De TV rechten

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: De TV rechten

Bericht door Pride of Amsterdam » vr dec 20, 2013 4:37 pm

Kijk mee op kosten van m'n ouders. Zelfde provider, extra kaartje aangevraagd voor in "een andere kamer". Op zich is daar ook niks van gelogen.
Op naar de vierde ster!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » do feb 16, 2017 4:29 pm

Klanten blijven weglopen bij Ziggo

Het afgelopen jaar hebben 110.000 van
de 4 miljoen klanten van kabelaar Ziggo
hun abonnement opgezegd.De omzet daalde
met 1,4 procent naar 1,4 miljard euro.
Gemiddeld zijn klanten het afgelopen
jaar 1,20 per maand meer gaan betalen.

Sinds de fusie van Ziggo en UPC in 2015
verliest Ziggo klanten.Het bedrijf
wijst erop dat er de laatste maanden
minder klanten zijn vertrokken.Bij KPN,
een van de grootste concurrenten van
Ziggo,komen er juist klanten bij.

Ziggo is onlangs gefuseerd met Vodafone
Nederland.De resultaten van de mobiele
aanbieder zitten niet in deze cijfers,
maar ook daar lopen klanten weg.
Hier dan maar ...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De TV rechten

Bericht door zeux » do feb 16, 2017 5:13 pm

Waarom lopen ze weg?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » do feb 16, 2017 5:16 pm

Denk dat Kpn wat goedkoper is.En iets meer extra's levert ..

Hier zal het wel niet voor zijn toch ?
Meiden van Holland Hard
:smallgrin.gif:

Maar waarom precies weet ik ook niet eigenlijk ....

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door Duke » do feb 16, 2017 8:34 pm

Bijzonder inderdaad, ik ben namelijk best tevreden over Ziggo.

https://bestellen.kpn.com/
https://www.ziggo.nl/alles-in-1/

En Ziggo is iets goedkoper, voor zover je pakketten kunt vergelijken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door InnerHarbour » vr apr 12, 2019 6:59 am

Fortuna-baas hekelt verdeling tv-geld: 'Tien miljoen betekent niets voor Ajax'

Fortuna Sittard-eigenaar Isitan Gün heeft geen goed woord over voor de verdeling van het tv-geld in Nederland. De beleidsbepaler deelt in gesprek met VI zijn visie.


'Het Europese voetbal is de afgelopen tien jaar met gemiddeld meer dan tien procent gegroeid, Nederland haalt maar drie procent', rekent hij voor. 'De waarde van de competitie kan je verhogen door het spannender en gelijkwaardiger te maken. Maar dan kom je bij het tweede grote probleem: de ongelijkheid van inkomsten.'
Vorig jaar kreeg Ajax bijna tien miljoen euro aan tv-inkomsten, de nummer achttien had nog geen twee miljoen. Gün: 'Nederland heeft een van de meest ongelijke verdelingen in Europa. Terwijl, met alle respect, tien miljoen niets betekent voor Ajax. Met een paar miljoen minder blijven ze met afstand de grootste in Nederland, terwijl het voor de krachtsverhoudingen in Europa geen enkel verschil maakt.'

Volgens Gün wijkt ook de formule op basis waarvan het geld wordt verdeeld, af van de andere competities. 'In bijna alle leagues verspreiden ze een vast deel van de pot gelijk over de clubs, een tweede deel verdelen ze op basis van historie en een derde deel op basis van het lopende seizoen. Hier niet. Hier verdelen we nul euro gelijk, maar alles op basis van sportieve resultaten in de laatste tien jaar.'

'Wij doen voor het eerst in zestien jaar mee in de Eredivisie. Dus in de negen voorgaande seizoenen hebben wij nul punten gehaald. Kortom; nu al staat vast dat wij nog vele jaren onderaan staan als het geld wordt verdeeld. Zo'n systeem is erop gericht om de huidige krachtsverhoudingen te formaliseren. Het is belachelijk, maar niemand stelt het ter discussie.'
Ik moet zeggen dat de man een punt heeft, rare verdeling van de TV gelden al past het wel bij een MM competitie. :blackcat.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22996
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De TV rechten

Bericht door raymon » vr apr 12, 2019 7:39 am

In Nederland zit er €8m tussen de eerste en laatste, in Engeland is dat £50m.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door InnerHarbour » vr apr 12, 2019 7:50 am

UEFA-onderzoek: Eredivisie verdeelt tv-geld oneerlijker dan concurrentie

De Eredivisie verdeelt het tv-geld onevenwichtiger dan de meeste concurrerende competities. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van de UEFA.

In Nederland krijgen Ajax en PSV ruim vijf keer zoveel mediageld als de nummer laatst. Van de vijftien sterkste competities in Europa is alleen in Portugal de geldverdeling nog schever. Dat komt omdat daar de rechten door de clubs nog individueel worden verkocht en niet collectief.

Clubs in het rechterrijtje en de Keuken Kampioen Divisie klagen al langer over de verdeling. Ze horen vaak dat het hier geen Engeland is waar topclubs dankzij de enorme inkomsten makkelijk een paar honderd miljoen kunnen weggeven. Nu blijkt dus dat ook bijna alle andere, minder rijke competities een gelijkmatiger model hanteren. Ze streven daarmee naar meer evenwicht en een spannende en aantrekkelijke competitie.

De Eredivisie zal de verdeling voorlopig niet veranderen. Aanpassingen komen meestal tot stand bij nieuwe tv-deals. Het twaalfjarige contract met FOX is pas halverwege en loopt nog door tot het seizoen 2024/25.
Het tv-contract zal de Eredivisie de komende jaren overigens verder terugwerpen. In Europa namen alleen vorig jaar de tv-inkomsten al toe met 1,2 miljard euro. De Belgische clubs verdienen in een kleinere markt nu hetzelfde als de Nederlandse. Ook de Zwitserse en Oostenrijkse competitie komen dankzij nieuwe contracten dichterbij de Eredivisie.

VI.nl
YNWA

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22996
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De TV rechten

Bericht door raymon » vr apr 12, 2019 8:11 am

Ik herhaal het nog maar eens, in de eredivisie is het verschil €8m, in de PM is dat £50. Leuk dat je in relatieve bedragen denkt maar het zijn de absolute aantallen die een stuk belangrijker zijn.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door InnerHarbour » vr apr 12, 2019 9:58 am

InnerHarbour schreef:
Fortuna-baas hekelt verdeling tv-geld: 'Tien miljoen betekent niets voor Ajax'

Fortuna Sittard-eigenaar Isitan Gün heeft geen goed woord over voor de verdeling van het tv-geld in Nederland. De beleidsbepaler deelt in gesprek met VI zijn visie.


'Het Europese voetbal is de afgelopen tien jaar met gemiddeld meer dan tien procent gegroeid, Nederland haalt maar drie procent', rekent hij voor. 'De waarde van de competitie kan je verhogen door het spannender en gelijkwaardiger te maken. Maar dan kom je bij het tweede grote probleem: de ongelijkheid van inkomsten.'
Vorig jaar kreeg Ajax bijna tien miljoen euro aan tv-inkomsten, de nummer achttien had nog geen twee miljoen. Gün: 'Nederland heeft een van de meest ongelijke verdelingen in Europa. Terwijl, met alle respect, tien miljoen niets betekent voor Ajax. Met een paar miljoen minder blijven ze met afstand de grootste in Nederland, terwijl het voor de krachtsverhoudingen in Europa geen enkel verschil maakt.'

Volgens Gün wijkt ook de formule op basis waarvan het geld wordt verdeeld, af van de andere competities. 'In bijna alle leagues verspreiden ze een vast deel van de pot gelijk over de clubs, een tweede deel verdelen ze op basis van historie en een derde deel op basis van het lopende seizoen. Hier niet. Hier verdelen we nul euro gelijk, maar alles op basis van sportieve resultaten in de laatste tien jaar.'

'Wij doen voor het eerst in zestien jaar mee in de Eredivisie. Dus in de negen voorgaande seizoenen hebben wij nul punten gehaald. Kortom; nu al staat vast dat wij nog vele jaren onderaan staan als het geld wordt verdeeld. Zo'n systeem is erop gericht om de huidige krachtsverhoudingen te formaliseren. Het is belachelijk, maar niemand stelt het ter discussie.'
Ik moet zeggen dat de man een punt heeft, rare verdeling van de TV gelden al past het wel bij een MM competitie. :blackcat.gif:
Ofschoon de man een punt heeft staan veel van de andere clubs ook niet echt open voor veranderingen waaraan de clubs die het meeste krijgen uit o.a. de TV-deal wel degelijk aan mee wilde betalen

Ajax, PSV en Feyenoord wilden 15 miljoen betalen voor hervormen Eredivisie]

Zo blijft het een Mickey Mouse competitie waar Ajax of PSV in Europa incidenteel een succesje boeken.
YNWA

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: De TV rechten

Bericht door Gezond verstand » vr apr 12, 2019 11:06 am

Speciaal voor IH, die dit maar blijft negeren omdat het niet in zijn zeikstraal verhaal past:
raymon schreef:Ik herhaal het nog maar eens, in de eredivisie is het verschil €8m, in de PM is dat £50. Leuk dat je in relatieve bedragen denkt maar het zijn de absolute aantallen die een stuk belangrijker zijn.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: De TV rechten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr apr 12, 2019 11:36 am

InnerHarbour schreef:
InnerHarbour schreef:
Fortuna-baas hekelt verdeling tv-geld: 'Tien miljoen betekent niets voor Ajax'

Fortuna Sittard-eigenaar Isitan Gün heeft geen goed woord over voor de verdeling van het tv-geld in Nederland. De beleidsbepaler deelt in gesprek met VI zijn visie.


'Het Europese voetbal is de afgelopen tien jaar met gemiddeld meer dan tien procent gegroeid, Nederland haalt maar drie procent', rekent hij voor. 'De waarde van de competitie kan je verhogen door het spannender en gelijkwaardiger te maken. Maar dan kom je bij het tweede grote probleem: de ongelijkheid van inkomsten.'
Vorig jaar kreeg Ajax bijna tien miljoen euro aan tv-inkomsten, de nummer achttien had nog geen twee miljoen. Gün: 'Nederland heeft een van de meest ongelijke verdelingen in Europa. Terwijl, met alle respect, tien miljoen niets betekent voor Ajax. Met een paar miljoen minder blijven ze met afstand de grootste in Nederland, terwijl het voor de krachtsverhoudingen in Europa geen enkel verschil maakt.'

Volgens Gün wijkt ook de formule op basis waarvan het geld wordt verdeeld, af van de andere competities. 'In bijna alle leagues verspreiden ze een vast deel van de pot gelijk over de clubs, een tweede deel verdelen ze op basis van historie en een derde deel op basis van het lopende seizoen. Hier niet. Hier verdelen we nul euro gelijk, maar alles op basis van sportieve resultaten in de laatste tien jaar.'

'Wij doen voor het eerst in zestien jaar mee in de Eredivisie. Dus in de negen voorgaande seizoenen hebben wij nul punten gehaald. Kortom; nu al staat vast dat wij nog vele jaren onderaan staan als het geld wordt verdeeld. Zo'n systeem is erop gericht om de huidige krachtsverhoudingen te formaliseren. Het is belachelijk, maar niemand stelt het ter discussie.'
Ik moet zeggen dat de man een punt heeft, rare verdeling van de TV gelden al past het wel bij een MM competitie. :blackcat.gif:
Ofschoon de man een punt heeft staan veel van de andere clubs ook niet echt open voor veranderingen waaraan de clubs die het meeste krijgen uit o.a. de TV-deal wel degelijk aan mee wilde betalen

Ajax, PSV en Feyenoord wilden 15 miljoen betalen voor hervormen Eredivisie]

Zo blijft het een Mickey Mouse competitie waar Ajax of PSV in Europa incidenteel een succesje boeken.
Alsof een andere verdeling van Nederlandse teleivisiegelden gaat bewerkstelligen dat bijvoorbeeld Fortuna Sittard de kwartfinale CL haalt. Dit is gewoon de PL in het heel klein; ook daar zijn de onderlinge verschillen enorm. Gek genoeg hoor ik je niet zeggen dat Huddersfield dezelfde inkomsten moet hebben als Liverpool, IH.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door InnerHarbour » vr apr 12, 2019 11:58 am

Nee natuurlijk gaat Fortuna dat niet halen maar dat is het punt niet, dat zegt die voorzitter niet of ik. Het punt is dat er een verdeling zou moeten zijn waarbij iedereen eenzelfde basis zou hebben en daarboven krijgen de teams de beter presteren, meer uitgezonden worden, meer geld. Als die clubs meer geld krijgen uit die pot kunnen ze beter spelers aantrekken waardoor de competitie sterker wordt wat in het voordeel van iedereen is.

Nog die voorzitter nog ik zeggen dat iedereen hetzelfde totaalbedrag zou moeten krijgen.

Dit is hoe het gaat in de PL, s.v.p. niet op de bedragen of het seizoen letten daar gaat het niet om maar je ziet dat iedereen hetzelfde deel krijgt uit domestic en oversea TV.
Je opmerking over Huddersfield en Liverpool raakt in deze context kant nog wal.
YNWA

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: De TV rechten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr apr 12, 2019 6:26 pm

Zit er geen “ch” op jouw toetsenbord...?

Een andere verdeling van televisiegelden gaat geen sterkere Nederlandse competitie opleveren. Daarvoor is het veel te weinig; stel dat iedere club in Nederland 5 miljoen krijgt. Hoe gaan ze dan ineens een kwaliteitsinjectie geven die het niveau structureel verbetert? Halen ze dan allemaal een Argentijn of zo?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De TV rechten

Bericht door zeux » vr apr 12, 2019 7:24 pm

Allejezus, wat een geld...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter
Berichten: 18627
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: De TV rechten

Bericht door Wouter » vr apr 12, 2019 8:02 pm

En dat terwijl een competitie vol kutclubs is.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door InnerHarbour » vr apr 12, 2019 11:07 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Zit er geen “ch” op jouw toetsenbord...?

Een andere verdeling van televisiegelden gaat geen sterkere Nederlandse competitie opleveren. Daarvoor is het veel te weinig; stel dat iedere club in Nederland 5 miljoen krijgt. Hoe gaan ze dan ineens een kwaliteitsinjectie geven die het niveau structureel verbetert? Halen ze dan allemaal een Argentijn of zo?
Natuurlijk maakt het de competitie sterker als iedereen betere spelers kan aantrekken.
YNWA

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40618
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Marillion » za apr 13, 2019 9:20 am

Ik zou het niet zo'n gek idee vinden al zal het niet ineens een wereld van verschil maken.

Overigens lag er een tijd geleden een voorstel op tafel van de topclubs om meer geld te geven aan de andere clubs. Alleen stond daar wel tegenover dat het kunstgras van tafel moest (overkomelijk) én dat het aantal clubs in de Eredivisie omlaag moest naar 16 (onoverkomelijk).
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: De TV rechten

Bericht door brigade zuid » za apr 13, 2019 11:10 am

Zelfs in Belgie ontvangen ze meer voor de tv rechten. Ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt en wanneer het in Nederland weer op de markt komt maar het zou prettig zijn als het totale bedrag omhoog zou gaan.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40618
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Marillion » za apr 13, 2019 11:35 am

Het zal niet heel spectaculair omhoog gaan want de markt is nu eenmaal beperkt. Hoeveel mensen buiten Nederland hebben interesse om naar de Eredivisie te kijken? Dat zal op een enkele topwedstrijd na minimaal zijn. Ook de Nederlandse markt is denk ik al lastig zat want mensen betalen niet graag extra geld om voetbal te zien. Als je geen supporter bent zijn de samenvattingen natuurlijk ook meer dan genoeg.

Ligt het in België veel hoger? Daar zou ik wel van opkijken want zij hebben natuurlijk hetzelfde probleem. Buiten de landsgrenzen heeft niemand interesse.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: De TV rechten

Bericht door Sandro » za apr 13, 2019 2:32 pm

Niet super veel hoger, maar wel hoger. 80 mln om 70 mln grofweg geloof ik.

Volgens mij worden de samenvattingen daar niet bij de publieke omroep uitgezonden.
Ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt en wanneer het in Nederland weer op de markt komt maar het zou prettig zijn als het totale bedrag omhoog zou gaan.
In 2022 loopt de verbintenis met Fox af.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De TV rechten

Bericht door zeux » za apr 13, 2019 2:39 pm

Sandro schreef:Niet super veel hoger, maar wel hoger. 80 mln om 70 mln grofweg geloof ik.

Volgens mij worden de samenvattingen daar niet bij de publieke omroep uitgezonden.
Ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt en wanneer het in Nederland weer op de markt komt maar het zou prettig zijn als het totale bedrag omhoog zou gaan.
In 2022 loopt de verbintenis met Fox af.
Een zes-jarig contract toch? Niet heel slim om in zo'n evoluerende markt zo'n lang contract af te sluiten. Zelfonderschatting van de eredivisie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33276
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De TV rechten

Bericht door zeux » za apr 13, 2019 2:41 pm

Marillion schreef: Ligt het in België veel hoger? Daar zou ik wel van opkijken want zij hebben natuurlijk hetzelfde probleem. Buiten de landsgrenzen heeft niemand interesse.
Schrijven onze Amerikaanse vrienden op de ENG-afdeling niet dat ESPN regelmatig Ajax uitzendt?

En juist na de huidige campagne kan de belangstelling wel weer eens groeien. Maar ja, als je daar mogelijk over drie jaar pas wat mee kunt, schiet het ook niet op.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: De TV rechten

Bericht door Sandro » za apr 13, 2019 2:46 pm

zeux schreef:
Sandro schreef:Niet super veel hoger, maar wel hoger. 80 mln om 70 mln grofweg geloof ik.

Volgens mij worden de samenvattingen daar niet bij de publieke omroep uitgezonden.
Ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt en wanneer het in Nederland weer op de markt komt maar het zou prettig zijn als het totale bedrag omhoog zou gaan.
In 2022 loopt de verbintenis met Fox af.
Een zes-jarig contract toch? Niet heel slim om in zo'n evoluerende markt zo'n lang contract af te sluiten. Zelfonderschatting van de eredivisie.
10 jaar dacht ik zelfs.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » za jul 30, 2022 10:29 am

’Wie neemt nou abonnement op Messi?’

Strijd om TV-rechten verhardt met komst grote techspelers
Als voetbal – of alle topsport – oorlog is, dan zijn uitzendrechten dé manier om de oorlogskas gespekt te houden. Clubs als Ajax en Feyenoord verdienen er net zoveel aan als aan de verkoop van seizoenkaarten. Belangrijke competities zijn stuk voor stuk miljarden waard. En dan zijn de grote spelers zoals Apple, Amazon en Alphabet, nog maar net komen kijken.

MARTIJN KLERKS
Eerst een raadsel. Komende vrijdag trapt de Keukenkampioendivisie af met de Brabantse derby FC Den Bosch – FC Eindhoven. Een week later spelen Chelsea en Tottenham tegen elkaar – de nummers drie en vier van de Engelse Premier League van vorig seizoen en daarmee de beste clubs van Londen. Welke van die wedstrijden zou in ons land de meeste kijkers trekken?

De Nederlandse tv-sportkijker is een vreemde eend in de bijt. Om te beginnen zijn ’we’ verwend met de ’evenementenlijst’: onder meer WK’s en EK’s voetbal (maar ook schaatsen), de Olympische Spelen, de Tour de France en de TT Assen mogen niet achter de decoder, zo is bij wet bepaald. Wat de andere sporten betreft, zijn we best chauvinistisch: als er geen Nederlands belang is, kijkt bijna geen kip meer. Mede daardoor stond ons land jarenlang bekend als matige voedingsbodem voor betaal-tv: ’met het bord op schoot’ naar de voetbalsamenvattingen kijken was voor veel mensen genoeg.

Streaming

De opkomst van streamingdiensten, en daarmee van het idee dat tv iets is waarvoor je soms meer betaalt dan alleen de kosten van je aansluiting, heeft aan die houding wel iets verandert. „De betaalbereidheid is wel omhoog gegaan”, zegt Chris Woerts, oud-directeur bij Feyenoord en nu zelfstandig consultant op het gebied van sportmarketing. Dat betekent, denkt hij, dat de Nederlandse tv-kijker, die toch al vaak ’testbeeld’ krijgt voorgeschoteld – als programma’s hier aanslaan, dan kunnen ze een wereldwijd succes worden, denk maar aan The voice en Big brother – nu ook als proefkonijn in beeld komt bij reuzen als Amazon. „Voor hen is Nederland een heel interessante markt.”

Niet dat ons land als enige testcase geldt. Op dit moment heeft Amazon al meer dan een teen in het water als het om sportrechten gaat. Het bedrijf van Jeff Bezos, ’s werelds op een na rijkste man, mag in Groot-Brittannië voor €577 miljoen drie jaar lang elk seizoen zeventien Champions Leaguewedstrijden live uitzenden, en had al eenzelfde deal voor de Premier League.

In de Verenigde Staten gaat concurrent Apple dezelfde kant op. Het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld mag de komende tien jaar voor $2,5 miljard over de hele wereld duizend wedstrijden uitzenden van de Major League Soccer, de hoogste Amerikaanse voetbaldivisie. Voor $85 miljoen heeft het bedrijf ook nog eens een deel van de tv-rechten voor honkbal. Amazon betaalt $1 miljard per jaar voor een reeks andere MLB-wedstrijden.

En dan moeten de uitzendrechten voor ’s werelds duurste wedstrijden, die in de American footballcompetitie NFL, nog worden vergeven. Die strijd belooft minstens even heftig te worden als de sport zelf: alleen al de wedstrijden op zondag moeten $2,5 miljard opleveren, $1 miljard meer dan nu het geval is, aldus de New York Times. En naast Apple en Amazon gaat ook Alphabet zich in de strijd werpen: dat heeft met YouTube immers al een eigen zender in huis. Bob Iger, de topman van Disney en daarmee eindverantwoordelijk voor de ook in Nederland actieve sportzender ESPN, klaagt al over oneerlijke concurrentie: „Het is zwaar om te moeten opboksen tegen bedrijven waar andere financiële regels voor gelden.”

Wenkbrauwen

In Nederland gaat het nog niet om zulke grote bedragen. Maar toch: soms gaan ook hier de wenkbrauwen omhoog. Denk aan de ruim €30 miljoen die het Noorse NENT betaalt om in Nederland de Formule 1 te mogen uitzenden. Woerts, die zelf een andere partij bijstond in het biedingsproces: „Ziggo had de rechten voor ongeveer €11 miljoen, wij boden €15 miljoen. Dat bod kregen we per kerende post terug.”

Ziggo verloor veel klanten – Woerts: „De kijker gaat daarheen waar de sport is.” – aan NENT-zender Viaplay, maar hangt in de strijd tegen het internationale grootkapitaal naar eigen zeggen nog niet in de touwen. „Wij zien juist de meerwaarde van samenwerking met verschillende partijen, waaronder internationale spelers”, aldus het bedrijf woensdagochtend in een reactie op een interviewverzoek. Voor een uitgebreider gesprek had het bedrijf ’op deze korte termijn ’ helaas geen tijd.

Blijft over de vraag: waren die Formule 1-rechten eerst zo goedkoop, of zijn ze nu veel te duur? Dankzij de prestaties van Max Verstappen geldt de koningsklasse van de autosport als ’kroonjuweel’ onder de uitzendrechten, zo klinkt het onder experts. „Het is veel geld, maar dat is de Formule 1 wel waard”, schat een ingewijde die anoniem wil blijven omdat hij zelf in ’het wereldje’ actief is. Toch waarschuwt hij ook: „Nu zal Viaplay niet quitte spelen, maar over een paar jaar hebben ze wel een verdienmodel nodig.”

Het spel om de Eredivisie-rechten, een kroonjuweel dat nog veel meer schittert dan de Formule 1, komt binnenkort weer op de wagen. In 2025 verloopt de verbintenis tussen de clubs en ESPN, die de live-wedstrijden momenteel als joint venture op het scherm brengen. Gaan Apple, Amazon en Alphabet meedingen naar die hoofdprijs? „Voor hen is het de vraag of ze een strategisch belang zien in de Eredivisie”, zegt de marktkenner. „Zo ja, dan hebben ze heel diepe zakken.”

Woerts weet één ding zeker: uitzendrechten worden altijd duurder, en de prijs die de clubs er nu voor krijgen, ligt te laag. „Kijk naar de Pro League in België, toch een veel kleinere markt. Die levert op dit moment meer op dan onze Eredivisie. De uitzendrechten van die competitie kunnen in een nieuwe biedronde 50 tot 75% meer opleveren.”

Zullen de biedingen echt zo hoog uitvallen? „Bij Talpa is de redenatie altijd: we hoeven er niet per se flink op te winnen, maar we willen er zeker niet op verliezen”, zegt Woerts. Dat het dan soms tot absurd hoge biedingen komt, ligt aan de manier waarop bedrijven naar sportrechten kijken. „Het is voor een deel marketing. Reclame is duur, zeker in Nederland, maar als je tv-rechten hebt voor een belangrijke sportcompetitie, sla je twee vliegen in één klap. Dat is ook goed voor je naamsbekendheid.” Die manier van denken geldt voor de Eredivisie net zo goed als voor de NFL, „alleen zijn in de VS de bedragen groter”.

Als de opbrengsten van de tv-rechten inderdaad zo hard omhoog gaan, is dat vooral goed voor de grotere clubs, zegt Ruud Koning, hoogleraar economie van sport aan de Rijksuniversiteit Groningen. „Ajax haalt 10% van de omzet uit de uitzendrechten, voor kleinere clubs is het veel belangrijker hoeveel wedstrijdkaarten ze verkopen”, zegt hij. De andere kant op werkt het net zo: „FC Barcelona heeft z’n tv-rechten kunnen verpanden om uit de financiële problemen te komen.”

Kerkhof

Dat een club als Barça zo veel aan rechten kan verdienen, komt natuurlijk ook door de populariteit. „Het aantal kijkers bepaalt de prijs die je voor tv-rechten kunt vragen”, zegt Koning. Maar een breed publiek is ook niet alles. „Het kerkhof van zendgemachtigden ligt al behoorlijk vol, met in Nederland partijen als Sport 7 en de Eredivisie-avonturen van Talpa. Die kwamen erachter dat je toch echt flink wat geld moet steken in de productie en in goede analisten. En dat er veel meerwaarde zit in archiefmateriaal. Daarmee kun je de kijker verdieping en perspectief bieden. Toen de NOS besloot alle archiefbeelden in de kluis te stoppen, was het snel gedaan met de nieuwe toetreders.”

Inmiddels is Talpa terug, onder meer als rechtenhouder voor de Europese competities onder Champions League-niveau. RTL zag het hoogste Europese toernooi als kroonjuweel, maar beet in het stof toen Ajax in de achtste finale strandde tegen Benfica. Woerts: „De Europa League en de Conference League haalden, mede door het succes van Feyenoord in dat laatste toernooi, veel betere cijfers.” De finale van het belangrijkste clubvoetbaltoernooi kon in ons land iets meer dan 1 miljoen kijkers boeien. Naar de finale van Feyenoord keken 2,8 miljoen Nederlanders.

Een oranje tintje is dus van levensbelang. Woerts: „Een derby in de Keukenkampioendivisie trekt twee keer zoveel kijkers als een wedstrijd tussen Manchester United en Manchester City.” Met buitenlandse competities gaat geen enkele tv-zender de oorlog winnen, zegt ook de anonieme ingewijde: „Maar weinig mensen nemen een abonnement voor Lionel Messi.”
Nieuwe deal maakt van ’koning cricket’ op één na duurste sport
De populairste sporten ter wereld? Voetbal is natuurlijk koning, maar direct daarna komt een sport die hier in Nederland maar een paar duizend beoefenaars kent: cricket. De Britten hebben die sport naar alle uithoeken van de wereld geëxporteerd, en in zo ongeveer alle koloniën is cricket nog altijd mateloos populair.

Dat is terug te zien in de rechten voor de Indian Premier League. Die zijn de komende vijf jaar 473 miljard roepie (€5,8 miljard) waard: tv-zender Star, dat onder het Disney-concern valt, betaalt de helft daarvan voor het ’conventionele’ uitzendpakket. Ter vergelijking: vijf jaar geleden betaalde Star nog geen €2 miljard voor zowel de tv- als de streamingrechten. De online rechten gaan dit keer voor nog eens €2,9 miljard naar Paramount en TV18. Dat laatste bedrijf is eigendom van India’s rijkste man, Mukesh Ambani. Die is ook eigenaar van de Mumbai Indians, het team dat de topcompetitie het vaakst heeft gewonnen.

Teruggerekend naar de opbrengsten per wedstrijd - €13,8 miljoen - is het Indiase cricket nu de op één na duurste competitie ter wereld, na de NFL. Dat zegt ook iets over de waarde van de cricketteams zelf. Zakenblad Forbes schat Ambani’s Indians in op €1,3 miljard. Daarmee lopen ze nog achter op het duurste team ter wereld, de American footballers van de Dallas Cowboys (€5,7 miljard), en op FC Barcelona, dat met €4,8 miljard ’s werelds duurste voetbalteam is. De waarde van de cricketteams stijgt wel sneller.
De T.

Plaats reactie