Beneliga

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Voor- of tegenstander van een Beneliga?

Voorstander
12
60%
Tegenstander
8
40%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Ntx
Berichten: 13
Lid geworden op: ma feb 09, 2009 5:19 pm

Beneliga

Bericht door Ntx » do feb 09, 2012 6:44 pm

Onderzoek naar BeNe-liga: 'Competitie op niveau Frankrijk of Spanje'

De Europese voetbalbond UEFA gaat onderzoeken of een gezamenlijke Belgische en Nederlandse competitie, de zogenaamde BeNe-liga, de (financiële) ongelijkheid met andere Europese competities kan wegwerken. Het idee is niet nieuw, maar stuitte in het verleden op een 'nee' van de UEFA. "Wij staan daar niet meer negatief tegenover", vertelde een zegsman aan Het Nieuwsblad.

"Er komt zelfs een werkgroep om de impact te onderzoeken. Als we niets doen, kan het profvoetbal in de volgende tien jaar in veertig van de 53 Europese landen verdwijnen. Binnen enkele maanden moet die werkgroep echt van start gaan", zo verzekerde de UEFA in Zwitserland. "Nu al worden contacten gelegd met vertegenwoordigers van de diverse nationale federaties." William Gallaird, senior adviseur van UEFA-preses Michel Platini zegt op zijn beurt: "Je hebt in mijn ogen minimaal een markt met dertien miljoen mensen nodig. "Ideaal lijkt me zelfs vijftig miljoen."
In België worden de uitspraken met name door Standard Luik -voorzitter Roland Duchâtelet op gejuich onthaald. "Dit is de economische weg die we moeten inslaan', stelt hij met zekerheid. "Als voor de vuist weg Anderlecht, Club Brugge en Standard samen met PSV, Feyenoord en Ajax in één BeNe-liga spelen, krijgt je een rijkdom aan traditie. Dan groei je naar een competitie op het niveau van Frankrijk of Spanje, en kom je zelfs in de buurt bij een land als Duitsland."
Nederland staat (nog) niet te springen voor de BeNe-liga. Alex Tielbeke, directeur van de Eredivisie CV, het overkoepelend orgaan van alle Eredivisieclubs, is sceptisch. "Uit studies in het verleden is gebleken dat de Nederlandse voetballiefhebber hier niet warm voor loopt." Het Nieuwsblad berekende op basis van de prestaties van de Belgische en Nederlandse ploegen van de afgelopen vijf jaar in de eigen competitie welke clubs in aanmerking zouden komende voor een eventuele BeNe-liga:

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=158139
Klinkt als een buitengewoon interessant plan voor mij. Natuurlijk zijn er wel obstakels maar een competititie zoals deze liegt er niet om:

-20 clubs (12NL/8BE)
-60/40 verhouding gebaseerd op de beide inwonersaantallen
-markt van 28 miljoen

Zo zou het bijvoorbeeld kunnen:
Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe jullie over een eventuele gezamelijke superleague denken. Is het de manier om niet verder achterop te raken in Europa of blazen we ons voetbal in de breedte op.

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Beneliga

Bericht door Rutger » do feb 09, 2012 7:38 pm

Ik zie het eigenlijk wel zitten. Om een nog een beetje fatsoenlijke pot van tv-inkomsten te krijgen voor de clubs in Nederland is een grotere markt nodig. Dat kan op deze manier worden bedongen.
Al zijn er nog wel genoeg punten waar men over kan struikelen. Zo wordt het wel nog moeilijker om Champions League voetbal te halen voor Ajax, al zal dat natuurlijk niet mogen uitmaken. Maar ik verwacht niet dat de UEFA ons weer gelijk 3 CL tickets geeft omdat NL en Belgie allebei samen op 3 kwamen.
Daarnaast vind ik argumenten als een te lange reistijd van Groningen naar Charleroi gewoon kortzichtig. In Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, noem maar op zijn dit soort afstanden gewoon normaal. Echter valt er misschien wel te pleiten dat de tweede divisies dan wel gesplitst blijven omdat die vaak wel minder geld hebben om 'lange' afstanden te reizen.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Beneliga

Bericht door wimpey » do feb 09, 2012 8:13 pm

Wanneer je het niveau nog verder omlaag wilt halen, moet je vooral die Belgen op ons loslaten. :excited.gif:

100% anti.
‘Van alle emoties wordt angst beschouwd als de meest dwingende overtuiger’ - Silvan Tomkins

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Beneliga

Bericht door Khraa » do feb 09, 2012 8:46 pm

Hmmm, dan kan ik eindelijk weer eens makkelijk wedstrijden van Ajax bezoeken :)

Ik denk dat de toevoeging van de Belgen nauwelijks een kwaliteitsimpuls geeft. Is GBA beter dan NEC? KVMechelen beter dan De Graafschap? Charleroi beter dan Heracles?

Daarnaast is het voor de beleving een stuk minder. Ik denk dat men in Gent niet zit te wachten op Vitesse (aan de andere kant wie wel?) Binnen de Nederlandse competitie zie je nog wat rivaliteit tussen ook de clubs uit de lagere regionen.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Beneliga

Bericht door peter » do feb 09, 2012 8:46 pm

Mwah ben ik niet met je eens wimpey. We hebben alleen niets aan 8 Belgische clubs. Doe dan maar 5B/13NL. Standard, Anderlecht, Club, RC Genk, AA Gent dan dus. Dat is wel een dikke verbetering ten opzichte van VVV, RKC, Excelsior, De Graafschap en ADO. Kan best leuk worden ook, al heb ik twijfels over de haalbaarheid. Volgens mij vinden die Belgen zichzelf ook nog wel aardig goed en dat terwijl we eigenlijk maar 5 clubs kunnen gebruiken voor een sterkere competitie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Beneliga

Bericht door Marillion » do feb 09, 2012 9:28 pm

Slecht plan. De nationale competitie is de basis voor iedere voetbalclub. Die moet je dus in stand houden. Ik zie echt helemaal niets in dit soort korte termijn politiek die er vooral op is gericht om een paar euro meer op te halen.

Het is belangrijk dat de topclubs van een land op bezoek komen bij de kleinere clubs. Wat is er nog aan als een club als NEC of Heracles geen enkele aansprekende tegenstander meer op bezoek krijgt? Zou een slechte ontwikkeling zijn voor de publieke belangstelling én de ontwikkeling van talent.
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Beneliga

Bericht door Alexander » do feb 09, 2012 9:31 pm

Een competitie met Belgische clubs lijkt me niks. Maar waarom niet een soort extra 'beker' competitie maken?

Wouter
Berichten: 19082
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Beneliga

Bericht door Wouter » do feb 09, 2012 9:40 pm

De KNVB-bekerwedstrijden worden nu al slecht bezocht.

In mijn ogen zou men de competitie kunnen verbeteren door een publieksvriendelijker speelschema. Het is bijvoorbeeld te zot voor worden dat er in de tweede helft van mei en in juni, beiden maanden met prachtig voetbalweer, vaak niet gevoetbald wordt. In seizoenen zonder EK of WK zou je de competitie tot juni moeten laten duren. Dan creëer je ook ruimte op de speelkalender om bekerwedstrijden in het weekeinde te laten plaatsvinden, in plaats van op een dinsdagavond om kwart voor negen.

Wat betreft de Beneliga: lijkt me weinig zoden aan de dijk te zetten. Je creëert een competitie zonder traditie en het echte topvoetbal blijft onhaalbaar.

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Beneliga

Bericht door Alexander » do feb 09, 2012 9:53 pm

Ik geloof wel in een extra minicompetitie met 16 clubs uit Belgie en 16 clubs uit NL. Vrije loting, meteen een thuis en een uitwedstrijd. Lijkt me best leuk, een paar wedstrijden op hoog niveau erbij tegen clubs als Brugge, Anderlecht, Gent en Luik.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Beneliga

Bericht door Marillion » do feb 09, 2012 10:06 pm

Extra? Waar wil je die wedstrijden dan laten in het speelschema?
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Beneliga

Bericht door brigade zuid » do feb 09, 2012 11:32 pm

Ik ben er voorstander van, Anderlecht, Standard en Club Brugge zijn nu eenmaal leuker dan Excelsior en RKC. Snap eigenlijk niet dat er tegenstanders zijn.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Beneliga

Bericht door Demosthenes » do feb 09, 2012 11:58 pm

Twintig clubs is te veel, maar tegelijkertijd denk ik dat zo'n plan het niet redt, want de voetbalwereld is zo conservatief en 50 jaar geleden hadden we ook geen Benelux-competitie, m.a.w. dat is het nu ook niet nodig. De kleine landen hebben (voorlopig?) de slag gemist (op Portugal na?) Voetbal is geld geworden, sponsorgeld, tv-inkomsten, het heeft niet veel meer met voetbalvisie te maken.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Beneliga

Bericht door Banjavi » vr feb 10, 2012 12:30 am

Ik denk dat er veel supporters op af komen... :)
Wordt een gezellige boel bij Groningen - Cherlarioi...

Prima plan...

Voetbal is van de suppoerters... en ik geloof er geen drol van dat Groningers naar België gaan om een 'competitie wedstrijd' te gaan.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Beneliga

Bericht door InnerHarbour » vr feb 10, 2012 9:00 am

Heerlijk plan, we zitten echt op dat negatieve kut voetbal uit Belgie te wachten. :excited.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Beneliga

Bericht door 666 » vr feb 10, 2012 1:41 pm

Als we een paar stukken duitsland kunnen bezetten om wat clubs als Schalke en Dortmund aan de eredivie toe te voegen ben ik helemaal voor. Zo'n beetje extra lebensraum kan onze eredivisie best gebruiken.

Maar een verhouding 12:8 met belgië? Het is beter dan niks doen, maar de hoogste divisie krijgt op die manier méér wedstrijden i.p.v. minder. Ook de Beneliga zal europees gezien bij de kleine competities blijven horen en dan is twintig clubs teveel.

Zes belgische clubs i.p.v. de onderste 6 eredivisieclubs is wel een verbetering (de belgische nummers 1 tot 6 zijn beter dan onze nummers 12-18), maar de belgen gaan natuurlijk nooit meedoen aan een verhouding 12:6.

Dan beter een competitie van 16 met tien nederlandse en zes belgische clubs. Daar gaat het niveau ook van omhoog en we kunnen 4 wedstrijden van de kalender schrappen.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Beneliga

Bericht door Alexander » vr feb 10, 2012 1:59 pm

Marillion schreef:Extra? Waar wil je die wedstrijden dan laten in het speelschema?
In Engeland speen ze ook veel meer wedstrijden en moet er meer gereisd worden dan bij ons. Ook daar lukt het gewoon, dus waarom hier niet?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Beneliga

Bericht door jabu » vr feb 10, 2012 6:47 pm

Omdat ze daar selecties van 40 spelers hebben. Nu heeft Ajax in het verleden ook wel ervaringen opgedaan met 65 contractspelers, maar echt een beroep op ze doen daar gaat momenteel het niveau niet echt van omhoog.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Beneliga

Bericht door Demosthenes » vr feb 10, 2012 6:57 pm

Waarom niet gewoon 18 clubs? Geen Nederlandse competitie meer, twee regionale eerste divisies?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Beneliga

Bericht door Nihad » zo feb 19, 2012 8:50 pm

Het is een marktvergroting van niks. Je gaat van 16 miljoen naar 26 miljoen. Dan moet je concurreren met landen als Engeland (51 miljoen), Duitsland (81 miljoen), Frankrijk (65 miljoen), Italië (60 miljoen) en Spanje (46 miljoen).
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Beneliga

Bericht door Marillion » zo feb 19, 2012 9:41 pm

Precies. Gerommel in de marge voor een paar grijpstuivers terwijl je ondertussen je eigen competitie te gronde richt. Met alle gevolgen van dien. Clubs die in de problemen komen omdat ze buiten de boot vallen, minder kansen voor talenten om zich te ontwikkelen. En publiek dat het moet stellen zonder derby's. Tel uit je winst.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10328
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Beneliga

Bericht door WP_Legend » zo feb 19, 2012 11:50 pm

Ach toen de Premier League van start ging waren ook veel mensen tegen, met precies dezelfde redenen, clubs vallen buiten de boot etc... moet je kijken wat dat voor gevolgen heeft gehad!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Beneliga

Bericht door brigade zuid » ma feb 20, 2012 2:21 pm

Clubs als RKC, VVV en Excelsior kunnen toch prima buiten de boot vallen, die hebben 0 toegevoegde waarde aan het Nederlandse voetbal. Daarentegen zijn bijv. Standard, anderlecht en Brugge wel een verrijking voor de competitie.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Beneliga

Bericht door Thijs » ma feb 20, 2012 2:45 pm

Ik zit totaal niet op die Belgen te wachten. RKC, VVV en Excelsior is inderdaad opvulsel, maar clubs als NAC, Roda JC en Vitesse niet. En die kunnen er dan ook zomaar uitvallen.

Belgie is op zoveel gebieden nog een derde wereldland, en zeker op voetbalgebied. Zo ver mogelijk vandaan blijven, wat mij betreft.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Beneliga

Bericht door Bert » ma feb 20, 2012 2:48 pm

Clubs als NAC, Roda en Vitesse kunnen er nu toch ook al uitvallen?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Re: Beneliga

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » di feb 21, 2012 9:48 am

Ik zie het vooralsnog wel zitten.
Liever tegen een Belgische club met een beetje niveau, dan tegen Graafschap, VVV, Excelsior.
Ook qua supporterbeleving en stadioncapaciteit ga ik liever naar Standard , Club, Anderlecht, Genk en Gent dan naar menig ere divisie stadion.
Verhouding zou wel 12 / 6 moeten zijn. Meer dan 6-8 redelijke Belgische clubs zijn er niet.

Plaats reactie