Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » vr mar 11, 2016 7:50 pm

Deze rittenkoers heeft ook al geen tijdrit meer, in de Tour wordt het ook minder en minder... funest voor een renner als Dumoulin.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » vr mar 11, 2016 8:00 pm

brigade zuid schreef:Deze rittenkoers heeft ook al geen tijdrit meer, in de Tour wordt het ook minder en minder... funest voor een renner als Dumoulin.
Zoals al vaker gesteld als een toptalent en tevens Italiaan of een Franse klassementsrenner uitmuntend blijkt te zijn in tijdrijden dan zitten meerdere lange tijdritten er bij die grote rondes in een mum van tijd weer in hoor. :smile-ajax.gif:

En deze rittenkoers begon op de openingsdag al met een rit tegen de klok. Over niet al teveel kilometers wellicht, maar twee tijdritten in een koers die maar een weekje duurt lijkt me wat teveel van het goede. Het feit dat er wel een tijdritje is geweest zorgt er dus wel voor dat Dumoulin met zijn 3e plek de best geklasseerde kanshebber is.
Marillion schreef:Voorlopig is Dumoulin de best geklasseerde klassementsrenner op de 3e plaats maar de verschillen zijn klein. 5 seconden met Geraint Thomas, 13 seconden met Majka en Porte, 14 met Wellens, 15 met Kelderman en 19 met Contador.

De nummers één en twee zakken er wel doorheen dus als hij geen tijd verliest op dit soort mannen is de eindzege gewoon een mogelijkheid. Niet makkelijk maar dit is gewoon een kans. Hopelijk is hij goed genoeg.
Is en blijft toch een fraaie rittenkoers om op je erelijst bij te schrijven. Lukt het Dumoulin dan groeit de status die hij in het peloton heeft opnieuw. Je merkt nu al dat ze hem erg serieus nemen, hij krijgt van zijn collega's behoorlijk veel complimenten want je hoort de ene na de andere grote renner uitspreken dat ze Dumoulin een erg goede coureur vinden.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » vr mar 11, 2016 8:25 pm

Dumoulin is ook gewoon een erg goede renner. Het is eigenlijk hopen dat er een uitstekende fransoze tijdrijder komt met aardige klimcapaciteiten die de Fransen doet hopen op een overwinning in de Tour de France. Die Fransen houden daar uiteraard (erg sterk :smile-ajax.gif: ) rekening mee bij het uitstippelen van de ritten wat Dumoulin dan in de kaart speelt. Dat is de kortste weg naar een Nederlandse Tour de France winnaar.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mar 11, 2016 8:55 pm

Zondag staan er trouwens ook nog de nodige hindernissen op het programma. Dus het zijn twee lastige ritten.

Dit zijn wel de rondes waar Dumoulin goede resultaten moet kunnen boeken. De beklimmingen zijn net even wat minder lang en doorgaans ook minder steil. Dan moet je verder geluk hebben dat er een keer een wat langere tijdrit in zit.
Nil volentibus arduum

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Wielrennen

Bericht door DelToro » vr mar 11, 2016 9:06 pm

Sandro_Calááábro schreef:Dumoulin is ook gewoon een erg goede renner. Het is eigenlijk hopen dat er een uitstekende fransoze tijdrijder komt met aardige klimcapaciteiten die de Fransen doet hopen op een overwinning in de Tour de France. Die Fransen houden daar uiteraard (erg sterk :smile-ajax.gif: ) rekening mee bij het uitstippelen van de ritten wat Dumoulin dan in de kaart speelt. Dat is de kortste weg naar een Nederlandse Tour de France winnaar.
Pinot heeft zich naar het schijnt deze winter vooral gericht op tijdritten. Hij gaat zelfs voor een medaille op dit onderdeel bij de Olympische Spelen.
Ik dacht dat het een onmogelijk doel was, maar nu reed FDJ wel een verrassend sterke ploegentijdrit in Tirreno-Adriatico. Wie weet heeft hij zich stormachtig ontwikkeld op dit gebied.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » vr mar 11, 2016 9:15 pm

Laten we het hopen. De Fransen hebben sowieso wel leuke jonge renners. Ik zie er geen toekomstige Tour de France winnaars bijzitten, maar er zitten wel een aantal erg goede renners tussen.

Wat de Nederlandse renners betreft moet het echte rondewerk toch van Dumoulin komen de komende jaren. Een Mollema heeft al laten zien wat hij kan en beter kan hij niet. Bij Dumoulin zit er nog rek in naar mijn gevoel.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mar 11, 2016 9:28 pm

Toch blijf ik er voorlopig bij dat zijn prestaties in de Vuelta niet meteen aanleiding moeten zijn om te denken dat hij voortaan in iedere grote ronde met de beste mee kan doen. Alles viel daar op perfect op zijn plaats. Dat gebeurd misschien maar één keer in je loopbaan.

Normaal gesproken kan hij op echt zware en lange beklimmingen niet met de allerbeste mee. Wat hij dan als tijdrijder wel goed kan is proberen om zijn verlies te beperken. Maar dan ben je toch al snel afhankelijk van het parcours en de vorm van de concurrentie als het gaat om de vraag of je mee kunt doen om de bovenste plaatsen. Een koers als Parijs-Nice of de Ronde van Zwitserland past hem wel erg goed. Net even wat minder extreem kwa klimwerk. En dat dan in combinatie met een tijdrit.

Ik hoop overigens van harte dat ik er naast zit hoor. Maar laten we oppassen dat we hem niet meteen afschrijven als hij straks in de Giro of Tour een keer niet bij de eerste 10 zit.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » vr mar 11, 2016 9:35 pm

Oh ja, ik verwacht ook niet dat hij nu ineens mee gaat doen om de eindoverwinning in de grote rondes. Maar op de lange termijn uitsluiten doe ik het ook niet. Er zit een goede kop op die vent.

Hij heeft trouwens ook erg lang kunnen toewerken naar de Vuelta van vorig jaar, omdat hij al heel snel moest opgeven in de Tour. Hij zet de lijn echter wel voort nu, dus ik ben erg benieuwd wat er gaat komen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » vr mar 11, 2016 11:11 pm

Cruijff schreef: En deze rittenkoers begon op de openingsdag al met een rit tegen de klok. Over niet al teveel kilometers wellicht, maar twee tijdritten in een koers die maar een weekje duurt lijkt me wat teveel van het goede.
Dat was een proloog. Volgens mij had Parijs-Nice in het verleden naast een proloog ook een tijdrit in het laatste weekend. En dan maakt Dumoulin serieus kans om dit soort koersen te winnen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » vr mar 11, 2016 11:22 pm

brigade zuid schreef:Dat was een proloog. Volgens mij had Parijs-Nice in het verleden naast een proloog ook een tijdrit in het laatste weekend.
Tja, het kan niet altijd feest zijn.
brigade zuid schreef:En dan maakt Dumoulin serieus kans om dit soort koersen te winnen.
Nu ook.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Khraa » za mar 12, 2016 4:37 pm

Mooie laatste kilometers va de etappe van Parijs - Nice. Dumoulin en Kelderman gaan vooralsnog met de besten mee.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mar 12, 2016 9:44 pm

Uitejndelijk niet goed genoeg om met de allerbesten mee te gaan. Jammer maar het is niet anders. Wat is die Thomas ook weer goed zeg.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » zo mar 13, 2016 2:13 pm

Cruijff schreef:
brigade zuid schreef:Dat was een proloog. Volgens mij had Parijs-Nice in het verleden naast een proloog ook een tijdrit in het laatste weekend.
Tja, het kan niet altijd feest zijn.
brigade zuid schreef:En dan maakt Dumoulin serieus kans om dit soort koersen te winnen.
Nu ook.
Welnee, Dumoulin is geen klimmer pur sang. Dumoulin heeft een tijdrit nodig die hem goed in het klassement zet waarna die op moraal lang in het wiel kan blijven zitten bergop.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » zo mar 13, 2016 2:19 pm

Contador lijkt de slag nu te slaan.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » zo mar 13, 2016 2:54 pm

Pfjoeh, dat was close. Mooie rit.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo mar 13, 2016 3:39 pm

brigade zuid schreef:
Cruijff schreef:
brigade zuid schreef:En dan maakt Dumoulin serieus kans om dit soort koersen te winnen.
Nu ook.
Welnee, Dumoulin is geen klimmer pur sang. Dumoulin heeft een tijdrit nodig die hem goed in het klassement zet waarna die op moraal lang in het wiel kan blijven zitten bergop.
Tja dat is nogal makkelijk :smallgrin.gif: eerst even afwachten wie er gaat winnen en als het dan iemand anders dan Dumoulin is geworden, achteraf je gelijk halen. :smile-ajax.gif:

Dumoulin is een kanshebber bij rondes die een beperkte hoeveelheid (zware) klimkilometers en een aantal lastige aankomsten hebben. Ook als er geen flinke hoeveelheden tijdritkilometers in zo'n ronde zitten.


Wielrennen is een sport waarbij je zo ontzettend veel vaker zult verliezen dan winnen, met dat in je achterhoofd heeft Dumoulin op zijn leeftijd al een heel aardige lijst opgebouwd. Het is een utopie dat zo'n jonge Nederlandse renner opeens bij elke ronde die 1 of 3 weken duurt iedereen er gruwelijk af zal rijden. Het valt niet te hopen dat dat straks opeens maand in maand uit gaat gebeuren, want in zo'n geval zal een renner vast tjokvol doping zitten.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » zo mar 13, 2016 3:52 pm

Cruijff schreef: Tja dat is nogal makkelijk :smallgrin.gif: eerst even afwachten wie er gaat winnen en als het dan iemand anders dan Dumoulin is geworden, achteraf je gelijk halen. :smile-ajax.gif:.
Nee niet echt want ik zei het een paar dagen geleden al met als gevolg dat deze discussie ontstond. :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mar 13, 2016 10:16 pm

Het is natuurlijk ook gewoon zo dat Dumoulin niet tot de allerbeste klimmers hoort. Als zowel hij en iemand als Contador allebei top zijn dan kan hij op een echte klim niet volgen. Dat is geen schande maar zo liggen de kaarten wel.

Hij kan dit soort rondes wel degelijk winnen maar voorlopig moet het dan allemaal net even mee zitten. Een wat langere tijdrit en bij voorkeur niet al te lastig klimwerk. En het koersverloop is natuurlijk ontzettend bepalend. Gaat het in één tempo hard omhoog dan ligt 'm dat relatief goed. Is het meer rennen en stilstaan dan heeft hij het sneller iets lastiger.

Maar goed, dit is voor hem een teleurstelling maar ook niet meer dan dat. Het is niet zo dat hij Parijs Nice wel even kwam winnen natuurlijk.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » zo mar 13, 2016 10:49 pm

brigade zuid schreef:
Cruijff schreef: Tja dat is nogal makkelijk :smallgrin.gif: eerst even afwachten wie er gaat winnen en als het dan iemand anders dan Dumoulin is geworden, achteraf je gelijk halen. :smile-ajax.gif:.
Nee niet echt want ik zei het een paar dagen geleden al met als gevolg dat deze discussie ontstond. :ajaxsmiley.gif:
Haha :ajaxsmiley.gif: 't is nog steeds makkelijk praten :smile-ajax.gif: ik heb ook niet lopen roep toeteren dat hij zomaar even de eindwinnaar zou worden, ik stelde en blijf stellen dat hij een ronde zoals deze kan winnen. Degene die nu zijn slag sloeg, Contador, is als (meervoudig) winnaar van én de Tour én de Giro én de Vuelta natuurlijk niet zomaar een koekenbakker.

Hoe meer tijdritkilometers en hoe minder echte benefits voor de klimmers hoe groter de kans die Dumoulin heeft natuurlijk, maar ook als het parcours niet bepaald op zijn lijf is geschreven is hij kanshebber. Daarom is Dumoulin écht een goede renner.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » ma mar 14, 2016 3:27 pm

Van den Driessche stopt per direct met veldrijden

Femke Van den Driessche stopt per direct met veldrijden. In de fiets van de 19-jarige Belgische werd tijdens de WK veldrijden eind januari een motortje aangetroffen.

Van den Driessche heeft besloten de levenslange schorsing die de UCI tegen haar eiste niet aan te vechten.

Dinsdag zou haar zaak dienen bij de disciplinaire commissie van de internationale wielerunie.

De Belgische werd als eerste renner betrapt op mechanische doping. Ze beweerde destijds dat de bewuste fiets niet van haar was, maar van een vriend.

"Na overleg met de advocaten en mijn familie heb ik besloten om mijn verdediging op het proces in Aigle stop te zetten. Ik heb voor mezelf uitgemaakt met veldrijden te stoppen", laat Van den Driessche weten aan het Belgische persbureau Belga.

"Mijn proces is overigens overal al gevoerd. De kosten voor die zitting in Zwitserland zullen voor mij te hoog oplopen. Vrijspraak is onmogelijk, die fiets stond in mijn materiaalzone."

Merckx

Eddy Merckx was een van de oud-renners die pleitte voor een levenslange schorsing.

"Mechanische hulp is erger dan doping, het geeft je 50 of misschien wel 100 watt extra", liet de legendarische Belg weten aan Cyclingnews.

"Dat heeft niets meer met fietsen te maken. Dan heb je het over motorsport, dan moet je proberen om te strijden tegen Valentino Rossi."

De officiële regels van de UCI schrijven bij technologische fraude een schorsing van minimaal zes maanden en een fikse boete voor. Van den Driessche kan rekenen op een geldstraf van 50.000 euro.

Door: NU.nl
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wielrennen

Bericht door Cruijff » ma mar 14, 2016 5:31 pm

Femke Van den Driessche stopt met veldrijden en gaat zich niet meer verdedigen voor de Disciplinaire Commissie van de UCI - die hoorzitting zou morgen plaatsvinden in het Zwitserse Aigle. Tijdens het WK in Zolder eind januari werd in de materiaalbox van de 19-jarige Aalsterse een fiets met een motortje gevonden.
Tja. Ze heeft blijkbaar geen geloofwaardig weerwoord ga je dan toch al snel denken...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma mar 14, 2016 6:16 pm

Ik kan me ook voorstellen dat ze deze beslissing neemt door de hoeveelheid commotie. De hele wielerwereld viel over haar heen en de één wist het nog straffer uit te drukken dan de ander. Tot Eddy Merckx aan toe. Dezelfde Eddy Merckx die onder het huidige dopingreglement geen platte prijs had gereden omdat hij voor die tijd al was geschorst. Maar dat is waarschijnlijk allemaal anders.

Ik weet ook niet hoe dit precies in elkaar zit. Wat ik wel weet is dat ze niet is betrapt op het gebruik van die fiets in de wedstrijd. De manier waarop ze vervolgens is veroordeeld gaat alle perken te buiten. Het is een puber.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11946
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » ma mar 14, 2016 6:41 pm

Even los van hoe het precies zit, is er hier duidelijk sprake van het willen scheppen van een precedent.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma mar 14, 2016 7:44 pm

Klopt, overigens snap ik dat maar ten dele. Het is natuurlijk iets wat je absoluut niet wil hebben. Want het is in die zin anders dan "traditionele" doping omdat je het wattage dat uit zo'n motor komt niet meer zelf hoeft te leveren en daar ook niet voor hoeft te trainen. Maar het lijkt me relatief simpel om dit door middel van een materiaalcontrole gewoon volledig uit te sluiten. Een fiets is een relatief eenvoudig apparaat. Je hebt binnen enkele minuten duidelijk of er sprake van fraude is. Dus waarom zo'n overdaad in een poging om duidelijk te maken dat je hier niet aan mag beginnen?

Dat meisje kan nu niet veel anders meer dan stoppen. Ze geeft ook aan dat ze toch al is veroordeeld en dat vrijspraak niet mogelijk is omdat die fiets nu eenmaal bij haar in de materiaalzone stond. De kosten om je te verdedigen lopen hoog op en vergeet niet dat we het hier over junioren hebben dus er komt geen geld binnen. Komt nog bij dat het toekomstperspectief in het veldrijden bij vrouwen financieel ook niet rooskleurig is.

De zaak moet uiteraard wel uitgezocht. Dit vond plaats bij een WK. Maar enige mate van terughoudendheid was wel op zijn plaats geweest. Men wilde haar wel erg graag publiekelijk veroordelen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma mar 14, 2016 7:59 pm

Marillion schreef: Dat meisje kan nu niet veel anders meer dan stoppen. Ze geeft ook aan dat ze toch al is veroordeeld en dat vrijspraak niet mogelijk is omdat die fiets nu eenmaal bij haar in de materiaalzone stond. De kosten om je te verdedigen lopen hoog op en vergeet niet dat we het hier over junioren hebben dus er komt geen geld binnen. Komt nog bij dat het toekomstperspectief in het veldrijden bij vrouwen financieel ook niet rooskleurig is.
Als de berichten kloppen, eindigt ze met een schuld van € 50.000...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie