Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Kowalczyk » ma jan 14, 2008 2:51 pm

Geknipt uit het AJAX - AZ draadje...



Iets anders...

In de Engelse zone gaat het er momenteel over, maar heft hier al iemand opgemerkt hoe irritant (en in feite schandalig) het is dat scheidsrechters aan het eind van een met ruime cijfers besliste wedstrijd precies op 90:00 affluiten (en dus de blessuretijd niet bijtrekken)?

Luinge deed het ook weer gisteren.

Als je op zoiets wijst wanneer je net de titel op één doelpunt bent misgelopen, staat dat zielig en gefrustreerd. Laten we het daarom maar nu doen, nu we net met 6-1 van AZ hebben gewonnen en alles hosannah is.

Dat voortijdige affluiten gebeurt alleen in duels die al royaal beslist zijn. Stel dat het in een seizoen drie of vier keer gebeurt (vorig seizoen was dat echt wel het geval). Dan boren de scheidsrechters je dus gewoon tien, twaalf minuten zuivere speeltijd tegen een vermoeide, geslagen tegenstander door de neus. Een krap kwartiertje dus, waardoor een seizoen als het vorige wel eens heel anders had kunnen aflopen.

Je zou denken dat de heer Jaap Uilenberg vorig seizoen zijn lesje wel geleerd heeft, en er bij zijn korps op zou hameren dat ze elke seconde laten voetballen die gevoetbald moet worden. Maar nee hoor: Roelof Luinge vond het niet nodig. Ajax scoorde in de 87e en de 89e minuut. Het was niet ondenkbaar dat er in de blessuretijd nog eentje bij was gevlogen. Wat nou als je die goal uiteindelijk tekort komt? Dan vindt iedereen je een gefrustreerde zeurpiet als je erover begint, maar die tijd hoort gewoon gespeeld te worden.

Dat vind ik dus bloedirritant. Zo'n scheidsrechter wil gewoon even aangeven: ik heb alles onder controle, ik voel de wedstrijd aan, iedereen heeft er zo vrede mee - laten we elkaar als grote mensen de hand geven en dit duel beëindigen. Er zit een moeilijk te benoemen, maar duidelijk voelbaar en bijzonder misplaatst soort poldermodel-psychologie achter, zo van: even goede vrienden, in redelijkheid, we begrijpen elkaar.

Ja, dikke doei! Het is gewoon gelul. We vinden het toch ook niet normaal als Luinge dat in de 82e minuut besluit? Toen was het ook al beslist.

Wie maakt hier eens een punt van? Ik vind dat daar echt een taak voor de clubs of de trainersvakbond ligt.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma jan 14, 2008 2:52 pm

De Dominee schreef:Ach, het feit dat er zo'n discussie over is geeft wel aan dat je het arbitrale trio weinig kwalijk kan nemen. Die moeten dat in een split second beslissen, zonder camera beelden.

Zoals WKCDW als aangeeft: door zijn hand uit te steken levert hij zich over aan de goden. Dat weet hij dondersgoed.
En dat is de juiste conclusie. Het is in een fractie niet te zien of ie er voor, op of achter de lijn stond. Hij hield de bal bewust met z'n hand tegen en probeerde wel degelijk de goal te voorkomen. Uit frustratie sla je een bal weg als ie al in het net ligt, niet op de lijn.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13362
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma jan 14, 2008 3:04 pm

Kowalczyk schreef:Wie maakt hier eens een punt van? Ik vind dat daar echt een taak voor de clubs of de trainersvakbond ligt.

K.
Ken jij nog een lid van Ajax die dat misschien bij de verantwoordelijken kan aankaarten? :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jan 14, 2008 3:06 pm

Kowalczyk schreef:Iets anders...

In de Engelse zone gaat het er momenteel over, maar heft hier al iemand opgemerkt hoe irritant (en in feite schandalig) het is dat scheidsrechters aan het eind van een met ruime cijfers besliste wedstrijd precies op 90:00 affluiten (en dus de blessuretijd niet bijtrekken)?

Luinge deed het ook weer gisteren.

Als je op zoiets wijst wanneer je net de titel op één doelpunt bent misgelopen, staat dat zielig en gefrustreerd. Laten we het daarom maar nu doen, nu we net met 6-1 van AZ hebben gewonnen en alles hosannah is.

Dat voortijdige affluiten gebeurt alleen in duels die al royaal beslist zijn. Stel dat het in een seizoen drie of vier keer gebeurt (vorig seizoen was dat echt wel het geval). Dan boren de scheidsrechters je dus gewoon tien, twaalf minuten zuivere speeltijd tegen een vermoeide, geslagen tegenstander door de neus. Een krap kwartiertje dus, waardoor een seizoen als het vorige wel eens heel anders had kunnen aflopen.

Je zou denken dat de heer Jaap Uilenberg vorig seizoen zijn lesje wel geleerd heeft, en er bij zijn korps op zou hameren dat ze elke seconde laten voetballen die gevoetbald moet worden. Maar nee hoor: Roelof Luinge vond het niet nodig. Ajax scoorde in de 87e en de 89e minuut. Het was niet ondenkbaar dat er in de blessuretijd nog eentje bij was gevlogen. Wat nou als je die goal uiteindelijk tekort komt? Dan vindt iedereen je een gefrustreerde zeurpiet als je erover begint, maar die tijd hoort gewoon gespeeld te worden.

Dat vind ik dus bloedirritant. Zo'n scheidsrechter wil gewoon even aangeven: ik heb alles onder controle, ik voel de wedstrijd aan, iedereen heeft er zo vrede mee - laten we elkaar als grote mensen de hand geven en dit duel beëindigen. Er zit een moeilijk te benoemen, maar duidelijk voelbaar en bijzonder misplaatst soort poldermodel-psychologie achter, zo van: even goede vrienden, in redelijkheid, we begrijpen elkaar.

Ja, dikke doei! Het is gewoon gelul. We vinden het toch ook niet normaal als Luinge dat in de 82e minuut besluit? Toen was het ook al beslist.

Wie maakt hier eens een punt van? Ik vind dat daar echt een taak voor de clubs of de trainersvakbond ligt.

K.
Ik er- en herken het probleem, maar het lijkt een relatief probleem; heb je Groningen - Excelsior van het weekend gezien? Bovendien: ik zag geen enkele Ajacied klagen over het te vroeg affluiten. Ten slotte was het gisteren een goeie dag voor het doelsaldo: 2 goals in de laatse paar minuten. Andersom kan ook: Ajax gelooft het wel en, pak 'm beet, Steinsson denkt nog even naar voren te rennen en schiet de bal onder Stekelenburg door: 6-2 in de 92e minuut.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma jan 14, 2008 3:30 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik er- en herken het probleem, maar het lijkt een relatief probleem; heb je Groningen - Excelsior van het weekend gezien? Bovendien: ik zag geen enkele Ajacied klagen over het te vroeg affluiten. Ten slotte was het gisteren een goeie dag voor het doelsaldo: 2 goals in de laatse paar minuten. Andersom kan ook: Ajax gelooft het wel en, pak 'm beet, Steinsson denkt nog even naar voren te rennen en schiet de bal onder Stekelenburg door: 6-2 in de 92e minuut.
Dit zijn allemaal dingen die Jaap Uilenberg waarschijnlijk ook in zijn column zou opschrijven: ach, de ene keer pakt het in je voordeel uit en de andere keer in je nadeel, je kunt in blessuretijd ook een doelpunt tegen krijgen, dus leg nou maar niet op alle slakken zout.

Die houding is nou net het probleem. We hebben hier met topsport te maken, g.v.d. Er moet nauwgezet gefloten en geoordeeld worden. Ik snap niet hoe je daar een mits of een maar tegenin kunt brengen. Dit soort dingen kunnen het verschil maken, in ons voordeel óf ons nadeel - maar in beide gevallen moet dat wel degelijk de kans krijgen om te gebeuren. Zoals het moet zijn, moet het zijn. En geen geschipper.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma jan 14, 2008 3:32 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Andersom kan ook: Ajax gelooft het wel en, pak 'm beet, Steinsson denkt nog even naar voren te rennen en schiet de bal onder Stekelenburg door: 6-2 in de 92e minuut.
Precies. Die goal kan toch ook beslissend zijn. Die moet gewoon vallen, als 'ie moet vallen.

Ik loop hier niet in het belang van Ajax te redeneren, maar in het belang van de professionaliteit, of die nou in ons voor- of ons nadeel uitvalt.

K.
Still alive...

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma jan 14, 2008 3:33 pm

Tegen VVV en Excelsior werd er bijvoorbeeld veel te weinig tijd bijgetrokken. Die gasten lagen om de haverklap half dood op het veld en de 4de man gaf aan: 3 minuutjes extra. Vervolgens fluit de scheids rond de 2de minuut af. Erg irritant.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma jan 14, 2008 3:35 pm

Op zich heb je wel gelijk, het probleem is alleen dat het schijnnauwkeurigheid is.

Want hoe worden die minuten blessuretijd berekend? Doet de vierde man dat? En wanneer wel, en wanneer niet?

Dan zou je over moeten gaan tot het systeem waarin de klok elke keer wordt stilgezet wanneer het spel stilligt, zoals bij Basketball.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma jan 14, 2008 3:38 pm

GangstaRiB schreef:Tegen VVV en Excelsior werd er bijvoorbeeld veel te weinig tijd bijgetrokken. Die gasten lagen om de haverklap half dood op het veld en de 4de man gaf aan: 3 minuutjes extra. Vervolgens fluit de scheids rond de 2de minuut af. Erg irritant.
Ah vandaar...daarom liet de scheids tegen Excelsior ipv 3 bijna 4 minuten doorspelen...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jan 14, 2008 3:47 pm

Kowalczyk schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Andersom kan ook: Ajax gelooft het wel en, pak 'm beet, Steinsson denkt nog even naar voren te rennen en schiet de bal onder Stekelenburg door: 6-2 in de 92e minuut.
Precies. Die goal kan toch ook beslissend zijn. Die moet gewoon vallen, als 'ie moet vallen.

Ik loop hier niet in het belang van Ajax te redeneren, maar in het belang van de professionaliteit, of die nou in ons voor- of ons nadeel uitvalt.

K.
In je eerdere, lange post hierover zag ik slechts de benadering van het belang van Ajax; nu nuanceer je het meer. In dat geval ben ik het in zoverre met je eens, dat het dan gewoon de wereld uit moet en dus standaard de opgegeven blessuretijd moet worden uitgespeeld, bij iedere wedstrijd, ongeacht de stand. Maar: wat als zich toestanden als in Groningen voordoen?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » ma jan 14, 2008 4:15 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
In je eerdere, lange post hierover zag ik slechts de benadering van het belang van Ajax; nu nuanceer je het meer. In dat geval ben ik het in zoverre met je eens, dat het dan gewoon de wereld uit moet en dus standaard de opgegeven blessuretijd moet worden uitgespeeld, bij iedere wedstrijd, ongeacht de stand. Maar: wat als zich toestanden als in Groningen voordoen?
Dan nog, beter teveel blessuretijd dan te weinig.

Het is gewoon tijd waar je recht op hebt om te spelen. Als club, als speler en als toeschouwer. Nu zijn er (gechargeerd) 87 minuten voetbal gespeeld, terwijl een wedstrijd gewoon 90 minuten hoort te duren. En in die drie minuten kan echt nog wel een goal vallen, hoe vaak scoort Ajax er niet nog één in de blessuretijd?

Vorig jaar speelden we in de Kuip tegen 9 man van Feyenoord, werd het ook al na 89.58 minuten afgefloten. En zo zijn er nog wel meer wedstrijden. Het is onwaarschijnlijk, maar het kán beslissend zijn. Dit jaar weer, ik denk niet dat er een club met zes punten kampioen gaat worden dit jaar en het zou wel weer eens heel dicht bij elkaar kunnen gaan liggen.

Ik zal wel een mailtje sturen naar de 'hoge heren', althans de mensen die er wat meer grip op hebben en dan is het aan hen om er wat mee te doen. Klacht indienen bij de KNVB, of in ieder geval contact opnemen, zoiets.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » ma jan 14, 2008 7:38 pm

Duke schreef:Op zich heb je wel gelijk, het probleem is alleen dat het schijnnauwkeurigheid is.

Want hoe worden die minuten blessuretijd berekend? Doet de vierde man dat? En wanneer wel, en wanneer niet?

Dan zou je over moeten gaan tot het systeem waarin de klok elke keer wordt stilgezet wanneer het spel stilligt, zoals bij Basketball.
Bij mijn weten bepaalt de scheidsrechter hoeveel minuten erbij komen, niet de vierde man. En de enige manier om in theorie aan de 90 minuten te komen is om met zuivere speeltijd te gaan werken. Ik vrees alleen dat een wedstrijd dan wel erg lang kan gaan duren.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » ma jan 14, 2008 7:41 pm

Frank schreef:
Duke schreef:Op zich heb je wel gelijk, het probleem is alleen dat het schijnnauwkeurigheid is.

Want hoe worden die minuten blessuretijd berekend? Doet de vierde man dat? En wanneer wel, en wanneer niet?

Dan zou je over moeten gaan tot het systeem waarin de klok elke keer wordt stilgezet wanneer het spel stilligt, zoals bij Basketball.
Bij mijn weten bepaalt de scheidsrechter hoeveel minuten erbij komen, niet de vierde man. En de enige manier om in theorie aan de 90 minuten te komen is om met zuivere speeltijd te gaan werken. Ik vrees alleen dat een wedstrijd dan wel erg lang kan gaan duren.
Dan moet je natuurlijk ook met 70 minuten zuivere speeltijd ofzo gaan werken.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » ma jan 14, 2008 8:11 pm

Ik had meer de gedachte dat de heren voetballers er dan meer door aangespoord werden om de bal wat langer in het spel te houden, wat minder lang op de grond te blijven liggen bij het net doen of ze zwaar geblesseerd zijn etc.... :hypocrite.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » ma jan 14, 2008 9:36 pm

Bizarre beslissing. Volgens dezelfde redenering waarmee de rode kaart weggestreept is zou het doelpunt van KJH achteraf alsnog toegekend moeten worden en de bijbehorende penalty van KP uit de boeken moeten worden geschrapt.

807 Teletekst ma 14 jan
***VOETBAL******************************
**** Rode kaart De Zeeuw geseponeerd
***************************************
**De rode kaart die arbiter Luinge Demy
de Zeeuw zondag voorhield in de topper
tegen Ajax blijft zonder gevolgen voor
de AZ-middenvelder.De tuchtcommissie
van de KNVB sprak De Zeeuw vrij.

De Zeeuw sloeg de bal op slag van rust
bij een door Huntelaar ingekopte bal
weg.Luinge stuurde De Zeeuw daarop weg
en kende Ajax een penalty toe.De KNVB
deed De Zeeuw een voorstel van één duel
schorsing.AZ ging niet akkoord met het
voorstel,omdat De Zeeuw de bal achter
de doellijn had weggeslagen.

Na bestudering van de tv-beelden werd
AZ in het gelijk gesteld en De Zeeuw
vrijgesproken.Hij is woensdag dus ook
inzetbaar tegen De Graafschap.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma jan 14, 2008 9:39 pm

Daar zal KJH zeker niet tegen zijn. Dit gesodemieter scheelt hem toch een doelpunt op de topscorerslijst!
Nil volentibus arduum

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 14, 2008 9:45 pm

Huntelaar krijgt dat doelpunt natuurlijk nooit toegekend.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 14, 2008 10:04 pm

Gaan we El Hamkaas dan ook nog even vervolgen?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma jan 14, 2008 10:07 pm

Bertje schreef:Gaan we El Hamkaas dan ook nog even vervolgen?
Heeft geel gekregen voor die "rode" overtreding. Zoiets kan niet woreden teruggedraaid, de westrijd hoeft ook niet te worden uitgespeeld bij een 2-1 stand en elf AZ-spelers. Het doelpunt van AZ wordt ook niet teruggedraaid?

Vormer zou alsnog geel kunnen krijgen voor die schwalbe.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 14, 2008 10:10 pm

O ja, die gele kaart was ik vergeten.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » ma jan 14, 2008 11:19 pm

Raar dat de tuchtcommissie mag bepalen of een bal wel of niet over de lijn is.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jan 15, 2008 9:15 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:In dat geval ben ik het in zoverre met je eens, dat het dan gewoon de wereld uit moet en dus standaard de opgegeven blessuretijd moet worden uitgespeeld, bij iedere wedstrijd, ongeacht de stand.
Punt. Exact.

Dan ben je het dus helemaal met me eens, en niet 'in zoverre'.

Kijk, natte vingerwerk blijft het natuurlijk altijd. Hoeveel blessuretijd trek je bij? Hoeveel zuivere speeltijd was er überhaupt, en hoe 'verreken' je dat? Daar kom je nooit uit, en dat hoeft ook niet. Daar is het voetbal voor.

Wat me zo ontzettend stoort, is de psychologie erachter, die wat mij betreft exemplarisch is voor het Nederlandse scheidsrechterskorps van dit moment. Door bij 6-1 de blessuretijd maar te laten voor wat 'ie is, plaats je je boven de spelregels vanuit een soort 'poldermodelgedachte': ach, het is toch al beslist, dus laten we even redelijk zijn. Bovendien voel je gewoon dat een scheidsrechter er een soort 'alles-onder-controle'-indruk mee wenst te wekken, waaraan ik me werkelijk kapot erger: ik heb deze wedstrijd geleid en onder controle gehad, en nu is de situatie dusdanig dat ik - in redelijkheid - deze wedstrijd kan beëindigen. Net zoals een politieagent zich nog superieurder (?) kan voelen door je na een goed gesprek géén bekeuring te geven: ik zie het door de vingers, naar huis jij, even goeie vrienden en alles onder controle. Dat kan in de maatschappij nog een juiste inschatting zijn, maar in de topsport...? Wie is zo'n scheidsrechter dat 'ie in redelijkheid even een spelregeltje in de wind slaat?

Het erge is: zo denken Nederlandse scheidsrechters ook in hun gele kaarten-beleid, en als het bijvoorbeeld om penalties gaat. Een topscheidsrechter past onberispelijk, onverbiddelijk en zonder 'agenda' de regels toe. Bij Nederlandse scheidsrechters voel je dat ze voortdurend schipperen, misschien uit onzekerheid, maar waarschijnlijk (en dat is nog veel erger) omdat ze denken dat dat goed is, en beter werkt dan rechtlijnigheid.

Teugels een beetje laten vieren (paar stevige overtredingen toelaten) en vervolgens 'de grens trekken' (gele kaart, desnoods voor een lichtere overtreding). Het is plussen en minnen. Pappen en nathouden. Teugels vieren en weer een beetje aantrekken. Een topper houdt ze, vanaf het begin, gewoon krachtig in zijn handen.

Waarom weet je zeker dat de gemiddelde Nederlandse scheidsrechter géén twee strafschoppen binnen een paar minuten aan dezelfde ploeg zal geven? Speler komt op de keeper af, keeper pakt zijn benen: penalty. Doet een scheidsrechtr dat anderhalve minuut later nog eens, als de situatie zich vanaf de aftrap meteen nog eens voordoet? In theorie: ja. Maar in de praktijk: nee. Die tweede wuift hij weg. Dat is lafheid, maar ook een soort poldermodelgedachte: ja, kom zeg, we blijven niet bezig. Nederlandse scheidsrechters streven er niet naar om in elk zich voordoend geval een consequente, correcte beslissing te nemen; ze streven naar arbitrage waarmee iedereen na 90 minuten in redelijkheid kan leven.

Dat is dus SLECHT (en ook de reden waarom we inmiddels een arbitraal derdewereldland zijn, dat nauwelijks nog scheidsrechters afvaardigt naar EK's en WK's), maar ik heb het idee dat Jaap Uilenberg zo'n beleid juist nastreeft. Het zou me niet eens verbazen als hij expliciet op die manier definieert wat een goede scheidsrechter is. Ik zou zweren dat Jaap Uilenberg voor interpreteren is, terwijl dat nou juist de grootste misvatting is. Een scheidsrechter moet niet interpreteren en beoordelen, maar observeren en regels toepassen.

Bij Nederlandse scheidsrechters hebben alle beslissingen en gedragingen te maken met voorvallen eerder uit de wedstrijd: beetje erbij, beetje eraf, beetje bijschaven, en zo zoeken naar de gulden middenweg. Al een gele kaart? Dan geef je de tweede niet zomaar, want een weggestuurde speler is onwenselijk (waarom eigenlijk?).

Ook zoiets moois: als een Nederlandse scheidsrechter 75 minuten lang geen kaarten heeft gegeven, dan geeft 'ie ze in het laatste kwartier ook niet meer. Dan laat hij ineens alles toe. Ten eerste omdat de wedstrijd dan kennelijk sportief is, en het dus wel wat kan lijen, maar ten tweede (zéér irritant, maar je voelt dat ze zo denken) omdat het idee in Zeist heeft postgevat dat een 'wedstrijd zonder kaarten' een superieur leidende scheidsrechter suggereert. Het is een statussymbool: goeie pot voetbal, ik had het strak in de hand, ik heb het zonder kaarten tot een goed einde kunnen brengen.

Dat is natuurlijk totale flauwekul. Een scheidsrechter heeft superieur leiding gegeven indien hij in alle gevallen de juiste beslissing heeft toegepast, zonder verdere bijgedachten, overwegingen of neiging tot compensatie. Ook een scheidsrechter die vijf gele en twee rode kaarten geeft, plus twee penalties aan één ploeg, kan een superieure, foutloze partij hebben gefloten. Maar zo'n scheidsrechter wekt al snel de indruk dat hij het (kennelijk) heel moeilijk had. Geen kaarten = kalme controle. Ik steek er mijn handen voor in het vuur dat ze in Zeist zo denken, al bewijs je het natuurlijk nooit.

En al deze dingen zag ik bij een man als Colina dus niet. En Mario van de Ende was er ook vrij van. Het bovenstaande doorzichtige psychologische gedrag kenmerkt de matige, ruggengraatloze flutscheidsrechter, gedrild volgens de Uilenberg-doctrine. Ik erger me daar zo ontzettend kapot aan, samen met mijn goede vriend Louis XIV, dat we ons er op de tribune zelfs over opwinden wanneer het in het voordeel van Ajax is. Dan zeggen we tegen elkaar: "Gottegot, mooi meegenomen, maar wat een doorzichtige slappe flapdrol..."

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di jan 15, 2008 9:43 am

Ik zit er zo nog een beetje over na te denken, en volgens mij kun je het als volgt zien...

Ik ben ervan overtuigd dat je, wanneer je Jaap Uilenberg (en zijn scheidsrechterskorps) diep in de ziel kon kijken, zult zien dat ze het geven van een gele of rode kaart, of een strafschop, eigenlijk als een soort calamiteit zien. De gedachte: "Als het moet, dan moet het, maar het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. En als je kans ziet om het anders op te lossen, dan is dat beter."

Ze trekken, onbewust, een vergelijking met de maatschappij trekt, en zien kaarten en strafschoppen dus eigenlijk als bekeuringen. Of rechterlijke veroordelingen.

Dat is natuurlijk helemaal niet zo. Gele en rode kaarten, en strafschoppen, horen bij het spel zoals doelpunten, ingooien, vrije trappen en wissels er ook bij horen, in die zin dat het van belang is voor de wedstrijd (en misschien wel de uitkomst van de competitie) dat er voor een overtreding die een gele kaart waard is, ook daadwerkelijk een gele kaart gegeven wordt. Dat hoort allemaal bij het spel. Het is niet beter om dat met een praatje op te lossen, omdat de zaak dan ook wel rustig blijft.

Een voetbalwedstrijd is geen mini-samenleving, waarin je het grote geheel in de gaten moet houden en 'de boel een beetje bij elkaar moet houden', maar een spel, waarbij het van belang is voor de wedstrijd én de competitie om de spelregels correct toe te passen.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » di jan 15, 2008 9:49 am

Duke schreef:
Respect op het veld is ver te zoeken
Door ROB HARTOG

ZEIST - De scheidsrechters in het betaald voetbal staan weer ter discussie. Bij de herstart van de competitie gingen veel arbiters in de fout. ,,Ik moet helaas vaststellen dat enkele scheidsrechters niet in alle situaties tóp hebben gepresteerd,’’ erkent hun baas Jaap Uilenberg.

Jaap Uilenberg en Gerard Marsman hadden gisterochtend vroeg al telefonisch contact. Onderwerp van gesprek: de turbulente herstart van de competitie in het betaalde voetbal, met blunderende arbiters (Haverkort, Nijhuis en Vink), trainers (Been en Van Hanegem) die tegen alle regels in het speelveld opstapten en coaches (Lokhoff en Van Loen) die verbaal de vloer aanveegden met de mannen in het zwart.

De scheidsrechtersbaas en de voorman van de trainersvakbond waren het al snel roerend met elkaar eens: Er is te weinig onderling respect tussen trainers en scheidsrechters. ,,We moeten meer samenwerken,’’ erkende Marsman later op de dag nadat beide partijen spoedberaad hadden gehad op het Sportcentrum van de KNVB in Zeist.

,,We maken allemaal fouten, ook de scheidsrechters, maar fatsoen, beschaving en respect moet het altijd winnen. Trainers mogen het veld niet op, maar dat kan, zonder dat goed te willen praten, in een moment van emotie gebeuren. Zij beledigen daar verder niemand mee. Anders ligt dat als ruim na afloop tijdens een persconferentie op de man wordt gespeeld. Dat hoort niet. Daar zullen we de betrokken trainers op aanspreken.’’

Voor Jaap Uilenberg was het een roerig weekeinde, ‘zijn’ mannen lagen weer eens flink onder vuur waardoor hij veelvuldig contact had met scheidsrechters en waarnemers. ,,Het was gewoon een vervelend weekeinde. De eerste helft van de competitie is betrekkelijk rustig verlopen. Nu waren er tal van incidenten. Ik moet helaas vaststellen dat enkele scheidsrechters niet in alle situaties tóp hebben gepresteerd. Zoals Haverkort nà NEC-FC Twente dat zelf ook toegaf, net zoals Nijhuis dat deed na FC Utrecht-Heerenveen.’’

Uilenberg heeft inmiddels ingegrepen. Hij haalde Pol van Boekel af van de bekerwedstrijd Roda JC-Excelsior. Van Boekel was bij dat duel aanvankelijk aangewezen als ‘vierde official’. In plaats van naar Kerkrade moet hij vanavond naar Nijmegen om daar te assisteren bij NEC-FC Zwolle.

,,Noem het maar een preventieve maatregel,’’ aldus de uitleg van Uilenberg. ,,Waarom eventuele problemen opzoeken? Ik hoop dat de emoties bij Excelsior zijn weggeëbd, maar voorkomen is beter dan genezen. Daarom leek het ons verstandiger Van Boekel een andere wedstrijd te geven.’’ Van Boekel haalde zich zaterdagavond in Groningen de woede op de hals van héél Excelsior. Hij liet bijna vijf minuten doorspelen, nadat zijn ‘vierde man’ vanaf de kant een blessuretijd van slechts drie minuten had aangegeven. FC Groningen maakte uitgerekend in de slotseconden het winnende doelpunt.

Uilenberg: ,,Ik heb met Van Boekel gesproken. Hij heeft me uitgelegd dat in de extra tijd tot tweemaal toe sprake was van een blessure. Hij stond dus volkomen in zijn recht wat extra tijd bij te tellen. In Engeland wordt in de stadions altijd omgeroepen dat de extra speeltijd minimaal een x-aantal minuten is, misschien moeten we dat in Nederland ook maar eens invoeren.’’ Afgelopen weekeinde laaide ook de discussie over elektronische hulpmiddelen bij de arbitrage weer op. Aanleiding: de rode kaart die Roelof Luinge AZ-speler De Zeeuw gaf tijdens Ajax-AZ. Hij beroerde de bal met de hand nadat een kopbal van Huntelaar, zoals de televisiebeelden aantoonden, de doellijn al was gepasseerd. Uilenberg: ,,Een interessante, maar zinloze discussie. Wij staan open voor elektronische doellijnbewaking, maar de FIFA wil daar nog niet aan. Bij de WK voor clubteams is dat systeem opnieuw getest, maar zolang de FIFA daar geen positief besluit over neemt, kunnen wij als nationale bond niets aan de regels veranderen.’’
www.ad.nl

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » di jan 15, 2008 12:03 pm

Luinge gaf gisteren aan op de zender Het Gesprek dat de spelers erom vroegen om eerder af te fluiten.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Plaats reactie