Jan van Beveren overleden

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door bryan » di jun 28, 2011 12:36 pm

joey schreef:Maar ik vind het best, hoor. Ik vraag me wel af waarom Jan van Beveren, die (zogenaamd?) de beste keeper van de wereld was, niet verder gekomen is dan Sparta, PSV en Fort Lauderdale Strikers.In die tijd gingen de beste Nederlandse spelers al naar Spanje.
Het voetbal was toen anders, dat weet je toch ook. Eusebio kwam ook niet verder dan Benfica en Toronto Metros en nog wat kleine teams.

Hoeveel van die Nederlandse spelers gingen toen naar Spanje? Sommige zijn naar Barca gegaan, maar zie jij Van Beveren Cruijff volgen naar Barca?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door zeux » di jun 28, 2011 12:36 pm

joey schreef: Maar ik vind het best, hoor. Ik vraag me wel af waarom Jan van Beveren, die (zogenaamd?) de beste keeper van de wereld was, niet verder gekomen is dan Sparta, PSV en Fort Lauderdale Strikers.In die tijd gingen de beste Nederlandse spelers al naar Spanje.
??
Wat een rare conclusie.
Ten eerste gingen midden jaren '70 helemaal niet zoveel voetballers naar Spanje (wie weet jij meer dan Cruyff en Neeskens?).
Ten tweede zat Van Beveren bij psv dat in die jaren goed draaide.
Ten derde was er toch een duidelijke reden dat Van Beveren graag en snel weg wilde (of je dat nu terecht vindt of niet). En toentertijd was er nog niet voor iedere speler zomaar een buitenlandse club voor het uitkiezen.
Vind je gevolgtrekking dus nogal makkelijk.

Waarom wil jij Van Beveren zo naar beneden praten?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door joey » di jun 28, 2011 12:38 pm

Gerrit Mühren, Johnny Rep. Rensenbrink, Haan, en een stel anderen in België, waar toen veel beter betaald werd dan in Nederland. De Nederlandse keepers De Ruiter en De Bree zaten daar ook.

Willy van der Kuylen was een local hero.

Ajax en F. behoorden in de eerste helft van de zeventiger jaren tot de wereldtop. De spelers van die clubs hadden dus iets te vertellen. Zo gaat dat gewoon.
Laatst gewijzigd door joey op di jun 28, 2011 12:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door zeux » di jun 28, 2011 12:41 pm

joey schreef: Zo gaat dat gewoon.
En dus was het chanteren en marchanderen terecht?
Weird.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door bryan » di jun 28, 2011 12:48 pm

Je kan weinig spelers noemen die naar Spanje zijn vertrokken dus dan maar Belgie, hahaha? Er werd dik betaald in Amerika. Misschien dat die andere spelers niet durfde om naar de VS te gaan. Lekker naar Belgie zodat ze in vaak terug naar mamma kunnen.

Nee, Nederland speelde in het finale van 1978 liever met de 37-jarige Jan Jongbloed die faam heeft gemaakt bij DWS, Roda en Go Ahead. Logisch.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door Jöhnk » di jun 28, 2011 12:49 pm

Cruijff was er zelf niet eens bij in 1978. :confused.gif:

Blijkbaar vond Happel Jongbloed gewoon beter.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door bryan » di jun 28, 2011 12:51 pm

joey schreef:Ajax en F. behoorden in de eerste helft van de zeventiger jaren tot de wereldtop. De spelers van die clubs hadden dus iets te vertellen. Zo gaat dat gewoon.
Ja, en eind jaren 70 was het afgelopen. Terwijl PSV in 1978 de UEFA Cup won.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door bryan » di jun 28, 2011 12:53 pm

Jöhnk schreef:Cruijff was er zelf niet eens bij in 1978. :confused.gif:

Blijkbaar vond Happel Jongbloed gewoon beter.
Nee maar Cruijff z'n vriendjes waren wel d'r bij. En we weten hoe het gaat met Cruijff, al is hij er niet bij dan blijft ie alles van ver bespelen. En Van Beveren hadden ze al in 1977 voor de tweede keer weggepest.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door joey » di jun 28, 2011 12:55 pm

bryan schreef:Je kan weinig spelers noemen die naar Spanje zijn vertrokken dus dan maar Belgie, hahaha? Er werd dik betaald in Amerika.
Sportief totaal niet interessant. Zoiets als Qatar nu.

Happel was een sterke persoonlijkheid. Alsof hij zich zou laten manipuleren. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door Harm » di jun 28, 2011 12:58 pm

Ik weet niet wat er in die paar jaar gebeurd is, maar wat ben jij een zielig mannetje geworden joey...

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door LucaS » di jun 28, 2011 12:58 pm

Zeker. Sterker nog, Zwartkruis was de baas na de eerste ronde. Werd zo maar door Happel geaccepteerd.

In die tijd had je nog maar de mogelijkheid twee buitenlanders op te stellen. Dat werd zo goed als nooit verspild aan keepers, zoals de heren best (zouden kunnen) weten.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door Jöhnk » di jun 28, 2011 12:58 pm

bryan schreef:Nee maar Cruijff z'n vriendjes waren wel d'r bij. En we weten hoe het gaat met Cruijff, al is hij er niet bij dan blijft ie alles van ver bespelen. En Van Beveren hadden ze al in 1977 voor de tweede keer weggepest.
Via zijn column in de Telegraaf zeker. :hypocrite.gif:

Sorry, maar Happel lijkt me niet het type dat zich laat manipuleren.


Serieus? Kon je destijds buitenlanders opstellen op het WK?

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door bryan » di jun 28, 2011 12:59 pm

Van Beveren hadden ze al twee keer weggepest. Misschien wou hij niet meer. Ik weet niet of ik zou wil terugkomen in zo'n situatie.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door joey » di jun 28, 2011 1:03 pm

bryan schreef:Van Beveren hadden ze al twee keer weggepest. Misschien wou hij niet meer. Ik weet niet of ik zou wil terugkomen in zo'n situatie.
Welke situatie? Zijn kwelgeest was er niet meer bij. Op het WK van 1978 stonden er veel PsV'ers in de basis.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door LucaS » di jun 28, 2011 1:15 pm

Jöhnk schreef:Serieus? Kon je destijds buitenlanders opstellen op het WK?
Flauw, ik reageerde natuurlijk op de opmerking dat hij nooit bij een grote club heeft gespeeld.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door zeux » di jun 28, 2011 1:16 pm

joey schreef:
bryan schreef:Van Beveren hadden ze al twee keer weggepest. Misschien wou hij niet meer. Ik weet niet of ik zou wil terugkomen in zo'n situatie.
Welke situatie? Zijn kwelgeest was er niet meer bij. Op het WK van 1978 stonden er veel PsV'ers in de basis.
Gaan we nu ook al vergeten wáárom Cruyff er niet bij was in '78? :confused.gif:

En in de kwalificatie voor 78 was Cruyff er wél bij. En toen was Van Beveren dus al lang en breed effectief weggewerkt.

Cruyff ging alleen niet mee naar Argentinië.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33479
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door zeux » di jun 28, 2011 1:20 pm

LucaS schreef:
Jöhnk schreef:Serieus? Kon je destijds buitenlanders opstellen op het WK?
Flauw, ik reageerde natuurlijk op de opmerking dat hij nooit bij een grote club heeft gespeeld.
En legde uit waarom er niet zomaar plaats was voor een keeper bij een Europese topclub.

Eigenlijk begrijp ik niet waarom Joey en Jöhn het hele verhaal over Van Beveren zo in twijfel willen trekken. Volgens mij was het common knowledge, alleen de diepte en reikwijdte niet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door Jöhnk » di jun 28, 2011 1:20 pm

LucaS schreef:
Jöhnk schreef:Serieus? Kon je destijds buitenlanders opstellen op het WK?
Flauw, ik reageerde natuurlijk op de opmerking dat hij nooit bij een grote club heeft gespeeld.
Sorry. :blush.gif:

Maar Van Beveren was naar verluidt iets heel bijzonders. Ik bedoel, hij was nog beter dan Gomes. En voor de beste keeper ter wereld kun je dan best een uitzondering maken, of niet?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door joey » di jun 28, 2011 1:34 pm

Jan van Beveren was de beste keeper van de wereld, alleen wist niemand buiten de regio Eindhoven dat. :hypocrite.gif:

Hij zal vast goed geweest zijn, maar zijn erelijst stelt niet veel voor.

Sport gaat niet over wat iemand had kunnen presteren, maar over wat iemand presteert of heeft gepresteerd.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door LucaS » di jun 28, 2011 1:36 pm

Nou dan kunnen we Ling ook wel afschrijven als ex-topvoetballer. Waarmee hij dus feitelijk qua profiel niets geschikter is als bijvoorbeeld vd Boog
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door joey » di jun 28, 2011 1:40 pm

Huh? Niemand beweert dat Ling de beste aanvaller van de wereld was. :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door LucaS » di jun 28, 2011 1:47 pm

Ach, fan talk. Er zijn genoeg mensen die beweren dat vd Sar de beste van de wereld was. En de Engelsen vonden dat van joker Seaman. Van Beveren was ongetwijfeld niet de beste van de wereld, maar het was wel een uitstekende keeper, die zonder de terreurcampagnes van Cruijff (waar kennen we dat toch van?) ongetwijfeld tot een groter aantal interlands was gekomen.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door InnerHarbour » di jun 28, 2011 2:03 pm

Jan van Beveren was een geweldige keeper met één minpuntje in het keepen: uitkomen. Een fantastische- en stijlvolle lijnkeeper. Zal nooit de interland tegen Engeland op Wembley vergeten in 1970, een van de eerste aansprekende successen aan de vooravond van een prachtige periode voor het Nederlands voetbal waar hij de ballen letterlijk uit de kruising haalde en het voornamelijk aan hem te danken was dat het 0-0 bleef.

Jammer genoeg was hij wat bangig met uitkomen met name wanneer de toenmalige Feijenoord spits Nico Jansen op hem doorgleed. :smallgrin.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door 666 » di jun 28, 2011 2:37 pm

Van Beveren was niet de beste keeper van de wereld. Is ook niet relevant, want in oranje mogen alleen nederlandse keepers spelen en keepen deed ie beter dan al z'n landgenoten. Dino Zoff, Sepp Maier en de keeper van Polen waren beter maar niet beschikbaar voor het nederlands elftal.

Niet dat het uitmaakt, want het beste elftal bestaat lang niet altijd uit de beste 11 spelers. Het gaat niet alleen om je eigen prestatie, maar ook om jouw invloed op je teamgenoten. Als die je niet moeten houd het op.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jan van Beveren overleden

Bericht door LucaS » di jun 28, 2011 2:39 pm

Houdt! :1evil.gif:

Zo is het, al was het in die tijd wat beperkter, als Cruijff en meelopers je niet moesten hield het op. Zo'n beetje als het ook op het schoolplein met het populairste jongetje werkt.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie