PSV

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV

Bericht door 999 » zo mei 08, 2022 8:18 pm

wimpey schreef:
zo mei 08, 2022 8:14 pm
999 schreef:
zo mei 08, 2022 8:03 pm
Soms denk ik wel eens dat jij niet wil dat AJAX kampioen wordt zo dat jr nog meer kan afgeven op alles en ( bijna) iedereen bij AJAX .
Dat zal het zijn. Zeik jij lekker verder op Brobbey en blijf herhalen dat Haller beter is. :aai.gif:

Ik zie valkuilen, want dit Ajax is net zo zwak als het Ajax van Mei 2016. Iedere ploeg in NL kan dit Ajax punten afsnoepen. Dat is met al die Houdiní-acts wel gebleken he.
Jij ziet elk jaar valkuilen ... :aai.gif: Maar weet wel wat afzeiken betreft je echt op eenzame hoogte staat . :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: PSV

Bericht door Arthur » zo mei 08, 2022 9:30 pm

wimpey schreef:
999 schreef:
zo mei 08, 2022 8:03 pm
Soms denk ik wel eens dat jij niet wil dat AJAX kampioen wordt zo dat jr nog meer kan afgeven op alles en ( bijna) iedereen bij AJAX .
Dat zal het zijn. Zeik jij lekker verder op Brobbey en blijf herhalen dat Haller beter is. :aai.gif:

Ik zie valkuilen, want dit Ajax is net zo zwak als het Ajax van Mei 2016. Iedere ploeg in NL kan dit Ajax punten afsnoepen. Dat is met al die Houdiní-acts wel gebleken he.
Mwa. 2x betere trainer, 2x betere spelers (zelfs incl blessures) en 2e seizoenshelft maar 2x niet gewonnen. Je overdrijft een tikkeltje.

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PSV

Bericht door Mano » zo mei 08, 2022 9:48 pm

Is er iets mooiers dan een gefrustreerde Schmidt zien?

Eerst de bal wegschoppen. (Wow wat een niveau…)
En dan zijn reactie na de wedstrijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV

Bericht door Marillion » zo mei 08, 2022 9:58 pm

Voor een trainer die feitelijk nog niet zoveel heeft gewonnen kan hij inderdaad niet zo goed tegen z'n verlies.

Ik snap heus de frustratie van het moment. Dat zou bij ons niet anders zijn. Maar iets meer waardigheid zou wel passen bij een hoofdtrainer.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV

Bericht door Yopii » zo mei 08, 2022 10:21 pm

Steeds weer genieten met die boeren. :smallgrin.gif:

Een idee als Schmidt de hand in eigen boezem steekt? Dat geklooi met keepers en wissels heeft niet geholpen.

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: PSV

Bericht door Wouter » zo mei 08, 2022 10:32 pm

Yopii schreef:
zo mei 08, 2022 10:21 pm
Steeds weer genieten met die boeren. :smallgrin.gif:

Een idee als Schmidt de hand in eigen boezem steekt? Dat geklooi met keepers en wissels heeft niet geholpen.
Precies. Hij zeurt eindeloos over scheidsrechters, maar als hij zelf thuis tegen Feyenoord niet zo arrogant had gewisseld, was PSV nog volop in de race.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: PSV

Bericht door Nihad » ma mei 09, 2022 7:39 am

Psv had het in de 1e helft moeten afmaken. Feitelijk geven ze het zelf weg. Snap het gezeur dan niet zo.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PSV

Bericht door wimpey » ma mei 09, 2022 7:56 am

Nihad schreef:
ma mei 09, 2022 7:39 am
Psv had het in de 1e helft moeten afmaken. Feitelijk geven ze het zelf weg. Snap het gezeur dan niet zo.
Dit was zo'n typische Kuip-pingel. Hij fluit niet, totdat een roedel kakkies 'm bestormt. Snap de woede wel, maar die jongen moet toch het risico durven nemen om dat schot vol op z'n plaat te krijgen? Nu blokkeert ie dat schot wel degelijk met zijn arm, doordat ie wegdraait.

Net als in de bekerfinale leek de ploeg die op donderdag nog gespeeld had fitter te zijn dan de tegenstander, in de 2e helft. Hij wisselt Gakpo (die NL-niveau qua skills ontstegen is), plus: achterover leunen bij een voorsprong kúnnen Nederlandse ploegen nou eenmaal niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: PSV

Bericht door Arthur » ma mei 09, 2022 8:02 am

In alle ophef hoor je maar weinig tegengas, maar als hij die bal niet met zijn arm had geblokkeerd was er een vrij grote kans dat die bal erin was gegaan.
Ik vond het niet eens zo'n heel andere situatie dan de penalty die wij vorig jaar in Eindhoven in de laatste minuut kregen. Toen werd de bal ook van ontzettend dichtbij tegen de armen van een PSV-er geknald, maar als die de bal niet had geblokkeerd was hij er vrijwel zeker ingegaan.

Ik snap de argumenten om hem niet te geven, maar om nou net te doen alsof dit het grootste onrecht ooit was slaat ook nergens op.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: PSV

Bericht door zeux » ma mei 09, 2022 8:49 am

Hij draait zijn lijf - met uitgestoken elleboog - in de baan van het schot. Dat ‘dichtbij’-argument snap ik niet. Dat geldt in situaties dat er geen tijd is om überhaupt te reageren. Nu reageerde hij wel: hij gooit zijn lichaam in het schot. Met arm er bij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV

Bericht door 999 » ma mei 09, 2022 9:21 am

Ach, ik snap de emoties en frustraties wel.En misschien is het geen penalty of misschien wel.Maar als de emoties en frustraties een beetje zijn gezakt en je staat met je snufferd op de TV dan moet je gewoon ( voor je zelf eerlijk zijn, al mis ik dat wel bij supporters en voetballers/trainers ) bij je zelf denken : Als wij als Psv in deze situatie deze pingel hadden gekregen hadden we dan met zijn alle naar de scheids gelopen om te zeggen : Hee Scheids tis geen penalty voor ons hoor ..

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: PSV

Bericht door raymon » ma mei 09, 2022 9:26 am

Zeux schreef:
ma mei 09, 2022 8:49 am
Hij draait zijn lijf - met uitgestoken elleboog - in de baan van het schot. Dat ‘dichtbij’-argument snap ik niet. Dat geldt in situaties dat er geen tijd is om überhaupt te reageren. Nu reageerde hij wel: hij gooit zijn lichaam in het schot. Met arm er bij.
Precies, ik vond het ook een strafschop. Zijn lichaam en arm staan niet in natuurlijk houding en dat is de regel. Zijn elleboog steekt uit en was die daar niet geweest dan was het gewoon een schot op doel geweest. Ik zou er ook ziek van zijn, maar dat zijn nou eenmaal de regels.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: PSV

Bericht door Nihad » ma mei 09, 2022 9:27 am

Kom op jongens, het is geen pingel.

Toornstra schiet die bal op goal en die psver draait zich om. Hij kan moeilijk zijn arm afhakken op dat moment.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Lionel
Berichten: 47048
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PSV

Bericht door Lionel » ma mei 09, 2022 9:31 am

Nihad schreef:
ma mei 09, 2022 9:27 am
Kom op jongens, het is geen pingel.

Toornstra schiet die bal op goal en die psver draait zich om. Hij kan moeilijk zijn arm afhakken op dat moment.
Maar hij raakt zijn arm toch? Gewoon dom van Mauro.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: PSV

Bericht door Duke » ma mei 09, 2022 9:38 am

Feyenoord werd toch benadeeld doordat die arm de bal tegenhield? Met hands is er heel vaak gedoe, maar ik snap deze penalty wel hoor.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV

Bericht door Yopii » ma mei 09, 2022 9:39 am

Zeux schreef:
ma mei 09, 2022 8:49 am
Hij draait zijn lijf - met uitgestoken elleboog - in de baan van het schot. Dat ‘dichtbij’-argument snap ik niet. Dat geldt in situaties dat er geen tijd is om überhaupt te reageren. Nu reageerde hij wel: hij gooit zijn lichaam in het schot. Met arm er bij.

Dat vind ik ook. Het argument dat hij de bal niet zag is flauwekul.

Hij draaide zich juist om in een poging de bal te blokkeren. Daarbij kwam die tegen zijn arm. Je zou kunnen zeggen dat hij dat risico nam, al ging het in een fractie van een seconde.

Ik begrijp wel dat PSV boos is, dit leidt af van de ware oorzaak van het puntverlies: het speelde een zwakke tweede helft. Maar oké, die emoties zijn begrijpelijk. Veel minder begrijpelijk vind ik de reacties hieronder:

Jol loopt leeg: 'Dit gaat mogelijk over tientallen miljoenen euro's'


Woest zijn ze in Eindhoven. Door de slotfase van Feyenoord - PSV moet het heel raar lopen wil Ajax de landstitel niet binnenslepen. Voormalig topscheidsrechter Dick Jol snapt helemaal niets van de gegeven strafschop in blessuretijd.

De situatie is bekend: PSV domineerde, stond lang op een 0-2 voorsprong, maar incasseerde in de slotfase toch nog twee goals. Vooral de laatste is zeer discutabel. Jens Toornstra schoot de bal vol op de onderarm van Mauro Júnior. Scheidsrechter Serdar Gözübüyük wees naar de stip, de VAR deed er niets aan.

'Weer zo'n Eredivisie-weekend waarin de arbitrage zo verschrikkelijk bepalend is', schrijft oud-scheidsrechter Mario van der Ende op Twitter. Hij krijgt bijval van Jol. "Laten we nou gewoon stoppen. De bal wordt met 120 kilometer per uur ingeschoten, de speler staat met zijn rug naar de bal en krijgt hem tegen zijn elleboog. Hij heeft geen flauw idee waar de bal gaat komen. Hoe duidelijk wil je het hebben? Ik weet er een die zonder armen springt, maar die doet niet mee: een pinguïn."

"Dit is aan niemand uit te leggen, het is echt voetbal-onwaardig en triest", zegt Jol. "Van Boekel (de VAR, red.) zag Gözübüyük zo overtuigend naar de stip wijzen, die roept hem niet terug. Het vervelende is dat het nooit bij 5-1, 4-0 of 3-1 gebeurt, maar in de laatste minuut. Dit zou aanleiding moeten zijn om te zeggen: kap ermee! Als Mauro zijn armen wijder had gehad, had ik ermee kunnen leven, maar zo toch niet?"

Weer zo'n #eredivisie-weekend waarin de arbitrage zo verschrikkelijk bepalend is. #feypsv

— Mario van der Ende (@MariovanderEnde) May 8, 2022
De discussie over de VAR zal na zondag alleen maar toenemen. Zaterdag ging het mis bij PEC - FC Utrecht en zondag bij Feyenoord - PSV. "De VAR is een hulpmiddel voor de scheidsrechter. Voor als hij niet ziet wat er wel is, of iets ziet wat er niet is. Bij PEC - Utrecht kun je miszitten omdat je het niet of verkeerd hebt gezien, maar dan is er de VAR om je te corrigeren. Zet dan een professionele VAR neer, niet een scheidsrechter", zegt Jol.

Jol vindt al langer dat een scheidsrechter geen VAR kan zijn en andersom. "Vrijdagavond hebben ze gefloten en zondag zijn ze VAR. De belasting is te groot en als VAR heb je ineens een hele andere rol die je totaal anders aanvliegt. En hoe kun je nou de verkeerde lijn trekken bij Kastaneer? Ze hebben alle techniek in huis en nog doen ze het verkeerd. Je kunt er vergif op innemen dat dit vaker gaat gebeuren."

'Ze beslissen over leven en dood'
"Of de belasting is te groot of ze denken er te makkelijk over, maar ze krijgen wel flink betaald. Ze beslissen bij wijze van spreken over leven en dood. Dit gaat over tientallen miljoenen. Of je nou degradeert, Conference League of Champions League speelt: het verschil is gigantisch. Het komt zelfs voor dat de kuffiejuffrouw ontslagen wordt na een degradatie, omdat ze die niet meer kunnen betalen. De materiaalman wordt gehalveerd in zijn uren, de sponsorinkomsten zakken... Besef even hoeveel impact dit kan hebben."

Gözübüyük wilde na de wedstrijd Feyenoord - PSV niet voor de camera komen. "Nee, dat begrijp ik. Hij weet dat hij fout zit", aldus Jol. "PSV zou de wedstrijd gaan winnen, hè? Hier kan niemand mee leven. Ja, het is klaar. Ajax wordt woensdag kampioen."

Door de remise bij Feyenoord - PSV blijft het verschil op de ranglijst vier punten. Ajax kan het kampioenschap aanstaande woensdag beslissen door thuis te winnen van sc Heerenveen. Anders volgt vier dagen later uit bij Vitesse een herkansing.
Jol en Van der Ende, precies enige twee scheidsrechters uit het verleden die ik ervan verdacht niet zo dol te zijn op Ajax. :smallgrin.gif:

Maar serieus, wat Jol zegt vind ik echt kwalijk: dat een scheidsrechter rekening moet houden met de belangen van clubs. Dus Serdan had moeten denken: voor PSV is de winst cruciaal en voor F. niet, dus laat ik die penalty maar niet geven? Wat is dat voor gemarchandeer?

En in het verlengde daarvan: had iedereen zich ook zo opgewonden als deze situatie zich had voorgedaan bij een 3-1 voorsprong van PSV tegen RKC? Kortom, de ophef moet je relativeren.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: PSV

Bericht door zeux » ma mei 09, 2022 9:48 am

Yopii schreef:
ma mei 09, 2022 9:39 am


Maar serieus, wat Jol zegt vind ik echt kwalijk: dat een scheidsrechter rekening moet houden met de belangen van clubs. Dus Serdan had moeten denken: voor PSV is de winst cruciaal en voor F. niet, dus laat ik die penalty maar niet geven? Wat is dat voor gemarchandeer?
Eens.
Plus: hij kent de spelregels dus (niet meer). Misschien worden die regels 'te technisch' toegepast, maar het staat er duidelijk.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: PSV

Bericht door Jinne » ma mei 09, 2022 9:56 am

De stand in de wedstrijd moet niet uitmaken of je een pingel wel of niet geeft.

Ik vond deze niet eens zo heel gek. Het was wel hands. Ik herinner nog wat Mols gevalletjes in het verleden tegen ons waar een VAR nog wel van pas was gekomen. Toen heb ik Dick en Mario niet gehoord.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV

Bericht door Yopii » ma mei 09, 2022 10:30 am


Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: PSV

Bericht door Toppie » ma mei 09, 2022 10:35 am

Het.was geen pingel en onze tuter tuuter schijts heeft z'n eigen regels maar maakt Ajax eerder kampioen

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV

Bericht door 999 » ma mei 09, 2022 10:35 am

Zie die Psv-ers allemaal protesteren dat het GEEN penalty is.. :smallgrin.gif:

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PSV

Bericht door Mano » ma mei 09, 2022 10:45 am

Ik geniet altijd van gefrustreerde PSV'ers.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV

Bericht door 999 » ma mei 09, 2022 10:50 am

PSV furieus na vergooien titelkansen
De protesten van Marco van Ginkel en Mario Götze halen niks uit. Scheidsrechter Serdar Gözübüyük legt de bal op de stip.

FOTO ANP/HH

ROTTERDAM Roger Schmidt maakte van zijn hart geen moordkuil na de vergooide zege in De Kuip. De PSV-trainer reageerde furieus op de beslissing van scheidsrechter Serdar Gözübüyük om de bal in de laatste minuut van de blessuretijd op de stip te leggen, waardoor Feyenoord nog langszij kon komen. Door het 2-2 gelijkspel in extremis is de strijd om de landstitel in principe beslist. Met nog twee duels voor de boeg heeft Ajax de voorsprong van vier punten behouden.

De penalty voor een schot dat van dichtbij op de arm van Mauro Junior werd gevuurd, zorgde voor grote frustratie in het PSV-kamp. „Er is alle tijd om een beslissend moment in de 94e minuut van een voor het kampioenschap beslissende wedstrijd te beoordelen. Dat ze dan deze foute beslissing nemen, is voor mij een schandaal. Ik kan níet begrijpen dat de VAR niet wordt geraadpleegd”, fulmineerde Schmidt. „Ik denk dat iedereen in het stadion heeft kunnen zien dat dit echt nooit een penalty was. Mijn gevoel is heel sterk dat als het andersom was geweest, de scheidsrechter het wel zou zijn gaan checken.”

In de ogen van Schmidt is het geen op zichzelf staand incident. „In januari hadden we ook al zo’n situatie (met de bal die voor de beslissende 1-2 al dan niet over de zijlijn was bij PSV-Ajax, red.) met twee internationale scheidsrechters. Ik kan dat niet begrijpen. Achttien teams vechten voor de titel. Op het eind besluit een scheidsrechter wie er kampioen wordt. Dat kan toch niet zo zijn”, aldus een withete Schmidt.

Ook Mario Götze was erg boos. „Ik heb de beelden gezien na afloop en ik vind het duidelijk geen penalty. Ik was al de hele wedstrijd met hem (Gözübüyük, red.) in gesprek, omdat ik het gevoel had dat dit zou gebeuren. En het gebeurde. Als je naar dit seizoen kijkt en ook naar afgelopen seizoen, dan ben ik niet blij met de beslissingen die zijn genomen.”

Er was voor PSV ook alle reden om kritisch naar het eigen optreden te kijken. Na de prima eerste helft, waarin de ploeg van Schmidt de thuisploeg op alle fronten overdonderde en aan de hand van captain Cody Gakpo uitliep naar een 2-0 voorsprong, was het verval in het tweede bedrijf gigantisch. Na het inbrengen van drie verse krachten trok Feyenoord het spel compleet naar zich toe. En zoals zo vaak onder Schmidt zat het elftal in de slotfase helemaal aan zijn taks. Ditmaal nota bene tegen een ploeg die donderdag nog een zware Europese wedstrijd had gespeeld. Hoewel zijn team steeds meer in de problemen kwam, wachtte Schmidt erg lang met het inbrengen van verse krachten. Noni Madueke, een speler met snelheid en dreiging in de counter, bracht hij zelfs pas in de 88e minuut. De enorme blessurelijst gedurende het hele seizoen en het gebrek aan inhoud, die bijvoorbeeld ook tegen Leicester aan het licht kwam, heeft ook intern vraagtekens opgeroepen over de belastbaarheid van de selectie en het fysieke programma dat Schmidt heeft gehanteerd.

Götze erkende dat PSV in het tweede bedrijf ver was weggezakt en daarmee de zeker lijkende zege uit handen had gegeven. „Dat is het andere verhaal van de wedstrijd. We moeten ook naar onszelf kijken. We hebben een heel goede eerste helft gespeeld, maar hadden problemen na rust. We waren niet meer zo goed.”

Na de euforie over de gewonnen KNVB-bekerfinale tegen Ajax in dezelfde Kuip eindigt het tijdperk-Schmidt door de vergooide titelkansen toch in mineur. De vertrekkende trainer heeft dit seizoen duidelijk progressie geboekt ten opzichte van zijn eerste seizoen met de tweede plaats en het bijbehorende startbewijs voor de voorronde van de Champions League (dat door het gelijkspel tegen Feyenoord zeker is), de KNVB-beker, de Johan Cruijff Schaal en de kwartfinaleplaats in de Conference League.

Maar wat blijft hangen, is dat zijn team het op de beslissende momenten toch te vaak liet afweten. In dat verband is het veelzeggend dat PSV onder Schmidt van de acht competitietoppers tegen Ajax en Feyenoord in twee seizoenen tijd er geen enkele wist te winnen (vier nederlagen en vier gelijke spelen). Dit seizoen sloeg de balans in de top 3-confrontaties zelfs door in het negatieve met drie nederlagen en één gelijkspel en de doelcijfers 3-13. Een ongekende statistiek voor een club met de ambities en financiële mogelijkheden van PSV, ook als je daarbij de pech met arbitrale beslissingen in ogenschouw neemt.

Feyenoord - PSV 2-2 (0-2). 16. Gakpo 0-1, 29. Gakpo 0-2, 86. Dessers 1-2, 90. Dessers 2-2 (strafschop). Scheidsrechter: Gözübüyük. Gele kaart: Aursnes, Linssen, Malacia (Feyenoord), Gutierrez, Mauro Junior, Götze (PSV). Toeschouwers: 47.500.
Schmidt doet PSV tekort ( Driessen )
Tussen Roger Schmidt en de Nederlandse arbitrage komt het een week voor het vertrek van de PSV-trainer naar Portugal niet meer goed. Hij voelt zich met zijn team gezocht en zijn ultieme bewijs was de aan Feyenoord toegekende strafschop in de 95e minuut van een geweldige topper.

Omdat Cyriel Dessers raak schoot, kan PSV de landstitel vergeten. Door de 2-2 blijft de achterstand op Ajax vier punten, met nog twee duels te gaan: woensdag en zondag. Aan één overwinning tegen Heerenveen of Vitesse hebben de Amsterdammers genoeg voor het 36e kampioenschap.

Er viel begrip op te brengen voor de frustraties bij Schmidt en PSV, maar het was niet op z’n plaats om naar de arbitrage te wijzen. De penaltybeslissing van Serdar Gözübüyük viel heel goed te verdedigen. Toen Mauro Junior opsprong en een pirouette maakte, liep hij bij het schot van Jens Toornstra het risico de bal tegen zijn uitgestoken elleboog te krijgen. Dat gebeurde en los van de grote kans dat het schot doel had getroffen, was het terecht dat Pol van Boekel als VAR niet bij Gözübüyük op de lijn kwam. De beslissing van de arbitrage leidde weliswaar tot discussie, maar was zeker niet fout. Was Mauro blijven staan bij Toornstra’s schot, dan had Gözübüyük nooit naar de stip kunnen wijzen.

Dat Schmidt daarna het eierdopje van Calimero opzette, getuigde van het minderwaardigheidscomplex waarmee hij PSV twee seizoenen lang opzadelde. Altijd die verongelijktheid. Vanwege de beslissing van Gözübüyük wilde hij niet over de wedstrijd praten en liep hij kwaad weg bij een interview met Hans Kraay junior, terwijl die de trainer geen enkele aanleiding gaf om kwaad weg te benen.

Qua arbitrage stelt Schmidt zich klein en selectief op. Zo hintte hij nogmaals op de bal al of niet over de zijlijn bij PSV-Ajax, waaruit de winnende treffer van Noussair Mazraoui voortkwam. Over de twee omstreden arbitragemomenten van Danny Makkelie tijdens de bekerfinale, toen Mazraoui en Davy Klaassen hun doelpunten zagen worden afgekeurd, wilde hij indertijd niets zeggen. De zege van PSV stond daar volgens Schmidt los van. En de PSV’ers die in De Kuip allemaal zo tekeergingen, hoorde je niet toen Willem II vorige week in Eindhoven de das om werd gedaan door arbiter Jochem Kamphuis.

De Eindhovenaren hebben het aan zichzelf te wijten dat Schmidt na twee jaar PSV opstapt met slechts een KNVB-beker en Johan Cruijff Schaal. Terwijl de kans op de landstitel nagenoeg verkeken is. Los van alle commotie en emotie vergat PSV Feyenoord na een uitstekende eerste helft de genadeklap te geven. De PSV’ers lieten het gewonde dier uit Rotterdam in leven en riepen daarmee de problemen over zich af. Het lukte Feyenoord om mentaal de knop om te zetten en een ongekende veerkracht te tonen. Schmidt daarentegen liet zijn ploeg achterover leunen, loerend op een counter in plaats van Feyenoord af te jagen. Doelpunten kondigden zich aan toen de Rotterdammers de kansen aaneenregen.

Kenmerkend voor Schmidt was dat hij de altijd dreigende Cody Gakpo als beste man van het veld voortijdig naar de kant haalde. De international speelde 45 duels dit seizoen en kwam in slechts negentien wedstrijden tot negentig minuten. De Duitse trainer bracht in de slotfase twee spelers zonder speelritme – Marco van Ginkel en Noni Madueke – voor Gakpo en Ritsu Doan. Foute keuzes en fout wisselen, daar kreeg PSV met de 2-2 van Dessers en het uit zicht raken van het landskampioenschap de rekening voor gepresenteerd .

Over die verkeerd uitgevallen beslissingen wilde Schmidt niet praten, laat staan dat hij de hand in eigen boezem stak. Nee, gemakkelijker was het naar anderen, in dit geval de arbitrage, te wijzen en met selectieve verontwaardiging weg te lopen van zijn verantwoordelijkheid en onvoldoende functioneren. Dat gefrustreerde spelers dit doen, ok, maar de eindverantwoordelijke, een duurbetaalde hoofdcoach, die zich bedient van zo’n goedkope afleidingsmanoeuvre, is bij PSV niet op zijn plaats.

Over een week zit het tijdperk-Schmidt erop in Eindhoven en is het ondanks een opleving in deze tweede seizoenshelft nooit geworden wat ervan werd verwacht bij PSV en in Nederland. Het ergste is dat de Duitser de krachtige, zelfbewuste topclub PSV tekort heeft gedaan met zijn eeuwige gejammer. Hopelijk schudt Ruud van Nistelrooy die veren snel af bij PSV.
De T.

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PSV

Bericht door Mano » ma mei 09, 2022 11:41 am

Benieuwd hoe Schmidt het gaat volhouden bij Benfica. Hij is toch een povere trainer/coach gebleken.


Jammer dat hij niet bleef. Zijn gejank was mooi op z'n plaats.
RvN gaat het beter doen
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Ajax Rules
Berichten: 31180
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: PSV

Bericht door Ajax Rules » ma mei 09, 2022 11:47 am

Mano schreef:
ma mei 09, 2022 11:41 am
Benieuwd hoe Schmidt het gaat volhouden bij Benfica. Hij is toch een povere trainer/coach gebleken.


Jammer dat hij niet bleef. Zijn gejank was mooi op z'n plaats.
RvN gaat het beter doen
Zowel Ajax als PSV ondergaan natuurlijk een complete metamorfose deze zomer. Het is moeilijk voorspellen hoe dat gaat uitpakken.

Misschien moeten we Feyenoord niet helemaal uitvlakken voor volgend seizoen.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Plaats reactie