PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Marillion » vr jan 21, 2022 6:37 pm

De confrontatie die gaat bepalen hoe de titelstrijd eruit komt te zien. Ajax terug in het zadel of niet? De herstart tegen FC Utrecht was bemoedigend maar we kopen er niets voor als we hier geen resultaat halen.

Ajax in dezelfde formatie als tegen FC Utrecht?
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Dubbel » vr jan 21, 2022 7:15 pm

Staat natuurlijk veel te vroeg op het programma. In april zou het een beslissende klap kunnen zijn maar nu gaat het alleen om de punten. Wel veel punten, 6 punten pot immers, maar kampioen wordt de ploeg die richting einde seizoen de zenuwen het best onder controle heeft en in die fase heeft een topper toch wat extra.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Marillion » vr jan 21, 2022 7:52 pm

Gooi ik er een ander cliché tegenaan. We kunnen de titel zondag niet winnen maar misschien wel verliezen?

Niet direct natuurlijk. Maar 4 punten haal je niet zomaar in. Zeker in combinatie met de vraag wat Europa nog brengt en of Ajax dan nog optimale focus heeft. Het is echt wel heel belangrijk om op voorsprong te komen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Nihad » vr jan 21, 2022 11:09 pm

Mwah zelfs met 4 punten is het nog niet over. In 2019 stonden we voorafgaand aan Ajax-PSV zelfs 5 punten achter in maart.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9024
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr jan 21, 2022 11:17 pm

Dit PSV lijkt me een ploeg die Europa gaat laten lopen als ze 4 punten voorstaan en vervolgens heel vaak met een luizige 1-0 of 2-1 de resterende competitiewedstrijden gaat winnen. Dus laten we vooral een dreun uitdelen daar.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Marillion » vr jan 21, 2022 11:29 pm

Nihad schreef:
vr jan 21, 2022 11:09 pm
Mwah zelfs met 4 punten is het nog niet over. In 2019 stonden we voorafgaand aan Ajax-PSV zelfs 5 punten achter in maart.
In punten is dat natuurlijk overbrugbaar. Maar ik ben bang dat de geest er dan langzaam uitgaat. Zeker als we nog een CL rondje overleven en PSV in Nederland blijft winnen. Ons puntenverlies concentreert zich dit jaar sterk rondom CL wedstrijden.

Als je eenmaal op voorsprong komt, ook al is het maar marginaal, dan slaat het gevoel weer om. Moet wel zeggen dat Utrecht uit goede hoop gaf. Het was weer een stuk meer gedreven. Het is natuurlijk eerder gelukt om de boel in de winterstop weer op de rails te krijgen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Marillion » za jan 22, 2022 11:00 am

Volgens het AD:

PSV: Drommel, Teze, Boscagli, Obispo, Mauro Júnior, Gutiérrez, Van Ginkel, Doan, Götze, Gakpo, Zahavi.
Ajax: Pasveer, Mazraoui, Timber, Martínez, Blind, Álvarez, Berghuis, Gravenberch, Antony, Brobbey, Tadic.

Lijkt me voor wat Ajax betreft in ieder geval juist. Waarom zou je veranderen na FC Utrecht uit? Als ik zo naar die elftallen kijk moeten we dit toch gewoon gaan winnen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Zuidema » za jan 22, 2022 11:52 am

LdJ over PSV-Ajax:
Ook Luuk de Jong is benieuwd naar de eredivisiekraker morgen tussen PSV en Ajax. Zijn oude club won voor het laatst de topper in competitieverband met De Jong in de spits. ,,We wonnen thuis 3-0 in het eerste seizoen onder Mark van Bommel, 2018/2019. Toen wonnen we de eerste dertien competitieduels.’’ PSV-Ajax van september 2018 was een duel waarin Ajax-coach Erik ten Hag Frenkie de Jong achterin zette en naamgenoot Luuk bij PSV als een nummer 10 de wedstrijd regisseerde. Hij scoorde en met zijn lengte won hij alle kopduels en lanceerde steeds aanvallers met veel snelheid, zoals Hirving Lozano en Steven Bergwijn.

,,Het werkte in mijn tijd vaak wel om Ajax met veel power, diepgang en direct spel te bestrijden’’, weet De Jong nog. ,,Je moet ze ontregelen en niet alleen maar inzakken. Benieuwd wat PSV nu kan.’’
Over een terugkeer naar PSV:
Begin dit seizoen zette De Jong een streep door een terugkeer naar Eindhoven. ,,Ik heb met John de Jong (technisch directeur, red.) besproken dat ik nog in het buitenland wilde blijven. Er was toen sprake van dat Barcelona misschien zou komen en anders wilde ik bij Sevilla blijven. Ik heb nog een aantal jaar te gaan in mijn carrière, het buitenland smaakt nog steeds naar meer. Als ik op een dag terug zou gaan naar Nederland, zit PSV het eerst in mijn gedachten. Ik ben ambassadeur van de club en het contact is goed. Maar ik heb niks gepland.’’
AD.nl (premium)

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10394
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door mattie » za jan 22, 2022 12:06 pm

Onze backs gaan het zwaar krijgen morgen..
Alvarez doet er verstandig aan om op de Maxicaanse manier Mario uit te schakelen..

Aanvallend moet Antony een makkie hebben..
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58584
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door 999 » za jan 22, 2022 12:35 pm

Schmidt vindt dat PSV veel van Ajax kan leren
Roger Schmidt

EINDHOVEN PSV-trainer Roger Schmidt kwam vlak voor de topper in eigen huis tegen Ajax met een paar opmerkelijke uitspraken. Er gaapt in zijn ogen nog een enorm gat met de landskampioen, maar de Eindhovense club slaagt er de laatste anderhalf jaar in om elke transferperiode weer wat dichterbij te sluipen. „We hebben nog een paar stappen te gaan”, zei Schmidt, die met de progressie niet ontevreden is. Op basis van dergelijke uitspraken vraag je je af waarom Schmidt dan al maanden met PSV over contractverlenging moet onderhandelen. PSV dichter bij Ajax brengen was een van de opdrachten die hij mee kreeg. Beide partijen volstaan voorlopig steeds met de mededeling dat het goede en constructieve gesprekken zijn en dat er van tijdsdruk geen sprake is.

Schmidt zegt dus dat PSV volop in opbouw is en er veel beter voor staat dan bij zijn aantreden anderhalf jaar geleden. „PSV kan leren van de manier waarop Ajax is gegroeid”, vindt hij. „De benadering is hetzelfde, al hebben we natuurlijk veel minder te besteden. We werken er keihard aan dat we steeds meer spelers van de eigen academie kunnen gebruiken. Daar voegen we leiderschap aan toe. Om het doel te bereiken hebben we nog een paar transferperiodes nodig. Natuurlijk dient Ajax als voorbeeld, maar PSV gaat als professionele club zijn eigen weg.”

Dat er nog een enorm gat is tussen PSV en Ajax geeft Schmidt grif toe. „Ajax heeft niet alleen meer budget, maar heeft dat ook goed besteed. Er staat een team met spelers met leiderschap en spelers uit de eigen opleiding. Bovendien is een groot deel van de ploeg al lang samen.”
’Ajax heeft meer automatismen’


Peter Hoekstra (48) zat oude club PSV dwars met Ajax in 1996: ’Ik maakte gelijk...’
door Robin Jongmans

AMSTERDAM Peter Hoekstra (48) hoeft niet lang na te denken over zijn meest memorabele PSV-Ajax. Begin 1996 kaapte Louis van Gaal de basisspeler na negen jaar PSV weg uit Eindhoven. Hoekstra werd in Amsterdam de vervanger van de lang geblesseerde Marc Overmars. „De eerstvolgende onderlinge wedstrijd was vervolgens in het Philips-stadion”, vertelt de pure linksbuiten. „PSV móést winnen om het gat van vijf punten nog te verkleinen. Het werd 1-1. Ik maakte gelijk…”

Op 6 april 1996, twee dagen na zijn 23e verjaardag, hoefde Hoekstra al niet op een warme ontvangst te rekenen. „De supporters waren al niet blij met me toen we aankwamen”, vertelt Hoekstra. „Maar het was allemaal wel te overzien, hoor. Toen waren er nog geen social media en telefoontjes, een heel andere tijd. Niet te vergelijken met wat bijvoorbeeld een Steven Berghuis is overkomen, al ligt dat natuurlijk nog weer anders. Voor mij was het destijds een geweldige kans. Omdat Overmars geblesseerd was, kreeg ik de tijd wedstrijden te spelen in een goed draaiend team. Ik haalde Oranje en mocht mee naar het EK die zomer. Dat was niet het meest succesvolle eindtoernooi, maar wel een mooie ervaring.”

Hoekstra, die zich momenteel binnen de jeugdopleiding van FC Groningen bezighoudt met de ontwikkeling van talenten, snapt dat het huidige Ajax de mensen wel eens laat terugdenken aan midden jaren negentig. Dat PSV zondag als koploper van de Eredivisie de topper ingaat, vindt hij niet vreemd. „PSV heeft natuurlijk ook geen slecht teampje, hè?”, zegt Hoekstra met gevoel voor understatement. „Ajax laat in hele grote mate zien waartoe ze in staat zijn, met mooi en aantrekkelijk voetbal, maar laat het liggen in de op het oog simpelere wedstrijden. PSV doet het wat zuiniger. Uiteindelijk verwacht ik wel dat Ajax kampioen wordt. Het heeft een bredere selectie, met toch wat meer klasse.”

De 5-voudig international kan qua voorkeur niet kiezen tussen Ajax of PSV. „Ik heb een gevoel bij beide clubs, het is niet dat ik met de ene club meer heb dan met de andere”, zegt Hoekstra. „Als ik puur als liefhebber praat, spreekt het Ajax-voetbal me meer aan. Zoals Ajax de laatste jaren speelt onder Erik ten Hag, dat vind ik echt genieten. Daar ga je voor zitten, zeker op Champions League-niveau, die wedstrijden herinner je je ook allemaal. Wat ik jammer vind bij PSV, is dat je het op hoog tempo vooruit spelen vanuit het middenveld zoals in het verleden, eigenlijk helemaal niet ziet. Teams zakken tegen PSV ook in, maar dan moet je toch andere dingen gaan verzinnen en je als goede trainer kunnen aanpassen. De nadruk ligt heel erg op het fysieke aspect, maar geregeld zijn belangrijke spelers geblesseerd. Met alle wisselingen verlies je ook automatismen, waar spelers en een elftal baat bij hebben. Dat heeft Ajax meer. Wat ik ook knap vind: Ajax haalt bijvoorbeeld spelers als Tadic en Haller, die ineens heel goed binnen de speelstijl en het type voetbal functioneren. Hoe ik deze spelers kende, had ik dat op voorhand niet zo snel verwacht. Ik verwacht dat Ajax zondag ook de overhand zal hebben en wint.”
Van Axel Dongen mee naar Eindhoven


AMSTERDAM Ajax heeft een vrijwel complete groep voor de topper tegen PSV. Alleen de langdurig geblesseerde Maarten Stekelenburg, Mohammed Kudus en Sean Klaiber en Afrika Cup-deelnemer Sébastien Haller zijn er nog niet bij. Trainer Erik ten Hag heeft aangegeven dat jeugdig talent Amourricho van Axel Dongen ook tegen PSV deel uitmaakt van de wedstrijdselectie.

De pas 17-jarige Van Axel Dongen is een van de spelers die Ten Hag beschouwt als optie om de aanval te versterken zolang de vacature van de naar Shakhtar Donetsk vertrokken David Neres niet is ingevuld. ,,Er zijn altijd bepaalde posities die moeten worden ingevuld. Dat kan van buitenaf, maar Ajax heeft ook een goede jeugdopleiding, dus het kan ook van intern komen”, aldus de Ajax-trainer, die de optie openhoudt dat er geen buitenspeler meer bijkomt, als de pogingen om Steven Bergwijn bij Tottenham Hotspur los te weken geen resultaat opleveren. ,,Het heeft ermee te maken wat mogelijk is. We kijken ook zeker intern. We hebben ook niet voor niets Mohamed Daramy gehaald.”

Ten Hag hoopt in de slotweek van de transferwindow Nicolas Tagliafico binnenboord te kunnen houden. ,,Ik zal er zeker voor vechten om hem te behouden.”
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Marillion » za jan 22, 2022 12:37 pm

Bij PSV moet het in principe vooral van Gakpo komen. Neem aan dat Ten Hag erover zal nadenken hoe dat de bestrijden met deze formatie.

En Zahavi heeft tegen Ajax al meerdere keren gescoord. Heeft nu niet echt wedstrijdritme maar die jongen is natuurlijk wel gevaarlijk voor het doel.

Bij Ajax verwacht ik inderdaad veel van Antony maar ook Tadic en Berghuis waren vorige week weer goed en belangrijk. Plus Brobbey uiteraard. Nog een keer belangrijke doelpunten maken en zijn huurperiode is al een succes.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58584
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door 999 » za jan 22, 2022 12:47 pm

’Trainer krijgt weinig tijd’
Jaap Stam blikt terug op zijn ervaringen in de Verenigde Staten en eerder bij Feyenoord in de Eredivisie.

FOTO RENÉ BOUWMAN

INTERVIEW Jaap Stam ziet wel de hand van Ten Hag bij Ajax, die van Schmidt minder bij PSV

Met grote interesse bekijkt Jaap Stam zondag PSV-Ajax, de twee Nederlandse topclubs waarvoor hij heeft gespeeld. Tevens volgt hij Feyenoord op de voet. Stam was er zelf trainer en nu is zijn oud-pupil bij PEC Zwolle, Arne Slot, oefenmeester in De Kuip. „Ik ben altijd benieuwd of ik de hand van de trainer kan ontdekken en welke ideeën hij heeft om tot aanvallen en kansen te komen. Bij Erik ten Hag en Slot is dat heel duidelijk, bij Roger Schmidt heb ik daar een minder beeld van.”


door Valentijn Driessen

Bijna vier maanden is Jaap Stam terug in Nederland. Eind september vorig seizoen werd hij ontslagen bij het Amerikaanse Cincinnati na ruim een jaar, verdeeld over twee seizoenen, voornamelijk onderin de Major League Soccer te hebben gebungeld.

„Vanwege privéredenen en de onmogelijkheden bij de club had ik al aangegeven aan het einde van het Amerikaanse seizoen in oktober 2021 te zullen vertrekken. Blijkbaar wilde de clubleiding geen gezichtsverlies lijden en hoewel er niets meer op het spel stond, werd ik een maand voor het einde van mijn contract ontslagen.”

Als Stam vertelt over zijn Amerikaanse avontuur klinkt hij gelaten. Het is zeker niet geworden wat hij ervan had verwacht. ’Teleurstellend’ is zijn kwalificatie. „Toen ik als opvolger van Ron Jans werd benaderd, hield general manager Gerard Nijkamp me een mooi sportief verhaal voor. Ik kende Nijkamp nog van PEC Zwolle. Het liep helaas niet zoals voorgespiegeld.”

Met hoge verwachtingen trok Stam de grote plas over. Het land Amerika heeft hem altijd getrokken en een mooi avontuur lonkte nadat hij Feyenoord in het najaar van 2019 de rug had toegekeerd. Een competitie in bloei, mooie stadions, groeiende publieke interesse, een topsportklimaat en de kans om zijn stempel op Cincinatti te drukken. „Het klonk goed, maar we misten kwaliteit. Als afspraken niet worden nagekomen, maar wel verzorgd aanvallend voetbal vanuit goed positiespel wordt verwacht, dan is dat niet eenvoudig. De investeringen in ons trainingscomplex en stadion kregen de prioriteit boven het halen van goede spelers.”

Stam merkte dat zijn wensen nauwelijks werden ingewilligd en zo verliep het tweede seizoen na een aanvankelijk redelijke start opnieuw moeizaam. Waarbij corona het allemaal niet gemakkelijker maakte. Zeker privé niet. „Mijn vrouw kwam tijdens het eerste seizoen af en toe over en het tweede jaar mocht ze komen met m’n twee zonen. Ze konden alleen geen kant op, omdat de verlenging van het visum, ondanks de toezegging dat dit goed zou komen, 18 maanden op zich zou laten wachten. Zonder visum was er weinig mogelijk en konden onze jongens ook niet naar school. Mijn dochter kon als 21-jarige helemaal die kant niet op. Op die leeftijd word je geacht niet afhankelijk te zijn van je ouders en dus kreeg ze geen visum. En als toerist was ze niet welkom vanwege de strenge coronamaatregelen.”

„Spijt? Nee, dat niet. Omdat ik ook geen concessies heb gedaan aan mijn manier van werken en mijn ideeën. Dat is me niet altijd in dank afgenomen door de GM en dat leidde regelmatig tot fricties met Nijkamp. Ik denk te weten wat nodig is om een bepaald niveau te halen. Wil je dat niveau aantikken, dan ben je mede afhankelijk van het werk van de mensen om je heen. Te vaak gebeurde niet wat ik aangaf. Als je aangedragen spelers, die passen bij je speelstijl en haalbaar zijn qua budget, elders ziet uitblinken, is dat best frustrerend.”

FEYENOORD

Directeur Jan de Jong en technisch directeur Martin van Geel strikten Jaap Stam in het voorjaar van 2019 voor Feyenoord als opvolger van de succesvolle Giovanni van Bronckhorst. Met het idee om een aantrekkelijkere aanvallende speelstijl te introduceren met verzorgd voetbal verder van de eigen goal. Van Bronckhorst won veel, maar de amusementswaarde liet te wensen over in de ogen van de beleidsbepalers en het Legioen.

De Jong en Van Geel vielen voor de manier waarop Stam zo’n aantrekkelijkere manier van spelen in de praktijk bracht bij PEC Zwolle. „Ik wilde en moest die omslag gaan maken in De Kuip. Dat kost tijd omdat er spelers waren verkocht, terwijl adequate vervangers ontbraken. Veel spelers waren niet fit genoeg voor die omslag en het intensievere spel.” Al snel pakten de twee directeuren hun biezen en kwam Stam alleen te staan bij de Stadionclub. „Toen de prestaties tegenvielen, voelde ik het sfeertje rondom de club richting mij veranderen, waardoor presteren en tijd krijgen voor de opbouw moeilijk zou worden.”

Na een zware 4-0 nederlaag bij Ajax in oktober 2019 vertrok Stam en zag hij dat zijn opvolger Dick Advocaat alles weer terugdraaide. „Ik wist ook dat Feyenoord kwetsbaar was, maar we hadden een visie uitgestippeld. Nee, ik wilde niet terug naar die oude stijl. Daar sta ik niet achter.”

Als Stam naar het Feyenoord van nu kijkt, ziet hij een ploeg die gelijkenissen vertoont met zijn voetbalstijl. „Inmiddels is er veel veranderd binnen de club en de selectie. Het besef is doorgedrongen dat er iets moest gebeuren qua speelstijl en er zijn versterkingen gehaald, die de kwaliteiten hebben om te spelen zoals Slot speelt met Feyenoord.” Stam zag de ploeg in een flow komen afgelopen maanden. De nederlaag tegen Vitesse was een tegenvaller. „Je zag dat iedereen in de nieuwe speelwijze ging geloven omdat je daardoor wedstrijden won, ook die je eigenlijk niet zo snel zou kunnen winnen.”

Stam kent Slot uit hun gezamenlijke periode bij PEC Zwolle, waar Stam trainer was en Slot speler. „Hij compenseerde zijn gebrek aan snelheid met slimheid. Arne verdient alle credits voor de stappen die Feyenoord maakt. Het is geen incident, want bij AZ en daarvoor Cambuur Leeuwarden kreeg hij dat ook voor elkaar. Al blijf je als trainer uiteindelijk altijd afhankelijk van de kwaliteiten van je spelers en of je een kans krijgt op dat niveau.”

Met Ten Hag en Slot lijkt ons land weer twee trainers te hebben die het Nederlandse trainersgilde in het buitenland weer op de kaart kunnen zetten. Succes in de Eredivisie biedt geen enkele garantie, weet Stam. De voorbeelden liggen voor het oprapen met Frank de Boer, Phillip Cocu en Mark van Bommel. Stam – ooit trainer van Reading – weet zelf dat het niet meevalt. „Toch gaat het te ver om ons in één categorie te plaatsen. We hebben weliswaar allemaal met elkaar gespeeld, maar zijn verschillende trainers. Het hangt ook af van van welke club je traint, je manier van managen en de kwaliteit van je spelers. Je bent tevens afhankelijk van de leidinggevenden om je heen. Daarbij krijg je weinig tijd en wordt direct resultaat geëist.”

Maar het maakt nogal wat uit of je zoals in de Eredivisie met veel jonge spelers werkt of dat je bij Manchester United een groep hebt met Pogba, Ronaldo, Fernandes en Cavani. Dat vraagt een andere manier van managen. Oudere, ervaren jongens in de top hebben hun eigen mening. Die moet je echt overtuigen van je filosofie alvorens ze het voor je uitvoeren.” Zulke topspelers kijken anders naar een trainer volgens Stam. „Ze verwachten meer van je, wat je brengt, zegt en hoe je met ze omgaat. Het zijn geen kinderen.” De Eredivisie ziet Stam in vergelijking met de competities in Engeland, Spanje, Duitsland, Italië en zelfs Frankrijk als het kleinere broertje. „Zo gemakkelijk als Ajax, PSV en Feyenoord hun wedstrijden winnen, zie je niet in die grote competities. Daar moet je iedere drie dagen alles geven. In Nederland is het kwaliteitsverschil zo groot dat je spelers zonder risico rust kunt geven.”

Stam denkt dat het één van de redenen is waarom Nederlandse clubs het goed doen in de Europese bekertoernooien. „Ze zijn beter uitgerust, maar het is natuurlijk ook de manier van spelen. Tegelijk ligt bij de mindere intensiteit de oorzaak van het falen van veel spelers, die de Eredivisie verruilen voor een topcompetitie. In Engeland moet je acht van de tien keer 100% geven, in Nederland tweemaal op tien duels. De inhoud ontbreekt vaak bij spelers als ze de overstap maken vanuit de Eredivisie. Met kleinere tussenstapjes heb je meer kans van slagen. Zie Virgil van Dijk, die na FC Groningen koos voor Celtic, naar Southampton ging en daarna pas bij Liverpool binnenstapte. Of Wijnaldum die bij Liverpool terecht komt via PSV en Newcastle United. Of Stefan de Vrij via Feyenoord naar Lazio Roma en vervolgens naar Internazionale. Jongens als Hakim Ziyech, Steven Bergwijn, Donny van de Beek en Memphis Depay hebben het een stuk moeilijker alhoewel Ziyech steeds bepalender wordt voor Chelsea. Soms is het ook afhankelijk van de trainer. Depay deed het goed bij Olympique Lyon, maar bij FC Barcelona gaat het een stuk minder. Denzel Dumfries ontpopt zich als een uitzondering. Afkomstig van PSV komt hij nu bovendrijven na een moeizame start bij Inter.”

Een klein voorbehoud bij de Europese prestaties van de Nederlandse clubs is trouwens op z’n plaats denkt Stam. „Alleen Ajax speelt Champions League terwijl PSV, Feyenoord, AZ en Vitesse uitkomen in de Conference League, het derde bekertoernooi van Europa.”
’PSV mist de frivoliteit van Ajax’
Van 2014 tot en met 2016 leidde Jaap Stam Jong Ajax en was de filosofie in Amsterdam nog dat het ontwikkelen en doorstroming van jeugdspelers voorop stond. In de geest van Johan Cruijff. Er werd slechts mondjesmaat geïnvesteerd. „Toen zeiden we met Edwin (Van der Sar) en Marc (Overmars) vaak al: willen we naar de Europese top, dan moet je investeren. Enige jaren daarna heeft Ajax die omslag gemaakt. Vanaf dat moment is het snel gegaan. Nu zie je een ideale mix van eigen talent en aankopen, een goede leeftijdsopbouw in de selectie en enkele ervaren spelers van internationaal kaliber zoals Dusan Tadic en Daley Blind. Daarom doet Ajax niet alleen nationaal, maar ook Europees mee.”

PSV is wisselvalliger in de manier van spelen in de ogen van Stam en de ploeg mist de frivoliteit van Ajax. „Je ziet dat trainer Roger Schmidt uit de Red Bull-school komt. Hij staat een speelstijl voor met hoge intensiteit en veel beweging. Zoals hij de posities invult, vind ik het minder leuk om naar te kijken.”

De snelheid op de vleugels met spelers als Cody Gakpo en Noni Madueke bevalt Stam wel. „Ik kijk graag hoe een trainer zijn elftal het positiespel laat spelen en hoe het combinatievoetbal is verzorgd. De patronen, de loopvormen, of de trainer zijn elftal met een idee laat spelen of dat het aanvallen meer op toeval is gebaseerd. Dat gevoel krijg ik meer bij PSV dan bij Ajax. PSV speelt vaak vanuit de omschakeling, maar staat wel eerste in de competitie. Tegelijk beschikt Schmidt over een ploeg met zoveel individuele kwaliteit dat PSV in de Eredivisie vrij eenvoudig het verschil maakt.”
Brobbey of Haller, het is om het even
De oplossingen voor de topper PSV-Ajax moeten komen van PSV-trainer Roger Schmidt. Van Ajax weet iedereen wie er speelt, hoe er wordt gespeeld en dat de ploeg van Erik ten Hag in vorm is. Weliswaar stelde FC Utrecht heel weinig voor, zoals Ajax zich presenteerde in het eerste duel na de winterstop en de scherpte die alle spelers aan de dag legden, liet zien dat Ajax klaar is voor de topper in Eindhoven.

Of Brian Brobbey nu speelt, of Sébastien Haller, dat maakt weinig uit. Dat is om het even. Iedere spits bij Ajax hoeft de ballen er eigenlijk alleen maar in te lopen met aangevers zoals Dusan Tadic, Steven Berghuis en Antony. Door de zwakte van de Eredivisie maakt het zelfs weinig uit dat Brobbey nauwelijks aan spelen is toegekomen bij RB Leipzig afgelopen half jaar. Sportief trouwens een onbegrijpelijke keuze dat je als product van de jeugdopleiding van Ajax de stap maakt naar het hardrenvoetbal in Duitsland. Maar financieel is het ongetwijfeld een heel wijs besluit geweest.

PSV is zoals zo vaak afgelopen anderhalf jaar omgeven door een hoop vraagtekens. Het moment dat je vooraf kan zeggen dat PSV er gewoon staat voor een topwedstrijd, ontbreekt ook ditmaal.

Schmidt klaagde over de gebrekkige voorbereiding. Hij zal doelen op het wegvallen van André Ramalho, het stoppen van Davy Pröpper, de afwezigheid vanwege de Afrika Cup van Ibrahim Sangaré, Eran Zahavi die terugkomt van een blessure evenals Noni Madueke, doelman Joël Drommel die nog steeds geen zekerheidje is en de late komst van Joey Veerman. Hij is met zijn creativiteit aan de bal zeker een versterking voor PSV.

Voor het middenveld moet Schmidt een puzzel leggen met of zonder Veerman. Kiest hij voor Veerman samen met Mario Götze en Guti, dan heeft PSV veel voetbal in de middenlinie, maar is de kans groot dat de ploeg wordt overlopen door Ajax. Normaal valt de keus van Schmidt op Marco van Ginkel ten koste van Veerman. Hij sprak over een proces bij het brengen van Veerman. Götze is onomstreden bij Schmidt.

Sangaré wordt in Eindhoven harder gemist dan Haller in Amsterdam. Hij brengt veel power, fysiek en dat moet nu van Van Ginkel komen. Dat is toch een niveautje minder. Sangaré begon trouwens wel steeds beter te voetballen. Overigens maakte hij zich ten onrechte steeds vaker wijs dat het zo lekker ging dat hij dacht elke keer de beslissende bal te kunnen en moeten geven.

Wat PSV zomaar kan opbreken, is doelman Drommel, die al de nodige punten heeft verspeeld voor PSV. Tegen Telstar dook hij weer onder een voorzet door. Hij oogt zo onzeker bij iedere hoge bal van de flanken. Op Yvon Mvogo was vorig seizoen aanvankelijk de nodige kritiek, maar die was achteraf gezien niet zo kwetsbaar als Drommel en verspeelde minder punten voor PSV.

Dan nog de linksachter Mauro Junior, die het moet opnemen tegen Antony. Geen echte verdediger. Hetzelfde geldt ook voor zijn concurrent Philipp Max. De Braziliaan zal zich wel willen bewijzen tegen zijn landgenoot bij Ajax en tegelijk weet iedereen dat Antony het lastig heeft tegen kleine bijtertjes als Tyrell Malacia van Feyenoord en Owen Wijndal van AZ. Aan de andere kant staat Daley Blind. Benieuwd hoe Schmidt hem gaat bespelen, want hij kan in de opbouw het verschil maken voor Ajax. Met de snelle Yorbe Vertessen geef je het initiatief wat weg, maar de Belg is wel iemand die met zijn diepgang kan profiteren van Blinds kwetsbaarheid. Ritsu Doan is een betere voetballer; hij is minder dreigend in de diepte.

Alles bij elkaar opgeteld zie je dat vooral Schmidt oplossingen moet bedenken voor PSV. Bij Ajax is alles wel duidelijk.
Kieft, De T.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Jöhnk » za jan 22, 2022 8:16 pm

Ontzettend belangrijke pot. Deze moet je winnen om niet met een knagend rotgevoel achter de feiten aan te blijven lopen.

Ik lees overal dat PSV niet zoveel voorstelt. Dat mag Ajax dan morgen aantonen. Ik ben benieuwd.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Andriy Demchenko » za jan 22, 2022 9:03 pm

Jöhnk schreef:
za jan 22, 2022 8:16 pm
Ontzettend belangrijke pot. Deze moet je winnen om niet met een knagend rotgevoel achter de feiten aan te blijven lopen.

Ik lees overal dat PSV niet zoveel voorstelt. Dat mag Ajax dan morgen aantonen. Ik ben benieuwd.
We moeten PSV niet onderschatten, ook vorig jaar verrasten ze ons in de wedstrijd.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Historicus » za jan 22, 2022 9:45 pm

Andriy Demchenko schreef:
za jan 22, 2022 9:03 pm
Jöhnk schreef:
za jan 22, 2022 8:16 pm
Ontzettend belangrijke pot. Deze moet je winnen om niet met een knagend rotgevoel achter de feiten aan te blijven lopen.

Ik lees overal dat PSV niet zoveel voorstelt. Dat mag Ajax dan morgen aantonen. Ik ben benieuwd.
We moeten PSV niet onderschatten, ook vorig jaar verrasten ze ons in de wedstrijd.
Sterker nog: ze hebben ons dit seizoen in de Arena nog met 0-4 verslagen.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Historicus » za jan 22, 2022 9:48 pm

NOS Teletekst meldt: "Haller en Onana (Ajax) en Sangaré (PSV) zijn er niet bij (Afrika Cup).

Is Kuduz dan toch niet naar de Afrika Cup?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Marillion » za jan 22, 2022 9:52 pm

Historicus schreef:
za jan 22, 2022 9:45 pm
Andriy Demchenko schreef:
za jan 22, 2022 9:03 pm
Jöhnk schreef:
za jan 22, 2022 8:16 pm
Ontzettend belangrijke pot. Deze moet je winnen om niet met een knagend rotgevoel achter de feiten aan te blijven lopen.

Ik lees overal dat PSV niet zoveel voorstelt. Dat mag Ajax dan morgen aantonen. Ik ben benieuwd.
We moeten PSV niet onderschatten, ook vorig jaar verrasten ze ons in de wedstrijd.
Sterker nog: ze hebben ons dit seizoen in de Arena nog met 0-4 verslagen.
Zeker niet onderschatten. We staan gewoon 2e achter ze en inderdaad al een keer verloren.

Ik denk wel dat Ajax in goede doen echt beter is. En de wedstrijd tegen FC Utrecht heeft wat vertrouwen gegeven. Was deze voor de winterstop gespeeld dan was ik op voorhand minder enthousiast.

Dat PSV Sangare mist is wel een aderlating. Is langzaam beter gaan spelen. Beetje hun Alvarez.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Jinne » za jan 22, 2022 10:03 pm

Historicus schreef:
za jan 22, 2022 9:48 pm
NOS Teletekst meldt: "Haller en Onana (Ajax) en Sangaré (PSV) zijn er niet bij (Afrika Cup).

Is Kuduz dan toch niet naar de Afrika Cup?
Ghana is al uitgeschakeld
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58584
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door 999 » zo jan 23, 2022 11:21 am

Vermoedelijke opstelling: Opnieuw de gebruikelijke namen in de basis
Het Algemeen Dagblad verwacht dat Erik ten Hag tegen PSV weer voor de gebruikelijke namen zal kiezen. Dezelfde elf spelers die een week geleden veel te sterk waren voor FC Utrecht krijgen tegen PSV ook weer het vertrouwen.

Vermoedelijke opstelling PSV: Drommel, Teze, Boscagli, Obispo, Mauro Júnior, Gutiérrez, Van Ginkel, Doan, Götze, Gakpo, Zahavi

Vermoedelijke opstelling Ajax: Pasveer, Mazraoui, Timber, Martínez, Blind, Álvarez, Berghuis, Gravenberch, Antony, Brobbey, Tadic

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Toppie » zo jan 23, 2022 12:11 pm

2-1' :blush.gif: 😬

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Gaizka1985 » zo jan 23, 2022 12:14 pm

Wij hebben op iedere positie een betere speler, alleen Gakpo zou in aanmerking komen voor een basisplaats.

Ik verwacht geen problemen, 0-3!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Jöhnk » zo jan 23, 2022 12:39 pm

Ik verwacht wel problemen maar hopelijk winnen we toch. 1-2.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Historicus » zo jan 23, 2022 12:41 pm

Jinne schreef:
za jan 22, 2022 10:03 pm
Historicus schreef:
za jan 22, 2022 9:48 pm
NOS Teletekst meldt: "Haller en Onana (Ajax) en Sangaré (PSV) zijn er niet bij (Afrika Cup).

Is Kuduz dan toch niet naar de Afrika Cup?
Ghana is al uitgeschakeld
Daar had ik geen weet van. Heb alleen gelezen ergens dat Kameroen door de poulefase was. Het toernooi leeft niet echt bij me, hoewel het misschien best leuke duels zijn.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10238
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door WP_Legend » zo jan 23, 2022 1:33 pm

Wat is het idee van 2 keepers op de bank? Zowel Gorter als Setford?

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: PSV - Ajax (Eredivisie) 23-01-2022 14:30

Bericht door Rooie » zo jan 23, 2022 1:36 pm

Blind zonder directe tegenstander? Van tevoren zou je toch verwachten dat je daar snelheid tegenover wil zetten als trainer van de tegenstander.

Plaats reactie