AZ

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: AZ

Bericht door Giacomo Puccini » za aug 03, 2019 3:25 pm

Gaizka1985 schreef:Til naar Moskou voor 18 miljoen, doet AZ weer niet slecht!
Wel de beste speler daar, maar 18 miljoen moet AZ natuurlijk pakken. Hebben ze goed voor elkaar.
Ajax!

Yopii
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » za aug 03, 2019 3:38 pm

Goede verkopers daar. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: AZ

Bericht door Gezond verstand » za aug 03, 2019 5:34 pm

En dan schijnt Stengs op het lijstje te staan om Bergwijn te vervangen, daar gaan ze ook voor cashen.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Yopii
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » za aug 03, 2019 6:18 pm

Die jongen lijkt me te duur voor PSV.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » za aug 10, 2019 5:16 pm

Dak AZ-stadion deels ingestort
Het dak van het AFAS stadion van voetbalclub AZ in Alkmaar is vandaag gedeeltelijk ingestort. Er zijn geen gewonden gevallen. Vermoedelijk is de harde wind de oorzaak van de instorting.

Binnenlandredactie 10-08-19, 18:02 Laatste update: 18:11
Donderdag speelt AZ thuis tegen FC Marioepol in de derde kwalificatieronde van de Europa League. Het is nog maar de vraag of die wedstrijd door kan gaan.

Het stadion biedt voor iets meer dan 17.000 supporters en werd in 2006 geopend.
https://twitter.com/BrianWijker/status/ ... 0928579584

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23027
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: AZ

Bericht door raymon » za aug 10, 2019 5:20 pm

Ik las het net, zo zeg. Dat had echt heel goed mis kunnen gaan als dit tijdens een wedstrijd was gebeurd. Wil je toch niet aan denken.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

wimpey
Berichten: 52105
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ

Bericht door wimpey » za aug 10, 2019 5:53 pm

Lekker gebouwd dan. Ja, het stormt. Maar ook weer niet zodanig dat je verwacht dat een dak instort.

Wouter
Berichten: 19031
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ

Bericht door Wouter » zo aug 11, 2019 7:09 am

Ben benieuwd wat ze gaan doen. Dikke kans dat ze moeten uitwijken naar een ander stadion.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41153
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » zo aug 11, 2019 8:45 am

Natuurlijk. Het is volstrekt onhaalbaar om daar donderdag te spelen. Ze moeten nog analyseren wat er precies is gebeurd en of er meer zwakke plekken zijn. Het moet nog opgeruimd én de herstelwerkzaamheden moeten nog plaatsvinden. Je bent een paar weken verder voor daar weer een wedstrijd zal plaatsvinden.

De vraag is waar ze heen kunnen. Misschien nog een potje Europees in de Galgenwaard? Naar Heerenveen?
Nil volentibus arduum

Wouter
Berichten: 19031
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ

Bericht door Wouter » zo aug 11, 2019 8:53 am

Of Twente natuurlijk. Daar blijft het dak gegarandeerd heel. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: AZ

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 11, 2019 9:57 am

Dat dit kan in Nederland geeft wel te denken. Je moet er niet aan denken dat dit tijdens een wedstrijd met publiek was gebeurd.
Ajax!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33722
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ

Bericht door zeux » zo aug 11, 2019 9:59 am

Marillion schreef:Natuurlijk. Het is volstrekt onhaalbaar om daar donderdag te spelen. Ze moeten nog analyseren wat er precies is gebeurd en of er meer zwakke plekken zijn. Het moet nog opgeruimd én de herstelwerkzaamheden moeten nog plaatsvinden. Je bent een paar weken verder voor daar weer een wedstrijd zal plaatsvinden.

De vraag is waar ze heen kunnen. Misschien nog een potje Europees in de Galgenwaard? Naar Heerenveen?
Telstar. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33975
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: AZ

Bericht door Duke » zo aug 11, 2019 12:54 pm

‘Dakconstructie AZ-stadion was door bezuiniging veel te licht gebouwd’

UPDATEDe dakconstructie van het AFAS-stadion van voetbalclub AZ in Alkmaar is bij de bouw in 2005-2006 veel te licht uitgevoerd om kosten te besparen. ‘Een spaghetticonstructie. Ik wacht al 13 jaar tot het in zou storten.’

Dat zegt bouw- en brandexpert Ynso Suurenbroek, destijds docent aan de Universiteit Twente en buitengewoon lid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die op verzoek van de brandweer in Alkmaar de bouwvergunning tegen het licht hield. De brandweer twijfelde aan de brandwerendheid; zou het dak een brand van een uur kunnen weerstaan? Een betere brandwerendheid had bereikt kunnen worden door een stevigere constructie. ,,Met dikker staal.’’ Maar dat was volgens de gemeente niet nodig.

Suurenbroek is totaal niet verbaasd dat het dak het heeft begeven. ,,Met de extra belasting van de zonnepanelen die een paar jaar geleden aangebracht zijn en harde wind vanuit een bepaalde hoek met onderdruk en bovendruk krijg je dit. Maar dat gebeurt alleen als de constructie vanaf het begin te zwak is.’’

,,De constructie voldeed niet aan de eisen van het bouwbesluit en niet aan de eisen van de brandveiligheid. Heel die constructie had sterker uitgevoerd moeten worden. Er was in die tijd een hoop gerommel met de sturing door de gemeente en de gemeente werd aangestuurd, dat durf ik gerust te zeggen, door Dirk Scheringa.’’

De wil van de toen machtige DSB-bankier was wet in Alkmaar, schetst Suurenbroek. ,,Als hij sprak, stopten de ambtenaren met werken en ze luisterden. Scheringa huurde allerlei aannemers in. Onderaannemers gingen failliet en moesten ook een skybox kopen voor ze überhaupt aan het werk mochten. Wat doe je als het niks mag kosten en je niet verdienen kunt met minder uren werk? Dan zoek je het in het materiaal. Dunner, lichter, goedkoper, minder kwaliteit. Er gingen zelfs geruchten over partijen afgekeurd staal.’’ Het had volgens Suurenbroek ‘miljoenen euro’s’ extra gekost om het dak wél voldoende sterk te maken. Het stadion kostte destijds rond de 40 miljoen euro.

Geen verstand
Scheringa - in de bouwjaren eigenaar en voorzitter van AZ en zijn DSB-bank was hoofdsponsor - wijst de beschuldiging van de hand. ,,Ik herken me daar niet in. Het stadion is getekend door een vooraanstaand architect. Het is door bouwkundigen goedgekeurd, ik heb er zelf geen verstand van, en de gemeente loopt mee of alles klopt conform de bouwvoorschriften.’’ Ook dat Scheringa destijds het bouwproces vooral op prijs stuurde wijst hij van de hand. ,,Dit gaat toch nergens over? Je vraagt offertes op en je gaat met een aannemer in zee. Je neemt iets aan voor een bepaalde som. En dan heb je er geen invloed meer op.’’

Berekeningen
Het stadion is gebouwd door bouwbedrijf Midreth en flink wat onderaannemers. Toenmalig Midreth-directeur Joop Leliveld heeft geen idee hoe het kan dat het dak heeft begeven. Hij zegt dat er ‘conform alle bouwvoorschriften en conform alle goedgekeurde tekeningen en berekeningen’ is gebouwd. ,,Wij hebben geen bezuinigingen toegepast. Als je zoiets bouwt moet het allemaal kloppen, anders mag het echt niet.’’ Midreth ging in 2011 failliet.

Suurenbroek, maar ook Scheringa, vinden dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid het constructie van het stadion door moet lichten. Scheringa: ,,Er zitten bij wedstrijden 17.000 mensen in dat stadion, dan kun je geen enkel risico nemen.’’

Onderzoeksraad
Het ingestorte dak, dat een ramp was geweest als er op dat moment mensen hadden gezeten, heeft inmiddels de aandacht van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Er is door de onderzoeksraad vandaag al gebeld met deskundigen, zegt woordvoerster Sara Vernooij van de Onderzoeksraad. Komende week besluit de raad of onderzoek wordt gedaan.

Het kritische rapport van Suurenbroek verdween in 2006 in een lade. De gemeente legde het naast zich neer en wees op andere rapporten die uitwijzen dat alles in orde was. Suurenbroek was de gebeten hond. ,,De harde kern van AZ zou me weleens op komen zoeken. Ik was die Amsterdammer die alles probeerde tegen te houden. Toen ze erachter kwamen dat ik in Twente woonde vonden ze dat te ver weg.’’

Voetbalclub AZ doet ook namens de gemeente de woordvoering over het ingestorte dak, maar kan niets zeggen over de sterkte van de dakconstructie en weet nu ook niet of er is berekend of het dak de zonnepanelen wel kon dragen. Woordvoerder Lisanne Nooter: ,,Daar heb ik nu geen antwoord op. We gaan nu eerst onderzoek naar wat er aan de hand is geweest en dan hopen we zo snel mogelijk met antwoorden te kunnen komen.’
www.ad.nl

Dat zijn nogal beschuldigingen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9121
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: AZ

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 11, 2019 1:09 pm

Waarom vertelt iemand zoiets pas achteraf in het openbaar...?!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33722
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ

Bericht door zeux » zo aug 11, 2019 2:48 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Waarom vertelt iemand zoiets pas achteraf in het openbaar...?!
Dat is ook mijn gedachte.

Scheringa is al een tijd weg. Als hij ‘wist dat dit ging gebeuren’, had hij de nieuwe leiding van AZ in moeten lichten: jongens let op, er ligt een rapport van mij uit 2006 waar Gemeente (Scheringa) niets mee wilde doen.

En al helemaal een paar jaar terug toen die zonnepanelen er op gingen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » zo aug 11, 2019 5:58 pm

Als hij het van te voren zegt wordt hij afgezaagd ..

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33975
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: AZ

Bericht door Duke » zo aug 11, 2019 6:30 pm

Het kritische rapport van Suurenbroek verdween in 2006 in een lade. De gemeente legde het naast zich neer en wees op andere rapporten die uitwijzen dat alles in orde was. Suurenbroek was de gebeten hond. ,,De harde kern van AZ zou me weleens op komen zoeken. Ik was die Amsterdammer die alles probeerde tegen te houden. Toen ze erachter kwamen dat ik in Twente woonde vonden ze dat te ver weg.’’
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Wouter
Berichten: 19031
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ

Bericht door Wouter » ma aug 12, 2019 4:18 pm

Misschien kunnen ze ook in de Arena gaan ballen. Is het dichtst bij.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33722
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

AZ

Bericht door zeux » ma aug 12, 2019 4:33 pm

Duke schreef:
Het kritische rapport van Suurenbroek verdween in 2006 in een lade. De gemeente legde het naast zich neer en wees op andere rapporten die uitwijzen dat alles in orde was. Suurenbroek was de gebeten hond. ,,De harde kern van AZ zou me weleens op komen zoeken. Ik was die Amsterdammer die alles probeerde tegen te houden. Toen ze erachter kwamen dat ik in Twente woonde vonden ze dat te ver weg.’’
Dat was dus in 2006.

Wanneer vertrok Scheringa?

Op een gegeven moment kwam er natuurlijk een nieuwe directie.

En zeker Eenhoorn is een no nonsense man. Die zonnepanelen zijn pas een paar jaar geleden gelegd, toen was Scheringa met zijn klaarblijkelijke maffia-invloed bij de Gemeente al lang weg.

Als jij ‘weet’ dat het dak instabiel is, dan vind ik het nogal wat om het risico te nemen dat het dak - waarvan jij ‘weet’ dat het ooit zal begeven - instort tijdens een wedstrijd met een volle tribune.

Nu is hij de ‘wijze’ gozer, maar ik denk: lul, had na Scheringa wat gedaan met je kennis.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9121
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: AZ

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma aug 12, 2019 5:24 pm

Exact. Achteraf een beetje de wijsheid in pacht hebben.. Het is ergerlijk als hij doet alsof, maar ronduit ongelofelijk als hij het echt wist en daarmee in feite met mensenlevens (op de tribune) heeft gespeeld.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41153
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » ma aug 12, 2019 5:38 pm

Die vent pakt nu gewoon de gelegenheid aan om zichzelf in de publiciteit te zetten. Huur mij in mensen, dan gebeuren dit soort dingen niet.

Nu verwacht ik niet dat ik op korte termijn een stadion ga bouwen. Maar deze meneer zou ik dus niet inschakelen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: AZ

Bericht door Khraa » ma aug 12, 2019 5:45 pm

Hij heeft destijds aangegeven (ook bij de gemeente) dat de constructie niet heel sterk was (in het kader van de brandveiligheid(. Het is dan niet zijn taak om te bekijken of er later nog zonnepanelen op gezet worden. Als hij het van de zonnepanelen wist, dan is het een eikel die eerder aan de bel had moeten trekken, zo niet dan heeft hij destijds gedaan wat hij moest doen.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41153
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » ma aug 12, 2019 5:48 pm

Maar is het noodzakelijk om zo kort na dit gebeuren daarover in de publiciteit te treden?

Andere situatie maar laatst was er bij Schiphol die grote storing met brandstoftoevoer. Toen stond binnen de kortste keren de oud directeur van dat bedrijf voor de camera. Nee, dat was onder zijn leiding in al die jaren nooit gebeurd. Met welk idee sta je op zulke momenten voor een camera of microfoon?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33722
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ

Bericht door zeux » ma aug 12, 2019 7:18 pm

Khraa schreef:Hij heeft destijds aangegeven (ook bij de gemeente) dat de constructie niet heel sterk was (in het kader van de brandveiligheid(. Het is dan niet zijn taak om te bekijken of er later nog zonnepanelen op gezet worden. Als hij het van de zonnepanelen wist, dan is het een eikel die eerder aan de bel had moeten trekken, zo niet dan heeft hij destijds gedaan wat hij moest doen.
Als hij nu zijn mond had gehouden, dan had dat een koers kunnen zijn geweest (alhoewel, dan nog, als je weet hoe 'onveilig' het is). Nu hij zo snel na het ongeluk de bijgoochem uithangt: nee.

Ik begrijp dat hij toentertijd tegen een muur liep. Bij het vertrek van Scheringa liggen de zaken echter anders. Als hij weet heeft van zulk gevaar - en daar profileert hij zich nu mee - dan moet hij dat aan de nieuwe directie melden. Punt (wat mij betreft).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33975
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: AZ

Bericht door Duke » ma aug 12, 2019 7:50 pm

Bizar dat die deskundige nu min of meer de schuld krijgt hier. Ik ken natuurlijk de details niet (net zo min als jullie) maar blijkbaar heeft niemand naar hem willen luisteren. Hoe vaak moet je het dan blijven herhalen?

Overigens is het natuurlijk zaak het onderzoek af te wachten.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie