Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Iniesta » zo okt 04, 2020 10:05 am

Wel of geen rood is toch ook wel een beslissing waarvoor de Var in het leven is geroepen
De vraag is waarom de Var tot zulke slechte inzichten komt. Hoe kan het dat 90% van de oud voetballers direct aangeven dat dit niet bewust is, maar de Var het wel als zodanigbeoordeelt

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wouter » zo okt 04, 2020 10:14 am

Oud-voetballers kennen de spelregels vaak niet, bizar genoeg.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Frank » zo okt 04, 2020 10:28 am

Misschien omdat de VAR ook maar een mens is?

Probleem is dat je nu twee keer te maken hebt met interpretaties, 1e keer door de scheidsrechter en 2e keer door de VAR. Allebei subjectief, hoe je het ook blijft bekijken.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Iniesta » zo okt 04, 2020 11:48 am

Wouter schreef:Oud-voetballers kennen de spelregels vaak niet, bizar genoeg.
Dit ging niet om de spelregels maar om inschatting of het bewust was

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door 999 » di nov 24, 2020 12:08 pm

ONVREDE ONDER DE SCHEIDSRECHTERS
Pol van Boekel wordt naar de kant geroepen door de VAR en maakt later een verkeerde keuze tijdens FC Twente-PSV.

FOTO ANP/HH

Klokkenluiders: ’Scheidsrechtersbaas Van Egmond dreigt: wie advies van de VAR negeert, is volgende ronde vrij’

AMSTERDAM Voor een aantal scheidsrechters is de maat na de geseponeerde rode kaart van Lucas Bernadou (FC Emmen) en de onterechte penalty voor PSV tegen FC Twente vol. Beide verkeerde beslissingen werden na een ingreep van de VAR genomen. Volgens een aantal klokkenluiders, dat zich bij deze krant meldde en uit angst voor represailles anoniem wil blijven, durven scheidsrechters adviezen van de VAR niet meer te negeren. „We staan allemaal stijf van de zenuwen”, zegt één arbiter. Hetgeen door een aantal anderen wordt bevestigd.

De vele missers – de kaart voor Bernadou was alweer de zesde (!) geseponeerde rode kaart in negen speelronden – zouden volgens de scheidsrechters mede het gevolg zijn van het beleid van scheidsrechtersbaas Dick van Egmond. „Dick staat intern enorm onder druk, omdat hij er maar niet in slaagt een duidelijke lijn uit te zetten”, vinden twee scheidsrechters. „Daarom hamert hij tijdens bijeenkomsten voortdurend op het niet mogen missen van rode kaarten. Hij heeft liever een onterecht gegeven rode kaart dan een gemiste overtreding die rood waard is. Maar het meest bizarre is dat hij dreigt. Wie een advies van de VAR negeert, is de volgende speelronde vrij. Volgens hem heeft de VAR altijd gelijk.”

Bas Nijhuis, die in tegenstelling tot zijn collega’s niet anoniem hoeft te worden geciteerd, zegt dat er in zijn ogen wel ruimte is om de VAR eventueel te negeren. „Als ik het niet met de VAR eens ben, dan blijf ik bij mijn beslissing. Blijkt die na afloop niet goed te zijn, dan weet ik dat de consequenties voor mij zijn. Ik zal me misschien niet populair maken bij mijn collega’s, maar in zekere zin begrijp ik Dick wel. Als je voor het scherm dezelfde fout maakt als in het veld, terwijl je de goede beslissing van de VAR krijgt aangereikt, is dat niet best.”

Toch denkt Nijhuis wel te weten waar de onvrede vandaan komt. „Het besluit van Dick om eigenwijze scheidsrechters, die de VAR negeren en uiteindelijk nóg de verkeerde beslissing nemen, te straffen, werkt kennelijk verlammend op een aantal jongens, dat misschien daarom maar blind de VAR volgt. Wellicht is dat straffen met een weekeinde vrij, dat een scheidsrechter in zijn portemonnee raakt, niet zo’n goed idee. Aan de andere kant: als een spits twee opgelegde kansen mist, wordt hij ook gewisseld. En de UEFA neemt het ons ook niet in dank af als we de VAR onterecht negeren.”

Pol van Boekel besefte na FC Twente-PSV dat hij zich verkeerd had laten informeren door de VAR. „Je wordt naar de kant gestuurd voor een grote fout. Je gaat ervan uit dat ze dit in Zeist goed bekeken hebben. Prima. Dat advies volg je op. En dan zit je in de rust nog eens rustig de beelden te bekijken en dan zie je dat de bal wordt gespeeld en dan pas het voet-op-voet-contact plaatsheeft. Als ik dit had gezien voor het scherm, dan had ik geen strafschop gegeven. Dit kun je wel weer een mindfuck noemen”, zei hij desgevraagd voor de camera van FOX Sports.

Het ’schrikbewind’, zoals de klokkenluiders het beleid van Van Egmond noemen, zorgt volgens de anonieme arbiters voor veel verkeerde keuzes en dus dat hun gezag afneemt. Het zorgt voor irritatie bij trainers en spelers.

Hetgeen wordt onderschreven door eerdere uitspraken van Ajax-trainer Erik ten Hag en – recentelijk – Dick Lukkien van Emmen. „De rode kaart zet de hele wedstrijd op zijn kop”, zei Ten Hag na het wegzenden tijdens Ajax-Vitesse van Edson Alvarez, die door de tuchtcommissie werd vrijgesproken. „Het is geen schaken en dammen. Voetbal is een contactsport. Wie heeft gevoetbald, weet dat dit niet bewust was”, doelde hij voor de camera van de NOS op de vermeende overtreding van Alvarez op Lois Openda.

Lukkien ging bij RTV Drenthe in op de beslissing van scheidsrechter Marc Nagtegaal om tijdens AZ-FC Emmen onterecht de VAR te volgen. „Ik heb gezegd dat ik vind dat hij, als hij zich wil onderscheiden als scheidsrechter, ballen moet tonen en tegen de VAR moet zeggen: ’Rot op, dit is gewoon een voetbalovertreding en dat je me voor zoiets naar de zijkant laat komen om beelden te bekijken vind ik onvoorstelbaar’. Maar dat deed hij niet. Hij gaf direct rood aan Lucas. De wereld op zijn kop in mijn beleving.” Lukkien kreeg gelijk, want de aanklager betaald voetbal sprak zijn speler Bernadou vrij.

De klokkenluiders zeggen te hopen dat de directie van de KNVB ingrijpt. „Dit wordt van kwaad tot erger. Geen trainer of speler in de Eredivisie weet nog waar hij aan toe is. De druk moet eraf, want die leidt alleen maar tot meer foute beslissingen. Het liefst hadden we dit met Dick zelf besproken, maar tegenspraak wordt niet getolereerd. Dan word je gestraft met je aanstellingen.”
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Marillion » di nov 24, 2020 1:32 pm

Hoe een op het eerste gezicht misschien eenvoudige toevoeging een wereld aan problemen kan bevatten.

Ik kan me overigens best voorstellen dat scheidsrechters dit ontzettend lastig vinden. Als je eenmaal gaat kijken staat er toch een zekere druk op. Wat ik zelf merk is dat de snelheid van afspelen ook een behoorlijke invloed op je oordeel kan hebben. In slow motion ziet iets er vaak veel ernstiger uit.

Maar hoe de echte flaters zoals die strafschop voor PSV nu kunnen ontstaan is me eerlijk gezegd wel een raadsel. Helemaal niemand ziet daar iets in en als er al gefloten moest worden dan was het tegen Madueke. Die kwam gevaarlijker in dan de Twente verdediger. Hoe kan het nou dat alleen de twee mensen die erover gaan dit uiteindelijk anders zien? :confused.gif:
Nil volentibus arduum

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wouter » di nov 24, 2020 7:23 pm

Ja, bizar is dat. Volgens mij zijn veel videoscheidsrechters er te veel op gebrand om iets te willen zien.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door zeux » di nov 24, 2020 8:30 pm

Wouter schreef:
di nov 24, 2020 7:23 pm
Ja, bizar is dat. Volgens mij zijn veel videoscheidsrechters er te veel op gebrand om iets te willen zien.
Opnieuw houd ik dan wel van de Amerikaanse manier in de MLB: soort van anoniem 'in New York'. Veel functioneler.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano
Berichten: 15120
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Mano » wo nov 25, 2020 8:29 am

De VAR moet een apart opgeleid groepje zijn die geen wedstrijden meer fluiten. Geen wisselingen van scheidsrechters, gewoon een vast groepje
Alleen op die manier kan je een VAR-topper worden die het verschil ziet tussen een overtreding en een botsing/contactmoment

Wat het probleem is bij de VAR, is dat je alles kan uitvergroten en vertragen, hierdoor lijkt alles ernstiger. Zeker als spelers sterven als zwanen.

Daarnaast is het een probleem van ego's.
Als je de VAR een adviserende rol geeft, zullen sommige scheidsrechters niet over hun schaduw heen stappen en een beslissing niet herroepen.
Ook al, ziet iedereen dat het duidelijk verkeerd is. Als je de VAR een beslissing laat nemen, krijg je dat ze fouten zien die er niet zijn, puur door de vertraging.

Ze moeten dus in overleg tot het juiste komen en dat blijkt (qua ego's)niet te lukken.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wouter » wo nov 25, 2020 8:34 am

Door alle discussies nu kun je komend weekeinde waarschijnlijk ongestraft doodschoppen uitdelen en volleyballen in je eigen strafschopgebied. :smallgrin.gif:

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wouter » ma mei 10, 2021 4:27 pm


Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Frank » do mei 13, 2021 6:33 pm

Ik snap echt geen ene zak wat die Nijhuis nu eigenlijk denkt tijdens de wedstrijden.

Zie net de twee rode kaarten voor Heerenveen, hij moet twee keer gecorrigeerd worden door de VAR, terwijl hij bij beide situaties er goed bij staat en het gewoon zelf moet zien dat het twee keer rood is.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Cruijff » di mar 15, 2022 11:03 pm

Heeft Benfica niet op 4 verschillende momenten in de wedstrijd gewisseld, wat niet is toegestaan?

Mano schreef:
di mar 15, 2022 11:00 pm
Scheids: ik tel blessure erbij!

Precies op 7 minuten fluiten
LAMLUL
Ja. Bloed irritant is dat altijd ook.

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wouter » ma jan 16, 2023 9:12 am

Dat Nijhuis die Volendammer geen rode kaart gaf is echt ongelooflijk!

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Andriy Demchenko » ma jan 16, 2023 9:19 am

Wouter schreef:
ma jan 16, 2023 9:12 am
Dat Nijhuis die Volendammer geen rode kaart gaf is echt ongelooflijk!
typisch Nijhuis waardeloos figuur.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door LucaS » za mei 13, 2023 8:40 pm

Het wordt steeds gekker met die scheidsen...rkc speler wordt duidelijk aan zij shirt neergehaald, var roept de scheids, maar die vindt het gewoon maar niks
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door zeux » za mei 13, 2023 11:15 pm

En weer een nieuw hoofdstuk van de we-gooien-dingen-op-het-veld-saga:
Utrecht en RKC negeren op last van burgemeester nieuwe stakingsregel
Een zeer opmerkelijke situatie in het eredivisieduel tussen FC Utrecht en RKC. Nadat een tweede keer bekers bier op het veld kwamen, werd het duel volgens protocol 2 minuten voor tijd definitief gestaakt. Maar op last van de burgemeester ging het duel toch door.

De spelers weigerden vervolgens in de resterende twee minuten nog te voetballen. RKC-doelman Etienne Vaessen hield zijn voet op de bal tot de scheidsrechter affloot. Het was een afgesproken protest. Scheidsrechter Ingmar Oostrom had het duel in lijn met de aangescherpte regels van de KNVB tot twee keer toe stilgelegd en vervolgens definitief gestaakt, nadat er bekers bier op het veld waren gegooid.


Oostrom zag daar na overleg met de KNVB en de autoriteiten alsnog vanaf. Burgemeester Sharon Dijksma van Utrecht wilde uit veiligheidsoverwegingen dat de resterende 2 minuten van de blessuretijd werden uitgespeeld.

De aanvoerders Nick Viergever (FC Utrecht) en Michiel Kramer (RKC Waalwijk) hadden afgesproken dat beide teams, als statement naar de bekergooiers, niet echt meer gingen voetballen. De bal ging na de aftrap naar keeper Etienne Vaessen van RKC en hij hield de bal de resterende tijd bij zich. Toen de blessuretijd er helemaal op zat, haalde Oostrom de bal bij de doelman op en floot hij voor het einde van de wedstrijd.

‘Wat gebeurt, kan niet’, zei Kramer na afloop. ‘Er zijn negentienduizend mensen die zich wel gedragen. Daarom vonden we het netjes het zo te doen. Dat hebben we samen besloten’, aldus Kramer tegen ESPN, die met RKC tegen een achterstand van 2-0 aankeek. ‘Het voetbal wordt een beetje kapot gemaakt als we dit elke keer krijgen. We moeten er niet helemaal in doorslaan.’ vervolgde Kramer. ‘Het hele ritme is uit de wedstrijd. Dat willen we niet. Ik ben bovendien 34. Ik word er niet soepeler van als ik elke keer naar binnen moet.’

Het ging in stadion Galgenwaard beide keren mis na een doelpunt van Utrecht. Toen spits Anastasios Douvikas na een uur spelen de score opende, gooiden fans van Utrecht bij het vieren van het doelpunt enkele bekers richting het veld. In blessuretijd zorgde invaller Zakaria Labyad voor de 2-0. Ook toen belandde een drinkbeker op het veld.

De KNVB scherpte onlangs, na meerdere incidenten in stadions, de richtlijnen aan. Bij het gooien van voorwerpen op het veld wordt de wedstrijd tijdelijk stilgelegd. Bij een tweede vergrijp wordt het duel volgens de nieuwe richtlijnen definitief gestaakt.

KNVB: duel had moeten worden gestaakt
De KNVB benadrukt dat de wedstrijd tussen FC Utrecht en RKC Waalwijk eigenlijk definitief gestaakt had moeten worden. Volgens een woordvoerder van de KNVB heeft burgemeester Sharon Dijksma van Utrecht besloten dat de resterende 2 minuten van de blessuretijd uitgespeeld moesten worden.

‘Onze regels zijn helder: dit had definitief gestaakt moeten worden, ondanks dat er nog maar 2 minuten te spelen waren’, aldus de bond. ‘Maar de burgemeester kan dit overrulen met voor haar moverende redenen en dat heeft zij gedaan.’(VK)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door LucaS » zo mei 14, 2023 12:40 am

Ik waag zo maar te betwijfelen of een burgemeester kan bepalen dat er gespeeld moet worden.
I think I lost my fucking headache

Wouter
Berichten: 18628
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wouter » zo mei 14, 2023 8:39 am

Onbegrijpelijke beslissing van die muts.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door raymon » zo mei 14, 2023 11:50 am

LucaS schreef:Ik waag zo maar te betwijfelen of een burgemeester kan bepalen dat er gespeeld moet worden.
Uiteindelijk is de burgemeester verantwoordelijk voor de veiligheid, dus als ze denkt dat staken onoverkomelijke veiligheidsrisico’s met zich mee brengt dan kan ze zeker de KNVB overrulen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door LucaS » zo mei 14, 2023 12:36 pm

Het lijkt me in strijd met de vrijheid van individuele spelers en van verenigingen en clubs
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door zeux » zo mei 14, 2023 12:42 pm

LucaS schreef:
zo mei 14, 2023 12:36 pm
Het lijkt me in strijd met de vrijheid van individuele spelers en van verenigingen en clubs
Want individuen, verenigingen en clubs mogen 'alles' onder het mom van persoonlijke vrijheid?

Als de veiligheid in het geding is - bij een feest, een demonstratie of whatever bijeenkomst - mag een burgermeester ingrijpen. Daar kan voetbal geen uitzondering op zijn.
De vraag is wel òf die veiligheid in het geding was.

Denk wel dat meespeelde dat het al 2-0 stond met nog twee minuten in blessuretijd.
Het zal anders zijn met 1-1 en nog een half uur te spelen of zo.

En tegen wie 'protesteerden' de selers nu met hun actie? De KNVB, de burgermeester of het publiek?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door LucaS » zo mei 14, 2023 2:18 pm

zeux schreef:
zo mei 14, 2023 12:42 pm
LucaS schreef:
zo mei 14, 2023 12:36 pm
Het lijkt me in strijd met de vrijheid van individuele spelers en van verenigingen en clubs
Want individuen, verenigingen en clubs mogen 'alles' onder het mom van persoonlijke vrijheid?

Nee, natuurlijk niet, maar het lijkt me niet dat de wet overheidsfunctionarissen de macht geeft te zeggen 'jij moét voetballen nu'
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door zeux » zo mei 14, 2023 2:41 pm

LucaS schreef:
zo mei 14, 2023 2:18 pm
zeux schreef:
zo mei 14, 2023 12:42 pm
LucaS schreef:
zo mei 14, 2023 12:36 pm
Het lijkt me in strijd met de vrijheid van individuele spelers en van verenigingen en clubs
Want individuen, verenigingen en clubs mogen 'alles' onder het mom van persoonlijke vrijheid?

Nee, natuurlijk niet, maar het lijkt me niet dat de wet overheidsfunctionarissen de macht geeft te zeggen 'jij moét voetballen nu'
Geen idee. Ze kunnen een wedstrijd ook verbieden.
Ben het met je eens dat een 'voetbalverplichting' curieus is. Dus dit zal vast een precedent zijn dat verder uitgevogeld gaat worden.
Wat ik nu bij Groningen meekrijg, is dat 'de driehoek' meepraat over het wel of niet staken van een wedstrijd. Misschien dat in Utrecht Dijksma heeft gezegd: ik ben heel erg tegen staken. Dat haar stem zwaar woog in de afweging. Dat is weer net anders dan 'jullie móéten voetballen'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door LucaS » zo mei 14, 2023 2:55 pm

Eens, dat een burgermeester er erg op kan aandringen en dat dat waarschijnlijk zwaar zal wegen
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie