AZ

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10274
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: AZ

Bericht door WP_Legend » do jan 18, 2024 6:45 am

Nee de Fans willen hem al maanden kwijt...

https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2 ... om-vertrek

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » do jan 18, 2024 7:42 am

Alexander schreef:
do jan 18, 2024 5:23 am
Ik heb zo het vermoeden dat er meer speelt met Jansen. Gesproken met Ajax misschien?
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Zou niet de eerste keer zijn dat ze zo overspannen reageren. En met Van Gaal, Kroes en Beuker ligt er natuurlijk een duidelijke link richting Alkmaar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: AZ

Bericht door Jinne » do jan 18, 2024 8:04 am

Qua positie staan ze niet eens zo slecht en voor jongens als Kerkez, Karlsson en Reijnders hebben ze niet echt gelijkwaardige vervangers. Daarnaast is de keepers positie sinds Bizot niet meer goed vervuld.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » do jan 18, 2024 9:17 am

Marillion schreef:
wo jan 17, 2024 7:47 pm
peter schreef:
wo jan 17, 2024 7:26 pm
Maar wie doet daar het aankoop beleid? Die Jansen krijgt me een brandhout voor z’n kiezen. Reijnders out en dan krijg je Thiago Dantas er voor terug? Een 23-jarige pupillen voetballer. En zo zijn de voorbeelden talrijk. Het technisch beleid is daar echt om te janken.
Om te janken? Ze presteren al jaren juist behoorlijk stabiel. Heel veel meer mag je niet verwachten van een club van deze omvang.
Ze hebben deze zomer een schip met geld gekregen voor een aantal jongens. Om en nabij de 60 (!!) miljoen aan verkopen. Dat is gigantisch voor Nederlandse begrippen. Vervolgens heeft AZ onder meer in de achtertuin van Louis een aantal Portugezen opgehaald die duur zijn, maar vooral heel erg matig blijken. Eigenlijk zijn alle aankopen dit jaar onder de maat. Sadiq, Penetre, Dantes, Kasius en Wolfe. Ik heb maar 3 duels gezien ofzo van AZ dit jaar, maar het viel me op dat ik veel nieuwe namen zag en vooral die nieuwe namen bakten er helemaal niets van. Ajax leidt de aandacht af, maar hier gebeurt hetzelfde op kleinere schaal. Wolfe of Gaaei is lood om oud ijzer bijvoorbeeld.
Als je dus Kerkez, Karlsson, Reinders inlevert, er 60 mio voor vangt en je krijgt dit er voor terug, dan mag Huiberts echt in de spiegel kijken. Een regelrechte wanprestatie wordt daar geleverd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » do jan 18, 2024 10:11 am

Dan heb je het dus over één mislukte transferzomer. Daar staan meerdere jaren tegenover waar ze juist wel succesvol waren in het vervangen van vertrokken spelers. Precies die drie spelers die zijn vertrokken die jij nu noemt zijn daar een uitstekend voorbeeld van. Wij kochten Wijndal, zij haalden Kerkez.

Een slechte zomer maakt niet dat het technisch beleid van een club om te janken is.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: AZ

Bericht door Duke » do jan 18, 2024 10:32 am

Ontluisterend bekerduel kost Pascal Jansen de kop bij AZ, maar trainer was al langer zoekende

AZ neemt per direct afscheid van Pascal Jansen, een van de langstzittende trainers ooit van de club, die tot voor kort op z’n minst nog aardig presteerde. De trainer kon niet meer aan de verwachtingen van de directie voldoen.

AZ kwam tot de beslissing na de bijzonder magere reeks die de club nu al enkele maanden in de greep houdt. De ontluisterende wedstrijd van woensdagavond tegen de amateurs van Quick Boys was een dieptepunt in die reeks. Op Jansen werd al die tijd al de nodige druk uitgeoefend door met name een deel van de supporters van AZ, binnenskamers leek de oefenmeester altijd op de nodige steun te kunnen rekenen. Tot woensdagmiddag waar hij minder dan 24 uur na de bekerontsnapping op straat werd gezet. Uniek voor AZ overigens. In 2009 was Ronald Koeman de laatste trainer die puur vanwege prestaties werd ontslagen. Oud-speler Maarten Martens volgt Jansen op en maakt de rest van het seizoen af.


Jansen en AZ waren tot voor kort een goedwerkende combinatie. Vorig seizoen werd nog de halve finale van de Conference League gehaald. Daarin was Premier Leagueclub West Ham United te sterk. Ook haalde Jansen met AZ verdienstelijke eindklasseringen in de eredivisie. Met hem verstevigden de Alkmaarders hun positie als uitdager van de traditionele top 3. Dikwijls lukte het Jansen om Ajax, PSV en Feyenoord met AZ te verslaan in onderlinge duels.

Waardig opvolger
Wat dat betreft was hij een waardig opvolger van Arne Slot onder wie hij eerst als assistent werkte. Slot werd in 2020 ontslagen door AZ omdat hij volgens de club heimelijk met Feyenoord had onderhandeld. Jansen kwam qua prestaties in de buurt van zijn voorganger maar legde met AZ met name dit seizoen nooit diens spectaculaire spel op de mat.

De Alkmaarders zakten in het bekerduel van woensdagavond zo ver weg dat de overwinning na strafschoppen niet ook maar met de kleinste glimlach werd ontvangen. Daar was het spel in de 120 minuten daarvoor te ontluisterend geweest. Clubiconen verlieten het stadion ruim voor tijd al in verbijstering, thuis zetten andere voormalige clubvedettes boos de tv uit.

De ploeg zette begin dit seizoen nog een lange reeks van ongeslagen eredivisieduels neer. Al was de desastreuze 4-3 nederlaag in Bosnië-Herzegovina tegen Zrinjski na een 3-0 voorsprong wellicht al een teken aan de wand. Inmiddels zijn de Alkmaarders verworden tot een dolende ploeg die zelfs moeite hebben met technisch beperkte voetballers uit Polen (Legia Warschau) en goedwillende amateurs (HHC Hardenberg en Quick Boys) terwijl het ondertussen niks te vertellen had tegen FC Twente en PSV.

Slechts twee van de laatste acht eredivisieduels werden gewonnen. Een dergelijk magere reeks komt bij de club in de recente geschiedenis eigenlijk zelden tot nooit voor. Trainer Pascal Jansen stipte na afloop van het duel het broze zelfvertrouwen aan van zijn ploeg. ,,Dat kan zelfs van goede spelers, matige voetballers maken”, zo zei hij.

Jansen was in elk geval al flink zoekende, getuige de vele verschillende opstellingen die hij al uitprobeerde tijdens de laatste wedstrijden. Dan weer Dani de Wit op de bank, dan weer terug in de basis. Topscorer Pavlidis in de spits, dan weer erachter en toch weer erin. De bezetting van de vleugels was ook een duiventil. Het deed zijn relatie met de spelersgroep in elk geval geen goed.

Afgelopen zomer vertrok het halve basisteam, een lot dat elke AZ-trainer nu eenmaal moet ondergaan. Jansen had echter ook de taak om de succesvolle Youth League-ploeg van vorig jaar in te passen in het eerste elftal en dat verloopt voorlopig nog moeizaam. In het kader daarvan is het in elk geval interessant dat Maarten Martens wordt aangesteld als hoofdtrainer tot het einde van het seizoen. De Belg die meer dan tweehonderd wedstrijden voor AZ speelde was al asisstent- en transitiecoach. Hij hield zich daarbij bezig met de overgang van jeugdspelers naar het eerste elftal.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopii
Berichten: 18436
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » do jan 18, 2024 10:57 am

Als je dus Kerkez, Karlsson, Reinders inlevert, er 60 mio voor vangt en je krijgt dit er voor terug, dan mag Huiberts echt in de spiegel kijken. Een regelrechte wanprestatie wordt daar geleverd.
Waarom de trainer ontslaan? Jansen deed het voorheen best aardig.

Ik hoef hem niet bij Ajax te zien, dat ook weer niet.

De Dominee
Berichten: 5851
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: AZ

Bericht door De Dominee » do jan 18, 2024 11:02 am

Jansen kreeg de opdracht de spelers van het succesvolle Youth League team in te passen, lees ik. Nou, succes. Want de opleiding van AZ produceert vooral eenheidsworst die in teamverband wellicht prima presteert, maar individueel niks bijzonders is.

Gelukkig gaan degenen die daar verantwoordelijk voor zijn (LvG, Beuker) nu bij Ajax de jeugdopleiding hervormen... :confused.gif:
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Yopii
Berichten: 18436
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » do jan 18, 2024 11:12 am

Dat vind ik ook zorgwekkend.

De opleiding van AZ doet het goed, maar leidt wel op voor AZ en niet voor Ajax. Daarbij laat Ajax nogal wat liggen in de scouting. AZ scout vooral in Amsterdam en haalt vaak behoorlijke talenten weg.

Teamgericht opleiden heeft Co al eens geprobeerd bij Ajax, dat werd een faliekante mislukking.

Het is wel veel gemakkelijker, jeugdtrainers krijgen de opdracht om te winnen. Dat lukt gemakkelijker als je de beste spelers in hun leeftijdscategorie laat uitkomen.

Ajax had natuurlijk ook best de Uefa YL kunnen winnen: De Ligt en co laten meedoen bij dat team in plaats van bij het eerste.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » do jan 18, 2024 11:55 am

Ik zou graag eens een uitgebreid interview met hem zien over zijn visie op opleiden. Want ik ben er ook bang voor dat de kracht van het collectief daar te belangrijk was. Maar misschien klopt dat beeld niet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » za jan 20, 2024 9:26 pm

Ik vind het dus echt niet zo spannend wat daar gebeurt, Marillion. Je doet nu net alsof er één mislukte transferzomer is en het daarvoor pais en vree was. Tuurlijk was Kerkez in plaats van Wijndal een voltreffer, maar ik blijf bij mijn standpunt van slecht technisch beleid. Ze hebben daar best wel wat kansen gehad om aan te haken na voltreffers, maar dat hele jeugdverhaal en aankoopbeleid blijft toch gewoon ver achter? Dit jaar ontslag bij een vierde plek? Vorig jaar werden ze ook vierde in de eindstand. Jaartje ervoor? Vijfde. In de afgelopen tijd zijn ze dus in gehaald door het veel armere Twente. En ook Feyenoord laat zien dat je met beperkte middelen verder kan komen. Er wordt hoog opgegeven van het technisch beleid en de jeugdopleiding, maar ik zie het dus echt niet. Er is geen jeugd en er wordt benedenmaats gepresteerd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » za jan 20, 2024 10:38 pm

Afgelopen 10 jaar structureel meer geld opgehaald dan uitgegeven als het gaat om transfers. Regelmatig spelers ingekocht die met een mooie marge zijn verkocht. Al zit er natuurlijk ook wel eens een misser tussen. Ook spelers die vanuit de jeugd zijn doorgebroken zijn meerdere malen goed verkocht. Positie op de ranglijst die ze gemiddeld behalen komt prima overeen met de hoogte van hun begroting. In dat Corona seizoen mocht Ajax niet klagen dat de competitie is afgebroken en dan hebben ze nog een keer een hele mooie Conference League campagne gehad.

FC Twente heeft een vergelijkbare begroting. En AZ heeft natuurlijk in Noord Holland ook te maken met de aanwezigheid van Ajax. Iets dat zowel met sponsors als jeugdspelers best lastig kan zijn.

Natuurlijk gaat daar niet alles goed maar als dit technisch beleid om te janken is dan is er bijna geen club die een voldoende krijgt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » za jan 20, 2024 11:09 pm

Het gaat om je tijdsframe. Pak je 10-15 jaar, ja dan dan is het himmelhoch jauchzend.

Ik vind het in de afgelopen 3-4 jaar echt geen hosanna en eigenlijk ronduit slecht inderdaad. Sterker nog, aan de onderkant komen er clubs voorbij. Tuurlijk heeft Twente dezelfde begroting nu. Maar dat is nu. In het corona jaar plek 14-15? Jaar ervoor gedegradeerd? AZ doet al langer mee aan de top hè. Ze verkopen daar de laatste paar jaar echt heel aardig, maar de tendens is toch al jaren dat het minder wordt. Of in ieder geval stabiel matig haha. In 2021 een begroting van 27,5 miljoen. In 2023 een begroting van 34 miljoen. Twente? Van 2021 24 naar 35 in 2023. Zijn ze gewoon voorbij nu. Feyenoord van 60 naar 110. Dat is een gigantische sprong voorwaarts.

Vanaf het corona jaar is het beleid gewoon niet best. Er hangt altijd een zweem omheen dat het zo’n fantastische jeugd is en dat er goed beleid wordt gevoerd, maar in mijn ogen verkopen ze de laatste jaren aardig, maar wordt het toch gewoon minder. Let maar op, in dit bizar dramatische seizoen gaan wij zelfs boven die gasten eindigen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » za jan 20, 2024 11:16 pm

En geen club die een voldoende krijgt? Mijn lijst van overperformers zijn Twente, Sparta, Go Ahead zo even uit m’n hoofd. Laten nu al een paar jaar lang zien dat ze groeien.

Wouter
Berichten: 18780
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: AZ

Bericht door Wouter » za jan 20, 2024 11:35 pm

Die AZ-lui moeten een beetje realistisch blijven. Zelfs Arnhem is een wereldstad vergeleken met kaasboerengehucht Alkmaar. AZ heeft ook helemaal niet zo'n grote aanhang. Maar ze lijken daar te denken dat AZ een grote topclub is. Is het niet, het is een kleine club die al lange tijd abnormaal goed presteert.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: AZ

Bericht door Toppie » zo jan 21, 2024 12:37 am

Gaan nog veel punten verspelen :blush.gif: Kan,vandaag op 3 punten komen

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » zo jan 21, 2024 11:01 am

peter schreef:
za jan 20, 2024 11:16 pm
En geen club die een voldoende krijgt? Mijn lijst van overperformers zijn Twente, Sparta, Go Ahead zo even uit m’n hoofd. Laten nu al een paar jaar lang zien dat ze groeien.
Als AZ met hun prestaties het predikaat "om te janken" krijgt, wat je kunt vertalen als zwaar onvoldoende, dan blijft er inderdaad weinig over. Zeker omdat technisch beleid wat mij betreft over een langere periode gaat en niet één of twee seizoenen. Het kan natuurlijk wel het begin van een slechte periode zijn. Welke jaren je wel of niet laat meeneemt in een beoordeling is altijd wat arbitrair. Omdat beleid over een lange periode gaat kijk ik in eerste instantie naar 10 haar.

Maar ook in de laatste seizoenen is er echt nog wel het één en ander knap gedaan. In 2023 nog de halve finale Conference League. Spelers als Pavlidis, Beukema en Karlsson, Kerkez en Sugawara gehaald. Ryan doet het als keeper volgens mij ook wel aardig. In een seizoen het vertrek van Boadu, Stengs en Koopmeiners opgevangen. De laatste twee seizoenen, en dan met name afgelopen transferzomer, zien de aankopen er een stuk minder goed uit. Ik denk dat een speler als Ruben van Bommel nog wel gaat presteren.

FC Twente heeft absoluut een mooie inhaalslag gemaakt. Maar daar kun je natuurlijk ook van zeggen dat ze daar eerder juist slechter hebben gepresteerd dan je mag verwachten van een club van dat kaliber en met dat achterland. Dat is denk ik ook waarom er bij AZ op enig moment niet heel veel meer groei meer in zit. Bedrijven uit de regio zullen over het algemeen toch snel de neiging hebben om hun centjes naar Amsterdam te brengen als ze iets in het voetbal willen doen. En voor spelers is die aantrekkingskracht ook groot. Feyenoord is uiteraard hetzelfde verhaal als je naar de begroting kijkt. Die hebben gezien hun achterland en mogelijkheden gewoon jarenlang veel te weinig geld opgehaald. Daar lag dus ook veel meer ruimte voor een inhaalslag. Dat AZ met de begroting niet heel veel meer weet te groeien lijkt me overigens eerder commercieel dan technisch.

Dit seizoen is er ook weer een half basiselftal vertrokken. Ik weet niet of ze misschien teveel verwachten van die Youth League lichting. Het lijkt er in ieder geval op dat een aantal aankopen niet het gewenste niveau gaat halen. Dat valt ongetwijfeld tegen maar het gaat natuurlijk een keer gebeuren dat je het vertrek van basisspelers niet goed weet op te vangen. Gezien ze voor AZ begrippen best veel geld hebben uitgegeven is dat wel een tegenvaller. Ze staan ook nu grofweg nog wel waar ze zouden moeten staan.

Het lijkt me een terechte zorg dat de aankopen van de laatste twee seizoenen over de hele linie gezien vooralsnog tegenvallen. Eerder hebben ze onder Pascal Jansen nog wel een slechtere serie gehad. Toen hadden ze geduld en kwam het gewoon weer goed. Ben benieuwd hoe het zich daar nu verder gaat ontwikkelen. Maar voor een club uit een stad als Alkmaar gaat het per saldo echt zo slecht niet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » zo jan 21, 2024 12:51 pm

Ja ik hanteer daar wat andere tijdslijnen dus. Ik kijk zo’n 3-4 jaar terug, het nu, en hoe ik denk dat de toekomst eruit ziet. En per saldo vind ik dat ze er dus beroerd voor staan. Het technisch beleid van Ajax vind ik ook om te janken en het is niet dat we daar nu opeens denken “nou ja in 2014 was het pas echt mager met de Boer dus het gaat nu best oké”.

Maar goed ik ben dus ook pessimistisch als ik een doorkijkje maak. De gigantische transfersommen van Koopmeiners, Karlsson, Wijndal, Kerkez en Reijnders tellen op tot de selectie die er nu staat. Een tamelijk broze selectie met nutteloze aankopen, Eredivisie scouting, bijna geen jeugdspeler te vinden en waarbij ze nu leunen op Bruno, Clasie en Pavlidis. In mijn ogen is er dan in de afgelopen jaren echt iets mis gegaan.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: AZ

Bericht door Jinne » vr jan 26, 2024 2:53 pm

Zeefuik naar AZ en niet Twente. Voorsorteren op vertrek Pavlidis.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » vr jan 26, 2024 9:44 pm

Ben benieuwd hoe hij het daar gaat doen. Transfervrij lees ik. Kon wel eens een slimme zet zijn.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » zo feb 04, 2024 4:33 pm

Het schokeffect van Maarten Martens. 2 uit 3. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: AZ

Bericht door Jinne » ma feb 12, 2024 2:59 pm

Eenhoorn verlaat nu zelf het honk. Benieuwd of ie zijn eigen exit ook heeft volgebouwd met allerlei concurrentie clausules...
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ

Bericht door zeux » ma feb 12, 2024 7:12 pm

Jinne schreef:Eenhoorn verlaat nu zelf het honk. Benieuwd of ie zijn eigen exit ook heeft volgebouwd met allerlei concurrentie clausules...
Zijn finest hour heeft hij gehad: Ajax dwarszitten met de AD.

AZ kan niet veel hoger, dus daar heeft hij weinig meer te ‘winnen’.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » di feb 13, 2024 8:44 am

Inmiddels is het 3 uit 5 met Martens en wacht hij nog steeds op een eerste overwinning. Zou mij enorm verbazen als we die lui niet inhalen. Aan de andere kant, het mag ook wel, want onze selectie is ook gewoon beter.

Yopii
Berichten: 18436
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: AZ

Bericht door Yopii » di feb 13, 2024 11:14 am

Jinne schreef:
ma feb 12, 2024 2:59 pm
Eenhoorn verlaat nu zelf het honk. Benieuwd of ie zijn eigen exit ook heeft volgebouwd met allerlei concurrentie clausules...
Zou Jansen niet 'gewoon' (naar begrippen van AZ) zijn ontslagen omdat ze erachter zijn gekomen dat hij in de zomer met Ajax heeft gepraat?

Plaats reactie