AZ

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: AZ

Bericht door Duke » wo aug 12, 2020 1:17 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo aug 12, 2020 1:31 pm

Wat een enge man is dat toch. Die is echt helemaal op zijn plaats bij de UEFA. Het beklag dat hij doet gaat er eigenlijk alleen maar om dat hij er niet in is gekend en dat hij erop is aangesproken. Het draait enkel en alleen om hem zelf.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AZ

Bericht door GangstaRiB » wo aug 12, 2020 3:31 pm

Hahaha... tranparantie betekent dus via de achterkamertjes van Van Praag? Dat is toch in een notedop het hele problematische systeem in 1 email?

Ik vond die man altijd wel betrouwbaar overkomen, maar hij is inderdaad geen haar beter dan die andere fossielen bij de UEFA/FIFA.
Tjonge.. wat een demasque in 1 enkele email zeg...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » ma aug 17, 2020 11:35 am

OP ZOEK NAAR GOEDE GEVOEL


FOTO BSR

Tijd dringt voor AZ in aanloop naar Champions League-kwalificatie

door Steven Kooijman

ALKMAAR Anderhalve week voor de start van de Champions League-kwalificatie is AZ naarstig op zoek naar het goede gevoel van het afgelopen seizoen. Tegen de nummer negen van Frankrijk (AS Monaco) bood die zoektocht nog geen soelaas (0-2). Wat heeft de ploeg van Arne Slot in de aanloop naar de thuiswedstrijd tegen Viktoria nodig om in de juiste flow te komen? Vijf prangende kwesties.

BLESSURES

Om het goede gevoel te vinden, is het wel handig als alle Alkmaarse kopstukken aan boord zijn. In tegenstelling tot twaalf maanden geleden, toen AZ over een topfitte selectie beschikte, kent Arne Slot meer blessuregevallen dan hem lief is. In de achterhoede is door de blessures van Ron Vlaar en Pantelis Hatzidiakos en het vertrek van Stijn Wuytens een schreeuwend tekort aan centrumverdedigers, waardoor aanvoerder Teun Koopmeiners weer als (linker) centrale verdediger moet opereren.

Maar de afwezigheid van Calvin Stengs, die kampt met een spierblessure, is wellicht nóg vervelender. De neo-international brengt rust, verdeelt, creëert en scoort. Het is opvallend hoe weinig productief AZ in de eerste vijf oefenduels is geweest. In zevenenhalf uur werd slechts tweemaal gescoord, uit zondagschoten van de backs Sugawara en Ouwejan. De absentie van Stengs laat zich voelen. Maatje Myron Boadu: Cal kan wereldklasse worden. Natuurlijk missen we hem.”

Selectie

AZ beschikt over een goede, maar geen ruime selectie. Dat is een bewuste keuze van Arne Slot, die vorig jaar stelde dat teveel reservespelers het moraal en de trainingslust niet ten goede komen. En dan bestaat het risico dat de spoeling bij een paar afwezigen gelijk dun is. Zeker met het oog op de confrontatie met Viktoria Plzen (26 augustus). De meeste clubs die actief zijn in de Champions League, zelfs in de voorronde van de miljardendans, beschikken over ruimere selecties en kunnen wel wat (blessures) lijden.

Verwacht van technisch directeur Max Huiberts geen paniekaankopen. Die passen niet in de filosofie van de club. Een lovenswaardige instelling, maar in tijden van schaarste wel frustrerend. De aanvulling moet veelal uit de eigen opleiding komen, maar niet iedere jeugdspeler heeft de gave om de levensgrote stap naar het eerste elftal snel te zetten, zoals Stengs, Boadu, Wijndal en Koopmeiners dat wel hadden. Slot, stellig: „De spoeling is niet dun, we hebben voldoende spelers. De jongens die achter onze basis zitten, zijn echter talentvolle spelers. En die jongens geven wij de tijd en ruimte om zich te ontwikkelen.”

Ambiance

Een kolkend stadion kan het heilige vuur ook weer doen aanwakkeren. Er waren zaterdag in de weinig inspirerende bouwput die het AFAS-stadion momenteel is, meer steigerpijpen te tellen dan toeschouwers. De gedecimeerde aanhang bestond slechts uit familieleden en begeleiders van de spelers en trainers. Linksback Owen Wijndal: „En die mogen ook nog eens geen geluid maken…” Trainer Slot: „In de eindfase van de Champions League spelen ze ook zonder publiek. Dat is iets waar we mee te dealen hebben. Gelukkig is de UEFA ons goed gezind geweest door ons een thuiswedstrijd te geven. We hebben in deze entourage kunnen oefenen.”

Automatismen

De voetballoze coronaperiode heeft de automatismen geen goed gedaan. AZ oogt nog allesbehalve als een ingespeeld elftal. Slot mocht doen voorkomen dat hij zojuist tegen een superelftal had gespeeld („Monaco is een tegenstander van het niveau groepsfase Champions League”), zijn spelers dachten er anders over. Aanvoerder Koopmeiners: „In de kwalificatie komen we misschien wel betere ploegen tegen.” Boadu: „We moeten niet doen alsof Monaco een soort Barcelona is. Correctie, ik bedoel Bayern.”

De spits, ook nog niet zo heel lang hersteld van zijn blessure, kon rennen en vliegen wat hij wilde, de bal kwam door een stortvloed aan onzorgvuldigheden zelden op maat ’in zijn voeten’. „Het was het allemaal net niet. Ik was zelf ook slordig, moet nog een beetje opstarten”, concludeerde Boadu. Bij de beproefde tandem Idrissi/Wijndal lag de ketting er af, terwijl Albert Gudmundsson als vervanger van Stengs nog geen onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Slot: „De afgelopen weken hebben veel in het teken gestaan van fysieke arbeid. Als spelers dan niet de creativiteit hebben die ik zou hopen, dan kan dat ook te maken hebben met dat ze eerst fit moeten worden.” Dat mag dan snel gebeuren, aangezien de tijd dringt.

Vertrouwen

Het goede gevoel kan niet zomaar weg zijn, weet Boadu. Nu was het goede gevoel afgelopen seizoen wel heel erg goed, zegt hij. „Het was bijna belachelijk waar wij mee bezig waren, zo makkelijk en goed als wij speelden. Dat gaf enorm veel zelfvertrouwen. We moeten er niet te zwaar aan tillen dat we vier van de vijf oefenwedstrijden hebben verloren. Zelf ben ik niet zo van de oefenwedstrijden. Het gaat puur om de conditie en je kunt wat testen. Maar als het er echt om gaat en er komt druk bij kijken, dan sta ik er. Om te beginnen tegen Viktoria Plzen.”
De T.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: AZ

Bericht door Gezond verstand » ma aug 24, 2020 7:12 am

Yopii schreef:
ma aug 10, 2020 2:02 pm
zeux schreef:
ma aug 10, 2020 1:53 pm
Yopii schreef:
ma aug 10, 2020 1:42 pm
Doorgaans loopt het slecht af met clubs die geforceerd willen aansluiten bij de Nederlandse top. Eigenlijk is het alleen PSV gelukt, in de zeventiger jaren.
:biggrin.gif:

Veertien keer kampioen tussen 1986 en 2008. Zes keer tweede. Drie keer derde.
Tussen 86 en 92 vijf van de zes jaar kampioen.

Ik dis psv echt heel erg graag. Maar het helpt wel als je dan ook bij de feiten blijft.
Huh? :confused.gif:

PSV wist in die tijd aan te sluiten en is sindsdien topclub. In de zestiger jaren was PSV een regionale club, net als FC Twente.
De manier zoals het er staat valt dubbel op te vatten. Je kan het lezen dat het PSV alleen in de jaren 70 lukte, en zo lazen Zeux (en ik) het. Jij bedoelt echter dat PSV in de jaren 70 de aansluiting vond.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: AZ

Bericht door Gezond verstand » ma aug 24, 2020 7:14 am

999 schreef:
di aug 11, 2020 10:28 am
Benieuwd of dit ook het FC. Twente verhaal gaat worden.1 keer kampioen ( AZ dacht dat ie kampioen zou worden, met wel alle parameters positief naar hun toegerekend ) , grote broek aantrekken en vervolgens is het gedaan met de pret.
Nee. AZ heeft een aantal jaar geleden voor een duidelijke visie en struktuur gekozen. Inzetten op de jeugd, het niveau in de opleiding flink omhoog en daar uiteindelijk de vruchten van plukken. Een kopie van wat Ajax doet eigenlijk.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » ma aug 24, 2020 4:59 pm

De dilemma’s van Arne Slot
Trainer Arne Slot beleeft een moeizame voorbereiding met AZ en heeft kopzorgen voor woensdag als Viktoria Plzen op bezoek komt in Alkmaar.

FOTO’S ANP/HH

AZ-trainer moet keuzes maken voor CL-kwalificatie na gammele voorbereiding

door Steven Kooijman

ALKMAAR AZ is nog mijlenver verwijderd van de grootse vorm waarin de ploeg stak ten tijde van de corona-uitbraak. Coach Arne Slot was er na het povere gelijkspel tegen Telstar (1-1), dat aanvoelde als een nederlaag, nog niet uit in welke samenstelling hij zijn formatie woensdag tegen de stugge Tsjechen van Viktoria Plzen laat aantreden.

De 41-jarige hoofdtrainer staat voor het kwalificatieduel in de tweede voorronde van de Champions League voor een paar lastige dilemma’s. En bij dilemma’s horen keuzes, doorgaans niet de makkelijkste.

Kan Calvin Stengs nu wel of niet spelen, en zo ja: hoe lang? Zo nee: wie moet zijn plek innemen? Is het in een do or die-duel wel zo verstandig om vol op de aanval te spelen? En kan de gepokt en gemazelde Ron Vlaar, die na een maandenlange blessure eindelijk weer speelminuten mocht maken, verlichting brengen in de ontklede Alkmaarse defensie?

Slot stond zich een half uur na de wedstrijd tegen Telstar nog op te winden over de Velsense openingstreffer. Bijkans dagelijks houdt de trainer zijn manschappen voor dat spelhervattingen in het moderne voetbal met de dag belangrijker worden. Er wordt tot in den treure op getraind en de onderlinge afspraken zijn zo helder als een kristallen glas uit Leerdam. Toch vloog de eerste de beste corner er gelijk in.

Alles wat fout kon gaan aan het onschadelijk maken van de hoekschop ging mis. Telstar speelde een korte corner die buiten de zestien bij Sven van Doorm belandde. Hij sneed de bal richting het doelgebied, waar Glynor Plet de bal simpel van zijn hoofd liet glijden. De AZ’ers stonden erbij en keken ernaar.

Wellicht is het een idee voor Arne Slot om Ron Vlaar woensdag op te stellen tegen de pilsclub (dilemma 1). Laat het organiseren van de defensie maar over aan de ex-international, die zich op het WK van 2014 niet liet ringeloren door types als Diego Costa, Alexis Sanchez en Lionel Messi. Goed, Vlaar lag er door een spierblessure sinds 31 januari uit, maar heeft in de voorbereiding door zijn invalbeurt al meer minuten in de benen dan Calvin Stengs (dilemma 2).

Stengs is het grootste zorgenkind van AZ. Volgens Slot is de neo-international nagenoeg hersteld van een hamstringblessure, traint hij inmiddels met de groep mee en zou woensdag, mits de medische staf groen licht geeft, kunnen invallen („Calvin heeft niet veel aanlooptijd nodig om van waarde te kunnen zijn”). Maar diep in zijn hart weet Slot dat dit spelen met vuur is. Niet voor niets zat Stengs tegen Telstar in burger op de tribune, net als de vorige vijf oefenduels. „Woensdag is belangrijk ja”, gaf Slot toe. „Maar dáárachter komt nog een heel seizoen. We willen Calvin op een goede manier aan de aftrap hebben, mocht het al lukken om hem aan de aftrap te krijgen.”

Wie Stengs tegen Viktoria Plzen moet vervangen (dilemma 3)? Zijn stand-ins hebben in het voorseizoen niet bepaald hun visitekaartje afgegeven. Slot leek de voorkeur te geven aan Albert Gudmundsson, maar de IJslandse flankenspeler komt al wedstrijden geen lantarenpaal voorbij en is ronduit zwak in de omschakeling. De Deense belofte Hakon Evjen greep in de voorbereiding ook al niet zijn kans, dus is Yuki Sugawara weer in beeld gekomen. De Japanner is wellicht wat druistig, maar hij gaat als de brandweer en is een echte teamspeler.

Dan is daar nog de speelwijze (dilemma 4). Het beproefde aanvallende concept, hoog drukzetten en de tegenstander vanaf de eerste seconde bij de strot grijpen, loopt stroef. De creativiteit is zonder Stengs met een vergrootglas te zoeken, net als de doelpunten (drie in zes oefenduels). Bijna nog erger is het gebrek aan tempo waarin AZ opereert. De spelers van Telstar, bezig aan hun derde ’Eredivisie-duel’ in zes dagen, konden de derby probleemloos belopen.

Het zou dus ook een optie kunnen zijn om met een behoudender tactiek ten strijde te trekken. Vrij naar Claudio Ranieri: This is Champions League, man, dilly-ding, dilly-dong! Oftewel: één doelpunt kan genoeg zijn, een tegengoal fataal. De spelers van AZ hebben in het verleden bewezen dodelijk in de counter te zijn en zeer goed met ruimte overweg te kunnen, zoals Ajax op 1 maart pijnlijk ondervond. Waarom de Tsjechen dan niet laten komen en energie bewaren voor messcherpe tegenstoten?

Eén zekerheidje zit nog altijd in de ploeg geslepen. Teun Koopmeiners schoot tweemaal raak vanaf de stip. Eenmaal in de reguliere speeltijd, en eenmaal in een nagebootste strafschoppenserie, die AZ zowaar won. Het was tenminste iets.
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » di aug 25, 2020 9:04 pm

Morgenmiddag thuis tegen Viktoria Plzen. Slechts één wedstrijd om te bepalen wie er naar de volgende voorronde mag. Boadu en Stengs pas net fit maar volgens mij nog geen wedstrijdminuten.

Ben benieuwd wat ze laten zien. Zal een lastig potje worden, mede gezien hun beste spelers dus nog geen enkel ritme hebben. Volgens mij te zien op Fox. Ik denk dat ik de tv wel even aanzet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: AZ

Bericht door Arthur » di aug 25, 2020 9:26 pm

Heb er weinig vertrouwen in. Als het er echt op aankomt geeft een Nederlandse ploeg bijna nooit thuis.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9023
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

AZ

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di aug 25, 2020 9:29 pm

Plan B ligt vast al klaar. Hun “jurist” zal vermoedelijk bij verlies gaan klagen bij de Uefa dat AZ toch door moet, omdat ze alfabetisch gezien vóór Victoria Pilzen uitkomen en omdat ze hebben geleerd dat onderling resultaat niet telt.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: AZ

Bericht door Jöhnk » di aug 25, 2020 10:31 pm

Marillion schreef:
di aug 25, 2020 9:04 pm
Morgenmiddag thuis tegen Viktoria Plzen. Slechts één wedstrijd om te bepalen wie er naar de volgende voorronde mag. Boadu en Stengs pas net fit maar volgens mij nog geen wedstrijdminuten.

Ben benieuwd wat ze laten zien. Zal een lastig potje worden, mede gezien hun beste spelers dus nog geen enkel ritme hebben. Volgens mij te zien op Fox. Ik denk dat ik de tv wel even aanzet.
Waarom hebben die geen ritme? Ze hadden toch geen Corona?

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ

Bericht door Mano » wo aug 26, 2020 7:49 am

het word weer hetzelfde liedje als altijd.

AZ verliest en gooit het op 'geen ritme' hebben zo vroeg in seizoen, blabla.
Je moet pieken wanneer je moet pieken, dat moet Viktoria P. ook en dat deed Ajax afgelopen 2 jaar ook.

ik verwacht echt helemaal niets en het zou me verrassen als ze doorgaan
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo aug 26, 2020 8:00 am

Boadu en Stengs komen terug van een blessure en hebben volgens mij nog niet gespeeld. Dat is natuurlijk wel gewoon een serieus probleem voor AZ.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AZ

Bericht door elliquido » wo aug 26, 2020 9:14 am

dat hele az mag afzakken in de westfriese klei, maar er spelen andere belangen :-0

https://www.msn.com/nl-nl/sport/voetbal ... r-BB18nxCv

punten scoren dus

turkije is al een deelnemer kwijt voor de cl (besiktas) , wat gunstig is
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » wo aug 26, 2020 9:23 am

Mano schreef:
wo aug 26, 2020 7:49 am
het word weer hetzelfde liedje als altijd.

AZ verliest en gooit het op 'geen ritme' hebben zo vroeg in seizoen, blabla.
Je moet pieken wanneer je moet pieken, dat moet Viktoria P. ook en dat deed Ajax afgelopen 2 jaar ook.

ik verwacht echt helemaal niets en het zou me verrassen als ze doorgaan
Dat Plzen stelt toch niets voor? Een topclub als AZ rolt zo'n tegenstander op. :confused.gif: :hypocrite.gif:

De Dominee
Berichten: 5747
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: AZ

Bericht door De Dominee » wo aug 26, 2020 9:29 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di aug 25, 2020 9:29 pm
Plan B ligt vast al klaar. Hun “jurist” zal vermoedelijk bij verlies gaan klagen bij de Uefa dat AZ toch door moet, omdat ze alfabetisch gezien vóór Victoria Pilzen uitkomen en omdat ze hebben geleerd dat onderling resultaat niet telt.
:drecul.gif:
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo aug 26, 2020 10:07 am

En dan maar hopen dat ze in de volgende ronde niet tegen een tegenstander van het kaliber AA Gent of Aalborg moeten spelen. :smallgrin.gif:

Ik hoop wel dat ze het redden vanmiddag. Het elftal probeert over het algemeen leuk voetbal te spelen en goede concurrenten maken Ajax ook beter. Dat ze de poulefase halen geloof ik niet maar deze ronde zou alvast wat punten brengen en zorgt denk ik ook sowieso voor een vervolg in de EL.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » wo aug 26, 2020 12:16 pm

Denk dat Pilzen zo'n club is voor AZ waar je als AZ 3-0 van kunt winnen maar ook 3-0 van kan verliezen.

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ

Bericht door Mano » wo aug 26, 2020 12:21 pm

ik gun AZ niks meer maar.... vanuit Coëfficiënt gedachte, mogen ze deze winnen. Dan pakken we 0,3 en komt België in beeld.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo aug 26, 2020 12:46 pm

Ik gun het de spelers en technische staf wel. Ze hebben een aantal leuke voetballers en de spelopvatting is doorgaans positief. Dat de directie zulke rare sprongen maakt kun je hun niet aanrekenen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » wo aug 26, 2020 12:53 pm

Waarom zou je een Club die zopas nog probeerde AJAX een oor aan te naaien iets gunnen ?. Zou het andersom zijn geweest zouden AZ-ers ons ook niks gunnen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo aug 26, 2020 1:10 pm

Volgens mij heb ik dat precies uitgelegd.

Of AZ supporters ons wel of niet iets gunnen interesseert me niet. Ik kijk gewoon naar het elftal en daar heb ik wel sympathie voor.
Nil volentibus arduum

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: AZ

Bericht door Gaizka1985 » wo aug 26, 2020 2:30 pm

Ik woon naast Alkmaar, het stormt hier aardig. Ben benieuwd hoe hard het wel niet waait in dat stadion :drecul.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: AZ

Bericht door brigade zuid » wo aug 26, 2020 4:16 pm

Wat een draak van een wedstrijd! Staat wel veel wind maar dan nog..

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: AZ

Bericht door Gaizka1985 » wo aug 26, 2020 4:18 pm

Inderdaad, dit zijn van die tegenstanders waar wij in mindere jaren ook moeite mee hadden, veel fysiek.

Plaats reactie