FC Twente

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Twente

Bericht door 999 » ma okt 05, 2020 9:56 am

Geen Kik van publiek, maar Pierie geniet
,,De knie voelt goed, maar fysiek had ik het zwaar”, bekent Kik Pierie (l.) na zijn debuut voor FC Twente. De linksbenige verdediger is eindelijk vrij van blessures.

FOTO GETTY IMAGES

Debutant hoopt tegenslagen achter zich te hebben gelaten

ENSCHEDE Als speler van SC Heerenveen raakte Kik Pierie onder de indruk van de sfeer in de Grolsch Veste, maar bij zijn debuut voor FC Twente in de Enschedese voetbaltempel was het door de coronamaatregelen doodstil op de lege tribunes. „Het was voor mij toen een van de meest bizarre ervaringen hoe fanatiek publiek kan zijn. Ik baal ervan dat er nu geen supporters bij waren, maar je debuut maken voor zo’n mooie club als deze blijft bijzonder”, aldus de huurling van Ajax na het 1-1 gelijkspel tegen FC Emmen.

Pierie komt van ver. Na twee complete seizoenen in het eerste van SC Heerenveen telde Ajax in 2019 een bedrag van 4 miljoen euro neer voor de verdediger. Tot zijn grote teleurstelling speelde Pierie in Amsterdam geen minuut in de hoofdmacht en bleef Jong Ajax zijn domein. FC Twente bood hem deze zomer een nieuwe kans, maar direct na zijn entree in Enschede liep de in het Amerikaanse Boston geboren verdediger een knieblessure op, waardoor hij de hele voorbereiding en de start van de competitie miste.

Na het vertrek van verdediger Xandro Schenk, die afgelopen week is verkast naar het Saoedische Al Batin, was er tegen FC Emmen voor het eerst een basisplaats voor Pierie bij FC Twente. De linksbenige verdediger is een van de zeven huurlingen in de selectie van de tukkers. Het huurlingenleger van FC Twente is nog niet compleet. Technisch directeur Jan Streuer is nog op zoek naar versterking, met name voor het middenveld. Voor sluiting van de transfertermijn komen er naar verwachting nog twee spelers bij. Luka Ilic, vorig jaar als huurling van Manchester City actief bij NAC Breda, en Halil Dervisoglu, de ex-Spartaan die bij het Engelse Brentford niet veel aan de bak komt, zijn daarvoor in beeld.

„De knie voelt goed, maar fysiek had ik het zwaar”, bekende Pierie na zijn debuut. „Het is lastig als je geen minuut in de voorbereiding hebt gespeeld. Mijn laatste wedstrijd was in maart, met Jong Ajax tegen FC Volendam. Het was nog even zoeken voor me. Normaal voel ik me veel vrijer in mijn passes.”

Het nog ongeslagen FC Twente liet de overwinning liggen tegen FC Emmen. Na de openingsgoal van FC Utrecht-huurling Vaclav Cerny liet de thuisploeg de gasten uit Drenthe toch nog langszij komen. Bij FC Emmen was een belangrijke rol weggelegd voor invaller Anco Jansen, die aan de basis stond van de aanval waaruit Michael de Leeuw de gelijkmaker maakte en bij het voor rust flets spelende team voor flair zorgde.

De 31-jarige routinier heeft lang lopen kwakkelen met zijn fitheid en was verguld met de 45 minuten die hij in de lege Grolsch Veste op de mat legde. „Mijn eerste 45 minuten in een heel lange tijd”, klonk het na afloop opgelucht uit de mond van Jansen, die op 23 april 2019 tegen De Graafschap voor het laatst zoveel speelminuten in een Eredivisiewedstrijd had gemaakt.

„Dat ik een impact heb gehad op de ploeg en op het resultaat is voor mij persoonlijk wel heel erg lekker. Het was een bevestiging dat ik iets kan betekenen voor het team. Daar heb ik zelf niet aan getwijfeld, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat wel deden. Dat is niet meer dan logisch als je zo lang uit beeld bent, maar het vreet wel aan je.”

FC Emmen-trainer Dick Lukkien is blij dat de ervaren aanvaller steeds fitter wordt, nadat hij door knieproblemen fysiek achterop was geraakt. „Elke week vraag ik Anco hoeveel hij kan spelen. Van het antwoord dat hij dan geeft, haal ik altijd een kwartiertje af. Ditmaal had hij drie kwartier gezegd, maar ik wilde hem maximaal een half uur laten spelen. In de rust besloot ik hem toch al te brengen, omdat we hem keihard nodig hadden. Je ziet direct dat Anco de ploeg ontlast. Er bestaat geen misverstand over dat hij heel belangrijk is voor onze ploeg.”

FC Twente - FC Emmen 1-1 (0-0). 48. Cerný 1-0, 65. De Leeuw 1-1. Scheidsrechter: Mulder. Gele kaart: Cerný (FC Twente), Bakker (FC Emmen).
De T.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Twente

Bericht door peter » zo okt 18, 2020 7:38 am

Leuk om dat duo Danilo/Cerny zo te zien werken. Danilo inmiddels op 4 goals en 3 assists.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: FC Twente

Bericht door Trab » zo okt 18, 2020 8:35 am

Peter schreef:Leuk om dat duo Danilo/Cerny zo te zien werken. Danilo inmiddels op 4 goals en 3 assists.
Idd leuk. Benieuwd of ze dit vol kunnen houden :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Twente

Bericht door Marillion » zo okt 18, 2020 8:44 am

Cijfermatig doet Danilo het goed. Ik zag gisteren wel een hele slechte penalty voorbij komen die hij in de rebound alsnog binnen wist te schieten. Zou van de week op training even oefenen op een strafschop met een normale aanloop.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Twente

Bericht door GangstaRiB » zo okt 18, 2020 9:01 am

Neem een goede coach en je ziet gelijk resultaat.

wimpey
Berichten: 51680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Twente

Bericht door wimpey » vr nov 27, 2020 9:10 pm

Pierie is een echte aankoop van 2019. Past naadloos in het rijtje miskopen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Twente

Bericht door Marillion » za nov 28, 2020 12:08 am

Ik was die jongen helemaal vergeten maar zag 'm vorige week ineens in de opstelling staan van Twente tegen PSV. Maar het is nog steeds niets dus? Geen verrassing. Heeft bij Jong Ajax werkelijk niet één keer laten zien dat hij de stap naar het eerste elftal zou kunnen maken. Als hij het hele seizoen speelt bij Twente is hij daarna wel te slijten in de Eredivisie.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Twente

Bericht door 999 » wo aug 03, 2022 11:28 am

Na acht jaar weer op reis
In 2014 kwam FC Twente voor het laatst Europees in actie. Qarabag was de tegenstander. Inzet: Mees Hilgers is een van de huidige sleutelspelers.

FOTO’S PRO SHOTS
FC Twente is eindelijk terug op het Europese podium
AMSTERDAM De ruim 20.000 FC Twente-supporters die in 2014 getuige waren van de frustrerende voetbalavond tegen FK Qarabag, hadden niet kunnen bedenken dat het bijna acht jaar zou duren voordat hun favorieten zich weer zouden melden op het Europese podium. Donderdag is het zover voor FC Twente, dat het in Belgrado in de derde voorronde van de Conference League opneemt tegen FK Cukaricki. Net als Qarabag een ploeg die bekendstaat om het stugge, verdedigende spel.

Het tweeluik met Qarabag betekende voor de huidige Ajax-trainer Alfred Schreuder een stroeve aftrap van een moeizaam eerste seizoen als zelfstandig hoofdtrainer van FC Twente. Het jaar ervoor had de toen nog ongediplomeerde Schreuder het in een constructie met Michel Jansen als officiële hoofdtrainer wel goed gedaan.

Vier jaar na de sensationele landstitel werden de eerste tekenen van het financiële verval zichtbaar, maar die zomer had FC Twente, dat Dusan Tadic en Quincy Promes lucratief had verkocht, met Hakim Ziyech nog wel een grote blikvanger binnengehaald. Schoten tegen de paal van Luc Castaignos en Robbert Schilder verhinderden na een 0-0 gelijkspel in Azerbeidzjan en een 1-1 eindstand tegen Qarabag in de Grolsch Veste deelname aan de groepsfase van de Europa League. Uiteindelijk gaf het uitdoelpunt van de Azerbeidzjanen de doorslag.

Op het moment dat FC Twente, drie jaar daarvoor nog Champions League-deelnemer, onbedoeld voor langere tijd afscheid neemt van het Europese podium, loopt in de academie een 13-jarige jeugdspeler rond, die dagelijks met een busje van de club de lange reis van Nijkerk naar Hengelo maakt over de A1. „Ik heb zelf nooit een Europese wedstrijd van FC Twente in het stadion meegemaakt, maar op tv volgde ik het wel allemaal”, herinnert Mees Hilgers zich.

De nu 21-jarige verdediger is sinds vorig seizoen een belangrijke steunpilaar voor FC Twente, dat afgelopen seizoen knap vierde werd en daardoor eindelijk weer de grens over kan. Hilgers, eerder deze zomer nog in de belangstelling van Feyenoord, kijkt reikhalzend uit naar het Europese avontuur. „Ik ben heel blij dat we FC Twente weer de status hebben kunnen geven die bij de club past. Er is de afgelopen jaren heel veel gebeurd bij de club, tot de degradatie aan toe. Maar FC Twente is weer helemaal terug. Europees voetbal hoort bij een club met zo’n achterban en geschiedenis. Het is heel bijzonder om dit nu te kunnen meemaken. Het is extra mooi dat we dit als groep vorig seizoen hebben afgedwongen en dat we dit nu ook als groep mee gaan maken, omdat het elftal deze zomer vrijwel geheel intact is gebleven.”

Met spelers als Ricky van Wolfswinkel, Joshua Brenet en de geblesseerde routinier Wout Brama zijn er spelers in de FC Twente-selectie met de nodige Europese ervaring, maar voor het merendeel van de groep is het een compleet nieuwe belevenis. „Het leeft enorm. Er wordt veel over gesproken in de groep. Sander Boschker en Wout Brama hebben ook wel dingen verteld over het verleden. Over die wedstrijd bij min vijftien, waarbij iedereen met mutsen en sjaals was ingepakt. In Europese wedstrijden kun je met heel onverwachte dingen geconfronteerd worden”, aldus Hilgers, die een lastige avond verwacht in Belgrado, waarheen FK Cukaricki, de Servische nummer drie van vorig seizoen, op last van de UEFA is uitgeweken.

„Het is een fysiek sterke ploeg, die hard werkt en veel strijd in de wedstrijd legt. Het wordt een echte knokwedstrijd. We moeten niet denken dat we even heen en weer vliegen om een wedstrijd te winnen. Het gaat een lastige avond worden”, denkt de verdediger.

Vitesse heeft vorig seizoen laten zien hoe mooi de Conference League kan uitpakken voor een subtopclub. De route naar de groepsfase is echter allerminst geplaveid. Na de eventuele eliminatie van FC Cukaricki volgt in de play-off een tweeluik met een loodzware tegenstander: het Italiaanse Fiorentina.

„Het gaat niet eenvoudig worden”, beseft Hilgers. „Maar het zou geweldig zijn om de groepsfase te bereiken, zodat we nog veel Europese wedstrijden kunnen spelen dit seizoen. Daar gaan we keihard voor strijden.”
De T.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: FC Twente

Bericht door Rooie » do aug 25, 2022 7:22 pm

Leuke, open wedstrijd tegen Fiorentina. Ze missen net de rust om er eentje in te prikken.

Wouter
Berichten: 18626
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: FC Twente

Bericht door Wouter » do aug 25, 2022 9:40 pm

Prutsers. Een echte club overwintert gewoon als die aan de Conference League meedoet.

Paul1985
Berichten: 169
Lid geworden op: di aug 03, 2010 8:05 pm

Re: FC Twente

Bericht door Paul1985 » di dec 20, 2022 10:18 am

Misschien niet helemaal juiste topic, maar complimenten voor Ajax, Amsterdam en Twente. Wij mogen 14-01 met eigen vervoer komen. Goede zaak.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Twente

Bericht door Marillion » di dec 20, 2022 7:12 pm

Lekker, vrij vervoer naar uitwedstrijden is zo veel leuker en zou de standaard moeten kunnen zijn. Ik heb goede herinneringen aan de wedstrijden in het Diekman. Al moet ik erbij zeggen dat ik wel eens een mooier stadion heb bezocht. :smallgrin.gif:

Misschien is het wel de uitzwaaiwedstrijd van Schreuder.
Nil volentibus arduum

Paul1985
Berichten: 169
Lid geworden op: di aug 03, 2010 8:05 pm

Re: FC Twente

Bericht door Paul1985 » di dec 20, 2022 8:35 pm

Marillion schreef:
di dec 20, 2022 7:12 pm
Lekker, vrij vervoer naar uitwedstrijden is zo veel leuker en zou de standaard moeten kunnen zijn. Ik heb goede herinneringen aan de wedstrijden in het Diekman. Al moet ik erbij zeggen dat ik wel eens een mooier stadion heb bezocht. :smallgrin.gif:

Misschien is het wel de uitzwaaiwedstrijd van Schreuder.
Diekman, lelijkste stadion waar ik ooit een seizoenskaart van heb gehad. Ik kan overigens normaal gesproken wel op eigen gelegenheid naar Amsterdam vanuit Purmerend, maar is vaak wel wat geregeld. Dit is gewoon prima georganiseerd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Twente

Bericht door Marillion » zo feb 12, 2023 9:11 pm

Jans en Streuer weg aan het einde van dit seizoen. Toch best wel opvallend gezien de goede resultaten.
Nil volentibus arduum

Wouter
Berichten: 18626
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: FC Twente

Bericht door Wouter » zo feb 12, 2023 9:15 pm

Streuer en Van Wolfswinkel gaan straks natuurlijk naar Vitesse.

Paul1985
Berichten: 169
Lid geworden op: di aug 03, 2010 8:05 pm

Re: FC Twente

Bericht door Paul1985 » zo feb 12, 2023 10:14 pm

Marillion schreef:
zo feb 12, 2023 9:11 pm
Jans en Streuer weg aan het einde van dit seizoen. Toch best wel opvallend gezien de goede resultaten.
Jans op zich wel logisch. Kunstje is wel een keer klaar. Streuer is natuurlijk ook al 71.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Twente

Bericht door Marillion » zo feb 12, 2023 11:46 pm

Streuer snap ik wel. Maar bij Jans had ik verwacht dat hij prima op z'n plek zit. Ik zag net een interview dat hij wil voorkomen dat het een jaar te lang duurt zoals bij Zwolle. Dat is op zich geen gekke gedachte. Op tijd vertrekken is een kunst.
Nil volentibus arduum

Paul1985
Berichten: 169
Lid geworden op: di aug 03, 2010 8:05 pm

Re: FC Twente

Bericht door Paul1985 » vr mar 31, 2023 5:44 pm

Het lijkt er sterk op dat Peter Bosz het bij ons moet gaan doen. Ken hem eerlijk gezegd niet goed genoeg. Jullie ervaringen?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Twente

Bericht door Marillion » vr mar 31, 2023 6:10 pm

Je gaat genoeg doelpunten zien. :smallgrin.gif:

Ik zou het wel een leuke combinatie vinden. Bosz is toch wel een spraakmakende trainer.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 17871
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: FC Twente

Bericht door Yopii » za apr 01, 2023 2:01 pm

Paul1985 schreef:
vr mar 31, 2023 5:44 pm
Het lijkt er sterk op dat Peter Bosz het bij ons moet gaan doen. Ken hem eerlijk gezegd niet goed genoeg. Jullie ervaringen?
Zorgt voor spektakel maar wint nooit wat.

Ajax speelde onder hem enthousiast maar met weinig overleg. Als het niet liep, ging het meteen goed mis.

Hij heeft blijkbaar zo zijn contacten bij de pers, want hij wordt altijd gepusht. HIj had weinig succes bij zijn laatste clubs maar dat mag de pret niet drukken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Twente

Bericht door Marillion » za apr 01, 2023 2:17 pm

Hij kan zich goed presenteren. Komt uitstekend uit zijn woorden voor de camera. Dat helpt natuurlijk als het gaat om je reputatie. En hij staat voor spektakel. Prijzen winnen is inderdaad nog iets anders al is dat natuurlijk niet overal even gemakkelijk.

De EL campagne met Ajax past wel bij hem denk ik. Soms geweldig aanvallend voetbal en dan ineens weer gatenkaas. En dat kon elkaar binnen één wedstrijd afwisselen. Ook onder hem stonden er regelmatig teveel spelers voor de bal.

Onder de streep zou ik het als Twente supporter denk ik best zien zitten. Het is toch leuk als er wat gebeurd.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: FC Twente

Bericht door Jinne » za apr 01, 2023 2:45 pm

Voor Twente een prima trainer. Zorgt in ieder geval voor vermaak. Al had ik gedacht dat ze misschien nog voor een Oosting gingen van RKC. Doet het toch prima daar. Stabiele middenmotor van gemaakt.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Paul1985
Berichten: 169
Lid geworden op: di aug 03, 2010 8:05 pm

Re: FC Twente

Bericht door Paul1985 » za apr 01, 2023 9:58 pm

Jinne schreef:
za apr 01, 2023 2:45 pm
Voor Twente een prima trainer. Zorgt in ieder geval voor vermaak. Al had ik gedacht dat ze misschien nog voor een Oosting gingen van RKC. Doet het toch prima daar. Stabiele middenmotor van gemaakt.
Oosting wordt inderdaad ook nog genoemd, lijkt me persoonlijk ook een uitstekende optie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Twente

Bericht door Marillion » zo apr 02, 2023 10:27 am

Ja, die heeft volgens mij het tegenovergestelde van wat Bosz heeft. Het nadeel van de twijfel als het gaat om reputatie. Terwijl hij echt uitstekend werk aan het leveren is bij RKC.
Nil volentibus arduum

Wouter
Berichten: 18626
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: FC Twente

Bericht door Wouter » zo apr 02, 2023 10:38 am

Die paar keer dat Oosting bij Vitesse als interimtrainer optrad kwam hij ook altijd met goede opstellingen en speelden ze beter dan daarvoor. Toen dacht ik al dat hij een goede trainer was, maar na enkele wedstrijden denk je anderzijds: "Misschien is die conclusie wel voorbarig."

Wel irritant dat hij nu een goed team gesmeed heeft van Kramer en Seuntjens plus allerlei ex-jeugdspelers van Vitesse. Ze zullen Jonathans ook wel gaan ophalen. Een blind paard kan zien dat die jongen goed kan voetballen, maar Conservatieve Cocu houdt hem maar op de bank.

Plaats reactie