AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door columbus » vr feb 16, 2024 12:51 pm

Exact. Als je een Sosa en een Gaai hebt gekocht die waarschijnlijk beter gedijen in een 5-mans achterhoede. Speel dan ook zo. Als je weet dat Sutalo nog niet veel heeft moeten opbouwen en hij loopt al niet over van het vertrouwen, laat hem dan niet opbouwen. Etc

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door wimpey » vr feb 16, 2024 1:06 pm

columbus schreef:
vr feb 16, 2024 12:51 pm
Exact. Als je een Sosa en een Gaai hebt gekocht die waarschijnlijk beter gedijen in een 5-mans achterhoede. Speel dan ook zo. Als je weet dat Sutalo nog niet veel heeft moeten opbouwen en hij loopt al niet over van het vertrouwen, laat hem dan niet opbouwen. Etc
Dan heb je (nog) een middenvelder minder. En als je met 3 centraal achterin niet door dekt (nu al een enorm probleem), dan word je op het middenveld nog meer gefileerd.

Dit Ajax is in alle opzichten zo zwak, kan enkel wat op de counter. Daarom leek het tegen psv nog wel wat.

Gewoon accepteren: deze selectie is historisch slecht. En het zal een aantal jaren duren voor er weer iets Ajax-waardigs op de been kan worden gebracht. Er klopt teveel structureel niet om dit enorm diepe dal snel om te buigen. Is ook niet erg, ze moeten eerst maar eens een fundament neerleggen om figuren als 'SMS' in de toekomst buiten de poort te houden.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door Marillion » vr feb 16, 2024 1:31 pm

Natuurlijk is het niet een magische oplossing voor alle problemen maar je bouwt veel meer zekerheid in en de spelers met wie je het dit seizoen moet doen kunnen hier beter mee uit de voeten. Het is feitelijk idioot om vast te blijven houden aan een systeem waar je spelers niet bij passen enkel op basis van historie en een kreet als Ajax dna.

Iets als doordekken vanuit het centrum zal bijvoorbeeld makkelijker worden omdat je dan nog steeds twee man in je rug hebt. En je backs hebben veel meer houvast als het gaat om het kiezen voor positie. We zien letterlijk iedere wedstrijd dat ze niet beheersen wat we nu van ze vragen. Een speler als Sosa zou dan echt beter uit de verf moeten komen.

En we komen niet in de verleiding om buitenspelers op te stellen terwijl we die niet hebben. Gisteren zagen we Akpom op links opduiken. Wie verzint zoiets?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door 999 » vr feb 16, 2024 1:35 pm

Mijn lijstje van slecht tot minst slecht ..

1. Van het Schip, hoe is het mogelijk dat je met deze opstelling komt, Akpom als linksbuten, Rensch ->
Rensch ontbrak afgelopen zondag in het uitduel met SC Heerenveen, maar hervatte woensdag de training. Een dag later blijkt dat de 21-jarige verdediger inderdaad fit genoeg is om aan de aftrap te verschijnen
En weer heel de achterhoede door elkaar gehusseld ... Akpom die -40% slechter is dan ( bij gebrek aan beter ) Forbs op die postie. Hlynsson op links . De afgelopen weken, voor Heerenveen, liep de rechterkant met Gooier/Rensch - Hlynsson - Berghuis goed, niet beregoed, maar goed.En dat trekt hij weer helemaal uit elkaar, resultaat links en recht draait voor geen meter , zelfde telt voor de achterhoede. Schip begint steeds meer op Schreuder te lijken.

2. Henderson, voegt weinig tot niks toe op deze positie behalve, Come on boys geroep voor 6 miljoen p/jaar.Hopelijk verandert dat nog maar ben er bang voor.

3. Sutalo, dit zou onze rots in de branding moeten zijn, hij zou ( nu samen met Henderson ) degene moeten zijn die voor gaat in de " strijd " , in het sturen en neerzetten van onze " jonkies "

4. Taylor, die op de een of andere manier vind dat ie geen verdedigende arbeid hoeft te verrichten, of dit gewoon niet in zich heeft, er niet de power/kracht/echt loop vermogen voor heeft.Hlynsson dit was een van zijn slechtste wedstrijden, verloor elk duel, wat ie zelf opzocht, en veel balverlies.

5. Gooijer, Rensch, Hato.Maken gewoon te veel fouten.Gooijer denk dat ie bij jong staat te ballen bij de 0 - 2 . En als je ziet hoe Hato staat te verdedigen bij de 0 -1 is gewoon pupillen niveau, laat de gele eerst vrij lopen en in plaats van druk op de bal doet ie een gekruiste voeten blokkeer actie om de bal tegen te houden ????.Schiet mij maar lek, dit is echt droevig.

6.Akpom .Behalve enkele keren Brobbey voor de voeten lopen is is ook nog een stekeblind en heeft alleen oog voor zichzelf.Al kan hij er ook niks dat Schip hem op die positie neer had gezet.

7. Berghuis, Ramaj. Maarja, voor eerst genoemde is geen vervanger op die positie.Is ook niet te benijden als je baat hebt bij continuïteit w.b. opstelling en medespeler in jouw zone.Wel knappe goal, maar dat was het dan ook voor een groot gedeelte.Ramaj had weer een paar momenten die verkeerd af hadden kunnen lopen.

8.Brobbey, was/is weer een beetje vergeten wat ze hem de eerdere wedstrijden hadden geleerd, zoekt mijn inziens veels te veel zelf het duel op, m.a.w. Brobbey heeft snelheid genoeg om de ruimte te kiezen , maar kiest zelf ook wel voor deze " speelstijl " ( uit de jaren 80 ) hangen in je tegenstander, en dan hopelijk kunnen wegdraaien of kaatsen.
Laatst gewijzigd door 999 op vr feb 16, 2024 1:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door Lionel » vr feb 16, 2024 1:38 pm

Sorry hoor maar we hebben beter materiaal dan het getoonde spel.

Ook Schip maakt er een bende van en is gewoon een waardeloze trainer. Ik had gehoopt dat een hand om de schouders van de spelers een deel zou oplossen maar daarna mogen ze ook best trainen op drukzetten en wat spelpatronen.

Akpom op links opstellen helpt ook niet hè :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door Marillion » vr feb 16, 2024 2:10 pm

999 schreef:
vr feb 16, 2024 1:35 pm
....
1. Van het Schip, hoe is het mogelijk dat je met deze opstelling komt, Akpom als linksbuten, Rensch ->
Rensch ontbrak afgelopen zondag in het uitduel met SC Heerenveen, maar hervatte woensdag de training. Een dag later blijkt dat de 21-jarige verdediger inderdaad fit genoeg is om aan de aftrap te verschijnen
En weer heel de achterhoede door elkaar gehusseld ... Akpom die -40% slechter is dan ( bij gebrek aan beter ) Forbs op die postie. Hlynsson op links . De afgelopen weken, voor Heerenveen, liep de rechterkant met Gooier/Rensch - Hlynsson - Berghuis goed, niet beregoed, maar goed.En dat trekt hij weer helemaal uit elkaar, resultaat links en recht draait voor geen meter , zelfde telt voor de achterhoede. Schip begint steeds meer op Schreuder te lijken.
....
Dit is echt een probleem ja. We blijven maar schuiven met de opstelling, ook als het niet noodzakelijk is door blessures. Ik snap wel dat het zoeken is maar probeer eens wat automatismen te laten ontstaan door spelers aan elkaar te laten wennen.

Als je echt elke wedstrijd zo sterk de behoefte voelt om de boel weer door elkaar te husselen dan moet je jezelf dus afvragen of dat wat je probeert te bereiken wel realistisch is. En dan kom ik dus weer bij de gekozen formatie uit. De druk om ten koste van alles met zo te willen spelen zit ons gewoon in de weg.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door 999 » vr feb 16, 2024 2:20 pm

Marillion schreef:
vr feb 16, 2024 2:10 pm
999 schreef:
vr feb 16, 2024 1:35 pm
....
1. Van het Schip, hoe is het mogelijk dat je met deze opstelling komt, Akpom als linksbuten, Rensch ->
Rensch ontbrak afgelopen zondag in het uitduel met SC Heerenveen, maar hervatte woensdag de training. Een dag later blijkt dat de 21-jarige verdediger inderdaad fit genoeg is om aan de aftrap te verschijnen
En weer heel de achterhoede door elkaar gehusseld ... Akpom die -40% slechter is dan ( bij gebrek aan beter ) Forbs op die postie. Hlynsson op links . De afgelopen weken, voor Heerenveen, liep de rechterkant met Gooier/Rensch - Hlynsson - Berghuis goed, niet beregoed, maar goed.En dat trekt hij weer helemaal uit elkaar, resultaat links en recht draait voor geen meter , zelfde telt voor de achterhoede. Schip begint steeds meer op Schreuder te lijken.
....
Dit is echt een probleem ja. We blijven maar schuiven met de opstelling, ook als het niet noodzakelijk is door blessures. Ik snap wel dat het zoeken is maar probeer eens wat automatismen te laten ontstaan door spelers aan elkaar te laten wennen.

Als je echt elke wedstrijd zo sterk de behoefte voelt om de boel weer door elkaar te husselen dan moet je jezelf dus afvragen of dat wat je probeert te bereiken wel realistisch is. En dan kom ik dus weer bij de gekozen formatie uit. De druk om ten koste van alles met zo te willen spelen zit ons gewoon in de weg.
Precies, maar ook de gekozen tactiek tegen deze tegenstander.Wetende dat je elftal zwalkende is, waarom dan niet als tegen Psv.Gewoon vanuit een behoudender speelwijze proberen je kansen te pakken.

Want eerlijk is eerlijk, " blij " met de 2 -2 , maar daar geloofde 8 minuten voor einde speeltijd toch niemand meer in ..
Laatst gewijzigd door 999 op vr feb 16, 2024 3:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door Trab » vr feb 16, 2024 3:01 pm

999 schreef:Mijn lijstje van slecht tot minst slecht ..

1. Van het Schip, hoe is het mogelijk dat je met deze opstelling komt, Akpom als linksbuten, Rensch ->
Rensch ontbrak afgelopen zondag in het uitduel met SC Heerenveen, maar hervatte woensdag de training. Een dag later blijkt dat de 21-jarige verdediger inderdaad fit genoeg is om aan de aftrap te verschijnen
En weer heel de achterhoede door elkaar gehusseld ... Akpom die -40% slechter is dan ( bij gebrek aan beter ) Forbs op die postie. Hlynsson op links . De afgelopen weken, voor Heerenveen, liep de rechterkant met Gooier/Rensch - Hlynsson - Berghuis goed, niet beregoed, maar goed.En dat trekt hij weer helemaal uit elkaar, resultaat links en recht draait voor geen meter , zelfde telt voor de achterhoede. Schip begint steeds meer op Schreuder te lijken.

2. Henderson, voegt weinig tot niks toe op deze positie behalve, Come on boys geroep voor 6 miljoen p/jaar.Hopelijk verandert dat nog maar ben er bang voor.

3. Sutalo, dit zou onze rots in de branding moeten zijn, hij zou ( nu samen met Henderson ) degene moeten zijn die voor gaat in de " strijd " , in het sturen en neerzetten van onze " jonkies "

4. Taylor, die op de een of andere manier vind dat ie geen verdedigende arbeid hoeft te verrichten, of dit gewoon niet in zich heeft, er niet de power/kracht/echt loop vermogen voor heeft.Hlynsson dit was een van zijn slechtste wedstrijden, verloor elk duel, wat ie zelf opzocht, en veel balverlies.

5. Gooijer, Rensch, Hato.Maken gewoon te veel fouten.Gooijer denk dat ie bij jong staat te ballen bij de 0 - 2 . En als je ziet hoe Hato staat te verdedigen bij de 0 -1 is gewoon pupillen niveau, laat de gele eerst vrij lopen en in plaats van druk op de bal doet ie een gekruiste voeten blokkeer actie om de bal tegen te houden ????.Schiet mij maar lek, dit is echt droevig.

6.Akpom .Behalve enkele keren Brobbey voor de voeten lopen is is ook nog een stekeblind en heeft alleen oog voor zichzelf.Al kan hij er ook niks dat Schip hem op die positie neer had gezet.

7. Berghuis, Ramaj. Maarja, voor eerst genoemde is geen vervanger op die positie.Is ook niet te benijden als je baat hebt bij continuïteit w.b. opstelling en medespeler in jouw zone.Wel knappe goal, maar dat was het dan ook voor een groot gedeelte.Ramaj had weer een paar momenten die verkeerd af hadden kunnen lopen.

8.Brobbey, was/is weer een beetje vergeten wat ze hem de eerdere wedstrijden hadden geleerd, zoekt mijn inziens veels te veel zelf het duel op, m.a.w. Brobbey heeft snelheid genoeg om de ruimte te kiezen , maar kiest zelf ook wel voor deze " speelstijl " ( uit de jaren 80 ) hangen in je tegenstander, en dan hopelijk kunnen wegdraaien of kaatsen.
Alle punten met je eens. Hato zit ook in een serieuze vormdip. Had beide goals kunnen voorkomen als hij gewoon normaal blokt. Was tegen Heerenveen ook al. Gooit steeds z’n benen open of gaat er half in.
Henderson valt mij ook tegen moet ik zeggen. En dan met name wat duelkracht betreft. Had gedacht dat hij wel zo’n stevige tackle in huis had zoals je in de Premier League vaak ziet. Maar niks van dat alles. Heb hem nog geen sliding zien maken en in de duels is het ook niet overtuigend. Veroverd weinig ballen.
Hopelijk zorgt de terugkomst van Branco voor wat beter veldspel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door Marillion » vr feb 16, 2024 3:06 pm

De rentree van Branco van den Boomen zou twee dingen kunnen brengen: zijn trap en coaching. Hij leek me bij zijn eerste optredens namelijk altijd behoorlijk aanwezig in het veld. Dan heb je met Henderson en Van den Boomen dus twee spelers die er voor zouden moeten gaan zorgen dat linies korter op elkaar aansluiten en spelers dat loopje wél maken.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door GangstaRiB » vr feb 16, 2024 3:26 pm

Trab schreef:
vr feb 16, 2024 3:01 pm
999 schreef:Mijn lijstje van slecht tot minst slecht ..

1. Van het Schip, hoe is het mogelijk dat je met deze opstelling komt, Akpom als linksbuten, Rensch ->
Rensch ontbrak afgelopen zondag in het uitduel met SC Heerenveen, maar hervatte woensdag de training. Een dag later blijkt dat de 21-jarige verdediger inderdaad fit genoeg is om aan de aftrap te verschijnen
En weer heel de achterhoede door elkaar gehusseld ... Akpom die -40% slechter is dan ( bij gebrek aan beter ) Forbs op die postie. Hlynsson op links . De afgelopen weken, voor Heerenveen, liep de rechterkant met Gooier/Rensch - Hlynsson - Berghuis goed, niet beregoed, maar goed.En dat trekt hij weer helemaal uit elkaar, resultaat links en recht draait voor geen meter , zelfde telt voor de achterhoede. Schip begint steeds meer op Schreuder te lijken.

2. Henderson, voegt weinig tot niks toe op deze positie behalve, Come on boys geroep voor 6 miljoen p/jaar.Hopelijk verandert dat nog maar ben er bang voor.

3. Sutalo, dit zou onze rots in de branding moeten zijn, hij zou ( nu samen met Henderson ) degene moeten zijn die voor gaat in de " strijd " , in het sturen en neerzetten van onze " jonkies "

4. Taylor, die op de een of andere manier vind dat ie geen verdedigende arbeid hoeft te verrichten, of dit gewoon niet in zich heeft, er niet de power/kracht/echt loop vermogen voor heeft.Hlynsson dit was een van zijn slechtste wedstrijden, verloor elk duel, wat ie zelf opzocht, en veel balverlies.

5. Gooijer, Rensch, Hato.Maken gewoon te veel fouten.Gooijer denk dat ie bij jong staat te ballen bij de 0 - 2 . En als je ziet hoe Hato staat te verdedigen bij de 0 -1 is gewoon pupillen niveau, laat de gele eerst vrij lopen en in plaats van druk op de bal doet ie een gekruiste voeten blokkeer actie om de bal tegen te houden ????.Schiet mij maar lek, dit is echt droevig.

6.Akpom .Behalve enkele keren Brobbey voor de voeten lopen is is ook nog een stekeblind en heeft alleen oog voor zichzelf.Al kan hij er ook niks dat Schip hem op die positie neer had gezet.

7. Berghuis, Ramaj. Maarja, voor eerst genoemde is geen vervanger op die positie.Is ook niet te benijden als je baat hebt bij continuïteit w.b. opstelling en medespeler in jouw zone.Wel knappe goal, maar dat was het dan ook voor een groot gedeelte.Ramaj had weer een paar momenten die verkeerd af hadden kunnen lopen.

8.Brobbey, was/is weer een beetje vergeten wat ze hem de eerdere wedstrijden hadden geleerd, zoekt mijn inziens veels te veel zelf het duel op, m.a.w. Brobbey heeft snelheid genoeg om de ruimte te kiezen , maar kiest zelf ook wel voor deze " speelstijl " ( uit de jaren 80 ) hangen in je tegenstander, en dan hopelijk kunnen wegdraaien of kaatsen.
Alle punten met je eens. Hato zit ook in een serieuze vormdip. Had beide goals kunnen voorkomen als hij gewoon normaal blokt. Was tegen Heerenveen ook al. Gooit steeds z’n benen open of gaat er half in.
Henderson valt mij ook tegen moet ik zeggen. En dan met name wat duelkracht betreft. Had gedacht dat hij wel zo’n stevige tackle in huis had zoals je in de Premier League vaak ziet. Maar niks van dat alles. Heb hem nog geen sliding zien maken en in de duels is het ook niet overtuigend. Veroverd weinig ballen.
Hopelijk zorgt de terugkomst van Branco voor wat beter veldspel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Iedere speler verzuipt in dit systeem met zoveel onkunde om zich heen. Dus kan zijn dat Hato een mindere dag heeft, maar mag het een keer? Er is dan ook niemand die even zijn dip kan opvangen.
Maak me meer zorgen om de aankopen van die Diamant Duitser. Want zo'n Sutalo begint mij ook ernstig de keel uit de hangen. Speelt de stoere jongen, maar stapelt ketser op ketser.

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door Mano » vr feb 16, 2024 3:49 pm

De selectie is niet in balans, zover is inmiddels wel duidelijk maar de leiding is ook al 2,5 jaar ruk!
Schreuder, Heitinga, Steijn en Schip. Het is allemaal middelmaat of minder.

Dit Ajax weer aan het voetballen krijgen vereist een keiharde trainer.
Iemand die niets aan het toeval overlaat.
Daarnaast een aantal pseudo vedettes eruit. Vedettes die denken dat 1 goeie actie per wedstrijd genoeg is voor een status aparte.

Een aantal jonkies en jonge aankopen kunnen onder bevlogen leiding langs de kant en met 2 solide aankopen echt wel goed niveau gaan halen.
Maar niet in dit soepzooitje.

Mensen die dachten dat ene Jordan H. Ajax even een kwaliteitsinjectie zou geven, hebben duidelijk zijn rol overschat.
Hij was smeermiddel tussen tig sterren in een goed lopend elftal.
Nu is hij smeermiddel op een ouwe fiets. zolang je niet gaat trappen, gebeurd er niks.

Nu is voetbal één brok opportunisme en is het met 2 a aankopen en een goeie coach volgend jaar gewoon weer helemaal omgedraaid en kan je meedoen om de titel. Helemaal in NL.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door Monkey Tonk » za feb 17, 2024 1:22 am

Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
roelf
Berichten: 346
Lid geworden op: do apr 16, 2009 10:53 am

Re: AFC Ajax - Bodo Conference League 21.00 Do 15-02-2024:

Bericht door roelf » za feb 17, 2024 2:11 am

ja, volgende week.

Plaats reactie