AFC Ajax - SC Heerenveen; tien september 18.45u Eredivisie

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - SC Heerenveen; tien september 18.45u Eredivisie

Bericht door wimpey » ma sep 12, 2022 10:13 am

Liberty schreef:
ma sep 12, 2022 10:06 am
Dan heeft scholletje het toch maar goed gezien..... :hypocrite.gif:
Die werkt volgens Lucas (niet Ocampos) niet voor Ajax. Ook niet achter de coulissen.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12831
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: AFC Ajax - SC Heerenveen; tien september 18.45u Eredivisie

Bericht door Liberty » ma sep 12, 2022 10:15 am

wimpey schreef:
ma sep 12, 2022 10:13 am
Liberty schreef:
ma sep 12, 2022 10:06 am
Dan heeft scholletje het toch maar goed gezien..... :hypocrite.gif:
Die werkt volgens Lucas (niet Ocampos) niet voor Ajax. Ook niet achter de coulissen.
En volgens jou wel.

Dan verdient hij toch wel wat krediet voor het tegenhouden van deze transfer van 20 miljoen.
Tijd voor iets nieuws.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - SC Heerenveen; tien september 18.45u Eredivisie

Bericht door Marillion » ma sep 12, 2022 10:44 am

Het was in ieder geval een volstrekt logisch besluit gezien de samenstelling van onze selectie én de recente prestaties van die jongen bij Sevilla.

Eigenlijk is die huurovereenkomst ook nog duur betaald. Maar goed, misschien hebben we hem nog een keer nodig als we te maken krijgen met blessures.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58796
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - SC Heerenveen; tien september 18.45u Eredivisie

Bericht door 999 » ma sep 12, 2022 10:52 am

Alfred Schreuder trots op honger, plezier en energie
Alfred Schreuder

AMSTERDAM Het flitsende optreden van Ajax tegen SC Heerenveen (5-0) stemde Alfred Schreuder tevreden. „De spelers hebben de lijn van de wedstrijd tegen Rangers doorgetrokken. Vooral de manier waarop we op het veld staan, het plezier en de energie die we uitstralen en de honger die we houden om door te gaan nadat we een goal scoren, maken me trots.”

De trainer van Ajax erkende dat hij tegen het Champions League-tussendoortje had opgezien. „We wisten dat het een moeilijke wedstrijd zou worden. SC Heerenveen heeft een heel goede organisatie. Maar als je als Ajax zó aan de wedstrijd begint en zó vroeg scoort, is dat een behoorlijke tik voor ze. De 2-0 gaf een heel goed gevoel. Al kwamen we voor rust in de counter nog wel één of twee keer in de problemen. Maar de tweede helft verliep volgens plan en al met al hebben we een prima wedstrijd gespeeld, waarin we ook nog konden door wisselen”, doelde hij op het inbrengen van Jorge Sanchez, Brian Brobbey, Florian Grillitsch, Steven Berghuis en Lucas Ocampos. „Op naar Liverpool.”
’Invalbeurt Brobbey nu hartstikke goed’
AMSTERDAM Brian Brobbey is een snelle leerling gebleken. De spits van Ajax kon woensdag de teleurstelling over zijn reserverol tegen Rangers FC niet verbergen, maar herpakte zich tegen SC Heerenveen. Brobbey moest weer Mohammed Kudus voor zich dulden en genoegen nemen met een invalbeurt, maar liep dit keer de pollen uit de grond. De beloning volgde met de 5-0.

„Brian en ik hebben erover gesproken hoe hij tegen Rangers inviel”, zei Alfred Schreuder. „Dat kon ik als trainer natuurlijk niet accepteren. Maar hij is een jonge speler, waardoor ik de teleurstelling wél begreep. Zo’n mooie Champions League-wedstrijd wil je spelen. Hij baalde ervan. Toch heb ik aangegeven dat ik zo’n houding niet wil, omdat het niet past in het team. Het seizoen is nog lang en we hebben elkaar nodig. Hoe hij er tegen Heerenveen inkwam, was hartstikke goed, met veel dreiging en jagend.”
TADIC LAAT ZIJN VOETEN SPREKEN
Dusan Tadic ontdoet zich van Milan van Ewijk. De Servische vleugelspeler speelt een ijzersterke wedstrijd voor Ajax.

FOTO’S MATTY VAN WIJNBERGEN

Bekritiseerde aanvoerder van Ajax bewijst waarde met drie assists tegen SC Heerenveen: 5-0
AMSTERDAM Met drie assists tegen SC Heerenveen (5-0) snoerde Dusan Tadic (33) de critici de mond. ’Te oud’ en ’te traag’, luidde het snoeiharde en voorbarige oordeel van een aantal Ajax-fans, die de op en top prof na wat mindere wedstrijden bij het oud vuil zetten. „Maar het waren ook een heleboel journalisten, presentatoren en analisten die een mening over Dusan hadden. Die pushen dat ook. En dan denk ik: tsja”, zei Ajax-trainer Alfred Schreuder na de klinkende zege op de Friezen. „Ik hoor het, maar doe er niks mee, omdat ik weet hoeveel waarde hij voor ons heeft.”

De statistieken spreken wat dat betreft boekdelen. In de 133 Eredivisie-duels sinds zijn komst in de zomer van 2018 – Tadic miste er geen een – was de Servisch international bij 136 doelpunten betrokken. De aanvaller scoorde zelf 66 keer en leverde 70 assists. Maar ook buiten de lijnen heeft Tadic impact. Schreuders voorganger Erik ten Hag zei niet voor niets dat zijn aanvoerder essentieel was in het bewustwordingsproces van jonge spelers te leven als een prof.

Het is wat dat betreft jammer dat de deuren van De Toekomst en de Johan Cruijff ArenA gesloten blijven en Ajax zich in navolging van Feyenoord in 2020 niet door Disney+ of een andere streamingsdienst laat volgen voor een documentaire. Uit de opnames zou beslist een ander beeld van de heetgebakerde Serviër ontstaan dan in wedstrijden, waarin hij – in zijn absolute wil om te winnen – het bloed onder de nagels bij zijn tegenstanders vandaan haalt, zich soms aanstelt en scheidsrechters probeert te beïnvloeden.

„Dusan is een leider”, zei Schreuder. „Hij legt de lat hoog en Daley Blind en hij accepteren geen verslapping. Daardoor zijn zij echt heel belangrijke spelers voor een trainer.”

Ryan Gravenberch kan erover meepraten. De huidige speler van Bayern München kwam met een riant jeugdcontract op zak net bij het eerste kijken en vroeg zich na een paar dagen openlijk af waarom hij op de trainingen stelselmatig werd overgeslagen. Hoe vrij hij ook liep. De oorzaak bleek in de afwijzing van Tadic’ uitnodiging – om na de veldtraining de sportschool in te gaan – te liggen. Pas nadat Gravenberch bereid bleek in zichzelf te investeren, werd hij weer in het spel betrokken.

En als de camera achter de schermen wél had gedraaid, zouden Devyne Rensch en de Mexicaanse aanwinst Jorge Sanchez een belangrijke bijrol spelen. „Dusan speelt nu wat meer aan de rechterkant en daar is hij continu met Devyne Rensch mee bezig. Hoe ze moeten spelen en bewegen”, gaf Schreuder een inkijkje. „Dat tekent ook hoe professioneel hij is. In de rust wisselde ik Devyne voor Sanchez en dan staat hij gelijk met Jorge bij het bord om aan te geven hoe hij ten opzichte van hem moet bewegen. Dat is hartstikke mooi om te zien.”

Schreuder beaamde wel dat de vorm van Tadic stijgende is. „Ik denk wel dat hij steeds beter in zijn ritme komt. Het was aan die kant weer even wennen, maar hij heeft het voor mij steeds prima gedaan, omdat hij andere mensen beter laat spelen. Als je met Tadic als medespeler het veld opgaat, is dat toch wel prettig”, aldus Schreuder, die de multifunctionaliteit aanstipte. „Hij kan ook linksbuiten, in de spits en op tien spelen.”

Tegen SC Heerenveen, dat in de eerste vijf competitieduels slechts één tegentreffer had geïncasseerd, maar door het sprankelende Ajax op een hoop werd gespeeld, profiteerden Davy Klaassen (1-0), de wederom sterk spelende Kenneth Taylor en Mohammed Kudus (2-0 en 3-0) én de gretig ingevallen Brian Brobbey (5-0) van de aanwezigheid van de routinier. Al werd de corner voorafgaand aan de derde Amsterdamse treffer niet officieel als assist gerekend, omdat de bal via een aantal Friese benen voor de voeten van Kudus viel.

Zijn uitstekende optreden in de galavoorstelling tegen SC Heerenveen bewees dat de kritiek van de afgelopen weken Tadic niet raakt. Hetgeen door zijn trainer werd onderstreept. „Dat doet Dusan echt helemaal niets.”

Ajax - SC Heerenveen 5-0 (2-0).

4. Klaassen 1-0, 16. Taylor 2-0,

48. Kudus 3-0, 59. Kudus 4-0,

70. Brobbey 5-0.

Scheidsrechter: Van de Graaf.

Gele kaart: Alvarez (Ajax), Van Beek, Bochniewicz (SC Heerenveen).
De T.

Plaats reactie