AZ

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » za feb 27, 2021 1:13 pm

’Ik heb Vrede met abrupte einde’
Ron Vlaar: „Eerst ga ik afbouwen en mijn familie aandacht schenken. We hebben mooie dingen meegemaakt, maar ook zaken gemist met elkaar.”

FOTO MATTY VAN WIJNBERGEN

RON VLAAR Verdediger haalt maximale uit carrière en spreekt van heel gelukkig voetballeven
door Valentijn Driessen & Mike Verweij

Een knieblessure leidde het einde in van de carrière van de stoere stopper Ron Vlaar. „De landstitel vorig seizoen zou het ideale afscheid zijn geweest. Maar corona, hè. Toch heb ik een heel gelukkig voetballeven gehad.”

WIJDEWORMER Als een volleerd tuinman neemt Ron Vlaar op het trainingscomplex van AZ een berg onkruid op zijn schoffel en gooit die in de klaarstaande kruiwagen. „Nu ik toch bezig ben, doe ik het ook gelijk goed.”

Het tafereel is aandoenlijk. Voor de foto neemt Vlaar de schoffel bij de hand, terwijl de onkruidverdelgers bij AZ ademloos en met bewondering toekijken. De zes licht beperkte jongens vinden het prachtig dat hun grote idool zich niet te groot voelt voor het betere schoffelwerk. Later accepteert Vlaar een voorstel om met een van de jongens aan te schuiven bij een high tea in Krommenie. „Als de coronamaatregelen het toestaan. Nu ik gestopt ben, heb ik daar tijd voor. Ook kan ik meer aandacht besteden aan m’n drie jongens, aan m’n gezin. Daar kijk ik echt naar uit. Inhalen, zo zou je het kunnen noemen. Zonder dat ik een minuut spijt heb van mijn voetbalcarrière.”

Je zou de link kunnen leggen tussen schoffelen en Ron Vlaar. „Nee hoor. Je hoeft het niet als kop boven het verhaal te zetten. In zeventien jaar profvoetbal heb ik drie rode kaarten gekregen, waarvan één directe. Die is geseponeerd en de twee andere waren twee keer geel. Ik ben zelfs nooit geschorst geweest doordat ik te veel gele kaarten had opgelopen. Ik ben altijd een harde, maar faire verdediger geweest, die veel situaties op inzicht oploste.”


TOPSPITSEN

Met het vorderen van de jaren hielp zijn ervaring hem steeds meer om zich staande te houden tegen topspitsen. „Op Zlatan Ibrahimovic na ben ik bijna alle grote spitsen tegen het lijf gelopen: Messi, Ronaldo, Suarez, Van Persie, Agüero, Rooney, Lukaku, Giroud en Higuain. Zonder echt weggespeeld te zijn. Vind ik nog steeds gaaf.”

Door het imposante lichaam van de bijna 1.90 meter lange Vlaar kreeg hij al vroeg in zijn carrière de bijnaam Ron Beton. Hij moest ervoor afzien, altijd alles geven en – met twee kruisbandblessures – zware tegenslagen overwinnen. Gezegend met een voorbeeldige profmentaliteit stond hij als rots in de branding in het hart van de verdediging van Oranje tijdens het bronzen WK in Brazilië in 2014.

„Het hoogtepunt van mijn voetballoopbaan, hoewel ik voor de wereldtitel naar het WK kwam. Die overtuiging heb ik toen altijd willen uitstralen en ik merkte dat het aanstekelijk werkte in de spelersgroep. In Brazilië moest Vlaar gewoon spelen, een kerel zijn en de boel leiden. Pakt het zo uit, dan is het geweldig. Brons was geen toeval. Met een topfitte Van Persie waren we wereldkampioen geworden.”

Nu is het over. „Mijn lichaam heeft me altijd superveel gegeven, heeft altijd keihard moeten werken, maar me nu op 36-jarige leeftijd in de steek gelaten. Ik wist dat ik mijn carrière zou beëindigen met een blessure. Alleen nooit gedacht dat mijn rechterknie me zou opbreken, omdat alle eerdere ellende m’n linkerknie betrof.”

De intrinsieke motivatie om er persoonlijk alles uit te halen, heeft er bij Vlaar altijd ingezeten. Als 18-jarige reed hij van AZ naar sportcomplex De Meent in Alkmaar, waar hij met gewichten trainde. „Ik gaf altijd extra gas. Ik was niet de beste, maar wilde keihard werken. Zo kan ik nu zeggen dat ik het maximale uit mijn loopbaan heb gehaald. Dat geeft me veel voldoening, waardoor ik vrede kan hebben met het abrupte einde.”

Na twee zware blessures bij Feyenoord was Vlaar net niet fit genoeg voor het WK 2010. Van Marwijk liet hem thuis. Hoewel hij het begreep, was het toch een bepalend moment voor de man uit Hensbroek. „Toen ik er langer over nadacht, realiseerde ik me dat het voor een topsporter onbestaanbaar is dat je afvalt bij Oranje en toch tevreden bent. Toen heb ik de knop omgezet en me ingeprent: ’Ik ga nu weer top-topsport bedrijven’. Ik heb doorgeschakeld en élke dag getracht het maximale uit mezelf te halen. Beschouw het als een bewustwordingsproces. Ik zette een nieuwe standaard neer en daar was plaats voor volle bak trainen, maar ook voor de juiste arbeid-rust-verhouding, optimale aandacht voor het lichaam en voor voeding.”

Vlaar: „Achteraf is dat kruisbandletsel een zegen geweest. Ik heb de andere kant van de medaille gezien, waardoor ik ben gaan beseffen dat voetbal én fit zijn echt iets heel erg moois is. Het heeft de topsporter in mij tot leven gebracht. Nee, ik zeg niet dat ik álles aan mijn innerlijke drive heb te danken. Dan doe ik mezelf tekort, want ik kon ook best aardig voetballen.”

INSPIRATIEBRON

Opvallende inspiratiebronnen voor Vlaar waren basketballer Francisco Elson en spits John Guidetti, zijn ploeggenoot bij Feyenoord. De negen jaar oudere Rotterdammer, die in de NBA bij San Antonio Spurs heeft gespeeld, gaf eens een lezing voor de Feyenoord-selectie. „De sleutel tot succes heb je in eigen handen. Mensen kunnen je gereedschap aanreiken, je moet het zelf doen. Elson zag de beste spelers in zijn team het hardste trainen. Kwam hij de gym binnen, dan waren die gasten al een half uur aan het gooien, aan het investeren om beter te worden. Het meest getalenteerd en toch het hardst aan de slag, zo hoort het te zijn. Ik was niet de beste, maar wilde wel keihard werken. Waarom zou ik er geen negen-tot-vijf-baan van maken? Dat heb ik gedaan”, aldus Ron Beton.

„John Guidetti, onze Zweedse spits, leerde me dat geloof in eigen kunnen essentieel is. Hij kwam bij Feyenoord toen we net tiende waren geworden. Hij zei dat hij alleen naar Rotterdam was gekomen voor het kampioenschap. Die gast gaf ons zoveel flair en energie. John had een grote bek, maar hij liet het ook zien door die ballen binnen te schieten. Als we eerder hadden beseft hoe goed we waren, hadden we het Ajax veel moeilijker kunnen maken. De sneeuwbal groeide, groeide en groeide. Helaas net niet genoeg. Maar het was een fantastisch mooi proces.”

HOOGTEPUNT &

TELEURSTELLING

Vlaar nam die lessen mee in zijn verdere carrière, mee naar het Nederlands elftal in 2014 en naar AZ in het seizoen 2019/’20. „De derde plaats op het WK is m’n hoogtepunt, omdat het ons met AZ niet is gegund vorig jaar landskampioen te worden. Door corona. In die spelersgroep heerste eenzelfde winnaarsgevoel als bij Oranje in 2014. Tweemaal maakten we een achterstand van zes punten op Ajax goed en tweemaal wonnen we van Ajax. De tweede zege in de Johan Cruijff ArenA en de manier waarop, gaf ons zo’n boost dat we ervan overtuigd waren dat wij Ajax achter ons zouden laten.”

„Nu beschouw ik het als een teleurstelling. De uitschakeling in de halve finale van het WK in 2014 in Brazilië door Argentinië met een gemiste penalty van mij, is ook een kater. Maar overall draaiden we met AZ een geweldig seizoen en met Oranje een geweldig WK. We hebben meer gewonnen dan verloren. Het WK was gewoon één grote droom.”

De grootste teleurstelling in zijn loopbaan is trouwens niet het mislopen van de landstitel, wereldtitel of Vlaars gescheurde kruisbanden. „Nee, nee, nee, het ontbreken op de Olympische Spelen. Dat zou gruwelijk zijn geweest, om er in 2008 in Peking bij te zijn. De Spelen meemaken als voetballer: wow. Maar die verschrikkelijke kruisband… Toen ik hem voor de tweede keer scheurde, raakte ik echt in paniek en was ik er letterlijk ziek van. Ik moest overgeven van de pijn, maar ook van de vraag hoe het verder moest.”

MOOIE CLUBS

„Ik ben er trots op dat ik langdurig bij AZ, Feyenoord en Aston Villa heb gespeeld, zodat ik overal iets moois heb kunnen opbouwen. En nee, ik heb er geen spijt van dat transfers naar Ajax en Tottenham Hotspur niet doorgingen. Mijn tijd bij Feyenoord heeft me mede door mijn blessures gevormd, gemaakt tot wie ik ben. Daar ben ik dankbaar voor. De club heeft me gesteund in de tijd dat ik het heel moeilijk had, zelfs tijdens de revalidatie mijn contract verlengd.”

Bij al die clubs en het Nederlands elftal speelde Vlaar met spelers van wereldklasse. „Bij Oranje zaten kwalitatief de beste spelers. Maar op clubniveau heb ik bij Aston Villa in één team gezeten met Jack Grealish. Hij was heel jong, maar je zag wel dat het een enorm talent was. Hij is nu een van de uitblinkers van de Premier League. Bij Feyenoord heb ik twee weken met Shinji Ono mogen trainen. Die was niet normaal goed. En Stefan de Vrij vind ik als verdediger een geweldenaar. Niet voor niets was hij vorig seizoen de beste verdediger van de Serie A. Dat vind ik echt geweldig voor hem”, benadrukt Vlaar.

„Met Stefan heb ik nog veel contact en ik kijk ernaar uit hem te kunnen bezoeken in Italië. Als corona het toelaat.” En daarna? „Ik weet nog niet hoe ik mijn leven verder ga invullen, maar de kans is groot dat ik in de voetballerij actief blijf. Bij AZ. Zo denk ik erover een trainerscursus te gaan volgen. Maar eerst ga ik afbouwen en mijn familie aandacht schenken. We hebben met z’n allen mooie dingen meegemaakt, maar ook zaken gemist met elkaar.”
De T.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » za feb 27, 2021 2:47 pm

En nee, ik heb er geen spijt van dat transfers naar Ajax en Tottenham Hotspur niet doorgingen.
Spijt mij ook niet, Ron. :smallgrin.gif:

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: AZ

Bericht door Andriy Demchenko » zo feb 28, 2021 9:22 am

Had van mij best mogen komen toen, het was dat Scheringa zo vervelend deed....
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » zo feb 28, 2021 6:07 pm

F. let niet echt op Boadu. Heeft er al drie in liggen.

Zou AZ nog tweede kunnen worden?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » zo feb 28, 2021 6:09 pm

Als ze vandaag winnen staan ze op twee punten van PSV. Waarom zou dat niet kunnen?

AZ heeft zichzelf een hele slechte dienst bewezen met die reeks gelijke spelen in het begin van de competitie. Verder hebben ze gewoon nog altijd een prima elftal.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: AZ

Bericht door Toppie » zo feb 28, 2021 6:16 pm

Goeie verdediging F :excited.gif: :blackcat.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » ma mar 01, 2021 10:53 am

Myron BOADU & ZIJN ADVISEURS
AZ-legende én moeder inspireren jonge spits tot heldendaden in kraker tegen Feyenoord: 4-2
ALKMAAR Met nog tien wedstrijden voor de boeg is AZ helemaal terug in de race voor Champions League-kwalificatie, na een dikverdiende 4-2 zege op Feyenoord.

Net als tijdens de uitzege in De Kuip was Myron Boadu tegen de Rotterdammers het goudhaantje, met dank aan de adviezen van de legendarische AZ-spits Kees Kist en de opdracht die hij in de ochtend van zijn bloedeigen moeder meekreeg.

Boadu is sinds een week los en niet zo’n beetje ook. Scoorde de twintigjarige international in de eerste 22 duels van het seizoen slechts zesmaal, de afgelopen twee wedstrijden schoot de Alkmaarse nummer negen met scherp. Op twee intikkertjes tegen VVV-Venlo liet Boadu een glaszuivere hattrick volgen, goed voor de volle buit tegen Feyenoord.

Die prestatie was er bovendien eentje met historische waarde. Want Boadu was de jongste speler na Ajacied Marco van Basten die erin slaagde om een hattrick tegen Feyenoord te maken. Van Basten deed dat in 1983 in het Olympisch Stadion in een historisch duel, de 8-2 monsterzege op het Feyenoord met Johan Cruijff, dat aan het einde van de rit overigens wel met de kampioenschaal in de handen stond te zwaaien.

Nu hoef je een Amsterdammer toch al niet te motiveren voor wedstrijden tegen Feyenoord, maar Myron Boadu, woonachtig in de Bijlmer, op de dag van AZ-Feyenoord al helemaal niet. Een leger aan ’adviseurs’ had de spits tot op het bot gemotiveerd, zo gaf hij met die karakteristieke glimlach ruiterlijk toe, na de vierde zege van AZ op rij.

Het begon vrijdag allemaal met een bezoek van Kees Kist aan Kalverhoek, het trainingscomplex van AZ. De voormalig Europees topscorer had zich vlak na de jaarwisseling (positief) kritisch uitgelaten over Boadu en wilde graag ’een kop koffie drinken’ met de jonge Amsterdammer. Sindsdien hebben er twee koffiesessies plaatsgevonden. Boadu: „Wie wil niet praten met zo’n grootheid? Kees was tijdens een afrondoefening aandachtig toeschouwer geweest en gaf mij daarna wat tips. Dat ik rustiger moet blijven als ik een kans krijg, maar dat ik juist agressiever moet zijn in het druk zetten.”

Was getekend, adviseur nummer 1. Dan waren er nog vader Boadu en zijn oudere zus (adviseurs nummer 2 en 3). „Die zitten vaak op één lijn”, legde de hattrickheld in het spelershome uit. „Mijn zus vindt dat ik gieriger moet zijn in bepaalde situaties, dat ik er gewoon schijt aan moet hebben, meer voor mezelf moet gaan.”

Zo ook papa Boadu: „Niet dat hij tegen mij tekeer was gegaan, maar hij zei deze week wel: Myron, schiet eens van afstand! Dat kun je hartstikke goed, waarom doe je het nooit? Daar kwam dus dat eerste doelpunt uit. Senesi raakte de bal nog licht aan trouwens.”

Adviseurs 4 en 5, broer en moeder Boadu, gooien het in hun adviseurschap meestal over een andere boeg. „Waar mijn vader en zus wat feller zijn, daar zijn mijn broer en moeder véél rustiger. Met mijn broer praat ik vaak even op één van onze kamers. Dat zijn inhoudelijk goede gesprekken, hij heeft ook het meest verstand van voetbal.”

Toch was het mama Boadu die haar jongste zoon pas écht op scherp zette. „Je weet hoe moeders zijn. Mijn moeder vindt mij lief, geeft me kusjes, dat werk. Maar toen ik vandaag wegging, zei ze opeens: ik wil dat je vandaag een paar goals maakt! Je had haar moeten zien kijken... Toen ik in de auto stapte, dacht ik: pfff, dit is menens. Ik móét vandaag scoren.”

Adviseur nummer 6? Dat was Myron Boadu zelf. Na een half uur en bij een 0-1 achterstand (goal Marcos Senesi) zocht de centrumspits contact met Pascal Jansen. Het liep bij AZ voor geen meter, tot ergernis van Boadu. „Ik vond dat we te schijterig speelden, te ver naar achteren leunden. Ik zei tegen de trainer: zó gaat het niet werken, we moeten veel sneller naar voren. Teun (Koopmeiners, red.) en Mitch (Fredrik Midtsjø) steunden mij. Daarna zijn Albert (Gudmundsson) en ik sneller en dieper druk gaan zetten. Dat hielp ons terug in de wedstrijd.”

AZ kwam in de eerste helft tweemaal op achterstand en tweemaal schoot Boadu de gelijkmaker tegen de touwen. Aan de 1-1 ging een heerlijke dieptepass van Calvin Stengs vooraf, maar de assist van Owen Wijndal was er helemaal één om de vingers bij af te likken. Na rust leidde een onhandige inspeelpass van keeper Justin Bijlow op Leroy Fer een onderschepping in van Midtsjø, waarna Boadu zijn hattrick kon voltooien en Teun Koopmeiners de wedstrijd vanaf de stip in het slot gooide.

AZ - Feyenoord 4-2 (2-2). 8. Senesi 0-1, 22. Boadu 1-1, 25. Sinisterra 1-2, 41. Boadu 2-2, 64. Boadu 3-2, 76. Koopmeiners 4-2 (strafschop). Scheidsrechter: Kuipers. Gele kaart: Sugawara (AZ), Linssen, Botteghin, Fer, Berghuis (Feyenoord).
’Berghuis geïrriteerd omdat hij winnaar is’
Steven Berghuis draagt de aanvoerdersband over aan Leroy Fer.

ALKMAAR Vijf minuten voor het einde van AZ-Feyenoord moest Steven Berghuis strompelend van de pijn de strijd staken. Een stevige botsing met Pantelis Hatzidiakos kostte hem een gele kaart en een blessure, waarvan vandaag de ernst pas kan worden vastgesteld.

Coach Dick Advocaat wilde niets horen van kritiek op zijn aanvoerder, die in de kraker met zijn oude werkgever heel lang goed in de wedstrijd zat en bij wie de gedrevenheid ervan af spatte. Berghuis hielp zijn ploeg met een fraaie assist bij de goal van Marcos Senesi al vroeg aan de leiding ook.

De woede bij drie van de vier schlemielige tegentreffers was van zijn gezicht af te lezen, al uitte hij die verder niet. Advocaat heeft begrip voor zijn beste aanvaller, die zoveel meer wil bereiken dan de huidige vijfde plek.

Advocaat: „Dat moment van Berghuis met Hatzidiakos? Ja, hij was misschien iets te laat. En misschien zat er een stukje frustratie bij. Daar heb ik geen problemen mee. Hij is een echte winnaar, als het tegenzit word je geïrriteerd. Hij is toch ook geen schopper? Soms weet je gewoon niet hoe een jongen erin zit. Hij wil gewoon de beste zijn, hij wil altijd meer. En in mijn ogen speelde hij echt geen onaardige wedstrijd.”

De Hagenaar baalt van de wisselvalligheid in zijn ploeg en begrijpt dat het uitzicht op een hoge eindnotering steeds lastiger wordt. „Je moet erin blijven geloven. We willen in elk geval Europees voetbal halen. Daar gaan we voor. Woensdag in Groningen lieten we zien dat we prima kunnen voetballen en dat hebben we nu tegen AZ in de eerste helft wéér laten zien. Maar iedereen ziet wat voor goals wij weggaven tegen AZ.”
De T.

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10394
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: AZ

Bericht door mattie » zo mar 07, 2021 9:01 pm

Echt balen dat AZ vandaag verloor, want op 21/3 komt 040 langs en had AZ nog op 2 punten gestaan, dan had het een leuk en interessant duel kunnen worden
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » zo mar 07, 2021 9:09 pm

Ja, als ze echt werk hadden willen maken van die achtervolging hadden ze vandaag moeten winnen. Nu is PSV aan zet. Als ze winnen van Feyenoord zijn ze een heel eind op weg om de tweede plaats veilig te stellen.
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: AZ

Bericht door Dubbel » zo mar 07, 2021 11:23 pm

AZ gaat het nog lastig krijgen want hun beste spelers mikken allemaal op een transfer en dan zijn de koppies er straks niet meer helemaal bij. Je zult nog zien dat ze van degradatiekandidaten gaan verliezen.

Wouter
Berichten: 18630
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ

Bericht door Wouter » zo mar 07, 2021 11:37 pm

Pascal Jansen heeft een geelzwart hart, kan niet anders. 5-3-2 gaan spelen terwijl de hele selectie dat nog nooit heeft gespeeld, een van de beste aanvallers eruit halen voor een prutser als Letschert. Topgozer!

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » ma mar 08, 2021 1:58 pm

De gevestigde orde liet Jansen ook in de steek.

Stengs: slappe hap. Hij zit bij Oranje, je zou haast denken dat de bondscoach zijn schoonvader was of zo. :hypocrite.gif:

Boadu heeft een beroerde balaanname, op het beslissende moment breekt hem dat op. Hopelijk komt hij nooit in beeld bij Ajax. Babel 2, al is hij wat beter voor het doel.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ

Bericht door zeux » ma mar 08, 2021 2:58 pm

Yopii schreef:
ma mar 08, 2021 1:58 pm
De gevestigde orde liet Jansen ook in de steek.
Je kunt niet zeggen dat het echt goed is gegaan, sinds ze zo 'principieel' waren met Arne Slot...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter
Berichten: 18630
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ

Bericht door Wouter » ma mar 08, 2021 3:11 pm

Valt wel mee toch? Onder Slot speelden ze alleen maar gelijk. Nu verliezen ze na vier overwinningen weer eens een potje.

Maar het bevreemdt me wel dat die trainer zijn hele systeem omgooide.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » ma mar 15, 2021 5:23 pm

Stel dat AZ komend weekend van PSV wint, zou het dan een verzoek bij de UEFA neerleggen om komend seizoen VCL te spelen, omdat het twee keer van PSV gewonnen heeft? :666.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ

Bericht door zeux » ma mar 15, 2021 9:15 pm

Clasie zou AZ-speler zijn die schorsing uitzat vanwege gokpraktijken

Jordy Clasie is de AZ-speler die onlangs een schorsing van twee wedstrijden heeft uitgezeten vanwege gokpraktijken, zo melden De Telegraaf en het AD maandag. Er zou op het account van de middenvelder zijn gegokt op duels in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie.

Clasie heeft naar verluidt tegenover AZ, de tuchtcommissie van de KNVB en de onafhankelijke commissie van beroep betaald voetbal (CvB) hebben verklaard dat zijn buurjongen degene is die geld heeft ingezet op de uitslagen van zeventien wedstrijden. Diens eigen account zou zijn geblokkeerd.

De beroepscommissie van de KNVB achtte Clasie schuldig aan het afsluiten van ongeoorloofde weddenschappen. Wel werd vastgesteld dat er van enige vorm van matchfixing geen sprake was. Op verzoek van de zeventienvoudig Oranje-international werd zijn naam in het gepubliceerde vonnis weggehaald.

Clasie kreeg een straf, omdat het voor een profvoetballer verboden is in te zetten op wedstrijden in een competitie waarin hij zelf uitkomt, ook als het om duels van andere clubs gaat. Hiermee wil de KNVB "de integriteit van het voetbal bewaken, maar ook de schijn van beïnvloeding, partijdigheid en vooringenomenheid voorkomen".

'De zaak is voor AZ gesloten'

AZ liet zondag in een reactie op de eigen website weten dat de clubleiding heeft geconstateerd dat er geen sprake is geweest van wedden op eigen wedstrijden door de speler, in dit geval Clasie. "De speler heeft bij AZ aangegeven dat hij de zaak betreurt, maar hij heeft uitgelegd hoe het is gegaan. Na zijn uitleg en de uitspraak is de zaak daarmee voor AZ gesloten."

Wel heeft AZ hieruit afgeleid dat "in zijn algemeenheid niet alle spelers op de hoogte zijn van de regelgeving" op dit gebied. "De club zal ervoor zorgen zijn spelers nog bewuster te maken van de regels die er gelden."

Clasie speelt sinds de zomer van 2019 bij AZ, maar slaagde er vooralsnog niet in om een vaste basisplaats te veroveren. Hij kwam dit seizoen, mede door blessureleed en een coronabesmetting, tot dusver niet verder dan vijf officiële wedstrijden. In het verleden stond hij onder contract bij Feyenoord, Excelsior, Southampton en Club Brugge. bron: nu.nl
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter
Berichten: 18630
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ

Bericht door Wouter » di mar 16, 2021 12:27 am

Lijkt me er dom genoeg voor.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: AZ

Bericht door Cruijff » di mar 16, 2021 1:19 am

Zeux schreef:
ma mar 15, 2021 9:15 pm
Clasie zou AZ-speler zijn die schorsing uitzat vanwege gokpraktijken

Jordy Clasie is de AZ-speler die onlangs een schorsing van twee wedstrijden heeft uitgezeten vanwege gokpraktijken, zo melden De Telegraaf en het AD maandag. Er zou op het account van de middenvelder zijn gegokt op duels in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie.
Wouter schreef:
di mar 16, 2021 12:27 am
Lijkt me er dom genoeg voor.

Tja.
Bwin & Unibet mean everyting to Clasie :ajaxsmiley.gif: :biggrin.gif:

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AZ

Bericht door elliquido » di mar 16, 2021 1:51 am

:ajaxsmiley.gif: :ajaxsmiley.gif: :ajaxsmiley.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » vr mar 19, 2021 12:52 pm

Wil de echte nummer twee nú opstaan?
AZ-PSV Bij topper Champions League-voorronde óf de Conference League op het spel
door Robin Jongmans & Steven Kooijman

Nu Ajax de landstitel nauwelijks meer kan ontgaan, is het gevecht om de in vele opzichten interessante tweede plaats in alle hevigheid losgebarsten. Zondag kan runner-up PSV óf nummer 3 AZ in Alkmaar in een rechtstreekse confrontatie een grote slag slaan. Wil de echte nummer 2 van Nederland nú opstaan?

DE KEEPERS

Het was zondag zo’n typisch moment waarop PSV-keeper Yvon Mvogo zich in de thuiswedstrijd tegen Feyenoord (1-1) had kunnen onderscheiden. Het schot van Feyenoord-aanvoerder Steven Berghuis leek houdbaar, maar de Zwitserse huurling van RB Leipzig kreeg niet eens een vingertop tegen de bal. De actie was illustratief voor de eerste doelman van Roger Schmidt, de trainer die zo graag een meevoetballende keeper in het doel heeft staan. Meevoetballen, dat kan Mvogo, punten pakken ho maar. Niet voor niets wordt voor miljoenen de rode loper uitgerold voor FC Twente-keeper Joël Drommel.

Nu manifesteert Marco Bizot zich dit seizoen ook niet als de ultieme puntenpakker. Sterker nog, waar de derde goalie van Oranje vorig seizoen de clean sheet-records aaneenreeg, daar verkwanselde de doelman deze Eredivisie-jaargang diverse punten voor AZ. De keuze tussen Mvogo en Bizot is wat dat betreft lood om oud ijzer. PSV heeft echter wel de beschikking over een betere reservedoelman: Lars Unnerstall (30). De Duitser, komend seizoen onder de lat bij FC Twente, is twee klassen beter dan Hobie Verhulst (27), die pas dit seizoen zijn Eredivisie-debuut maakte na een rode kaart van Bizot.

DE DEFENSIE

Een jaar geleden wedijverde AZ nog met Ajax om de absolute macht in de Eredivisie, dit seizoen loopt de ploeg voortdurend achter de feiten aan. Dat ’danken’ de Alkmaarders aan de defensieve janboel. Hoewel AZ aanvallend productiever is dan in het afgelopen (top)seizoen, zijn de ’defensieve’ cijfers ontluisterend. Incasseerde de ploeg vorig seizoen in 25 duels zeventien tegengoals, dit seizoen kreeg AZ in 26 wedstrijden ruim het dubbele (!) aantal doelpunten om de oren: 38.

Nu zijn de defensieve capaciteiten van PSV ook niet van Champions League-niveau, de Eindhovenaren hebben hun verdedigende zaakjes met 28 tegengoals desondanks beter op orde dan AZ. Met de snelle Jordan Teze en balvaste Olivier Boscagli heeft PSV een centraal duo met potentie gevonden. In Boscagli hebben de Eindhovenaren zelfs een prima opbouwer in huis en dat kan niet worden gezegd van de Alkmaarse centrumverdedigers (waar Pantelis Hatzidiakos opnieuw geblesseerd is weggevallen), tenzij middenvelder én topscorer Teun Koopmeiners naar achteren wordt gehaald. De zwakke afweer bij dode spelmomenten is de grootste achilleshiel van AZ.

HET MIDDENRIF

Kijk je naar de samenstelling van het middenveld, dan is er geen groter verschil tussen AZ en PSV te ontdekken. Teun Koopmeiners en Fredrik Midtsjø, tegenover Ibrahim Sangaré en Pablo Rosario. Dat is voetballend vermogen tegen duelkracht. Spelers van het verdeel-en-heers-principe tegen (onder)brekers die vooral van de korte passes zijn. Al heeft Rosario in goeden doen aan de bal méér te bieden.

Captain Koopmeiners is bij AZ een dirigent als nergens anders in de Eredivisie. Hij kent dit seizoen de meeste balcontacten (2380) en heeft de meeste succesvolle passes verstuurd (1613). Zijn aanvallende inbreng? Liefst veertien goals (zeven strafschoppen) en vijf assists. Midtsjø maakte er twee en gaf tevens vijf assists. Het tweetal zorgt ervoor dat AZ aanvallend niet alleen hoeft te bogen op de productie van zijn voorste vier. Rosario en Sangaré, met twee goals en vijf assists zeer karig qua productiviteit, vormen voor het kwartet PSV-aanvallers en de aanvallende backs vaak het vangnet. Waar tegenstanders liever, maar vooral na de winterstop te vaak met succes omheen voetballen.

DE AANVAL

De pareltjes blinken zondag op het opstellingenformulier, als men ziet wat AZ en PSV aanvallend tegenover elkaar kunnen zetten. AZ brengt stilist en international Calvin Stengs, strafschopgebiedbestormer Dani de Wit, het Zweedse handenbindertje Jesper Karlsson en Myron Boadu, die er vijf inschiet tegen Feyenoord als je hem even tergt. Met de bij PSV vertrokken talenten Albert Gudmundsson en Zakaria Aboukhlal, die met veel bombarie contractverlenging in Eindhoven terzijde schoof, goed voor 37 goals en achttien assists.

Maar het weegt nét niet op tegen het surplus aan toptalent én ervaring in de voorhoede van PSV, hetgeen AZ ontbeert. Meister Mario Götze en Eran Zahavi brengen op hun eigen manier iets extra’s. Hebben de Eindhovenaren iedereen aan boord, dan is het genieten geblazen en vormen de zwervende stilisten en scherpschutters een voor tegenstanders gekmakende aanval. Dat eerste gebeurde dit seizoen te weinig, het tweede ook. Toch kwamen Götze, Zahavi en de toptalenten Noni Madueke, Cody Gakpo, Mohamed Ihattaren en Donyell Malen al tot 43 goals en 21 assists. En dan knaagt het gevoel dat er meer in had gezeten bij topscorer Malen, wanneer hij nog beter wordt gebruikt.

DE ROERGANGERS

Pascal Jansen wordt bewierookt om zijn capaciteiten als veldtrainer, maar als coach ontbeert de opvolger van Arne Slot enigszins durf en tactisch vernuft. Dat AZ zich tot tweemaal toe op identieke wijze op eigen veld liet ringeloren door Ajax (eenmaal in de beker), is wat dat betreft veelzeggend. Ook de angsthazentactiek in het verloren uitduel met Vitesse was een topcoach onwaardig.

Jansen (48) is te licht voor de torenhoge ambities van AZ, maar als rookie op het hoogste niveau doet hij het niet onaardig. Sinds hij aan het roer staat in Alkmaar, behaalde Jansen meer punten (34) dan zijn PSV-collega Roger Schmidt (32). AZ ging in Eindhoven niet alleen met een 3-1 zege aan de haal, het komt in toppers (negen punten uit vier duels) veel sterker voor de dag dan PSV (drie punten uit vijf wedstrijden). De vooraf zo veelgeprezen Schmidt maakt vaak onbegrijpelijke keuzes, zowel voor als tijdens de wedstrijd. Een tactisch megabrein is de 54-jarige Roger Schmidt niet, terwijl hij zich tegenover de arbitrage, in tegenstelling tot gentleman Pascal Jansen, als een kleuter heeft misdragen. Het komt zijn geloofwaardigheid niet ten goede.
De T.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AZ

Bericht door GangstaRiB » za mar 20, 2021 4:39 pm

Wat een suffe conclusies trekt de T altijd... keeper 2 klassen minder dan.. Janssen niet goed genoeg voor de ambities... waar halen ze dat vandaan?
By the way... die Mvogo... is ie zo goed in meevoetballen dan? Vind het in alle opzichten een hele matige keeper. Straalt ook niks uit.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AZ

Bericht door elliquido » za mar 20, 2021 11:54 pm

Als az wint dan staan we virtueel op 14 punten. Dat zijn 4 wedstrijden + 1 gelijk met nog 8 te gaan. ( indien winst op ado) komt neer op 3x winnen.

Hup az
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AZ

Bericht door GangstaRiB » zo mar 21, 2021 2:44 pm

AZ 1-0 voor na 4 minuten. Daarna doen ze er alles aan om PSV gelijk te laten maken. Ze lopen te kutten in de eigen 16, niet normaal. Ze schieten em er net niet zelf in.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AZ

Bericht door elliquido » zo mar 21, 2021 2:49 pm

Die karlson is ernstig irritant maar wat kan die voetballen
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ

Bericht door 999 » zo mar 21, 2021 2:51 pm

Hoe slecht AZ steeds hun snelste speler, Boadu, aan spelen ..

Plaats reactie