groeit.

Het is verder moeilijk te zeggen of Ajax met Klaassen ook Porting zo had opgerold. Hij loopt zover naar voren dat hij de gaten die er nu vielen sneller dichtloopt. Er stond geen andere Ajax speler in de buurt van Haller bij die goals. (ik zie Klaassen zo naar de eerste paal sprinten bij diezelfde aanvallen ...; met een verdediger in zijn kielzog. Komen die assists op Haller dan ook zo makkelijk aan?)
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47244
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - SC Cambuur zaterdag 18-09 20:00

Bericht door Lionel » di sep 21, 2021 8:04 am

Trab schreef:
ma sep 20, 2021 3:40 pm
Monkey Tonk schreef:Ik ben nooit echt blij geweest met de stroeve manier waarop Klaassen die positie invulde. Berghuis staat daar twee keer en Ajax draait opeens als een trein. Hij zit in de lift en dan wil je weten waar zijn plafond ligt, en of hij dat niveau vast kan houden. Van Klaassen weet iedereen wel wat hij kan, en hij is geen Europese top. Een luxeprobleem. Een selectie van een man of zestien waardige basisspelers is uitstekend; zeker met zo'n overladen programma.
Dit is wel heel opportunistisch. Is Berghuis wel Europese top dan? Klaassen maakt toch vaak belangrijke goals. Ook Europees. Bij Oranje nog uitblinker tegen de Turken.
Het is nou niet dat de galavoorstelling in Lissabon door Berghuis kwam. Hij maakte een prachtige goal, maar voor de rest was het toch vooral Antony die het verschil maakte. Je zou hooguit kunnen zeggen dat Haller zich wellicht vrijer voelt met Berghuis in zijn rug dan met Klaassen. Die laatste loopt misschien vaker in de ruimtes waar Haller ook loopt, terwijl Berghuis er meer achter blijft. Maar goed, tegen Cambuur kwam Haller dan weer een stuk minder in het spel voor dus of dat daadwerkelijk zo is..
Laten we in ieder geval blij zijn dat we een alternatief op 10 hebben als Klaassen er niet is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik las dit in een artikel of hoorde zoiets ook in een podcast. Haller blijf geen Ajax-spits vinden maar als het te druk wordt zie je zijn mankementen nog beter. Wellicht dat hij, zonder een Klaassen, meer ruimte heeft waardoor zijn goede positie kiezen beter benut kan worden.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie