Wielrennen
Moderator: mods
-
- Berichten: 32374
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Staat natuurlijk wel tegenover dat risico's (op vallen) altijd slecht zijn voor de topfavoriet en juist goed zijn voor de categorie daar net onder.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
-
- Berichten: 32374
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Over verschillende tijdperken met elkaar vergelijken gesproken. Je hebt die UCI-wereldranglijst. Die vind ik best wel grappig, omdat ze ronderenners en eendagsrenners in hetzelfde puntensysteem met elkaar vergelijken. Ik moet zeggen: op een best wel goede manier, al beloont het systeem ook "veel koersen" en ook vaak top-10-klasseringen (dus niet "winner takes all"). Renners als Indurain en Vingegaard staan daardoor gevoelsmatig wat laag.
Hoe dan ook: Mattie is gisteren voor het eerst de top 100 aller tijden binnengekomen. Hij zal de komende jaren nog veel verder gaan stijgen, want verreweg de meeste renners zijn al gestopt en krijgen er geen punten meer bij.
1. Eddy Mercx
2. Sean Kelly
3. Fransesco Moser
4. Bernard Hinault.
5. Roger de Vlaeminck
.
.
.
15. Joop Zoetemelk
.
.
31. Tadej Pogacar
.
.
50. Jan Raas
.
55. Jan Janssen
.
66. Gerrie Kneteman
.
75. Wout van Aert
.
81. Remco Evenepoel
.
95. Julian Alaphilippe
.
97. Adri van der Poel
98. Mathieu van der Poel
.
.
115. Lance Armstrong (zonder zijn tour-titels)
.
122. Hennie Kuiper.
.
142. Erik Breukink
.
147. Gerben Karstens
.
156. Jonas Vingegaard
.
174. Dylan Groenewegen
176. Jelle Nijdam
178. Erik Dekker
179. Johan van de Velde
189. Tom Dumoulin
192. Jean Paul van Poppel
200. Bauke Mollema
Hoe dan ook: Mattie is gisteren voor het eerst de top 100 aller tijden binnengekomen. Hij zal de komende jaren nog veel verder gaan stijgen, want verreweg de meeste renners zijn al gestopt en krijgen er geen punten meer bij.
1. Eddy Mercx
2. Sean Kelly
3. Fransesco Moser
4. Bernard Hinault.
5. Roger de Vlaeminck
.
.
.
15. Joop Zoetemelk
.
.
31. Tadej Pogacar
.
.
50. Jan Raas
.
55. Jan Janssen
.
66. Gerrie Kneteman
.
75. Wout van Aert
.
81. Remco Evenepoel
.
95. Julian Alaphilippe
.
97. Adri van der Poel
98. Mathieu van der Poel
.
.
115. Lance Armstrong (zonder zijn tour-titels)
.
122. Hennie Kuiper.
.
142. Erik Breukink
.
147. Gerben Karstens
.
156. Jonas Vingegaard
.
174. Dylan Groenewegen
176. Jelle Nijdam
178. Erik Dekker
179. Johan van de Velde
189. Tom Dumoulin
192. Jean Paul van Poppel
200. Bauke Mollema
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Wat vinden Joop en Hennie trouwens van Mathieu en die vergelijkingen?
AD.nlJoop Zoetemelk blijft thuis als Mathieu van der Poel rijdt: ‘Eindzege in de Tour? Ik durf geen nee te zeggen’
Daan Hakkenberg, Daniël Dwarswaard 01-04-24, 19:31
Met zijn derde zege in de Ronde van Vlaanderen kroonde Mathieu van der Poel zich tot de monumentale klassiekerkoning van Nederland. Met vijf monumenten is hij Hennie Kuiper en Jan Raas inmiddels voorbij. Vergelijkingen gaan altijd mank, maar ‘MVDP’ gaat de geschiedenis in als de beste eendagsrenner van Nederland.
Thuis in Twente kijkt Hennie Kuiper (75) naar de hattrick van Mathieu van der Poel in de Ronde van Vlaanderen. Samen met zijn vrouw Marianne op de bank. Geen minuut wil Kuiper missen en als Van der Poel solo over de finish komt, stuurt Kuiper een berichtje in de appgroep met zijn wielervrienden: ‘31 maart 2024. Dit is wielergeschiedenis. Laten we er niet aan wennen wat deze jongen allemaal doet. Want het is niet normaal.’
Kuiper won in zijn carrière in totaal vier monumenten. Net als Van der Poel won hij de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Milaan-San Remo. De voormalige nummer 2 van de Tour won ook nog de Ronde van Lombardije. Van der Poel is hem nu met vijf monumentale zeges voorbij.
Hennie Kuiper: ,,Prachtig, toch? Ik ben er trots op dat hij mijn record heeft gebroken. Ik ben ook gewoon een chauvinistische Nederlander die van hem geniet. Mathieu is een sieraad voor de sport. Fenomenaal. Waar ik vooral van geniet: hoe ontspannen hij doet en rijdt. Gesteund door alles wat hij al gewonnen heeft. Alle energie kan hij daardoor gebruiken voor waar het echt om gaat. Een coureur die al veel heeft gewonnen, is dubbel zo gevaarlijk.’’
Kuiper is een van de Nederlandse wielericonen en in zijn hoogtijdagen in de jaren 70 en 80 was Nederland een grootmacht in het internationale wielrennen. Ook Raas staat op vier monumenten (2x Ronde van Vlaanderen, Milaan-San Remo en Parijs-Roubaix). Net als Van der Poel waren Raas en Kuiper ook wereldkampioen. Uit het tijdperk van Raas en Kuiper dateert ook de laatste Nederlandse zege in de Tour de France van Joop Zoetemelk in 1980.
Net als Kuiper in Noord Deurningen zit ruim 600 kilometer zuidelijker Zoetemelk (77) in het Franse Germigny-l’Evêque de hele dag aan de buis gekluisterd. ,,Wel de Tour, maar inderdaad niet die monumenten’’, zo grapt Zoetemelk over zijn eigen erelijst. Zoetemelk kon trouwens ook uit de voeten op kasseien, getuige een vierde plek in Parijs-Roubaix in 1979 en een vijfde plaats in de Ronde van Vlaanderen zes jaar daarvoor. ,,Als ik goed was, kon ik dat ook aan.’’
Zoetemelk kijkt niet alle wielerwedstrijden maar zodra Van der Poel rijdt, blijft hij thuis. De derde zege in de Ronde van Vlaanderen van Van der Poel maakte diepe indruk op Zoetemelk. Solo, slecht weer en in de regenboogtrui; hij heeft patent op spectaculaire zeges. ,,Het is werkelijk ongelooflijk wat Mathieu doet. Heel mooi. Een plezier om naar te kijken. Zoals hij afgelopen zomer het WK in Glasgow en ook zondag weer reed, grote klasse. En vergeet niet: daar doet hij ongelooflijk veel voor.’’
Anders dan in de jaren 70 en 80 pieken renners anno nu veel gerichter naar wedstrijden toe. Van der Poel begon in Milaan-San Remo aan zijn voorjaar dat vijf weken duurt en eindigt met Luik-Bastenaken-Luik, om daarna weer een break in te lassen. Zoetemelk: ,,Voorbereiden met trainingsstages deden wij niet. Die mogelijkheden waren er niet. Voor het seizoen werd een planning gemaakt van wie waar reed. Dan moest je ervoor zorgen om op die dagen goed te zijn. Ik reed de Ster van Bessèges, Ronde van de Middellandse Zee en dan nog een paar wedstrijden voor Parijs-Nice. Daarna Milaan-San Remo en de Catalaanse week.’’ Met een lach: ,,Nou, dan was je wel klaar voor de Amstel Gold Race.’’
Zoals ook het peloton er in die tijd anders uitzag. Op de startlijst van de Ronde van Vlaanderen prijkten zondagochtend 27 verschillende nationaliteiten. Ook een Eritreeër, twee Nieuw-Zeelanders, Kazachen, wat Amerikanen en een handvol Australiërs. Toen Kuiper in 1981 won, was de Ronde van Vlaanderen nog een Nederlands-Belgisch onderonsje met gastrollen voor Fransen, Italianen, een enkele Zwitser en een Ier.
Ook in die tijd was wielrennen een mateloos populaire volkssport, maar niet in de met bier doordrenkte festivalsfeer zoals afgelopen zondag op de Oude Kwaremont. Kranten, televisie en radio deden ook jaren geleden uitgebreid verslag, maar de mediagekte rond de Ronde van Vlaanderen anno 2024 is van een andere orde.
Kortom: Kuiper, Raas en Zoetemelk reden in een andere tijd. De cijfermatige vergelijkingen met Van der Poel zijn leuk, maar gaan uiteraard ook mank. Kuiper won niet alleen vier monumenten, maar werd ook olympisch kampioen op de weg en twee keer tweede in de Tour de France. Raas deelt samen met Zoetemelk het Nederlandse record van tien etappezeges in de Tour en is met vijf overwinningen recordhouder in de Amstel Gold Race. Met zes wereldtitels in de cross plus zijn prestaties op de mountainbike is ook het palmares van Van der Poel uniek en eigengereid.
Dat is waarom er voor vader Adrie van der Poel (64) niet één beste klassiekerrenner van Nederland bestaat. Met de Ronde van Vlaanderen en Luik-Bastenaken-Luik is hij zelf winnaar van twee monumenten. In totaal reed hij 55 monumentale klassiekers en haalde altijd de finish. In zijn lange carrière reed Adrie van der Poel met zowel Kuiper, Zoetemelk als Raas in dezelfde ploeg en hij ziet nu hoe zijn jongste zoon de bepalende factor is in de klassiekers. ,,Ik ben niet zo van het vergelijken van renners en generaties. Wat Raas en Kuiper hebben gedaan, dat zijn ook unieke momenten. Daar moet je van genieten. Dat heb ik toen in die tijd gedaan en ik probeer nu ook hiervan te genieten.’’
De jongste Van der Poel is 29 jaar, rijdt nog tot en met 2028 op de weg en zodoende ligt het voor de hand dat hij zijn laatste monument nog niet heeft gewonnen. Zondag kan het al raak zijn met Parijs-Roubaix. Later deze maand rijdt Van der Poel ook Luik-Bastenaken-Luik, waar hij in 2020 bij zijn enige deelname zesde werd. Kuiper: ,,Altijd zijn er weer nieuwe verwachtingen. Zijn vader Adrie won daar ook, terwijl het toch niet zijn favoriete koers was. En Mathieu is nog weer eens een specialere uitgave van een Van der Poel.’’
Zoetemelk twijfelt er niet aan of de jongste Van der Poel de capaciteiten heeft om Luik-Bastenaken-Luik te winnen. En hoewel Van der Poel zelf volhoudt dat hij nooit voor de eindzege in de Tour zal gaan, sluit Zoetemelk het niet uit. ,,Je weet het maar nooit met Mathieu. Ik durf geen nee te zeggen, want je weet niet wat hij in zijn hoofd haalt.’’
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''
-
- Berichten: 32374
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Mmm... nee Thijs Zonneveld, als ik het zo lees is Hennie Kuiper toch echt nog wel van een andere (hogere) orde dan Mattie. VIER van de vijf monumenten (en ook nog tweede in Luik Bastenaken Luik), wereldkampioen EN Olympisch kampioen En twee keer tweede in de Tour de France. Maar wie weet wat MvdP de komende jaren nog in petto heeft.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Het kan ook in het AZ topic, maar dit is ook nieuws voor de wielerwereld:
Merijn Zeeman wordt de nieuwe algemeen directeur van AZ. De bestuurder komt over van wielerploeg Visma-Lease a Bike en gaat per 1 december aan de slag bij de club uit Alkmaar. (nu.nl)
Zou dat ook te maken hebben met stoppen Jumbo?
Ik zie die ploeg nog als een kaartenhuis in elkaar storten.
Merijn Zeeman wordt de nieuwe algemeen directeur van AZ. De bestuurder komt over van wielerploeg Visma-Lease a Bike en gaat per 1 december aan de slag bij de club uit Alkmaar. (nu.nl)
Zou dat ook te maken hebben met stoppen Jumbo?
Ik zie die ploeg nog als een kaartenhuis in elkaar storten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Ik denk dat hij zich wil blijven ontwikkelen en vernieuwen en dat het onderhand wel heel lastig gaat worden om het nog beter te doen bij Visma-LaB.
Vorig jaar de drie grote rondes gewonnen met drie verschillende renners. En ze hebben wel een prima budget maar zijn daarin niet de grootste. Het enige dat niet is gelukt zijn de twee grote kasseienklassiekers.
Nu hij naar het voetbal gaat stapt hij een heel nieuw speelveld binnen. Dat is voor hem dus veel interessanter. Zie ook zijn interesse in andere sporten die je kunt volgen via de zeer interessante podcast Gamechangers.
Vorig jaar de drie grote rondes gewonnen met drie verschillende renners. En ze hebben wel een prima budget maar zijn daarin niet de grootste. Het enige dat niet is gelukt zijn de twee grote kasseienklassiekers.
Nu hij naar het voetbal gaat stapt hij een heel nieuw speelveld binnen. Dat is voor hem dus veel interessanter. Zie ook zijn interesse in andere sporten die je kunt volgen via de zeer interessante podcast Gamechangers.
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 32374
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Ik had hem wel een interessante optie gevonden voor Ajax. Hoe kijk jij daar tegenaan, Marillion?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
In een ideale wereld had ik zijn inbreng bij Ajax zeker interessant gevonden. Al weet ik even niet welke rol dan de meest voor de hand liggende zou zijn. We hebben tegenwoordig zowel verschillende functies. Interessant vooral omdat hij dus echt in allerlei sporten en disciplines op zoek gaat naar mogelijkheden en verbeteringen. Dit zijn types waarmee je verder kunt komen want ze onderzoeken alles en nemen niets zomaar aan.
De transitie die hij met het huidige Visma LaB heeft gemaakt is echt wel razend knap. Van het lelijke eendje tot de best georganiseerde ploeg. Alles is op een hoger niveau gebracht. Trainingsmethodes, materiaal, voeding. Elke renner wil daar nu rijden omdat je weet dat je een betere renner gaat worden.
Maar de cultuur binnen Ajax lijkt dit helaas onmogelijk te maken. Dan moet zo'n wielrenner zich nergens mee bemoeien en bij het eerste de beste besluit dat ook maar een klein beetje in gaat tegen het heilige Ajax DNA is het mis.
De transitie die hij met het huidige Visma LaB heeft gemaakt is echt wel razend knap. Van het lelijke eendje tot de best georganiseerde ploeg. Alles is op een hoger niveau gebracht. Trainingsmethodes, materiaal, voeding. Elke renner wil daar nu rijden omdat je weet dat je een betere renner gaat worden.
Maar de cultuur binnen Ajax lijkt dit helaas onmogelijk te maken. Dan moet zo'n wielrenner zich nergens mee bemoeien en bij het eerste de beste besluit dat ook maar een klein beetje in gaat tegen het heilige Ajax DNA is het mis.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
In een poging om de entree van het Bos van Wallers bij Parijs Roubaix veiliger te maken gooien ze nu vlak daarvoor een enorm scherpe chicane in het parcours:
Ik snap het probleem van die entree. Je komt met meer dan 60km/u op de strook af en stormt dan met dat op hol geslagen peloton in een dalende lijn over kasseien die echt super slecht liggen en vaak glad zijn. Die strook is echt een ander niveau dan alle andere stroken in de koers.
Maar dit? Nu storm je dus met datzelfde peloton op dezelfde snelheid op deze supersmalle 180 graden bocht aan. Even daarvoor ligt ook nog een spoorwegovergang met dus rails. En dat is dan veiliger maken?
Lijkt me een slechte keuze. Als je iets wil doen zorg je er beter voor dat je niet loodrecht op het bos koerst maar vanaf de zijkant met een 90 graden bocht (waar de auto in het filmpje vandaan komt). Of je gaat gewoon niet door het bos heen en neemt een andere strook in het parcours op. Iets wat ik overigens uitstekend zou begrijpen.
Ik snap het probleem van die entree. Je komt met meer dan 60km/u op de strook af en stormt dan met dat op hol geslagen peloton in een dalende lijn over kasseien die echt super slecht liggen en vaak glad zijn. Die strook is echt een ander niveau dan alle andere stroken in de koers.
Maar dit? Nu storm je dus met datzelfde peloton op dezelfde snelheid op deze supersmalle 180 graden bocht aan. Even daarvoor ligt ook nog een spoorwegovergang met dus rails. En dat is dan veiliger maken?
Lijkt me een slechte keuze. Als je iets wil doen zorg je er beter voor dat je niet loodrecht op het bos koerst maar vanaf de zijkant met een 90 graden bocht (waar de auto in het filmpje vandaan komt). Of je gaat gewoon niet door het bos heen en neemt een andere strook in het parcours op. Iets wat ik overigens uitstekend zou begrijpen.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Ai. Hoe lang staat voor een sleutelbeenbreuk? Over iets van drie maanden is de Tour...Jonas Vingegaard, Primoz Roglic en Remco Evenepoel zijn donderdag hard ten val gekomen in de vierde etappe van de Ronde van Baskenland. De drie toprenners gingen onderuit in een afdaling.
Vingegaard kwam keihard ten val in een bocht en ligt nog altijd in het gras. De Deense kopman van Visma-Lease a Bike heeft vermoedelijk zijn sleutelbeen gebroken en wordt op dit moment behandeld.
Ook Roglic smakte tegen het asfalt, maar hij kon wel opstaan. Evenepoel leek aanvankelijk te ontsnappen aan een valpartij, maar schoof even later ook onderuit. (nu.nl)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Hele nare val. Hoge snelheid. Een greppel direct langs de weg, deels van beton en nog wat rotsblokken. En op één of andere manier schatten ze het gewoon verkeerd in.
Daar ligt dan even los van Pogacar ineens een heel potentieel Tour podium op de grond. Evenepoel sleutelbeen, Vingegaard is me nog niet duidelijk maar serieus gewond en Roglic komt er van die drie nog het beste vanaf. Die lag gisteren overigens ook al op de grond.
Nog niet veel zinnigs over te zeggen verder. Soms zit een renner na een sleutelbeenbreuk bij een directe operatie binnen een week alweer indoor op de fiets. Soms duurt het langer. Bij met name Vingegaard kan ik me voorstellen dat er nog wel wat meer aan de hand is.
Niet het seizoen van Visma LaB zeg. Ze liggen continu overal op de grond.
Daar ligt dan even los van Pogacar ineens een heel potentieel Tour podium op de grond. Evenepoel sleutelbeen, Vingegaard is me nog niet duidelijk maar serieus gewond en Roglic komt er van die drie nog het beste vanaf. Die lag gisteren overigens ook al op de grond.
Nog niet veel zinnigs over te zeggen verder. Soms zit een renner na een sleutelbeenbreuk bij een directe operatie binnen een week alweer indoor op de fiets. Soms duurt het langer. Bij met name Vingegaard kan ik me voorstellen dat er nog wel wat meer aan de hand is.
Niet het seizoen van Visma LaB zeg. Ze liggen continu overal op de grond.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Er komen verhalen door dat er in die bocht allerlei hobbels zaten. Waarschijnlijk boomwortels die het asfalt langzaam omhoog drukken of iets van die aard. Dan is het echt wel verwijtbaar richting de organisatie. Als je dat in een afdaling onverwacht onder je wielen krijgt in een lastig doordraaiende bocht in een vol peloton en er liggen dan ook nog allerlei gevaarlijke obstakels direct naast de weg. Tja, dan krijg je dus dit.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Dan valt het op zich mee. Gebroken ribben en sleutelbeen is natuurlijk niet leuk, erg pijnlijk en naar maar afgaande op de val komt hij er nog redelijk van af
Jay Vine breekt bijvoorbeeld een paar wervels
Jay Vine breekt bijvoorbeeld een paar wervels
-
- Berichten: 32374
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Wat betekent dit allemaal voor Luik Bastenaken Luik? Geen Evenepoel, wel Roglic? Gaat MvdP een van de outsiders zijn of is hij kansloos tegen Pogacar?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Ik weet niet wat Roglic gaat doen. Heeft nu twee dagen op rij op de grond gelegen. Kan me voorstellen dat ze hem even goed laten herstellen en dan op trainingskamp gaan. Hij heeft niets gebroken maar wil niet zeggen dat hij blessurevrij is.
Normaal gezien gaat Pogacar in Luik op eenzame hoogte staan als je ziet hoe hij aan het fietsen is. Maar wat gaat hij doen? Hij moet ook de combinatie Giro/Tour nog tot een goede einde brengen. Met deze val van Vingegaard zullen ze daar toch denken dat de kansen op een dubbel misschien wel toenemen.
Maar eerst maar eens Roubaix zondag. Als ik Van der Poel was zou ik mijn ploeg de boel vroeg op gang laten brengen en dan, net als Visma vorig jaar, al aanvallen voor het Bos van Wallers op de strook van Haveluy. Kun je met een kleinere groep op die idiote chicane en het Bos af in plaats van met een op hol geslagen peloton. Probleem is natuurlijk dat meer mensen dat van plan zullen zijn want als je niet bij de eerste 10 door die bocht gaat bestaat de kans dat je helemaal stil komt te staan en zomaar een minuut verliest.
Normaal gezien gaat Pogacar in Luik op eenzame hoogte staan als je ziet hoe hij aan het fietsen is. Maar wat gaat hij doen? Hij moet ook de combinatie Giro/Tour nog tot een goede einde brengen. Met deze val van Vingegaard zullen ze daar toch denken dat de kansen op een dubbel misschien wel toenemen.
Maar eerst maar eens Roubaix zondag. Als ik Van der Poel was zou ik mijn ploeg de boel vroeg op gang laten brengen en dan, net als Visma vorig jaar, al aanvallen voor het Bos van Wallers op de strook van Haveluy. Kun je met een kleinere groep op die idiote chicane en het Bos af in plaats van met een op hol geslagen peloton. Probleem is natuurlijk dat meer mensen dat van plan zullen zijn want als je niet bij de eerste 10 door die bocht gaat bestaat de kans dat je helemaal stil komt te staan en zomaar een minuut verliest.
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 32374
- Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm
Re: Wielrennen
Is die chicane echt zo belangrijk? Op zo veel kilometer van de streep? De ophef leek me wat overdreven, maar dus niet?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Re: Wielrennen
Kijk maar naar dat filmpje hierboven van de passage. Een 180 graden bocht alsof het een veldrit is, zeer smal en afgezet met hekken die ze waarschijnlijk nog overhadden van de plaatselijke braderie. En even daarvoor de spoorwegovergang precies op het rempunt waar je dus met dik meer dan 60km/u in een peloton komt aanzetten.
Het argument is dan. Tja, er waren misschien wel betere oplossingen maar daar hadden we geen tijd meer voor. Alsof die entree van het Bos van Wallers gisteren ineens levensgevaarlijk is geworden. Ik waardeer op zichzelf de poging om er iets aan te doen maar dit is echt compleet mislukt.
Mijn gevoel is dat er 5 of 10 doorheen min of meer soepel doorheen gaan en dat het dan vastloopt. Dat mensen vallen en/of voet aan de grond moeten zetten. Dan krijg je een scenario dat de eerste al halfweg de strook zijn terwijl de anderen nog terug moeten opstappen. Natuurlijk, het is nog ver naar de finish en je kunt terugkeren. Maar je kan daar echt wel de koers verliezen.
Het is een lastig probleem in zijn algemeenheid. Renners bepalen ook hoeveel risico ze nemen maar het is een wedstrijd en er is altijd iemand die wel durft te gokken en dan is het hek van de dam.
Het argument is dan. Tja, er waren misschien wel betere oplossingen maar daar hadden we geen tijd meer voor. Alsof die entree van het Bos van Wallers gisteren ineens levensgevaarlijk is geworden. Ik waardeer op zichzelf de poging om er iets aan te doen maar dit is echt compleet mislukt.
Mijn gevoel is dat er 5 of 10 doorheen min of meer soepel doorheen gaan en dat het dan vastloopt. Dat mensen vallen en/of voet aan de grond moeten zetten. Dan krijg je een scenario dat de eerste al halfweg de strook zijn terwijl de anderen nog terug moeten opstappen. Natuurlijk, het is nog ver naar de finish en je kunt terugkeren. Maar je kan daar echt wel de koers verliezen.
Het is een lastig probleem in zijn algemeenheid. Renners bepalen ook hoeveel risico ze nemen maar het is een wedstrijd en er is altijd iemand die wel durft te gokken en dan is het hek van de dam.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Ik snap wel dat ze iets willen doen, misschien wel moeten. De rechte lijn naar het bos wordt op het eind smaller. Iedereen wil zich goed positioneren en vooraan zitten, met 150 man met 60 km/h op een kasseien strook afdenderen is vragen om problemen.Ajax Rules schreef:Is die chicane echt zo belangrijk? Op zo veel kilometer van de streep? De ophef leek me wat overdreven, maar dus niet?
Of deze bocht aanbrengen de oplossing is om de snelheid er uit te halen vraag ik me af. Die is ook smal en een treinrails van wat er loopt. Genoeg plek om op je bakkes te gaan
Re: Wielrennen
Ja, dat ze iets willen doen snap ik zeker. Ook in de bredere discussie over veiligheid in de koers zoals die nu ook weer speelt rondom Baskenland.
De entree van het Bos van Wallers is in een op hol geslagen peloton gewoon doodeng en echt gevaarlijk. Het is in meer of mindere mate bijna altijd wel glad. De eerste meters zijn in dalende lijn en je komt er met hoge snelheid op af. De eerste renners zien nog waar ze rijden, de rest moet maar hopen dat de voorgangers het goed doen. De kasseien liggen zo schots en scheef dat een kleine stuurcorrectie snel is gemaakt en als je pech heb is dat het begin van een kettingreactie.
Ik ben er zelf als liefhebber denk ik ergens tussen de 10 en 15 keer in gedoken. Bij de toeristen versie van deze koers en bij verkenningen uit liefhebberij. Dan zorgde ik altijd dat ik geen mensen voor me had en nog zit je met een knoop in je maag. Inhalen is altijd lastig want je komt dan al snel op een stuk dat nóg slechter ligt dan waar je al dacht dat het slecht was. Als ik als eenvoudige liefhebber deze tocht rij is er een deel voor en een deel na het bos. Na het bos ben ik opgelucht dat ik er doorheen ben, zeker als het nat ligt. Dat heb ik met geen enkele andere strook. En dan hebben we het dus gewoon over een liefhebbende prutser die niet in een koers zit waar anderen bepalen hoe hard je moet gaan en hoeveel risico je moet pakken.
Daarom zou ik er eerlijk gezegd ook geen enkel probleem mee hebben om deze strook er helemaal uit te halen. Niemand hoeft zich zorgen te maken. Wat er overblijft is echt meer dan lastig en zwaar genoeg.
De entree van het Bos van Wallers is in een op hol geslagen peloton gewoon doodeng en echt gevaarlijk. Het is in meer of mindere mate bijna altijd wel glad. De eerste meters zijn in dalende lijn en je komt er met hoge snelheid op af. De eerste renners zien nog waar ze rijden, de rest moet maar hopen dat de voorgangers het goed doen. De kasseien liggen zo schots en scheef dat een kleine stuurcorrectie snel is gemaakt en als je pech heb is dat het begin van een kettingreactie.
Ik ben er zelf als liefhebber denk ik ergens tussen de 10 en 15 keer in gedoken. Bij de toeristen versie van deze koers en bij verkenningen uit liefhebberij. Dan zorgde ik altijd dat ik geen mensen voor me had en nog zit je met een knoop in je maag. Inhalen is altijd lastig want je komt dan al snel op een stuk dat nóg slechter ligt dan waar je al dacht dat het slecht was. Als ik als eenvoudige liefhebber deze tocht rij is er een deel voor en een deel na het bos. Na het bos ben ik opgelucht dat ik er doorheen ben, zeker als het nat ligt. Dat heb ik met geen enkele andere strook. En dan hebben we het dus gewoon over een liefhebbende prutser die niet in een koers zit waar anderen bepalen hoe hard je moet gaan en hoeveel risico je moet pakken.
Daarom zou ik er eerlijk gezegd ook geen enkel probleem mee hebben om deze strook er helemaal uit te halen. Niemand hoeft zich zorgen te maken. Wat er overblijft is echt meer dan lastig en zwaar genoeg.
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
Toch, er uit halen is toch zoiets als de Muur van Hoei uit de Waalse Pijl halen? Het zijn toch juist dit soort 'iconische' stukken die een 'klassieker' tot een 'klassieker'' maken? (de Pijl is geen 'monument' geloof ik, wat ik a) sowieso een dom woord vind en b) meer een marketingactie dan een ode aan het klassieker-wielrennen vind).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: Wielrennen
Ik zou het ook niet erg vinden als die strook er uit wordt gehaald. Het is gewoon enorm link. Een stampede richting een smalle strook. De Koers is zo veranderd. Waar vroeger men meer voor zichzelf aan rijden was is het nu een hele ploeg wat vooraan wil zitten, en dan ook gelijk 7 ploegen met hun favorieten. En het gaat een stuk sneller dan voorheen
Re: Wielrennen
Ja, het is iconisch. Maar misschien wel om de verkeerde reden. Veel mensen zitten gewoon te wachten op valpartijen. Even los van het Bos van Wallers. De organisatie van de Ronde van het Baskenland presteerde het gisteren om filmpjes van die zware valpartij via social media te delen met dramatische muziek eronder. Op dat moment liggen er gewoon letterlijk meerdere renners zwaargewond met onbekend letsel in de greppel en in verschillende ambulances.zeux schreef: ↑vr apr 05, 2024 1:13 pmToch, er uit halen is toch zoiets als de Muur van Hoei uit de Waalse Pijl halen? Het zijn toch juist dit soort 'iconische' stukken die een 'klassieker' tot een 'klassieker'' maken? (de Pijl is geen 'monument' geloof ik, wat ik a) sowieso een dom woord vind en b) meer een marketingactie dan een ode aan het klassieker-wielrennen vind).
Het zou dus een signaal kunnen zijn dat er echt iets moet gebeuren met veiligheid in de koers.
En het is niet dat Parijs-Roubaix geen andere iconische passages heeft. Mons en Pevele, Carrefour de L'Arbre. Stroken die ook echt in de finale liggen. De Ronde van Vlaanderen had de Muur van Geraardsbergen. Die kon en mocht er niet uit. Ik had daar zelf ook moeite mee. Maar wie heeft het er nog over?
Nil volentibus arduum
Re: Wielrennen
ADDonderpreek van Thijs Zonneveld na horrorcrash in Baskenland: ‘Deze sport is zichzelf kapot aan het maken’
MET PODCASTDe bizarre valpartij in de vierde etappe van de Ronde van het Baskenland maakt veel los in de wielersport. Ook de manier waarop het geheel in beeld wordt gebracht en wordt ‘verkocht’, stuit veel volgers tegen de borst. Thijs Zonneveld spreekt er in de nieuwste podcast van In het Wiel schande van. ,,Ik vind het echt misselijkmakend.”
Sportredactie 05-04-24, 11:34 Laatste update: 12:59
In het Baskenland zagen we hoe renners ‘gekatapulteerd’ werden. ,,Ernaast lagen betonnen blokken en rotsblokken, zonder enige bescherming. Daar gingen ze volle bak op, met daarbij alle favorieten in de wedstrijd", vertelt Zonneveld over de verschrikkelijke valpartij waarbij onder anderen Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel ernstige blessures opliepen.
,,Het was vreselijk. Echt vreselijk. Ik kon er zelf niet naar blijven kijken", gaat Zonneveld verder. ,,Op een gegeven moment zag ik de vijfde of zesde herhaling, met muziek die de Baskische televisie hier nog eventjes bij presenteerde. Alle filmpjes die overal maar werden rondgepompt terwijl renners aan de zuurstof worden afgevoerd in de ambulance. Ik vind het echt misselijkmakend.”
,,Jay Vine wordt gewoon bewusteloos afgevoerd. Gelukkig kwam hij in de ambulance weer bij kennis, maar voor hetzelfde geld is hij dood. What the f*ck zijn we mee bezig? Het is gewoon elke keer hetzelfde", vertelt Zonneveld vol ongenoegen over de zoektocht naar sensatie van de regie in de koers. ,,Zijn ze gevallen? Dan doen we nog een shot van die kant, een helikoptershot van de ambulance die wordt ingeladen. Nog een close-up, een dramatisch muziekje... Ik ben er eerlijk gezegd wel klaar mee.”
Agressieve rijstijl
De Duitse prof Nils Politt zei in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung dat de zware ongelukken in het wielrennen tegenwoordig vooral te maken hebben met de steeds agressievere rijstijl in het peloton. ,,Het stressniveau is tegenwoordig veel hoger”, stelt de nummer 3 van de afgelopen Ronde van Vlaanderen. ,,De wedstrijden gaan steeds sneller en renners vallen eerder aan.” Ook denkt de Duitser dat jonge wielrenners zich extra willen bewijzen, waardoor het gevaar op de weg toeneemt.
De Spaanse renner Pello Bilbao legt ook de verantwoordelijkheid bij het peloton zelf. ,,Dit moet wielrenners aan het denken zetten. Zij zijn misschien wel degenen die het gevaar veroorzaken. Het is belangrijk dat we de manier waarop we tegen elkaar fietsen gaan heroverwegen”, aldus de 34-jarige Bilbao tegenover Spaanse media.
Re: Wielrennen
Van Baarle weer afwezig bij Visma LaB. Terug ziek geworden. Nu was 'ie in Vlaanderen gewoon echt niet goed dus ik zag hem al niet echt als een kandidaat voor de zege. Maar het is wel de zoveelste tegenslag voor die ploeg dit seizoen.
Heb er weer zin in vandaag. Sterker nog, de afleiding van deze koers kon op geen beter moment komen dan op deze speeldag. Hopelijk weer vuurwerk van MvdP maar hij zal vandaag wel echt met veel meer stevige concurrentie te maken krijgen. De jongens die hij op de steile Vlaamse hellingen kan slopen hebben vandaag minder last van de zwaartekracht.
Met een beetje geluk breekt de koers vroeg op. Wind, kans op waaiers. Vanacht is er geloof ik nog iets van regen gevallen dus met name op de eerste stroken toch opletten.
Heb er weer zin in vandaag. Sterker nog, de afleiding van deze koers kon op geen beter moment komen dan op deze speeldag. Hopelijk weer vuurwerk van MvdP maar hij zal vandaag wel echt met veel meer stevige concurrentie te maken krijgen. De jongens die hij op de steile Vlaamse hellingen kan slopen hebben vandaag minder last van de zwaartekracht.
Met een beetje geluk breekt de koers vroeg op. Wind, kans op waaiers. Vanacht is er geloof ik nog iets van regen gevallen dus met name op de eerste stroken toch opletten.
Nil volentibus arduum