AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Mr. Ajax » wo okt 05, 2022 10:24 am

Kan echt niet wachten op het bericht dat Schreuder weg is. Zou fantastisch zijn als dat vandaag zou komen, maar ik denk dat ze helaas nog even willen doorkloten met hem.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Mano » wo okt 05, 2022 10:36 am

ben ook bang dat hij mag blijven. Wint tegen Volendam en er dan weer keihard af tegen Napoli.
Hopen dat het uiteindelijk dan maar gebeurd.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Trab » wo okt 05, 2022 10:45 am

Zeux schreef:
Toppie schreef:
wo okt 05, 2022 10:11 am
Je moet wel Blind zijn om dat niet te zien :smallgrin.gif: Kom op man Blind speelt een pass in en wordt in de omschakeling overlopen gisteren wel tig x :aai.gif: Zijn manco is gewoon snelheid en dat ligt nu elke week de tegenstanders bloot
Kunnen jullie eigenlijk wel lezen?

Dat is precies wat ik schrijf.
En een paar posts hierboven vraag ik mij af wie die rol van de inspeelpasses in het huidige elftal moet overnemen, wanneer je Blind - terecht - het elftal uit mikt, omdat hij op LB niet meer kan.

Zo vermoeiend dit.

Het blijkt op AT echt niet meer mogelijk om maar 'iets' positiefs te zeggen over Blind. Maar het één sluit het ander niet uit. Je kunt volledig falen op LB en toch met (inspeel)passes in de opbouw van waarde zijn voor een elftal. Helaas is dat gezichtspunt al niet meer mogelijk als het over Blind gaat.
Zeux verwoord het prima. Ajax heeft geen controle meer in balbezit omdat alles lang naar voren wordt gepeerd. Totaal niet des Ajax. Bassie raakt in paniek als er druk wordt gezet, zelfde geldt voor Pasveer, Timber durft ook niet vooruit te spelen. 9 van de 10 ballen speelt hij terug op Pasveer of breed op Bassie. Rensch rent alleen maar naar voren en neemt nauwelijks deel aan de opbouw. Alvarez onder druk heeft ook niet de geniale oplossingen. De enige die onder druk linies overslaat en ballen strak inspeelt is Blind. Zijn gebrek aan snelheid moet je dan maar op een andere manier opvangen. Daar is Schreuder voor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Nihad » wo okt 05, 2022 10:48 am

Dat deed ten Hag toch ook? Hij liet Alvarez inzakken tussen de CV's, waardoor de backs hoger konden staan.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Mano » wo okt 05, 2022 10:50 am

Trab schreef:
wo okt 05, 2022 10:45 am
Zeux schreef:
Toppie schreef:
wo okt 05, 2022 10:11 am
Je moet wel Blind zijn om dat niet te zien :smallgrin.gif: Kom op man Blind speelt een pass in en wordt in de omschakeling overlopen gisteren wel tig x :aai.gif: Zijn manco is gewoon snelheid en dat ligt nu elke week de tegenstanders bloot
Kunnen jullie eigenlijk wel lezen?

Dat is precies wat ik schrijf.
En een paar posts hierboven vraag ik mij af wie die rol van de inspeelpasses in het huidige elftal moet overnemen, wanneer je Blind - terecht - het elftal uit mikt, omdat hij op LB niet meer kan.

Zo vermoeiend dit.

Het blijkt op AT echt niet meer mogelijk om maar 'iets' positiefs te zeggen over Blind. Maar het één sluit het ander niet uit. Je kunt volledig falen op LB en toch met (inspeel)passes in de opbouw van waarde zijn voor een elftal. Helaas is dat gezichtspunt al niet meer mogelijk als het over Blind gaat.
Zeux verwoord het prima. Ajax heeft geen controle meer in balbezit omdat alles lang naar voren wordt gepeerd. Totaal niet des Ajax. Bassie raakt in paniek als er druk wordt gezet, zelfde geldt voor Pasveer, Timber durft ook niet vooruit te spelen. 9 van de 10 ballen speelt hij terug op Pasveer of breed op Bassie. Rensch rent alleen maar naar voren en neemt nauwelijks deel aan de opbouw. Alvarez onder druk heeft ook niet de geniale oplossingen. De enige die onder druk linies overslaat en ballen strak inspeelt is Blind. Zijn gebrek aan snelheid moet je dan maar op een andere manier opvangen. Daar is Schreuder voor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mee eens!

Denk ook dat we beter Timber dan Martinez hadden kunnen verkopen. Martinez had meer voetbal in zich (lijkt nu)
Blind op 6 is ook geen optie want daar heeft hij het loopvermogen niet voor. LB is eigenlijk de enige plek, al weet men inmiddels prima het gat achter hem te vinden.
voorhoede en middenveld zet ook minder druk op de bal waardoor tegenpartij tijd heeft om de oplossing te zoeken.
Kudus, Bergwijn en Tadic zijn los zand.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Nihad » wo okt 05, 2022 11:00 am

Het is los zand omdat er niet op automatismes wordt getraind. Op spelpatronen, op afspraken etc.

Ik krijg Danny Blind, MvB, MK etc flashbacks. Zelfs onder FdB zat Ajax beter in elkaar dan deze troep. :excited.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Yopii » wo okt 05, 2022 11:02 am

Zeux schreef:
wo okt 05, 2022 10:03 am
Yopii schreef:
wo okt 05, 2022 9:55 am

Dat slaat werkelijk nergens op. Ik haat die jongen helemaal niet. Ik vind hem alleen niet zo goed.
Ach hou op. Tot in het diepst van je hart. Ik heb je nog nooit, nog nooit, één ding horen zeggen dat positief was over Blind. Nog nooit. En àls je niet anders kan dan erkennen dat hij iets 'goeds' heeft gedaan, dan volgt daarachter steevast een sneer, een negatieve side remark, een tendentieuze 'maar' of iets anders dat het eventueel 'positieve' onderuit schopt.
Het is pathetisch.
Dit is bizar, we hebben het over een voetballer. :confused.gif:



Het is maar over welk niveau je het hebt. In de Eredivisie handhaaft Blind zich wel, al wordt hij ook daar steeds vaker overlopen. Er is natuurlijk wel een reden waarom bij Ajax speelt en niet in de PL of de PD. Zijn traagheid, gebrek aan wendbaarheid en duelkracht maken dat hij alleen meekan op het hoogste niveau als de coach vergaande aanpassingen treft om de tekortkomingen van Blind te compenseren. Is hij dat waard?

Coaches van de tegenstanders weten de zwakke plek van Ajax links achterin feilloos te vinden. Of neem gisteren: de bal wordt voorgezet en Blind doet werkelijk niets om de tegenstander van koppen af te houden. Tja... Bovendien loopt hij op de gekste momenten voorin rond, zelfs op rechts om de een of andere reden, om zijn zogenaamd briljante passes te geven, met als gevolg dat hij van zijn leven niet meer op tijd is om verdedigend iets te doen. Op het moment dat je hem ziet terughobbelen terwijl we achterin in ondertal staan weet je al hoe laat het is. En ja, dat vind ik dus bloedirritant, en niet omdat ik iets tegen die jongen persoonlijk heb. Ik zie alleen niet in waarom steeds maar weer zijn fouten goedgepraat worden omdat hij iets anders aardig kan.

Maar vooruit, ondertussen zijn veel supporters er wel achter... Nu jij nog.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door 999 » wo okt 05, 2022 11:03 am

Ajax lachertje van Europa
Napoli geeft Amsterdammers een zelden vertoond pak rammel En historische nederlaag: 1-6
AMSTERDAM Napoli heeft Ajax alle hoeken van de Johan Cruijff ArenA laten zien (1-6). Het elftal van Alfred Schreuder kwam na negen minuten via Mohammed Kudus nog wel op voorsprong (1-0), maar speelde daarna met veel te weinig durf en veel te slecht om de sterke koploper van Italië een strobreed in de weg te kunnen leggen. Het leidde tot een veegpartij, die in Amsterdam zelden is vertoond.

Ajax-Napoli was ook de wedstrijd tussen de clubs van Johan Cruijff en Diego Armando Maradona. Om dat te onderstrepen, plaatste de Amsterdamse club in de ochtenduren op zijn social-mediakanalen een prachtige afbeelding van de voetballegendes die – zittend op een bank en in de shirts van Ajax en Napoli gestoken – in de hemel klaar zaten voor de Champions League-kraker in de Johan Cruijff ArenA. Volgende week wacht de return in Stadio Diego Armando Maradona.

Het flitsende spel van Napoli in Amsterdam had Maradona zeker kunnen bekoren, terwijl Cruijff zich ongetwijfeld mateloos zou hebben gestoord aan het optreden van Ajax, dat het lachertje van Europa was. De spelers die Schreuder het veld instuurde, toonden geen moment de bravoure die in het DNA van de Amsterdamse club zit. En juist ’zelf durven voetballen’ was de sleutel tot succes, want Schreuders collega Luciano Spalletti heeft weliswaar een selectie om je vingers bij af te likken, maar verdedigend en opbouwend is Napoli zeer pover.

Dat zag Ruud Krol ook. De ex-Ajacied speelde voor Napoli, was op uitnodiging van Ajax in de Johan Cruijff ArenA aanwezig en stak zijn hoofd om de hoek van de perskamer om het Nederlandse en Italiaanse journaille te begroeten. Krol was – als assistent van Ronald Koeman – in 2002 ook getuige van de laatste Ajax-thuisoverwinning op een Italiaanse tegenstander in een Europees toernooi. Na de zege op AS Roma (2-1) door doelpunten van Zlatan Ibrahimoviv en Jari Litmanen verloor Ajax tot Napoli-thuis vijf keer en werd zes keer gelijkgespeeld.

Heel even mochten de Ajax-fans, die aanvankelijk voor een geweldige cupsfeer zorgden, maar steeds stiller werden, hopen op een Amsterdamse zege. Steven Bergwijn bezorgde de bal bij Kenneth Taylor, die zijn schot via Kudus in het Napoli-doel zag verdwijnen en dus een assist in plaats van een treffer achter zijn naam kreeg (1-0).

In plaats van dat de openingstreffer Ajax vertrouwen gaf, zakte het spelpeil naar een Ajax-onwaardig niveau. De Italianen waren veel feller, wonnen elke tweede bal en de Amsterdamse restverdediging werd verwaarloosd. Een rits overtredingen van Edson Alvarez, Blind, Steven Berghuis en Taylor onderstreepte dat de thuisploeg alleen maar achter de feiten aanliep.

De 1-1 was in de zestiende minuut al bijna een feit. Remko Pasveer zadelde Jurriën Timber met een onmogelijke bal op, maar had geluk dat het Georgische wonderkind Khvicha Kvaratskhelia de bal na een slimme aanname centimeters langs de paal krulde. Twee minuten later was het verdiend alsnog bingo voor de gasten, die Giacomo Raspadori tegendraads zagen inkoppen (1-1).

Met een bekeken schot met rechts was Taylor dicht bij de 2-1, maar daarna was het alleen nog maar Napoli wat de klok sloeg. Met de 1-2, uit een corner waarbij Dusan Tadic niet stond op te letten, als logisch gevolg. Giovanni Di Lorenzo troefde Timber af en kopte raak. En nog was de gifbeker voor rust niet leeg voor Schreuder. Alvarez liet zich in de luren leggen, Timber was in geen velden of wegen te bekennen en Piotr Zielinski passeerde Pasveer eenvoudig (1-3).

Dat Schreuder aan het begin van de tweede helft geen enkele wijziging doorvoerde, terwijl er acht of negen spelers rijp waren voor een wissel, kwam de coach op een striemend fluitconcert van de fans te staan. Pasveer leidde knullig de 1-4 van Raspadori in. Het was een uiterst pijnlijke tegentreffer, want de laatste club die in Champions League-verband vier keer scoorde in de Johan Cruijff ArenA was Borussia Dortmund in 2012.

Maar Napoli, ongetwijfeld verbaasd door het gebrek aan tegenstand, was niet van plan het rempedaal in te trappen. Kvaratskhelia tekende in de 63e minuut de 1-5 aan. Davy Klaassen en Brian Brobbey vervingen Taylor en Berghuis, waarna kortstondig het ’Schreuder rot op’ door de ArenA schalde. De fans toonden daarmee hun boosheid over het laten staan van Tadic, die inderdaad weinig tot niks goeds deed. Even later kon Tadic alsnog naar de catacomben. Niet vanwege een wissel, maar omdat hij zijn tweede gele kaart kreeg. Giovanni Simeone strooide extra zout in de Ajax-wond (1-6).

Na het gelijkspel tegen Go Ahead Eagles werd de stormbal al gehesen, maar na de beschamende vertoning tegen Napoli is het echt crisis in Amsterdam. Ajax won voor het eerst sinds 2017 vier wedstrijden op rij niet. En het armetierige spel biedt geen enkel aanknopingspunt naar betere tijden. De pijlen van de fans richtten zich logischerwijs op Schreuder als hoofdverantwoordelijke. Intern zullen de commissarissen ongetwijfeld ook de afgelopen transferperiode en daarmee het functioneren van algemeen directeur Edwin van der Sar, technisch manager Gerry Hamstra en diens rechterhand Klaas-Jan Huntelaar onder de loep nemen. Het elftal dat door Napoli tureluurs werd gespeeld, lijkt in niets meer op de succesformatie van Erik ten Hag, die vorig seizoen de volle buit pakte in de groepsfase.

Ajax-Napoli 1-6 (1-3). 7. Kudus 1-0, 18. Raspadori 1-1, 33. Di Lorenzo 1-2, 45. Zielinski 1-3, 47. Raspadori 1-4, 63. Kvaratschelia 1-5, 81. Simeone 1-6. Scheidsrechter: Letexier (Fra). Rode kaart: 73. Tadic (Ajax/2x geel). Gele kaart: Timber, Kudus (Ajax), Raspadori (Napoli).

Ajax: Pasveer; Rensch (84. Baas), Timber (80. Grillitsch), Bassey, Blind; Alvarez, Taylor (72. Klaassen), Berghuis (72. Brobbey); Tadic, Kudus, Bergwijn.

Napoli: Meret; Di Lorenzo (84. Zanoli), Rrahmani, Kim, Olivera; Zambo Anguissa, Lobotka (80. Gaetano), Zielinski (46. N’Dombele); Lozano, Raspadori (64. Simeone), Kvaratschelia (64. Elmas).

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door GangstaRiB » wo okt 05, 2022 11:12 am

Wat missen we Gravenberch... die kon je inspelen en die liep vervolgens 3 man voorbij. Alvarez en Berghuis doen dat niet voor je. En zo blijf je onder druk staan.

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door De Dominee » wo okt 05, 2022 11:15 am

Gravenberch heb ik nog geen seconde gemist. Wat jij nu zegt heb ik hem nog nooit zien doen. Je bent in de war met Frenkie. Taylor is een verademing tov Gravenberch.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door 999 » wo okt 05, 2022 11:19 am

Yopii schreef:
wo okt 05, 2022 11:02 am


Het is maar over welk niveau je het hebt. In de Eredivisie handhaaft Blind zich wel, al wordt hij ook daar steeds vaker overlopen.
Wie heeft zich dan wel gehandhaafd tegen Liverpool, Az , Ga en gisteren Napoli Yopii ?

Jij komt steeds bij Blind uit alsof Blind alleen verantwoordelijk is voor maar 1 winstpunt ...

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Jinne » wo okt 05, 2022 11:20 am

De Dominee schreef:
wo okt 05, 2022 11:15 am
Gravenberch heb ik nog geen seconde gemist. Wat jij nu zegt heb ik hem nog nooit zien doen. Je bent in de war met Frenkie. Taylor is een verademing tov Gravenberch.
Nee. Van de spelers die vertrokken zijn mis ik Ryan het minste. Vorig seizoen nog dankbaar voor zijn uitgoal tegen Cambuur, maar that's it.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door zeux » wo okt 05, 2022 11:21 am

Op Who Scored staan interessante stats.

Als je in het menu bovenin het zwarte vlak de heatmaps aanklikt, zie je dat Napoli veel over hun linkerkant aanviel, terwijl je zou verwachten dat ze de 'zwakke' linkerkant van Ajax meer zouden zoeken.
Onder het kopje 'chalkboard' kun je individuele stats zien. Passes en wie ze van waar geeft is wel interessant.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door zeux » wo okt 05, 2022 11:24 am

Yopii schreef:
wo okt 05, 2022 11:02 am
Maar vooruit, ondertussen zijn veel supporters er wel achter... Nu jij nog.
Oh boy, je bent op je plassertje getrapt, want je negeert volledig wat ik hier heel expliciet over heb gezegd. :aai.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Yopii » wo okt 05, 2022 11:35 am

999 schreef:
wo okt 05, 2022 11:19 am
Yopii schreef:
wo okt 05, 2022 11:02 am


Het is maar over welk niveau je het hebt. In de Eredivisie handhaaft Blind zich wel, al wordt hij ook daar steeds vaker overlopen.
Wie heeft zich dan wel gehandhaafd tegen Liverpool, Az , Ga en gisteren Napoli Yopii ?

Jij komt steeds bij Blind uit alsof Blind alleen verantwoordelijk is voor maar 1 winstpunt ...
Nee hoor.

Maar om met Cruijff te spreken: je zoekt de zwakke plek en daar begin je met slopen.

In verdedigend opzicht (!) is Blind die zwakke plek.

Heb eerder aangegeven dat ook andere spelers het moeilijk hebben, met name in de omschakeling: Kudus en Berghuis bijvoorbeeld. Dat zijn geen spelers die zien wat er moet gebeuren. Daarbij rent ook Taylor in zijn enthousiasme naar voren, met als gevolg dat er vier man bij het strafschopgebied staan maar niemand daarachter.

Taylor komt net kijken, hij zou gecoacht moeten worden.

Overigens, als de voorzet van rechts komt maar op links verdedigt niemand de voorzet afdoende, dan heb je ook een probleem.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door 999 » wo okt 05, 2022 11:51 am

Yopii schreef:
wo okt 05, 2022 11:35 am
999 schreef:
wo okt 05, 2022 11:19 am
Yopii schreef:
wo okt 05, 2022 11:02 am


Het is maar over welk niveau je het hebt. In de Eredivisie handhaaft Blind zich wel, al wordt hij ook daar steeds vaker overlopen.
Wie heeft zich dan wel gehandhaafd tegen Liverpool, Az , Ga en gisteren Napoli Yopii ?

Jij komt steeds bij Blind uit alsof Blind alleen verantwoordelijk is voor maar 1 winstpunt ...
Nee hoor.

Maar om met Cruijff te spreken: je zoekt de zwakke plek en daar begin je met slopen.

In verdedigend opzicht (!) is Blind die zwakke plek.

Heb eerder aangegeven dat ook andere spelers het moeilijk hebben, met name in de omschakeling: Kudus en Berghuis bijvoorbeeld. Dat zijn geen spelers die zien wat er moet gebeuren. Daarbij rent ook Taylor in zijn enthousiasme naar voren, met als gevolg dat er vier man bij het strafschopgebied staan maar niemand daarachter.

Taylor komt net kijken, hij zou gecoacht moeten worden.

Overigens, als de voorzet van rechts komt maar op links verdedigt niemand de voorzet afdoende, dan heb je ook een probleem.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag, je komt bij die ene goal weer bij Blind uit.Druk zetten op zodat voorzetten er uit worden gehaald benoem je niet.

In mijn ogen heeft niemand zich gehandhaafd in de wedstrijden die ik opnoem, NIEMAND .. Het team zakt door de mand, Pasveer die b.v een bal naar Timber speelt waar 3 man omheen staan.De fout van hem waar de goal uit ontstaat b.v.

Het team is geen team meer op dit moment, zouden we niet de discussie moeten voeren hoe dat nu opeens zo is nu Schreuder aan het roer staat ... En kom niet met "maar eind vorig seizoen was het al minder ". EtH was bezig met , spelers waren bezig met, blessures enz. Dat het een duidelijke reden.Net als nu het een duidelijke reden heeft ..

Schreuder geeft je het gevoel dat het meer en meer het Marcel Keizer verhaal gaat worden, gewogen en te licht bevonden ... Waar is ie trouwens die wondertrainer M. K . ?

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Lionel » wo okt 05, 2022 11:58 am

We kunnen het er toch wel over eens zijn dat we geen wereldspeler hebben maar dat er toch een 15-tal spelers zijn met wie je iets van een structuur kunt opbouwen? Een elftal waarin wat zwakke punten worden gecamoufleerd en de kwaliteiten van een ieder tot hun recht komen. Dit slaat gewoon nergens op wat hier gebeurt.

Nog erger dan het spel gisteren vond ik de uitspraken van Schreuder dat hij het niet nodig vond om in te grijpen. Vrij bizar.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Yopii » wo okt 05, 2022 12:01 pm

Dat niemand een goede wedstrijd speelde is evident.

Ik verwacht van de ervaren spelers dat ze de organisatie van hun linie in de gaten houden. Blind achterin, Berghuis op het middenveld, Bergwijn en Tadic voorin, dat zijn de mannen die moeten opletten als het niet loopt. Die moeten niet hun eigen wedstrijd spelen.

Van Tadic kun je nog zeggen dat hij op de verkeerde plek staat.

We kunnen ingewikkeld doen over positiespel, maar het is vooral een kwestie van afstanden. Als er ruimtes tussen de linies ontstaan, word je weggespeeld.

Ten Hag heeft het tegen MC ook mogen ondervinden.

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Mano » wo okt 05, 2022 12:02 pm

https://www.youtube.com/watch?v=--XRl3v6kO8

moet je ons doelpunt zien. Daarin doen wij echt best veel goed. Gewoon een goed opgezette aanval.
(we kunnen het dus wel)

Als je het verder af en toe even stil zet, zie je dat het middenveld helemaal niet goed staat. (3:50)
Berghuis diep en Taylor en Alvarez tegen de verdediging aan. Dan speelt Napoli in en stapt Taylor uit, maar is het kwaad al geschied en loopt iedereen achter de feiten aan.
Het begint bij druk zetten. Als jij daar staat, moet je wel het duel opzoeken. Dat doet Berghuis niet en dan kan men gaan voetballen

Ook een situatie dat een speler wordt ingespeeld die 2m van Kudus af staat. (4:12)
ipv dat hij (kudus) hem afjaagt, stapt Taylor uit waardoor er dus weer een overtal is van Napoli en men als een mes door warme boter door onze linies gaat.

simpelweg geen collectieve pressure op de tegenstander voorin.

Die korte corner. (1-2) Tadic komt daar heen.
maar Waarom kiest Berghuis om de man te verdedigen die de bal NIET heeft :confused.gif: en laat de man met de bal met rust?
als hij nu gewoon de man met de bal aanpakt, kan hij hooguit naar de 2de spelen, die is dan voor Tadic is. Tadic moet van ver komen, dus heeft Tadic ook wat meer tijd

Als ik zo kijk is het best vaak Berghuis die verzaakt of verkeerde keuzes maakt. Daarnaast doet Kudus alles op gevoel en maakt daarbij ook verkeerde keuzes.

vervolgens ook bijzonder. (5:11)
een diepe bal van Pasveer richting Bergwijn. Bergwijn is druk bezig om zijn man in zijn rug te houden. Wint dat duel maar wel op 4 meter van de bal :confused.gif:
Waarom rent hij niet de plek waar de bal gaat komen en gaat een duel aan met die andere speler?
Blind staat ook op 5 meter en durft niet door te dekken omdat hij weet dat hij te laat is maar vergeet ook even om terug te rennen om Lozano te verdedigen.

Bij de 1-3 loopt Berghuis te niksen. Iedereen zet druk op de bal en Berghuis loopt op 5 meter van een tegenstander. Die uiteindelijk de bal krijgt.
Alvarez probeert dat nog te repareren met een duel maar verliest en dan is het 4 aanvallers tegen 3 verdedigers, welke ook nog uit positie staan.
Wat me daar ook bij opvalt is dat Blind stopt met rennen vlak voor er geschoten wordt. Als de bal gemist of gestopt zou worden, is hij dus nog steeds niet terug in de 16.

tweede helft hoef je niet te analyseren. Na die foute inspeelpass van Pasveer en de 1-4 was het geloof compleet weg.
En dan NOG NIET WISSELEN :confused.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Yopii » wo okt 05, 2022 12:08 pm

Als ik zo kijk is het best vaak Berghuis die verzaakt of verkeerde keuzes maakt. Daarnaast doet Kudus alles op gevoel en maakt daarbij ook verkeerde keuzes.
Dat is hier toch al vaak aangegeven? Wat Berghuis betreft gaat AR dan zeggen dat hij zulke mooie passes geeft. Nog los van het feit dat daar gisteren weinig van te zien was, het gaat op het middenveld niet alleen daarom. Berghuis is domweg geen middenvelder, hij snapt het niet. In feite is hij het type middenvelder dat in de tachtiger jaren rondliep bij bepaalde clubs (Schuster, enz.) : leuk aan de bal maar verder nutteloos. Het hele team moet voor zo'n jongen werken, dat kan alleen in de subtop.

Kudus zou ik snel verkopen, hij is leuk aan de bal maar tactisch zo onnozel.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Toppie » wo okt 05, 2022 12:18 pm

Buiten deze wedstrijd moet je nu elke x vrezen of Ajax wel Ajax is tijdens de meest simpele wedstrijden...Dit weekend tegen de nummer laatst bied geen garantie, er moet snel een ommekeer komen anders vrees ik een ramp seizoen en veel gemor in de Mokum JC Arena... Zelfs dat WK is mss nog een verademing, om de juiste posities en komende potjes nog eens alles flink op scherp te zetten Die positie is toch m.i. een man die dat kan doen en dat is en blijft Louis van Gaal :blush.gif:
Laatst gewijzigd door Toppie op do okt 06, 2022 8:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33282
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door zeux » wo okt 05, 2022 12:23 pm

Mano schreef:
wo okt 05, 2022 12:02 pm
https://www.youtube.com/watch?v=--XRl3v6kO8

moet je ons doelpunt zien. Daarin doen wij echt best veel goed. Gewoon een goed opgezette aanval.
(we kunnen het dus wel)

Als je het verder af en toe even stil zet, zie je dat het middenveld helemaal niet goed staat. (3:50)
Berghuis diep en Taylor en Alvarez tegen de verdediging aan. Dan speelt Napoli in en stapt Taylor uit, maar is het kwaad al geschied en loopt iedereen achter de feiten aan.
Het begint bij druk zetten. Als jij daar staat, moet je wel het duel opzoeken. Dat doet Berghuis niet en dan kan men gaan voetballen

Ook een situatie dat een speler wordt ingespeeld die 2m van Kudus af staat. (4:12)
ipv dat hij (kudus) hem afjaagt, stapt Taylor uit waardoor er dus weer een overtal is van Napoli en men als een mes door warme boter door onze linies gaat.

simpelweg geen collectieve pressure op de tegenstander voorin.

Die korte corner. (1-2) Tadic komt daar heen.
maar Waarom kiest Berghuis om de man te verdedigen die de bal NIET heeft :confused.gif: en laat de man met de bal met rust?
als hij nu gewoon de man met de bal aanpakt, kan hij hooguit naar de 2de spelen, die is dan voor Tadic is. Tadic moet van ver komen, dus heeft Tadic ook wat meer tijd

Als ik zo kijk is het best vaak Berghuis die verzaakt of verkeerde keuzes maakt. Daarnaast doet Kudus alles op gevoel en maakt daarbij ook verkeerde keuzes.

vervolgens ook bijzonder. (5:11)
een diepe bal van Pasveer richting Bergwijn. Bergwijn is druk bezig om zijn man in zijn rug te houden. Wint dat duel maar wel op 4 meter van de bal :confused.gif:
Waarom rent hij niet de plek waar de bal gaat komen en gaat een duel aan met die andere speler?
Blind staat ook op 5 meter en durft niet door te dekken omdat hij weet dat hij te laat is maar vergeet ook even om terug te rennen om Lozano te verdedigen.

Bij de 1-3 loopt Berghuis te niksen. Iedereen zet druk op de bal en Berghuis loopt op 5 meter van een tegenstander. Die uiteindelijk de bal krijgt.
Alvarez probeert dat nog te repareren met een duel maar verliest en dan is het 4 aanvallers tegen 3 verdedigers, welke ook nog uit positie staan.
Wat me daar ook bij opvalt is dat Blind stopt met rennen vlak voor er geschoten wordt. Als de bal gemist of gestopt zou worden, is hij dus nog steeds niet terug in de 16.

tweede helft hoef je niet te analyseren. Na die foute inspeelpass van Pasveer en de 1-4 was het geloof compleet weg.
En dan NOG NIET WISSELEN :confused.gif:
Je zou een keer bij een wedstrijdnabespreking van Schreuder en zijn assistenten willen zitten: zien zij die patronen ook? Vlooien zij heatmaps en pass-stats uit? Wat doet het video-analyse-team? Kortom, wat is voor hun de conclusie na deze wedstrijd (en Liverpool en Go Ahaead en AZ).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Mano » wo okt 05, 2022 12:35 pm

Zeux schreef:
wo okt 05, 2022 12:23 pm

Je zou een keer bij een wedstrijdnabespreking van Schreuder en zijn assistenten willen zitten: zien zij die patronen ook? Vlooien zij heatmaps en pass-stats uit? Wat doet het video-analyse-team? Kortom, wat is voor hun de conclusie na deze wedstrijd (en Liverpool en Go Ahaead en AZ).
Absoluut. Helaas gaan we dat niet meemaken :smallgrin.gif:

Het is niet dat spelers niet begrijpen wat ze moeten doen. We spelen dit spelletje al wat jaartjes inmiddels.
Het lijkt erop dat de teugels wat losser zijn en dat spelers 'verzaken' en denken: hier kan dat wel.
Om vervolgens anderen in de problemen te brengen.

Wij kunnen echt wel duels winnen als wij er op tijd zijn. Wat je nu ziet is dat wij een fractie van een seconde te laat zijn waardoor wij duels verliezen of overtredingen maken.
de eerste 5 minuten maakte wij best veel overtredingen. Fractie te laat. gedurende de wedstrijd wordt die 'fractie' een dikke seconden (door vermoeidheid) en spelen ze je van de mat.

Niet collectief genoeg. Sommige verzaken, linies te ver uit elkaar en dan ga je er dus keihard af.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Yopii » wo okt 05, 2022 12:54 pm

Wees eerlijk, deze zeperd zat eraan te komen.

Ajax ging nat tegen Liverpool: een kansloze nederlaag. Dan verwacht de dat de spelers wraak nemen tegen AZ. Dat gebeurt niet, dan verwacht je... En dan...

Het zal wel een combinatie van factoren zijn: kwaliteitsverlies, nieuwe spelers, minder focus, enz. Daarbij lijkt Schreuder de zaak niet in goede banen te kunnen leiden, oftewel: de geest is uit de fles.

Na de afgelopen interlandperiode zijn verschillende spelers al zeker van het WK, dat zal ook meespelen. Onbewust vinden ze wellicht Ajax minder belangrijk, wie weet hebben ze zelfs een zogenaamde 'vertrekwens'.

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - Napoli; 4 oktober 21.00 Champions League

Bericht door Mano » wo okt 05, 2022 1:12 pm

Mindere spelers? :confused.gif:
Er stonden 2 aankopen in, de rest speelde vorig seizoen al bij Ajax.

Antony had voorin echt het verschil niet gemaakt. Die was vorig seizoen ook vaak genoeg niet bepalend. (had wel meer meeverdedigd)
Martinez/Bassey is zeker een verschil maar ik heb wel geloof in Bassey.

Het is gewoon niet de felheid die dit systeem vereist
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Plaats reactie