De Hervatting ??-??-2020

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door peter » di apr 07, 2020 8:13 am

Marillion schreef:
di apr 07, 2020 8:12 am
Peter schreef:
di apr 07, 2020 8:10 am
.....
Gigantische, juridische, arbeidsrechtelijke vraagstukken. De UEFA en de KNVB kan zich in allerlei bochten wringen om de geldmachine maar aan te zetten, maar ik heb nog geen 1x een logisch antwoord gezien op bovenstaande vragen. Alleen maar duwen op 'doorspelen'.
Precies, er is nog geen enkele inhoudelijke onderbouwing gegeven als het gaat om de oplossing van dit soort problemen. En het zijn dus niet alleen lastige problemen, er zit ook nog eens een enorme tijdsdruk op.
En het moet ook een gedragen oplossing zijn he. Van heel veel clubs, spelers, trainers, bestuurders. En dat allemaal in een paar weken. Een veranderopgave van jewelste.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40870
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Marillion » di apr 07, 2020 8:21 am

Inderdaad, ik weet niet of een meerderheid voldoende is of dat het unaniem moet zijn. Als dat laatste het geval is kun je het helemaal vergeten. Enige oplossing is dat er dan een enorme zak met geld op tafel komt. Dat betekent dan per saldo dat Ajax het allemaal mag gaan betalen. Nu ben ik wel van mening dat Ajax als grootste club serieus haar verantwoordelijkheid moet nemen maar er zijn wel grenzen natuurlijk.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door peter » di apr 07, 2020 8:26 am

Het is echt fascinerend om hier over na te denken. Wij hebben het nog redelijk makkelijk, maar kijk eens naar PSV.
- Interim trainer Faber tot 1 juli. Die moet dan worden doorbetaald tot 1 september. Inclusief contractaanpassing.
- Interim hoofd jeugd opleidingen Rick de Rooij tot 1 juli. Die moet dan worden doorbetaald tot 1 september. Inclusief contractaanpassing.
- Hesp, de keeperstrainer vertrekt per 1 jui. Dat contract zal dan ook wel verlengd worden.Inclusief contractaanpassing.
- De videotrainer vertrekt per 1 juli. Dat contract zal dan ook wel verlengd worden. Inclusief contractaanpassing.
- Bas Roorda wordt de nieuwe teammanager. Maar is nu nog keeperstrainer bij Groningen. Die komt dan pas per 1 september. Inclusief contractaanpassing.
- De huidige teammanager vertrekt pet 1 juli. Dat contract zal dan ook wel verlengd worden. Inclusief contractaanpassing.
- De nieuwe trainer Schmidt komt pas per 1 september. Zijn assistent Wolf idem dito. Inclusief contractaanpassing.

En dit is alleen de staf rondom PSV-1 he. :drecul.gif:

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door elliquido » di apr 07, 2020 8:30 am

Ik snap werkelijk niet waarom Ajax verantwoordelijkheid moet nemen.
Op basis waarvan?
2 jaar geleden speelde psv champions league. Dikke transfers gemaakt. Waarom zij geen verantwoordelijkheid?

Wellicht kan ajax Volendam, telstar en sparta helpen.

En de amateurclubs waar ze mee samenwerken. Dat lijkt me veel logischer.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40870
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Marillion » di apr 07, 2020 8:50 am

@Peter: Volgens mij heeft een club als FC Twente ook een hele rij contracten opgezegd. En zo heeft iedere club dus een hele rij issues.

@elliquido: Niet als enige club uiteraard. Maar Ajax wil graag de grootste club van Nederland zijn. Dat zijn we ook. Daar past in een situatie als deze wel een prominente rol bij. Ajax hoeft beslist niet de problemen van alle BVO's op te lossen door met miljoenen te smijten. Maar het is ook weer niet de bedoeling om tot twee cijfers achter de komma in discussie te gaan.

De clubs hebben elkaar nodig. Een aantal kleinere clubs zal reikhalzend uitkijken naar wat geld dat onder meer van Ajax zal komen. Maar diezelfde clubs moeten zich ook realiseren dat Ajax die rol alleen kan invullen als we zelf ook gezond zijn. De beste financiële ondersteuning komt uiteindelijk voort uit transfers ala Frenkie de Jong waar clubs als Willem II en RKC van konden profiteren.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Jöhnk » di apr 07, 2020 9:47 am

Marillion schreef:
di apr 07, 2020 8:21 am
Inderdaad, ik weet niet of een meerderheid voldoende is of dat het unaniem moet zijn.
Het lijkt me in dit geval zo dat voor elk individueel contract alle partijen akkoord moeten gaan met de regeling. De UEFA heeft namelijk helemaal het recht niet om in te breken op contracten, laat staan via een 1-size-fits-all aanpak.

Ze zullen het wel via vakbonden willen spelen. Maar nog: als de vakbond zegt ‘het is oké’ maar Ziyech vindt het niet oké, dan zie ik het niet vliegen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40870
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Marillion » di apr 07, 2020 10:07 am

Ik doelde met de meerderheid danwel unaniem op het besluit om door te spelen of te stoppen.

Voor de contracten zal het uiteraard per contract om alle betrokken partijen gaan. De kans dat al die partijen eruit komen lijkt me eerlijk gezegd nihil. Als je dan toch gaat spelen krijg je de situatie dat de ene club nog wel over al z'n spelers kan beschikken en de ander niet. Misschien besluiten sommige clubs, die niet meer kunnen degraderen en financieel in zwaar weer zitten, om de resterende wedstrijden met een half jeugdelftal te spelen. Over competitievervalsing gesproken.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Jöhnk » di apr 07, 2020 10:32 am

Die beslissing (wel of niet uitspelen) zal de KNVB nemen lijkt me.

Ik mag aannemen dat ze in die beslissing meenemen of het allemaal praktisch haalbaar is. Als blijkt dat clubs vanwege aflopende contracten in de zomer geen representatief elftal meer op de been gaan brengen, dan lijkt me dat belangrijke input voor de beslissing.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Dubbel » di apr 07, 2020 4:11 pm

Peter schreef:
di apr 07, 2020 8:26 am
-Worden zij dan financieel geholpen om die 2 maanden door te betalen? Het water stond ze al tot aan de lippen. En zo ja, wordt Ajax dan ook gecompenseerd voor bijvoorbeeld Huntelaar? En Varela?
Dit is idd de grootste drol in de waterpijp want je vraagt clubs om te investeren in iets waar tweederde van de fans niet op zit te wachten. Het financiele plaatje bij Uitspelen moet er voor elke club beter uitzien dan bij Stopzetten. De KNVB ontkomt waarschijnlijk niet aan een vorm van financiele steun. De hoe en wat discussie daarover wordt een slagveld want Ajax moet bijvoorbeeld het meest ontvangen ivm de duurste huishouding en groter verlies aan FOX gelden en bonussen.
- En hoe ga je om met spelers die end of contract zijn en waar ze/we ook wel van af willen? Zijn zij dan 2 maanden werkloos en zonder salaris? Je mag immers geen spelers contracteren en nog inzetten in het huidige seizoen. Of is dit ook compensatie?
Ja en daar is toch al een regeling voor in de vorm van WW? Clubs zullen hun selecties voor 20/21 inkrimpen. Dat is een grotere bedreiging voor Huntelaar en Videla. Het is geen fijn moment om einde contract te zitten terwijl transfervrije status 3 maanden terug voor de meesten een droom was. J
- En zijn spelers zoals Varela en Huntelaar na 2 maanden end-of-contract en dienen zij binnen 2 weken een nieuwe club te vinden voor het nieuwe seizoen? Of ook compensatie?
Transferwindow zal straks gewoon open gaan en kan wat langer open blijven maar het zwaartepunt valt idd in die twee weken en daarna. Waarom zou dat erg zijn?
- En hoe wil je dat met nieuwe, nu nog werkloze, trainers (maar eigenlijk ook spelers) doen? Nieuwe trainers die een contract per 1 juli hebben worden dan on hold gezet tot 1 september? Op kosten van de UEFA? Ook leuk voor zo'n trainer dat hij dan voor een groep komt waar hij direct de competitie mee in mag. Schmidt en PSV smullen van dit idee denk ik....
Een club mag toch wanneer het wil van trainer wisselen? De Schmidten onder ons zijn de laatste potjes gewoon hoofdtrainer verwacht ik maar clubs kunnen daar keuzes in maken.
Gigantische, juridische, arbeidsrechtelijke vraagstukken. De UEFA en de KNVB kan zich in allerlei bochten wringen om de geldmachine maar aan te zetten, maar ik heb nog geen 1x een logisch antwoord gezien op bovenstaande vragen. Alleen maar duwen op 'doorspelen'.
Gelukkig is er Dubbel voor die momenten :ajaxsmiley.gif:

Met het verstrijken van de tijd en het vooruitzicht van wedstrijden zonder publiek wordt hervatten gevoelsmatig steeds onwaarschijnlijker maar daar zit ook een stuk 'middle of the tunnel syndrom' in. Hervatten is voor de UEFA geen doel op zich hoop ik. Ik gun wel ieder z'n cluppie. Van de koepel verwacht ik beleid gericht op de beste overlevingskansen voor alle clubs. Verplicht uitspelen zal daar ongetwijfeld deel van uitmaken als het binnen redelijke termijn veilig is om te voetballen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door zeux » di apr 07, 2020 4:30 pm

Is er al iets duidelijk welke rook er uit Zeist komt? Wit? Zwart? Grijs?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13395
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Arthur » di apr 07, 2020 4:39 pm

De KNVB wil het seizoen afmaken en doet geen uitspraken over wat er gebeurt als dat echt niet kan.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Dubbel » di apr 07, 2020 4:45 pm

Grijs, 19 juni dus, beslissing komt half mei.
https://www.telegraaf.nl/sport/20393652 ... -hervatten

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door zeux » di apr 07, 2020 4:52 pm

Dubbel schreef:
di apr 07, 2020 4:45 pm
Grijs, 19 juni dus, beslissing komt half mei.
https://www.telegraaf.nl/sport/20393652 ... -hervatten
Ik zien het net.

Stel dat je Ome Uefa boos maakt!

En nu Marc?

Niks ook over met of zonder publiek.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door zeux » di apr 07, 2020 4:57 pm

Ik postte het ook al in verband met de pitchende honkballertjes in de VS, maar het wordt een interessant fysiologisch experiment wat de stop and go-tactiek gaat doen met de benen van de voetballers.

12 maart - vol in het seizoen - abrupt stoppen, half mei een maandje de tijd krijgen om nog negen wedstrijden (in ca net iets meer dan een maand?) voluit te knallen, weer stilvallen (zomerstop i presume?) en ergens in augustus weer het gas er op om er in september opnieuw te staan voor een vol seizoen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Dubbel » di apr 07, 2020 5:54 pm

zeux schreef:
di apr 07, 2020 4:52 pm
Dubbel schreef:
di apr 07, 2020 4:45 pm
Grijs, 19 juni dus, beslissing komt half mei.
https://www.telegraaf.nl/sport/20393652 ... -hervatten
Ik zien het net.

Stel dat je Ome Uefa boos maakt!

En nu Marc?

Niks ook over met of zonder publiek.
Ik lees er niet meer in dan dat ze met de kennis van half mei zullen beslissen en dat die 19/6 zal gelden als uiterste startdatum.

Volgende stap is kijken of er bij die 9 potjes beperkte toegang kan worden geregeld. Als de supporters nou net als bij Psv allemaal eierdoppen op doen, maar dan wat groter en van plexiglas, dan kan het virus geen kant op.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40870
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Marillion » di apr 07, 2020 6:18 pm

Ik lees zo snel niks over wat men van plan is rondom alle juridische complicaties. Gewoon afwachten en hopen dat de UEFA met een briljant plan komt waarna alles en iedereen ja en amen zegt?

Gebaseerd op mijn gevoel dat de meeste clubs willen stoppen mits ze er financieel niet bij inschieten denk ik dat de strategie is om te proberen iedereen te vriend te houden. Dus zowel de UEFA als FOX. Ik sluit zelfs niet uit dat er informeel contact met het RIVM is geweest zodat er een datum kon worden gekozen die straks niet haalbaar is als het gaat om het hervatten van de trainingen. Dan kunnen ze zich straks op overmacht beroepen en komt het geld netjes binnen.

De Belgen hebben meer ballen maar de Nederlanders straks geen gezeik. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Dubbel » di apr 07, 2020 6:38 pm

Marillion schreef:
di apr 07, 2020 6:18 pm
Ik lees zo snel niks over wat men van plan is rondom alle juridische complicaties. Gewoon afwachten en hopen dat de UEFA met een briljant plan komt waarna alles en iedereen ja en amen zegt?

Zoiets?? :ajaxsmiley.gif:
https://www.vi.nl/nieuws/fifa-komt-met- ... nsfermarkt

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40870
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Marillion » di apr 07, 2020 6:45 pm

Leuk dat ze dat voorstellen maar blijft dat ook overeind zodra een speler het er niet mee eens is?

Laten we het maar even bij Ziyech houden. Hij heeft na het afronden van zijn transfer net twee weken all-inclusive geboekt aan de Costa del Sol. Ja, lach maar. Maar die jongen had net nog een tuinhuisje gekocht bij Vinkeveen dus moest het van de boekhouder even wat rustiger aan. Nou, voordat zijn seizoen bij Chelsea begint wil hij nog even lekker uitrusten. Dus na het aflopen van zijn contract gaat Hakim lekker in het zonnetje liggen in Spanje. Wat gaan wij daar dan aan doen?

Ik denk dat de eerste de beste rechtbank gehakt maakt van zo'n voorstel van de FIFA.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door peter » di apr 07, 2020 7:17 pm

De burgemeester verbiedt PSV al te spelen. Dit wordt heel erg leuk voor de KNVB.

Grootheidswaanzin. Ik had altijd al wel een idee, maar de voetbalwereld is echt geschift.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Dubbel » di apr 07, 2020 7:22 pm

Marillion schreef:
di apr 07, 2020 6:45 pm
Leuk dat ze dat voorstellen maar blijft dat ook overeind zodra een speler het er niet mee eens is?

Laten we het maar even bij Ziyech houden. Hij heeft na het afronden van zijn transfer net twee weken all-inclusive geboekt aan de Costa del Sol. Ja, lach maar. Maar die jongen had net nog een tuinhuisje gekocht bij Vinkeveen dus moest het van de boekhouder even wat rustiger aan. Nou, voordat zijn seizoen bij Chelsea begint wil hij nog even lekker uitrusten. Dus na het aflopen van zijn contract gaat Hakim lekker in het zonnetje liggen in Spanje. Wat gaan wij daar dan aan doen?

Ik denk dat de eerste de beste rechtbank gehakt maakt van zo'n voorstel van de FIFA.
Hakim als de Jean-Marc Bosman van het kamp Corendon? Mogelijk. Arbitragecommissie kan desgevraagd beslissen dat belang individu niet mag worden geschaad door de maatregel tbv het algemeen. Dan krijg je het belang van de hele voetbalwereld tegenover het belang van een korte zonvakantie voor enkele gezinnen. Zover zal het niet komen toch? De meeste spelers willen zsm weer voetballen. Het is daarbij ook gewoon niet handig voor welke voetballer dan ook om in crisistijd tegen de FIFA in te gaan.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door peter » di apr 07, 2020 7:24 pm

Marillion schreef:
di apr 07, 2020 6:45 pm
Leuk dat ze dat voorstellen maar blijft dat ook overeind zodra een speler het er niet mee eens is?

Laten we het maar even bij Ziyech houden. Hij heeft na het afronden van zijn transfer net twee weken all-inclusive geboekt aan de Costa del Sol. Ja, lach maar. Maar die jongen had net nog een tuinhuisje gekocht bij Vinkeveen dus moest het van de boekhouder even wat rustiger aan. Nou, voordat zijn seizoen bij Chelsea begint wil hij nog even lekker uitrusten. Dus na het aflopen van zijn contract gaat Hakim lekker in het zonnetje liggen in Spanje. Wat gaan wij daar dan aan doen?

Ik denk dat de eerste de beste rechtbank gehakt maakt van zo'n voorstel van de FIFA.
De FIFA adviseert om gewoon even 2 maanden te verlengen. Oftewel, Ajax moet gewoon even 600.000 extra lappen voor 2 maandjes Ziyech. En die kosten kunnen we dan vast declareren bij de FIFA. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door zeux » di apr 07, 2020 7:31 pm

Peter schreef:
di apr 07, 2020 7:24 pm
Marillion schreef:
di apr 07, 2020 6:45 pm
Leuk dat ze dat voorstellen maar blijft dat ook overeind zodra een speler het er niet mee eens is?

Laten we het maar even bij Ziyech houden. Hij heeft na het afronden van zijn transfer net twee weken all-inclusive geboekt aan de Costa del Sol. Ja, lach maar. Maar die jongen had net nog een tuinhuisje gekocht bij Vinkeveen dus moest het van de boekhouder even wat rustiger aan. Nou, voordat zijn seizoen bij Chelsea begint wil hij nog even lekker uitrusten. Dus na het aflopen van zijn contract gaat Hakim lekker in het zonnetje liggen in Spanje. Wat gaan wij daar dan aan doen?

Ik denk dat de eerste de beste rechtbank gehakt maakt van zo'n voorstel van de FIFA.
De FIFA adviseert om gewoon even 2 maanden te verlengen. Oftewel, Ajax moet gewoon even 600.000 extra lappen voor 2 maandjes Ziyech. En die kosten kunnen we dan vast declareren bij de FIFA. :smallgrin.gif:
En wat krijgen we er voor terug? Een Ziyech op 20% van zijn power? No way dat hij alles gaat geven. Onwerkbaar. Ik zou hem niet eens opstellen als ik Ten Hag was.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Dubbel » di apr 07, 2020 7:36 pm

Peter schreef:
di apr 07, 2020 7:24 pm
De FIFA adviseert om gewoon even 2 maanden te verlengen. Oftewel, Ajax moet gewoon even 600.000 extra lappen voor 2 maandjes Ziyech. En die kosten kunnen we dan vast declareren bij de FIFA. :smallgrin.gif:
De kracht van hetgeen de FIFA voorschrijft is toch juist dat aflopende contracten niet hoeven worden verlengd maar dat zij doorlopen? En dus dat clubs de speler niets bovenop het al afgesproken salaris hoeven te betalen? Speler x krijgt bedrag y voor seizoen z. Alleen loopt z nu langer door.
Laatst gewijzigd door Dubbel op di apr 07, 2020 7:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40870
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Marillion » di apr 07, 2020 7:43 pm

De FIFA is toch simpelweg helemaal geen partij in het arbeidscontract tussen Ajax en Ziyech? Waar halen ze deze arrogantie vandaan?
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De Hervatting ??-??-2020

Bericht door Dubbel » di apr 07, 2020 7:46 pm

Marillion schreef:
di apr 07, 2020 7:43 pm
De FIFA is toch simpelweg helemaal geen partij in het arbeidscontract tussen Ajax en Ziyech? Waar halen ze deze arrogantie vandaan?
Where's Cees de Wolf when you need him? :smile-ajax.gif:

Plaats reactie