Rob Rensenbrink

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Plaats reactie
Mr. Ajax
Berichten: 14464
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Rob Rensenbrink

Bericht door Mr. Ajax » zo jan 26, 2020 11:50 am

Weet niet of het hier thuishoort, maar de man verdient toch wel een topic, vind ik.

Wist overigens niet dat het een Amsterdammer was...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2020 12:12 pm

Ach nee. Rob Rensenbrink is overleden.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/sl ... ~a3cbee69/

Fascinerende linksbuiten. 1 van mijn favorieten in de jaren 70.

https://www.youtube.com/watch?v=pfB6h6sPcpc&t=155s
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo jan 26, 2020 12:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2020 12:13 pm

zeux schreef:
za jan 25, 2020 10:18 pm
Die paal. *zucht*

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2020 12:13 pm

Altijd weer die paal. Rensenbrink was wel effe wat meer dan die vervloekte bal op de paal. :1evil.gif:
Net zoals Johan niet alleen die Cruijff-turn was. Of Keizer alleen maar dat schaartje.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/vo ... ~aad4cfbe/

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/an ... ~a443759b/

Rob bleef zelf trouwens steeds vrij nuchter over dat paalgezeur. Uit een interview in 2017, waarin hij ook uitlegt waarom hij als Amsterdammer en typische Ajax-linksbuiten nooit voor Ajax heeft gespeeld:

https://www.ad.nl/dossier-rob-rensenbri ... ~a525a9ee/

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jan 26, 2020 12:23 pm

Requiescat in pace...

“De Paal” was eigenlijk helemaal niet zo’n grote kans; moeilijke hoek en nog knap dat hij de bal die kant op kreeg.

Overigens ben ik er van overtuigd dat er net zo lang blessuretijd zou zijn bijgetrokken tot het 2-2 zou zijn geweest, al dan niet door een zeer discutabele strafschop. Die wedstrijd mocht Nederland niet winnen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door zeux » zo jan 26, 2020 12:23 pm

Zuidema schreef:
zo jan 26, 2020 12:13 pm
Altijd weer die paal. Rensenbrink was wel effe wat meer dan die vervloekte bal op de paal. :1evil.gif:
Ja, helaas.
Maar het was natuurlijk ook wel een bal zeg. Tien centimeter tussen wel of geen wereldkampioen zijn (en iets van het 'trauma' van '74 oplossen).
Ik zou het dan eerder met de kopbal van Kieft vergelijken (waar hijzelf ook spuugzat van is geloof ik). Cruciale momenten tussen winnen of verliezen. Dat is wat anders dan een signature move als bij Cruijff of Keizer.

Wat natuurlijk ook niet zo helpt, is dat Rensenbrink het overgrote deel van zijn wedstrijden min of meer buiten ons beeld in België speelde.

Gracieuze voetballer. Prachtig.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2020 1:11 pm

Het Slangenmens vond zijn gestolen bootje erger dan die bal op de paal

Mikos Gouka 26-01-20, 12:02 Laatste update: 12:12
Door Mikos Gouka


Het is september 2017 en Robbie Rensenbrink heeft zojuist verteld dat we dezelfde week nog welkom zijn in Oostzaan. Een interview? Geen probleem. ,,Maar neem je wel een jas mee?’’ zegt Rensenbrink. Twee dagen later blijkt waarom. Rensenbrink wandelt tijdens het vraaggesprek keer op keer naar zijn achtertuin. Om een sigaretje op te steken.

,,Ik ben pas begonnen met roken na mijn voetbalcarrière’’, legde hij uit. Rensenbrink was zeer openhartig, maar of we niet alles wilden opschrijven. Over hoe hij Johan Cruijff als mens vond. Over het feit dat hij Arie Haan niet tot zijn vriendenkring wenste te rekenen. Van welke spelers uit de elftallen van 1974 en 1978 hij op sportief vlak eigenlijk vond dat ze helemaal niet zo goed waren. ,,Schrijf dat allemaal maar niet op joh’’, vulde hij aan. ,,Dat geeft zo’n gezeik, vind je niet?’’

Hoe hij zichzelf eigenlijk vond? Rensenbrink haalde zijn schouders op. Kijk vandaag eens op You Tube naar de vier minuten durende samenvatting van zijn loopbaan onder de naam The Snakeman. Het Slangenmens. De bijnaam die hij ooit kreeg van trainer Lajos Baróti van Újpest Dósza, na een Europese wedstrijd tegen de Hongaren.

https://www.youtube.com/watch?v=pfB6h6sPcpc

De achtergrondmuziek van ‘My Kingdom’ van de band Echo & The Bunnymen, de Britse newwaveformatie die in 1978 in Liverpool werd opgericht, maakt het filmpje compleet. Opgericht in het jaar van zijn beste wedstrijd ooit. De finale om de Europa Cup II tegen Austria Wien, met 4-0 gewonnen door Anderlecht. ,,Twee goals en twee assists’’, grinnikte Rensenbrink in september 2017. ,,Niet slecht toch.’’

En kijk ook nog eens naar de assist van de finale twee jaar eerder, ook met Anderlecht, tegen West Ham United op Swat van der Elst. Rensenbrink, die ook nog tweemaal scoorde, was die avond zo goed. De assist was zo loepzuiver dat je er nu nog kippenvel van krijgt. Rensenbrink zelf trouwens niet, in 2017. Zoals hij ook niet wakker lag van de beroemde pal op de paal. De WK-finale 1978.

Ik blijf erbij, het was geen echte kans. Ik kreeg mijn voet nog tegen de bal en raakte de paal. Meer kon ik niet doen.

De vrije trap van Ruud Krol. Het tikje met links van Rensenbrink, vanuit een moeilijke hoek langs de Argentijnse doelman Ubaldo Fillol. ,,Rensenbrink tegen de paal’’, riep commentator Theo Reitsma.

,,Het moment uit mijn leven’', zei hij in 2017. ,,Ik blijf erbij, het was geen echte kans. Ik kreeg mijn voet nog tegen de bal en raakte de paal. Meer kon ik niet doen. Ik had me voor mijn kop geslagen als ik een strafschop had gemist. Nu niet.’’

Waar hij dan wel wakker van lag? Na het voetbal werkte de timmermansleerling niet één dag. Om zijn dagen te vullen, viste hij dol graag. ,,Tot mijn bootje werd gejat. Dat vond ik echt vervelend. Daarna heb ik nooit meer gevist.’’

En van zijn ziekte. Progressieve Spinale Musculaire Atrofie, kortweg PSMA, een vrij onbekende spierziekte die kan leiden tot ALS. ,,Ik zag de beelden van Fernando Ricksen. Toen hij bij de benefietwedstrijd omviel. Dat was wel schrikken.’’

En van de naderende dood. ,,Die komt wel dichterbij’’, zei hij in 2017. ,,Dat is nou eenmaal zo.’’

Toen Johan Cruijff op 24 maart 2016 overleed, voelde hij dat heel sterk. ,,We waren van dezelfde leeftijd’’, zei hij. ,,Qua uiterlijk leken we vroeger wel wat op elkaar. Een Engelse krant (The Guardian, red.) plaatste op de voorpagina per ongeluk zelf een actiefoto van mij. Maar we hadden een ander karakter.’’

Eerst Moulijn, toen Keizer. Ik zal wel de volgende zijn, toch?

Rensenbrink had absoluut geen innige band met Cruijff. Wel met de Belg Swat van der Elst die door hartfalen begin 2017 het leven liet. Hij was er kapot van, vertelde hij naast zijn sloot bij zijn achtertuintje, een sigaretje nonchalant in zijn linkerhand. ,,Ik leef nog’’, zei hij. ,,Maar toch. Swat is overleden. En de linkerspitsen in Nederland. Eerst Moulijn, toen Keizer. Ik zal wel de volgende zijn, toch?’’

Dat was hij inderdaad. Vrijdag overleed Rensenbrink in Oostzaan op 72-jarige leeftijd. In België werd er veel aandacht aan besteed, daar waar hij ooit de verkiezing ‘beste buitenlandse speler in de Belgische competitie ooit’ won. Zijn geliefde België. ,,Ik heb er elf seizoenen gevoetbald. Toch anders. Het gevoel dat als ik de grens oversteek naar België, het voelt als thuiskomen, heb ik altijd gehad.’’

In Nederland ging het vooral over het feit dat hij als Amsterdammer nooit voor Ajax speelde simpelweg omdat de aanbieding van de club (Rensenbrink: ‘een lachertje’) veel minder was dan die van DWS. En, uiteraard, ging het wéér over die ene bal op de paal. ,,Ach, die paal, altijd weer die paal. Het zal tot mijn dood zo blijven’’, zei Rensenbrink.

Dat werd, zo bleek vrijdagavond, zelfs tot na zijn dood zo te zijn.
Bron: ad.nl (premium)

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11935
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door Zuidema » zo jan 26, 2020 1:47 pm

zeux schreef:
zo jan 26, 2020 12:23 pm

Maar het was natuurlijk ook wel een bal zeg. Tien centimeter tussen wel of geen wereldkampioen zijn (en iets van het 'trauma' van '74 oplossen).
Dat zal ook meespelen. Dat ik een WK-titel in 1978 voor Oranje helemaal niet zo interessant vond. Was een half uur na de finale het verlies ook al weer kwijt. Want NL 78 was voor mij vooral een Psv-achtige vechtploeg, aangevuld met de klasse van Rensenbrink. Het verdiende die titel daarom wat mij betreft totaal niet. De enige wedstrijd die voor mij het aankijken waard was, was die 5-1 tegen Oostenrijk. Met Rob in een hoofdrol.

Hartstikke leuk natuurlijk dat ze de finale toch haalden. En ik had zeker gegrinnikt als dat Argentina vol corruptie, manipulatie en pepmiddelen de titel had gemist. Maar de wk-titel als een stukje compensatie voor het trauma van 1974? Nou nee. daar was NL78 me toch echt te armoedig voor. Ondanks Rensenbrink.

Ik zou een titel in dat opzicht zelfs een extra smet hebben gevonden voor het Oranje van 1974. Die verdiende de titel wel als smaakmaker van het toernooi, maar verklootte het helaas in de finale. En dan zou een veel mindere ploeg die bokaal wel ophalen? Bleeeeh... :kots:

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door Yopii » ma jan 27, 2020 10:39 pm

Die paal, dat is zo ontzettend lang geleden. Zou Robben ook de geschiedenis ingaan als de man die net niet de winnende maakte in een WK-finale? Geeft 'de paal' aam dat we in Nederland nooit zoveel van Rob Rensenbrink hebben geweten? In die tijd stelden de media nog niet veel voor en Rensenbrink voetbalde ook nog helemaal in België.

Sommige profvoetballers blijven in het metier, je weet dat je nooit meer van ze afkomt. Van Hanegem, Danny Blind, Dirk Kuijt... presteren doen ze weinig meer na hun carrière, maar ze zijn niet weg te trappen. Rensenbrink was het tegenovergestelde, hij verdween na zijn carrière als het ware van de aardbodem. De voetbalwereld boeide hem niet zo, zei hij. Hij ging liever vissen.

Is hij daardoor ondergewaardeerd, miskend? Misschien wel, voetbaltechnisch gezien. Tegelijkertijd is voetbal ook showbusiness. Knappe, flamboyante of charismatische voetballers hebben voordeel. Charisma is macht. Rob Rensenbrink, de visser onder de voetballers, hechtte niet aan uiterlijkheden. Hij had dat niet nodig, hij kon vreselijk goed voetballen, soit.

Rust zacht, Robbie. We zullen jou niet vergeten en 'de paal' ook niet.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door Iniesta » ma jan 27, 2020 10:55 pm

Die bal van Robben was niet zo duidelijk beslissend als de paal in 78.
Gewoon een hele grote kans die gemist wordt, maar waar je ook nooit van zal weten wat het vervolg zou zijn. In 78 weet je dat het vervolg het einde van de wedstrijd was

Yopii
Berichten: 18285
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Rob Rensenbrink

Bericht door Yopii » ma jan 27, 2020 11:07 pm

Voor mijn gevoel was Robben er dichterbij, want die kans van Rensenbrink was amper een kans. Robben had de bal echt voor het inschieten, normaal gesproken maakte hij zulke ballen wel.


Stel dat Robben... dan had hij waarschijnlijk de Gouden Bal gewonnen, enz.

Zou Rensenbrink de status van wereldtopper hebben gekregen als die bal erin gegaan was? Wij kunnen hem tot de beste voetballers van zijn generatie rekenen, buiten de landsgrenzen (met uitzondering van België) is hij niet zo bekend.

Plaats reactie