Ajax - AZ 12-12 16:45

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Mano » zo dec 12, 2021 10:31 pm

EtH is een prima coach voor Ajax.
Maar als je team zo ongemotiveerd het veld betreed en dat al een paar x per seizoen dan mag je dat jezelf (als coach) ook aanrekenen.

Hij is daarnaast geen meester in het wisselbeleid en daarmee de wedstrijd doen kantelen.

We hebben ongekend veel punten verloren dit jaar. Helemaal in verhouding met het aantal tegendoelpunten. Eigenlijk is Ajax dit jaar helemaal niet weerbaar. Ongeveer elke tegendoelpunt lijdt puntverlies in

Ik vind het moeilijk te verteren vooral omdat het al de 3de x is dit seizoen. Dat is echt onacceptabel slecht. Ik heb niet de illusie dat we de CL gaan winnen, ik heb wel de illusie dat we volgend jaar CL spelen. De kortste weg is kampioen worden maar dat lijkt men niet te beseffen. Die geven liever vol gas tegen een Lissabon (terwijl je al geplaatst bent) dan tegen AZ


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Trab » zo dec 12, 2021 10:52 pm

999 schreef:
Trab schreef:
zo dec 12, 2021 10:20 pm
999 schreef: Ja beetje geluk zit daar dan weer de druk nu ook Om met Verstappen te praten, het is wat het is ...
Het is te hopen dat we van de kakkies winnen volgende week. In januari ook meteen Utrecht en psv uit. Zijn dure punten die we hebben laten liggen. Had het ook totaal niet verwacht. Vorig jaar 3x met gemak gewonnen en dit jaar draait AZ voor geen meter. Maar er zat zo weinig energie in het elftal. Iedereen lijkt wel uit vorm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dan win je niet 6 keer in de CL . Tegen Dortmund uit gebeurde dit ook weer, rete trage opbouw van achteruit, terwijl er ook toen genoeg mensen vrij stonden.Kan me Blind nog herinneren die pissig was op Martinez dat het veels te lang duurde.Je haalt zelf dan de snelheid uit het team.Zit nu RM -ATm te kijken, gewoon bal in hoog tempo spelen van achteruit, komen van zelf de ruimtes .

Heb straks 5 minuten terug gekeken van AJAX - Sporting, in de 5 minuten is de bal circulatie van achteruit 2x sneller .. dan de gehele 1e helft .. tegen AZ ..
Ja ben het met je eens hoor. Opbouw is veels te traag. Ten Hag dacht dat hij het probleem getackeld had met z’n loopjes maken, maar feit blijft dat we het dit seizoen moeilijk hebben tegen teams die heel verdedigend spelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Lionel » zo dec 12, 2021 11:50 pm

En daar doet hij niks aan..

Haller zou ik opstellen in de CL hoor. Tegen PSV ook nog wel. Maar tegen ploegen die met elf man op eigen helft spelen heb je toch niks aan hem? Zelfde geldt voor Alvarez.

Het is bijna zielig om te zien dat hij gewoon geen idee heeft hoe zich vrij moet lopen.

Berghuis begon veelbelovend op 10 maar zijn toegevoegde waarde zie ik ook amper tegen kleinere clubs omdat hij, een dingetje bij EtH, te diep staat.

Er is amper overlap op de backs. Blind dook een paar keer op in de 16. Want hij kan zo lekker uithalen met rechts… Wissel hem voor Nico of gebruik hem in zijn kracht —> laat hem de opbouw verzorgen met Martinez. Timber ernaast. Of ervoor.

Tadic heeft overlap nodig of die moet je in de spits opstellen tegen zulke ploegen. En als je Haller wel wilt opstellen moet je met voorzetten van de zijkant/achterlijn komen.

Maar dit slaat nergens op wat we aan het doen zijn hoor..

Dani de Wit speelde overigens een goede pot!
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door 999 » ma dec 13, 2021 1:15 am

Toen Schuurs er in kwam, Timber naar rechts was er op eens meer snelheid van achteruit. Maar enkele vergaten weer hun taken bij het terug verdedigen zoals Ten Hag ook aangaf.En tenHag liet goed merken, voor de camera op zijn mannier dat ie kwaad was .

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 13, 2021 3:26 am

Rensch was niet goed maar zou het iets met Alvarez te maken kunnen hebben?

Die jongen is een geweldige breker. Maar voetballen…
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Trab » ma dec 13, 2021 5:23 am

Lionel schreef:En daar doet hij niks aan..

Haller zou ik opstellen in de CL hoor. Tegen PSV ook nog wel. Maar tegen ploegen die met elf man op eigen helft spelen heb je toch niks aan hem? Zelfde geldt voor Alvarez.

Het is bijna zielig om te zien dat hij gewoon geen idee heeft hoe zich vrij moet lopen.

Berghuis begon veelbelovend op 10 maar zijn toegevoegde waarde zie ik ook amper tegen kleinere clubs omdat hij, een dingetje bij EtH, te diep staat.

Er is amper overlap op de backs. Blind dook een paar keer op in de 16. Want hij kan zo lekker uithalen met rechts… Wissel hem voor Nico of gebruik hem in zijn kracht —> laat hem de opbouw verzorgen met Martinez. Timber ernaast. Of ervoor.

Tadic heeft overlap nodig of die moet je in de spits opstellen tegen zulke ploegen. En als je Haller wel wilt opstellen moet je met voorzetten van de zijkant/achterlijn komen.

Maar dit slaat nergens op wat we aan het doen zijn hoor..

Dani de Wit speelde overigens een goede pot!
Hij stelt in ieder geval de verkeerde diagnose na de wedstrijd. Hij heeft het over discipline en het niet nakomen van afspraken bij de tegengoals. Maar daar moet hij helemaal de focus niet opleggen. Waar hij de focus op moet leggen is hoe het kan dat Ajax thuis tegen Utrecht, Go Ahead en AZ, een helft lang 0 kansen creeert. Dat is puur gebrek aan creativiteit in de as van het veld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door wimpey » ma dec 13, 2021 8:10 am

Inderdaad, Trab. In 5 wedstrijden kom je amper met bezetting in en rond de 16.

Balvaste spits, passende middenvelder. Je moet wat doen in de winterstop. En Nico laten gaan, lijkt me een slecht idee. Trainer mag strucutureel falende spelers eindelijk eens laten banken.

Ik snap nu ook dat Berghuis pas bij Ajax op 10 kwam. Beetje een slapzak. De 10 is heat of kitchen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Marillion » ma dec 13, 2021 8:50 am

Ik ben benieuwd wat Ten Hag gaat dien. Dit is niet de eerste keer dat hij publiekelijk enorm boos is op zijn team bij een Eredivisie wedstrijd. Dat kun je niet steeds slechts bij woorden laten. Ik verwacht daarom richting zondag wel één of twee wijzigingen.

Tagliafico inbrengen op links lijkt me de meest voor de hand liggende. Je krijgt dan op de linkervleugel meer dynamiek en hij brengt zijn grinta mee het veld op. Dat zou betekenen dat hij een keuze moet gaan maken tussen Alvarez, Blind en Martinez.

Klaassen zal een andere kandidaat zijn. Meer beweging. We moeten oppassen dat we het niet alleen in wilskracht zoeken want het spel aan de bal was niet goed genoeg. Maar er moet wel iets gebeuren. Ajax kan het zich niet veroorloven om het kampioenschap te missen en we staan bijna halverwege niet op de eerste plaats.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Trab » ma dec 13, 2021 9:10 am

Marillion schreef:Ik ben benieuwd wat Ten Hag gaat dien. Dit is niet de eerste keer dat hij publiekelijk enorm boos is op zijn team bij een Eredivisie wedstrijd. Dat kun je niet steeds slechts bij woorden laten. Ik verwacht daarom richting zondag wel één of twee wijzigingen.

Tagliafico inbrengen op links lijkt me de meest voor de hand liggende. Je krijgt dan op de linkervleugel meer dynamiek en hij brengt zijn grinta mee het veld op. Dat zou betekenen dat hij een keuze moet gaan maken tussen Alvarez, Blind en Martinez.

Klaassen zal een andere kandidaat zijn. Meer beweging. We moeten oppassen dat we het niet alleen in wilskracht zoeken want het spel aan de bal was niet goed genoeg. Maar er moet wel iets gebeuren. Ajax kan het zich niet veroorloven om het kampioenschap te missen en we staan bijna halverwege niet op de eerste plaats.
Je kan niet iedere keer aankomen met het excuus dat de instelling niet goed was. 1 punt halen en nauwelijks kansen creeeren in thuiswedstrijden tegen go ahead, Utrecht en AZ kan gewoon niet.
Vorig jaar hadden we een goede reeks door het inbrengen van Martinez en Alvarez. Nico en Klaassen terug in het elftal kan helpen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het probleem veel dieper ligt, namelijk een gebrek aan creativiteit. We zijn goed als team, maar individueel houdt het niet over. Frenkie, Beek, Zyiech zijn wereldtop. Alvarez, Berghuis, Haller niet. In de CL maakt het niet uit omdat we dan tegen sterkere teams spelen en we een stuk degelijker zijn geworden. Tegen de kleintjes die zich ingraven hebben we wel een probleem. Dan komt het aan op baltempo en handelingssnelheid in de kleine ruimte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door wimpey » ma dec 13, 2021 9:15 am

Marillion schreef:
ma dec 13, 2021 8:50 am
Tagliafico inbrengen op links lijkt me de meest voor de hand liggende. Je krijgt dan op de linkervleugel meer dynamiek en hij brengt zijn grinta mee het veld op. Dat zou betekenen dat hij een keuze moet gaan maken tussen Alvarez, Blind en Martinez.
Martinez is dit seizoen met Timber, Nous en Antony de beste Ajacied.

Ajax krijgt de druk niet op zeer compact spelende tegenstanders. Je hebt geen spelversnellende middenvelder, geen balvaste spits bij wie je kunt aansluiten. En Berghuis zoekt vanaf de 10 zones op waar ie de tegenstander (en zichzelf) geen pijn kan doen.

Dit is al de duurste selectie aller tijden, dus dan in de winterstop er maar ontbrekende kwaliteit bij halen. :smallgrin.gif: Enkele verzadigde spelers lozen zou ook fijn zijn.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Marillion » ma dec 13, 2021 9:54 am

Ook moet deze groep kan het natuurlijk beter.

Tagliafico inbrengen geeft bijvoorbeeld meer dynamiek op de vleugel. Je hebt dan links en rechts beweging. Dat zou zomaar ook tot meer ruimte in het centrum kunnen leiden.

@Wimpey: Mijn keuze zou dan ook niet zijn om van dat drietal Martinez te passeren. Ik zou Blind ernaast zetten. Hij staat er in voor zijn voetballende vermogen maar het lijkt nu al een aantal wedstrijden echt helemaal nergens op. Dan moet je hem een signaal geven. Hopelijk zien andere basisspelers dan ook in dat hun plek niet heilig is.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Toppie » ma dec 13, 2021 9:56 am

Wat ik al weken zei, Blind en zeker Gravenberch, kunnen mij niet bekoren dus die 2 vervangen is een duidelijk signaal.En Nico verdient zeker een kans en Gravenberch moet voorlopig banken :blackcat.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door 999 » ma dec 13, 2021 10:13 am

Je maakt in de CL 20 goals in 6 wedstrijden, en dat hadden er met gemak 26 kunnen zijn.Tegen betere tegenstanders als dat we inde NLD competitie punten hebben laten liggen.We hebben ook tegenstanders in de competitie met tig goals weer naar huis gestuurd, zelfs Psv..Was daar dan ook geen creativiteit ?.We roemde alle spelers, het systeem, EtH .En nu moet alles en het elftal weer op de shop, en moeten er spelers in die men eerst weer verfoeide. Vervolgens trekt EtH ook nog eens de verkeerde conclusie ?.

Gaat hier weer heel vlug, net als overigens eerdere seizoenen, de teksten van toen en nu zijn bijna 1 op 1, ook nog eens van dezelfde posters ..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Jöhnk » ma dec 13, 2021 10:26 am

Trab schreef:
ma dec 13, 2021 9:10 am
Marillion schreef:Ik ben benieuwd wat Ten Hag gaat dien. Dit is niet de eerste keer dat hij publiekelijk enorm boos is op zijn team bij een Eredivisie wedstrijd. Dat kun je niet steeds slechts bij woorden laten. Ik verwacht daarom richting zondag wel één of twee wijzigingen.

Tagliafico inbrengen op links lijkt me de meest voor de hand liggende. Je krijgt dan op de linkervleugel meer dynamiek en hij brengt zijn grinta mee het veld op. Dat zou betekenen dat hij een keuze moet gaan maken tussen Alvarez, Blind en Martinez.

Klaassen zal een andere kandidaat zijn. Meer beweging. We moeten oppassen dat we het niet alleen in wilskracht zoeken want het spel aan de bal was niet goed genoeg. Maar er moet wel iets gebeuren. Ajax kan het zich niet veroorloven om het kampioenschap te missen en we staan bijna halverwege niet op de eerste plaats.
Je kan niet iedere keer aankomen met het excuus dat de instelling niet goed was. 1 punt halen en nauwelijks kansen creeeren in thuiswedstrijden tegen go ahead, Utrecht en AZ kan gewoon niet.
Vorig jaar hadden we een goede reeks door het inbrengen van Martinez en Alvarez. Nico en Klaassen terug in het elftal kan helpen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het probleem veel dieper ligt, namelijk een gebrek aan creativiteit. We zijn goed als team, maar individueel houdt het niet over. Frenkie, Beek, Zyiech zijn wereldtop. Alvarez, Berghuis, Haller niet. In de CL maakt het niet uit omdat we dan tegen sterkere teams spelen en we een stuk degelijker zijn geworden. Tegen de kleintjes die zich ingraven hebben we wel een probleem. Dan komt het aan op baltempo en handelingssnelheid in de kleine ruimte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dank hiervoor; volledig mee eens. (Behalve dat het in de CL niet uitmaakt. Het gaat op dat niveau ook uitmaken.)

Ten Hag speelt het liefst met brekers en lopers op het middenveld. Wat dat betreft is hij toch een beetje een achterhaalde coach.

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 13, 2021 10:28 am

999 schreef:
ma dec 13, 2021 10:13 am
Je maakt in de CL 20 goals in 6 wedstrijden, en dat hadden er met gemak 26 kunnen zijn.Tegen betere tegenstanders als dat we inde NLD competitie punten hebben laten liggen.We hebben ook tegenstanders in de competitie met tig goals weer naar huis gestuurd, zelfs Psv..Was daar dan ook geen creativiteit ?.We roemde alle spelers, het systeem, EtH .En nu moet alles en het elftal weer op de shop, en moeten er spelers in die men eerst weer verfoeide. Vervolgens trekt EtH ook nog eens de verkeerde conclusie ?.

Gaat hier weer heel vlug, net als overigens eerdere seizoenen, de teksten van toen en nu zijn bijna 1 op 1, ook nog eens van dezelfde posters ..
Het zijn twee verschillende werelden, 999. In de CL kom je aan voetballen toe. Thuis in de Eredivisie moet je het anders aanpakken. Waarom vasthouden aan een systeem wat werkt in de CL maar niet in de competitie (in een groot aantal wedstrijden) ?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door 999 » ma dec 13, 2021 10:42 am

Lionel schreef:
ma dec 13, 2021 10:28 am
999 schreef:
ma dec 13, 2021 10:13 am
Je maakt in de CL 20 goals in 6 wedstrijden, en dat hadden er met gemak 26 kunnen zijn.Tegen betere tegenstanders als dat we inde NLD competitie punten hebben laten liggen.We hebben ook tegenstanders in de competitie met tig goals weer naar huis gestuurd, zelfs Psv..Was daar dan ook geen creativiteit ?.We roemde alle spelers, het systeem, EtH .En nu moet alles en het elftal weer op de shop, en moeten er spelers in die men eerst weer verfoeide. Vervolgens trekt EtH ook nog eens de verkeerde conclusie ?.

Gaat hier weer heel vlug, net als overigens eerdere seizoenen, de teksten van toen en nu zijn bijna 1 op 1, ook nog eens van dezelfde posters ..
Het zijn twee verschillende werelden, 999. In de CL kom je aan voetballen toe. Thuis in de Eredivisie moet je het anders aanpakken. Waarom vasthouden aan een systeem wat werkt in de CL maar niet in de competitie (in een groot aantal wedstrijden) ?
Voor mij is er met het systeem niks mis mee, eerdere seizoenen was dat ook niet het geval.Maar goed, nu is het toverwoord dus een ander systeem ... Jouw systeem natuurlijk want anders werkt het niet ...

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 13, 2021 10:48 am

Je ziet toch dat het niet werkt?

Het heeft niet alleen met mentaliteit te maken. En als dat wel zo is moet je daar als trainer mee aan de slag. Door bijvoorbeeld spelers die er weinig van bakken, te wisselen of op de tribune te plaatsen.

Overigens denk ik ook dat je als team flexibel moet omgaan met een systeem. Waarom zou je Alvarez plus twee centrale verdedigers opstellen thuis tegen GAE? Waarom zou je Haller opstellen in de spits als hij 1) niet kan koppen en 2) je amper lange ballen hoeft te spelen omdat je niet onder druk wordt gezet? Waarom stel je Blind op als je juist overlap op de vleugels nodig hebt? Waarom stel je een Rensch op die binnendoor komt en niet buitenom?
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door LucaS » ma dec 13, 2021 10:55 am

Het zou interessant zijn om Schuurs eens te proberen op de positie van Alvarez. Die brengt zoveel meer voetbal
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 13, 2021 11:26 am

Ook als hij wordt ingespeeld met zijn gezicht naar Pasveer?
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Yopii » ma dec 13, 2021 11:29 am

Trab schreef:
ma dec 13, 2021 9:10 am
Je kan niet iedere keer aankomen met het excuus dat de instelling niet goed was. 1 punt halen en nauwelijks kansen creeeren in thuiswedstrijden tegen go ahead, Utrecht en AZ kan gewoon niet.
Vorig jaar hadden we een goede reeks door het inbrengen van Martinez en Alvarez. Nico en Klaassen terug in het elftal kan helpen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het probleem veel dieper ligt, namelijk een gebrek aan creativiteit. We zijn goed als team, maar individueel houdt het niet over. Frenkie, Beek, Zyiech zijn wereldtop. Alvarez, Berghuis, Haller niet. In de CL maakt het niet uit omdat we dan tegen sterkere teams spelen en we een stuk degelijker zijn geworden. Tegen de kleintjes die zich ingraven hebben we wel een probleem. Dan komt het aan op baltempo en handelingssnelheid in de kleine ruimte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ha, tijd voor realisme na de euforie. :biggthumpup.gif:

CL-poule was niet al te sterk (geen echt topteam) en het zat ook bepaald niet tegen. Dit zal wel anders zijn in de achtste finale, mochten we inderdaad een team als Chelsea treffen. Typerend is dat Ziyech, die bij Ajax onomstreden is, daar op de bank zit. Chelsea heeft meer kwaliteit dan Ajax.

Loten we Chelsea of PSG, dan vliegen we er waarschijnlijk uit. Gaan we door, dan wacht in de kwartfinale een zware klus. Dan treffen we ongetwijfeld een favoriet.

Kwalitatief is Ajax wel beter dan andere teams in de Eredivisie, maar dan moet iedereen wel scherp zijn. Een keer niet meelopen (Antony) of duels slap aangaan (bijna iedereen) en het kwalitatieve voordeel is weg. De spelers moeten beseffen dat PakSchaal op 1 staat. De kans op het winnen van de CL is immers gering. Straks hebben we helemaal niets. Daar ben ik wel bang voor. Dan is de bankrekening gespekt, maar kunnen we komend seizoen (hooguit) VCL gaan spelen. Vergeet niet dat in tegenstelling tot voorheen F. vrij constant presteert.

Het positieve punt is, dat we na al dat suffe puntverlies nog steeds vlak achter PSV staan. Het kán dus wel. Echter, tegen de kakkies moet gewonnen worden. Anders breng je jezelf in de problemen.
Laatst gewijzigd door Yopii op ma dec 13, 2021 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door 999 » ma dec 13, 2021 11:40 am

Lionel schreef:
ma dec 13, 2021 10:48 am
Je ziet toch dat het niet werkt?

Het heeft niet alleen met mentaliteit te maken. En als dat wel zo is moet je daar als trainer mee aan de slag. Door bijvoorbeeld spelers die er weinig van bakken, te wisselen of op de tribune te plaatsen.

Overigens denk ik ook dat je als team flexibel moet omgaan met een systeem. Waarom zou je Alvarez plus twee centrale verdedigers opstellen thuis tegen GAE? Waarom zou je Haller opstellen in de spits als hij 1) niet kan koppen en 2) je amper lange ballen hoeft te spelen omdat je niet onder druk wordt gezet? Waarom stel je Blind op als je juist overlap op de vleugels nodig hebt? Waarom stel je een Rensch op die binnendoor komt en niet buitenom?
Wat is jou opstelling dan tegen deze tegenstanders die zich ingraven ?.

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 13, 2021 11:47 am

999 schreef:
ma dec 13, 2021 11:40 am
Lionel schreef:
ma dec 13, 2021 10:48 am
Je ziet toch dat het niet werkt?

Het heeft niet alleen met mentaliteit te maken. En als dat wel zo is moet je daar als trainer mee aan de slag. Door bijvoorbeeld spelers die er weinig van bakken, te wisselen of op de tribune te plaatsen.

Overigens denk ik ook dat je als team flexibel moet omgaan met een systeem. Waarom zou je Alvarez plus twee centrale verdedigers opstellen thuis tegen GAE? Waarom zou je Haller opstellen in de spits als hij 1) niet kan koppen en 2) je amper lange ballen hoeft te spelen omdat je niet onder druk wordt gezet? Waarom stel je Blind op als je juist overlap op de vleugels nodig hebt? Waarom stel je een Rensch op die binnendoor komt en niet buitenom?
Wat is jou opstelling dan tegen deze tegenstanders die zich ingraven ?.
Hangt echt af van verschillende factoren. Een AZ benader je toch ook wel anders dan een GAE. Maar ik vind dat Ajax het niet breed genoeg houdt. Rensch / Mazraoui zorgen veel te weinig voor overlap op rechts en op links is hetzelfde probleem met Blind. Ik zou daar Nico opstellen. Ook omdat hij wat meer drive met zich meebrengt dan Blind.

Ik zou Alvarez niet opstellen. Timber kan prima voor de verdediging spelen / inschuiven. Martinez kan dit ook. Blind centraal is ook nog een optie. Verder vraag ik mij af wat de bedoeling is met Haller. Duidelijk is dat hij ruimte nodig heeft. Maar die krijgt hij dus amper. Waarom stel je hem dan op?

Je kan prima met Tadic, Berghuis en Antony voorin spelen. Of Neres. Klaassen, Gravenberch en Blind / Timber erachter. Waarbij Klaassen niet als tweede spits komt te spelen.

Het gaat niet eens alleen om de opstelling of het systeem maar de opdrachten die je het team meegeeft. Antony wordt zovaak met een back in zijn rug aangespeeld, ter hoogte van de middenlijn. Laat hem nou veel dieper staan. En helemaal tegen de zijlijn. Of laat hem zwerven en zorg dat de rechtsback of Berghuis wat mij betreft het breed houdt.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door 999 » ma dec 13, 2021 11:49 am

Lionel schreef:
ma dec 13, 2021 11:47 am
999 schreef:
ma dec 13, 2021 11:40 am
Lionel schreef:
ma dec 13, 2021 10:48 am
Je ziet toch dat het niet werkt?

Het heeft niet alleen met mentaliteit te maken. En als dat wel zo is moet je daar als trainer mee aan de slag. Door bijvoorbeeld spelers die er weinig van bakken, te wisselen of op de tribune te plaatsen.

Overigens denk ik ook dat je als team flexibel moet omgaan met een systeem. Waarom zou je Alvarez plus twee centrale verdedigers opstellen thuis tegen GAE? Waarom zou je Haller opstellen in de spits als hij 1) niet kan koppen en 2) je amper lange ballen hoeft te spelen omdat je niet onder druk wordt gezet? Waarom stel je Blind op als je juist overlap op de vleugels nodig hebt? Waarom stel je een Rensch op die binnendoor komt en niet buitenom?
Wat is jou opstelling dan tegen deze tegenstanders die zich ingraven ?.
Hangt echt af van verschillende factoren. Een AZ benader je toch ook wel anders dan een GAE. Maar ik vind dat Ajax het niet breed genoeg houdt. Rensch / Mazraoui zorgen veel te weinig voor overlap op rechts en op links is hetzelfde probleem met Blind. Ik zou daar Nico opstellen. Ook omdat hij wat meer drive met zich meebrengt dan Blind.

Ik zou Alvarez niet opstellen. Timber kan prima voor de verdediging spelen / inschuiven. Martinez kan dit ook. Blind centraal is ook nog een optie. Verder vraag ik mij af wat de bedoeling is met Haller. Duidelijk is dat hij ruimte nodig heeft. Maar die krijgt hij dus amper. Waarom stel je hem dan op?

Je kan prima met Tadic, Berghuis en Antony voorin spelen. Of Neres. Klaassen, Gravenberch en Blind / Timber erachter. Waarbij Klaassen niet als tweede spits komt te spelen.

Het gaat niet eens alleen om de opstelling of het systeem maar de opdrachten die je het team meegeeft. Antony wordt zovaak met een back in zijn rug aangespeeld, ter hoogte van de middenlijn. Laat hem nou veel dieper staan. En helemaal tegen de zijlijn. Of laat hem zwerven en zorg dat de rechtsback of Berghuis wat mij betreft het breed houdt.
Zet ze is neer dan een opstelling ... opstelling wil ik zien die het probleem oplost tegen deze tegenstanders ..

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Lionel » ma dec 13, 2021 12:38 pm

Pasveer

Mazraoui - Timber - Martinez - Nico

Gravenberch

Berghuis - Klaassen

Antony - Tadic - Neres


Blind kan er nog in, Rensch ook. Maar nogmaals wijsneus, het gaat om de opdrachten die je ze meegeeft. De intentie. En techniek. Alleen al daarom zou ik nooit met Alvarez en Haller spelen.
IK GELOOF!!!!!!

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 12-12 16:45

Bericht door Mano » ma dec 13, 2021 12:40 pm

Lionel schreef:
ma dec 13, 2021 12:38 pm
Pasveer

Mazraoui - Timber - Martinez - Nico

Gravenberch

Berghuis - Klaassen

Antony - Tadic - Neres


Blind kan er nog in, Rensch ook. Maar nogmaals wijsneus, het gaat om de opdrachten die je ze meegeeft. De intentie. En techniek. Alleen al daarom zou ik nooit met Alvarez en Haller spelen.
en daarom zit jij op een forum en sta je niet voor de groep :biggrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Plaats reactie