PSV

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV

Bericht door Marillion » za apr 17, 2021 8:49 am

Dat lijkt me wel. Als dergelijke bedrijven een lening verstrekken dan is het een lening. Anders zouden ze wel een sponsorovereenkomst sluiten. Dat komt gewoon in de boeken terecht.

Men spreekt over 50 miljoen maar ik moet nog zien of ze daar aankomen. Ik lees namelijk ook: waarschijnlijk, gerealiseerd moet worden, als partijen zich nog willen melden zijn ze welkom. Oftewel, dat bedrag is er nog niet en we kunnen dit bericht ook lezen als een oproep om alsjeblieft aan te sluiten. Let op, de bedrijven die concreet worden genoemd zitten nu al in dat fonds. Dat gaat dus over het huidige bedrag.

Maar het is weer een prachtige tekst voor de liefhebber. Geen heilige huisjes, baas in eigen huis, sportieve ambities blijven overeind, veel vertrouwen in Schmidt enzovoort. :biggthumpup.gif:

Gerbrands blijft het bestuurlijke boegbeeld maar het gaat verder vooral over een commissaris die enkel toezicht moet houden maar ondertussen dus met hele andere taken bezig is. Ten koste van Gerbrands? En mag John de Jong straks de centjes weer uitgeven of is dat Schmidt?

Rikkie had het er ook nog over dat AZ en Feyenoord hiermee op achterstand worden gezet. Maar dat is waarschijnlijk buiten de verhalen van zijn RTV Rijnmond collega's over Feyenoord City gerekend. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV

Bericht door Marillion » za apr 17, 2021 8:58 am

Overigens, als we uitgelachen zijn. Op zich vind ik het wel een goede ontwikkeling als onze nationale concurrenten zich proberen te versterken. Al zou een wat meer realistische presentatie ze volgens mij wel helpen.

Ajax heeft immers baat bij sterke concurrenten omdat de competitie interessant moet blijven voor spelers. Stel dat we de huidige voorsprong voortaan al bij de winterstop bij elkaar zouden hebben gespeeld. Dan lijkt dat indrukwekkend maar ondertussen loop je wel het risico dat het voor spelers minder aantrekkelijk zou worden. Nu is het zo dat Ajax meestal de concurrentie niet nodig heeft om het spannend te houden maar als ze een poging doen moet dat toch op enige waardering kunnen rekenen. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: PSV

Bericht door peter » za apr 17, 2021 9:11 am

Heerlijk hoe onze Brabantse vrienden er weer wat van maken. Ik kijk reikhalzend uit naar de beelden van juichende supporters bij de ingang van VDL of, leuker nog, de plaatselijke Jumbo supermarkt in Veldhoven.

Hebben ze Sangaré ook gekocht op die lening? Die jongen kostte zo'n 9 miljoen en zal iets van 6 miljoen aan salaris pakken over die vijf jaar dat hij vast ligt. Succes met aflossen, jongens! :headbang.gif:

Prachtige quote:
PSV denkt op de transfermarkt voor voetballers straks meer vrijheid van handelen te hebben. Zo kunnen jonge en talentvolle spelers eerder naar Eindhoven komen, om daar in de opleiding te rijpen. Daarnaast wil de club incidenteel ook kunnen toeslaan op momenten dat een topspeler met internationale ervaring voor een acceptabele prijs beschikbaar is.
Nog eerder naar PSV om te rijpen in de opleiding hehe. En uiteraard die topspelers weer. Wereldtoppers voor acceptabele prijzen die dan voor een appel en een ei op de Herdgang komen spelen. Of is dat gewoon de (zeer matige) categorie van Sangaré, Zahavi en Mvogo?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: PSV

Bericht door zeux » za apr 17, 2021 9:15 am

Peter schreef:
za apr 17, 2021 9:11 am
Heerlijk hoe onze Brabantse vrienden er weer wat van maken. Ik kijk reikhalzend uit naar de beelden van juichende supporters bij de ingang van VDL of, leuker nog, de plaatselijke Jumbo supermarkt in Veldhoven.
Toch denk ik dat Ajax het moment moet vrezen dat die gozer van Jumbo er serieus in stapt. Je kunt lullen wat je wilt, maar die heeft een flink profiel opgebouwd in de sport. Een soort Red Bull van Nederland? Of het nieuwe Philips.

En ik heb ook niet het idee dat dit een gevalletje 'Ponzi' ala Scheringa is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV

Bericht door Marillion » za apr 17, 2021 9:24 am

Dat zal wel meevallen. Zo'n figuur steekt er geld in omdat het zijn hobby is. Daarmee kun je dan bijvoorbeeld in de wielersport behoorlijke impact hebben. Maar voor de prijs van de hele Lotto Jumbo ploeg doe je in het voetbal niet zo gek veel. Privé investeerders van deze omvang gaan de verhoudingen niet veranderen. Dan moet je echt naar de categorie van sjeiks en dergelijke gaan. Maar wat moeten die bij PSV? Het is internationaal geen aansprekende club, geen aansprekende competitie en geen aansprekende stad.

Maar zoals ik al zei. Laat ze maar zorgen dat ze een sterke concurrent blijven hoor. Dat is gewoon goed.
Peter schreef:
za apr 17, 2021 9:11 am
Heerlijk hoe onze Brabantse vrienden er weer wat van maken. Ik kijk reikhalzend uit naar de beelden van juichende supporters bij de ingang van VDL of, leuker nog, de plaatselijke Jumbo supermarkt in Veldhoven.
.....
Haha, zoals met Marcel Brands met die megafoon. Dat was echt niveau Jiskefet van de bovenste plank. :drecul.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: PSV

Bericht door zeux » za apr 17, 2021 9:39 am

Marillion schreef:
za apr 17, 2021 9:24 am
Dat zal wel meevallen. Zo'n figuur steekt er geld in omdat het zijn hobby is.
Ja, zeker. Maar het is niet alleen wielersport he. Ook schaatsen en autosport.

Krijg de indruk dat het profiel van Jumbo ook per jaar steviger wordt.
Jumbo is in 2019 met stip de top 5 van grootste sportsponsors binnen gekomen. De supermarktketen verdubbelde haar bestedingen, onder ander door de bijdrage aan Team Jumbo-Visma flink te verhogen, toe te treden tot de Brainport Eindhoven premium partners van PSV en een van de vijf grote event partners van de Heineken Dutch GP te worden. Visma, co-hoofdsponsor van Jumbo in het gecombineerde wieler- en schaatsteam, is de hoogste binnenkomer in de lijst op een 13e plaats. Sportnext


Het zit natuurlijk nog niet op het niveau van Abramovic of de sjeiks, maar binnen Nederland hoeft dat ook niet. Ik zou ze niet afschrijven als stevige financiële parrtner.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV

Bericht door Marillion » za apr 17, 2021 9:44 am

Oh, het is zeker een serieuze partner. Daar twijfel ik niet aan. Maar niet van het niveau dat ze de verhoudingen in Nederland zouden kunnen veranderen.

Dat kan wel in de andere sporten waar ze actief zijn. Maar in het voetbal heb je echt andere bedragen nodig. Komen we weer bij die transfer van Haller uit. Als je de transfersom en zijn salaris voor een jaar pakt komt je grofweg uit op de complete begroting van de Jumbo-Visma wielerploeg. En dat is dus inclusief inbreng van andere sponsors.
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5354
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: PSV

Bericht door columbus » za apr 17, 2021 9:46 am

Maar het gaat nu toch niet om die man van Jumbo? Verder lees ik ook nog veel twijfel en moeten er nog wat dingen geregeld worden. Veel waarschijnlijk en als.

Ik ben niet zo economische onderlegt maar dit gaat toch om een lening? En iets met een hypotheek? Dat moet toch een keer met rente terugbetaald worden. Of is het wel een gift?

En dan? 50 miljoen is een groot bedrag maar ook zo op. Koop 4x een Sangare en je zit op bijna 40 miljoen

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: PSV

Bericht door zeux » za apr 17, 2021 9:49 am

Marillion schreef:
za apr 17, 2021 9:44 am
Komen we weer bij die transfer van Haller uit. Als je de transfersom en zijn salaris voor een jaar pakt komt je grofweg uit op de complete begroting van de Jumbo-Visma wielerploeg. En dat is dus inclusief inbreng van andere sponsors.
Wel afschrijving van transfersom over meerdere jaren toch?

Ik zie die Van Eerd groeien en groeien. Pak m beet vijf jaar geleden had hij volgens mij een veel kleiner profiel.

Quote schat het vermogen van papa Karel op 2.5 miljard.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51834
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PSV

Bericht door wimpey » za apr 17, 2021 10:34 am

Lionel schreef:
za apr 17, 2021 7:41 am
Inderdaad. Al ben ik benieuwd in hoeverre ze ook echt rente moeten gaan betalen en of ze wel gaan aflossen op de lening.
Een lening heeft 2 componenten of het is geen lening. De KNVB verbiedt part-ownership.

De brainies draaien dit seizoen een enorm verlies, geen CL-inkomsten (mits ze de VCL overleven, als ze 2e worden) en 2024 komt steeds dichterbij. 50M is in NL (onder Ajax) enorm. Elders is het een druppel. Deze lening heeft, 10 jaar na de gronddeal, veel weg van een noodkreet.

Lees ik nou echt goed dat ze overwegen om ook fans financieel te laten participeren?

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10430
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: PSV

Bericht door mattie » za apr 17, 2021 10:35 am

Marillion schreef:
za apr 17, 2021 9:44 am
Oh, het is zeker een serieuze partner. Daar twijfel ik niet aan. Maar niet van het niveau dat ze de verhoudingen in Nederland zouden kunnen veranderen.

Dat kan wel in de andere sporten waar ze actief zijn. Maar in het voetbal heb je echt andere bedragen nodig. Komen we weer bij die transfer van Haller uit. Als je de transfersom en zijn salaris voor een jaar pakt komt je grofweg uit op de complete begroting van de Jumbo-Visma wielerploeg. En dat is dus inclusief inbreng van andere sponsors.
Leuk voor het voltallig personeel van Jumbo, wat nu allemaal in onzekerheid leeft of ze straks nog wel hun baantje heeft en tegen welke functie... Maar ondertussen wel investeren in sport.. Dus ook o. a voetbal
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: PSV

Bericht door Iniesta » za apr 17, 2021 11:06 am

Jumbo investeert in sport om hun merk te bouwen
Dat zorgt ervoor dat de winkels vol zijn en mensen daar ook werk hebben.

Die eenmalige 50 m( als het 50 m wordt) staat gelijk aan wat Ajax momenteel structureel via champions league extra binnenhaalt
Je kunt er wel 2 sterke spelers voor kopen, ze hebben nog steeds niet de begroting om de bijbehorende salarissen ermee te financieren.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: PSV

Bericht door Jöhnk » za apr 17, 2021 11:32 am

Hoe je het ook framet: het consortium pompt er weer een flink bedrag in. Net als in de afgelopen zomer toen PSV flink spendeerde terwijl de rest van de voetbalwereld zijn adem inhield. Dat is een groot verschil met Rotterdam, waar altijd mooie verhalen zijn maar uiteindelijk geen geld.

We onderschatten denk ik het sentiment dat in Eindhoven leeft. Men heeft recht op een voetbalteam dat weerstand biedt aan die stomme club uit Amsterdam. Dit zit diepgeworteld, en iedereen doet eraan mee. Politiek, bedrijven. Ook de fans zullen over de brug komen.

wimpey
Berichten: 51834
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PSV

Bericht door wimpey » za apr 17, 2021 11:50 am

Jöhnk schreef:
za apr 17, 2021 11:32 am
We onderschatten denk ik het sentiment dat in Eindhoven leeft. Men heeft recht op een voetbalteam dat weerstand biedt aan die stomme club uit Amsterdam. Dit zit diepgeworteld, en iedereen doet eraan mee. Politiek, bedrijven. Ook de fans zullen over de brug komen.
Dat benchmarken met Ajax is diepgeworteld. Deel van de inburgeringscursus. Dat zie je bij Schmidt. Die had het na Ajax en voor AZ enkel over Ajax. Die haat maakt roekeloos en kwetsbaar.

Hun organisatie is door Schmidt ingericht. Die heeft z’n eigen staf meegenomen. Mbesv heeft Schmidt-aankopen gedaan. Her is met het oog op 2024 nu of nooit. Gevaarlijk pyramidespel. Een club als mbesv (Ajax) moet zichzelf bedruipen door opleiden, goed aan- en verkopen en bovenal presteren. Je kunt je afvragen of het snugger is om alles op een Hitzkopf als Schmidt te zetten.

Yopii
Berichten: 18471
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV

Bericht door Yopii » za apr 17, 2021 12:21 pm

Iniesta schreef:
za apr 17, 2021 11:06 am
Die eenmalige 50 m( als het 50 m wordt) staat gelijk aan wat Ajax momenteel structureel via champions league extra binnenhaalt
Je kunt er wel 2 sterke spelers voor kopen, ze hebben nog steeds niet de begroting om de bijbehorende salarissen ermee te financieren.
Precies.

Vijftig miljoen om de verliezen af te dekken. Anders zou PSV spelers moeten verkopen en geen vervangers kunnen halen.

Dit is natuurlijk niet structureel, al beweert onze Rik van wel. PSV is door corona en het mislopen van CL in de problemen geraakt en heeft -opnieuw!- een financiële impuls nodig. Zo lang is die Jiskefet-vertoning nog niet geleden.

Blijkbaar zijn alle opties voorbijgekomen, zelfs de optie om PSV te verkopen aan een rijke geldschieter. Dat zegt wel wat over de nood, die is hoog genoeg om zulke sprongen te maken.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13762
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: PSV

Bericht door Jinne » za apr 17, 2021 12:33 pm

In het wielrennen kan je toch veel meer met je miljoenen als Jumbo zijnde? Met zo'n Brainport constructie heb je ook maar weinig exposure. Who cares buiten Brabant? Zo'n 50 miljoen wil de geldschieter toch ook weer terug zien?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii
Berichten: 18471
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV

Bericht door Yopii » za apr 17, 2021 12:53 pm

Daarom, die bedrijven lenen PSV gewoon geld.
PSV rekent komend seizoen op een gigantische financiële injectie van vele tientallen miljoenen. De club heeft na een grondige herbezinning op de toekomst besloten dat PSV niet naar de beurs gaat of een eigenaar zoekt. Investeerders gaan de club helpen om de kans op succes te vergroten.

Dat artikel begint al met het gebruikelijke gelieg. Niets investeerders, en zo gigantisch is vijftig miljoen niet als je er van alles van moet doen.
Van het geld kan PSV strategische investeringen in bijvoorbeeld het stadion, de faciliteiten op de PSV Campus en de jeugdopleiding realiseren, maar ook spelers kopen.
Welja, allemaal...
Algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV is en blijft het bestuurlijke boegbeeld van de club. In goed overleg met onder anderen Robert van der Wallen zet hij de koers uit.
Dit klinkt dus alsof Ome Toon flink ter discussie gestaan heeft. Blijkbaar gaan de die jongens van Brainport zich met hun 'investering' bemoeien. Die willen ooit wel hun geld terugzien.

Het gevaar van de gekozen constructie is dat het iets minder gezellig wordt, en dat 'investeerders' medezeggenschap gaan eisen. Harry van Raaij (RIP) is er op stukgelopen. Het cultuurtje van 'Ons kent ons' heeft ook nadelen.

Andriy Demchenko
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: PSV

Bericht door Andriy Demchenko » za apr 17, 2021 2:22 pm

Ja, het lijkt me ook erg ongezond om als controlerend orgaan als Raad van Comissarissen zo de lijnen te gaan uitzetten terwijl je een controlerende functie hebt.

Het hele verhaal bij PSV is dat men eigenlijk van een vliegwielbeweging uitging. De jeugdopleiding geupgraded erbij, extra inkomsten uit transfers want je houdt meer over en dat PSV zo een budget kon opbouwen voor infrastructurele investeringen en investeringen op de transfermarkt zodat men in Europa en eigen competitie wat weerbaarder was. Maar uiteindelijk breken wat canards ze op de transfermarkt wel op.

De reden dat PSV na de eeuwwisseling zo lang van zich af kon houden was een combinatie van matig beleid bij Ajax maar vooral ook seizoen op seizoen CL spelen. PSV speelde van 1997 tot 2008 elk seizoen CL. Toen kwam de dip en was er pas weer CL in het seizoen 2015-2016 en nog seizoenen 2016-2017 en 2018-2019. Het CL-infuus is gewoon wel noodzakelijk. Ga je naar Ajax kijken dan zie je het omgekeerde, sinds seizoen 2010-2011 was er maar een seizoen geen CL *het Keizer jaar*. Nu de UEFA de CL beloningen heeft opgeschroefd worden de verschillen alleen maar groter.

Voor PSV kan met een opgekrikte selectie de CL kwalificatie wel mogelijk worden als men tweede wordt. Ajax heeft bewezen dat je de voorrondes best kan overleven als je je zaken op orde hebt. Helemaal nu grote competities al direct geplaatst zijn en je dus zit met de nummers twee van België, Turkije, Schotland, Oostenrijk, Tsjechië, Portugal en Oekraïne.

Normaal moeten ze drie voorrondes overleven en hebben ze een niet echt een geplaatste status meestal, om het even samen te vatten.

1. Wint Manchester United de EL, dan hoeven ze twee ipv drie voorrondes af te werken. Winnen Villarreal, Arsenal of Roma dan zitten ze wel aan drie voorrondes vast.
2. De eerste ronde zijn de nummers 2 van competitie 10-15. Nederland, Turkije, Oostenrijk, Denemarken, Schotland, Tsajechie. Dat betekent PSV, Celtic, Rapid Wien/Lask/Sturm Graz, Jablonec/Slovachko/Sparta Praag, Fenerbache/Galatasaray, Brondby/Mydtlyland, Celtic. Van dat groepje zal PSV, Celtic en LASK /Fenerbache of Rapid Wien de geplaatste status hebben en dan mag je dus aantreden tegen nummer twee van Tsjechie, Oostenrijk of Denemarken/Turkije
3 kom je die door moet je tegen de winnaars van die ronde, ga je van de sterkste uit dan zal dat Celticen bv Fenerbache de andere overlevers zijn. Die worden dan samengezet met de 3 nummers 2 van competitie 7-9 en nummers *Belgie, Rusland, Oekraine 3 van comeptitie 5-6 *Frankrijk en Portugal*
Dat zouden dan dus: Monaco/Lyon (en als ze heel pech hebben zelfs PSG :biggrin.gif: ), Benfica of Porto, Antwerp/Genk/Anderlecht en Shaktar Donetsk. Lok Moskou/CSKA/Spartak.

In deze ronde ben je dan ongeplaatst want de Shaktar, de portugese, Franse en Russische club zullen allemaal een hogere ranking hebben, net zoals Celtic als die dus doorkomen. Tegen die Russische clubs en Shaktar geef ik ze nog wel een kans met een versterkte selectie, tegen die Franse of Portugese is normaliter al klaar. Wetende dat als ze deze winnen ze nog een ronde door moeten komen tegen de winnaars. Zeker omdat ze er Europees met de pet naar gegooid hebben de laatste jaren breekt ze dat nu met hun 56ste plek. Maar met een versterkte selectie zouden ze heel misschien tot een stunt in staat zijn. Dan zou je dus je dure investeringen wel terug kunnen winnen alleen al door kwalificatie van de CL.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

wimpey
Berichten: 51834
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PSV

Bericht door wimpey » za apr 17, 2021 2:25 pm

Jinne schreef:
za apr 17, 2021 12:33 pm
In het wielrennen kan je toch veel meer met je miljoenen als Jumbo zijnde? Met zo'n Brainport constructie heb je ook maar weinig exposure. Who cares buiten Brabant? Zo'n 50 miljoen wil de geldschieter toch ook weer terug zien?
Let op: geld lenen kost geld!

Het lijkt me voor mbesv wel handig om 2e te worden.

Andriy Demchenko
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: PSV

Bericht door Andriy Demchenko » za apr 17, 2021 2:31 pm

wimpey schreef:
za apr 17, 2021 2:25 pm
Jinne schreef:
za apr 17, 2021 12:33 pm
In het wielrennen kan je toch veel meer met je miljoenen als Jumbo zijnde? Met zo'n Brainport constructie heb je ook maar weinig exposure. Who cares buiten Brabant? Zo'n 50 miljoen wil de geldschieter toch ook weer terug zien?
Let op: geld lenen kost geld!

Het lijkt me voor mbesv wel handig om 2e te worden.
Ik heb het hier boven even becijferd, dacht aanvankelijk dat ze nog wel een goede CL kans hadden maar gezien hun beroerde ranking valt dat wel tegen. De ironie is dat als Ajax de beker wint het zomaar handiger kan zijn om derde te worden, dan ben je verzekert van hoofdtoernooi EL zonder allerlei gekke toeren in de voorbereiding. Als je CL voorronde in gaat, ervanuit gaande dat Man Utd niet de EL wint dan kun je dus in de eerste ronde verliezen en dan stroom je door na het voorronde stramien van de EL. Zo hebben we onder Keizer via Nice/Rosenborg toen een deelname verpest aan EL.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Ajax Rules
Berichten: 31405
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: PSV

Bericht door Ajax Rules » za apr 17, 2021 2:48 pm

Uiteraard hangt alles af van hoe het geld wordt gespendeerd. Als ze heel goedkope topspelers kopen (Sanchez, Tagliafico, Dolberg, Onana) die een veelvoud waard worden, dan is dit een gouden zet. Als ze dure, oude prutsers kopen (zie het Feyenoord van vele jaren geleden), dan niet.

Omdat dat speculeren blijft, kijk ik liever naar de deal an sich (in abstracto). Dat lijkt me een goede zaak voor PSV en hun fans. In het kort: ze hebben meer te winnen dan te verliezen.

Het voetbal is in een overgangsfase, met tal van zeer ingrijpende ontwikkelingen. De CL-gelden stijgen snel en er dreigt een Europese supercompetitie. Het is een zeer reeel gevaar (zie allerlei buitenlanden) dat Ajax zich permanent afscheidt. In die zin is het een heel ingrijpende en slechte beslissing om nu de handoek te werpen als er alternatieven zjin. Ook al is dit een "gok", het is een heel verantwoorde gok in mijn ogen. Want als ze de komende twee jaar minimaal 1 keer kampioen worden, is dat een zegen voor PSV. En er zijn bijkomende voordelen: ze hebben een sterkere onderhandelingspositie bij de verkoop van spelers, ze zijn flexibeler in hun beleid. En de rentelasten zijn nu relatief zeer gunstig.

Omgekeerd: wat als het misgaat? Dat is altijd vervelend, en natuurlijk ga je geen schulden aan als je 100% zeker weet dat het toch niets oplevert. Deslaniettemin is de potentiele upswing vele malen groter dan het risico van mislukking. Simpel gezegd: blijven spelen voor de 2e/3e plek gaat sowieso wel lukken, ook als ze de huidige impuls slecht gebruiken en ze financieel en sportief niet aanhaken de komende jaren.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Yopii
Berichten: 18471
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PSV

Bericht door Yopii » za apr 17, 2021 3:14 pm

Het voetbal is in een overgangsfase, met tal van zeer ingrijpende ontwikkelingen. De CL-gelden stijgen snel en er dreigt een Europese supercompetitie. Het is een zeer reeel gevaar (zie allerlei buitenlanden) dat Ajax zich permanent afscheidt. In die zin is het een heel ingrijpende en slechte beslissing om nu de handoek te werpen als er alternatieven zjin. Ook al is dit een "gok", het is een heel verantwoorde gok in mijn ogen. Want als ze de komende twee jaar minimaal 1 keer kampioen worden, is dat een zegen voor PSV. En er zijn bijkomende voordelen: ze hebben een sterkere onderhandelingspositie bij de verkoop van spelers, ze zijn flexibeler in hun beleid. En de rentelasten zijn nu relatief zeer gunstig.
Dat moet dan wel lukken.
Omgekeerd: wat als het misgaat? Dat is altijd vervelend, en natuurlijk ga je geen schulden aan als je 100% zeker weet dat het toch niets oplevert. Deslaniettemin is de potentiele upswing vele malen groter dan het risico van mislukking. Simpel gezegd: blijven spelen voor de 2e/3e plek gaat sowieso wel lukken, ook als ze de huidige impuls slecht gebruiken en ze financieel en sportief niet aanhaken de komende jaren.
Maar dan moet je dus afbetalen.

Het is ook niet zo zeker dat PSV tweede wordt, en het is ook niet zeker dat je via de VCL de CL bereikt.

Het is een gok, zoals je zegt. Die gok kan er zomaar op neerkomen dat PSV níet beter presteert maar wel hogere lasten heeft. Zoals hier opgemerkt, met laten we zeggen dertig miljoen (er moet ook geld naar andere zaken) koop je net een Bruma op een vijfjarig contract. Het is dus zeer de vraag of deze 'gigantische investeringen' het verschil zullen maken.

Ik zie het meer als het vullen van een gat: afgelopen jaar geen CL en komend jaar waarschijnlijk ook niet. Dat betekent dat PSV verlies draait en moet verkopen. Deze leningen zijn bittere noodzaak.

wimpey
Berichten: 51834
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PSV

Bericht door wimpey » za apr 17, 2021 4:16 pm

Yopii schreef:
za apr 17, 2021 3:14 pm
Ik zie het meer als het vullen van een gat: afgelopen jaar geen CL en komend jaar waarschijnlijk ook niet. Dat betekent dat PSV verlies draait en moet verkopen. Deze leningen zijn bittere noodzaak.
Als zelfs d'n Rik bericht dat er v.w.b. het huidige seizoen een gat van 25M gedicht moet worden d.m.v. uitgaande transfers... En daarmee is de toekomstige afschrijvingslast van allerlei miskopen (Bruma, Baumgartl, Guti etc.) nog niet verdwenen he.

De brainies hebben geboefte aan leiderschap en kwaliteit i.p.v. aan Sangaré, Mvogo en de defensief zwakke Max. We zien dat zulke gasten (Tadic, Klaassen, Blind) best naar NL willen komen. Kost 15-20M en 3-4M aan salaris.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV

Bericht door Marillion » za apr 17, 2021 5:25 pm

@AR: Wat mij betreft is de kritiek vooral gericht op de presentatie. Ik snap heel goed dat PSV probeert om inkomsten te genereren om hun selectie zo sterk mogelijk te krijgen. Dat probeert iedere club.

Maar ze moeten ophouden om die clown van een Elfrink te gebruiken met zijn schoolkrant teksten. Vertel gewoon zonder al die overdrijving wat het plan is. En kies een ander platform dan het plaatselijke huis aan huis blaadje. Dat helpt als je graag wil dat mensen je serieus nemen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23018
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: PSV

Bericht door raymon » zo apr 18, 2021 9:59 am

AR vraagt ‘wat as het misgaat?’.

Dat is het probleem van menig voetbalclub. Er wordt ‘leiding gegeven’ dmv ‘alles op rood’ en dan hopen dat het balletje een keer goed valt. En gebeurt het niet dan komt er misschien wel weer een andere geldschieter, of belastinggeld of wat dan ook. Wat is het ergste wat een bestuurder kan overkomen? Dat ie op zoek moet naar een andere club. Een beetje als een politicus, je hoeft eigenlijk geen verantwoording af te leggen.

Het is roulette waarbij het lijkt dat PSV nu voor groen kiest.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Plaats reactie