De TV rechten

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » vr mei 29, 2009 7:19 am

Europa League op Eredivisie Live

AMSTERDAM, vrijdag

De Eredivisie CV (ECV) staat op het punt om voor Eredivisie Live de televisierechten van de Europa League, de opvolger van de UEFA Cup, binnen te slepen. „Op een paar details na is het rond”, aldus ECV-directeur Alex Tielbeke. Het gaat overigens niet om alle duels in de Europa League, maar om een deel daarvan waaronder wedstrijden van de Nederlandse deelnemers.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33950
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door Duke » vr mei 29, 2009 7:53 am

De Champions League blijft bij de NOS, hoorde ik net op radio 2.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34436
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: De TV rechten

Bericht door Ramona » vr mei 29, 2009 8:17 am


Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33950
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door Duke » vr mei 29, 2009 8:49 am

Er stond geen bron bij.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » vr mei 29, 2009 9:09 am

Duke schreef:De Champions League blijft bij de NOS, hoorde ik net op radio 2.
.. laat geworden zeker .. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33950
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door Duke » do jun 04, 2009 8:21 am

Miljoenentekort Eredivisie

De in de Eredivisie CV (ECV) verzamelde voetbalclubs zijn in het eerste seizoen van het vorig jaar vernieuwde televisierechtencontract aangelopen tegen een tekort van euro 15 mln.

Ter financiering van het gat spreken zij een daartoe afgesloten lening met Royal Bank of Scotland (RBS) aan, aldus ECV-directeur Alex Tielbeke in een gesprek met deze krant. Vorig jaar besloten de clubs zelf de rechten op livevoetbalwedstrijden te exploiteren, nadat de biedingen van televisiezenders en distributeurs tegen waren gevallen.

De clubs is vijf jaar lang een dividend van zo'n euro 60 mln per jaar in het vooruitzicht gesteld, ongeacht het winstniveau van ECV. Door deze regeling trekken zij een hypotheek op toekomstige winsten. Die moeten onder meer komen uit het eigen voetbalkanaal Eredivisie Live, sponsorinkomsten en de euro 21 mln die de NOS per seizoen betaalt voor het mogen uitzenden van de samenvattingen. Afgelopen seizoen kwam dus een kwart van het dividend uit de banklening.

Lening RBS aanspreken
ECV-directeur Tielbeke gaat ervan uit dat ook volgend jaar de lening van RBS zal worden aangesproken. De clubs zijn inmiddels geïnformeerd dat een bedrag van euro 50 mln voor komend seizoen een realistischer bedrag is om van uit te gaan, dan euro 60 mln.

Vanaf het seizoen 2010-2011 moeten de inkomsten hoger zijn dan het uitgekeerde dividend, om af te kunnen lossen op de opgenomen voorschotten. Om dit te bereiken hanteert de ECV ambitieuze groeidoelstellingen. Komend voetbalseizoen dient het aantal voetballiefhebbers dat zo'n euro 10 per maand betaalt voor livevoetbal toe te nemen van de huidige 360.000 naar zo'n 550.000, aldus Tielbeke. Op termijn rekent ECV op ten minste 800.000 betalende voetbalkijkers van Eredivisie Live.

Groeidoelstellingen ECV
Uit een rondgang langs distributeurs van het kanaal blijkt dat de wederverkopers twijfelen aan de groeidoelstellingen van de ECV. Zij spreken van een natuurlijk plafond van zo'n 400.000 voetballiefhebbers dat maandelijks wil betalen voor livevoetbal. 'Dat aantal is nooit hoger geweest en dat zie ik ook niet worden', zegt een van hen.

Distributeur CanalDigitaal laat weten 'hele lage verwachtingen' te hebben gehad over het aantal weg te zetten abonnementen, 'en die verwachtingen zijn uitgekomen'. Volgens directeur Hans Wolfert is de potentie bereikt en is een groei van 50% waar ECV voor 2009 op mikt, uitgesloten.

Eredivisie Live
Met de behaalde 360.000 abonnees loopt de ECV volgens Tielbeke wel iets voor op het businessplan. Hij geeft aan dat het product van Eredivisie Live momenteel 'flink tegen het licht wordt gehouden' om de hoge groeiambities waar te maken. Het bedrijf wil bijvoorbeeld uitbreiden op het gebied van buitenlands voetbal. Vorige week kocht het daartoe al de rechten op de Europa League. Ook de rechten op buitenlandse competities zijn in beeld. Voor dergelijke aankopen is ruimte door te bezuinigen op minder lopende programma's op het kanaal. Daarnaast staan er grote consumentenacties op stapel om 200.000 extra klanten binnen te halen.

Tielbeke zegt het signaal van zijn wederverkopers over de groeidoelstellingen niet te begrijpen. 'Zij hadden vorig jaar ook al twijfels en toch zitten we met de aantallen boven hun aannames.'

ECV knijpt distributeurs af
Sponsoring- en marketingadviseur Frank van den Wall Bake spreekt van een politiek spel. 'De ECV heeft de distributeurs vorig jaar op zakelijke wijze afgeknepen en zijn eigen model doorgedrukt. De kritiek is onverstandig, want het is in het belang van de distributeurs dat er veel mensen een abonnement nemen. Op deze manier plassen ze over hun eigen voeten.'
www.fd.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Frank » do jun 04, 2009 8:25 am

Ik zie die luchtbel van het voetballen (o.a. door de ongebreidelde uitgaven die de clubs maar blijven doen en de onrealistische doelstelling) binnenkort nog wel een keer finaal uit elkaar spatten. Ik ben benieuwd wat er dan nog overeind blijft staan....
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door LucaS » do jun 04, 2009 8:30 am

Ik vind het wel bizar dat zo weinig mensen een abonnement hebben. Een tientje per maand is niet echt overdreven veel, 4 biertjes of 2 pakjes sigaretten. Om echt een succes te worden moeten ze wat doen, denk ik, aan de vele streams die nog steeds op internet zijn van livewedstrijden.
I think I lost my fucking headache

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Frank » do jun 04, 2009 9:06 am

Tegenwoordig moet toch alles zo goedkoop mogelijk (lees gratis)?

Als ik naar mijn collega's luister, vinden ze het belachelijk om overal voor te betalen en als ik ze moet geloven worden ze overal bij opgelicht en moet er overal veel te veel voor betaald worden.

Die gaan echt geen abonnement op Eredivisie Live nemen, hoe relatief goedkoop het ook is of nog zal worden.

En ik heb niet het idee dat die collega's van mij geen afspiegeling van de huidige maatschappij zijn.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door InnerHarbour » do jun 04, 2009 9:47 am

Als ze in HD gaan uitzenden wil ik er over denken.
YNWA

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » do jun 04, 2009 10:51 am

RTL 7 gaat volgend seizoen de Europa
League uitzenden.De zender heeft met de
UEFA een contract gesloten voor drie
jaar.Onduidelijk is hoeveel geld er met
het contract is gemoeid.De wedstrijden
in de voorronden van de Europa League
vallen niet onder het contract.
Ik erger me nu al .. :aai.gif:

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Re: De TV rechten

Bericht door MHF » do jun 04, 2009 12:00 pm

LucaS schreef:Ik vind het wel bizar dat zo weinig mensen een abonnement hebben. Een tientje per maand is niet echt overdreven veel, 4 biertjes of 2 pakjes sigaretten. Om echt een succes te worden moeten ze wat doen, denk ik, aan de vele streams die nog steeds op internet zijn van livewedstrijden.
Voor mij is het ook een principe kwestie. Destijds nam ik een abonnement op Sport 1 omdat zij tot het vorige seizoen ook de Eredivisie wedstrijden uitzonden. Nu begrijp ik best dat die constructie niet zonder meer kon worden gehandhaafd met het overgaan van de rechten naar Eredivisie live. Wel vond ik het bijzonder treurig dat ze (Ziggo) hier zonder nadere berichtgeving aan voorbij zijn gegaan. Vervolgens kreeg ik te horen dat ik het Eredivisie live pakket voor € 14,95 p.m. kon aanschaffen (na afloop van de eerste maanden met een actieprijs van € 9,95). Dat kwam bij mij over als het zelfde krijgen voor de dubbele prijs. Klap op de vuurpijl was de mededeling dat je “de gehele eerste maand” gratis keek; dat kwam volgens mij neer op één weekend. Los daarvan vind ik het belachelijk dat je 50% meer moet betalen bij Ziggo voor hetzelfde product (in vergelijking met bijvoorbeeld UPC). Waar blijft de vrije kabelboerenmarkt?
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door LucaS » do jun 04, 2009 12:08 pm

Verschillende prijzen bij verschillende aanbieders duiden toch juist op een vrije markt?
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: De TV rechten

Bericht door Daily Blind » do jun 04, 2009 12:19 pm

LucaS schreef:Verschillende prijzen bij verschillende aanbieders duiden toch juist op een vrije markt?
In Nederland kan je alleen niet altijd beschikken over alle aanbieders. Het is en blijft plaats gebonden.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door LucaS » do jun 04, 2009 12:22 pm

Is dat nog steeds zo? Dat wist ik niet. Wij hebben tele2 en digitenne, dus daarmee heb je daar geen last van.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: De TV rechten

Bericht door Daily Blind » do jun 04, 2009 12:24 pm

LucaS schreef:Is dat nog steeds zo? Dat wist ik niet. Wij hebben tele2 en digitenne, dus daarmee heb je daar geen last van.
Klopt, maar bij de kabelleveranciers is en blijft het nog steeds plaatsgebonden. Maar Tele2 bijvoorbeeld is ook nog steeds niet overal in Nederland te verkrijgen. Daarnaast gaat Tele2 in alle waarschijnlijkheid binnenkort ook over op de kabel in plaats van de ADSL verbinding.

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Re: De TV rechten

Bericht door MHF » do jun 04, 2009 12:26 pm

Zlatan Son of God schreef:
LucaS schreef:Verschillende prijzen bij verschillende aanbieders duiden toch juist op een vrije markt?
In Nederland kan je alleen niet altijd beschikken over alle aanbieders. Het is en blijft plaats gebonden.

Exact, dat bedoel ik. Je kunt niet kiezen uit UPC, ZIGGO, CAIWAY, etc. anders dan via een verhuizing in een gebied te gaan wonen waar deze kabelboer actief is. Dat is een vrij rigoureuze oplossing ...
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door Thijs » wo jan 13, 2010 12:57 pm

EREDIVISIE LIVE IN KLEEDKAMER

MAARN – Acht clubs uit de eredivisie zijn door de bocht en laten vanaf komend weekeinde camera’s toe in de kleedkamer. Het voetbalbetaalkanaal Eredivisie Live – het initiatief van de eredivisieclubs – mag bij SC Heerenveen, Heracles Almelo, NAC, NEC, Vitesse, FC Utrecht, VVV-Venlo en Willem II na afloop van wedstrijden het kleedlokaal in. „Mits er is gewonnen”, aldus directeur Alex Tielbeke, directeur van Eredivisie CV. „Ik ben blij met deze doorbraak. Lang is het vloeken in de kerk geweest. Ik hoop dat andere clubs snel volgen. De clubs onderkennen als aandeelhouders steeds meer het belang om hun eigen televisiekanaal van exclusieve inhoud te voorzien en daarmee meer abonnees te trekken.”

De teller bij Eredivisie Live staat nu op 400.000 abonnees en de zender hoopt onder andere met diverse initiatieven komende zomer het half miljoen te bereiken. „Dan zitten we strak op schema”, aldus Tielbeke, die aangeeft dat de digitalisering van Nederland (60%) iets achterblijft bij de verwachting bij de presentatie van Eredivisie Live. „Daar zit dus nog extra groei in voor onze voetbalbetaalzender.”

Naast het bezoek aan de winnende kleedkamers komt Eredivisie Live met nog een paar televisieprimeurs voor het profvoetbal. Zo zal in de rust van de wedstrijden een live-interview worden uitgezonden met een lid van de technische staf. Hieraan werken dertien clubs mee. In de praktijk komt het erop neer dat vooral één van de assistent-trainers voor de camera zal verschijnen. Die zal de kijker ongetwijfeld een analyse van de eerste helft voorschotelen en misschien de plannen voor de tweede helft uit de doeken doen.

Na afloop van de duels is het veertien aanvoerders toegestaan om direct op het veld een interview af te geven aan Eredivisie Live. Dit is naar het voorbeeld van de Champions League, waarbij een club verplicht is een speler te leveren voor een televisie-interview direct na de wedstrijd.

Ajax is, tot teleurstelling van directeur Tielbeke van Eredivisie CV, de enige club die niet meewerkt (zie kader) aan de drie initiatieven. „We gaan het niet afdwingen. Deelname gaat op basis van vrijwilligheid. We hopen dat de ervaringen bij de deelnemers zo positief zijn dat anderen eveneens het licht op groen zetten. Ook in het belang van de zender Eredivisie Live.

Onze volgende stap naar de ultieme fanbeleving is ook vooraf toegang te krijgen tot de kleedkamer. Maar voorlopig ben ik blij met deze eerste stap in zo’n beetje het enige domein in een stadion waar de privacy was gewaarborgd. Ik begrijp de huivering, maar we kunnen het zelf sturen en het blijft exclusief voor Eredivisie Live. We gaan de beelden aan niemand anders afstaan.”

Kleedkamertoegang: Heerenveen, Heracles, NAC, NEC, FC Utrecht, Vitesse, VVV-Venlo, Willem II.

Trainersinterview na eerste helft: FC Groningen, Heerenveen, NAC, NEC, PSV, RKC, Roda JC, Sparta, FC Twente, FC Utrecht, Vitesse, VVV-Venlo, Willem II.

Aanvoerdersinterview na wedstrijd: AZ, FC Groningen, Heerenveen, Heracles, NAC, NEC, PSV, RKC, Roda JC, Sparta, FC Twente, FC Utrecht, Vitesse, VVVVenlo, Willem II.

Verzoeken in beraad: ADO Den Haag en Feyenoord.

Ajax weigert medewerking.
Wat vinden we hiervan?

Wat mij betreft blijven alle camera's gewoon weg uit de kleedkamergebieden. "Het enige domein waar de privacy is gewaarborgd", en dat zegt eigenlijk al genoeg. In de kleedkamer moeten spelers met elkaar de overwinning kunnen vieren, of de nederlaag betreuren. Hou lekker op met die onzin en laat de spelers ook eens een keer met rust.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Khraa » wo jan 13, 2010 12:59 pm

Wie zit daar eigenlijk op te wachten?
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Re: De TV rechten

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo jan 13, 2010 1:04 pm

Wat mij betreft prima dat Ajax medewerking weigert.
Wat verdienen ze ermee om in te stemmen? Leidt alleen maar tot problemen.

Gelukkig krijgen we in het stadion wel altijd zo een verfrissend interview met de motm.

Van mij mogen al die interviews en persconferentie beelden van de beeldbuis af, vind ik altijd zonde tijd van studio sport. Laat maar wat meer momenten van de wedstrijd zien.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: De TV rechten

Bericht door M.. » wo jan 13, 2010 1:34 pm

Interviews en persconferenties vind ik nog wel leuk om te zien.. kleedkamerbeelden zit ik niet op te wachten

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41116
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Marillion » wo jan 13, 2010 2:13 pm

Veel clubs staan in financieel opzicht met hun rug tegen de muur. Die zullen dus alles accepteren in de hoop dat het wat extra geld oplevert via Eredivisie Live. Prima dat Ajax hier niet aan mee doet. Spelers en technische staf moeten zich 100 procent kunnen richten op de wedstrijd en de kleedkamer moet privé terrein blijven. Zo'n interview na afloop zou ik op zich niet bezwaarlijk vinden maar het voegt natuurlijk ook niets toe.

Overigens denk ik niet dat dit meer abonnees gaat opleveren hoor. Er is in Nederland gewoon onvoldoende behoefte aanwezig om geld te verdienen via live wedstrijden. Daar gaan een paar interviews of beelden uit een kleedkamer niets aan veranderen. Ik bedoel, veel goedkoper dan 10 euro per maand zal het niet gaan worden en ik heb niet de indruk dat er veel stijging zit in het aantal verkochte Eredivisie live abonnementen.
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door Thijs » wo jan 13, 2010 3:16 pm

Bovendien, er gebeurt helemaal geen reet in zo'n kleedkamer. Zowel in die van Ajax als die van de tegenstander niet. Spelers drinken wat energydrank, ze eten wat pasta, ze douchen, ze lullen nog wat na over de wedstrijd, en ze gaan naar huis. Ik zou niet weten waarom daar een camera bij moet.

Bovendien is een kleedkamer (en de spelerstunnel) ook voor de verliezende partij altijd een uitgelezen mogelijkheid om volkomen ongenuanceerd te schelden op de scheids, de tegenstander en de KNVB. Ik mag daar zelf graag naar luisteren, haha, en zou het toch jammer vinden als trainers en officials dan hun mond gaan houden omdat er een camerateam bij in de buurt is.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » wo jan 13, 2010 4:00 pm

Tja, wat moet je nu met beelden uit de kleedkamer ?.Blijkbaar weten ze van gekkigheid niet meer wat ze zullen verzinnen ...

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De TV rechten

Bericht door beelzebub » wo jan 13, 2010 4:10 pm

Als er hetzelfde gebeurt als bij de amateurs in de kleedkamer wil ik het liever niet zien. Ben wel benieuwd of ze het aloude ambacht van eikelen*) ook bij de profs uitoefenen. :ajaxsmiley.gif:

*) Details bij mij verkrijgbaar
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Plaats reactie