Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 52114
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Wielrennen

Bericht door wimpey » ma sep 14, 2015 10:59 am

Raymon schreef:En waarom zou Giant/Dumoulin dan schoon zijn?
Great minds think alike. :smallgrin.gif:

Naam is Frans, maar de man is wel een typische Hollandse sporter: op het moment supreme gaat ie als een baksteen door het ijs.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » ma sep 14, 2015 11:12 am

Ik vind het eerder het bewijs dat Dumoulin 'schoon' rijdt.

Hoe het met Giant zit weet ik niet, maar van de voorganger (Argos Shimano) was bekend dat zij een zeer streng anti-dopingbeleid voerden, en een voortrekkersrol op dit gebied voerden. En dat Dumoulin het uiteindelijk niet haalde kwam ook omdat de ploeg niet was samengesteld om een klassementsrenner in de bergen te steunen. De ploeg was in de eerste plaats bedoeld om Degenkolb te steunen: http://www.wielerflits.nl/nieuws/99333/ ... uelta.html
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma sep 14, 2015 11:45 am

wimpey schreef:
Raymon schreef:En waarom zou Giant/Dumoulin dan schoon zijn?
Great minds think alike. :smallgrin.gif:

Naam is Frans, maar de man is wel een typische Hollandse sporter: op het moment supreme gaat ie als een baksteen door het ijs.
Je kan je beter bij voetballen houden Wimpey.
Hij heeft nu juist een aantal keren laten zien dat hij mentaal ijzersterk was. De tijd die hij uiteindelijk verloor wekt misschien de indruk dat hij een wanprestatie leverde maar hij kwam terug tot 9 a 10 seconden en daarna is het een teamprestatie van Astana die maakt dat hij fors terrein verliest. Kan hij die achterstand herstellen net voordat Astana zich daar hergroepeert is er niets aan de hand. Nu konden ze voor hem als groep gewoon harder rijden. Daar is voor een individu geen beginnen aan.

Ik ben overigens blij dat hij nu niet heel opportunistisch nieuwe doelen gaat stellen. Eendagswedstrijden, rittenkoersen van een week en tijdritten. Dat is bij uitstek zijn jachtterrein.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » ma sep 14, 2015 11:49 am

Marillion schreef:
wimpey schreef:Naam is Frans, maar de man is wel een typische Hollandse sporter: op het moment supreme gaat ie als een baksteen door het ijs.
Je kan je beter bij voetballen houden Wimpey.
Hij heeft nu juist een aantal keren laten zien dat hij mentaal ijzersterk was. De tijd die hij uiteindelijk verloor wekt misschien de indruk dat hij een wanprestatie leverde maar hij kwam terug tot 9 a 10 seconden en daarna is het een teamprestatie van Astana die maakt dat hij fors terrein verliest. Kan hij die achterstand herstellen net voordat Astana zich daar hergroepeert is er niets aan de hand. Nu konden ze voor hem als groep gewoon harder rijden. Daar is voor een individu geen beginnen aan.
Voor een deel ook pure pech.
Al had hij alleen nog maar Valverde bij zich gehad dan poefen ze die 10 seconden met gemak dicht en wordt het op het vlakke en daarna op de slotklim weer een heel ander spelletje.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma sep 14, 2015 12:24 pm

Pech zou ik het niet willen noemen. Hij is er uiteindelijk reglementair afgereden door Aru. En dat de andere renners hem dan uitroken hoort bij de koers. Zij hebben daar ook wat bij te winnen. Zie het resultaat voor Majka en Rodriguez.
Valverde zal in veel gevallen rijden maar ik betwijfel of hij dat nu had gedaan. Nu kon ploegmaat Quintana er immers ook nog overheen.

Het is wel zo dat je bij het in elkaar leggen van die ploegenspel puzzel een beetje geluk moet hebben. Als Dumoulin net wel kan volgen of het gaatje dicht heeft vóór Astana zich kan hergroeperen heeft niemand het meer over dat plan en wint hij waarschijnlijk de Vuelta. Nu stond hij alleen en fietst Astana hem de vernieling in. En ja, dat ziet er dan op de uitslag nogal lullig uit.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » ma sep 14, 2015 2:06 pm

Het hangt voor hem sterk af hoe de grote rondes uitgetekend worden in de komende jaren. In de tijd van Indurain waren er vlgns mij altijd twee serieuze tijdritten en een proloog. Dan kan een dumoulin een marge van rond de 5 minuten pakken op de echte klimmers en doet ie gewoon. Op afgelopen tourparcours zal Dumoulin nooit podium rijden.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » ma sep 14, 2015 2:26 pm

Het lijkt wel een trend om steeds minder tijdrit kilometers op te nemen in de grote rondes. De Franse klassementsrenners van het moment zijn niet echt tijdrijders volgens mij, dan kun je er wel vanuit gaan dat er de komende jaren weinig tijdritten zijn in de Tour.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48028
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma sep 14, 2015 2:32 pm

Dat komt omdat er geen animo voor is. De kijkcijferdichtheid van een tijdrit is dramatisch. Gewoon een commerciele keuze dus om steeds minder en minder tijdritten te 'programmeren'.

Ik vind het overigens wel doodzonde, hoor. Een ronde moet gewoon een goede afspiegeling zijn van datgene wat een wielrennen voor z'n kiezen kan krijgen. Oftewel, een klassieke aankomst, een kasseienrit en een tijdrit moet je eigenlijk ieder jaar wel programmeren.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma sep 14, 2015 3:45 pm

Mee eens, de winnaar van een ronde moet de renner zijn die over alle specialiteiten gezien de beste prestatie heeft geleverd. Dat moet dus niet alleen maar bergop rijden zijn.

Het gaat inderdaad vooral om publieke belangstelling. Al willen de capaciteiten van een lokale renner ook wel eens helpen. Kijk, als er in Spanje, Frankrijk of Italië een ronderenner op staat die belang heeft bij één of twee flinke tijdritten dan zitten ze zo weer in het schema hoor. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma sep 14, 2015 4:35 pm

Marillion schreef:Als Dumoulin net wel kan volgen of het gaatje dicht heeft vóór Astana zich kan hergroeperen heeft niemand het meer over dat plan en wint hij waarschijnlijk de Vuelta. Nu stond hij alleen en fietst Astana hem de vernieling in. En ja, dat ziet er dan op de uitslag nogal lullig uit.
Yep. Al zou het voor Dumoulin alle verschil hebben gemaakt als hij - net als Aru - een mannetje mee had gehad om dat gaatje dicht te rijden in de afdaling.

Hij ging er echter op individuele 'vermoeidheid' af op de voorlaatste col. Daar helpt ook een ploegmaat niet aan. Dus ook al had hij iemand gehad om terug aan te sluiten bij de groep-Aru, dan vrees ik dat hij er op de laatste col opnieuw afgereden was (al had hij dan waarschijnlijk geen vier minuten achterstand opgelopen en was hij mogelijk in de Top 3 geëindigd).
Een helper was zeer nuttig geweest, maar die fietst niet voor hem. Dat moeten zijn eigen benen doen. En die waren leeg. Heel jammer, maar sterke Vuelta gereden verder.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48028
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma sep 14, 2015 8:11 pm

In een beter team had hij het podium met alle gemak gehaald. Blijft doodzonde dat Giant het niet voor mekaar kreeg om 1 (of zelfs 2...) jongens mee te krijgen in die bijzonder grote kopgroep. Dat was 100% zeker zijn redding geweest.

Tim Wellens wint overigens in Montreal. Rijdt toch zeer verdienstelijk de laatste tijd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma sep 14, 2015 8:27 pm

Ze hadden er echt de ploeg niet voor denk ik. Als er iemand mee had gemoeten was het Craddock geweest. Ik weet niet of die het heeft geprobeerd (je kan de vlucht ook missen) maar het kan ook zijn dat ze er voor hebben gekozen om die jongen zo lang mogelijk bij Dumoulin te houden om hem daar te ondersteunen met een bidon of eventuele pech. Wie had er verder nou mee moeten zitten van Giant? Astana stuurt Landa en Sanchez vooruit en die kunnen in zo'n etappe diep in de finale dan ook wat doen. Maar je kan wel Stamsnijder of De Kort meesturen maar die zaken er gewoon direct doorheen.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » ma sep 14, 2015 8:48 pm

Ik hoorde Engels zeggen dat ze het wel geprobeerd hebben, maar dat er simpelweg niet lukte. Klinkt altijd lekker makkelijk, even een mannetje meesturen, maar je kunt niet keer op keer mee proberen te zitten. Als je twee keer meegegaan bent, moet je een derde keer gewoon aan je voorbij laten gaan.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48028
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma sep 14, 2015 9:14 pm

Ik drukte me ook nog wat voorzichtig uit, maar ik vond het afgelopen zaterdag eigenlijk erg, erg, slecht. Die kopgroep ging erg vroeg weg en vervolgens ging Giant nota bene op kop rijden. Ik weet uiteraard hoe het werkt met kopgroepjes, maar je hebt het hier over een groep van 38 man. Oftewel, dat Engels roept dat ze het wel hebben geprobeerd is leuk, maar daar geloof ik werkelijk waar niks van. In deze kopgroep zit namelijk echt iedereen.

Adam Hansen (Lotto-Soudal) Jaco Venter (MTN-Qhubeka), Lawrance Warbasse (IAM Cycling), Dani Navarro (Cofidis) Jay McCarthy (Tinkoff-Saxo), José Gonçalves (Caja Rural-Seguros RGA), Eduard Vorganov (Katusha), Moreno Moser (Cannondale-Garmin) y Yukiya Arashiro (Europcar), Kevin Reza (FDJ), Andrey Amador (Movistar), Haimar Zubeldia (Trek), Carlos Quintero (Colombia), Joe Dombrowski (Cannondale-Garmin), Alexis Gougeard (Ag2r-La Mondiale), Sergio Henao (Team Sky), Andrey Zeits (Astana), Giovanni Visconti (Movistar), George Bennett (LottoNL-Jumbo), Luis León Sánchez (Astana), José Joaquín Rojas (Movistar), Pello Bilbao (Caja Rural-Seguros RGA), Nelson Oliveira (Lampre-Merida), Alberto Losada (Katusha), Matteo Montaguti (Ag2r-La Mondiale), Alessandro de Marchi (BMC), Valerio Conti (Lampre-Merida), David Arroyo (Caja Rural-Seguros RGA), Kenny Elissonde (FDJ), Alex Howes (Cannondale-Garmin), Carlos Verona (Etixx-Quick Step), Amael Moinard (BMC), Nicolas Roche (Team Sky), Jelle Vanendert, Jasper De Buyst (Lotto-Soudal), Alex Cano (Team Colombia), Romain Sicard (Europcar) and Fran Ventoso (Movistar).

En ja daar zitten verdomd sterke jongens bij, maar toch. 38 man en dan moet je later dus Howes nog betalen voor wat half kopwerk haha. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma sep 14, 2015 9:34 pm

Je mag inderdaad redelijkerwijs wel stellen dat er op zo'n grote groep wel iemand bij mag zitten. Wat mij betreft is het echter interessanter om je af te vragen of dat ook veel zou toevoegen. De enige die op die manier misschien iets had kunnen betekenen is Craddock schat ik in. Maar die is ook niet van het niveau van die Astana mannen. De rest zou sowieso niet zo diep in de finale van deze etappe geraken of er direct doorheen zakken.

Het grote probleem van Giant was gewoon dat ze naar Spanje gingen met het idee om met Degenkolb voor een aantal ritzeges te gaan. Niemand had gedacht dat Dumoulin in de top van het klassement mee zou draaien. Die zou de tijdrit proberen te pakken en verder lekker aanvallen en zich in vorm rijden voor de WK. En toen bleek hij ineens bij de beste te horen. Tja, daar sta je dan met je sprinterstrein.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » ma sep 14, 2015 10:11 pm

Thomas Dekker, Tom Dumoulin en Iwan Spekenbrink nu bij Pauw.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48028
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Wielrennen

Bericht door peter » ma sep 14, 2015 10:20 pm

Dat is uiteraard het grote probleem. Het team van Giant was qua samenstelling erg eendimensionaal en dat is misschien wel logisch ook.
Volgend jaar zullen ze het anders willen gaan doen en volgens mij is dat ook al beloofd aan Dumoulin en Barguill. Mezgec gaat al weg naar Orica en ik denk dat er nog wel wat jongens verkassen. Johannes Fröhlinger zal ook nog wel vertrekken bijvoorbeeld.
Daar zul je dan wat jongens voor terug moeten halen die ook iets kunnen betekenen in het hooggebergte. Zijn wel schaars die jongens, want het gros zit al bij de Movistars, Astana's en dergelijke.

Zou mij niks verbazen als ze het nog proberen bij Ten Dam of een Betancur. En anders Henao of Goncalvez om maar wat namen te droppen. Aangevuld met mannen als Minnaard, Denifl ofzo.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma sep 14, 2015 10:31 pm

Peter schreef:Dat is uiteraard het grote probleem. Het team van Giant was qua samenstelling erg eendimensionaal en dat is misschien wel logisch ook.
Volgend jaar zullen ze het anders willen gaan doen en volgens mij is dat ook al beloofd aan Dumoulin en Barguill. Mezgec gaat al weg naar Orica en ik denk dat er nog wel wat jongens verkassen. Johannes Fröhlinger zal ook nog wel vertrekken bijvoorbeeld.
Daar zul je dan wat jongens voor terug moeten halen die ook iets kunnen betekenen in het hooggebergte. Zijn wel schaars die jongens, want het gros zit al bij de Movistars, Astana's en dergelijke.

Zou mij niks verbazen als ze het nog proberen bij Ten Dam of een Betancur. En anders Henao of Goncalvez om maar wat namen te droppen. Aangevuld met mannen als Minnaard, Denifl ofzo.
Ik ben wel benieuwd hoor, of ze nu ineens een klimmersploeg om hem heen moeten gaan bouwen.

Zonder tijdrit had hij nooit kort gestaan in het klassement. Hierboven wordt gememoreerd dat in de Tour de invloed van de tijdrit is teruggebracht. Als de Tour in het hooggebergte moet worden gewonnen, dan is Dumoulin niet de man. Moet je daar dan een ploeg voor 'kopen'?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di sep 15, 2015 8:06 am

En daarbij dan dus ook de oorspronkelijke filosofie achter de ploeg overboord gooien. Want er is heel bewust gekozen voor een opzet zonder uitgesproken klassementsambities. Dat ze één of twee renners aannemen voor die taak geloof ik wel. Meer lijkt me erg opportunistisch. Dumoulin is een geweldige renner maar hij gaat volgend jaar echt niet voor het podium in de Tour rijden. Als hij al iets wil in de richting van een grote ronde zou ik weer de Vuelta doen en dan zonder eerst in Frankrijk te rijden. Maar dat zal de sponsor niet aanspreken.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » di sep 15, 2015 9:58 am

Marillion schreef:Dumoulin is een geweldige renner maar hij gaat volgend jaar echt niet voor het podium in de Tour rijden. Als hij al iets wil in de richting van een grote ronde zou ik weer de Vuelta doen en dan zonder eerst in Frankrijk te rijden. Maar dat zal de sponsor niet aanspreken.
De Tour en de Olympische Spelen zitten volgend jaar vrij dicht op elkaar hè.
Er zullen meerdere renners zijn die de Tour weleens kunnen laten schieten vanwege die OS en het zou niet raar zijn als Dumoulin er daar één van is.

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Wielrennen

Bericht door DelToro » di sep 15, 2015 12:59 pm

In principe is de Giro van volgend jaar met drie tijdritten natuurlijk een prima mogelijkheid van Tom Dumoulin.
Daarnaast zullen Contador en waarschijnlijk Froome de Giro niet rijden, waardoor hij samen met Van Garderen (als hij zich een keer richt op de Giro) een serieuze bedreiging kan zijn voor klimmers als Aru en eventueel Quintana.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » di sep 15, 2015 1:42 pm

Giro is op het lijf van Tom Dumoulin geschreven'

De Giro d'Italia start in 2016 in Apeldoorn en de organisatie heeft de openingstijdrit 2 kilometer langer gemaakt. Naast deze rit tegen de klok zit er nog een tijdrit van 40,4 kilometer in het Giro-schema opgesloten. ,,Het lijkt een ronde die op het lijf geschreven is van Tom Dumoulin", aldus een woordvoerder van Giro Gelderland tegen de NOS.

Hij legt uit dat de eerste rit geen proloog is. ,,Het is een eerste etappe en het is er nu één van bijna 10 kilometer." Koersdirecteur Mauro Vegni maakte tegen Cyclingnews al bekend dat er ook nog een derde tijdrit in het etappeschema zal worden opgenomen. Op 5 oktober wordt het definitieve schema bekendgemaakt.

Of Dumoulin kiest om de Giro of de Tour de France te gaan rijden volgend jaar, weet manager Iwan Spekenbrink van Giant-Alpecin nog niet. ,,Deelname aan de Tour lijkt iets minder optimaal dan deelname aan de Giro. We bespreken het na de WK eerst rustig met Tom." Sowieso is de olympische tijdrit in Rio hét hoofddoel voor de Limburger. ,,Er zit niet zoveel tijd tussen de Tour en de olympische tijdrit. Als hij de Tour zou rijden, zou dat in elk geval zonder druk zijn. Hij zal dan in dienst rijden van anderen."

Dumoulin verraste vriend en vijand met zijn prestaties in de afgelopen Vuelta. Hij eindigde als zesde in het eindklassement en won zowel een etappe als de tijdrit.
http://www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » di sep 15, 2015 1:49 pm

Bovendien opnieuw met de start in Nederland.

Dat is publicitair toch ook voor een deels Duitse sponsor erg interessant hoor.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » di sep 15, 2015 2:24 pm

Aangezien Aru volgend jaar voor de Tour gaat en er geen grote ronde meer voor de Giro van 2016 zit, plus de aankondiging van drie tijdritten (eentje van 10, waarschijnlijk een ploegending en een individuele van 40km?)...

Als Dumoulin zegt dat-ie meedoet haken er nog een paar af en hoeft-ie alleen met Nibali af te rekenen volgend jaar. :ajaxsmiley.gif:
Ik ga er vanuit dat Aru volgend jaar de kopman is bij Astana in de Tour.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » wo sep 16, 2015 10:05 am

Ai Landa volgend jaar naar Sky. Froome gaat voor de Tour, Landa zal voor eigen kans gaan in de Giro denk ik.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Plaats reactie