Nieuwe plannen KNVB

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door brigade zuid » vr mei 24, 2019 12:56 pm

Dus jullie vinden Ajax - Emmen leuker dan Ajax - Bayern Munchen? Het lijkt mij geweldig een Europese competitie, een competitie waarin Ajax ook zijn beste spelers waarschijnlijk langer kan behouden.

Misschien zal Ajax over een paar jaar wel daadwerkelijk voor deze keuze gesteld worden en dan vermoed ik dat ze niet voor de Eredivisie kiezen.

Ik stel me zo voor dat dit de deelnemers kunnen zijn:
1 Bayern Munchen
2 BVB
3 RB Leipzig
4 PSG
5 AJAX
6 City
7 Liverpool
8 Chelsea
9 Arsenal
10 United
11 Barca
12 Real
13 Atletico
14 Valencia
15 Juve
16 Napoli
17 Milan
18 Porto

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13361
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Arthur » vr mei 24, 2019 1:19 pm

Ik geloof er niks van dat Ajax hiervoor zou worden uitgenodigd. Dat worden gewoon 4 clubs uit de top 5 competities en verder niks. Historische prestaties doen er helemaal niet toe voor zo'n liga, alleen de grootte van de markt.

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Lionel » vr mei 24, 2019 1:35 pm

brigade zuid schreef:Dus jullie vinden Ajax - Emmen leuker dan Ajax - Bayern Munchen? Het lijkt mij geweldig een Europese competitie, een competitie waarin Ajax ook zijn beste spelers waarschijnlijk langer kan behouden.

Misschien zal Ajax over een paar jaar wel daadwerkelijk voor deze keuze gesteld worden en dan vermoed ik dat ze niet voor de Eredivisie kiezen.

Ik stel me zo voor dat dit de deelnemers kunnen zijn:
1 Bayern Munchen
2 BVB
3 RB Leipzig
4 PSG
5 AJAX
6 City
7 Liverpool
8 Chelsea
9 Arsenal
10 United
11 Barca
12 Real
13 Atletico
14 Valencia
15 Juve
16 Napoli
17 Milan
18 Porto
Tottenham, Valencia, Sevilla...

Ik vind zo een competitie niks.
IK GELOOF!!!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door brigade zuid » vr mei 24, 2019 2:49 pm

Ik vind Excelsior, VVV en Emmen niks. Vergeet ook niet dat Ajax de komende jaren met de kerst al kampioen is gezien de financiële en technische voorsprong op de rest. De vraag is of je het dan nog steeds leuk vind.

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Lionel » vr mei 24, 2019 2:53 pm

Laten we over 5 kampioenschappen in 5 jaar verder praten.

Ik zou best iedere 2 weken een wedstrijd in een Europese competitie willen spelen. Maar ik wil gewoon in NL blijven.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Gezond verstand » za mei 25, 2019 1:01 pm

brigade zuid schreef:Ik vind Excelsior, VVV en Emmen niks. Vergeet ook niet dat Ajax de komende jaren met de kerst al kampioen is gezien de financiële en technische voorsprong op de rest. De vraag is of je het dan nog steeds leuk vind.
Ik ga je op een briefje geven dat Ajax de komende jaren met kerst hooguit winterkampioen is, en dat is nog niet eens zeker.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Gezond verstand » za mei 25, 2019 1:06 pm

brigade zuid schreef:Dus jullie vinden Ajax - Emmen leuker dan Ajax - Bayern Munchen? Het lijkt mij geweldig een Europese competitie, een competitie waarin Ajax ook zijn beste spelers waarschijnlijk langer kan behouden.
Echt niet. Ajax gaat zijn beste spelers niet langer behouden, ja, misschien één a twee jaar. Die spelers zijn ambitieus en willen bij de echte topclubs spelen, voor de prijzen. En logischerwijze zal Ajax niet meedoen om de titel. En dan is er nog een stukje belasting. 16 miljoen bruto salaris in Spanje is heel anders dan 16 miljoen bruto salaris in Nederland. Dat scheelt zo maar de helft netto. Dus zullen de spelers toch voor zulke bedragen zwichten.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Wouter
Berichten: 18627
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Wouter » za mei 25, 2019 4:37 pm

Gezond verstand schreef:
brigade zuid schreef:Ik vind Excelsior, VVV en Emmen niks. Vergeet ook niet dat Ajax de komende jaren met de kerst al kampioen is gezien de financiële en technische voorsprong op de rest. De vraag is of je het dan nog steeds leuk vind.
Ik ga je op een briefje geven dat Ajax de komende jaren met kerst hooguit winterkampioen is, en dat is nog niet eens zeker.
Bovendien dachten Ajacieden dat enkele jaren geleden ook. Maar toen kwamen types als Bryan Smeets en Guardado zich ermee bemoeien.

Wouter
Berichten: 18627
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Wouter » za jun 01, 2019 10:58 am

Er zijn blijkbaar besprekingen over een BeNeLiga gaande: http://m.vitesse.org/nieuws/vitesse_in_ ... e.html?f=h

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Cruijff » vr nov 01, 2019 9:53 pm

Van der Gijp heeft Anderlecht - Gent zitten kijken en zegt, niet doen die BeNeLiga.

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Lionel » vr nov 01, 2019 10:07 pm

Even wat anders:

Moet Ajax niet 5 miljoen neerleggen en de clubs natuurgras geven ofzo.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Jöhnk » vr nov 01, 2019 10:27 pm

Je begrijpt dat je daarmee indirect salarissen en transfersommen betaalt? Want de reden dat clubs als PEC een kunstgrasveld hebben is dat ze dan meer kunnen besteden op sportief gebied.

De KNVB moet clubs verplichten om op gras te spelen. Je kunt toch ook niet profvoetbal spelen met doelen van karton? Even normaal doen met zijn allen.

Lionel
Berichten: 47044
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Lionel » vr nov 01, 2019 10:48 pm

Eens. Maar dan neem je maar een optie op de grootste talenten.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door GangstaRiB » za nov 02, 2019 2:12 pm

Arthur schreef:Ik geloof er niks van dat Ajax hiervoor zou worden uitgenodigd. Dat worden gewoon 4 clubs uit de top 5 competities en verder niks. Historische prestaties doen er helemaal niet toe voor zo'n liga, alleen de grootte van de markt.
Als er een nieuwe competitie zal worden gestart, dan is Ajax qua marktgrootte een grote vis hoor. Als je dat lijstje van BZ even aanhoudt dan is Ajax zeker weten groter dan Valencia, Leipzig, Napels en Porto. Het enige dat Ajax tegenhoudt is het kleine Nederland.

Dat gezegd hebbende.. voetbal in Europa valt en staat met lokale 'rivalries'. Ajax - BVB klinkt geweldig, maar toch is BVB een totaal andere culturele wereld dan Eredivisie clubs.

Ik vind het echt lastig omdat voetbal steeds meer de Amerikaanse sportfilosofie volgt en dat gaat uiteindelijk alleen maar om schaalgrootte en geld. Zo is voetbal nooit begonnen. Ja ik wil dat Ajax meedoet met de grote jongens, maar ik ben wel bang dat je de hele traditie om zeep helpt.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Marillion » di apr 14, 2020 11:03 am

Ajax niet blij met O21-competitie: 'Huidige route is perfect voor ons'

Ajax is niet blij met de nieuwe competitiestructuur in het jeugdvoetbal in Nederland. De KNVB voert met ingang van volgend seizoen een onder 21-competitie in en schrapt de onder 19-competitie, waardoor het onder 18-team het hoogste jeugdelftal wordt bij de profclubs. "Wij zijn er niet blij mee. De huidige opzet is voor ons precies de route die onze toptalenten nodig hebben. Wij geloven in de weg der geleidelijkheid", zegt hoofd jeugdopleiding Saïd Ouaali dinsdag op de website van Ajax.

In de nieuwe competitie komen beloftenteams van profclubs én beloftenteams van amateurverenigingen die met hun huidige onder 19-elftal in de Tweede Divisie of hoger uitkomen te spelen. Ajax, PSV, AZ en FC Utrecht doen niet mee, omdat ze met hun beloftenteam al actief zijn in de Keuken Kampioen Divisie. Ouaali had liever gezien dat alles bij het oude was gebleven. "Je krijgt straks meer een gat tussen de oudste jeugd en het betaald voetbal. De kans bestaat dat spelers van de O18 langer nodig gaan hebben om aan de overstap naar het betaald voetbal te wennen, en dat is precies wat Ajax niet wenst."

'Wij willen geen tijd verliezen'
Het wordt bovendien mogelijk om vanuit de onder 21-competitie, waarin onder meer Feyenoord zijn opwachting zal maken, naar de Keuken Kampioen Divisie te promoveren. Ook kunnen beloftenploegen uit de Tweede Divisie naar die beloftencompetitie degraderen. Ouaali heeft nog wel wat vragen. "Bijvoorbeeld over de promotie en degradatie vanuit de O21-competitie richting de Keuken Kampioen Divisie. Hoe gaat dat in zijn werk? Er mogen maximaal vier beloftenteams in de Eerste Divisie uitkomen. Stel dat zij allemaal in de top vier eindigen, degradeert dan de nummer vier? Dat zou toch niet de bedoeling zijn?"

"Wij willen geen tijd verliezen. Het is niet wenselijk dat spelers eerst een half jaar bij Jong Ajax moeten wennen aan het hogere niveau. De huidige route is voor ons perfect. Dat zien we ook terug in de cijfers: het rendement van het aantal spelers dat doorstoot naar Jong Ajax en Ajax 1 is hoog."

Bron: nusport.nl
Dus als ik het goed begrijp moet je straks van O18 naar Jong Ajax. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit niet voor alle spelers de juiste route is. Echt grote talenten of spelers die fysiek al voldoende ontwikkelt zijn zullen die stap wel kunnen zetten. Maar je hebt ook talenten die een wat meer geleidelijke weg moeten volgen. Voor die spelers kan dat jaar extra verschil een flinke stap zijn.

Aan de andere kant. Voor grote talenten is het doorgaans wel goed om ze zo snel mogelijk met sterke weerstand te confronteren. En spelers die in de jeugd kunnen teren op een fysiek voordeel raken dat nu misschien eerder kwijt waardoor ze bij moeten schakelen.

Wat denken jullie?
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door brigade zuid » di apr 14, 2020 2:54 pm

Kunnen ze niet het u19 elftal houden wat Overmars wil en daarmee meedoen aan die nieuwe u21 competitie.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Cruijff » di apr 14, 2020 8:57 pm

Lionel schreef:
vr mei 24, 2019 1:35 pm

Tottenham, Valencia, Sevilla...

Ik vind zo een competitie niks.
brigade zuid schreef:
vr mei 24, 2019 2:49 pm
Dus jullie vinden Ajax - Emmen leuker dan Ajax - Bayern Munchen? Het lijkt mij geweldig een Europese competitie, een competitie waarin Ajax ook zijn beste spelers waarschijnlijk langer kan behouden.

Ik vind Excelsior, VVV en Emmen niks. Vergeet ook niet dat Ajax de komende jaren met de kerst al kampioen is gezien de financiële en technische voorsprong op de rest. De vraag is of je het dan nog steeds leuk vind.
Lionel schreef:
vr mei 24, 2019 2:53 pm
Laten we over 5 kampioenschappen in 5 jaar verder praten.

Ik zou best iedere 2 weken een wedstrijd in een Europese competitie willen spelen. Maar ik wil gewoon in NL blijven.
Waar blijven de 5 landstitels op rij en die jaren dat Ajax met de Kerst al kampioen is, bz?
Tot nu toe lijkt het al een hele klus om eens 2 keer op rij kampioen te worden.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Cruijff » di apr 14, 2020 9:03 pm

brigade zuid schreef:
di apr 14, 2020 2:54 pm
Kunnen ze niet het u19 elftal houden wat Overmars wil en daarmee meedoen aan die nieuwe u21 competitie.
Nee, daar heeft Ajax letterlijk niets aan. Dan ga je tegen matig getalenteerde spelers van Jong Feyenoord en Jong Helmond Sport spelen, terwijl die gasten in de Eerste Divisie juist wekelijks tegen profvoetballers in alle leeftijdscategorieën spelen.

De route via Jong Ajax is de laatste jaren een goede.
Niet alleen spelers als Veltman hadden Jong Ajax nodig, ook echte toppers als Andre Onana, Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en de bijna alweer vergeten Davinson Sanchez hebben KKD gespeeld met Jong Ajax.

Sommige spelers als Naci Unuvar en De Ligt kunnen op hun 16e, 17e daar al aansluiten. Andere jongens hebben een paar jaar meer nodig. Vanaf het moment dat de U19 is afgeschaft, vallen die in een gat.

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door Gezond verstand » ma aug 24, 2020 6:03 am

Cruijff schreef:
di apr 14, 2020 9:03 pm
brigade zuid schreef:
di apr 14, 2020 2:54 pm
Kunnen ze niet het u19 elftal houden wat Overmars wil en daarmee meedoen aan die nieuwe u21 competitie.
Nee, daar heeft Ajax letterlijk niets aan. Dan ga je tegen matig getalenteerde spelers van Jong Feyenoord en Jong Helmond Sport spelen, terwijl die gasten in de Eerste Divisie juist wekelijks tegen profvoetballers in alle leeftijdscategorieën spelen.

De route via Jong Ajax is de laatste jaren een goede.
Niet alleen spelers als Veltman hadden Jong Ajax nodig, ook echte toppers als Andre Onana, Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en de bijna alweer vergeten Davinson Sanchez hebben KKD gespeeld met Jong Ajax.

Sommige spelers als Naci Unuvar en De Ligt kunnen op hun 16e, 17e daar al aansluiten. Andere jongens hebben een paar jaar meer nodig. Vanaf het moment dat de U19 is afgeschaft, vallen die in een gat.
En dat gat kan je dus opvangen met een U21 waar de zwemmende spelers een jaartje kunnen rijpen.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door 999 » do sep 10, 2020 11:28 am

’Competitie is gewaarborgd’
KNVB-bondsarts Goedhart: ’Testen extra slot op de deur, maar het begint met gedrag’

AMSTERDAM De gezonde wedstrijdspanning voor een speelronde in het betaald voetbal heeft er door de verplichte coronatest een piekmomentje bijgekregen. Een positieve test kan op het laatste moment een streep halen door de ambities van trainers en spelers en kan daarmee een gevreesde scherprechter worden. „Maar we moeten ons wel realiseren dat het testen juist gebeurt om de continuïteit van de competitie te waarborgen. Daardoor kunnen we grote uitbraken in selecties voorkomen”, aldus Jan Bluyssen, manager wedstrijdzaken van de KNVB.

Het vertrouwen is groot in Zeist, dat door het opgestelde protocol de voorwaarden zijn gecreëerd om het komende seizoen tot een goed einde te brengen. „We zijn ervan overtuigd dat met deze maatregelen het uitspelen van de competitie gewaarborgd is”, aldus Bluyssen. „Het zal echt een grillig seizoen worden en het zal zeker niet zo vlekkeloos verlopen als we gewend waren voor de coronacrisis, maar alles is erop gericht om dit seizoen tot een goed einde te brengen.”

Het testen voor elke wedstrijd in het betaald voetbal vervult daarin een belangrijke rol, betoogt bondsarts Edwin Goedhart, die vanuit de medische hoek een coördinerende rol heeft gespeeld bij het opstellen van het protocol. „Maar we moeten ons wel realiseren dat testen alleen niet genoeg is. Testen is een extra slot op de deur, maar ook in het betaald voetbal begint het met gedrag. Het naleven van de hygiëne- en afstandsregels door spelers en trainers is het allerbelangrijkste om uitbraken in selecties te voorkomen.”

Clubs zijn daar nadrukkelijk mee bezig. Zo heeft Feyenoord een heuse viroloog, Annemiek van der Eijk, aan de medische staf toegevoegd. „Zij is zelfs mee op trainingskamp geweest en houdt er scherp toezicht op dat de virusregels worden nageleefd bij het trainen, douchen, eten, noem maar op”, aldus clubarts Casper van Eijck. „We spreken de spelers erop aan hoe belangrijk het is om de regels na te leven en dat ook de familie daarin meegaat. Eigenlijk is dat allemaal veel belangrijker dan het testen, want dat is een momentopname. Je kunt negatief testen, naar huis gaan en alsnog besmet worden.”

De KNVB wenst te benadrukken dat het testen van de spelers niet ten koste gaat van de reguliere coronatests in de gezondheidszorg. „Het is een bewuste keuze geweest om in zee te gaan met een commerciële partij en het als betaald voetbal allemaal zelf te betalen. Wij leggen geen beslag op de reguliere testcapaciteit”, aldus Goedhart.

Dertig van de 34 clubs in het betaald voetbal, dat dit seizoen in zijn totaliteit meer dan 2 miljoen euro gaat betalen voor de tests, is in zee gegaan met het door de KNVB naar voren geschoven Eurofins. Door de schaalgrootte heeft de voetbalbond een forse collectieve korting kunnen regelen. „Wij zijn een bedrijf met 800 labs in vijftig landen en in Nederland hebben we 75 laboratoria”, aldus Jacob Olie, managing director bij Eurofins. „Wij zijn in staat om bijna alles te testen wat er getest kan worden op het gebied van onder andere voedselveiligheid, waterveiligheid, hygiëne in de horeca, medicijnveiligheid en gezondheid. We zijn sinds vorige week ook actief voor het RIVM en de GGD om de achterstanden weg te werken. We zijn er trots op dat we mogen meehelpen aan het oplossen van dit probleem. Wat we nu in het betaald voetbal doen is echt een megaklus, maar we hebben de afgelopen maanden al kunnen proefdraaien en flink opgeschaald. Dus we gaan ervan uit dat het geen problemen oplevert, nu we dit weekeinde voor het eerst te maken hebben met een compleet programma in Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie. Momenteel duurt het 24 uur, voordat de uitslag van een test bekend is. Er wordt nu een laboratorium gebouwd in Rijswijk, waardoor deze tijd gereduceerd kan worden.”

De KNVB heeft ook een handje geholpen met een wijziging in het protocol. „Aanvankelijk was er sprake van dat er de dag vóór de wedstrijd getest moest worden. Dat mag nu ook twee dagen voor de wedstrijd, waardoor er meer tijd is om alles goed door te lopen”, aldus Goedhart. Het biedt clubs ook de gelegenheid om een hertest te laten doen en zodoende een vals-positieve test uit te sluiten. „In de meeste sporten is het meteen klaar bij een positieve test. Wij bieden ruimte voor een hertest voor de grensgevallen. Maar daar kijken we wel kritisch naar, want het uitgangspunt moet zijn dat er gezonde spelers op het veld staan. Daar is het allemaal om te doen.”
’Bij dertien fitte spelers kan er gespeeld worden’
Manager wedstrijdzaken: KNVB gaat niet snel streep door Eredivisie-duels halen

AMSTERDAM Tot nu toe gaat het bij de positieve gevallen bij profclubs om druppelsgewijze besmettingen, maar wat wordt de praktijk als straks in één keer zes of acht positieve gevallen naar voren komen? Waar in de voorbereiding heel wat oefenwedstrijden na één of twee positieve gevallen werden geschrapt, is de KNVB niet van plan snel een streep door wedstrijden te halen.

Het aantal uitwijkmogelijkheden in het overvolle speelprogramma is gering en er is de voetbalbond veel aan gelegen om dit seizoen wél tot een goed einde te brengen. „We zullen niet snel zeggen dat de wedstrijd niet gespeeld hoeft te worden”, aldus Jan Bluyssen, manager wedstrijdzaken van de KNVB.

„Als er ergens ineens zes positieve gevallen zijn, dan is de kans groot dat de GGD het team in quarantaine zal plaatsen, omdat er sprake is van een plotselinge acute uitbraak. Daar is dan geen discussie over mogelijk. Maar is er sprake van een geleidelijke toename van positief geteste spelers, zoals bijvoorbeeld nu bij Paris Saint-Germain, en er is geen quarantaine van het hele team nodig, dan is die situatie anders. Als een club dan minstens dertien spelers inclusief een keeper overhoudt, kan er volgens de UEFA al gespeeld worden. Een club kan, als er zes of zeven spelers niet beschikbaar zijn vanwege een positieve test, bij het bestuur betaald voetbal een verzoek indienen om uitstel, maar de kans is klein, dat dat gehonoreerd zal worden. Waarbij we wel zeggen dat de ene club de andere niet is. Er is wel een verschil tussen een club als Ajax met het grote aantal contractspelers en een club uit de Keuken Kampioen Divisie met minder spelers. We zullen er met redelijkheid en billijkheid naar kijken.”
Clubartsen houden contact met elkaar in appgroep
AMSTERDAM KNVB-bondsarts Edwin Goedhart prijst de bereidheid bij de Nederlandse clubartsen om elkaar te ondersteunen in de coronacrisis. „We hebben een gezamenlijke appgroep, waarin veel wordt gedeeld. We proberen met z’n allen één beleidslijn te formuleren en te leren van elkaar.”

Tegengeluiden zijn er ook. Zo plaatst Feyenoord-clubarts Casper van Eijck kritische kanttekeningen. „Ik vind het beleid zoals dat is uitgezet door de KNVB niet professioneel. Zo is er geen viroloog bij betrokken. Ik snap ook niet waarom er niet op papier is gezet bij welk aantal besmettingen een wedstrijd niet door gaat. Daarvoor moet je duidelijke richtlijnen opstellen.”

Goedhart bestrijdt de visie van Van Eijck. „We hebben ons gebaseerd op protocollen uit het buitenland, onder andere Duitsland, waarbij virologen betrokken zijn geweest. En bij twijfelgevallen voor de Nederlandse situatie hebben we contact gezocht met virologen.”
KNVB:regels afbreken competitie

De KNVB heeft reglementair vastgelegd
wat er gebeurt met competities uit het
betaald voetbal die voortijdig worden
stilgelegd.Het percentage gespeelde
duels is daarbij doorslaggevend.

Minder dan 50 procent: alle uitslagen
worden geschrapt.Er is geen ranglijst.

50-84 procent: Europese tickets worden
verdeeld op basis van de ranglijst.Er
is alleen promotie,degradatie of een
kampioenschap als dat op het moment van
afbreken al onherroepelijk was.

85 procent of meer: op basis van de
ranglijst wordt de kampioen,promotie/
degradatie en de verdeling van de
Europese tickets bepaald.
De T., Nos

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door 999 » wo jun 08, 2022 8:40 am

KNVB is van plan om nieuwe spelregels te testen in Keuken Kampioen Divisie
08 juni 2022 08:21
Laatste update: 30 minuten geleden
164 NUjij-reacties
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email
De KNVB is van plan om in het seizoen 2023/2024 te gaan testen met nieuwe spelregels in de Keuken Kampioen Divisie. De voetbalbond is druk aan het lobbyen om de pilot erdoor te krijgen, schrijft directeur amateurvoetbal Jan Dirk van der Zee in een column.

In overleg met de internationale spelregelcommissie IFAB wil de KNVB met vijf aanpassingen gaan experimenteren: ingooien wordt intrappen, dribbelen bij een vrije trap, een tijdstraf van vijf minuten, onbeperkt wisselen en zuivere speeltijd van twee keer dertig minuten.

"Als je in het voetbal met dit soort ideeën aankomt en wil vernieuwen, dan krijg je te maken met twee soorten fans: de voetbalromanticus, die het liefst alles bij het oude laat en wordt geleid door nostalgie en sentiment, en de voetballiefhebber, die openstaat voor veranderingen om het spel aantrekkelijker en eerlijker te maken", schrijft Van der Zee.

Gijs de Jong en Sjors Brouwer van de KNVB hebben de UEFA en de FIFA onlangs bijgepraat over de spelregelwijzigingen. Volgens Van der Zee is het nog geen uitgemaakte zaak dat de pilot in 2023 van start kan gaan in de Keuken Kampioen Divisie.

"Vooral de voetbalromanticus is herkenbaar in de UEFA en de FIFA, waarvan bekend is dat ze bij veranderingen de neiging hebben om met de hakken in het zand te gaan", schrijft de directeur. "Daarom zal er nog behoorlijk moeten worden gelobbyd, eer de pilot in de Keuken Kampioen Divisie van start kan gaan."

De KNVB test de spelregelwijzigingen sinds 2017 al in het amateurvoetbal en in toernooivorm bij beloftenelftallen van profclubs. De veranderingen moeten het spel volgens de bond "sneller, sportiever, eerlijker en attractiever maken".

Zo legt de KNVB de spelregelwijzigingen uit
Ingooien wordt intrappen: Is de bal over de zijlijn, dan mag je deze voortaan inschieten of indribbelen. Datzelfde geldt voor de aftrap, een hoekschop en doeltrap - allemaal handelingen die bij een wedstrijd in de huidige opzet minstens een kwartier speeltijd innemen.
Dribbelen bij een vrije trap: Per wedstrijd gaat gemiddeld bijna 11 procent van de speeltijd verloren aan het nemen van vrije trappen. Door die onderbrekingen wordt de snelheid uit het spel gehaald, maar ook voeding gegeven aan een van de grootste ergernissen bij toeschouwers en spelers: tijdrekken. Dat wordt grotendeels vermeden met de zelfpass, waarmee je meteen mag doordribbelen zodra de bal door de scheids is stilgelegd.
Tijdstraf: Een andere grote ergernis in het voetbal is het gedoe om gele en rode kaarten. Geel heeft een imagoprobleem, omdat je de eerste kaart nu voor lief neemt, vanwege het ontbreken van een directe consequentie. Met de vijfminutenstraf is dat verleden tijd.
Onbeperkt wisselen: Ook deze maatregel levert meer snelheid en spektakel op, want je mag ongelimiteerd spelers wisselen met zogeheten 'vliegende wissels', wat betekent dat het spel niet meer wordt stilgelegd.
Zuivere speeltijd: In 2020 bestond een gemiddelde Champions League-wedstrijd uit een krappe zestig minuten zuivere speeltijd. Bij deze nieuwe spelregels worden voetbalwedstrijden ingekort tot twee keer dertig minuten.
Nu.nl

Wat een onzin spelregels weer.Gaan we zaalvoetballen.Wat zuivere speeltijd betreft zou je nog iets bij kunnen vinden maar dan verzint een tegenstander wel weer wat anders.

Onbeperkt wisselen, krijg je nog meer een schaduw elftal op de bank.

Dribbelen bij een vrije trap , lol , en dat omdat het tijd zou kosten.Je hebt een var , laat die dan gewoon het aantal vrije trappen behouden en verloren tijd er bij tellen.


Voetbal begint zo steeds meer op cirus te lijken ..

En dat gelul over romanticus slaat natuurlijk ook helemaal nergens op ..blijkbaar kan de romanticus dus geen voetbal liefhebber zijn, wat een gelul weer.
Laatst gewijzigd door 999 op wo jun 08, 2022 8:51 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door raymon » wo jun 08, 2022 8:43 am

5 minuten straf. Moet je eens opletten hoe vaak er dan opeens iemand op de grond ligt, of hoe lang een inworp gaat duren. Als scheidsrechters nou eens gewoon de regels juist en consequent interpreteren ipv 'die tweede niet te geven', dan passen spelers zich snel aan hoor.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door zeux » wo jun 08, 2022 8:53 am

raymon schreef:
wo jun 08, 2022 8:43 am
5 minuten straf. Moet je eens opletten hoe vaak er dan opeens iemand op de grond ligt, of hoe lang een inworp gaat duren. Als scheidsrechters nou eens gewoon de regels juist en consequent interpreteren ipv 'die tweede niet te geven', dan passen spelers zich snel aan hoor.
Kortom: een tweede regel invoeren: een spelhervatting moet binnen 20 seconden plaatshebben.

Dat op de grond blijven liggen vang je op doordat dan ook de tijd blijft stilstaan (inclusief de straftijd).

Ik vind het wel wat hebben. Alleen waarom 30 minuten 'zuiver'. Het ging er toch om dat teveel tijd opgaat aan 'vertraging' en er dus te weinig 'voetbal' is? Maak er dan 40 van of zo.
Enige is dat je wedstrijdlengtes niet meer kunt plannen, daar houden televisieschema's niet van.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door 999 » wo jun 08, 2022 8:54 am

raymon schreef:
wo jun 08, 2022 8:43 am
5 minuten straf. Moet je eens opletten hoe vaak er dan opeens iemand op de grond ligt, of hoe lang een inworp gaat duren. Als scheidsrechters nou eens gewoon de regels juist en consequent interpreteren ipv 'die tweede niet te geven', dan passen spelers zich snel aan hoor.
Intrap :)

Inderdaad , treed op.En consequent

Dit zijn zaalvoetbal regels.

Leuk die zuivere speeltijd, behalve voor de supporter die met openbaar vervoer naar huis moet.

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Nieuwe plannen KNVB

Bericht door columbus » wo jun 08, 2022 9:03 am

Zuivere speeltijd ben ik wel benieuwd naar. Ooit eens gelezen dat de effectieve speeltijd van een een eredivisiewedstrijd rond de 50 minuten ligt. Dat is toch best weinig als je voor 90 minuten gepland staat

Maar inderdaad, een scheidsrechter moet veel consequenter optreden bij spel bederf, tijdrekken, schwalbes etc.

Verder zou ik zelf graag zien dat de VAR sneller tot een beslissing komt. Net als bij hockey met een specifieke vraag van de scheidsrechter. Is de bal over de lijn, is het een penalty, is er hands gemaakt. En veel sneller een antwoord, dat lukt bij hockey ook.

Bij de amateurs in de kelderklasse is al iets van een 10 minuten afkoelingsperiode als je er uit wordt gestuurd. Heb daar nooit het nut van ingezien.

Plaats reactie