Feyenoord

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord

Bericht door Yopii » di jan 25, 2022 4:20 pm

Net zo min als Vitesse 'een club als NEC' is. :smallgrin.gif:

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord

Bericht door wimpey » di jan 25, 2022 6:03 pm

Jansen leek me een bedachtzame man. Rust zacht.

LucaS
Berichten: 53546
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord

Bericht door LucaS » di jan 25, 2022 6:42 pm

Wat kleinzielig zeg, om Ajax niet bij die clubs te noemen.
Was mooi Jansen bij Ajax mee te maken.
Rust zacht
I think I lost my fucking headache

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Dubbel » di jan 25, 2022 10:17 pm

Feyenoord winkelt weer bij de kringloop.
De komst van Jorrit Hendrix naar Feyenoord is op een oor na gevild. De middenvelder van Spartak Moskou wordt woensdag gekeurd. Als hij die tests met goed gevolg doorstaat, zal hij zijn handtekening zetten.

Het was al bekend dat Feyenoord inzette op huur met een optie tot koop van de voormalige PSV-middenvelder.
https://www.vi.nl/nieuws/hendrix-onderg ... feyenoord-

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13747
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Feyenoord

Bericht door Jinne » di jan 25, 2022 11:43 pm

Waar is de jeugd van Feyenoord gebleven? Is die niet beter dan deze nieuwe Lucius?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58795
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord

Bericht door 999 » wo jan 26, 2022 11:53 am

Held van Feyenoord
Geen Feyenoorder stak zoveel tijd en energie in het ontwikkelen van talent als Wim Jansen. Hij laat het grootste naslagwerk ter wereld over topvoetbal na.

FOTO’S MATTY VAN WIJNBERGEN & ANP/HH

Wim Jansen: een carrière om U tegen te zeggen en een leven lang een en al bescheidenheid
door Marcel van der Kraan

ROTTERDAM Met het overlijden van Wim Jansen verliest niet alleen Feyenoord een clubicoon uit de hoogste categorie, maar het Nederlands voetbal een man van wie vooral de kenners weten hoe onmetelijk groot zijn kennis van topvoetbal en talentontwikkeling was. Winnaar van de Europa Cup I, de UEFA Cup, de wereldbeker, talloze landstitels en KNVB-bekers met Feyenoord. Grondlegger van de Feyenoord Academy en redder van de hele club Feyenoord toen die begin jaren negentig failliet dreigde te gaan.

In de herfst van het afgelopen jaar onthulde Wim Jansen in zijn biografie Meesterbrein dat bij hem een vorm van dementie was vastgesteld. Een ziekte die een enorme impact op zijn leven veroorzaakte. Niet alles ging meer zoals hij wilde. Bij zijn boekpresentatie verscheen hij voor het laatst in het openbaar en daar genoot hij nog van het samenzijn met zijn familie, zijn beste vrienden uit de voetballerij en een aantal kopstukken van de Feyenoord-jeugdopleiding.

Jansen laat zijn echtgenote Coby, zoon Wim junior, dochter Petra en twee kleindochters achter. Maar wat hij ook nalaat, is zijn levenswerk, waarschijnlijk het grootste naslagwerk over topvoetbal ter wereld. Het niveau van Jansens voetbalwerk is volgens coaches die er kennis mee maakten van universitair niveau.

Geboren in de Bloklandstraat van Rotterdam, waar zijn idool Coen Moulijn ook woonde en een paar jaar na hem zijn latere boezemvriend Jan Boskamp werd geboren, kwam hij als jeugdspeler bij Feyenoord. Hij stoomde in een ruk door naar het eerste elftal en groeide uit tot een middenvelder van internationaal niveau en een onmisbare schakel bij Oranje in de WK-finales van 1974 en 1978.

Een carrière om U tegen te zeggen en toch een leven lang een en al bescheidenheid. Maar wat siert nu de mens?

De beste voetballer in de historie van het Nederlandse voetbal, Johan Cruijff, herkende als eerste de waarde én het voetbalbrein van zijn ploeggenoot in het Nederlands elftal. Met niemand kon hij zo over het spel in al zijn finesses praten als met deze oer-Feyenoorder.

Het leidde tot een hechte vriendschap, waarmee ze beiden nooit te koop liepen. Maar Cruijff, de grote initiator van het totaalvoetbal in de jaren zeventig, de man die Ajax, Barcelona en Oranje een unieke stijl gaf, wilde Jansen altijd in zijn buurt hebben. In het Nederlands elftal, maar ook toen hij later nog in de Verenigde Staten voetbalde. De gezinnen Cruijff en Jansen werden één aan de andere kant van de oceaan, steunden elkaar en kenden zelfs gezamenlijke vakanties.

Opmerkelijk, want Johan was die jongen uit Betondorp in Amsterdam die glorietijden kende in dertien seizoenen (totaal) bij Ajax. Wimpie, zoals zijn ploeggenoten hem liefkozend noemden, droeg vijftien seizoenen het shirt van Feyenoord. En dan te bedenken dat ze daarnaast ook nog voor elkaars club uitkwamen. Het gebeurde in de korte periode dat ze allebei terugkwamen van hun avontuur bij de Washington Diplomats in Amerika. Jansen werd na al zijn prijzen bij Feyenoord nog kampioen bij Ajax, Cruijff vierde een landstitel bij Feyenoord.

Na het afsluiten van zijn indrukwekkende loopbaan als speler duurde het niet lang voordat Jansen op het trainingsveld van Varkenoord stond – het jeugd- en amateurcomplex van Feyenoord – om met ziel en zaligheid de jongste talenten te gaan trainen. De ruwe diamantjes, onder wie een piepjonge Giovanni van Bronckhorst, vormden in zijn ogen de toekomst van de Stadionclub.

Hij zette een jeugdopleiding neer, die tot aan zijn dood alles voor hem betekende. Geen Feyenoorder stak zoveel tijd en energie in het ontwikkelen van talent als Jansen. Iedere 6- of 7-jarige die iets bijzonders kon aan de bal, bekeek hij met een twinkeling in zijn ogen en dat pakte hij ook weer op toen zijn actieve trainersloopbaan in het profvoetbal erop zat.

Tussen 1987 en 2008, ruim twintig seizoenen lang, was hij afwisselend hoofdtrainer, en technisch directeur. Het Rotterdamse Legioen herinnert zich hoe hij het nagenoeg failliete Feyenoord, dat op zeker moment de salarissen van spelers en trainers niet meer kon betalen, met twee achtereenvolgende KNVB-bekers en de halve finale in het Europa Cup II-toernooi (tegen Arsene Wenger’s AS Monaco) weer volledig tot leven wekte.

Het was de periode met John de Wolf, Henk Fraser, Regi Blinker, Gaston Taument en Peter Bosz. Nagenoeg zijn hele elftal zou later voor het trainersvak kiezen. Jansen stelde later Wim van Hanegem aan als trainer, werd zelf technisch directeur en zag Feyenoord kampioen worden.

Van een buitenlands avontuur in Japan, waar hij coach werd van San Frecce Hiroshima, genoot hij met volle teugen. Eenmaal terug in Europa wekte hij een andere volksclub tot leven. Jansen werd in Schotland een held voor de eeuwigheid omdat hij met een landstitel voor Celtic aartsrivaal Rangers ervan weerhield om tien keer op rij kampioen te worden. Tegelijkertijd introduceerde hij in Schotland de ooit door hemzelf in Zweden ontdekte Henrik Larsson, die bij Feyenoord ongelukkig was en als Celtic-spits een absolute sensatie werd.

Toen hij terugkeerde in De Kuip werkte hij weer aan de carrière van talenten als Georginio Wijnaldum en vele anderen. Vanaf 2011 werd hij coach van de coaches in de Feyenoord Academy en leverde er opleidingen op maat. En thuis ontving hij nog eens vele coaches en voetballers die om zijn kennis vroegen om op topniveau te kunnen werken. In stilte zullen er heel wat van hen een traan laten.
Jordi Cruijff: ’Wim is beetje Johan en Johan beetje Wim’
door Mike Verweij

BARCELONA Het nieuws over het overlijden van Wim Jansen is ook in Barcelona, bij de familie Cruijff, hard binnengekomen. „Het is een heel trieste dag, waarop ik allereerst de familie Jansen wil condoleren. Ik wens zijn vrouw en kinderen alle sterkte. Dat is het allerbelangrijkste”, zegt Jordi Cruijff.

„We hadden het heel moeilijk toen we het hoorden”, aldus de zoon van Johan Cruijff. „Mijn ouders, Wim Jansen en zijn vrouw, zijn kinderen, mijn zusjes en ik zijn vele jaren samen opgetrokken. Mijn vader en Wim Jansen speelden samen bij Ajax, maar ook in Amerika bij de Washington Diplomats.”

Jordi zag de pijn bij zijn moeder Danny, nadat ze op de hoogte was gesteld van het overlijden van Jansen. „Ze had het er heel moeilijk mee, want Wim Jansen is ook een beetje Johan Cruijff, zoals Johan Cruijff een beetje Wim Jansen is. Het waren als Feyenoorder en Ajax-speler tegenstanders, maar later ook medespelers en vooral maatjes. Qua voetbalfilosofie zaten ze op dezelfde lijn. Ze staan allebei symbool voor een andere club – Wim Jansen voor Feyenoord en mijn vader voor Ajax – maar het zijn allebei iconen.”

De zoon van de legendarische nummer 14 omschrijft Jansen als een geweldige man. „Met zijn vrouw en kinderen vormde hij gewoon een ontzettend fijn gezin, dat een heel warme band had met onze familie. Daarom komt het overlijden zo hard aan.”

Cruijff: „Deze man verdient een groot eerbetoon van het Nederlands voetbal, want hij heeft daar veel voor betekend. Wim Jansen was een fijne man, een elegante man en een grote voetballer. We zullen hem ongelooflijk missen.”
De laatste omhelzing van Cruijff en Jansen
Wim Jansen en Johan Cruijff tijdens hun laatste, geanimeerde gesprek over voetbal.

FOTO MATTY VAN WIJNBERGEN

Ontmoeting in Amsterdam was een college van twee voetbalprofessoren
Wim Jansen was, zo is vaak gesteld, de harde schijf van Johan Cruijff. Alles wat sinds de jaren zeventig voorbijkwam, legde Jansen vast. Als spelers vulden ze geen uren of dagen, maar maanden en jaren met gesprekken over talent en topvoetbal.

Toen ze zo’n twee jaar voor de dood van Cruijff in Amsterdam voor het laatst een dag met elkaar doorbrachten, kwamen alle unieke momenten weer boven. Het was een wonderlijk mooie en warme ontmoeting, waarbij de geboorte van het totaalvoetbal werd onthuld en alle facetten van de Hollandse school, tegelijk met de tekortkomingen van de KNVB, door de ogen van de twee kritische ex-internationals aan de orde kwamen. Het werd een zes uur durend college van twee voetbalprofessoren die hun eigen taal spraken. Voetbalwetenschap als nooit vertoond. Het begon en eindigde met een omhelzing, met de liefde voor het spel en de warmte voor elkaar.

Cruijff zei die middag, met Jansen naast hem op de bank: „Wim en ik hebben voetballen geleerd op straat. Daar leer je wat lichaamsbeheersing is. Als je twee keer viel, had je pijn. Dat moest je dus voorkomen. Handiger zijn, ontsnappen met de bal tegen grote gasten. Op mooie kunstgrasvelden heb je daar vandaag de dag geen last meer van. Dus ontwikkel je dat ook niet en moet je dat vervangen met andere dingen in trainingen. Je zorgt dat hele jonge spelers de allerbeste voorbeelden krijgen bij clubs als Ajax en Feyenoord.”

Jansen: „Wat wij op straat deden, noem ik de natuurlijke opleiding. Bij Feyenoord kreeg ik vanaf mijn tiende de gerichte opleiding. Nu moeten wij ervoor zorgen dat we bij de clubs met de talenten het natuurlijke en gerichte combineren. En hoe vroeger we daarmee starten, hoe beter.”

Cruijff: „Wat de KNVB moet doen, is het voetbal promoten. Ze moeten handreikingen doen naar mensen die amateurelftallen trainen. Maar alles wat de KNVB doet voor topniveau, dat is zinloos. Dat is geen kritiek. Maar de KNVB is er voor de grootste gemene deler. Wij – de topclubs – zijn er voor het opleiden van echte talenten.”

Ze waren het vurig met elkaar eens.
Wim Jansen en Johan Cruijff houden voor altijd geloof in Oranje: ‘Wat wij deden is te herhalen’
Door ONZE TELESPORTREDACTIE

Updated 37 min geleden
Vandaag, 07:30
in VOETBAL



AMSTERDAM - Een paar jaar voor zijn dood had Johan Cruijff in Amsterdam de laatste, urenlange ontmoeting met Wim Jansen. Dinsdag 25 januari 2022 nam de voetbalwereld ook afscheid van het Feyenoord-icoon. Telesport, dat de twee boezemvrienden destijds weer bij elkaar bracht en mocht toehoren, publiceert op deze plek nog een keer het grote verhaal van destijds.


Ⓒ MATTY VAN WIJNBERGEN
Cruijff (65) en Jansen (66), de Godfathers van het Nederlandse voetbal. Nog altijd gefocust op de ontwikkeling van toptalent. Zonder eigen belang ondersteunend voor de absolute top. Het voetbalpensioen bestaat niet. Telesport bracht de twee iconen bijeen. Een even indrukwekkende als spraakmakende ontmoeting. Hun unieke visie smelt samen tot de mooiste handreikingen voor talenten, trainers, clubs en de KNVB.

"Johan initieerde het totaalvoetbal. Hij was de leider"
Oranje was het Barca van nu
Als echte voetbalvrienden vallen ze elkaar in een suite van het Hilton Hotel om de nek. Ze hebben elkaar lang niet gezien. Johan Cruijff, bruin gebrand voorhoofd en blakend van energie, duikt naast zijn oud-ploeggenoot op de bank in een boek dat Wim Jansen bij zich heeft van een wereldtrip met de Washington Diplomats in 1980.

Uit de hoogtijdagen van het Amerikaanse voetbal, waar ze samen voetbalden. Ze woonden met hun gezinnen in Amerika en reisden met de club van hot naar her. Aan het eind van zo’n seizoen ook nog wekenlang door Hong Kong, Indonesië en Japan.

„Kijk”, zegt Jansen, wijzend op een foto. „Hier had Johan een spier in zijn dijbeen verrekt. Was hij helemaal ingepakt. Hij deed toch mee in ons elftal. Hij schoot gewoon de hele wedstrijd elke bal met zijn andere been. Hij was absoluut tweebenig.”

Sportief en sociaal hebben ze hun hele leven veel gemeen gehad. De band groeide in Oranje, waar Jansen in ’74 voelde dat de genialiteit van Cruijff tot het beste leidde dat het Nederlandse voetbal ooit heeft kunnen bieden. De aanwezigheid van extreem hoge kwaliteit bij de spelers was de voedingsbodem voor het totaalvoetbal, dat de wereld later ’Orange clockwork’ zou noemen. Pure klasse was belangrijker dan tactische patronen.

„Met Feyenoord hadden we op 29 mei 1974 net tegen Tottenham Hotspur de finale van de UEFA Cup gewonnen”, zegt Jansen. „Een paar dagen later kwamen de Feyenoordspelers binnen bij Oranje. De voorbereiding van zes weken op het WK was al begonnen. Maar in die zes weken heeft Rinus Michels niet een keer iets tegen mij apart gezegd. Alleen tijdens de wedstrijdbespreking gaf hij een aantal aanwijzingen.”

„Dat wij toch tot een unieke manier van voetballen kwamen, was te danken aan de leider in de groep. Het totaalvoetbal van Nederland is volledig geïnitieerd door Johan.” Niemand anders was de leider bij Oranje. Johan bepaalde wat er in het veld gebeurde.”


Ⓒ MATTY VAN WIJNBERGEN
Jansen komt met een mooi voorbeeld en vraagt of Cruijff het zich nog kan herinneren. Cruijff lacht en zegt: „Ik weet niet wat je gaat vertellen.”

Jansen: „We speelden tegen Bulgarije en ik moest een bepaalde speler dekken in die interland. Dat ging even niet zo lekker als het zou moeten. Soms heb je dat, dat een tegenstander je niet zo ligt. Johan kwam in de wedstrijd naar mij toe en zei: ’We gaan even ruilen. Neeskens neemt jouw man en jij neemt de man van Neeskens’. Dus dat deden we. Toen de wedstijd gelopen was, kwam Johan naar mij toe en zei: ’Ok, Wim, we ruilen het weer om’.

Cruijff lacht opnieuw. Hij weet het weer. Jansen legt uit dat Cruijff alles zag wat er in het veld moest gebeuren. „Zo help je elkaar. Tegen Rivelinho van Brazilië hoefden ze mij niet van mijn man te halen. Dat liep wel lekker. Het voordeel was op zo’n moment als tegen Bulgarije, dat Johan Neeskens en ik op elkaars positie konden spelen. Dat is kwaliteit.”

BEKIJK OOK:

Feyenoord-icoon Wim Jansen (75) overleden
Op de vraag of er toch niet twee jaar lang aan het totaalvoetbal was gewerkt door de KNVB of een coach, schudden Jansen en Cruijff allebei het hoofd. Jansen: „Het is in een paar weken ontstaan. Er werd niet speciaal op getraind. Het had met de kwaliteiten van de spelers en met Johan te maken.”

Cruijff: „Het was het zien van ieders kwaliteiten en daar gebruik van maken. Het elftal was toch ook geen twee jaar lang bij elkaar? Het werd een maand voor het WK pas gemaakt. Die ging erin, die ging er uit.”

Jansen: „Arie Haan en Wim Rijsbergen hadden bij wijze van spreken nog nooit met elkaar gespeeld. Rinus Michels zocht wel een aantal goede spelers bij elkaar. Maar de uitvoering van wat ze later het totaalvoetbal noemden, gebeurde door de spelers en vooral door Johan. Door niemand anders. De kwaliteit van de spelers bepaalt altijd het niveau. ”

Het niveau van de trainingen was in dat jaar wel van ongekend niveau. Cruijff en Jansen beginnen allebei te glimmen als ze aan de spelletjes ’leven of dood’ terugdenken.

Jansen: „We speelden vaak een partijspel, waarbij de doelen 20 meter van elkaar stonden. Drie tegen drie met twee keepers. Ik noemde dat ’leven en dood’. Tegenwoordig noemen ze dat scherp trainen. Bij ons ging het voor ons gevoel om leven en dood.”

Cruijff, grinnikend: „Ja, ja, ja... Effe slapen was een goal.”

Jansen: „Wij hadden het geluk dat we een verschrikkelijk sterk middenveld hadden. Neeskens, Van Hanegem en ik waren altijd bij elkaar. We hebben nooit verloren in dat spel. Een keer gelijk, geloof ik. Maar nooit verloren. Als de keeper uitgooide, was het ’boem’. Zaten we er bovenop. Als je zag wat er op die trainingen af en toe gebeurde, dat was eigenlijk niet normaal. Wij konden met zijn drietjes aanvallen en verdedigen. Speelden we tegen drie verdedigers, dan konden die weer niet aanvallen.”

Cruijff: „Speelde ik met drie aanvallers, Rensenbrink en nog eentje, tegen hun, verloren we ook. We waren dan in wezen met een man minder. Want niemand van ons kon verdedigen. Dat deed Michels wel goed. Hij zorgde dat die drie altijd bij elkaar waren. In de wedstrijd en op de training.”

Jansen: „Wij voerden uit wat we dachten dat de hoogste kwaliteit van ons spel was. Johan regisseerde het. Op bepaalde momenten zeiden we in een wedstrijd: ’vastzetten!’ Dook het hele elftal naar voren. Mooi was dat we allemaal dezelfde afstand hielden. Er kwam nergens een gat. Als er op rechts druk gezet werd, schoof de hele boel op. We stonden ook altijd meteen op de middenlijn en Jan Jongbloed was de man om de dieptepass van de tegenstander eruit te halen. Alle spelers vielen aan en alle spelers moesten meeverdedigen.”

Cruijff: „Die hoefde alleen maar rugdekking te geven. Iedereen in dat elftal had grote individuele kwaliteiten. Het enige wat je deed was die kwaliteiten aanpassen en afstemmen op de ander. Waar het om gaat is dat de basiskwaliteit hoog moet zijn. Dat is de weg naar succes.”

Jansen: „Er hoefde ook niet met alle geweld een nieuw soort voetbal te worden ontdekt. Wij speelden op onze manier in ’74, Barcelona speelt op haar manier vandaag de dag met de hoge kwaliteit spelers. In wezen speelt Messi nu precies zoals Johan vroeger. Johan trok ook uit het centrum en maakte ruimte voor andere spelers die in het gat kwamen. De driehoek Neeskens, Van Hanegem en Cruijff van toen, was later de driehoek Xavi, Iniesta, Messi. Ieder met zijn eigen kwaliteiten.”


Ⓒ MATTY VAN WIJNBERGEN
’Vijftig gulden per week’
Cruijff en Jansen weten de weg. „Wij weten welke weg we van beneden naar de top hebben bewandeld”, zegt Wim Jansen. „Wij weten welke kwaliteiten je nodig hebt om in de wereldtop mee te kunnen en wat er onderweg moet gebeuren. We hopen dat al die jongetjes die ook talent hebben, dezelfde weg gaan. De een wordt iets beter dan de ander, dat maakt niet uit. Maar het plezier dat voetbal aan miljoenen mensen geeft, is onvoorstelbaar.”

Nu ze samen de pensioenleeftijd zijn gepasseerd is de drive nog niet verminderd. Cruijff heeft nog zijn Danny en een groot gezin, inclusief kleinkinderen. Jansen is al 40 jaar samen met zijn Coby, is ook al opa. Ze hadden allebei achterover kunnen leunen en zich alleen nog maar met kleinzonen en kleindochters kunnen bezighouden.

Jansen: „Dat doe ik ook nog wel, hoor. Ik heb twee geweldige kleindochters.”

Cruijff: „Ik heb acht kleinkinderen! Eentje speelt er zelfs al in Engeland bij Wigan. Daar zit de trainer Roberto Martinez, die met Jordy woonde en voetbalde vroeger.”


Jansen: „Ons hele leven hebben we niks anders gedaan dan met voetbal bezig te zijn. We hebben er allebei veel aan te danken, veel van geleerd en hebben er nog steeds allebei plezier aan. De liefde voor het voetbal drijft ons gewoon. Toch Johan? Dat is een virus dat je nooit kwijtraakt.”

Cruijff: „Je houdt de drang om iets mee te geven aan nieuwe generaties spelers en trainers. Vooral gasten die je bij je hebt gehad als voetballer. Wim, waar het om gaat is dit. Wij zijn allebei van na de oorlog. De tijd van The Beatles en de provo’s. In onze tijd moest er zoveel veranderen in de maatschappij. Er werd gevochten, gemat in die tijd. Puur omdat dingen niet klopten en omdat er omstandigheden waren, die niet konden. In die tijd groeide ik op en daar begon ook mijn rechtsgevoel en het willen verbeteren van dingen.”

„Toen ik zestien jaar was had ik de eerste echte aanvaring met het bestuur van Ajax al. Ik verdiende 50 gulden per week...”

Jansen: „Had jij 50 gulden? Ik kreeg 30 gulden. Dat was mijn eerste contract, dat ik in 1963 tekende. Toen ik een jaar ouder was, kreeg ik 40 gulden.”

Cruijff: „Nou misschien kreeg ik dan ook 40 gulden. Maar dan speelde ik in het eerste mee en die jongens kregen premies als we wonnen. Dus zei ik: waar zijn mijn premies? ’Nee’, zei het bestuur, ’jij hebt een jeugdcontract’.

Zei ik: ’Maar ik speel toch in het eerste? Wat heeft dat er mee te maken dat ik een jeugdcontract heb?’ Het bestuur was niet te vermurwen. Jij hebt geen recht op premies, zeiden ze.

Ik naar de trainer toe. ’Waarom stel je mij op? Toch om te winnen?’

’Ja ik wil natuurlijk wel winnen’, zei de trainer. ’Nou’, zei ik, ’dan krijg ik vanaf nu die premie!’ Het was mijn eerste grote aanvaring, maar ik kreeg gelijk, hè.”

Cruijff zegt dat er in zijn tijd als jonge voetballer niets was geregeld. Voetbal, realiseert hij zich nu, was geen vak. „Ik speelde met het Nederlands elftal mee. Gingen we op reis naar een of ander land. Bleek dat iedereen van de KNVB verzekerd was als het toestel naar beneden flikkerde. Behalve wij, de spelers! Met als reden dat wij niet bij de KNVB werkten. Toen werd ik gek.”

„De VVCS (vereniging van contractspelers, red.) bestond ook nog niet. Ik heb het wel helpen opzetten. Ik ben er zelf nooit lid van geweest. Ik deed het voor de minst betaalden. Dus niet voor mijzelf. Ik was de beste betaalde. Die mensen bij de vakbond hoefden mij niet te verdedigen. Maar ik vond dus dat het wel iets was wat in het voetbal echt moest gebeuren. Het hoorde gewoon bij mijn generatie en bij mij om dat soort dingen te doen.”

Jansen: „Ik hoef niet meer op het veld te staan. Maar ik wil de jeugdtrainers bij Feyenoord wel helpen. Johan heeft nog veel meer gewonnen dan ik. Maar de liefde voor het voetbalvak zit in me. Ik denk dag en nacht over het voetbal na. Ik ben er elke dag mee bezig. Hoe kan ik een trainer of een talent nóg beter maken. Welke details kan ik hem aanreiken? Het is een virus dat ik heb meegekregen en nooit meer weggaat.”

Cruijff: „Naast al het gelul van anderen om het voetbal heen zijn wij er echt mee bezig.”

Jansen: „De mooiste uitspraak van Johan vind ik: ’Voetbal is simpel. Maar simpel voetbal is moeilijk.’’


„We hebben laatst met Michel Valke, onze video-analist, een doelpunt van Messi en Iniesta geanalyseerd met de jeugdtrainers. Dat ging over een aanval met een dubbele eentwee combinatie, wat tot een doelpunt leidde. De passes, over vijf of tien meter, de balsnelheid en de timing waren zo simpel en perfect. Maar zij vertaalden die simpele dingen tot absoluut topvoetbal.’’

Cruijff: „Ja, God, je hoort zoveel meningen. Al die programma’s op tv over voetbal. De helft van de tijd kan ik beter niet luisteren, denk ik vaak.”


Ⓒ MATTY VAN WIJNBERGEN
Jansen: „De helft??? Dat vind ik nog veel... Dan kijk ik op een ander net naar echt voetbal op tv.”

Cruijff: „Ik hoor zoveel stomme dingen. Denk ik soms, ben ík nou gek? Hoor ik weer iemand roepen dat we nooit meer de top kunnen bereiken in Nederland, want we hebben het geld niet. Geld speelt geen rol. Als je veel geld hebt, speel je niet opeens met 12 tegen 11. Het is altijd 11 tegen 11. Het gaat er alleen om dat je met z’n allen spelers beter maakt. Als je dat goed doet, kun je gewoon weer aansluiten. Misschien niet bij de allerbesten, maar wel tussen het midden en de top van Europa. Daarbij telt slechts één ding: hoe goed zijn de mensen die de kennis en kwaliteit aanreiken?”

Jansen: „Mensen die denken dat het na één jaar bij Ajax alles weer top loopt, snappen er niks van. Dat heeft tijd nodig. En waar de KNVB het voetbal nu kan helpen, is ervoor te zorgen dat trainers beter worden en dat er voor jonge spelers uitdagende competities zijn. Zodat de beste jonge spelers van gelijke leeftijd tegen elkaar laten spelen. Niet de talentjes van 8 jaar laten spelen tegen amateurs die twee jaar ouder zijn endrie koppen groter zijn.”


Cruijff: „Ik blijf bezig voor Bergkamp, Jonk, De Boer, Overmars, Van der Sar. Gewoon omdat het goeie gasten zijn. En of ze me bij Ajax in al die jaren dan trainer, adviseur of rvc-lid noemen, doet er voor mij niet zo veel toe. Je vliegticket betaalt de club nooit. Er heeft er nog nooit de laatste tien jaar eentje tegen mij gezegd, zal ik dat ticket eens betalen als ik weer naar Amsterdam vloog.”

Jansen: „Meen je dat nou, Johan?”

Cruijff, lachend: „Ze vragen wel, kan je niet vaker hier naar toe komen? Maar ze hebben er nog nooit achteraan gezegd, zullen wij dan je ticket een keer voor je betalen?”

Begint nog harder te lachen. „Dat is toch humor? Het is gewoon om te lachen, echt. Je wordt niet voor vol aangezien. Ze denken gewoon, jij kon voetballen. Klaar.”

’Feyenoord opgestaan op moment dat er geen geld was’
Cruijff vindt het onzin dat Nederland dreigde af te haken omdat het een klein land is, dat door andere grote voetballanden met veel meer talenten wordt overvleugeld. „Echt onzin als de KNVB dat beweert. Natuurlijk haken we niet af. Een klein land moet inventiever zijn. Dat is nog een voordeel ook dus.”

„We vergeten even dat juist Feyenoord is opgestaan op het moment dat het geen geld had. Dus zie je dat kwaliteit niks met geld te maken heeft. Kijk eens naar al hun talenten die doorkomen. Als je minder te besteden hebt, ben je veel kritischer. Ik heb het toch zelf meegemaakt. Vandaag de dag mag je 8 of 10 buitenlanders in je ploeg hebben. Bij Barcelona, toen ik daar trainer was, mocht ik er maar drie hebben. Dus je scouting intern is veel scherper. En de buitenlander die je kocht, bekeek je echt onder een loep. Niet zoals nu, ik koop er 6 of 8, er zal er wel eentje doorbreken...”

PSV miste volgens directeur Tiny Sanders een icoon als Johan Cruijff of Wim Jansen die de club naar buiten uitdraagt. Cruijff legt veel gewicht in de schaal in Amsterdam, Jansen doet alles in het belang van het bolwerk in De Kuip.

Het duo meent dat PSV zijn eigen clubicoon te weinig heeft gebruikt. „PSV heeft hele grote spelers gehad. Het ligt er alleen aan of je die goed wil gebruiken.”

Jansen: „Johan en ik hadden het net over Willy van der Kuijlen. Is dat een icoon of niet?” Cruijff schrikt als hij hoort dat Van der Kuijlen in de loop der jaren heeft moeten bietsen om een contractje bij zijn club. Jansen: „Gebruik toch de mensen in je club die voor kwaliteit staan. Neem een voorbeeld aan de topclubs in het buitenland. Daar hebben ze nog respect voor hun iconen. Dat is hier voor sommigen moeilijk, geloof ik.”

Cruijff: „Ja, want die moeten dan zelf een stapje terug doen...”

Jansen: „Van topvoetbal weten niet zo veel mensen de details. Daar zijn er binnen elke club maar een paar van. Dat is het grote probleem. Daardoor kan de clubleiding vaak niet over topvoetbal meepraten. Volgens mij heeft Willy toch heel lang in de top gespeeld voor PSV.”

Cruijff knikt. Het is hem uit het hart gegrepen en een van de grootste gevaren binnen een club. Begrijpt de leiding van een club waarmee je bezig bent? Daarom is het zo goed dat jongens als Van der Sar en Overmars in de directie zitten. Er komt wel iemand binnen. Het is nooit een zekerheid dat een oud-voetballer een goede trainer of bestuurder is. Maar als iemand ook nog goed is opgeleid, zoals die jongens, is dat een enorme plus.”

Cruijff legt uit dat de verkeerde mensen in het voetbal vaak de beslissingen nemen. Hij wil dat het organisatiemodel bij clubs wordt omgekeerd. Hij tekent het gangbare model uit, met een rvc, daaronder trapsgewijs de directie, afdelingen commercie, marketing, financiën en de selectie met al zijn trainers en scouting. „Het hoort precies andersom te zijn. Het elftal moet bovenaan. Wat doet de commercieel directeur als het elftal niet presteert? Dan verkoopt hij geen enkel bord.”

Bij de KNVB heeft hij zich ook vaak genoeg boos gemaakt. „Ik heb absoluut begrip voor het feit dat iedere voetballer een cursus moet volgen. Maar ik vind dat je geen dingen hoeft te leren die je al kan. Rinus Israel zakte bij zijn trainersexamen op techniek! Nou, als er een een bal over 40 meter kon geven, was het Rinus Israel. Hoe kon die nu zakken? Dat werd hem verteld door iemand die nooit een bal heeft kunnen geven. Dat pik ik dan niet.”


Ⓒ MATTY VAN WIJNBERGEN
’Roer moet om bij KNVB’
Cruijff en Jansen hebben een uitgesproken mening over de weg die talenten moeten bewandelen op weg naar de top. Ook houden zich de rol van de clubs en trainers tegen het licht.

„Hoe beter je opleidt, hoe beter de spelers weer worden”, zegt het duo. „Als de kwaliteit van trainingen en coaches omhoog gaat en die kwaliteit wordt op veel jongere leeftijd aangeboden, wordt uiteindelijk de top van het Nederlandse voetbal beter. „Elk jaar zijn er talenten, de vraag is alleen wat reik je ze aan? Wie hebben ze als voorbeeld en hoe maken we de grootste talenten geschikt voor de absolute top”, zegt Johan Cruijff.

Wim Jansen: „Het kan. Wat wij in 1974 deden en wat de spelers in 1988 en in 2010 deden is te herhalen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om al op een leeftijd van zes jaar spelers bij een topclub te trainen.”

„Iedereen heeft deze zomer geweldig genoten van Epke Zonderland”, zegt Wim Jansen tegen Johan Cruijff. „Het hele land was er ondersteboven van dat hij zo verschrikkelijk goed was bij de Olympische Spelen. Maar ik heb niemand horen praten over het feit dat hij al op zesjarige leeftijd is begonnen. Bij voetbal hebben sommigen er problemen mee als je spelers al met zes jaar een topopleiding wil geven. Het is moeilijk meetbaar of Epke geen goud had gewonnen als hij op zijn 12e of 14e was begonnen met turnen. Nou, ik ben blij dat Epke al op zijn zesde in de zaal stond, want ik heb van hem genoten.”

Het is de inleiding tot een van de grootste veranderingen die in de ogen van Jansen moet plaats hebben in het Nederlandse voetbal. Talentvolle jeugdspelers moeten op veel grotere schaal de hoogste kwaliteit van trainingen en wedstrijden al vanaf zes en zeven jaar krijgen aangereikt.

In Nederland houden zich slechts vier profclubs bezig met het opleiden van F-pupillen. Iets meer clubs, maar het gros nog altijd niet, doet wat met E-pupillen. De KNVB ziet geen enkele behoefte om talenten tussen van 6 tot 10 jaar bij profclubs onder te brengen. In plaats daarvan vraagt de voetbalbond Feyenoord, Ajax, PSV en andere clubs trainers naar de regionale voetbaltrainingen te sturen waar amateurclubs hun talenten kunnen brengen.

In de praktijk een nu al mislukt project. De amateurclubs houden hun talentjes weg, bang als ze zijn dat die worden ingepikt door de profclubs. Met als gevolg dat de beste proftrainers hun tijd verdoen met het geven trainingen op het niveau breedtesport.


Jansen staat elke zaterdagmorgen langs de lijn bij de talenten van 6 tot 12 jaar. Hij ziet ook hun trainingen. Cruijff is het in alle opzichten met de man, die bij Feyenoord coach van de coaches is, eens.

Cruijff: „Ieder kind dat van voetbal houdt, gaat op zijn zesde bij een amateurclub spelen. Ben je de beste, dan zien scouts dat en dan krijgt zo’n ventje de kans om nog veel beter te worden. Je kan niet zeggen als KNVB: blijf maar lekker zitten bij je amateurclub. Dat is belachelijk. Voor iemand die goed is, is 10 of 12 jaar te laat op bij een profopleiding in te stromen.”

Jansen: „Maar dat is wel de praktijk nu, Johan.”


Ⓒ MATTY VAN WIJNBERGEN
Cruijff: „Dat soort gedachtegangen kan ik echt niet volgen. Wat bezielt amateurclubs in de eerste plaats om talenten tegen te houden die profvoetballer willen worden. Als je dat doet, ben je helemaal niks waard.”

Jansen: Daar moet ook echt wat veranderen. Je moet eens kijken naar het plezier dat pupillen bij Feyenoord of Ajax al hebben. Er wordt veel gediscussieerd in Zeist, er worden hele visies gepresenteerd. Maar als ik op zaterdagmorgen vroeg bij Feyenoord langs de lijn sta, dan zie ik niemand van de KNVB. Ze weten niet wat er op de velden bij de pupillen gebeurt.”

Cruijff: „Jij en ik, Wim, hebben voetbal geleerd op straat. Daar leer je wat lichaamsbeheersing is. Als je twee keer viel, had je pijn. Dus dat moest je voorkomen. Handiger zijn, ontsnappen met de bal tegen grote gasten. Op mooie kunstgrasvelden heb je daar vandaag de dag geen last van. Dus ontwikkel je dat ook niet. Dus moet je dat vervangen met andere dingen in trainingen. Je zorgt dat hele jonge spelers de allerbeste voorbeelden krijgen bij clubs als Ajax en Feyenoord.”

Jansen: „Wat wij op straat deden noemde ik de natuurlijke opleiding. Bij Feyenoord kreeg ik op mijn tiende de gerichte opleiding. Nu moeten wij ervoor zorgen dat we bij de clubs met de talenten het natuurlijke en gerichte combineren. En hoe vroeger we daarmee starten, hoe beter.”

„Mijn kleindochter gaat met vier jaar naar school. Die sturen ze toch ook niet op haar elfde pas naar school? Dus waarom zou je met bijleren als jonge voetballer moeten wachten? De KNVB begint op 6 jaar toch ook met competities? Dus vanaf dat moment moet je bij de echte talenten al de beste voorbeelden aanreiken. Zonder spelertjes zwaar te belasten. Bij Feyenoord trainen we maar twee keer per week met F-jes. We hoeven geen vier keer per week te trainen. Alleen probeer je in die twee trainingen zoveel mogelijk kwaliteit aan te bieden en geen kwantiteit.”


„Ik zeg altijd, iedere dag dat een talent niks leert, is voor een echt talent een verloren dag. Die kan hij nooit meer inhalen. Ik heb veel opgeschreven de laatste jaren. De opleiding van talent naar opleiding toe, is van 6 tot 18 jaar. Betekent dat je maar 12 jaar hebt om er een volwaardige profspeler van te maken. In wezen een te korte tijd.”

„In die 12 jaar vragen ze niet, hoeveel heb je gewonnen of ben je kampioen geworden? Nee, ze vragen wat kan je en wat kan je niet? Heb je een grote hutkoffer als voetbalbagage, met de basiskwaliteiten die je geleerd hebt, of kom je met een rolkoffertje aan in het eerste elftal? Dat is het verschil. Dat bepaalt of een talent ver komt.”

„Kijk, Johan is een absoluut natuurtalent. Ik ben een talent geweest. Gelukkig heb ik ook de top gehaald. Maar Johan zou het altijd hebben gehaald. Spelers als Johan of Messi staan maar eens in de zoveel tijd op. De rest van alle talenten moeten we zo veel mogelijk blijven ontwikkelen.”

Cruijff: „Wat de KNVB moet doen, is het voetbal promoten. Ze moeten handreikingen doen naar mensen die amateurelftallen trainen. Maar alles wat de KNVB doet voor topniveau, dat is zinloos. Dat is gewoon niet goed genoeg. Dat is geen kritiek. Maar de KNVB is er voor de grootste gemene deler, wij – de topclubs - zijn er voor het opleiden van echte talenten.”

Jansen: „De talenten haal je er zo uit. En die zitten niet alleen bij Feyenoord of Ajax. Ook bij andere clubs.”

Wij herkennen al bij zes of zeven jaar een talent in de dop. Jij ziet dat ook binnen vijf minuten, Johan.”

Cruijff: „Weet je wat zo mooi is? Kinderen onder de 12 jaar zijn net sponzen. Uit alle onderzoeken is naar voren gekomen dat alles wat je doet onder je 12e jaar wordt opgeslagen in het onderbewuste. Met andere woorden, je kopieert wat je ziet. Vanaf je 12e jaar kan je dingen gaan uitleggen. Voor die tijd kan je wel dingen gaan uitleggen, maar dat kan de hersencapaciteit nog niet opslaan. Dus je moet iets aanbieden wat ze kunnen nadoen. Als je dat maar repeteert, komt het goed. Dat komt in elke sport terug.”

Jansen juicht het voor de totale ontwikkeling van jong talent toe dat meer profclubs Feyenoord en Ajax achterna willen met hun opleiding. „We willen met z’n allen dat het niveau van het Nederlandse voetbal omhoog gaat. Dan is het toch belachelijk dat de KNVB aan deze situatie nog niets heeft veranderd. FC Twente mag geen opleiding met F- en E-spelers hebben omdat het een stichting is.”

Cruijff is stom verbaasd. „Puur op regelgeving wordt dus de ontwikkeling van talent gedwarsboomd in dit land?”

Jansen: „Bert van Oostveen roept wel dat we bij iedere WK en EK de halve finale moeten halen met het Nederlands elftal. Maar tegelijkertijd zitten we nog met dit soort constructies opgezadeld. Dan moet je ook zorgen voor een topsportklimaat. Niemand staat er bij stil. Maar ik wel.”

Cruijff, grijnzend: „Daarom wil ik jou er ook bij hebben, Wim.”

Jansen: „Het is net alsof we met z’n allen de eerste vijf of zes jaar van de opleiding van een voetbaltalent weggooien. Juist de periode waarin kinderen het meeste kunnen leren.”

Cruijff: „Jeugdvoetbal kost geld. Maar als je niet begrijpt waarom je dat geld juist moet geven aan jeugd, krijg je een discussie over geld en niet over jeugdvoetbal. En zo loop je altijd achter de feiten aan. Wanneer moet je dingen wel en niet creëren? Wanneer moet je geld wel en niet uitgeven als club of als bond? Dan moet je verstand van de materie hebben en van de mensen met wie je werkt.”

De KNVB houdt de rem op het opleiden van voetballers op jeugdige leeftijd bij profclubs. Psychologen maken zich zorgen om de categorie afvallers.

Cruijff en Jansen stellen dat juist de talenten met intrinsieke motivatie (categorie jonge voetballers die zelf heel graag willen) recht hebben op een topopleiding.

Cruijff zegt: „Topsporters met een innerlijke drive komen het verste. Intrinsieke motivatie is een karaktereigenschap. Vandaar dat topvoetballers een heel sterk eigen karakter hebben. Al is voetbal misschien wel het slechtste voorbeeld. In andere sporten gaat het er veel harder aan toe en heb je met veel meer afvallers te maken.”

Cruijff noemt zwemmers de meest bewonderenswaardige groep sporters. „Die kunnen een half jaar trainen op het keren onder water om zodoende driekwart seconde te winnen op een afstand. Eigenlijk ben je dan niet goed bij je hoofd, denk je in eerste instantie. Maar ik heb natuurlijk geweldig respect voor zwemmers. Die gasten hebben van binnen een enorme drive. Die gasten staan elke ochtend om zes uur op om te trainen. Omdat ze de top willen halen. Geen mens hoeft tegen zwemmers te zeggen: ’Hé, jij was er vanmorgen niet’. Ze komen uit zichzelf naar een zwembad.”

„Ze weten voor alles tijd te maken. De topsporters op de hoge scholen waar ik mee werk, zijn ook de beste studenten. Die hebben een enorme gave van indelen. Als ze op mijn scholen aan de les beginnen, hebben ze al een dagtaak achter de rug. De rest zit de slaap nog uit de ogen te wrijven. ’’

Jansen: „Dát is topsportmentaliteit.”


Cruijff: „Juist. En wanneer je als topsporter in staat bent om dat op te brengen, ben je later goed genoeg om alles in de top aan te kunnen. En wie het niet kan opbrengen, valt af.”

Jansen: „Er is een zekerheid. Als je naar de top gaat, heb je om je heen het maximale aan afvallers. Want aan de top is het eenzaam.”

Cruijff: „Hartstikke waar.”

Jansen: „Dat klinkt hard, maar dat is gewoon het verhaal van topsport. Onderweg zie je veel afvallers.”

Bij de opleiding van jonge voetballers zijn die afvallers er dus ook. Cruijff en Jansen vinden dat de clubs daar zorgvuldig genoeg mee omgaan. De meesten komen via een andere weg toch weer naar boven. De bond zou zich daar niet druk om moeten maken.

Technisch manager Mo Allach van de KNVB constateerde recent dat Nederland achteropraakt bij een voetballand als Duitsland, dat voor de top kan kiezen uit veel meer voetballers.

Jansen, cynisch: „Maar weet je wat het rare is in voetbal? Naar het WK in Brazilié gaan straks 25 spelers met het Nederlands elftal mee en 25 spelers met Duitsland mee. Dus de Duitsers hebben nog veel meer afvallers dan Nederland.”

Jansen: „Talenten van 17, 18 en 19 jaar een veel hogere basiskwaliteit moeten hebben als ze bij het eerste elftal komen. De basiskwaliteit van een speler in het eerste elftal moet top zijn. En daarom moet hij veel eerder dan nu het geval is optimaal worden getraind. Van 6 tot 18 jaar is er verschrikkelijk veel te ontwikkelen. Van je 18e tot je 22e ga je je doorontwikkelen.”

Cruijff: „He-le-maal mee eens.”

De speler die dat de laatste tien jaar goed het beste heeft gedaan in de ogen van Jansen is Robin van Persie. „Als ik zie hoe hij wegging met 19 jaar bij Feyenoord en waar hij nu staat, is dat werkelijk top. Op een gegeven moment heeft Robin doorgekregen dat hij het laatste stuk zelf moest doen. Hij leerde van Dennis Bergkamp, van Tony Adams en van een paar andere grootheden om hem heen bij Arsenal. Kijk, en dan kom je pas echt heel ver in je carrière. Hij heeft zelfkritiek. Hij wil nu nog iedere dag bijleren en beter worden. Dat is absolute topsportmentaliteit.”

Niemand begrijpt volgens Cruijff en Jansen hoeveel rek er in een talent zit. Daarom ergert Cruijff zich kapot aan de zaakwaarnemers die talenten met 18 jaar over de grens brengen.

Cruijff: „Ik zie spelers die 16 jaar zijn weggaan en met 20 jaar zijn ze afgeschreven. Moeten ze via een achterdeur ergens weer binnenkomen. Je moet pas weggaan als je opleiding af is. In principe moet je dus nooit voor je 22e weggaan. Je hebt gewoon nog niet die hutkoffer, waar Wim het over heeft, vol met bagage die je nodig hebt om bij een grote buitenlandse club te slagen.”

Cruijff zegt bewondering te hebben voor de huidige realiteit bij de top van Feyenoord. Jonge talenten, waarvan het gros al in Oranje of Jong Oranje staat, worden bij Feyenoord niet met de vetste contracten beloond. „Het is de enige manier om het goed te doen. Al het andere wat er in Nederland wordt gedaan, lijkt nergens op. Ik denk wel eens, dan ben je niet goed bij je hoofd als je jonge spelers zoveel geld geeft.”

Cruijff vervolgt: „ik erger me kapot aan die dikke contracten voor jonge talenten. Ik vind dat je een jonge speler zoveel moet geven, dat hij elke keer een stapje omhoog kan maken. Vanuit mijn jarenlange ervaring met spelers, zeg ik ook: al het geld wat je verdient vanaf je 28e is wat je overhoudt als profspeler. Het geld wat je daarvoor verdient, gaat op. Het huis wordt groter, de auto wordt groter, je neemt een tweede auto erbij, je gaat trouwen, er gebeurt wat. Alle mensen die anders denken, zoals zaakwaarnemers, zijn de grootste tegenstanders van de clubs.”

Cruijff maakt het bij Ajax weer om de haverklap mee. „Komt er een zaakwaarnemer met een speler van 19 jaar binnen. Begint meteen over salaris te praten. Maar daar hoort het helemaal niet over te gaan bij zo’n jonge speler. Want je wordt bij Ajax ingedeeld in een categorie waarin je thuishoort. Je verdient dit en dit. Niet meer, maar je verdient ook niet minder dan die of die. Dus te weinig betalen we ook niet.”

„Als een speler met zijn zaakwaarnemer binnenkomt, hoort het over voetbal te gaan. Wat zijn je mogelijkheden, hoe kan je je ontwikkelen? Waar is die zaakwaarnemer nou voor? Om hem meer geld te laten verdienen of om hem te begeleiden een topspeler te worden? Geld is in de beginjaren helemaal niet belangrijk.”

„Weet je waarom? In de kleedkamer is toch alles bekend. Daar blijft niks geheim. Als je in kwaliteit de nummer een bent en je verdient als nummer zes, dan ben je een mafkees. Ben je de nummer zes in de groep en je verdient als nummer een, kan je het nooit waarmaken. Dus beiden vallen af. Logisch toch?”


Ⓒ MATTY VAN WIJNBERGEN
Cruijff juicht het toe dat oud-spelers als Overmars en Van der Sar mede het beleid bepalen. „Oud-spelers hebben een bepaalde verantwoordelijkheid. Alle jongens die er nu rondlopen in de organisatie, hebben zelf alles meegemaakt. Die hoef je niks wijs te maken. Ze zullen een jonge speler ook niet benadelen. Ze hebben inhoud en snappen de totale filosofie. Een clubbestuurder in onze tijd, probeerde iedereen zo min mogelijk te betalen. Nu zijn er gewoon normen gesteld.”

Waar geld geen rol mag spelen in het leven van een jeugdvoetballer, is ook winnen geen prioriteit in de opleiding.

Wim Jansen: „Aan het einde van je opleiding bij een profclub vragen ze niet: Zo, hoeveel keer ben je kampioen geworden? De trainer van het eerste elftal wil alleen zien: wat kan je en wat kan je niet? Hoe ontwikkel je je in een jeugdopleiding? Winnen is totaal niet belangrijk. Echt, geloof me. Ergens moet je wel leren winnen. Maar als je heel goed bent, win je vaak vanzelf...”

Johan Cruijff grijnst om de eenvoud en doeltreffendheid van zijn oud-ploeggenoot. Cruijff: „Ik zal je ook een voorbeeld geven. Kan iemand zich herinneren op welke plek de B2 van Feyenoord vorig jaar is geëindigd? Nee. Dat weet toch niemand. Het is totaal onbelangrijk! Belangrijk is alleen welke spelers zich in dat team goed hebben ontwikkeld.”

De KNVB heeft duidelijk gemaakt dat het vanaf 15 jaar om presteren en winnen gaat met vertegenwoordigende elftallen.

Jansen: „Ik heb de uitspraken van de technisch manager gelezen. Mo Allach denkt dat ze vanaf 15 jaar moeten winnen. Natuurlijk gaat het op een gegeven moment om winnen. Maar ga eerst leren voetballen. Er gaat nog zo verschrikkelijk veel fout. En in voetbal gaat het er juist om dat je zo min mogelijk fouten maakt.”

Cruijff: „Alleen het eerste elftal MOET winnen. De rest niet. Daarom heet de trainer bij het eerste elftal ook coach. Die neemt alle beslissingen. In de jeugd heb je alleen maar trainers. Die moeten jonge spelers iets leren.”

Jansen: „Bij Feyenoord staan we met de A1 bovenaan. Als je weet wie we er niet bij hebben, die normaal in dat elftal nog mogen spelen maar die al zijn doorgeschoven naar de A-selectie, dan win je nog veel meer. Vilhena, Kongolo, Achahbar, Boetius... Die spelen normaal nog in de A1. Tonny Vilhena zelfs nog twee jaar. Moet je de trainer er dan op afrekenen als A1 een paar keer niet wint? Natuurlijk niet. Er zitten al vier man uit zijn team in de selectie. Dat is pas belangrijk. Daar leren ze sneller bij. Want elke dag dat een talent niks leert, is een verloren dag.”

Cruijff heeft zijn eigen ervaringen. Zegt de boel wel eens op zijn kop te hebben gezet om mensen aan hun verstand te krijgen wat opleiden is. „Ik heb het in Catalonië meegemaakt. Daar moesten ventjes anderhalf uur in een bus zitten omdat de afstanden zo groot waren tussen de plaatsen. Sommigen zaten de hele wedstrijd op de bank. Ik zei: Iedereen die in de bus zit en die lange reis moet maken, moet minimaal een kwart spelen. Je had iedereen moeten horen. De clubs stonden op hun achterste poten. Hoe moeten we dan winnen, Johan? Kijk, als je zo reageert, ben je niet goed bij je hoofd. Dan snap je er geen jota van.”

Messi

Jansen vloog de afgelopen seizoenen vele keren op eigen houtje naar Spanje om wedstrijden van Barcelona en Lionel Messi live te zien. Wat de Argentijnse wereldster op de velden brengt is in de ogen van de oud-international het summum van techniek, tactiek en inzicht. Messi is de perfectionering van alles wat met het opleiden van toptalent te maken heeft. „De geschiedenis herhaalt zich. Wat Messi nu doet, deed Johan veertig jaar geleden.”

Met een aantal van de Feyenoord-jeugdtrainers praat Jansen graag over de details van topvoetbal. Afgelopen week deed hij dat met Gaston Taument en Cor Adriaanse. De twee oud-voetballers, die de 15- en 16-jarige talenten van Feyenoord trainen, zijn al net zo gefascineerd. Ook omdat ze weten dat hun eigen spelers alles opzuigen wat ze van de topscorer van Barcelona zien.

Jansen, tegen Johan Cruijff: „Ik heb toevallig de laatste tijd zes wedstrijden bekeken. Bij Valencia en Malaga uit, onder meer. Puur om te zien hoe ze bij Barcelona met Messi spelen. Als ik dan in het stadion van bovenaf naar het spel kijk, zie je perfect hoe alles loopt. De trainers bij Feyenoord discussieerden over het feit dat Messi ogenschijnlijk veel wandelt in de wedstrijd als hij de bal niet heeft. Dat was een juiste constatering, maar er is wel een reden voor. Heb je van dichtbij, in het stadion, wel eens gezien hoe explosief hij is als hij dingen doet met de bal?”

Cruijff knikt. Hij heeft intussen honderden duels van het wonderkind gezien. En geniet er net zo veel van als Jansen. Bovendien is het voor hem herkenbaar. Hij kon als speler uit stand of uit een wandelsituatie de grootste versnellingen doen, waardoor tegenstanders letterlijk achterover vielen. „Het ligt er ook aan waar je in het veld naar toe wandelt. Naar een slimme positie of doe je maar wat?”

Jansen: „De mensen zien vaak alleen de actie op tv. Messi wandelt inderdaad in fases als hij de bal niet heeft. Maar een speler met minder talent rent tien keer heen en weer en staat nooit op de goede plek. Messi staat altijd goed! Dat Messi met al zijn explosiviteit af en toe moet rusten, is normaal. Als Usain Bolt de honderd meter loopt, moet hij bij wijze van spreken een week rusten.”

Cruijff zegt dat schijn ook bedriegt. Na zijn aanvallende acties maakt Messi als eerste ook nog de verdedigende actie. Cruijff: „Messi is de eerste verdediger van Barcelona als de bal bij de keeper van de tegenpartij is. Gooit of schiet de keeper uit, dan is hij de eerste die druk zet. Als ze hem voorbij zijn, dan gaat hij pas rusten. Dan weet hij dat het geen zin heeft om er nog achteraan te rennen. Je hebt dus altijd twee fases waarin je Messi ziet.”

Jansen: „Soms is hij echt leeg in een wedstrijd. Dat kan niet anders als hij zo explosief diep is gegaan.”

Voor de jeugd in de hele wereld vormen Messi, Cristiano Ronaldo en Robin van Persie de grote voorbeelden. Op de trainingen van 6- en 7-jarigen ziet Jansen hoe sommigen de acties al kunnen nadoen. Jansen glimt als hij beschrijft hoe de jongste lichting talentjes alles van de grootste wereldsterren kent.

„Er is een prachtige naam voor. Na-apen noemen ze dat. Die jongetjes pikken dat zo op. Die kwaliteit hebben ze. Er zijn er bij, die zijn al zo goed dat ze in de basis al meer kwaliteit hebben dan andere spelers in de hoogste elftallen. In basis, hè.”

„Hoe eerder ze andere toppers zien, hoe meer ze ook zelf met andere talenten voetballen, hoe beter ze worden. Wij hadden vroeger minder voorbeelden, maar deze ventjes kunnen alles op Youtube vinden. En ze bekijken het.”

Cruijff: „Ik had het geluk dat Jany van der Veen als jeugdtrainer alles kon voordoen. Dat was de beste die ik ooit heb gehad als leermeester.”

Bij Messi komen in de ogen van de twee grootheden alle facetten van het voetbal samen. Jansen somt ze een voor een op. In topvoetbal gaat het om het rendement van techniek, tactiek, mentaliteit, conditie en kijkgedrag.

Op dat laatste onderdeel was Cruijff zijn hele loopbaan volgens Jansen superieur aan alle andere spelers ter wereld. Jansen: „Als je links kijkt, weet je niet wat er rechts van je gebeurt. De meeste spelers zien een of twee spelers voor zich naar wie de bal kan. Johan zag ze alle tien om hem heen. Hij had daardoor het maximaal aantal afspeelmogelijkheden. Dat heeft Messi ook. De keuze is dan aan de speler. De trainer kan met zijn elftal ook alleen maar zorgen dat hij de bal krijgt. Daarna gaat het erom wat hij er mee doet.”

Cruijff vindt dat het mentale aspect bij topvoetballers als Messi niet moet worden onderschat. „Er is ook nog zoiets als wat de hersenen allemaal moeten verwerken. Er gebeurt nogal wat om hem heen.”

Jansen knikt. „Iedereen denkt dat een topspeler maar even naar boven klautert. Maar neem nu Spanje als voetballand. Vanaf de eerste competitiedag is daar een wedstrijd in een wedstrijd bezig. Het is Lionel Messi tegen Cristiano Ronaldo. Wie maakt de meeste goals? Tien tot elf maanden lang. Twee tot driemaal per week. Tussendoor nog reizen. Topsport op het allerhoogste niveau met alle druk van dien.”

De bestudering van het Argentijnse fenomeen is niet bedoeld om bij Ajax en Feyenoord nieuwe Messi’s te creëren. Het materiaal dat de kleine ster van Barcelona bijdraagt aan topvoetbal is wel bruikbaar voor de beste voor beelden bij ontwikkeling van jonge spelers.

Jansen: „Bij de wedstrijd Levante-Barcelona zie ik Iniesta een bal vanaf de achterlijn terugtrekken op Messi. Dat was een briljante actie. Dan loop ik de volgende dag bij Michel Valke binnen, die bij Feyenoord de dvd-beelden voor trainers en spelers maakt. Hij zoekt het op, verwerkt het. Hoe Iniesta passeert, hoe hij kijkt, hoe hij de pass geeft. Dat is voor onze volgende sessie over buitenspelers in de opleiding. Dan hoop ik dat de trainers erover nadenken en dingen trainbaar maken. Dat moeten de clubs allemaal zelf doen voor de talentjes die ze in huis hebben. Het is niet makkelijk en daarom ben ik het eens met Johan dat je de allerbeste kwaliteit moet hebben onder de trainers die je op talenten zet.”

Cruijff geniet van Ajax-trainers
Het meeste plezier beleeft Cruijff in deze fase van zijn leven als hij op De Toekomst tijd doorbrengt met de alle trainers van Ajax. De voormalige nummer veertien leeft op als hij met mannen als Dennis Bergkamp, Frank de boer, Wim Jonk en alle andere oud-profs kan discussiëren.

„Het is geen garantie dat ze allemaal zullen slagen als trainer of coach. Ze zullen fouten maken, maar dat is totaal onbelangrijk. Ik zei vanmorgen nog tegen de trainers daar, ik vind het niet erg als je en fout maakt. Sterker, al sje een fout maakt en je leert ervan, word je weer beter als trainer. Hou je mond niet en zeg gewoon wat je denkt. Als een ander het beter ziet, heb je wat bijgeleerd.”

Wim Jansen kent dezelfde discussies in de opleiding van Feyenoord, die al drie jaar achtereen als de beste van Nederland is gekozen. „ Je kunt alleen groeien als je elkaar beter maakt”, zegt Jansen.

Cruijff: „Het zijn allemaal jongens die weten wat topvoetbal inhoudt. In Nederland heb je ook een categorie trainer die als spelers tekort gkeomen zijn. Zij hebben nooit het applaus gehad. Dat zeg ik zonder namen te noemen.” Buiten Nederland ziet Cruijff met eigen ogen meer voorbeelden. „Waarom gedraagt Mourinho zich zo? Waarom al die fratsen? Om de simpele reden dat hij als voetballer nooit applaus heeft gehad.”

„Waarom doet Pep Guardiola het totaal anders en is hij altijd bescheiden? Omdat die alles al heeft gewonnen als speler. Titels, bekers, de Europa Cup, alles. Guardiola zoekt het applaus niet meer. Die zegt ook nooit: ik heb in de rust dit of dat veranderd en toen ging het beter. Nee, Guardiola zegt: De spelers hebben in de tweede helft heel goed gevoetbald.”

Jansen: „Die andere categorie trainers heeft een probleem. Die willen charisma maar zullen het nooit krijgen. Dat is namelijk niet te koop.”

’Drieduizend man op jacht naar Cruyff’
Cruijff en Jansen hebben samen veel avonturen beleefd. Van samen in de UEFA-jeugd, tot eenzame nachten in Vancouver en snikhete wedstrijden midden in Amerika. Maar de gekste belevenissen hadden ze in Hong Kong, waar 3000 Chinese fans op jacht gingen naar ’Cruyff- Cruyff’, toen ze daar met de Washington Diplomats neerstreken.

Het was een tour die volgde aan het eind van een zwaar seizoen. Washington Diplomats was al opgeheven als club, maar om commerciële redenen moesten de spelers nog opdraven voor een lange trip door Azië. Jansen herinnert zich de gekte, waar niemand op had gerekend. „Weet je nog dat we jou met alle spelers moesten beschermen, Johan? Ons hotel was vlak bij het stadion en we moesten de weg er naar toe lopend afleggen. Geen probleem, totdat we buiten zagen dat er 3000

Chinezen achter Johan aan kwamen. Die riepen alleen maar ’Cruyff-Cruyff... Met de andere spelers hebben we een cordon gevormd en hem zo in de kleedkamer gekregen.”

Cruijff grinnikt als hij er weer aan terugdenkt. Meteen schieten andere momenten hem te binnen. „God wat heb ik daar gelachen en wat ben ik daar bang geweest. Ik had last van mijn been. Wij samen naar de dokter daar.”

Jansen, lachend: „Ja, ja, in zo’n oud buurtwinkeltje zat die man. Je deed de deur open en daar zat de eerste al met gips om zijn arm. En zulke naalden (wijst zo’n 12 centimeter aan, red.) hadden ze daar.”

Cruijff: „Ik stapte binnen en zei: waar is de dokter? Zegt die Chinees, die daar bezig was: de dokter? Die roepen we er alleen bij als hij in je maag moet zijn of als je geopereerd moet worden. Ga zitten!”

In het Japanse Fuji gierden ze het ook uit. Cruijff: „Ik moest veel gemasseerd worden. Zat ik in mijn hotel op een masseuse te wachten. Komt er op een gegeven moment een vrouw van 80 binnenlopen. Ik zei nog, dat zal ze zijn. Iedereen lachen. Maar ze was het nog ook! En ze was blind! Ik dacht, krijg de kolere. Maar uiteindelijk was het de beste die ik ooit heb gehad. Ze was blind, dus ze voelde alles… Logisch toch?”
De T.

Mocht men liever het interview van C. & J. niet in de Feyenoord topic willen hebben moeten de mods het maar scheiden ..
Laatst gewijzigd door 999 op wo jan 26, 2022 12:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Feyenoord

Bericht door Zuidema » wo jan 26, 2022 12:21 pm

Heerlijk om te lezen. Geweldig! Genieten! Dankjewel voor het verzamelen, Voets! :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Marillion » wo jan 26, 2022 1:13 pm

Jinne schreef:
di jan 25, 2022 11:43 pm
Waar is de jeugd van Feyenoord gebleven? Is die niet beter dan deze nieuwe Lucius?
Haha, precies de speler aan wie ik moest denken. Misschien dat ze hem ook aanvoerder kunnen maken?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58795
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord

Bericht door 999 » wo jan 26, 2022 1:27 pm

Na kleinzoon verliest Jan Boskamp boezemvriend
Jan Boskamp

door Valentijn Driessen

AMSTERDAM „Het klinkt misschien raar, maar ik hou gewoon van die man.” Jan Boskamp, de extraverte die van alles uitvrat, en Wim Jansen, de bedachtzame, waren vier handen op een buik. „Wim is mijn boezemvriend, mijn maat, met hem heb ik vanaf mijn veertiende alles beleefd. Toen kwam-ie me als 16-jarige thuis ophalen om samen naar Varkenoord te gaan om te trainen bij de betaalde jeugd van Feyenoord. Ik flikte alles, zei alles, Wim dacht altijd iets langer na, was wat slimmer.”

Boskamp beleeft zware maanden nadat hij in november vorig jaar zijn 19-jarige kleinzoon verloor. „Het is een verschrikkelijke tijd. Mensen van wie je houdt, ontvallen je… Eerlijk, het janken staat me dezer dagen nader dan het lachen. Ik beleef gewoon een k..jaar.” „Vrijdag heb ik persoonlijk afscheid kunnen nemen van Wimpie. Dat voelde goed, eigenlijk als vanouds. Ouderwets knäckebrøt, om zo maar te zeggen. Wim was iets trager door zijn ziekte. Het ging over van alles, maar we hebben toch voornamelijk weer twee uur over voetbal zitten praten. Natuurlijk over Feyenoord, over Messi, De Bruyne. We hadden hetzelfde cluppie, dezelfde passie. Vroeg Wim wat ik had gekeken de avond ervoor. Ajax.... Ging het over wie verkeerd stond, over talenten. We hebben er nooit genoeg van gekregen om over voetbal te ouwehoeren.”

Al zestig jaar spraken de twee over hetzelfde spelletje en deelden ze lief en leed met elkaar. „Soms zagen we elkaar een lange poos niet. Zat ik in de zandbak of Wim in Amerika of ik in Engeland of Wim in Japan en als we elkaar dan weer zagen was het alsof we elkaar de dag ervoor gezien hadden. Het contact is tot het laatst toe altijd close gebleven.” De verhalen en anekdotes zijn legio. Zoals toen Boskamp bij Stoke City kwam en de boel niet op de rails kreeg. „Het liep voor geen meter met die Engelsen en ik kon het niet oplossen. Wim gebeld en wat later stond-ie voor mijn neus in Stoke. Hij had hetzelfde meegemaakt toen hij binnenkwam bij Celtic. Vanaf dat moment ging het draaien. Hij heeft zoveel verstand van het spelletje, van spelers. Waanzinnig gewoon. Weet je, ik heb mijn hele leven gewoon enorm veel respect voor Wimpie gehad, gewoon echt van hem gehouden. Daarom valt het me zo zwaar dat hij is overleden.”
’hij was Een van de allergrootsten’
Rinus Israël

Oud-ploeggenoten Feyenoord en Oranje geschokt door overlijden Jansen
door Jeroen Kapteijns en Mike Verweij

AMSTERDAM Oud-ploeggenoten van Feyenoord en Oranje reageren geschokt op het nieuws dat Wim Jansen op 75-jarige leeftijd is overleden. Het clubicoon van de Stadionclub wordt geroemd als intelligente voetballer en een uiterst aimabele ploeggenoot. Ook in Schotland, waar Jansen kampioen werd met Celtic, is bedroefd gereageerd.

Wim Jansen maakte deel uit van het elftal van Feyenoord dat in 1970 als eerste Nederlandse club beslag wist te leggen op de Europa Cup I. Rinus Israël was in dat elftal een ploeggenoot, het begin van een levenslange band tussen de rasechte Rotterdammer en de rasechte Amsterdammer. „We konden het samen heel goed vinden en hebben altijd contact gehouden. De afgelopen jaren spraken we eens in de zoveel tijd af om met elkaar te lunchen in het Feyenoord Stadion en dan spraken we de hele middag over voetbal. Daar reed ik elke keer weer met veel plezier voor van Amsterdam naar Rotterdam.”

Ook Theo van Duivenbode maakte deel uit van dat gouden Feyenoord-team. Volgens Van Duivenbode verliest de voetballerij met Jansen een fantastische speler en een bijzonder mens. „Eigenlijk was Wim te bescheiden. In het veld kon hij nog weleens boos worden, maar daarbuiten was hij de rust zelve. Daarmee deed hij zichzelf een beetje tekort. Je miste Wim pas als hij er niet was. Hij was een keiharde werker met een enorme techniek en die combinatie zie je niet vaak. Hij is een van de beste middenvelders die Nederland heeft gekend.”

Piet Romeijn, de rechtsback van het Feyenoord-team dat in de finale won van Celtic, roemt het karakter van Wim Jansen. „Wim was een van de jongere spelers in het team en ik een van de oudere, maar we gingen voortreffelijk met elkaar om. Wim was een heel lieve jongen en een fijn mens”, aldus Romeijn, die hem als een van de steunpilaren van het Feyenoord uit die tijd beschouwt. „Een heel slimme voetballer, die een geweldige combinatie vormde met Wim van Hanegem.”


Wim Rijsbergen speelde samen met Jansen bij Feyenoord en Oranje. De Leidse verdediger reageert geschokt op het bericht dat zijn oud-ploeggenoot is overleden. „Wim is een van de sympathiekste voetballers die ik heb meegemaakt in mijn carrière. En als speler een van de allergrootsten van het Nederlandse voetbal. Ik heb het gevoel dat hij internationaal wat ondergewaardeerd is gebleven, maar dat is geheel ten onrechte, want hij was enorm belangrijk voor elk elftal waar hij in speelde. Wim was een heel intelligente voetballer, die een elftal in balans kon houden.”

In zijn huis in Spanje kreeg Arie Haan het trieste nieuws te horen via een nieuwsflash uit Nederland. „Echt een schok. Wij behoren tot een generatie waarvan langzaam de lichten uitgaan. Dat doet enorm zeer. Wim heeft enorm veel betekend voor het Nederlandse voetbal en dan speciaal voor Feyenoord. Als ploeggenoot was hij heel plezierig. Altijd rustig, nooit schreeuwen, maar pas op. Hij had wél een mening en die liet hij op zijn manier ook horen. Wim Jansen had een heel goede visie op voetbal en het is mooi dat hij zoveel heeft nagelaten door het boek dat zojuist is verschenen.”

Sjaak Swart spreekt vol respect over Wimpie als hem naar Wim Jansen wordt gevraagd. „Een geweldig mens. Zijn overlijden raakt me diep”, zegt Mister Ajax, die als eerste de warmte van Jansen noemt. „Bij het Nederlands elftal zaten we te kaarten, biljartten we en maakten we gein, maar als we op het veld stonden, gaven we alles”, aldus de duidelijk geëmotioneerde Swart. „We hebben altijd contact gehouden en het was altijd fijn om hem te spreken. Wimpie zei altijd zinnige dingen over voetbal, want het was niet voor niets dat hij bevriend was met Johan Cruijff. Ze waren tactisch ijzersterk.”

Na zijn actieve carrière werd Jansen trainer. Begin jaren negentig stond hij aan de basis van de wederopstanding van Feyenoord na uiterst magere jaren. Regi Blinker maakte Jansen in die periode mee als trainer. „Het was meteen een heel radicale omslag. Ik kan me herinneren dat we met 6-0 verloren van PSV. De trainers die we toen hadden, Gunder Bengtsson en Pim Verbeek, werden ontslagen en Jansen kwam voor de groep te staan. Een maand later speelden we wéér tegen PSV in de halve finale van de KNVB-beker en toen wonnen we met 1-0. Dat kwam door de tactische dingetjes die Jansen had veranderd. Kleine veranderingen, die zo belangrijk waren en een team meteen 20 procent beter maakten. Maar alleen al zijn aanwezigheid maakte zo’n groot verschil. Hij had zoveel voetbalintelligentie, maar ook mensenkennis. Wim Jansen heeft aan de basis gestaan van het sterke Feyenoord van de jaren negentig. Op mijn 27e haalde hij me naar Celtic. Daar is hij ook heel groot, omdat we onder zijn leiding Rangers van de ’tien op een rij’ afhielden door kampioen te worden. Meerdere oud-spelers van Celtic hebben me naar aanleiding van zijn overlijden geappt. Ook in Schotland hebben ze heel goede herinneringen aan hem vanwege zijn voetbalkennis, maar ook vanwege hoe hij was als mens.”
De T.

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord

Bericht door Yopii » wo jan 26, 2022 4:05 pm

Mocht men liever het interview van C. & J. niet in de Feyenoord topic willen hebben moeten de mods het maar scheiden ..
Dit wil ik in elke topic wel lezen. Geweldig interview. Bedankt voor het plaatsen,Voetske! :biggthumpup.gif:

Ajax Rules
Berichten: 31344
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Ajax Rules » wo jan 26, 2022 6:16 pm

Ze zijn niet echt kritisch op elkaar he?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58795
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord

Bericht door 999 » vr jan 28, 2022 7:04 pm

Hendrix kijkt uit naar De Kuip
De kersverse Feyenoorder Jorrit Hendrix kijkt zijn ogen uit in een, nu nog, lege Kuip.

FOTO’S BOX TO BOX PICTURES

’Kind van PSV’ blij in Rotterdam-Zuid: ’Feyenoord heeft altijd een bepaalde indruk op mij gemaakt’
door Robin Jongmans

ROTTERDAM Je hebt PSV’ers en je hebt échte PSV’ers. Jorrit Hendrix (26) behoort tot die laatste categorie, na 16,5 seizoen bij de club waar hij als klein jongetje binnenkwam. Maar een jaar na zijn vertrek uit Eindhoven draagt de van Spartak Moskou gehuurde middenvelder ineens het shirt van Feyenoord. „Dat besef is er nu”, zegt hij lachend, na direct zijn eerste speelminuten te hebben gemaakt in Rotterdam-Zuid. „Een PSV’er bij Feyenoord, dat kan denk ik wel.”

In het met 6-2 gewonnen oefenduel met Vitesse viel Hendrix na rust in. Hij is de komende anderhalf jaar Feyenoorder en dat maakt hem gelukkig na een jaar met weinig speelminuten in Moskou. Feyenoord kwam als de optie die hij niet zo snel had voorzien. „Het overviel me een beetje, maar ik was direct positief”, zegt Hendrix over het moment dat hij van de Rotterdamse interesse hoorde. „Ik heb altijd gezegd: als ik ooit terugga naar Nederland, dan kan dat alleen bij PSV of één andere club. En dat is Feyenoord. Met die club uit Amsterdam kennen we hier dezelfde rivaal. In mijn ogen zijn PSV en Feyenoord vooral concurrenten, geen échte rivalen. Feyenoord heeft ook altijd een bepaalde indruk op mij gemaakt wanneer we hier met PSV speelden.”

Zo weet Hendrix hoe De Kuip kan ontploffen. Met PSV had hij het traditioneel zwaar in Rotterdam. „Al wonnen we hier twee keer in jaren dat we kampioen werden”, zegt de drievoudig landskampioen. „Die over het algemeen mindere resultaten hier, dat is vaak iets onverklaarbaars, zoals we ook nooit bij Heerenveen wonnen. Maar in het geval van Feyenoord zal het stadion zeker een aandeel hebben gehad. Het was altijd mooi die volle Kuip tegemoet te gaan. Dat moment voor de wedstrijd, dat je die tunnel uitkomt het veld op en dat het publiek helemaal tekeergaat. Ja, ik heb het altijd tegen me gehad, tot nu. Maar het is eigenlijk altijd alleen maar een enorme motivatie geweest als ik in die volle Kuip mocht spelen. Daar kijk ik nu naar uit.”

In zijn nieuwe thuis hoopt hij onder Arne Slot fors meer speelminuten te kunnen maken dan in Rusland. „Al kijk ik echt met een positief gevoel terug op het leven in Moskou, een stad die alles te bieden heeft”, zegt Hendrix, die min of meer de dupe werd van de buitenlander-regel in Rusland. „Je mag acht buitenlandse spelers ingeschreven hebben en in december haalde de club een nieuwe spits. Het aantal kwam op negen. Toen kwam vanuit de clubleiding de vraag hoe ik eventueel tegenover een vertrek zou staan, omdat ik weinig speelde. Maar ik wilde dit niet als mijn probleem zien, wilde echt voor m’n kans gaan. Het is trouwens ook zeker niet zo dat ze me onder druk hebben gezet. Vervolgens was er interesse uit Amerika, maar dat wilde ik nu niet. Toen Feyenoord een optie werd, zag ik dat honderd procent zitten.”

Hendrix, die aangeeft in eerste instantie echt als middenvelder te zijn gehaald, beseft dat hij binnenkomt bij een goed draaiend elftal. „Daar zijn natuurlijk allemaal meningen over, maar ik heb deze keuze weloverwogen gemaakt”, zegt Hendrix, die niet aangeleerd hoeft te worden hoe te vechten voor zijn plek. „Garanties heb je nooit, ik moet het zelf afdwingen om te spelen en dan ligt de keuze bij de trainer. Ja, in het koppie zit het altijd wel goed. Hoe ik er fysiek voor sta? Ik zou meteen minuten kunnen maken, zo voel ik me. Het is lekker dat ik tegen Vitesse direct in een wedstrijd in actie kon komen, want de laatste voor mij was op 14 december. Ik kom nu natuurlijk uit een trainingskamp in Dubai met Spartak, maar een wedstrijd is op de training niet na te bootsen.”

Het kan Hendrix, die een sloot aan (Europese) ervaring toevoegt aan de selectie van Slot, niet snel genoeg gaan. Het hoofdstuk Feyenoord is begonnen. Daar moest hij zijn oude PSV-makkers wel even van op de hoogte stellen overigens… Lachend: „Ik heb wel wat bekenden en vrienden daar van tevoren ingelicht”, aldus Hendrix, die de schok in Eindhoven wilde beperken. „Dit en dat staat er te gebeuren. Ik heb geen negatieve reacties gehad en iedereen weet waarom ik dit graag wil. Volgens mij er is van ’haat’ tussen beide clubs ook geen sprake.”

Toch moet hij met Feyenoord nu jacht gaan maken op zijn oude club. „We staan nu derde, dus de eerstvolgende plek waar je voor gaat, is plek 2”, zegt Hendrix, die het stap voor stap bekijkt. Met de Amerikaan Cole Bassett, de Zweed Patrik Walemark (die direct een goede indruk maakte op Hendrix, red.) en hijzelf moet Feyenoord er sterker op zijn geworden. „Of dat zo is? Dat mogen jullie straks allemaal gaan bekijken.”
De T.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Feyenoord

Bericht door peter » vr jan 28, 2022 9:36 pm

Met die club uit Amsterdam kennen we hier dezelfde rivaal.
Lekker man. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Marillion » za jan 29, 2022 10:50 am

Heerlijk. Ze moeten er linksom of rechtsom iets over zeggen hè?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Feyenoord

Bericht door peter » za jan 29, 2022 11:10 am

Ja heerlijk. Ik las in een ander stukje van de NOS zelfs dat hij sprak over "de vijand uit Amsterdam".

Maar die Hendrix kwam op de bank te zitten in de periode van Bommel, want toen kreeg die Sadilek de voorkeur (als ik mij niet vergis). Vervolgens heeft hij toen de stap gemaakt naar Spartak voor nog geen miljoen en daar heeft hij in totaal 600 minuten gespeeld in 1 jaar tijd.
Ik blijf in dat opzicht de voetbalwereld zo apart vinden. Omdat hij Hendrix heet, komt hij nu terug bij Feyenoord. Feyenoord wil op een hoger niveau komen, maar denken ze dan echt dat een mislukte speler van PSV en Spartak ze daar gaat helpen om het gat met PSV te dichten?
Was deze jongen opgegroeid in Brugge met een plafond als bankzitter bij Club en een mislukt jaar bij Spartak, dan was hij natuurlijk nooit in beeld geweest bij Feyenoord.

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord

Bericht door Yopii » za jan 29, 2022 12:22 pm

„Ik heb altijd gezegd: als ik ooit terugga naar Nederland, dan kan dat alleen bij PSV of één andere club. En dat is Feyenoord. Met die club uit Amsterdam kennen we hier dezelfde rivaal. In mijn ogen zijn PSV en Feyenoord vooral concurrenten, geen échte rivalen.
Dat gelul weer, wie gelooft dat nou? Laat me niet lachen, die jongen zou kruipend naar Amsterdam komen.

Het verbaast me steeds weer dat Russische clubs hun huiswerk niet doen. Iedereenweet dat Hendrix middelmaat is. Er zijn miljoenen gemoeid met zo'n transfer, dan kun je toch iemand inhuren om na te gaan of je zo'n speler nodig hebt? :confused.gif:

Zelfde met Ajax en de jurist, trouwens.

Ajax Rules
Berichten: 31344
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Ajax Rules » za jan 29, 2022 3:42 pm

Peter schreef:
za jan 29, 2022 11:10 am
maar denken ze dan echt dat een mislukte speler van PSV en Spartak ze daar gaat helpen om het gat met PSV te dichten?
Was deze jongen opgegroeid in Brugge met een plafond als bankzitter bij Club en een mislukt jaar bij Spartak, dan was hij natuurlijk nooit in beeld geweest bij Feyenoord.
Nou, je kan het ook wel anders samenvatten. Hij heeft bijna 200 wedstrijden gespeeld voor PSV (dus hoe mislukt is hij daar dan?), in een periode dat PSV veel sterker en succesvoller was dan Feyenoord. Hendrix is o.a. drie keer landskampioen geweest, iets waar de club Feyenoord alleen maar van kan dromen.

Dus als je zo'n speler kunt halen, en dan ook nog heel goedkoop/risicoloos, dan is dat pok weer niet zo raar. Natuurlijk zou je liever nog betere spelers halen, maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Wij bekijken zo'n transfer door de Ajax-bril, maar je moet het bekijken door de Feyenoord-bril.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Dubbel » zo jan 30, 2022 12:31 am

Russische analytici zijn eensgezind:
'Godzijdank is Hendrix vertrokken'


In Rusland is men niet rouwig om het vertrek van Jorrit Hendrix. De middenvelder kwam niet aan de bak bij Spartak Moskou en speelt de komende anderhalf jaar op huurbasis voor Feyenoord.

Hendrix werd door voormalig sportief directeur Dmitri Popov naar Spartak gehaald, maar onder Domenico Tedesco en Rui Vitória kwam hij nauwelijks aan spelen toe. Ook de nieuwe coach, Paolo Vanoli, zag het kennelijk niet in hem zitten. De Russische voetbalprominenten, onder wie Roman Shirokov en Aleksandr Mostovoi, zijn eensgezind: Hendrix was gewoon niet goed genoeg.

'Godzijdank is Hendrix vertrokken', reageert oud-middenvelder Shirokov, die zelf twintig wedstrijden voor Spartak speelde, in een interview met Sport-Express. 'Voor Spartak is dit erg goed, want er komt een plek vrij in de selectie.' Mostovoy sluit zich op Euro-football.ru bij zijn landgenoot aan: 'Zijn komst was heel apart. Niemand had ooit van hem gehoord. Ik denk niet dat het een big deal is dat hij vertrekt.'

Hendrix is er financieel in ieder geval niet slechter op geworden, constateert Mostovoy: 'Ze komen uit Nederland, verdienen veel geld en gaan dan op huurbasis weer terug. Grappig. Hendrix is immers niet de enige. Je hebt ook nog Guus Til, voor wie zelfs veel meer werd betaald.'

Voormalig Spartak-voorzitter Andrey Chervichenko omschrijft Hendrix als 'een middelmatige speler' en oud-doelman Anzor Kavazashvili gaat in gesprek met Sport24 nog een stapje verder: 'Hendrix is een speler van FNL-niveau.' Kavazashvili doelt daarmee op de Football National League, de 'Keuken Kampioen Divisie' van Rusland.

De 26-jarige Hendrix speelde slechts 22 wedstrijden voor Spartak. Feyenoord heeft een optie tot koop bedongen op de enkelvoudig international van Oranje.
https://www.vi.nl/nieuws/russische-anal ... vertrokken

Lionel
Berichten: 47249
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Feyenoord

Bericht door Lionel » zo jan 30, 2022 1:32 pm

Ajax Rules schreef:
za jan 29, 2022 3:42 pm
Peter schreef:
za jan 29, 2022 11:10 am
maar denken ze dan echt dat een mislukte speler van PSV en Spartak ze daar gaat helpen om het gat met PSV te dichten?
Was deze jongen opgegroeid in Brugge met een plafond als bankzitter bij Club en een mislukt jaar bij Spartak, dan was hij natuurlijk nooit in beeld geweest bij Feyenoord.
Nou, je kan het ook wel anders samenvatten. Hij heeft bijna 200 wedstrijden gespeeld voor PSV (dus hoe mislukt is hij daar dan?), in een periode dat PSV veel sterker en succesvoller was dan Feyenoord. Hendrix is o.a. drie keer landskampioen geweest, iets waar de club Feyenoord alleen maar van kan dromen.

Dus als je zo'n speler kunt halen, en dan ook nog heel goedkoop/risicoloos, dan is dat pok weer niet zo raar. Natuurlijk zou je liever nog betere spelers halen, maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Wij bekijken zo'n transfer door de Ajax-bril, maar je moet het bekijken door de Feyenoord-bril.
Precies. Gewoon een handige speler voor hun hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord

Bericht door Yopii » zo jan 30, 2022 2:33 pm

Die kampioenschappen waren niet zozeer te danken aan hem, hoor. Ik vond Hendrix een van de zwakste spelers van PSV destijds. Zakte als eerste door het ijs als het moeilijk werd.

Frank Arnesen haalt weer eens een kudde spelers. Wie weet zit er iets bij. :excited.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Dubbel » zo jan 30, 2022 2:52 pm

Yopii schreef:
zo jan 30, 2022 2:33 pm
Ik vond Hendrix een van de zwakste spelers van PSV destijds.
:smallgrin.gif:
Ik geloof niet dat je er destijds erg in bent geslaagd om dat verborgen te houden.

In mijn herinnering was dieje Hendrix bij Psv 13e man en kwam hij veel aan spelen toe doordat anderen geblesseerd raakten. Zal bij Feijenoord niet veel anders zijn verwacht ik.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13334
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Feyenoord

Bericht door Nihad » zo jan 30, 2022 4:45 pm

Ajax Rules schreef:
za jan 29, 2022 3:42 pm
Peter schreef:
za jan 29, 2022 11:10 am
maar denken ze dan echt dat een mislukte speler van PSV en Spartak ze daar gaat helpen om het gat met PSV te dichten?
Was deze jongen opgegroeid in Brugge met een plafond als bankzitter bij Club en een mislukt jaar bij Spartak, dan was hij natuurlijk nooit in beeld geweest bij Feyenoord.
Nou, je kan het ook wel anders samenvatten. Hij heeft bijna 200 wedstrijden gespeeld voor PSV (dus hoe mislukt is hij daar dan?), in een periode dat PSV veel sterker en succesvoller was dan Feyenoord. Hendrix is o.a. drie keer landskampioen geweest, iets waar de club Feyenoord alleen maar van kan dromen.

Dus als je zo'n speler kunt halen, en dan ook nog heel goedkoop/risicoloos, dan is dat pok weer niet zo raar. Natuurlijk zou je liever nog betere spelers halen, maar dat moet dan wel mogelijk zijn. Wij bekijken zo'n transfer door de Ajax-bril, maar je moet het bekijken door de Feyenoord-bril.
Die logica snap ik niet. Omdat een speler 200 wedstrijden heeft gespeeld en 3 keer kampioen is geworden is ie opeens goed ofzo?

Ajax is ooit paar keer kampioen geworden met spelers als van Rhijn, Dijks, Boerrigter en Sightersson. En die hebben allemaal aardig wat duels gespeeld. Moet Feyenoord die ook maar halen?

Ik zou als ik Feyenoord was kijken naar de kwaliteiten van iemand. En dan kan je niet anders tot de conclusie komen dat Hendrix er niet veel van kan. Niet dat ik als Ajacied ongelukkig ben hoor.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Wouter
Berichten: 18716
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Feyenoord

Bericht door Wouter » zo jan 30, 2022 6:26 pm

Tja, Ajax haalt ook een speler die het bij PSV niet gemaakt heeft.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40869
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Marillion » zo jan 30, 2022 6:48 pm

Hoezo ook? Hendrix heeft het bij PSV wel gemaakt. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13334
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Feyenoord

Bericht door Nihad » zo jan 30, 2022 7:04 pm

Wouter schreef:
zo jan 30, 2022 6:26 pm
Tja, Ajax haalt ook een speler die het bij PSV niet gemaakt heeft.
Je hebt gelijk. Weinig duels gespeeld en geen prijzen gewonnen. Volgens AR logica geen aanwinst of versterking. :hypocrite.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Plaats reactie