Zout in de wonde: Europese decepties

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Andriy Demchenko » wo dec 08, 2021 3:43 pm

El Clavo stipte na de pot van gisteren het nog maar eens mooi aan; Succes went snel. Ik zeg het ook tegen m'n kids, geniet hiervan, je weet nooit wanneer het eindigt. In mijn tijd waren we al bij als we de eerste ronde haalden en vloog je eruit tegen Praag of Kopenhagen ofzo.

Nu ben ik dus benieuwd welke nachtmerriewedstrijden jullie nog bijstaan in Europa. Misschien was er een bijzondere reden voor. En ja ik stip dit even aan zodat we de goede tijden nu extra kunnen waarderen.

Mijn grootste teleurstellingen.
Ajax - Kopenhagen
https://www.youtube.com/watch?v=PNnGtQkjFGs&t=18s

Ja ik was naar dit potje toe, bleef bij een vriend slapen. De grootste teleurstelling zat hem met name in de hele reeks kansen/mogelijkheden Ajax creerde zonder goal en die Denen die slechts een paar keer met counters en wat geluk scoorden. FC Kopenhagen met eredivisierejects als Silberbauer enzo...en daar dan van verliezen...brrr. Bleek in ons vak ook nog een hele rits Denen te zitten die na de wedstrijd uit hun dak gingen....wilde ze over de railing kieperen.

Ajax - Dinamo Zagreb
https://www.youtube.com/watch?v=PNnGtQkjFGs&t=18s

Ook al zo'n nachtmerrie. Weet nog dat ik vooraf het stadion moest verlaten want het werd een verlenging. En ineens hoor ik nog lawaai, dacht eerst dat het Ajax zelf was maar bleek het de uitsupporters van Dinamo te zijn die uit hun dak gingen.

Ajax - Red Bull Salzburg
https://www.youtube.com/watch?v=5qfSz-eGzxw

Ik dacht ik neem m'n vrienden mee naar een potje voetbal.Nouja dat hebben we geweten. Het frustrerende aan deze pot was dat Ajax alle duels verloor en De Boer maar weigerde de lange bal of een andere vorm van variatie te spelen.

Brugge - Ajax
https://www.youtube.com/watch?v=hGFxhwzwhBM

Het was echt een erbarmelijk veld daar in Brugge, iets wat in de eerste divisie zou worden afgelast maar hier het decor van de Champions League. Dat verschrikkelijke Brugge een mix van PSV en Feyenoord. De uitschakeling voor de CL. Jelle van Damme als pinchhitter. De Hitlergroet van het Brugge vak....brrr.

Ajax -Celtic
https://www.youtube.com/watch?v=suUq0ShU9-Q

Toen ik nog dacht dat we onder Adriaanse naar de CL konden. Daniel Cruz omschreef het mooi 'suicide'.

Lausanne - Ajax
https://www.youtube.com/watch?v=fmlYmMdBN1Y

De Zwitsers hadden een spandoek opgehangen ''pour que le reve continu'' opdat de droom mag voortduren, voor hun was het een droom om Ajax uit te schakelen.

Ajax - Slavia
https://www.youtube.com/watch?v=swYqyHVUhQU

Ook zo compleet onnodig was dit, pfoe. Die hele penalty situatie was al belachelijk verdedigd van Ajax.

---------------------------------
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

GangstaRiB
Berichten: 16757
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door GangstaRiB » wo dec 08, 2021 4:58 pm

Lausanne thuis. Druilerig. Springen en zingen in de metro "Lausanne, waar ligt dat dan?"

Daarna in de Arena, koud en guur.. verliezen.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Andriy Demchenko » wo dec 08, 2021 5:44 pm

GangstaRiB schreef:
wo dec 08, 2021 4:58 pm
Lausanne thuis. Druilerig. Springen en zingen in de metro "Lausanne, waar ligt dat dan?"

Daarna in de Arena, koud en guur.. verliezen.
Winter, Ikedia, Van der Gun.....hahaha ja jezus die achterstand die ze toen moesten goedmaken, was ook al zo kansloos. Zat ook niet echt vol toen. :biggrin.gif:

https://www.youtube.com/watch?v=kf3q4Qt6da0

Overigens was ik deze nog vergeten; https://www.youtube.com/watch?v=2uo4FP6mVZw
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9024
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo dec 08, 2021 6:47 pm

Parma - Ajax 1994; zelden letterlijk zo kansloos geweest, niets wees erop dat we het seizoen erop de CL zouden winnen. En de Real- Ajax van 2010 natuurlijk die de FR inleidde..

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Andriy Demchenko » wo dec 08, 2021 7:46 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo dec 08, 2021 6:47 pm
Parma - Ajax 1994; zelden letterlijk zo kansloos geweest, niets wees erop dat we het seizoen erop de CL zouden winnen. En de Real- Ajax van 2010 natuurlijk die de FR inleidde..
Toen we onder Keizer kansloos ten onder gingen tegen Rosenborg wees ook niets erop dat we een jaar later halve finale CL zouden staan. :blush.gif:

Tegen grote clubs kan ik er altijd wel beter mee leven, wat wel heel pijnlijk was was Real dat nog even een kaart ging pakken tegen Ajax omdat het de ronde erop beter uitkwam. Later dacht Ramos dat grapje nog een keer uit te halen. :666.gif:

Die pot tegen Bayern met de 4-o deed me wat dat betreft meer pijn.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7846
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door elliquido » wo dec 08, 2021 7:50 pm

Fijn dat masochisme.

1. Iets met een halve finale tegen verthongen en aldeweireld

2. Mechelen in strassbourg. Rode kaart Blind, aad de mos is seropositief, piet den boer, heel veel traangas


3. Milan - ajax en de uitglijder van chivu/inzaghi/thomasson

4. Finale tegen manchester, bedankt voor de ingooi jairo, kansloze wedstrijd

5. ThuIs tegen redbull, VERZIN EEN LIST, maar geen duarte lb
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Cruijff » wo dec 08, 2021 9:22 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo dec 08, 2021 6:47 pm
Parma - Ajax 1994; zelden letterlijk zo kansloos geweest, niets wees erop dat we het seizoen erop de CL zouden winnen.
Dat was wel echt bizar, hoor. Ajax ging niet een klein beetje kansloos tegen Parma eraf, maar gewoon to-taal kansloos.
In het seizoen '93-'94 wees niets erop dat we vanaf september 1994 een oppermachtige serie wedstrijden in de Europa Cup I neer zouden zetten.

Ik had in '93 ook niet heel hoge verwachtingen van het Europacup seizoen. De Europacup II was echt niet het sterkst bezette toernooi. Maar Ajax leek gewoonweg geen kanshebber.

Ik herinner me dat ik in '92-'93 heel erg teleurgesteld was dat we de UEFA titel niet prolongeerden. Het 4-2 verlies tegen Auxerre zouden we in 't Olympisch nog wel rechtzetten dacht ik. Domper.
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo dec 08, 2021 6:47 pm
En de Real- Ajax van 2010 natuurlijk die de FR inleidde..
Dat was ook wel een tenenkrommende.
De naamgever van de Johan Cruijff Arena ging er in De Telegraaf vol met gestrekt been in richting het "compleet onherkenbare Ajax".

De verzachtende omstandigheden dat Ajax door de schorsingen van Suárez en Vertonghen in Bernabeu op voorhand een tandeloze tijger zou zijn waren blijkbaar niet van toepassing.

Maar ook zonder die twee was het werkelijk ontluisterend wat Ajax liet zien. Werkelijk niets van wat er in die 90 minuten gebeurde had nog iets met Ajax voetbal te maken.
GangstaRiB schreef:
wo dec 08, 2021 4:58 pm
Lausanne thuis. Druilerig. Springen en zingen in de metro "Lausanne, waar ligt dat dan?"

Daarna in de Arena, koud en guur.. verliezen.
Haha ja.
De A

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Cruijff » wo dec 08, 2021 9:24 pm

GangstaRiB schreef:
wo dec 08, 2021 4:58 pm
Lausanne thuis. Druilerig. Springen en zingen in de metro "Lausanne, waar ligt dat dan?"

Daarna in de Arena, koud en guur.. verliezen.
Haha ja.
De Ajax aanhang had toen nog absoluut zijn bravoure en een forse dosis arrogantie. Maar de kwalitatief heel schrale Ajax elftallen in die periode rechtvaardigden deze bluf echt totaal niet.

Andriy Demchenko schreef:
wo dec 08, 2021 5:44 pm
GangstaRiB schreef:
wo dec 08, 2021 4:58 pm
Lausanne thuis. Druilerig. Springen en zingen in de metro "Lausanne, waar ligt dat dan?"

Daarna in de Arena, koud en guur.. verliezen.
Andriy Demchenko schreef:
wo dec 08, 2021 5:44 pm
hahaha ja jezus die achterstand die ze toen moesten goedmaken, was ook al zo kansloos. Zat ook niet echt vol toen. :biggrin.gif:
Een héél mager elftalletje hè!
Sowieso zaten veel Europese wedstrijden bij Ajax veel seizoenen niet vol. De voorrondes vaak totaal niet, maar ook tegen oa Anderlecht of Standard en bijvoorbeeld ook een CL wedstrijd tegen Ol. Lyon (2011) moest Ajax op de wedstrijddag zelf nog leuren met duizenden onverkochte kaarten.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Cruijff » wo dec 08, 2021 9:32 pm

Andriy Demchenko schreef:
wo dec 08, 2021 3:43 pm
El Clavo stipte na de pot van gisteren het nog maar eens mooi aan; Succes went snel. Ik zeg het ook tegen m'n kids, geniet hiervan, je weet nooit wanneer het eindigt. In mijn tijd waren we al bij als we de eerste ronde haalden en vloog je eruit tegen Praag of Kopenhagen ofzo.

Nu ben ik dus benieuwd welke nachtmerriewedstrijden jullie nog bijstaan in Europa. Misschien was er een bijzondere reden voor. En ja ik stip dit even aan zodat we de goede tijden nu extra kunnen waarderen.

Mijn grootste teleurstellingen.
Ajax - Kopenhagen
https://www.youtube.com/watch?v=PNnGtQkjFGs&t=18s

Ja ik was naar dit potje toe, bleef bij een vriend slapen. De grootste teleurstelling zat hem met name in de hele reeks kansen/mogelijkheden Ajax creerde zonder goal en die Denen die slechts een paar keer met counters en wat geluk scoorden. FC Kopenhagen met eredivisierejects als Silberbauer enzo...en daar dan van verliezen...brrr. Bleek in ons vak ook nog een hele rits Denen te zitten die na de wedstrijd uit hun dak gingen....wilde ze over de railing kieperen.

Ajax - Dinamo Zagreb
https://www.youtube.com/watch?v=PNnGtQkjFGs&t=18s

Ook al zo'n nachtmerrie. Weet nog dat ik vooraf het stadion moest verlaten want het werd een verlenging. En ineens hoor ik nog lawaai, dacht eerst dat het Ajax zelf was maar bleek het de uitsupporters van Dinamo te zijn die uit hun dak gingen.

Ajax - Red Bull Salzburg
https://www.youtube.com/watch?v=5qfSz-eGzxw

Ik dacht ik neem m'n vrienden mee naar een potje voetbal.Nouja dat hebben we geweten. Het frustrerende aan deze pot was dat Ajax alle duels verloor en De Boer maar weigerde de lange bal of een andere vorm van variatie te spelen.

Brugge - Ajax
https://www.youtube.com/watch?v=hGFxhwzwhBM

Het was echt een erbarmelijk veld daar in Brugge, iets wat in de eerste divisie zou worden afgelast maar hier het decor van de Champions League. Dat verschrikkelijke Brugge een mix van PSV en Feyenoord. De uitschakeling voor de CL. Jelle van Damme als pinchhitter. De Hitlergroet van het Brugge vak....brrr.

Ajax -Celtic
https://www.youtube.com/watch?v=suUq0ShU9-Q

Toen ik nog dacht dat we onder Adriaanse naar de CL konden. Daniel Cruz omschreef het mooi 'suicide'.

Lausanne - Ajax
https://www.youtube.com/watch?v=fmlYmMdBN1Y

De Zwitsers hadden een spandoek opgehangen ''pour que le reve continu'' opdat de droom mag voortduren, voor hun was het een droom om Ajax uit te schakelen.

Ajax - Slavia
https://www.youtube.com/watch?v=swYqyHVUhQU

Ook zo compleet onnodig was dit, pfoe. Die hele penalty situatie was al belachelijk verdedigd van Ajax.

---------------------------------

Vrij accuraat lijstje. De voorronde UEFA Cup uitschakeling tegen Dinamo Zagreb heb je dus ook al opgesomd.
Het Dinamo Zagreb verkoopt een 1-7 nederlaag aan Ol. Lyon debacle is nog door niemand genoemd??

De Dominee
Berichten: 5748
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door De Dominee » wo dec 08, 2021 9:37 pm

Milan uit, glijder van Chivu.

EL finale tegen Mourinho.

Ajax - Spurs.

Die vreselijke naaipartij tegen Chelsea uit.

Zelf winnen maar niet doorgaan door de knipoog Kroaat.

CL finale tegen doorgesnoven Italianen (Juventus).
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Cruijff » wo dec 08, 2021 9:44 pm

De Dominee schreef:
wo dec 08, 2021 9:37 pm
Milan uit, glijder van Chivu.

Auw... Dat was zo'n pijnlijke.
In het uitvak kwam die ontzettend hard aan.

Het huilen stond me zeer nabij. Ik weet nog dat ik in die periode een naast familielid heb begraven. Om het overlijden van mijn familielid had ik minder intens verdriet dan om de CL uitschakeling van 2003.


Wat ook kut was: in 2013 uitgeschakeld worden door AC Milan. Thuis was Ajax al sterker, maar slikte een 1-1 gelijkspel na een heel dubieuze penalty met Balotelli en Mike van der Hoorn. Ajax won tot ieders verbazing van Barcelona, maar had 3 punten verknoeid in Schotland tegen Celtic.

Milan kon in de 6e poulewedstrijd met 1 punt genoegen nemen tegen Ajax en dat deden ze met zeer veel theater. Er ontspon zich een soort wedstrijd als PSV afgelopen zomer tegen Benfica speelde. Na een rode kaart voor Milan nav een overtreding op Christian Poulsen was het 10 tegen 11 en ging Milan nog schaamtelozer tijdrekken. De kans dat Ajax met 1 man meer op het veld zou scoren leken vanaf Milans rode kaart juist alleen maar kleiner te worden.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Cruijff » wo dec 08, 2021 9:47 pm

De Dominee schreef:
wo dec 08, 2021 9:37 pm
Zelf winnen maar niet doorgaan door de knipoog Kroaat.
Die herinner je je niet 100% accuraat.
We verloren die avond in Amsterdam van Real Madrid.

Weliswaar hebben we Dinamo Zagreb dat seizoen met 6-0 over twee wedstrijden verslagen, waardoor we een zeer comfortabel doelsaldo leken te hebben.

Maar tegen een elftal gecoacht door Mourinho hadden we een zeer frustrerende avond met een stekeblinde scheidsrechter en grensrechter afkomstig uit hetzelfde land als Mourinho. Voor rust twee loepzuivere Ajax goals onterecht geannuleerd. :1evil.gif: :1evil.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9024
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo dec 08, 2021 10:53 pm

https://www.youtube.com/watch?v=x25CuxiNuhE

Deze halve finale EC I tegen Forest was ook een beroerde…

De Dominee
Berichten: 5748
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door De Dominee » do dec 09, 2021 8:48 am

Cruijff schreef:
wo dec 08, 2021 9:47 pm
De Dominee schreef:
wo dec 08, 2021 9:37 pm
Zelf winnen maar niet doorgaan door de knipoog Kroaat.
Die herinner je je niet 100% accuraat.
We verloren die avond in Amsterdam van Real Madrid.

Weliswaar hebben we Dinamo Zagreb dat seizoen met 6-0 over twee wedstrijden verslagen, waardoor we een zeer comfortabel doelsaldo leken te hebben.

Maar tegen een elftal gecoacht door Mourinho hadden we een zeer frustrerende avond met een stekeblinde scheidsrechter en grensrechter afkomstig uit hetzelfde land als Mourinho. Voor rust twee loepzuivere Ajax goals onterecht geannuleerd. :1evil.gif: :1evil.gif:
Ah ja, dat klopt inderdaad. Die afgekeurde goals wegens 'buitenspel'. Vreselijk hoe we toen genaaid zijn.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door El Clavo » do dec 09, 2021 9:43 am

2003. Milan uit. Inzaghi maakt de 3-2 ( ik weiger te zeggen dat Tomasson hem als laatste raakte). Pienaar maakte de 2-2 nog dacht ik. Gekkenhuis op de tribunes daar.

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door ferry » do dec 09, 2021 9:45 am

elliquido schreef:
wo dec 08, 2021 7:50 pm
2. Mechelen in strassbourg. Rode kaart Blind, aad de mos is seropositief, piet den boer, heel veel traangas
Die was ik bijna vergeten; wat een deceptie. Stond ook ver weg genoeg van de hekken om niet direct de volle laag te krijgen van dat traangas, maar niet hoog genoeg om er geen last van te hebben. Wat een masochisten die Fransen. Terwijl er (in mijn herinnering) helemaal geen fuck aan de hand was.
En Piet den Boer... Da's toch effe wat anders dan uitgeschakeld worden door Ronaldo of Messi. :blush.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Cruijff » do dec 09, 2021 9:51 am

El Clavo schreef:
do dec 09, 2021 9:43 am
Pienaar maakte de 2-2 nog dacht ik. Gekkenhuis op de tribunes daar.
Klopt.
En Van der Vaart kreeg bij 2-2 stand bovendien nog een enorme kans, 1 op 1 met hun doelman.

Die schoot hij niet hard genoeg in een hoek en werd gestopt door Braziliaanse keeper Dida.
El Clavo schreef:
do dec 09, 2021 9:43 am
2003. Milan uit. Inzaghi maakt de 3-2 ( ik weiger te zeggen dat Tomasson hem als laatste raakte).
Laten we er allemaal maar hard in blijven geloven dat het een Inzaghi goal was. :blush.gif: Indien Tomasson nog het laatste tikje heeft gegeven is het namelijk een ongeldig doelpunt. Tomasson kwam uit buitenspelpositie. :blush.gif: :blush.gif:

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door El Clavo » do dec 09, 2021 9:58 am

Sowieso waren de 00's kutjaren op Europees gebied op 2003 na. 2004 Bayern uit, de hele dag tanken op het Oktoberfest en tegen de tijd dat je goed en wel in het stadion was stonden we al met 3-0 achter door Makaay. Was gelijk weer nuchter toen.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door LucaS » do dec 09, 2021 11:46 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo dec 08, 2021 10:53 pm
https://www.youtube.com/watch?v=x25CuxiNuhE

Deze halve finale EC I tegen Forest was ook een beroerde…
Lerby op de paal toch, wat 2-0 en verlengen had betekend?

Paar jaar daarvoor, 2x 1-1 tegen juventus en na penalties eruit
I think I lost my fucking headache

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Andriy Demchenko » do dec 09, 2021 12:16 pm

El Clavo schreef:
do dec 09, 2021 9:58 am
Sowieso waren de 00's kutjaren op Europees gebied op 2003 na. 2004 Bayern uit, de hele dag tanken op het Oktoberfest en tegen de tijd dat je goed en wel in het stadion was stonden we al met 3-0 achter door Makaay. Was gelijk weer nuchter toen.
Dat 2003 seizoen was wel legendarisch ja, heb veel nostalgie met dat jaar. Verder klopt het ja, die hele 2000 reeks was dramatisch. We hebben toen onder Blind met slecht voetbal wel nog tweede ronde CL gehaald - makkelijkste poule ooit - en onder Van Basten met veel moeite kwartfinale Uefacup, eruit tegen Marseille toen.

Dat 2007 was wel echt een kutjaar ook, in de winter door Werder op de plek worden gezet https://www.youtube.com/watch?v=H3bm_BHSFpg in augustus door Slavia en toen nog die pot tegen Dinamo.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Nihad » do dec 09, 2021 2:13 pm

In dat kader is deze post van Ko natuurlijk alleszeggend:
Geknipt uit het Ajax - FC Groningen-topic.

Eens met Louis XIV (over de verdediging).

Daar komt nog een ding bij: het voetbal. Er waren tegen Slavia Praag wel kansen, maar wat werd er ont-hut-send slecht gevoetbald. Ja, Suárez had er in de ArenA zo één of twee kunnen maken. En ja, die kopballen van Stam en Huntelaar hadden er bij negen van de tien keepers gewoon in gezeten. Maar dan nog: hoe komt het toch dat Ajax er zelfs tegen de modaalste en meest besheiden Europese voetbalclubjes maar niet in slaagt om eens een keer een krachtige, gecontroleerde pot accuraat one-touch football op de mat te leggen?

Het is wiebelig, onzeker, bang, slordig, er vallen gaten; er gaat gewoon geen enkele overtuiging of klasse van uit.

Het is tijd voor een nieuwe fase in de ArenA: die van de Nieuwe Nederigheid.

Sinds de eeuwwisseling is het (met het seizoen 2002-2003 als opvallende uitzondering) eigenlijk al zes jaar hetzelfde liedje: Ajax is een under-achiever. We winnen nóóit van een ploeg met een hogere UEFA-coëfficiënt dan wijzelf. Ook winnen we nooit van een min of meer gelijkwaardige ploeg. Zelfs van ploegen met een veel lagere begroting en met een veel lagere UEFA-coëfficiënt, uit een veel kleiner land, verliezen we regelmatig: FC Kopenhagen, Lausanne Sports, Club Brugge, Maccabi Tel-Aviv, Slavia Praag, de rij wordt steeds langer.

De laatste jaren wint Ajax niet eens meer van clubs uit de C-categorie. Zelfs van de gemiddeld 'pot 4'-ploeg uit de Champions League verliezen we. En niet incidenteel, maar consequent (en steevast op dezelfde wijze). De enige ploegen waarvan Ajax de laatste jaren in Europa royaal gewonnen heeft, met overwinningen in beide wedstrijden, waren FC Thun en IK Start (en zelfs tegen hen kregen we enkele beschamende gelijkmakers om de oren). Van Zulte Waregem en Austria Wien wonnen we ook eenvoudig.

Zodra het ook maar íets pittiger wordt dan dat, zodra een team ook maar énig voetbalbenul heeft en de mouwen even opstroopt, kunnen we er gewoon voor hetzelfde geld uitvliegen. Alleen van de allerkleinsten winnen we; één tandje erbij en uitschakeling is niet ondenkbaar. Dat zijn feiten. Het gebeurt vrijwel jaarlijks en het begint erop te lijken dat het allemaal weinig te maken heeft met welke trainer er zit, welke spelers er op het veld staan en welke tegenstander we loten. Het lijkt wel alsof er gewoon een onzichtbaar blok beton aan het been van deze club hangt zodra ze de grens over moeten.

Daar is, denk ik, maar één oplossing voor: nederigheid. "We're shit and we know we are." Géén hoge verwachtingen meer. Nooit meer zeggen dat we een tegenstander "niet moeten onderschatten" (want als je dat zegt, dan doe je het al), maar er gewoon van uit gaan dat wij als Ajax alles te bewijzen hebben, een reputatie als een platgebombardeerde ruïne hebben en dat eigenlijk iedereen het bescheiden, kleine Ajax uit Holland zou kunnen uitschakelen.

Daar ligt ook een taak voor ons. Het publiek. Niet meer neerbuigend doen over tegenstanders en verwachten dat we wel even beter zijn dan Kopenhagen of Slavia, want dat zijn we gewoon niet. Hoe vaak moet dat nog op pijnlijke wijze blijken voordat we accepteren dat we domweg niet boven zulke clubs verheven zijn? We moeten niet meer zeggen dat tegenstanders 'onaantrekkelijk' zijn (want hoe aantrekkelijk zijn wíj eigenlijk nog?), of ervan uitgaan dat we het wel zullen halen. We moeten Europees voetbal gewoon weer als een spannende bonus gaan zien. Iets bijzonders. Niets verwachten. Gewoon blij zijn met wat Ajax presteert, en niet onaangenaam verrast zijn als ze níet presteren. Ga uit van niks, dan valt alles mee.

Als je verzucht dat Ajax geen topclub meer is, dan moet je - na jaren van falen - ook zo consequent zijn om dan ook je verwachtingen aan te passen aan de nieuwe status. Ajax geen topclub meer? Prima! Maar dan moeten we ook weer gewoon blij zijn met een zwaarbevochten 0-0 bij Sparta Praag of een 3-0 tegen Austria Wien, en tegen de échte grote jongens diepe, diepe bescheidenheid in acht nemen. En niet kankeren als we verliezen van Inter of Arsenal. Want dat is niet meer dan normaal.

Alleen dán kan de druk die op deze club rust weer tot beheersbare proporties dalen. Alleen dan kunnen onze spelers de molensteen van hun nek werpen en ongedwongen, vrij van overspannen verwachtingen, hun werk gaan doen.

En het leuke is: in de Nieuwe Nederigheid is het niet verboden om van Real Madrid of Liverpool te winnen, hoor. Dat mag nog altijd. Je moet er alleen niet op rekenen en er oprecht van uit gaan dat een stunt vrijwel uitgesloten is. En Dinamo Zagreb beschouwen we gewoon als een ploeg die heel goed is, misschien wel beter dan wij, en dat we - als we alles maar dan ook alles geven - kans maken op een mooi succes.

Dat vergroot ten eerste de kans van slagen, en ten tweede is het realistisch, want (hoe pijnlijk het ook is): dit is waar we staan.

Ajax en de Nieuwe Nederigheid.

Think about it.

K.
viewtopic.php?f=63&t=8748&p=639359&hili ... id#p639359
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13364
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Arthur » do dec 09, 2021 2:32 pm

Ik weet nog dat Ko in die tijd ook voorspelde dat PSV eerder de derde ster zou hebben dan wij.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Thijs » do dec 09, 2021 2:35 pm

Bij bepaalde wedstrijden heb ik gek genoeg weer niet zulke deceptie-gevoelens. Chelsea-Ajax 4-4 was ik aanwezig in het stadion en ik had gewoon een vette wedstrijd gezien, de EL-finale in Stockholm was prachtig om mee te maken en gewoon verdiend verloren. Tsja, shit happens.

Je hebt decepties van 'pff wat zijn we toch diep gezonken', zoals Ajax-Molde 1-1 of zelfs die 0-1 overwinning op Jablonec. De 4-1 bij Rostov. Tot 2016 wist ik amper wat een Europese overwinning was, was er dus ook wel gewoon aan gewend en het deed me ook niet zoveel. Toch wat wedstrijden die er wel uitspringen:

AC Milan - Ajax 3-2 (lag minutenlang op mn buik op mn studentenkamertje)

Ajax - Kopenhagen 0-1 Hoe konden we van deze gasten verliezen?)

Slavia Praag - Ajax 2-1 (mn eerste week bij Ajax)

Ajax - Dinamo Zagreb 2-3 (mn derde week bij Ajax. Tot zover Europees voetbal)

Ajax - Real Madrid 0-4 met de afgekeurde doelpunten en Zagreb op 7-1. Totale ontluistering na afloop.

Ajax - Red Bull Salzburg 0-3 (diezelfde ochtend voor de wedstrijd nog alles geregeld voor de uitwedstrijd)

Rosenborg - Ajax 3-2 (vanwege wat ziektegevallen mocht ik naar Trondheim om daar de interviews na afloop te regelen. Wat een ellende, wel leerzaam)

Ajax - Spurs. Hier kan ik eigenlijk nog steeds niet over praten. Gaat ook nooit meer overtroffen worden. Net zoals kampioen worden bij De Graafschap een goede remedie was om De Graafschap-2016 te verwerken, hoop ik dat het ons aller Ajax ooit nog gaat lukken om de finale te halen.

Inderdaad een goed topic om alles in perspectief te zien en gewoon te genieten van deze tijden. :biggthumpup.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Nihad » do dec 09, 2021 5:28 pm

Arthur schreef:
do dec 09, 2021 2:32 pm
Ik weet nog dat Ko in die tijd ook voorspelde dat PSV eerder de derde ster zou hebben dan wij.
Er is gewoon jarenlang absurd slecht beleid gevoerd. Natuurlijk zijn deze tijden bijzonder en zal het ook niet gebruikelijk worden dat we elke jaar 6 uit 6 halen in de Champions League, maar het is ook totaal absurd dat we eruit vlogen tegen ploegen die tegenwoordig Conference League spelen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Zout in de wonde: Europese decepties

Bericht door Andriy Demchenko » do dec 09, 2021 5:40 pm

Thijs schreef:
do dec 09, 2021 2:35 pm
Bij bepaalde wedstrijden heb ik gek genoeg weer niet zulke deceptie-gevoelens. Chelsea-Ajax 4-4 was ik aanwezig in het stadion en ik had gewoon een vette wedstrijd gezien, de EL-finale in Stockholm was prachtig om mee te maken en gewoon verdiend verloren. Tsja, shit happens.

Je hebt decepties van 'pff wat zijn we toch diep gezonken', zoals Ajax-Molde 1-1 of zelfs die 0-1 overwinning op Jablonec. De 4-1 bij Rostov. Tot 2016 wist ik amper wat een Europese overwinning was, was er dus ook wel gewoon aan gewend en het deed me ook niet zoveel. Toch wat wedstrijden die er wel uitspringen:

AC Milan - Ajax 3-2 (lag minutenlang op mn buik op mn studentenkamertje)

Ajax - Kopenhagen 0-1 Hoe konden we van deze gasten verliezen?)

Slavia Praag - Ajax 2-1 (mn eerste week bij Ajax)

Ajax - Dinamo Zagreb 2-3 (mn derde week bij Ajax. Tot zover Europees voetbal)

Ajax - Real Madrid 0-4 met de afgekeurde doelpunten en Zagreb op 7-1. Totale ontluistering na afloop.

Ajax - Red Bull Salzburg 0-3 (diezelfde ochtend voor de wedstrijd nog alles geregeld voor de uitwedstrijd)

Rosenborg - Ajax 3-2 (vanwege wat ziektegevallen mocht ik naar Trondheim om daar de interviews na afloop te regelen. Wat een ellende, wel leerzaam)

Ajax - Spurs. Hier kan ik eigenlijk nog steeds niet over praten. Gaat ook nooit meer overtroffen worden. Net zoals kampioen worden bij De Graafschap een goede remedie was om De Graafschap-2016 te verwerken, hoop ik dat het ons aller Ajax ooit nog gaat lukken om de finale te halen.

Inderdaad een goed topic om alles in perspectief te zien en gewoon te genieten van deze tijden. :biggthumpup.gif:
Voor die fan op 7.31 moest Rostov wel een bijzonder frustrerend avondje zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=kELzSmrhS4A
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Plaats reactie