AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door wimpey » zo feb 18, 2024 7:56 pm

Sosa was tegen H’veen dramatisch. En zo heb je zoveel spelers die geen ondergrens hebben. Kwestie van kwaliteit. Gebrek aan.

Ben onderhand wel benieuwd naar Kaplan. Als die minder is dan wat er nu in de defensie aanprutst, dan heb je weer een extra probleem.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door 999 » zo feb 18, 2024 8:05 pm

Als je in ieder geval 2 backs haalt die weten hoe je moet (positioneel) verdedigen zou het w.b verdedeging/verdedigen al 1.5 fles schelen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door zeux » zo feb 18, 2024 8:13 pm

En toch en toch en toch, hoewel ik alle hoop aan het verliezen ben, kan het balletje raar rollen. Als het 'klikt', als er meer zelfvertrouwen komt, meer lef, dan kàn er ook wat leuks ontstaan. En dat meende (hoopte) ik het laatste kwartier (pakweg) te zien.

Maar die verdediging is en blijft een fucking drama. Zelfs als FC Lutjebroek zou aanvallen, zit je met samengeknepen billen te kijken of ze niet door die boter gaan snijden en gaan scoren.
Daar moet echt wat gebeuren, anders wordt het nooit wat.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7312
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Trab » zo feb 18, 2024 9:32 pm

999 schreef:Als je in ieder geval 2 backs haalt die weten hoe je moet (positioneel) verdedigen zou het w.b verdedeging/verdedigen al 1.5 fles schelen.
Hoe die laatste goal valt is toch lachwekkend. Uit een ingooi notabene. Het is blessuretijd. Ga met z’n allen verdedigen zou je denken. Maar nee hoor, we laten er 1 compleet vrij doorlopen, halen de voorzet er niet uit en voor het doel komt Rensch te laat en is die soepkip van een Sutalo z’n man weer kwijt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Alexander » zo feb 18, 2024 9:35 pm

Mijn grootste probleem; de jeugdopleiding. Zo een jongen als Banel loopt dus al 12 jaar in de jeugdopleiding rond. Kan iemand mij 1 specifieke kwaliteit opnoemen? Marta een aantal jaar minder, maar waar is die jongen precies goed in? De jeugdopleiding is het belangrijkste bij onze club. Maar wat daar de afgelopen jaren is gebeurd mag Joost weten. Het niveau is echt ontiegelijk laag.

Komt bij dat Schip het helemaal kwijt is. Waarom moet hij iedere week zo husselen met die achterhoede? En waarom staat in iedere variant van die achterhoede Sutalo nog in de basis?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door 999 » zo feb 18, 2024 9:58 pm

Trab schreef:
zo feb 18, 2024 9:32 pm
999 schreef:Als je in ieder geval 2 backs haalt die weten hoe je moet (positioneel) verdedigen zou het w.b verdedeging/verdedigen al 1.5 fles schelen.
Hoe die laatste goal valt is toch lachwekkend. Uit een ingooi notabene. Het is blessuretijd. Ga met z’n allen verdedigen zou je denken. Maar nee hoor, we laten er 1 compleet vrij doorlopen, halen de voorzet er niet uit en voor het doel komt Rensch te laat en is die soepkip van een Sutalo z’n man weer kwijt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tis toch elke week hetzelfde verhaal, deze achterhoede ( versterkt door de van het Schip hussel) kost je gewoon veels re veel punten.

Een verdediging hoort nu eenmaal wel te moeten kunnen verdedigen, zelfs met een niet al te sterk middenveld .Punt

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7898
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door elliquido » zo feb 18, 2024 10:29 pm

Ik zag net dat we 18× een verschillende achterhoede hebben opgesteld
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door 999 » zo feb 18, 2024 10:36 pm

Alexander schreef:
zo feb 18, 2024 9:35 pm
Mijn grootste probleem; de jeugdopleiding. Zo een jongen als Banel loopt dus al 12 jaar in de jeugdopleiding rond. Kan iemand mij 1 specifieke kwaliteit opnoemen? Marta een aantal jaar minder, maar waar is die jongen precies goed in? De jeugdopleiding is het belangrijkste bij onze club. Maar wat daar de afgelopen jaren is gebeurd mag Joost weten. Het niveau is echt ontiegelijk laag.

Komt bij dat Schip het helemaal kwijt is. Waarom moet hij iedere week zo husselen met die achterhoede? En waarom staat in iedere variant van die achterhoede Sutalo nog in de basis?
Wat is het/zou het +- salaris van zo'n jong AJAX speler als b.v. Banel, Martha, Gooijer zijn p/jaar ?

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7312
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Trab » ma feb 19, 2024 12:22 am

999 schreef:
Alexander schreef:
zo feb 18, 2024 9:35 pm
Mijn grootste probleem; de jeugdopleiding. Zo een jongen als Banel loopt dus al 12 jaar in de jeugdopleiding rond. Kan iemand mij 1 specifieke kwaliteit opnoemen? Marta een aantal jaar minder, maar waar is die jongen precies goed in? De jeugdopleiding is het belangrijkste bij onze club. Maar wat daar de afgelopen jaren is gebeurd mag Joost weten. Het niveau is echt ontiegelijk laag.

Komt bij dat Schip het helemaal kwijt is. Waarom moet hij iedere week zo husselen met die achterhoede? En waarom staat in iedere variant van die achterhoede Sutalo nog in de basis?
Wat is het/zou het +- salaris van zo'n jong AJAX speler als b.v. Banel, Martha, Gooijer zijn p/jaar ?
Ik zag die Martha een keer op Ajax tv toen mochten kinderen vragen stellen. Er kwam geen zinnig woord uit. Op de vraag wat hij was geworden als hij geen profvoetballer was zei hij na lang nadenken vakkenvuller bij de Albert Heijn. Dat is het nivo. Zo’n gast verdiend nu tonnen. Die kan het geen reet schelen. Is toch beschamend als je zo ongeïnspireerd invalt. Leverde werkelijk iedere bal in. Mag hopen dat z’n contact niet verlengd wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door 999 » ma feb 19, 2024 12:48 am

Trab schreef:
ma feb 19, 2024 12:22 am
999 schreef:
Alexander schreef:
zo feb 18, 2024 9:35 pm
Mijn grootste probleem; de jeugdopleiding. Zo een jongen als Banel loopt dus al 12 jaar in de jeugdopleiding rond. Kan iemand mij 1 specifieke kwaliteit opnoemen? Marta een aantal jaar minder, maar waar is die jongen precies goed in? De jeugdopleiding is het belangrijkste bij onze club. Maar wat daar de afgelopen jaren is gebeurd mag Joost weten. Het niveau is echt ontiegelijk laag.

Komt bij dat Schip het helemaal kwijt is. Waarom moet hij iedere week zo husselen met die achterhoede? En waarom staat in iedere variant van die achterhoede Sutalo nog in de basis?
Wat is het/zou het +- salaris van zo'n jong AJAX speler als b.v. Banel, Martha, Gooijer zijn p/jaar ?
Ik zag die Martha een keer op Ajax tv toen mochten kinderen vragen stellen. Er kwam geen zinnig woord uit. Op de vraag wat hij was geworden als hij geen profvoetballer was zei hij na lang nadenken vakkenvuller bij de Albert Heijn. Dat is het nivo. Zo’n gast verdiend nu tonnen. Die kan het geen reet schelen. Is toch beschamend als je zo ongeïnspireerd invalt. Leverde werkelijk iedere bal in. Mag hopen dat z’n contact niet verlengd wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Is niet alleen Martha, zag 3 van zo'n gastjes op Ziggo sport , nog nooit iets gewonnen maar zaten net over voetbal ( hoe goed ze wel niet waren ) te praten of dat ze al 3 keer de Champions L. gewonnen hadden.

Veel van hen ontlenen hun "status" , van wat er nu al op hun bankrekening staat, niet van wat ze al gepresteerd hebben ..

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Alexander » ma feb 19, 2024 9:49 am

Ik geloof niet dat het van Martha onwil was gisteren. Die jongen zal best wel willen. Het zal meer met onkunde te maken hebben.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Marillion » ma feb 19, 2024 10:38 am

Bij die jongen speelt natuurlijk ook nog mee dat hij zijn hele jeugdperiode buitenspeler was. Vervolgens gooien wij hem na een flinterdun experiment bij Jong Ajax voor de leeuwen als back in een elftal dat totaal niet staat. Het resultaat laat zich raden.

Dat veel van die jongens ook mentaal echt wel wat sterker in elkaar mogen zitten ben ik het wel mee eens. Je mist bij veel spelers toch de echte intensiteit en motivatie. Dat helpt niet als je sowieso al veel moeite hebt om aan te haken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door 999 » ma feb 19, 2024 10:41 am

John van ’t Schip realistisch over selectie na beschamende spel tegen sterk NEC (2-2)
’Dit is geen Ajax-kwaliteit’

AMSTERDAM John van ’t Schip dreigt na John Heitinga de tweede clubjongen te worden die uit liefde voor Ajax instapte, maar de trainersstoel beschadigd lijkt te verlaten. De coach maakte na het thuisduel met NEC, dat diep in blessuretijd de verdiende 2-2 maakte, een moedeloze en aangeslagen indruk.

„Het is zuur in de laatste fase een doelpunt tegen te krijgen, want die twee punten hadden we er vanzelfsprekend graag bij gehad. Maar over de hele wedstrijd gezien, was de uitslag terecht”, constateerde hij. „Kwalitatief is het net niet goed genoeg wat er op het veld staat.”

Qua personele bezetting zit het Van ’t Schip ook niet mee. „Onze twee buitenspelers die ervaring hebben en international zijn, waren er niet bij”, doelde de trainer op de absentie van Steven Bergwijn en Steven Berghuis. „Als je die moet vervangen, wordt het er qua vertrouwen en kwaliteit niet beter op. En dat was ook te zien. Het is geen kritiek op de andere spelers, maar gewoon een feit. Daar hebben we mee te maken. We hebben het voor elkaar gekregen veel wedstrijden te winnen, maar we zitten nu in een heel moeilijke fase.”

Dat er door de absentie van Bergwijn en Berghuis te weinig kwaliteit is, noem je geen kritiek op de andere spelers. Is dat wel kritiek op de samensteller van deze selectie, Sven Mislintat, en de mensen die hem hadden moeten controleren?

Van ’t Schip: „Dat is ook niks nieuws. De balans is niet goed en tot het einde van het seizoen zal het op en neer gaan: bij vlagen heel goed en met fouten waarvan we moeten leren. Gemaakt door jonge spelers die hun eerste seizoen spelen en in mijn ogen nog niet in het eerste van Ajax zouden spelen als we een andere selectie hadden.”

Je zegt het heel netjes, maar wat er afgelopen zomer voor 115 miljoen euro is gebeurd, is toch Ajax-onwaardig en schandalig?

„Ja, maar daar is genoeg over gezegd. Uiteindelijk is het zo dat ik eind oktober, begin november ben ingestapt om te helpen met de selectie, waarvan ik wist hoe die was. Daar is op Jordan Henderson na niet veel verandering in gekomen. Maar als je dan twee sterkhouders aan de zijkant verliest, die Henderson en de rest van het elftal ook nodig hebben om beter te spelen, dan weet je dat je moet vechten. Terwijl we bij Ajax willen voetballen. Dat zit in ons systeem en is het idee van het publiek. Ajax moet Ajax-voetbal spelen. Maar je moet wel het elftal en de spelers hebben om dat continu op een hoog niveau te doen. En zover zijn we gewoon nog niet.”

Heb je er al spijt van dat je bent ingestapt, want er lijkt weer een echte Ajacied te worden vermalen?

„Nee hoor, absoluut niet. Het is wat het is. En we moeten tot het einde van het seizoen het beste uit deze selectie halen. Naar de toekomst toe moeten we de groep verbeteren.”

Maar het is wat het is, omdat de directie niet naar je heeft geluisterd. Na Heracles-uit pleitte je voor meerdere ervaren versterkingen.

„Ik snap de vragen. Maar ik doe met mijn staf mijn uiterste best en de spelers doen dat ook. Maar het heeft gewoon te maken met de kwaliteit. En dit is geen Ajax-kwaliteit, geen elftal dat om plek één speelt en in thuiswedstrijden domineert. Zo ver zijn we met dit elftal niet en dat gaat dit seizoen niet gebeuren. De stappen die we eerder hebben gezet, moeten we na een aantal stappen terug weer gaan maken. Hopelijk zijn Bergwijn en Berghuis er snel weer bij, want het is duidelijk hoe belangrijk ze zijn.”

Wanneer denk je weer over ze te kunnen beschikken?

„Over Berghuis vrij snel. Dat zou misschien donderdag (tegen Bodo Glimt, red.) al kunnen. En Bergwijn duurt nog wel even.”

Hoe ga je met deze gammele groep het tij keren?

„We gaan fris en fruitig aan de slag door deze wedstrijd te analyseren en vooruit te kijken naar de wedstrijd van donderdag. Misschien moeten we overwegen het iets anders te doen, zolang we niet de beschikking hebben over een aantal sterkhouders.”

Is 4-3-3 heilig?

„Nee, dat is het niet. Het kan best zo zijn dat we een periode anders moeten spelen, maar dan krijg je daar ook weer vragen over en kritiek op, omdat het niet des Ajax’ is. Als je naar een ander systeem overstapt, is het ook niet gezegd dat het één, twee, drie beter gaat.”

Wat zouden de voordelen van een ander systeem zijn?

„Als je niet met de buitenspelers kunt spelen die je normaal gesproken hebt en daardoor minder goed speelt, dan kun je erover nadenken van systeem te wijzigen en dat doen we ook. Alleen is het niet des Ajax’. Maar dat was het spel tegen NEC ook niet.”

Ajax - NEC 2-2 (1-0). 7. Brobbey 1-0, 61. Hato 1-1 (e.d.), 79. Forbs 2-1, 90+5. González 2-2. Scheidsrechter: Nijhuis. Gele kaart: Brobbey, Hlynsson (Ajax). Toeschouwers: 53.521.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10275
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door WP_Legend » ma feb 19, 2024 10:56 am

Hlynson krijgt laagste cijfer van VI een 4,5... Welke wedstrijd hebben zij zitten kijken?

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Lionel » ma feb 19, 2024 10:57 am

Waarom bouwen alle topteams met 5-6 man op en Ajax maar met 2 + de keeper? Lekker de afstanden groot houden. Alsof we in 1990 voetballen.
IK GELOOF!!!!!!

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door columbus » ma feb 19, 2024 12:06 pm

Lionel schreef:Waarom bouwen alle topteams met 5-6 man op en Ajax maar met 2 + de keeper? Lekker de afstanden groot houden. Alsof we in 1990 voetballen.
In alles denkt men nog in 1990 te leven. Bestuurlijk, opleiden en manier van voetballen

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13398
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Arthur » ma feb 19, 2024 12:23 pm

Ik denk niet eens dat dat een bewuste keuze is. Tegenstanders gaan zo staan dat dit de weg van de minste weerstand is voor de spelers van Ajax.
Je kunt dat alleen maar doorbreken door er continu bewust op te trainen en dat wordt al een paar jaar niet meer gedaan.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Toppie » ma feb 19, 2024 12:25 pm

Lekker 5 3 2 gaan spelen en Branco vanaf de 1e minuut opstellen en Kaplan erbij en Taylor lekker banken

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7312
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Trab » ma feb 19, 2024 1:11 pm

WP_Legend schreef:Hlynson krijgt laagste cijfer van VI een 4,5... Welke wedstrijd hebben zij zitten kijken?
Hij liet Schone lopen bij de 2-2 die hem vrij voor kon geven. Echt onbegrijpelijk. Gewoon uit een ingooi. Zat gewoon te pitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7312
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Trab » ma feb 19, 2024 1:13 pm

Toppie schreef:Lekker 5 3 2 gaan spelen en Branco vanaf de 1e minuut opstellen en Kaplan erbij en Taylor lekker banken
Lijkt me ook het beste. Brobbey-Rijkhoff voorin donderdag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door 999 » ma feb 19, 2024 1:18 pm

Trab schreef:
ma feb 19, 2024 1:13 pm
Toppie schreef:Lekker 5 3 2 gaan spelen en Branco vanaf de 1e minuut opstellen en Kaplan erbij en Taylor lekker banken
Lijkt me ook het beste. Brobbey-Rijkhoff voorin donderdag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als de spelers dat wel kunnen .. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Monkey Tonk » ma feb 19, 2024 4:58 pm

Ajax moet gewoon veel compacter spelen. Dat is de eerste stap. De ruimtes tussen de lines zijn veel te groot. Daardoor is Ajax zo kwetsbaar in de omschakeling.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - NEC: 18-2-2024 om 14.30 uur

Bericht door Lionel » ma feb 19, 2024 9:12 pm

Trab schreef:
ma feb 19, 2024 1:11 pm
WP_Legend schreef:Hlynson krijgt laagste cijfer van VI een 4,5... Welke wedstrijd hebben zij zitten kijken?
Hij liet Schone lopen bij de 2-2 die hem vrij voor kon geven. Echt onbegrijpelijk. Gewoon uit een ingooi. Zat gewoon te pitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verneukte ook nog een counter vlak ervoor.

Is overigens ook geen vleugelspeler als er geen back overheen dendert.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie