AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door 999 » zo sep 26, 2021 10:17 am

Trab schreef:
zo sep 26, 2021 9:45 am
Iniesta schreef:Lijkt me toch volstrekt logisch dat teams als Groningen zo naar Amsterdam komen
Zoals Cambuur zich laat afslachten,heeft toch niks met prof voetbal te maken?
Zeg niet dat het niet logisch is. Is alleen bloed irritant dat tijd rekken vanaf minuut 1 en het constant simuleren van blessures. Wat dat betreft was het wel lekker dat ze doorvoetbalden toen er weer 1 lag en Antony hem erin schoot.
Verder heb ik niks met coaches die 90 minuten zitten te blèren langs de lijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
+1

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Zuidema » zo sep 26, 2021 10:55 am

wimpey schreef:
zo sep 26, 2021 8:25 am
Zo is het, Cees. Besiktas en Utrecht komen ook niet voor de leuk-factor. Prima en terecht dat Groningen iedere mogelijkheid aangreep om het ritme eruit te halen.
Precies. En Groningen was eigenlijk nog Getafe-Light. Kan Ajax alvast wat wennen aan de echte zuigers. Getafe Triple zeg maar. Met 2 bussen, schwalbes, kaartenaannaaierij, smerige overtredingen, provocaties, noem maar op. Waar vergeleek de Spaanse pers Getafe ook alweer mee? Toch met een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving? Als Ajax zich tegen dat kaliber tegenstander kan beheersen en zijn veldspel alsnog dwingend op de mat kan leggen, dan zijn ze beslist op weg naar de internationale subtop.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door 999 » zo sep 26, 2021 11:06 am

Denk niet dat zulk voetbal in Nederland ( Eredivisie ) mogelijk is.Want is 120% spelbederf, bij Granada en Getafe waren het twee van de slechtste scheidsrechter uit de Spaanse Competitie.De Jong zijn rode kaart zou hier worden terug gedraaid door de Var.

Daarbij, er zijn toch ook voetballende tactieken te bedenken, zie het verleden, om AJAX het veel moeilijker te maken.Of kijk naar de Eagles tegen Psv.Of Twente ..

En op het eind, sta je vervolgens in 99,9% van de wedstrijden als tegenstander toch met lege handen ...

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Lionel » zo sep 26, 2021 11:14 am

Zuidema schreef:
zo sep 26, 2021 10:55 am
wimpey schreef:
zo sep 26, 2021 8:25 am
Zo is het, Cees. Besiktas en Utrecht komen ook niet voor de leuk-factor. Prima en terecht dat Groningen iedere mogelijkheid aangreep om het ritme eruit te halen.
Precies. En Groningen was eigenlijk nog Getafe-Light. Kan Ajax alvast wat wennen aan de echte zuigers. Getafe Triple zeg maar. Met 2 bussen, schwalbes, kaartenaannaaierij, smerige overtredingen, provocaties, noem maar op. Waar vergeleek de Spaanse pers Getafe ook alweer mee? Toch met een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving? Als Ajax zich tegen dat kaliber tegenstander kan beheersen en zijn veldspel alsnog dwingend op de mat kan leggen, dan zijn ze beslist op weg naar de internationale subtop.
Precies. Alleen maar goed.

Laatst gezien wat die speler van Getafe deed? Dan is Groningen nog best prima!
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door elliquido » zo sep 26, 2021 11:16 am

Trab schreef:
zo sep 26, 2021 9:45 am
Iniesta schreef:Lijkt me toch volstrekt logisch dat teams als Groningen zo naar Amsterdam komen
Zoals Cambuur zich laat afslachten,heeft toch niks met prof voetbal te maken?
Zeg niet dat het niet logisch is. Is alleen bloed irritant dat tijd rekken vanaf minuut 1 en het constant simuleren van blessures. Wat dat betreft was het wel lekker dat ze doorvoetbalden toen er weer 1 lag en Antony hem erin schoot.
Verder heb ik niks met coaches die 90 minuten zitten te blèren langs de lijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Exact, voetbal is een kijksport. Onsportief gedrag hoort bestraft te worden. We komen oor voetbal, niet voor hoge school theater
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Dubbel » zo sep 26, 2021 11:20 am

Voorlopig heeft Cambuur het gelijk aan hun zijde want die zijn tegen Ajax fysiek niet diep in het rood gegaan en wonnen drie dagen later hun wedstrijd. Hoe Groningen het bezoek aan de Arena verwerkt weten we volgende week.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Zuidema » zo sep 26, 2021 11:34 am

999 schreef:
zo sep 26, 2021 11:06 am
Daarbij, er zijn toch ook voetballende tactieken te bedenken, zie het verleden, om AJAX het veel moeilijker te maken.
Natuurlijk. Maar afgaande op de afgelopen ''makkies'' lijkt het voetballend potentieel van Ajax groot tot zeer groot. Ik verwacht dat de ploegen, die de klus voetballend willen klaren tegen Ajax, dat ook zullen merken. Maar de zuigers zijn voor Ajax vaak genoeg een valkuil gebleken. Meegaan in de provocaties, ontregeld raken en dan ineens die sluipmoordcounter. Daarom leg ik daar de meetlat. Wat doet Ajax dan? Maar eigenlijk is ook hieruit al af te leiden: in deze vorm is alleen Ajax zelf zijn grootste tegenstander.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door wimpey » zo sep 26, 2021 11:56 am

Had iemand voorzien hoe bizar goed (imo dan) die Timber zou worden? Ik zag het er in JA niet in deze mate van af. Hoe cool is die gast? Hij schept zichzelf altijd tijd en ruimte.

Bij Antony had ik obv vorig seizoen de hoop op ‘dit’. Hij moest consistenter worden. OS heb ik gevolgd, daar strooide hij met key passes. Dat trekt ie door. Einde is nog niet in zicht he. Qua doseren kan het nog beter. Maar wat een speler joh. Doet ook defensief en in teambelang gewoon mee he. Genieten.

Wanneer Tadic en Gravenberch ook nog hun topniveau gaan halen... En met Onana in het doel... Happy Ajax-days. Al is het zaak deze flow vast te houden. Je ziet immers hoe snel en hard het momentum kan omslaan.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door 999 » zo sep 26, 2021 12:10 pm

Zuidema schreef:
zo sep 26, 2021 11:34 am
999 schreef:
zo sep 26, 2021 11:06 am
Daarbij, er zijn toch ook voetballende tactieken te bedenken, zie het verleden, om AJAX het veel moeilijker te maken.
Natuurlijk. Maar afgaande op de afgelopen ''makkies'' lijkt het voetballend potentieel van Ajax groot tot zeer groot. Ik verwacht dat de ploegen, die de klus voetballend willen klaren tegen Ajax, dat ook zullen merken. Maar de zuigers zijn voor Ajax vaak genoeg een valkuil gebleken. Meegaan in de provocaties, ontregeld raken en dan ineens die sluipmoordcounter. Daarom leg ik daar de meetlat. Wat doet Ajax dan? Maar eigenlijk is ook hieruit al af te leiden: in deze vorm is alleen Ajax zelf zijn grootste tegenstander.
Persoonlijk denk ik dat veel clubs zich gek laten maken door al dat gezever op TV van meer weerstand, scherp zijn, alles uit de kast halen. Kwaliteit verschil is kwaliteit verschil, zag je gisteren ook weer.Beetje meer scherpte aan AJAX kant en ondanks dat gebler aan de zijkant en Getafe look a like voetbal zou het op het einde ook gewoon 6 - 0 of meer hebben gestaan.Nou dan zit je dan in de bus terug naar Groningen met hetzelfde gevoel als bij een " open huis " ( of wel een tactisch oplossing kiezende speelstijl ) 0 punten, geen moment het idee datje ook maar een kans maakte, plaats 15 op de ranglijst ... Yippee Ki Yay ............

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Jöhnk » zo sep 26, 2021 12:22 pm

Ik heb niks tegen goed verdedigen, maar verdedigde Groningen nou echt goed? Het vizier van Tadic en Haller stond niet op scherp, anders was het wederom 5+ tegen 0 geworden. Het lag natuurlijk ook aan Ajax dat Groningen zoveel kasnen weggaf, maar dat was vorige week even goed het geval. Met spelbederf heb ik niks.

Groningen een voorbeeld voor Cambuur, wordt hier gesuggereerd. Ik vind juist van niet, want je moet naar het grotere plaatje kijken. Wat levert het op als je eenmalig aantreedt in een Jantje Beton-opstelling en 90 minuten gaat zuigen? Cambuur speelde zijn eigen spel, en won daarna midweeks en misschien vandaag weer. Groningen liet de wedstrijd tegen Vitesse opzichtig lopen, om in Amsterdam te kunnen... ja, om wat eigenlijk?

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Nihad » zo sep 26, 2021 12:33 pm

Precies. Wat heeft uiteindelijk FC Groningen nou gewonnen gister? Dat ze met 3 - 0 zijn afgegaan in plaats van 9 - 0? Je kan veel beter net als Cambuur gewoon je eigen spel spelen. Je hebt het eigenlijk toch niks te verliezen. FC Groningen heeft al 25 jaar of zo niet gewonnen in Amsterdam dus waarom zou je nu opeens zo’n tactiek voor de dag en leggen? Voor dit soort clubs worden de punten niet in Amsterdam gepakt en ik denk persoonlijk dat je meer kans hebt als je gewoon Met lef speelt en naar voren speelt in plaats van verdedigend en teruggetrokken zoals gisteren. Uiteindelijk heeft dat ook niks opgebracht.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Marillion » zo sep 26, 2021 12:34 pm

Ja, mee eens. Cambuur had ook gewoon pech dat Ajax echt goed speelde en gretig bleef gedurende 90 minuten. Meestal stopt dat na 30 of 40 minuten en dan valt de uitslag een stuk lager uit.

Als Ajax gisteren scherper was geweest hadden er inderdaad ook zomaar weer 5 op het scorebord gestaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Zuidema » zo sep 26, 2021 12:54 pm

Jöhnk schreef:
zo sep 26, 2021 12:22 pm
Ik heb niks tegen goed verdedigen, maar verdedigde Groningen nou echt goed?
Nou nee, niet echt. Groningen miste als ik het goed begrepen heb wel een paar basiskrachten achterin. Dat kan natuurlijk verschil maken voor zo'n ploeg. Dan zijn de vervangers vaak een flinke stap terug. Maar dan moet Ajax er nog wel van kunnen profiteren door 2 bussen heen. Dat deden ze dus. En hoe.

Sowieso hebben we tot dusver best wel mazzel met de blessures/schorsingen bij de tegenstanders. Sporting, Groningen kennelijk ook. En als de berichten waar zijn komt Besiktas eveneens met een behoorlijk gemankeerde selectie naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door 999 » zo sep 26, 2021 1:31 pm

Cambuur dus 0 - 4 bij Sparta ..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Jöhnk » zo sep 26, 2021 1:37 pm

Het is Hugo Borst van harte gegund.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 26, 2021 2:44 pm

Jöhnk schreef:
zo sep 26, 2021 1:37 pm
Het is Hugo Borst van harte gegund.
:smallgrin.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door 999 » zo sep 26, 2021 2:52 pm

Jöhnk schreef:
zo sep 26, 2021 1:37 pm
Het is Hugo Borst van harte gegund.
:smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door elliquido » zo sep 26, 2021 4:16 pm

Hhahahha ,karma
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door 999 » ma sep 27, 2021 9:35 am

Ten Hag: ’Tijdrekken goed ingelezen’
Groninger Tomas Suslov ligt op de grond.

AMSTERDAM Ajax ging er tegen FC Groningen door doelpunten van Edson Alvarez, Antony en Noussair Mazraoui met de drie punten, maar niet met de sportiviteitsprijs vandoor. Bij de 2-0 van Antony, die het duel in het slot gooide, lag Groninger Tomas Suslov geblesseerd op de grond. De Amsterdammers vertikten het de bal buiten te spelen.

Op de vraag of dat kwam door het afbraakvoetbal van de Groningers, die vanaf de eerste minuut vervelend tijdrekten, antwoordde Erik ten Hag bevestigend. „Ik denk dat we dat goed hebben ingelezen. Ze rekken heel veel tijd. En dan moet je de bal niet buiten schieten, want je weet niet wat echt is en wat komedie is. Daarom zijn mijn spelers doorgegaan en dat kan ik ze niet kwalijk nemen.”

Net als eerder tegen Fortuna Sittard benutte Ten Hag de slotfase om de Tadic-variant te oefenen. „Ja, zeker”, antwoordde hij op de vraag of dat met het oog op de Champions League was. „Om variabeler te zijn. Je ziet wat het teweeg brengt. Dusan Tadic is een andere spits dan Sébastien Haller, maar ook op de zijkanten gebeurt er dan iets. David Neres viel goed in en Mohamed Daramy was ook heel gevaarlijk. Je ziet welk potentieel we op de flanken hebben met dribbels en snelheid.”

Al met al was de trainer van Ajax een zeer tevreden man. „Ik denk dat de 53.148 toeschouwers hebben genoten”, herhaalde hij het door de perschef genoemde bezoekersaantal. „Want ik heb een heel goed Ajax gezien. En dat is niet makkelijk tegen een ploeg als FC Groningen, die in mijn optiek heel goed en compact verdedigt”, aldus Ten Hag.

„Desalniettemin hebben wij veel kansen bij elkaar gespeeld en – net zo knap – bijna niets toegelaten. We zijn hartstikke stabiel, geconcentreerd en gedisciplineerd. Het enige puntje van kritiek is dat we een aantal 100 procent-kansen laten liggen. En die moeten gewoon binnen, want dan maken we het onszelf vele malen makkelijker.”

Ajax - FC Groningen 3-0 (1-0). 40. Alvarez 1-0, 57. Antony 2-0, 81. Mazraoui 3-0. Scheidsrechter: Van Boekel. Gele kaart: Suslov (FC Groningen). Toeschouwers: 53.148.
GODDELIJKE KANARIE VAN AJAX
Met een gekruld schot helpt Antony Ajax aan de 2-0 tegen FC Groningen.

Antony, kersvers lid van Braziliaanse selectie, geeft stug FC Groningen nekslag: 3-0
AMSTERDAM Na de fraaie 2-0 van Antony Matheus dos Santos – kortweg Antony – was het verzet van het stugge FC Groningen gebroken. Het was voor de 21-jarige buitenspeler de kroon op een prachtige week, waarin hij voor het eerst werd geselecteerd voor de Seleçao. Sinds zijn terugkeer van de Olympische Spelen, waarop hij met de Braziliaanse ploeg goud veroverde, fladdert de Goddelijke Kanarie van Ajax met nog groter gemak langs zijn tegenstanders dan vorig seizoen.

Dat Antony vanaf heden een Goddelijke Kanarie is, zoals de spelers van Brazilië liefkozend worden genoemd, wist hij al een paar dagen voor de officiële bekendmaking door de Braziliaanse bond. „Ik hoorde het van Erik ten Hag. Het is voor mij een van de meest bijzondere momenten uit mijn carrière”, straalt hij na de 3-0 overwinning op de Groningers.

Namen van helden in het heden en uit het verleden noemt hij bewust niet. „Ik vind het moeilijk om er één of twee te kiezen, omdat het Braziliaanse elftal zo veel goede voetballers heeft en heeft gehad. Door veel naar ze te kijken, hoop ik van ze te leren en net zo goed te worden.”

Ook Antony zelf merkt dat hij momenteel reuzenstappen maakt en een andere speler is dan vorig seizoen. „Ik werk dagelijks heel hard en ben blij dat het nu zijn vruchten afwerpt. Nee, ik heb niet per se op mijn schoten geoefend, maar het klopt dat ik trefzekerder ben. Ik ben blij dat ik tegen FC Groningen naar binnen kon kappen en raak schoot.”

Zoals Ajax dankbaar is voor zijn dribbels, razendsnelle sprints, overzicht, doelpunten en assists, die hij na zijn uitstapje naar Japan nog veelvuldiger etaleert. Het kostte hem na de gouden Spelen naar eigen zeggen geen enkele moeite de knop weer om te zetten. „Ik sta elke dag met plezier op, omdat ik weer mag trainen bij of spelen voor Ajax.”

In Tokio had hij een geweldige klik met Richarlison, die blij is dat Antony zich ook bij het grote Brazilië mag voegen. „We zijn heel goede vrienden en hij stuurde me direct een berichtje om me te feliciteren. Tijdens de Olympische Spelen sprak hij al uit dat ik bij de Seleçao hoor.”

Mede daardoor blaakt de voormalige speler van Sao Paulo van het zelfvertrouwen. „Ik heb altijd wel in mezelf geloofd, maar nu nog iets meer. Mijn teamgenoten bij Ajax laten me heel erg vrij om in mijn rol te komen en daardoor kan ik doen wat ik nu laat zien.”

In de catacomben van de Johan Cruijff ArenA springt een tatoeage op zijn onderarm in het oog. „Mijn broer en ik hebben dezelfde tekst op onze arm getatoeëerd. Er staat: wie daar vandaan komt, weet wat daar is gebeurd. En dat slaat op de favela’s (de Braziliaanse krottenwijken, red.).”

Teruggaan naar de wijk waar hij opgroeide, noemt hij ’nu een beetje moeilijk’. „Omdat ik inmiddels heel erg bekend ben.” Toch verloochent hij zijn afkomst niet, zoals de tatoeage beschrijft. „Op mijn voetbalschoenen heb ik ook de naam van mijn favela staan. Het is een onderdeel van mijn leven. Mijn jeugd daar heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Er zijn heel veel negatieve en positieve dingen gebeurd, maar ik probeer nu bij het positieve te blijven. De armoede die ik heb meegemaakt en het weinige eten dat we hadden, zorgen ervoor dat ik extra waardeer wat ik nu heb. Vandaag de dag woont niemand van mijn directe familie daar nog. Het heeft me heel veel inspanningen gekost, maar ik ben blij dat ik daarvoor heb kunnen zorgen.”

Mede dankzij Ajax, dat nog lang van hem hoopt te genieten. Na de Olympische Spelen werd Antony al in verband gebracht met Bayern München. „Hoe lang ik nog bij Ajax blijf, weet ik niet. Maar zolang ik hier ben, wil ik elke dag van dit spel genieten. Het is een eer voor Ajax te spelen en het shirt te mogen dragen. Daar ben ik heel dankbaar voor.”

Na zijn wissel, waarbij hij het veld aan de overkant van de Ajax-bank moest verlaten, liep hij een onvoorziene (halve) ereronde. „Het was een stukje lopen, maar het is bijzonder zo veel liefde en steun te ontvangen.”
GODDELIJKE KANARIE VAN AJAX
Met een gekruld schot helpt Antony Ajax aan de 2-0 tegen FC Groningen.

Antony, kersvers lid van Braziliaanse selectie, geeft stug FC Groningen nekslag: 3-0
AMSTERDAM Na de fraaie 2-0 van Antony Matheus dos Santos – kortweg Antony – was het verzet van het stugge FC Groningen gebroken. Het was voor de 21-jarige buitenspeler de kroon op een prachtige week, waarin hij voor het eerst werd geselecteerd voor de Seleçao. Sinds zijn terugkeer van de Olympische Spelen, waarop hij met de Braziliaanse ploeg goud veroverde, fladdert de Goddelijke Kanarie van Ajax met nog groter gemak langs zijn tegenstanders dan vorig seizoen.

Dat Antony vanaf heden een Goddelijke Kanarie is, zoals de spelers van Brazilië liefkozend worden genoemd, wist hij al een paar dagen voor de officiële bekendmaking door de Braziliaanse bond. „Ik hoorde het van Erik ten Hag. Het is voor mij een van de meest bijzondere momenten uit mijn carrière”, straalt hij na de 3-0 overwinning op de Groningers.

Namen van helden in het heden en uit het verleden noemt hij bewust niet. „Ik vind het moeilijk om er één of twee te kiezen, omdat het Braziliaanse elftal zo veel goede voetballers heeft en heeft gehad. Door veel naar ze te kijken, hoop ik van ze te leren en net zo goed te worden.”

Ook Antony zelf merkt dat hij momenteel reuzenstappen maakt en een andere speler is dan vorig seizoen. „Ik werk dagelijks heel hard en ben blij dat het nu zijn vruchten afwerpt. Nee, ik heb niet per se op mijn schoten geoefend, maar het klopt dat ik trefzekerder ben. Ik ben blij dat ik tegen FC Groningen naar binnen kon kappen en raak schoot.”

Zoals Ajax dankbaar is voor zijn dribbels, razendsnelle sprints, overzicht, doelpunten en assists, die hij na zijn uitstapje naar Japan nog veelvuldiger etaleert. Het kostte hem na de gouden Spelen naar eigen zeggen geen enkele moeite de knop weer om te zetten. „Ik sta elke dag met plezier op, omdat ik weer mag trainen bij of spelen voor Ajax.”

In Tokio had hij een geweldige klik met Richarlison, die blij is dat Antony zich ook bij het grote Brazilië mag voegen. „We zijn heel goede vrienden en hij stuurde me direct een berichtje om me te feliciteren. Tijdens de Olympische Spelen sprak hij al uit dat ik bij de Seleçao hoor.”

Mede daardoor blaakt de voormalige speler van Sao Paulo van het zelfvertrouwen. „Ik heb altijd wel in mezelf geloofd, maar nu nog iets meer. Mijn teamgenoten bij Ajax laten me heel erg vrij om in mijn rol te komen en daardoor kan ik doen wat ik nu laat zien.”

In de catacomben van de Johan Cruijff ArenA springt een tatoeage op zijn onderarm in het oog. „Mijn broer en ik hebben dezelfde tekst op onze arm getatoeëerd. Er staat: wie daar vandaan komt, weet wat daar is gebeurd. En dat slaat op de favela’s (de Braziliaanse krottenwijken, red.).”

Teruggaan naar de wijk waar hij opgroeide, noemt hij ’nu een beetje moeilijk’. „Omdat ik inmiddels heel erg bekend ben.” Toch verloochent hij zijn afkomst niet, zoals de tatoeage beschrijft. „Op mijn voetbalschoenen heb ik ook de naam van mijn favela staan. Het is een onderdeel van mijn leven. Mijn jeugd daar heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Er zijn heel veel negatieve en positieve dingen gebeurd, maar ik probeer nu bij het positieve te blijven. De armoede die ik heb meegemaakt en het weinige eten dat we hadden, zorgen ervoor dat ik extra waardeer wat ik nu heb. Vandaag de dag woont niemand van mijn directe familie daar nog. Het heeft me heel veel inspanningen gekost, maar ik ben blij dat ik daarvoor heb kunnen zorgen.”

Mede dankzij Ajax, dat nog lang van hem hoopt te genieten. Na de Olympische Spelen werd Antony al in verband gebracht met Bayern München. „Hoe lang ik nog bij Ajax blijf, weet ik niet. Maar zolang ik hier ben, wil ik elke dag van dit spel genieten. Het is een eer voor Ajax te spelen en het shirt te mogen dragen. Daar ben ik heel dankbaar voor.”

Na zijn wissel, waarbij hij het veld aan de overkant van de Ajax-bank moest verlaten, liep hij een onvoorziene (halve) ereronde. „Het was een stukje lopen, maar het is bijzonder zo veel liefde en steun te ontvangen.”
De T.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door raymon » ma sep 27, 2021 9:53 am

Is het overigens niet de regel dat het aan de scheidsrechter is om het spel stil te leggen als hij denkt dat het noodzakelijk is ipv van de tegenstander te verwachten de bal uit te spelen?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma sep 27, 2021 10:31 am

raymon schreef:Is het overigens niet de regel dat het aan de scheidsrechter is om het spel stil te leggen als hij denkt dat het noodzakelijk is ipv van de tegenstander te verwachten de bal uit te spelen?
Zeker, maar de ongeschreven regel is dat je hem uitschiet. Hier kon ik me prima voorstellen dat ze doorspeelden.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Giacomo Puccini » ma sep 27, 2021 11:09 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
ma sep 27, 2021 10:31 am
raymon schreef:Is het overigens niet de regel dat het aan de scheidsrechter is om het spel stil te leggen als hij denkt dat het noodzakelijk is ipv van de tegenstander te verwachten de bal uit te spelen?
Zeker, maar de ongeschreven regel is dat je hem uitschiet. Hier kon ik me prima voorstellen dat ze doorspeelden.
Goed ingelezen, schitterend Ten Hag jargon :biggthumpup.gif:
Ajax!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Zuidema » ma sep 27, 2021 11:17 am

Jöhnk schreef:
zo sep 26, 2021 1:37 pm
Het is Hugo Borst van harte gegund.

Ach, ach, ach. En de arme man heeft het al zo moeilijk met de superioriteit van Ajax... :aai.gif:
‘Zou het niet leuk zijn, dacht ik zo, om begin mei een kleinere schaal uit te reiken aan PSV of Feyenoord?’

Hugo Borst 27-09-21

Belangstellend keken we naar Ajax - FC Groningen. Als één trainer in staat was om Ajax lelijk dwars te zitten, dan Danny Buijs wel, de Nederlandse Diego Simeone. Maar zijn FC Groningen verloor kansloos in de Arena. Niet met 9-0, zoals het meevoetballende Cambuur laatst, maar met 3-0.

Er was zaterdagavond – tijdrekken, stevig voetballen, beetje zuigen, op z’n Portugees dus – heus verzet. Maar wees eerlijk: Ajax - FC Groningen had in 6-0 kunnen eindigen. Het elftal van Erik ten Hag creëerde een dozijn kansen. En stond slechts één counter toe.

Conclusie na nog geen kwart van de gespeelde wedstrijden in de eredivisie: Ajax zal thuis alles winnen. Want: geen tegenstand. Daley Blind zei het al: ,,Onze grootste tegenstander, dat zijn we zelf.’’

Naar PSV kijken ze in Amsterdam niet. Dat zei Blind er nog bij tegen de verslaggever.

,,We kijken niet naar PSV.’’ Dat is niet helemaal waar. PSV bestaat in de hoofden van Ajacieden. PSV mag ook bestaan. Maar ze doen er niet toe. Feyenoord? Dat de Rotterdamse club er wat beter voor staat dan vorig jaar, vinden ze in Amsterdam zelfs hartstikke leuk. Feyenoord mag er zijn. Maar zij doen er ook niet toe. Dat is de harde waarheid. Dat PSV en Feyenoord er voor Ajax niet toe doen is voor iedereen pijnlijk. Zelfs voor Ajax, dat gebaat is bij een beetje tegenstand.

Terwijl PSV en Feyenoord er voor Ajax niet toe doen, doet Ajax er voor PSV en Feyenoord wél toe. Sterker: zij zijn afhanke­lijk van Ajax.

PSV en Feyenoord kunnen geen kampioen van Nederland worden. Tot overmaat van ramp geeft de tweede plaats geen recht op rechtstreekse deelname aan de Champions League. Nóg niet. Wordt aan gewerkt. Door – inderdaad – Ajax. Een diepe run van Ten Hag, Tadic, Antony, Blind c.s. maakt dat Nederland op de UEFA-coëfficiëntenlijst stijgt en PSV of Feyenoord zich volgend seizoen rechtstreeks plaatst voor de Champions League en zo miljoenen verdient.

Geweldig nieuws en immens sneu. Terwijl PSV en Feyenoord er voor Ajax niet toe doen, doet Ajax er voor PSV en Feyenoord wél toe. Sterker: zij zijn afhankelijk van Ajax.

Begin februari krijgt Ajax, dan landskampioen na een 17-1 overwinning op Sparta, de schaal uitgereikt. Zou het niet leuk zijn, dacht ik zo, om begin mei een kleinere schaal uit te reiken aan PSV of Feyenoord? Vanwege plek 2, het maximaal haalbare. The best of the rest, en dan een flink bierviltje van zilver, een schaaltje.

Dat zilveren schaaltje moet echt gevierd worden. Als hoofdprijs. Want dat is het. Het schaaltje is geen troostprijs, maar een hoofdprijs! Want het is het hoogst haalbare in een competitie waarin geen maat staat op die andere club.
AD.nl (premium)

Ajax Rules
Berichten: 31179
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door Ajax Rules » ma sep 27, 2021 11:23 am

Zuidema schreef:
ma sep 27, 2021 11:17 am
Ach, ach, ach. En de arme man heeft het al zo moeilijk met de superioriteit van Ajax... :aai.gif:
Hij schrijft toch een heel eervolle (voor ons) column? Ik denk dat supporters van PSV en Feyenoord zich meer mogen beklagen over dit verhaal dan wij!
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - FC Groningen za 25-09 18:45

Bericht door wimpey » ma sep 27, 2021 11:33 am

Kulverhaal, net als van de chef van het krantje in EtH-topic.

Een maand geleden was Madueke dé man, nu Antony. Toen was het mbesv, nu Ajax.

We kennen het voetbal zo onderhand. Momentum, schorsingen/blessures, flow. Een seizoen is een marathon van sprints. Momenteel wint Ajax sprintjes.

Plaats reactie