AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Monkey Tonk » zo okt 24, 2021 11:32 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo okt 24, 2021 11:08 pm
Mano schreef:Het bizarre is dat we 2 tegengoals hebben gehad en daarmee 4 punten hebben verloren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
5.
3.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Dubbel » zo okt 24, 2021 11:34 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo okt 24, 2021 11:08 pm
Mano schreef:Het bizarre is dat we 2 tegengoals hebben gehad en daarmee 4 punten hebben verloren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
5.
:smallgrin.gif:
twee goals, in de ene wedstrijd ging het van een gelijkspel naar een nederlaag (0-1) en de ander van een zege naar een gelijk spel (1-1) , geen 5, geen 4 maar 3 punten

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Ramona » ma okt 25, 2021 7:13 am

Ik vond het doek wel discutabel btw...Mag dit wel? Al doet dat niks af aan de geweldige overwinning natuurlijk.
Heeeerlijk! :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif:

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Mano » ma okt 25, 2021 7:23 am

Cruciale pot voor psv en die hebben ze verloren. DIt geeft ze wel even een tikkie in de titelaspiraties.
Het is uiteraard nog lang niet gespeeld

Ajax was goed maar PSV had een strijdplan en maakte het Ajax moeilijk (in begin)
Na een half uur zag je het echte afjagen afnemen en gelijk viel het doelpunt. Tweede helft brak psv na de 2-0 en toen werd het heel makkelijk voetballen.
Zonder extreem afjagen is Ajax niet te stuiten door PSV maar dat kost zoveel kracht, dat is geen 90minuten vol te houden. Zeker niet na een zware EL avond op donderdag.

Zo en zo denk ik dat Schmidt vreemd traint, want iedereen is moe in minuut 65
Is dat zijn trainingstijl of zijn speelstijl :confused.gif:


btw, Ramalho was één van de eerste psv'ers die z'n kop liet hangen.
Daar viel ook gelijk de 3-0 uit
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma okt 25, 2021 7:49 am

We moeten er inderdaad wel even doorheen blijven kijken. Psv kreeg drie goeie kansen in het eerste kwartier. In de JC-schaal vlogen ze erin, nu niet. Net als tegen Dortmund begon Ajax niet goed aan de wedstrijd. In de rust was ik er nog niet gerust op. Pas in de tweede helft stortte Psv in elkaar en kreeg geen kans meer. En dan hadden we nog mazzel dat ze hun beste aanvallers misten.

Ik snap de hosanna, ben er blij mee, maar de scheidslijn tussen geweldig winnen en puntverlies is nog best dun he. Drie weken geleden gingen we eraf tegen Utrecht. Al dat gelul in de media dat we al kampioen zijn, mag ons cluppie niet afleiden.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Zuidema » ma okt 25, 2021 8:15 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
ma okt 25, 2021 7:49 am
We moeten er inderdaad wel even doorheen blijven kijken. Psv kreeg drie goeie kansen in het eerste kwartier. In de JC-schaal vlogen ze erin, nu niet. Net als tegen Dortmund begon Ajax niet goed aan de wedstrijd. In de rust was ik er nog niet gerust op. Pas in de tweede helft stortte Psv in elkaar en kreeg geen kans meer. En dan hadden we nog mazzel dat ze hun beste aanvallers misten.

Ik snap de hosanna, ben er blij mee, maar de scheidslijn tussen geweldig winnen en puntverlies is nog best dun he. Drie weken geleden gingen we eraf tegen Utrecht. Al dat gelul in de media dat we al kampioen zijn, mag ons cluppie niet afleiden.
:biggthumpup.gif:

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door wimpey » ma okt 25, 2021 8:30 am

Eens met Cees. De branies hadden goede kansen (die spits, Götze, vrije trap Boscagli), maar hun afronding was niet scherp. Ajax' spel tot aan de 2-0 was toch niet hoogstaand? De branies maakten het Ajax best lastig met die lange ballen. Zeker aan het begin van beide helften was vrijwel iedere 2e bal voor hun. Maar Ajax was wél dodelijk effectief.

Pas na de 2-0 werd het een feestje. En dat is ook prima zo. Tadic (die gast gaat tekeer als Oliver Kahn destijds!) houdt ze wel bij de les, na Utrecht-thuis.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Trab » ma okt 25, 2021 8:34 am

Mano schreef:Cruciale pot voor psv en die hebben ze verloren. DIt geeft ze wel even een tikkie in de titelaspiraties.
Het is uiteraard nog lang niet gespeeld

Ajax was goed maar PSV had een strijdplan en maakte het Ajax moeilijk (in begin)
Na een half uur zag je het echte afjagen afnemen en gelijk viel het doelpunt. Tweede helft brak psv na de 2-0 en toen werd het heel makkelijk voetballen.
Zonder extreem afjagen is Ajax niet te stuiten door PSV maar dat kost zoveel kracht, dat is geen 90minuten vol te houden. Zeker niet na een zware EL avond op donderdag.

Zo en zo denk ik dat Schmidt vreemd traint, want iedereen is moe in minuut 65
Is dat zijn trainingstijl of zijn speelstijl :confused.gif:


btw, Ramalho was één van de eerste psv'ers die z'n kop liet hangen.
Daar viel ook gelijk de 3-0 uit
PSV was niet echt aan het afjagen en speelde behoudender dan normaal. De kansen in de eerste 10 minuten kwamen door domme fouten van ons. Gravenberch die een paar keer zomaar de bal inleverde en Alvarez met die rare kopbal naar achteren.
Voor de rest hanteerden ze heel veel de lange bal op Vinicius omdat Ajax een meester is in de balverovering op de helft van de tegenstander. Op zich niet slecht bedacht want Ajax kon hierdoor moeilijk druk krijgen.
Na de 2-0 probeerden ze wel te voetballen van achteruit en toen kwamen ze meteen in de problemen met de schutterende Ramalho. Toen was het over en uit en kregen ze alsnog een pak rammel.
Voor de rest eens met Cees. Met beiden voetjes op de grond blijven en wedstrijd per wedstrijd bekijken. We hebben nog niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Mano » ma okt 25, 2021 8:42 am

Trab schreef:
ma okt 25, 2021 8:34 am
Mano schreef:Cruciale pot voor psv en die hebben ze verloren. DIt geeft ze wel even een tikkie in de titelaspiraties.
Het is uiteraard nog lang niet gespeeld

Ajax was goed maar PSV had een strijdplan en maakte het Ajax moeilijk (in begin)
Na een half uur zag je het echte afjagen afnemen en gelijk viel het doelpunt. Tweede helft brak psv na de 2-0 en toen werd het heel makkelijk voetballen.
Zonder extreem afjagen is Ajax niet te stuiten door PSV maar dat kost zoveel kracht, dat is geen 90minuten vol te houden. Zeker niet na een zware EL avond op donderdag.

Zo en zo denk ik dat Schmidt vreemd traint, want iedereen is moe in minuut 65
Is dat zijn trainingstijl of zijn speelstijl :confused.gif:


btw, Ramalho was één van de eerste psv'ers die z'n kop liet hangen.
Daar viel ook gelijk de 3-0 uit
PSV was niet echt aan het afjagen en speelde behoudender dan normaal. De kansen in de eerste 10 minuten kwamen door domme fouten van ons. Gravenberch die een paar keer zomaar de bal inleverde en Alvarez met die rare kopbal naar achteren.
Voor de rest hanteerden ze heel veel de lange bal op Vinicius omdat Ajax een meester is in de balverovering op de helft van de tegenstander. Op zich niet slecht bedacht want Ajax kon hierdoor moeilijk druk krijgen.
Na de 2-0 probeerden ze wel te voetballen van achteruit en toen kwamen ze meteen in de problemen met de schutterende Ramalho. Toen was het over en uit en kregen ze alsnog een pak rammel.
Voor de rest eens met Cees. Met beiden voetjes op de grond blijven en wedstrijd per wedstrijd bekijken. We hebben nog niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die fouten kwamen toch omdat psv er kort op zat?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Lionel » ma okt 25, 2021 8:45 am

PSV speelde een soort russisch roulette. Met 5-6 man afjagen / drukzetten.

Martinez en Timber werden onder druk gezet en bij Ajax duurde het echt lang voor de vrije man werd gevonden. Alvarez speelde hier (speelde verdedigend echt fantastisch) wel een rol in door niet op de juiste momenten vrij te komen en van daaruit vooruit te voetballen.

Maar de tactiek van PSV was niet houdbaar hoor. Die zouden dit niet volhouden. Net als dinsdag moest Ajax even wennen aan het aangepaste systeem van de tegenstander.

Puntje van kritiek: Worden ze niet goed voorbereid?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Trab » ma okt 25, 2021 9:08 am

Mano schreef:
Trab schreef:
ma okt 25, 2021 8:34 am
Mano schreef:Cruciale pot voor psv en die hebben ze verloren. DIt geeft ze wel even een tikkie in de titelaspiraties.
Het is uiteraard nog lang niet gespeeld

Ajax was goed maar PSV had een strijdplan en maakte het Ajax moeilijk (in begin)
Na een half uur zag je het echte afjagen afnemen en gelijk viel het doelpunt. Tweede helft brak psv na de 2-0 en toen werd het heel makkelijk voetballen.
Zonder extreem afjagen is Ajax niet te stuiten door PSV maar dat kost zoveel kracht, dat is geen 90minuten vol te houden. Zeker niet na een zware EL avond op donderdag.

Zo en zo denk ik dat Schmidt vreemd traint, want iedereen is moe in minuut 65
Is dat zijn trainingstijl of zijn speelstijl :confused.gif:


btw, Ramalho was één van de eerste psv'ers die z'n kop liet hangen.
Daar viel ook gelijk de 3-0 uit
PSV was niet echt aan het afjagen en speelde behoudender dan normaal. De kansen in de eerste 10 minuten kwamen door domme fouten van ons. Gravenberch die een paar keer zomaar de bal inleverde en Alvarez met die rare kopbal naar achteren.
Voor de rest hanteerden ze heel veel de lange bal op Vinicius omdat Ajax een meester is in de balverovering op de helft van de tegenstander. Op zich niet slecht bedacht want Ajax kon hierdoor moeilijk druk krijgen.
Na de 2-0 probeerden ze wel te voetballen van achteruit en toen kwamen ze meteen in de problemen met de schutterende Ramalho. Toen was het over en uit en kregen ze alsnog een pak rammel.
Voor de rest eens met Cees. Met beiden voetjes op de grond blijven en wedstrijd per wedstrijd bekijken. We hebben nog niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die fouten kwamen toch omdat psv er kort op zat?
Ik bedoelde meer dat er niet volle bak druk werd gezet op onze achterhoede.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Mano » ma okt 25, 2021 9:26 am

Trab schreef:
ma okt 25, 2021 9:08 am
Mano schreef:
Trab schreef:
ma okt 25, 2021 8:34 am

PSV was niet echt aan het afjagen en speelde behoudender dan normaal. De kansen in de eerste 10 minuten kwamen door domme fouten van ons. Gravenberch die een paar keer zomaar de bal inleverde en Alvarez met die rare kopbal naar achteren.
Voor de rest hanteerden ze heel veel de lange bal op Vinicius omdat Ajax een meester is in de balverovering op de helft van de tegenstander. Op zich niet slecht bedacht want Ajax kon hierdoor moeilijk druk krijgen.
Na de 2-0 probeerden ze wel te voetballen van achteruit en toen kwamen ze meteen in de problemen met de schutterende Ramalho. Toen was het over en uit en kregen ze alsnog een pak rammel.
Voor de rest eens met Cees. Met beiden voetjes op de grond blijven en wedstrijd per wedstrijd bekijken. We hebben nog niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die fouten kwamen toch omdat psv er kort op zat?
Ik bedoelde meer dat er niet volle bak druk werd gezet op onze achterhoede.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
dat klopt. Alleen richting Timber en martinez was er druk (eerste 10minuten) de backs werden vrij gehouden. Gotze kan dat ook niet belopen.
Wat gek is, want Blind wil je volgens mij juist niet aan de bal.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Yopii » ma okt 25, 2021 9:32 am

Trab schreef:
ma okt 25, 2021 8:34 am
PSV was niet echt aan het afjagen en speelde behoudender dan normaal. De kansen in de eerste 10 minuten kwamen door domme fouten van ons. Gravenberch die een paar keer zomaar de bal inleverde en Alvarez met die rare kopbal naar achteren.
Precies, daar hoefde PSV niet zo veel voor te doen. Geeft wel te denken: tegen Dortmund startte Ajax ook erg zwak.
Overigens vond ik die kansen ook weer niet zo geweldig. Het is niet dat ze alleen nog binnengelopen hoefde te worden of zo. Vanaf de zijkant bijvoorbeeld, dan heeft recht op het doel schieten niet zoveel zin.
Voor de rest hanteerden ze heel veel de lange bal op Vinicius omdat Ajax een meester is in de balverovering op de helft van de tegenstander. Op zich niet slecht bedacht want Ajax kon hierdoor moeilijk druk krijgen.
Na de 2-0 probeerden ze wel te voetballen van achteruit en toen kwamen ze meteen in de problemen met de schutterende Ramalho. Toen was het over en uit en kregen ze alsnog een pak rammel.
Zo is het, en dan moet dit systeem een team nog maar net liggen. Bovendien krijgt Ajax dan onherroepelijk ruimte in de omschakeling.

Voor de rest eens met Cees. Met beiden voetjes op de grond blijven en wedstrijd per wedstrijd bekijken. We hebben nog niks.
Uiteraard, het is zelfs link om nu in topvorm te zijn. De prijzen worden later verdeeld. Daarom is het een troost dat Ajax niet eens zo geweldig speelde. Het moet nog beter kunnen. :smallgrin.gif:

PSV zit wel in een wak, trouwens. Er is daar een smoezencultuur ontstaan. Van dat zogenaamde topsportklimaat van Ome Toon is weinig te bespeuren. Ze moeten zich afvragen waardoor Ajax in zo'n korte tijd zo kon uitlopen.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Monkey Tonk » ma okt 25, 2021 9:35 am

In potentie, - de prijzen worden pas aan het eind van het seizoen verdeeld -, zitten we naar het beste Ajax aller tijden te kijken.

Hoe is het mogelijk dat je de Ligt, Frenkie, Donny, en Ziyech verliest, en gewoon, na een kleine hapering, weer doordendert? Petje af hoor. Wie doet het Ajax na?

Doelsaldo 37-2, en 48-3 met de CL erbij. Wat kun je daarvan zeggen? Een ongekende weelde.

De verdediging staat als een huis, en ik heb achterin bij Ajax nog nooit zo'n fanatieke aanpak gezien. Het lijkt wel of Timber daar al tien jaar speelt. Wat is die gast rustig aan de bal. En Martinez doet zolangzamerhand een beetje denken aan Velibor Vasovic. Of Passarella. Take your pick. Meedogenloos.

Prima dat het gister in de eerste helft vrij stroek (mengeling van stroef en strak) liep. Een vechtwedstrijd tegen een behoorlijke tegenstander is goede training en laat zien dat Ajax dat ook kan. Ook mooi om te zien dat Ajax, nu twee wedstrijden op rij, in het begin een beetje verward is door de tegenstander, dit dan als een soort computerprogramma leest en daarop in een minuut of tien het antwoord heeft. Cruijff hoeft dus niet meer van de tribune af te dalen ..

Gravenberch blijft een klein minpuntje omdat hij mechanisch een voortzetting kiest, en niet vanuit een heldere kop en inzicht. Hij voetbalt in een flow, maar maakt vaak de verkeerde beslissing. Hopelijk kan Ten Hag die spinnewebben uit zijn hersens losschudden.

Het mooie is dat Ten Hag nog veel verder kijkt dan waar Ajax nu is. Als hij geen verdere visie had was het al mooi, maar hield het hier op. Dat is niet het geval. De nadruk zal blijven liggen op het verbeteren van details. Waar ligt het plafond voor deze ploeg? En ook, hoe hoog ligt de ondergrens? Op dit moment zit Ajax met Liverpool en Bayern bij de Europese top drie.

Mooie versie van een korte corner, trouwens. Typisch dat Ajax zoiets bedenkt.

:ajax.gif:
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Alexander
Berichten: 8511
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Alexander » ma okt 25, 2021 9:38 am

Genoten gisteren toch weer hoor. Geen moment het gevoel gehad dat PSV dit kon gaan winnen. Ajax was vele malen sterker, zonder zijn beste voetbal op de mat te leggen. In het bijzonder genoten van Daley. Die jongen was aan het begin van het seizoen voor de zoveelste keer afgeschreven. Speelde natuurlijk ook heel matig. Maar zit inmiddels weer op zo een hoog niveau. Een genot om die jongen samen met Tadic aan de linkerkant te zien spelen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Cruijff » ma okt 25, 2021 9:44 am

Alexander schreef:
ma okt 25, 2021 9:38 am
Genoten gisteren toch weer hoor. Geen moment het gevoel gehad dat PSV dit kon gaan winnen. Ajax was vele malen sterker, zonder zijn beste voetbal op de mat te leggen. In het bijzonder genoten van Daley. Die jongen was aan het begin van het seizoen voor de zoveelste keer afgeschreven. Speelde natuurlijk ook heel matig.
Mooi hoe super snel dat kan gaan hè: amper nog 4 of 5 weken geleden, eerder een krappe 3 weken terug, zei menig toeschouwer of voetbalanalist dat het nu wel weer klaar was voor Blind. :smallgrin.gif:

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Mano » ma okt 25, 2021 9:45 am

Yopii schreef:
ma okt 25, 2021 9:32 am
Voor de rest eens met Cees. Met beiden voetjes op de grond blijven en wedstrijd per wedstrijd bekijken. We hebben nog niks.
Uiteraard, het is zelfs link om nu in topvorm te zijn. De prijzen worden later verdeeld. Daarom is het een troost dat Ajax niet eens zo geweldig speelde. Het moet nog beter kunnen. :smallgrin.gif:

PSV zit wel in een wak, trouwens. Er is daar een smoezencultuur ontstaan. Van dat zogenaamde topsportklimaat van Ome Toon is weinig te bespeuren. Ze moeten zich afvragen waardoor Ajax in zo'n korte tijd zo kon uitlopen.
Tuurlijk zou Ajax nog niet moeten pieken maar wel hun ondergrens verhogen.
Zoiets als Utrecht, een collectieve off-day moet minimaal in een 0-0 eindigen.

Daarnaast is het ook niet handig om al 12 punten los te staan bij de kerst.
Dan gaat de druk eraf, gaat EtH wisselen, gaan automatisme afnemen en gaat de bank zich roeren. ('waarom mag ik niet spelen, we staan 12 punten los')

Puntje of 4 à 6 los staan en blijven, dat is prima. Vanaf Februari/maart is het fijn als je uitloopt naar 10+ punten
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Trab » ma okt 25, 2021 9:49 am

Monkey Tonk schreef:In potentie, - de prijzen worden pas aan het eind van het seizoen verdeeld -, zitten we naar het beste Ajax aller tijden te kijken.

Hoe is het mogelijk dat je de Ligt, Frenkie, Donny, en Ziyech verliest, en gewoon, na een kleine hapering, weer doordendert? Petje af hoor. Wie doet het Ajax na?

Doelsaldo 37-2, en 48-3 met de CL erbij. Wat kun je daarvan zeggen? Een ongekende weelde.

De verdediging staat als een huis, en ik heb achterin bij Ajax nog nooit zo'n fanatieke aanpak gezien. Het lijkt wel of Timber daar al tien jaar speelt. Wat is die gast rustig aan de bal. En Martinez doet zolangzamerhand een beetje denken aan Velibor Vasovic. Of Passarella. Take your pick. Meedogenloos.

Prima dat het gister in de eerste helft vrij stroek (mengeling van stroef en strak) liep. Een vechtwedstrijd tegen een behoorlijke tegenstander is goede training en laat zien dat Ajax dat ook kan. Ook mooi om te zien dat Ajax, nu twee wedstrijden op rij, in het begin een beetje verward is door de tegenstander, dit dan als een soort computerprogramma leest en daarop in een minuut of tien het antwoord heeft. Cruijff hoeft dus niet meer van de tribune af te dalen ..

Gravenberch blijft een klein minpuntje omdat hij mechanisch een voortzetting kiest, en niet vanuit een heldere kop en inzicht. Hij voetbalt in een flow, maar maakt vaak de verkeerde beslissing. Hopelijk kan Ten Hag die spinnewebben uit zijn hersens losschudden.

Het mooie is dat Ten Hag nog veel verder kijkt dan waar Ajax nu is. Als hij geen verdere visie had was het al mooi, maar hield het hier op. Dat is niet het geval. De nadruk zal blijven liggen op het verbeteren van details. Waar ligt het plafond voor deze ploeg? En ook, hoe hoog ligt de ondergrens? Op dit moment zit Ajax met Liverpool en Bayern bij de Europese top drie.

Mooie versie van een korte corner, trouwens. Typisch dat Ajax zoiets bedenkt.

:ajax.gif:
Ja dat blok achterin Timber-Martinez-Alvarez is gewoon wereldtop. Heb ik al vaker gezegd. Zijn weinig ploegen met zo’n sterk blok. Kan mij niet herinneren dat we ooit zo weinig goals hebben tegengekregen in de hele historie van Ajax.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Thijs » ma okt 25, 2021 9:50 am

Monkey Tonk schreef:
ma okt 25, 2021 9:35 am
Mooie versie van een korte corner, trouwens. Typisch dat Ajax zoiets bedenkt.

:ajax.gif:
Ik hoorde een tijdje terug dat Ajax-spelers zelf op de training corner-varianten mogen bedenken en daarop trainen, los van de normale training op corners. Maar misschien is dat bij elke club wel het geval, weet ik eigenlijk niet. Je ziet soms bij Ajax wel eens een 'ongewone' corner, denk dan altijd dat dat er dus eentje is. :smallgrin.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Thijs » ma okt 25, 2021 9:52 am

Mano schreef:
ma okt 25, 2021 9:45 am
Puntje of 4 à 6 los staan en blijven, dat is prima. Vanaf Februari/maart is het fijn als je uitloopt naar 10+ punten
Los van de CL-wedstrijden kan Ajax nu warmdraaien voor de periode eind dec-jan, want dan mag het weer los:

Feyenoord-uit
Fortuna-thuis
Utrecht-uit
PSV-uit

Geen misselijk rijtje!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door zeux » ma okt 25, 2021 9:56 am

Thijs schreef:
Mano schreef:
ma okt 25, 2021 9:45 am
Puntje of 4 à 6 los staan en blijven, dat is prima. Vanaf Februari/maart is het fijn als je uitloopt naar 10+ punten
Los van de CL-wedstrijden kan Ajax nu warmdraaien voor de periode eind dec-jan, want dan mag het weer los:

Feyenoord-uit
Fortuna-thuis
Utrecht-uit
PSV-uit

Geen misselijk rijtje!
Met name Fortuna thuis wordt heel lastig.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Jöhnk » ma okt 25, 2021 9:58 am

Ik heb hetzelfde gezien als Mano. PSV probeerde met veel spelers druk te zetten op de bal. Dit deden ze in principe over het hele veld. Als de bal bij Ajax achterin was, dan verschenen daar best veel spelers met PSV-shirt. Als de bal rechtsvoorin bij Antony was, dan waren daar tenminste Max, Broema en Sangaré. Dus PSV probeerde Ajax wel degelijk op te sluiten. Ik herkende er een tactiek in, zelfs de hand van de trainer, want bij fases leek het op hoe Salzburg destijds speelde, al heette Mané nu Broema. Het is dan ook duidelijk dat de tactiek slechts bij fases goed werd uitgevoerd.

Het was ook inderdaad een kamikaze-tactiek. PSV speelde steeds met zoveel spelers in de buurt van de bal dat elders op het veld zeeën van ruimte ontstonden. Het was aan Ajax om die ruimtes te vinden, en wel in een tempo waarin PSV het niet zou kunnen belopen. Daar ontbrak het in de eerste helft nogal aan. Met name Berghuis had zichzelf, mijns inziens, veel meer moeten inschakelen aan de rechterkant om vanaf daar de wisselpass te geven naar links. De enige die regelmatig met succes een pass over grote afstand gaf was Pasveer. Ten Hag heeft dit uitstekend bijgestuurd in de rust.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Cruijff » ma okt 25, 2021 10:00 am

Thijs schreef:
ma okt 25, 2021 9:52 am
Mano schreef:
ma okt 25, 2021 9:45 am
Puntje of 4 à 6 los staan en blijven, dat is prima. Vanaf Februari/maart is het fijn als je uitloopt naar 10+ punten
Los van de CL-wedstrijden kan Ajax nu warmdraaien voor de periode eind dec-jan, want dan mag het weer los:

Feyenoord-uit
Fortuna-thuis
Utrecht-uit
PSV-uit

Geen misselijk rijtje!

Zeker een mooi speelprogramma!
Ik snap spelers die op 19-jarige leeftijd perse naar Italië willen gewoon niet.

De Ligt laat zich dan ook nog gek maken door Raiola en kiest met Juventus de meest walgelijke club. :kots: :kots:

Bovendien word je daar alleen maar een slechtere speler. Je hebt veel grotere kansen op blessures en het financiële gat met Sassuolo en Torino is nog sneuer dan de Ajax-Fortuna Sittard verschillen.

Er wordt bovendien ook onderschat hoe veeleisend en uitdagend het is om bij Ajax te voetballen. Ajax speelt super agressief ver op de helft van de tegenstander. Heeft de hele tijd de bal en dan met 60 meter in je rug moet je echt ontzettend scherp spelen. De FC Utrechts zijn tegen Ajax ook altijd zo scherp als ze maar zijn kunnen.

Met de interlands en de extreem volle (Europese) kalender erbij lijkt het mij juist hartstikke fijn om tussendoor ook eens Fortuna thuis te hebben. Ik zou Timber echt niet meer willen inwisselen voor De Ligt. Matthijs is in Italië gewoonweg een mindere speler geworden.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Monkey Tonk » ma okt 25, 2021 10:07 am

Thijs schreef:
ma okt 25, 2021 9:50 am
Monkey Tonk schreef:
ma okt 25, 2021 9:35 am
Mooie versie van een korte corner, trouwens. Typisch dat Ajax zoiets bedenkt.

:ajax.gif:
Ik hoorde een tijdje terug dat Ajax-spelers zelf op de training corner-varianten mogen bedenken en daarop trainen, los van de normale training op corners. Maar misschien is dat bij elke club wel het geval, weet ik eigenlijk niet. Je ziet soms bij Ajax wel eens een 'ongewone' corner, denk dan altijd dat dat er dus eentje is. :smallgrin.gif:
De korte corner is eens bij Ajax bedacht. Cruijff wist precies uit te leggen hoe het wel of niet moest.

:ajax.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: AFC Ajax - PSV Eindhoven Zo 24-10-21 (16:45)

Bericht door Zuidema » ma okt 25, 2021 10:08 am

Zeux schreef:
ma okt 25, 2021 9:56 am
Los van de CL-wedstrijden kan Ajax nu warmdraaien voor de periode eind dec-jan, want dan mag het weer los:

Feyenoord-uit
Fortuna-thuis
Utrecht-uit
PSV-uit

Geen misselijk rijtje!
Utrecht en Psv uit zijn direct na de winterstop de eerste wedstrijden. Geen opwarmrondje dus. Direct er vol in.

Plaats reactie