De TV rechten

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: De TV rechten

Bericht door Banjavi » wo jan 13, 2010 4:56 pm

Ik vraag me af wat het toevoegt... geloof niet dat ik daar op zit te wachten. Laat die lui gewoon even een kopje thee drinken in die tijd en laat mij daarmee met rust.

Maar ach... als ze het graag willen uitzenden, prima hoor... maar ik zal er niet de TV voor aanzetten.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34406
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: De TV rechten

Bericht door Ramona » wo jan 13, 2010 8:56 pm

Voor de volledigheid...
...
Bij N.E.C. zal na afloop van de wedstrijd niet in de kleedkamer worden gefilmd. Wel zal er een trainer in de rust aan het woord komen en ook de aanvoerder wordt mogelijk direct na afloop van de wedstrijd op het veld al geïnterviewd!
...

http://www.nec-nijmegen.nl/

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: De TV rechten

Bericht door Banjavi » do jan 14, 2010 8:42 pm

Wel zal er een trainer in de rust aan het woord komen
Laat die trainer dan lekker ff met zijn team bezig zijn ofzo... strax gaan reporters tijdens de wedstrijd nog het veld op om aan Davids te vragen hoe hij zich voelt na een mislukte pass.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58901
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » vr jan 15, 2010 4:21 pm

... Iemand heeft eredivisie live gemaild dat men niet mag discrimineren .. er moeten ook camera's bij vrouwenvoetbal in de (om)kleedkamer gehangen worden . Was jij dat Thijs ? ... AR ?.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door Duke » di mar 08, 2011 9:17 am

Hier ook maar even:
999 schreef:
Sky niet meer de limiet, kroegbazin blaast miljardendeal tv en clubs omver
BOM ONDER PREMIER LEAGUE

PORTSMOUTH – Een eigenwijze kroegbazin uit Portsmouth heeft een bom gelegd onder de Engelse Premier League en tv-station BskyB, dat voor bijna twee miljard euro tot 2013 de uitzendrechten van het Engelse voetbal heeft. Dankzij een juridisch gevecht, tot aan het Europese Hof in Straatsburg toe, betalen de tien miljoen abonnees van betaalzender Sky in Engeland straks waarschijnlijk een fractie van hun huidige tarief voor livesportwedstrijden. De deuren van de huiskamer en pubs gaan letterlijk en figuurlijk open voor buitenlandse aanbieders.

Karen Murphy (47) staat overdag en ’s avonds in de Engelse havenstad Portsmouth achter de bar van haar eigen pub ’Red White and Blue’. Om de wedstrijden van de
Premier League in de pub op een groot scherm te tonen voor haar klanten moet ze net als alle andere pubs in Engeland duizend euro per maand betalen aan Sky.

Murphy vond dat dit wel goedkoper kon. Ze nam een abonnement bij een Grieks tvstation, dat net als veel andere zenders in de wereld de buitenlandse rechten van de Premier League heeft gekocht. En ze kocht een decoder. Voor 100 euro per maand had ze opeens dezelfde beelden én de liveduels van zaterdagmiddag drie uur. Bij Sky worden in Engeland op dat tijdstip nooit livebeelden aangeboden, omdat het de fans zou ontmoedigen naar het stadion te gaan.

De eigenaren van moederbedrijf BskyB sleepten haar meteen voor de rechter. Ze verloor haar zaak en moest de kosten van het proces (10.000 euro) ophoesten. Maar de slimme kroegbazin had al uitgezocht dat het particulieren of bedrijven juridisch is toegestaan om binnen de Europese Unie voor iedere aanbieder van tv-beelden te kiezen. Binnen de kortste keren had ze haar zaak bij het Europese Hof van Justitie liggen.

Juliane Kokott, een van de acht advocaat-generaals bij het Europese Hof van Justitie, heeft Miss Murphy voorlopig in het gelijk gesteld. Na de zomer wordt de definitieve uitspraak verwacht. In tachtig procent van alle gevallen neemt het hof het advies van de advocaat-generaal over.

Murphy zegt over de uitspraak: „Dit is fantastisch. Ik denk dat het een overwinning wordt voor de burger met de kleine beurs als de uitspraak later dit jaar definitief wordt overgenomen door het hof.’’

De gevolgen kunnen voor het Engelse voetbal catastrofaal zijn. De Premier League werd in 1992 opgericht en afgescheiden van de Engelse Football League, die toen vier divisies omvatte. De clubs in de hoogste Engelse divisie waren ervan overtuigd dat ze grotere inkomsten konden halen uit nieuwe tv-deals als ze niet meer met alle clubs hoefden te delen.

BskyB betaalde in 1992 350 miljoen euro voor de exclusieve liverechten voor een periode van vijf jaar. Inmiddels is de Premier League uitgegroeid tot de meest succesvolle en meest bewonderde voetbalcompetitie ter wereld.

Voor het huidige tv-contract, dat loopt van 2010 tot 2013, is bijna twee miljard euro neergelegd. Desondanks is de investering dik de moeite waard voor BskyB. Een maand geleden maakte het bedrijf de halfjaarcijfers bekend en daaruit bleek dat de winst met 59 procent was toegenomen tot een bedrag van 440 miljoen euro.

Met tien miljoen abonnees in Engeland en honderden landen in de wereld die de buitenlandrechten van de Premier League weer kopen, is het Engelse voetbal big business. Maar de miljardendeal staat nu op instorten als Miss Murphy definitief mag doorgaan met het uitzenden van de Engelse topwedstrijden via haar Griekse decoder. De gevolgen voor de clubs zullen enorm zijn. Alle investeringen en kapitale salarissen, waarmee nu nog buitenlandse sterren naar Engeland worden gelokt, zullen dan niet meer mogelijk zijn.
HOEVEEL TV-GELD KRIJGT LIVERPOOL?
Van onze speciale verslaggever

LONDEN – Wie een beeld wil krijgen van de enorme impact die de tv-deals voor de Engelse clubs hebben, hoeft slechts naar Liverpool te kijken. In het slechtste seizoen van de laatste tien jaar (2009/2010) incasseerde de club van onder meer Dirk Kuyt nog altijd 84 miljoen euro aan tv-inkomsten.

Het aantal duels dat wordt uitgezonden, is bepalend voor de clubs in de Premier League. Maar zelfs in een sportief tegenvallend seizoen hield Liverpool nog een slordige 56 miljoen euro over aan het collectieve contract met Sky. Daarbovenop kwamen de tv-inkomsten uit bekerduels en de UEFA-pool.

De rechten van alle eredivisieclubs in Nederland bij elkaar zijn goed voor 70 miljoen euro per jaar. De tv-inkomsten van een club als Liverpool zijn daarom al groter dan die van de hele eredivisie. Het stelt de club in staat om salarissen van 40.000 tot 140.000 euro per week te betalen.
„Nederlands voetbal moet naar betaal-tv”

• Chris Woerts
Van onze speciale verslaggever

LONDEN – Het betaalde voetbal in Nederland raakt volledig achterop bij de grote voetballanden in Europa als de wedstrijden in de eredivisie in de toekomst niet bij een Nederlandse betaalzender terechtkomen. Dat zegt Chris Woerts, voormalig commercieel directeur van de eredivisie en nu in Londen werkzaam bij ’s werelds grootste sportmanagementbureau CAA.

Woerts was ook als directeur van Premier Leagueclub Sunderland tot vorig jaar nauw betrokken bij alle ontwikkelingen in de top van het Engelse voetbal.

De tv-rechten blijven de melkkoe voor het voetbal?

Woerts: „Betaal-tv is straks ook in Nederland het enige model dat gaat werken voor het voetbal. Romantici denken dat als de NOS de samenvattingen niet meer heeft, het voetbal dood gaat. Maar het moet alleen prijstechnisch aantrekkelijk worden voor de abonnees. In Engeland begrijpt men dat.”

Toch bestaat bij de BBC nog steeds Match of the Day.

„Maar Match of the Day zendt op zaterdagavond laat slechts één uurtje uit. Verder zie je niks. Schaarste doet eten. In Nederland worden alle samenvattingen, goals en leuke momenten 44 keer herhaald. Zaterdagavond, zondagochtend, zondagmiddag, zondagavond. Studio Sport, Studio voetbal, noem het allemaal maar op.”

Maar dat mag niet volgens de Mediawet.

„In de Mediawet is vastgelegd dat het Nederlands publiek recht heeft om de voetbaluitzendingen op een open net te zien. Maar als digitale tv straks een dekking heeft van meer dan 80 procent, hoort een betaalzender straks ook tot de publieke zenders.”

Welke kansen heeft Eredivisie Live?

„Niemand had verwacht dat Eredivisie Live 500.000 abonnees zou krijgen. Dat is een geweldig aantal. Op dit moment heeft digitale tv een dekking van 50 procent, maar iedereen wil HD-tv en steeds meer mogelijkheden. Dat vergroot de kansen van betaal-tv. Al blijft Nederland ten opzichte van het buitenland een land vol regeltjes en eisen.”
Hoe zuigen we de portemonnee van de voetbalkijker leeg ..
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door Thijs » di mar 08, 2011 10:11 am

Het voetbal moet op het open net blijven! Bord op schoot, met het hele gezin, voor iedereen.

Wegwezen met die betaalzenders.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door Thijs » di mar 08, 2011 10:11 am

999 schreef:... Iemand heeft eredivisie live gemaild dat men niet mag discrimineren .. er moeten ook camera's bij vrouwenvoetbal in de (om)kleedkamer gehangen worden . Was jij dat Thijs ? ... AR ?.
Ja dat was ik. :ajaxsmiley.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47911
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De TV rechten

Bericht door peter » di mar 08, 2011 10:15 am

Thijs schreef:Het voetbal moet op het open net blijven! Bord op schoot, met het hele gezin, voor iedereen.

Wegwezen met die betaalzenders.
Als we in Europa mee willen doen dan is er geen andere optie, hoor. Ik ben lang tegenstander geweest, maar het kan echt niet anders meer.

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door LucaS » di mar 08, 2011 10:15 am

Thijs schreef:Het voetbal moet op het open net blijven! Bord op schoot, met het hele gezin, voor iedereen.

Wegwezen met die betaalzenders.
In de landen om ons heen halen clubs meer uit televisierechten. Het is nodig voor de Nederlandse clubs om die inkomsten te vergroten om niet af te glijden naar niveau IJsland. Als iedereen die elk weekend het net af struint naar illegale streams nu eens gewoon dat tientje per maand zou betalen, zou de Nederlandse competitie er al een stuk beter opstaan, financieel gezien. Feitelijk is het kijken via illegale streams dan ook gewoon diefstal.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Arthur » di mar 08, 2011 10:27 am

Het zou mooier zijn als gewoon niemand betaalt voor die zenders, ook in het buitenland.
Dan wordt het verschil ook kleiner en wordt het geld minder belangrijk in het voetbal. Dat zou een grote vooruitgang zijn.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De TV rechten

Bericht door Duke » di mar 08, 2011 10:43 am

LucaS schreef:
Thijs schreef:Het voetbal moet op het open net blijven! Bord op schoot, met het hele gezin, voor iedereen.

Wegwezen met die betaalzenders.
In de landen om ons heen halen clubs meer uit televisierechten. Het is nodig voor de Nederlandse clubs om die inkomsten te vergroten om niet af te glijden naar niveau IJsland. Als iedereen die elk weekend het net af struint naar illegale streams nu eens gewoon dat tientje per maand zou betalen, zou de Nederlandse competitie er al een stuk beter opstaan, financieel gezien.
Een stuk beter? Dat geloof ik niet. Je kunt onze competitie niet vergelijken met de Duitse of de Engelse, en het verschil met België zal niet groot zijn, verwacht ik. En ook in Engeland en Duitsland zijn wedstrijden illegaal te bekijken, daar zijn we echt niet uniek in.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De TV rechten

Bericht door Ajaciedjuh » di mar 08, 2011 11:27 am

Ik vind dat Ajax groot gelijk heeft t.a.v. de TV-rechten. De solidariteit gedachte van de clubs is slechts 1 richting. Ajax krijgt verhoudingsgewijs veel te weinig gezien de marktwaarde.

Als Ajax aanklopt bij de zogenaamde solidariteits-clubs om een speler over te nemen, dan worden er extra miljoen bovenop gezet. Op deze manier heeft Ajax er 2 keer last van (minder inkomsten en hogere uitgaven).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door Thijs » ma mar 14, 2011 9:31 am

Afbeelding

Ongelofelijk, deze reclame.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58901
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » di apr 05, 2011 11:05 am

Geen Ajax meer in buurtcafé

AMSTERDAM - Het was zondagmiddag misschien wel de laatste keer dat in buurtcafé Stopera de vaste bezoekers samen naar Ajax op het grote tv-scherm konden kijken. Voetbalkanaal Eredivisie Live, dat de wedstrijden uitzendt, laat de horeca daar voortaan fors voor betalen en cafébaas Henk de Gier ziet dat niet zitten.

Cafébaas Henk de Gier van buurtcafé Stopera zet voetbalkanaal Eredivisie Live voortaan op zwart: ,,Wat mag je in de horeca eigenlijk nog wel?''


"Ik kreeg een telefoontje: of ik maar liefst 1248 euro wilde betalen. Dacht het niet!", spuwt hij zijn gal. "Vorig jaar, vlak voor het WK, moesten we van een club die Videma heet al per vierkante meter betalen voor een 'vertoningsvergunning', wat in mijn geval op zo'n 150 euro per jaar neerkomt. Volgens Eredivisie Live willen ze geld hebben voor de auteursrechten van de wedstrijdcommentatoren. 'Die zijn niet om aan te horen', heb ik gezegd. 'Ik zet altijd de radio er bij aan'."

Het is een rekensommetje, zegt De Gier. "Er wordt maar negen maanden per jaar gevoetbald. Ik zou er twaalf moeten betalen. Wij zetten hier alleen Ajax aan voor een trouw ploegje buurtbewoners. Ik zit maar een paar keer per seizoen goed vol. En als er, zoals laatst tegen Feyenoord, op zondag om half één wordt afgetrapt, zelfs dan niet. De meesten liggen nog in bed."

Vijftig vierkante meters telt het kleine café in de Nieuwmarktbuurt. In de tien jaar dat De Gier de zaak exploiteert, is het er volgens hem niet leuker op geworden. "Je mag binnen niet meer roken, de keren dat je een vergunning kan krijgen voor livemuziek is van zes naar tweemaal per jaar teruggebracht en straks kunnen we niet meer naar Ajax kijken. Wat mag je in de horeca eigenlijk nog wel?"

Nu hij toch zo bezig is, wil De Gier ook nog wat kwijt over de Buma Stemra en de rechten van de muziek die hij in zaak laat horen: "Een grof schandaal. Ik gun iedereen wat, maar René Froger heeft zeventien auto's! Heb je zijn huis wel eens gezien? Allemaal van mijn centen."

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De TV rechten

Bericht door Thijs » di apr 05, 2011 11:59 am

Henk de Gier? :smallgrin.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58901
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » wo aug 31, 2011 7:38 am

„Voetbalfan wil wel betalen voor beelden”

AMSTERDAM – „Na drie jaar Eredivisie Live stel ik dat we de juiste keuze hebben gemaakt. We halen meer geld op dan de alternatieven indertijd en er zijn inmiddels 600.000 huishoudens die ons kunnen ontvangen.”

Alex Tielbeke, directeur van de Eredivisie CV, stapte drie jaar geleden in een onzeker avontuur door met de clubs een eigen televisiekanaal te gaan exploiteren. Eentje achter de decoder, waar betaald moest worden voor live voetbalbeelden. „In drie jaar hebben we bewezen dat de Nederlander wel degelijk voor voetbalbeelden wil betalen.”

Frank Rutten, directeur Eredivisie Media & Marketing CV, zegt dan ook dat de clubs doorgaan met het voetbalbetaalkanaal. „Tenzij er zo’n goed bod komt om de zender over te nemen dat de clubs als aandeelhouders geen nee kunnen zeggen.”

Eredivisie Live hoopt verder te groeien naar minimaal 800.000 abonnees de komende jaren. Tielbeke: „Daarvoor moet de digitalisering wel naar honderd procent groeien, waarbij Nederland nu voor bijna zeventig procent is gedigitaliseerd.”

Het belangrijkste blijft hoeveel euro Eredivisie Live aan de clubs kan uitkeren. Tot dusver diende geld geleend te worden (totaal zo’n 32,5 miljoen euro) om de bijdrage voor de clubs op gelijke hoogte te houden met de inkomsten drie jaar geleden. „De clubs moeten nu gaan aflossen. Alleen Ajax en AZ hoefden geen geld te lenen en daarom zullen hun media-inkomsten nu gaan stijgen nu we plussen met Eredivisie Live.”

Drie jaar geleden ontvingen de clubs dertig miljoen euro voor de live rechten. „Het eerste jaar hadden we met de eigen zender een verlies van vijf miljoen euro, maar al vanaf het tweede jaar scoren we zwarte cijfers met zeven miljoen, zestien miljoen en dit seizoen verwachten we een netto resultaat van dertig miljoen euro uit Eredivisie Live. Dus na drie jaar zitten de inkomsten uit de live rechten al op hetzelfde niveau als de periode daarvoor.”

Overigens heeft Eredivisie Live bij de exploitatie te maken met de beperkingen van de markt. De kabelaars vormen een hecht blok, waarbij geen sprake is van marktwerking, maar van monopolie. Zij ontvangen voor de doorgifte van Eredivisie Live dan ook ruim veertig procent van iedere euro die binnenkomt. Verder kan Eredivisie Live geen schaarste creëren voor eredivisiebeelden (en dus meer vraag naar Eredivisie Live) door niet meer beschikbaar te stellen voor samenvattingen. „Wettelijk zijn wij verplicht competitiebeelden af te staan aan een publieke zender, die deze moet uitzenden voor negen uur dezelfde avond”, aldus Rutten. „Aan de andere kant leveren de samenvattingen ons ook twintig miljoen euro op van de NOS.”

De verdere groei van abonnees hoopt Eredivisie Live te halen uit nieuwe en bestaande digitale aansluitingen. Arno de Jong, directeur van Eredivisie Live: „Uit de laatste groep hebben 100.000 huishoudens gereageerd op een actie van De Telegraaf om Eredivisie Live twee maanden op proef te kijken. Een ongekend succes, waarbij we hopen minimaal 50.000 vaste abonnees over te houden. Voor gemiddeld zo’n vijftien euro.”

De aanloop is moeilijk geweest, maar een voetbalzender opzetten is volgens de betrokkenen van de Eredivisie CV en Eredivisie Live een zaak van lange adem. „En ongewis, ook voor de toekomst”, aldus Rutten. „Het medialandschap verandert namelijk snel.”

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: De TV rechten

Bericht door El Clavo » wo aug 31, 2011 7:58 am

Ik vind het een heerlijke zender. Lekker vanaf 11 uur op zondagochtend al slap ouwehoeren, ik vind het prima.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De TV rechten

Bericht door Ajaciedjuh » wo aug 31, 2011 8:02 am

Nu nog een goede verdeling! Ajax komt er verhoudingsgewijs af met een fooi. Ik schat zo in dat minimaal 60% vanwege Ajax erbij is.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Alexander » wo aug 31, 2011 10:57 am

Leuk stuk!

Ben zelf erg blij met Eredivisie Live. Heerlijke zender!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10279
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: De TV rechten

Bericht door WP_Legend » wo aug 31, 2011 11:34 am

ik was er ook erg blij mee, vooral 's avonds als al die stomme vrouwendingetjes op tv zijn. Gewoon lekker herhalingen kijken!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Demosthenes » wo aug 31, 2011 11:36 am

WP_LeGeNd schreef:ik was er ook erg blij mee, vooral 's avonds als al die stomme vrouwendingetjes op tv zijn. Gewoon lekker herhalingen kijken!
Sparta - RBC? :ajaxscarf.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58901
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De TV rechten

Bericht door 999 » vr apr 13, 2012 3:47 pm

DFB Pokal naar Eredivisie Live

Voetbalzender Eredivisie Live heeft zijn programma-aanbod wederom verder uitgebreid. Met ingang van het nieuwe seizoen is het toernooi om de Duitse beker (DFB Pokal) in Nederland exclusief te zien op alle platformen van Eredivisie Live: TV, online en mobiel. Eredivisie Live en de Duitse voetbalbond (DFB) hebben hiertoe een tweejarige overeenkomst gesloten. Ook alle thuiswedstrijden van het nationale Duitse elftal, waaronder de kwalificatiewedstrijden voor het WK 2014, behoren tot het nieuw verworven rechtenpakket.

Arno de Jong, directeur Media & Marketing Eredivisie Live: “Met het Duitse bekervoetbal voegen we wederom een extra dimensie toe aan de live voetbalprogrammering op Eredivisie Live. Het Duitse voetbal behoort tot de top van Europa en mag zich in Nederland traditiegetrouw verheugen op een grote populariteit. Niet in de laatste plaats dankzij de Nederlandse inbreng binnen de diverse teams. Het toernooi past bovendien goed bij onze overige competities waardoor het onze trouwe abonnees concrete toegevoegde waarde biedt ”

Ook de thuiswedstrijden van het nationale Duitse elftal zijn de komende jaren rechtstreeks te zien op Eredivisie Live. De Jong: “Het Duitse elftal behoort tot de absolute wereldtop en telt een aantal zeer bijzondere talenten. Het is met veel plezier dat we de acties van spelers als Özil, Müller en Klose in beeld gaan brengen.”

Denni Strich, directeur marketing van DFB: “Als grootste digitale live voetbalzender is Eredivisie Live voor ons een uitstekende partner. Het vormt een prachtig podium om ons nationale team en spectaculaire bekervoetbal bij de Nederlandse fans te brengen. Dat het een samenwerking betreft met de eigen TV zender van de Eredivisie clubs maakt het bovendien extra aantrekkelijk.“

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » wo aug 08, 2012 5:25 am

Telesport
Megadeal van miljard euro

Murdoch koopt tv-rechten eredivisie



• Rupert Murdoch …zilvervloot voor eredivisie…
door Marcel van der Kraan
AM­STER­DAM, woens­dag
De Ne­der­land­se ere­di­vi­sie­clubs heb­ben de groot­ste tv-deal in de his­to­rie van het voet­bal ge­slo­ten. Voor meer dan 1 mil­jard eu­ro wor­den de uit­zend­rech­ten van­af het sei­zoen 2013-2014 voor twaalf jaar ver­kocht aan het Ame­ri­kaan­se tv-net­werk Fox van me­dia­mag­naat Ru­pert Mur­doch, dat on­der de naam Sky eer­der dit jaar ook de rech­ten van de Bun­de­s­li­ga heeft ge­kocht.

De even sen­sa­ti­o­ne­le als ver­ras­sen­de deal is af­ge­lo­pen week in Lon­den ge­slo­ten en in de voor­bije da­gen in het diep­ste ge­heim voor­ge­legd aan de di­rec­ties van al­le ere­di­vi­sie­clubs. Van­we­ge de enor­me om­vang van het con­tract moesten al­le be­trok­ke­nen een do­cu­ment tot ge­heim­hou­ding te­ke­nen.

De in­kom­sten uit de uit­zend­rech­ten be­te­ke­nen ze­ker­heid voor al­le clubs over een lan­ge pe­ri­o­de. Na het echec met Sport7 in de ja­ren 90 en moei­zaam tot stand ge­ko­men tv-con­trac­ten in de af­ge­lo­pen tien jaar, is dit de zil­ver­vloot voor de ere­di­vi­sie.

De kans be­staat dat de naam van Ere­di­vi­sie Li­ve, de door de clubs zelf op­ge­rich­te tv-zen­der, nog even blijft be­staan. Maar in­si­ders ver­wach­ten dat vroeg of laat de naam Sky ook in Ne­der­land wordt ge­han­teerd. Net als Sky En­ge­land, Sky Ita­lië en Sky Duits­land.

Het be­drijf van Mur­doch be­taalt in het eer­ste jaar een be­drag van ruim 60 mil­joen eu­ro, daar­na loopt het con­tract op naar 80 en 100 mil­joen eu­ro per sei­zoen. Ge­mid­deld komt het tv-con­tract neer op zo’n 80 mil­joen per jaar (960 mil­joen eu­ro to­taal tot 2025). Daar­bo­ven­op neemt Fox ook met­een de schuld van meer dan 60 mil­joen eu­ro, die Ere­di­vi­sie Li­ve nog heeft, voor zijn re­ke­ning. Daar­mee komt de deal bo­ven het mil­jard eu­ro.

De ere­di­vi­sie­clubs be­hou­den 49 pro­cent van hun aan­de­len, de ove­ri­ge 51 pro­cent komt in han­den van Fox. De ver­wach­ting is dat in Ne­der­land de zen­der nog meer spor­ten gaat uit­zen­den en dat er op den duur een com­ple­te sport­zen­der ont­staat.
TOPCLUBS KRIJGEN LEEUWENDEEL VAN INKOMSTEN


• Tiny Sanders
door MARCEL VAN DER KRAAN
AM­STER­DAM – De top­clubs in de ere­di­vi­sie heb­ben oor­log moe­ten voe­ren met de klein­ste clubs VVV Ven­lo en PEC Zwol­le om het al­ler­groot­ste tv-con­tract in de ge­schie­de­nis van het be­taal­de voet­bal er door­heen te druk­ken. Na­dat een de­le­ga­tie van de ere­di­vi­sie op hoog ni­veau een me­ga­deal had be­werk­stel­ligd, gin­gen tot ver­ba­zing van het gros van de ere­di­vi­sie­clubs de klein­ste spe­lers in het spel dwars­lig­gen.

PEC Zwol­le, dat net uit de eer­ste di­vi­sie is ge­pro­mo­veerd en op­eens mil­joe­nen in de schoot krijgt ge­wor­pen, en VVV Ven­lo, dat de laat­ste twee jaar in de laat­ste mi­nuut van de play-offs no­ta be­ne de­gra­da­tie naar de eer­ste di­vi­sie ont­liep, eis­ten een gro­ter stuk van de taart.

On­der aan­voe­ring van PSV-di­rec­teur Tiny San­ders maak­ten de Ne­der­land­se top­clubs dui­de­lijk dat hun gro­te­re aan­deel ge­ba­seerd is op de goe­de pres­ta­ties over een lan­ge­re pe­ri­o­de en op de uit­stra­ling die de top­clubs daar­door heb­ben bij de waar­de­be­pa­ling van de uit­zend­rech­ten.

Ajax, Fey­en­oord, PSV, AZ en FC Twen­te eis­ten 53 pro­cent van de in­kom­sten (ge­mid­deld kan dat neer­ko­men op 8 mil­joen eu­ro per jaar). De ver­de­re ver­deel­sleu­tel zorg­de er­voor dat de an­de­re ere­di­vi­sie­clubs dan per sei­zoen met zo’n drie tot vijf mil­joen eu­ro ge­noe­gen moesten ne­men. De be­spre­kin­gen kwa­men di­ver­se ke­ren vast te zit­ten, maar na har­de woor­den en zwa­re dis­cus­sies is er een com­pro­mis uit­ge­ko­men. Daar­bij lijkt de ver­deel­sleu­tel in gro­te lij­nen op die in de Bun­de­s­li­ga. Om toch hun er­ger­nis uit te spre­ken zijn en­ke­le clubs, waar­on­der PEC Zwol­le, on­der pro­test ak­koord ge­gaan.

In Duits­land be­reik­ten de prof­clubs in de hoog­ste li­ga drie maan­den te­rug een ak­koord over de uit­zend­rech­ten met tv-zen­der Sky van Ru­pert Mur­doch. De Duit­sers ont­van­gen nog veel meer dan Ne­der­land voor het uit­zen­den van hun voet­bal­wed­strij­den: 486 mil­joen eu­ro per sei­zoen. Daar­bij zit­ten ook de rech­ten voor in­ter­net en sa­men­vat­tin­gen. Het Duit­se Te­lekom, dat de sa­men­vat­tin­gen nog had, wordt daar­bij van­af 2013 van het to­neel ge­bla­zen.

Ere­di­vi­sie­li­ve kreeg wel­is­waar steeds meer abon­nees (nu bij­na 570.000 in Ne­der­land), maar om aan en­ke­le mil­joe­nen eu­ro’s meer aan in­kom­sten te ko­men per club, moest de be­taal­zen­der 800.000 abon­nees ha­len. Daar zou de zen­der nog ja­ren voor no­dig heb­ben. De ere­di­vi­sie­clubs heb­ben nu de ga­ran­tie van gro­te in­kom­sten uit de tv-rech­ten voor de ko­men­de twaalf sei­zoe­nen.

Het eni­ge waar­mee de clubs zich nog in de vin­gers kun­nen snij­den is het mee­ver­dien­mo­del. Als de tvzen­der van Mur­doch, on­der de naam Sky of Fox, in Ne­der­land een door­slaand suc­ces wordt met gro­te aan­tal­len abon­nees, ver­die­nen de clubs wel meer maar zal de groot­ste winst bij de Ame­ri­kaan­se ei­ge­na­ren te­recht­ko­men.

Wel­ke ge­vol­gen de me­ga­deal van de ere­di­vi­sie­clubs voor de NOS en RTL heb­ben, is nog niet he­le­maal dui­de­lijk. Dit sei­zoen blijft de NOS de sa­men­vat­tin­gen uit­zen­den in het week­ein­de en houdt Ere­di­vi­sie­li­ve de li­ve­wed­strij­den en sa­men­vat­tin­gen. Het is zeer de vraag of de NOS na ko­mend sei­zoen de sa­men­vat­tin­gen uit kan blij­ven zen­den, om­dat het on­waar­schijn­lijk is dat Fox in zee wil met een pu­blie­ke om­roep. RTL, SBS en Ver­o­ni­ca kun­nen dan mee gaan bie­den op de rech­ten voor de sa­men­vat­tin­gen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » wo aug 08, 2012 6:50 am

Staat al in het stukje, maar toch: i.v.m. de BuLi peanuts. Toen, nu en in de toekomst. Een club als Augsburg zal altijd een keer of 6 meer aan tv-cash opstrijken dan Ajax. Over de PL hoeven we het al helemaal niet te hebben...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De TV rechten

Bericht door Marillion » wo aug 08, 2012 8:13 am

Het blijft internationaal gezien inderdaad mager. Maar meer zit er denk ik echt niet in de markt. Ik ben eerlijk gezegd al stomverbaasd dat Murdoch uberhaupt interesse in de Nederlandse rechten heeft.

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Niet alleen voor de beelden die we te zien krijgen maar ook de huishouding bij de clubs. Ik sluit niet uit dat een aantal clubs het geld nú al heeft uitgegeven. Hier worden gelijk begrotingen op afgestemd en spelers voor gehaald.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie