Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do mei 26, 2022 8:26 pm

Hij laat zich in ieder geval een paar keer echt ontzettend goed zien in zijn eerste grote ronde. Toen hij Van der Poel passeerde dacht ik eigenlijk dat hij die rit te pakken had. Maar hij komt nog wel een keer in die positie.

Ben benieuwd naar het slot van deze Giro. Voor het klassement geven Carapaz en Hindley elkaar nog niets toe. En Landa zit nog op het vinkentouw. Kan een leuk steekspel worden.

En wellicht nog een poging voor een ritzege van één van de Nederlanders. Ik heb het idee dat Van der Poel het vrijdag nog wel een keer gaat proberen. Maar ik zie 'm ook wel voor de tijdrit gaan eigenlijk. Is toch één van de renners die in de derde week het sterkste lijkt te zijn. Zondag kan ook Jos van Emden nog proberen voor een herhaling van 2017 te gaan. Die zal verder geen trap te veel doen nu er bij Jumbo niemand voor het klassement gaat.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » do mei 26, 2022 9:07 pm

Marillion schreef:Inderdaad, hooguit een keer een etappekoers van een week als het parcours hem past. Tirreno, wellicht Zwitserland of Parijs Nice een keer. Maar dat is het dan wel. Wattage per kilogram is gewoon niet goed genoeg voor een grote ronde.

Zo'n Buitrago weegt gewoon zomaar 15 kilo minder. Als je een grote ronde wil winnen moet je toch echt wel rond de 60 kilo zitten. Niet rond de 75.

Als het over Nederlanders en grote rondes gaat kun je beter Thymen Arensman volgen. Die past beter in het profiel al is hij eigenlijk ook wel aan de lange kant. Maar hij gaat zich er bij Ineos wel echt op toeleggen.
Toch zou het mij niet verbazen als hij een keer zoiets ‘geks’ doet. Was verwacht dat Dumoulin de Giro zou winnen? Stond toch ook niet te boek als een geheide klimmer?
Gewicht kan een ding zijn, maar misschien kan hij daar ook nog iets aan doen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mei 27, 2022 9:27 am

Dumoulin had toen al een keer bijna de Vuelta gewonnen. Hij was geen pure klimmer maar had als ronderenner wel een heel goed totaalpakket. En hij had natuurlijk het geluk dat er in die Giro veel tijdritkilometers zaten waar hij echt fors tijd heeft gepakt.

Van der Poel gaat dit echt niet proberen. Moet 'ie er minimaal 10 kilo af zien te krijgen en alle andere zaken opgeven. Dat offer is te groot, zeker omdat je dan nog geen zekerheid hebt dat je echt kunt concurreren. Het niveau is in vergelijking met 2017 ook nog eens veel hoger.
Laat 'm lekker voor de klassiekers gaan. Richting Parijs pakt hij het mountainbiken weer op. En hij ervaart nu wat hij kan in een grote ronde. Zo zijn dagen uitkiezen en ritten pakken past hem uitstekend.

Nog los van fysieke mogelijkheden moet je ook mentaal ronderenner kunnen zijn. Dat is een belasting die het hele jaar door van toepassing is. Volgens mij precies waar Dumoulin nu zo'n enorme last van heeft. Als hij het besluit neemt om naar een andere ploeg te gaan en lekker voor klassiekers, tijdritten en etappes te gaan heeft 'ie gelijk het plezier weer terug.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mei 27, 2022 1:12 pm

Bouwman vandaag in een zetel om het bergklassement definitief te pakken. Mee in de vlucht en geen concurrenten erbij. Ik denk dat er zelfs wel een dubbelslag in zit want hij heeft Affini mee om tempo te maken, de voorsprong is ruim, en hij en Schmid lijken mij de grootste kandidaten van deze groep voor een dagzege.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wielrennen

Bericht door elliquido » vr mei 27, 2022 2:26 pm

Grootste kans op een etappezege ...
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr mei 27, 2022 4:51 pm

Het maximale resultaat te pakken! :biggthumpup.gif:

Carapaz, Hindley en Landa geven elkaar nog niets toe. Morgen waarschijnlijk slecht weer in de laatste bergrit. Daar ga ik even voor zitten. Als het regent valt sowieso Nibali aan in de afdaling.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » vr mei 27, 2022 9:10 pm

Nog los van fysieke mogelijkheden moet je ook mentaal ronderenner kunnen zijn. Dat is een belasting die het hele jaar door van toepassing is. Volgens mij precies waar Dumoulin nu zo'n enorme last van heeft.
Daar moet je ook maar voor gemaakt zijn idd. Als ronderenner ben je niet op zoek naar de winst van de etappe, dus daar haal je je gram niet uit. Sterker nog, je moet altijd maar alert zijn om geen tijd te verliezen. Continu vechten, zonder daar direct het resultaat van te zien en dan hopen dat het uiteindelijk het waard is gebleken. Vereist een bijzonder sterk karakter.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 28, 2022 4:21 pm

Eerst neemt Bahrein initiatief maar Landa blijkt niet goed. Dan neemt Ineos initiatief maar Carapaz blijkt nog slechter. Bijzonder verloop van de rit vandaag maar het is wel gelijk klaar. Hindley weer met het roze aan de start van de laatste tijdrit maar deze keer gaat 'ie hem wel vasthouden. Knappe inspanning van hem maar de etappe stelde teleur.

Morgen dus alleen nog even zien of Van der Poel erin slaagt om de tijdrit te winnen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za mei 28, 2022 6:06 pm

Het valt me op dat Koninginnritten wel vaker tegenvallen. Misschien wel omdat het jus er na bijna drie weken bij de renners ook wel af is en het klassement wel zo'n beetje in een plooi gevallen is.

Maar dat Cara zo zou Pazzen had ik ook niet meteen verwacht. Denk dat hij plek 2 wel moet kunnen vasthouden. Landa niet bepaald sterk tegen de klok toch?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 28, 2022 6:28 pm

Karsten Kroon suggereerde dat hij misschien wel ziek begint te worden. Mede omdat ploegmaat Porte van de week ook ziek uit koers is gestapt. En omdat dit niet echt des Carapaz is om zo in te storten. Heel ziek zal dat dan niet zijn want anders blijf je niet zolang in positie. Maar het kan natuurlijk best dat er iets is. Diep in de derde week zitten de meeste renners sowieso op hun knieën.

Landa is trager in een tijdrit dus dit zal het podium zijn.

Die korte rit rondom Torino was achteraf de mooiste denk ik. Misschien moeten ze die nieuwe standaard van alleen maar loodzware bergritten in het slot van een ronde eens heroverwegen. Korter en minder zwaar zal eerder uitnodigen tot koers. Die slotkilometers van de Fedaia zijn ook echt verschrikkelijk. Daar zie je tegenop en dus spaar je jezelf op voorhand. Aan de andere kant is dit wel de plek waar uiteindelijk na drie weken het verschil is gemaakt.
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Frank » za mei 28, 2022 6:58 pm

ik heb er niet veel van meegekregen, maar hoe is het mogelijk dat a) een Nederlander de bergtrui wint en daarbij geen echte grote bergetappe wint (althans als ik de info op teletekst mag geloven heeft hij twee 'heuvel' etappes gewonnen) en b) dit al doet voordat de koninginnerit uberhaupt geweest is?

Heeft hij dan gewoon in veel van de bergetappes mee voorin gezeten of zo?

Ik blijf het vaag vinden, Nederlanders die de bergtrui winnen. Was al zo in de tijd van Rooks en Theunisse, is nu nog steeds zo.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za mei 28, 2022 8:07 pm

Misschien moeten ze die nieuwe standaard van alleen maar loodzware bergritten in het slot van een ronde eens heroverwegen. Korter en minder zwaar zal eerder uitnodigen tot koers.
De ontwikkeling naar meer spektakel zie je ook al jaren natuurlijk. Jaren terug had je bijvoorbeeld nog van die overgangsetappes van ruim 200 km waarin werkelijk niks gebeurde. Dat is er nu echt wel uit. Sowieso zijn de ritten wel korter geworden gemiddeld volgens mij.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za mei 28, 2022 8:16 pm

Frank schreef:
za mei 28, 2022 6:58 pm
ik heb er niet veel van meegekregen, maar hoe is het mogelijk dat a) een Nederlander de bergtrui wint en daarbij geen echte grote bergetappe wint (althans als ik de info op teletekst mag geloven heeft hij twee 'heuvel' etappes gewonnen) en b) dit al doet voordat de koninginnerit uberhaupt geweest is?

Heeft hij dan gewoon in veel van de bergetappes mee voorin gezeten of zo?

Ik blijf het vaag vinden, Nederlanders die de bergtrui winnen. Was al zo in de tijd van Rooks en Theunisse, is nu nog steeds zo.
Nou, hij wint dus maar liefst 2 ritten waarbij je flink wat hoogtemeters moet maken. Da's gewoon heel knap. Niks gestolen.

Ik vind het wel opvallend dat er zo weinig concurrentie was om die trui. Aan de andere kant gewoon slim gedaan van Bouwman. Ik had namelijk niet verwacht dat hij gisteren die bergtrui al ging proberen te halen, aangezien er vandaag meer bergpunten te verdienen waren.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za mei 28, 2022 8:21 pm

Wat doen de Nederlanders het goed trouwens he. Kan me de droogte van ritoverwinningen van Nederlanders in grote rondes nog goed herinneren. Een jaar of 10 was er vrijwel niets en toen ineens toevallig Weening ofzo. En kijk nu eens.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

columbus
Berichten: 5285
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door columbus » za mei 28, 2022 10:14 pm

Sandro schreef:Wat doen de Nederlanders het goed trouwens he. Kan me de droogte van ritoverwinningen van Nederlanders in grote rondes nog goed herinneren. Een jaar of 10 was er vrijwel niets en toen ineens toevallig Weening ofzo. En kijk nu eens.
Ja absoluut! Het grote publiek heeft vooral vd Poel op de radar maar Nederland heeft op dit moment echt een hele brede groep renners die echt heel erg goed is.

Nu ook weer in de giro. Heb weinig van de 2e week kunnen zien maar het niveau is echt enorm hoog. Sowieso is het voor de liefhebber echt smullen de laatste 1,5/2 jaar

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 28, 2022 10:14 pm

Wat het bergklassement betreft. Als je die trui wint wil dat niet zeggen dat je ook de beste klimmer bent. Sterker nog, de winnaar is zelden de beste klimmer. Maar je moet echt wel heel behoorlijk bergop rijden én je moet er een doel van maken omdat je gedurende drie weken punten kunt verzamelen. Uiteraard krijg je meer punten op zware beklimmingen. maar alles telt wel op.

Overigens was Bouwman ook wel echt als eerste boven op meerdere zeer lastige beklimmingen (zoals de Mortirolo). Maar dat is wel bij de gratie dat hij daarvoor gaat en bijvoorbeeld Hindley niet. Ciccone leek een concurrent en is intrinsiek denk ik een betere klimmer maar die bleek niet stabiel genoeg.

Wil je echt de beste klimmer zou je gewoon op alle beklimmingen de tijden moeten registreren. Met dit model kun je dan weer hopen op een leuke strijd als meerdere renners er voor gaan. Als de klassementsrenners ook vaak voor de dagzege willen strijden pakken ze het bergklassement wel eens mee. Maar dan is dat vaak bijna per ongeluk.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 29, 2022 9:58 am

Vandaag de laatste Giro deelname van deze renner. Toch wel het einde van een tijdperk.

Afbeelding
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 29, 2022 2:46 pm

Wat heeft Sobrero vanochtend gegeten bij het ontbijt? Indrukwekkend hoeveel sneller dan de rest hij is.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Wielrennen

Bericht door Jinne » vr jun 03, 2022 5:07 pm

Tom stopt er (weer) mee. Nu lijkt het wel defenitief. Hopelijk kan ie nog een keer een dag shinen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr jun 03, 2022 5:29 pm

Als hij het alternatieve pad van klassiekers, tijdritten en korte etappekoersen bij een vrijbuitersploeg niet ziet zitten lijkt dit me een verstandige beslissing. Je moet niet door blijven sukkelen als je niet gelukkig bent.

Zonde want als hij dat pad wel zou nemen kan hij in mijn ogen nog enkele jaren prachtige dingen doen en dan volgt het plezier vanzelf. Maar je moet het wel zien zitten.
Nil volentibus arduum

Nicolai
Berichten: 295
Lid geworden op: wo jul 23, 2008 8:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Nicolai » vr jun 03, 2022 5:39 pm

Als je steeds na een intensieve training pijnklachten krijgt, dan kun je ook niet mee in de kleinere rondes of klassiekers. Zeer jammer hoe zijn carriere ten einde komt, maar hopelijk kan die met een uitstekende tijdrit afsluiten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » vr jun 03, 2022 5:54 pm

Op enkele momenten na is hij sinds die Giro zege uit 2017 eigenlijk zelden nog echt gelukkig geweest op de fiets (en dus waarschijnlijk ook naast de fiets). Dat is wel een enorme belasting. Ik denk dat het grootste deel van zijn problemen in zijn hoofd zit. Maar los dat maar eens op.

Hij heeft in ieder geval een prachtige loopbaan om op terug te kijken. Enige Nederlandse winnaar van de Giro. Wereldkampioen tijdrijden. Mooie ritten gewonnen in Tour, Giro en Vuelta. Daar mag hij gewoon trots op zijn. Hoop ook dat hij dat oprecht is. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » vr jun 03, 2022 6:26 pm

Waar wordt WK Tijdrijden gehouden en ligt dat parcours hem? Er zijn wel stevige concurrenten, maar kan me voorstellen dat hij - nu hij eenmaal de keuze om te stoppen heeft gemaakt - daar voluit naar toe kan werken en op focussen. Daarna staat toch niet veel bijzonders meer op de kalender? Kan hij gelijk stoppen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Frank » vr jun 03, 2022 6:45 pm

Google is your Friend zeggen ze wel eens...

Wk wielrennen 2022 is van 18 t/m 25 september in wollongong in Australie.

Parcours tijdrit is vlak en snel.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » vr jun 03, 2022 7:10 pm

Frank schreef:
vr jun 03, 2022 6:45 pm
Google is your Friend zeggen ze wel eens...

Wk wielrennen 2022 is van 18 t/m 25 september in wollongong in Australie.

Parcours tijdrit is vlak en snel.
Als ie slim is, gaat hij er in augustus al heen. Hij kan daar de ruimte voor maken in zijn programma. Verwerken jetlag, aanpassen aan klimaat. Wel prima weer. Gemiddeld zo'n 21 graden in september.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie