PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door peter » di aug 02, 2022 10:30 am

Iets wat we nog niet hebben besproken is hoe Schreuder het neerzet gedurende een wedstrijd. Nu waren er tal van momenten (goals, rode kaart) die er wellicht toe bij droegen dat je moest ingrijpen, maar ik schrok wel een beetje van de konijnen die uit de hoge hoed werden getoverd. Je was voetballend superieur aan die lui, maar we gingen op een gegeven moment wel met hele vreemde 'concepten' spelen. Volgens mij gebeurde dat al voorafgaand aan de rode kaart, maar je zag op een gegeven moment zelfs Tadic als rechtsback staan en Klaassen kwam voor Timber, waardoor Alvarez naar achteren werd gehaald. Of waren dat moment opnames toen het gewoon even verkeerd stond? Ik heb die laatste minuten ervaren als een flipperkast qua systemen en poppetjes, maar wellicht dat iemand er een heldere lijn in zag. Ik vond het al met al erg chaotisch en ongestructureerd ogen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door 999 » di aug 02, 2022 10:32 am

Dat waren moment opnames ...

Yopii
Berichten: 17885
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door Yopii » di aug 02, 2022 11:39 am

Ik heb niets van die wedstrijd gezien, dat vooropgesteld, maar is dat niet gewoon een kwestie van onwennigheid? Ajax heeft nogal wat nieuwe spelers.

Heb vooraf al gezegd, voor mij is de JCS een oefenpotje. Aan het einde van de rit boeit het niemand of je die nepschaal gewonnen hebt of niet.

Ik begrijp dan ook niet dat PSV voluit ging, dat lijkt me niet zo slim. Daarbij moet Van Nistelrooij zich meer zorgen maken dan Schreuder: PSV gaf drie doelpunten weg, en scoorde vooral door de fouten van Ajax, zo te lezen. Drie doelpunten weggeven in één wedstrijd tegen Monaco en het wordt opnieuw geen CL.

Ajax heeft een licht programma in het begin en kan in principe in het ritme komen. Met de jongens die wij voorin hebben, moeten we toch scoren tegen Fortuna en zo? :confused.gif:
je zag op een gegeven moment zelfs Tadic als rechtsback staan
Dat tekent zijn motivatie. Hij kan ook ergens hoog op het veld gaan staan kijken.
Natuurlijk moet het zo niet, maar de nabespreking is ervoor om zulke dingen aan de orde te spelen. Dit team heeft nog amper in deze samenstelling gespeeld, dus het is logisch dat het nog zoekende is.

Kortom, geef het wat tijd en oordeel dan... De focus heeft nooit op nú gelegen, in tegenstelling tot bij PSV. PSV moet er staan vanavond.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door Jöhnk » di aug 02, 2022 11:45 am

Ik vond PSV geen sterke indruk maken. Veel fouten in de passing, slecht verdedigen…

Die keeper van hen leek me trouwens best goed. Benieuwd hoe ze het vanavond doen.

Yopii
Berichten: 17885
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door Yopii » di aug 02, 2022 11:54 am

Die Hoever kan er weinig van, toch?

Zoveel indruk maakte hij niet bij Ajax in de jeugd. Hij had heel weinig feeling en visie, vond ik toen. (Fysiek was hij toen nog wel aardig, daar kicken die Engelse clubs op.)

Zulke jongens leren het nooit. Nog niet binnen bij PSV of hij roept dat Ajax hem destijds te weinig respect gaf en zo. Wacht daar nou even mee, denk ik dan... Straks geeft iedereen Ajax nog gelijk. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door peter » di aug 02, 2022 12:19 pm

Jöhnk schreef:
di aug 02, 2022 11:45 am
Ik vond PSV geen sterke indruk maken. Veel fouten in de passing, slecht verdedigen…

Die keeper van hen leek me trouwens best goed. Benieuwd hoe ze het vanavond doen.
Ja vond je? Ik vond die gozer ook onrustig. Wegboksen van ballen en ook meevoetballend vond ik het onrustig.

Yopii
Berichten: 17885
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door Yopii » di aug 02, 2022 12:40 pm

Daley Blind kwam met een mooie wedstrijdanalyse, zeg. Eerst had Ajax onverdiend verloren, daarna stelde de nederlaag niets voor in vergelijking met het leed van Haller.

Zeg dan niets. :excited.gif:

De nederlaag was natuurlijk verdiend. Als je vijf (!) goals weggeeft, heb je niets te zeggen.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door Nihad » di aug 02, 2022 1:18 pm

Jammer dat Daley niet meer op zijn vader lijkt of is gaan kijken. Danny Blind was altijd heel tactisch voor de camera.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door 999 » ma aug 22, 2022 4:05 pm

Halsema: PSV-supporters niet welkom bij volgende Ajax-PSV vanwege antisemitische spreekkoren
PSV-supporters zijn niet welkom in de Johan Cruijff Arena bij de eerstvolgende wedstrijd tegen Ajax. Dat heeft burgemeester Femke Halsema de Eindhovense club vrijdag per brief laat weten, nadat bij de strijd om de Johan Cruijffschaal eind juli antisemitische spreekkoren klonken.

Tim Wagemakers22 augustus 2022, 16:29
Halsema constateert dat terugkijkend vanaf 2017 bij iedere wedstrijd sprake is geweest ‘van het roepen van leuzen als “Alle Joden aan het gas.”’

‘De maat is vol,’ schrijft burgemeester Halsema namens de Amsterdamse driehoek (burgemeester, korpschef en hoofdofficier van justitie) in een afgelopen vrijdag verstuurde brief aan PSV-directeur Marcel Brands. ‘Ondanks herhaalde waarschuwingen, werden tijdens de wedstrijd opnieuw door een grote groep PSV-supporters massaal en langdurig (antisemitische) spreekkoren, kwetsende liederen en zeer onsmakelijke verwensingen (...) aan een aantal Ajaxspelers ten gehore gebracht.’ Ook vonden er vernielingen plaats aan veiligheidsnetten en de toiletten.

Halsema constateert dat vanaf 2017 bij iedere wedstrijd sprake is geweest ‘van het roepen van leuzen als “Alle Joden aan het gas.”’ In eerdere brieven aan PSV, Ajax, de KNVB en de driehoek van Eindhoven, is er volgens Halsema al gewaarschuwd dat bij herhaling van de spreekkoren maatregelen genomen zouden worden. ‘Zelfs in de bussen waarmee de PSV–supporters naar Amsterdam werden vervoerd zijn ze gewezen (...) op de mogelijke consequenties van ontoelaatbare spreekkoren en gedrag.’

Doodsverwensingen
Ondanks de waarschuwingen, klonken er tijdens de wedstrijd om de Johan Cruijffschaal – door PSV met 3-5 gewonnen – weer langdurig antisemitische spreekkoren. Ook werden er doodsverwensingen aan spelers Mohamed Ihattaren en Steven Bergwijn geuit. Er is op dat moment overwogen het spel stil te leggen, maar omdat de spreekkoren uiteindelijk ophielden is dat niet gebeurd, zo schrijft de burgemeester. ‘De afdronk van de wedstrijd is door de wanstaltige spreekkoren echter heel erg wrang.’

Toch blijft het gedrag niet zonder consequenties. De aankomende competitiewedstrijd tussen Ajax en PSV in de Johan Cruijff Arena op 6 november zal zonder PSV-supporters gespeeld worden. Daarna zal door de Amsterdamse driehoek opnieuw een afweging gemaakt worden over het eventueel ‘stapsgewijs’ weer toelaten van supporters.
Het Parool.
Laatst gewijzigd door 999 op ma aug 22, 2022 4:09 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13364
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door Arthur » ma aug 22, 2022 4:07 pm

Goh, zou PSV dit accepteren of gaan ze een reden bedenken waarom Ajaxfans dan ook niet naar Eindhoven mogen?

wimpey
Berichten: 51691
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PSV - Ajax, Johan Cruijff Schaal, zaterdag 30 juli (20:00 uur)

Bericht door wimpey » ma aug 22, 2022 4:27 pm

Heel goed. Thuis tegen Monaco laatst (!!) waren ze ook weer Joden aan het verbranden. Aanpakken dat schorem.

Plaats reactie