Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do okt 18, 2007 8:23 pm

Ik heb er in ieder geval van genoten. Een mooi verhaal wat denk ik een heel aardig beeld gaf van Boogerd als renner en persoon. Michael is toch degene die samen met Erik Dekker jarenlang het gezicht is geweest van het Nederlandse wielrennen. Een renner naar mijn hard. Nooit laf rijden maar altijd in de aanval.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do okt 18, 2007 8:38 pm

Zo'n programma zoals vanavond dat verdiend ie ook gewoon maar Mart deed van de week bij De wereld draait door voorkomen dat Boogerd 1 van Nederlands beste wielrenners ooit is geweest want hij was in al die tijd wel in 78 koersen bepalend geweest, ja Mart maar het gaat om winnen, ook in wielrennen.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do okt 18, 2007 8:40 pm

Heb ook zitten kijken en vond een een fraai document. Heel genuanceerde opvatting over doping trouwens; wel eens leuk in de hectische chaos van het hedendaagse wielrennen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr okt 19, 2007 9:07 am

Zijn opvatting over doping is wat mij betreft in ieder geval een stuk realistiser dan die van de gemiddelde journalist of volger van de sport. Het is nu eenmaal wat anders of je epo gebruikt om je prestaties te bevorderen of dat je bijvoorbeeld een geneesmiddel gebruikt om van een blessure te herstellen. Die lijst moet eens een keer rigoreus worden aangepast. Maar goed, da's weer een hele andere discussie.

Van Boogerd heb ik in ieder geval altijd genoten. Ik ga zondag ook maar eens even kijken bij z'n afscheid. Hij heeft veel betekent voor het Nederlandse wielrennen en is een bron van inspiratie geweest voor velen. Ik vind wel dat hij de aandacht heeft verdient. Hadden onze duurbetaalde voetballers maar zo'n mentaliteit.....
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr okt 19, 2007 9:16 am

Het is Boogerd niet gegund
Door LÉON DE KORT

KAPELLEN - Morgen Michael. Hoe is het? De knie al weer wat beter?’ Logische vraag toch, bij de entree. Er komt niet direct een antwoord, want Boogerd is alweer vanuit de hal naar binnen gesloft.
Nee, het lopen gaat nog niet vanzelf, dat is duidelijk. Maar dat zegt niets, fietsen is immers trappen. Nog niets wijst erop dat dit géén geweldig afscheidsinterview wordt.

,,Het is goed kloten. Ik rijd zaterdag niet. Het is voorbij. Ik heb het net, een half uur geleden, besloten. De knie doet te veel pijn. Dan moet je eerlijk tegenover jezelf zijn, hè.’’

Stilte. Tja, wat moet je nou zeggen? Even laten bezinken maar. Hoe bestaat het, dat de carrière van een van Nederlands betere coureurs voorbij is door zon stomme valpartij, ergens op een glibberig achterafweggetje tussen de aardappels rooiende boeren op Tholen?

Boogerd laat zich achterover vallen in het bankstel waarop hij de voorbije jaren al honderden uren rustend heeft doorgebracht. Hij wrijft voorzichtig over de veelbesproken linkerknie. ,,Het is echt niet te doen. Ik kan naar de keuken lopen, maar daarmee houdt het wel op. Stel je voor dat ik zo zaterdag van de bus naar het startpodium moet om de presentielijst te tekenen, dat ziet er zielig uit. Ik ben geen zielige renner, en zo wil ik ook niet overkomen.

,,Man, dit is verschrikkelijk balen. Toen ik in april aankondigde dat ik zou stoppen, had ik beter kunnen vertellen dat het WK mijn laatste race zou zijn. Dan zou ik hier nu met een goed gevoel hebben gezeten, want mijn WK was niet verkeerd. Met dat optreden zou ik waardig hebben kunnen afzwaaien. Maar ik zei dit voorjaar dat Lombardije de afsluiting zou zijn.

Nu voelt het zo on-af. Net alsof ik ergens aan ben begonnen dat niet kan worden afgemaakt.’’

Opnieuw valt er een stilte, die alleen wordt onderbroken door de nieuwslezer van de NOS. Boogerd veert op, wijst naar de beeldbuis, terwijl hij het volume wat opschroeft. Het Journaal van elf uur begint gewoon met hem en zijn knie. ,,Dat ze daarmee beginnen. Dat is goed voor de moraal. Ze moeten het alleen wel goed uitleggen. Natuurlijk heb ik geen last van de antibiotica. Die rotknie wil niet, dát is het verhaal.’’

Tien tellen later belt hij met Rabos persvoorlichter om te horen wat die precies in het mediabericht heeft gezet. ,,Met zijn tekst is niets mis. Ze geven er bij de NOS zelf een andere draai aan.’’

De kijkdichtheid is kennelijk hoog. Nauwelijk een minuut nadat Boogerds foto (‘Die is volgens mij van vorig jaar, toen ik een middenvoetsbeentje brak’) van het scherm is verdwenen, rinkelen er telefoons. ,,Ik word er knettergek van. Gisteren heb ik misschien drie minuten niet met dat ding aan mijn oor gezeten.’’

Voormalig ploegmaat Erik Dekker meldt zich op de gsm. Boogerd heeft net geschetst hoe waardeloos de woensdagavond is geweest. Eerder op de dag klom hij tot drie keer toe op de fiets die op de rollerbank stond. De ochtendsessie verliep buitengewoon. Niks geen pijn, en de knie bewoog soepel mee. Dat kregen zijn meelevende ouders en schoonouders gelijk te horen.

s Middags was er nog maar weinig over van de euforie. Dertig minuten hield hij het vol, daarna protesteerde de knie. Rond negenen s avonds volgde poging drie. Aan de geplande twintig minuten kwam hij bij lange na niet. Met twee slaappillen doken Boogerd en zijn vrouw Nerena om half tien al het bed in, stilletjes hopend dat hij met een ‘smal knietje’ weer zou ontwaken.

,,Weet je dat ik daarvoor nog heel lang met Nerena heb gepraat?’’, gaat hij verder na de bemoedigende woorden van zijn Drentse ploegleider Dekker. ,,Ze zag dat ik in een wak zat. ‘Waarom ga je alsnog niet een half jaar door?’, zei ze op een gegeven moment. Tegelijkertijd besefte ze dat het een irreële optie was.

,,Een half jaar doorgaan met iets dat eigenlijk niet meer kan, om op de gewenste manier afscheid te nemen. Nee, het is klaar. Niet mn kop, maar mn knie zegt dat ik niet kan rijden in Lombardije. Dion van Bommel, de dokter van de ploeg, komt vanavond langs. Hij zorgt ervoor dat ik zondagmiddag op mijn afscheidsfeest een stukje kan fietsen op de Cauberg.

,,Erik Dekker adviseerde me zojuist te proberen deze ellende te vergeten, zodat ik zondag tenminste kan genieten van die party. Dat gaan we dan maar doen.’’

De zoveelste beller. Waar Boogerd in de meeste gevallen bij het zien van de naam in zijn mobiele telefoon de oproep wegdrukt, reageert hij verheugd bij die van Thomas Dekker. ,,Nee jongen, ik ga zaterdagmorgen op de hotelkamer niet naast je wakker worden. Koersen kan niet, hoe jammer ik dat ook vind. Maar ik zal nog een mooie fax sturen, zodat het zaterdagmorgen net lijkt alsof ik er toch bij ben. Ik zorg wel dat ik tijdens de wedstrijd bij jou achterop mee fiets. Ciao.’’

Tot en met zondagnacht zal er weinig tijd overschieten voor wat zelfreflectie. De coureur Boogerd leeft nog even voort, pas daarna ontwaakt de mens in hem echt. Het wordt ongetwijfeld een stevig innerlijk gevecht alvorens hij de deur van de wereld die hij veertien seizoenen als de zijne heeft mogen beschouwen, voorgoed durft te sluiten.

,,Ik weet nu al dat ik veel zal missen. De alledaagse dingen, zoals ’s morgens voor de start dat gedoe in de bus. Gesprekken die nergens over gaan. Het is moeilijk uit te leggen aan mensen die dat nooit hebben meegemaakt. Ik was meestal de eerste die in de bus kwam. Dan riep ik naar Piet (de chauffeur, red.) dat ik wel een bakkie lustte, en vervolgens klonk zijn antwoord. ‘Yeooh’, of iets wat daarop lijkt. Als buitenstaanders dit horen, zullen ze ook wel denken. Wat hebben die mannen voor een saai leven? Ik heb het al die jaren schitterend gevonden.

,,Wielrennen is en blijft de mooiste sport. Ik ben altijd een echte liefhebber geweest die toevallig hard kon fietsen. Misschien is dat wel een reden waarom ik in veel grote koersen net naast de zege greep. Dat ik te veel hield van het metier om tot een echte killer uit te groeien. Daar geloof ik in.’’

Wat hij straks van plan is te doen? Diepe zucht. ,,Nou, eerst zorgen dat die knie in orde komt. Misschien wel een kijkoperatie om alles uit te sluiten. Ik denk namelijk dat er iets niet goed is. Volgende week is het druk. Woensdag de avond van de wielervakbond, donderdag een diner van Rabobank en de ploegfotos voor volgend seizoen, vrijdag en zaterdag de Rabo-clinic en de dinsdag erna moet ik alweer naar Curaçao voor twee weken.

,,Als ik daarvan terug ben, staat mijn nieuwe auto (Porsche 911 turbo cabriolet, red.) klaar, heb ik een spinning clinic, een lezing en de Wielrenner van het Jaar-verkiezing. Dan is het januari en word ik waarschijnlijk betrokken bij de voorbereiding van de ploeg op het nieuwe seizoen.

,,In welke vorm? Geen idee. Ik heb een akkoord met de bank dat ik kan blijven en als een kleine jongen in een snoepwinkel mag rondkijken om na te gaan wat me bevalt. Wat me leuk zou lijken, is een fiets op de markt brengen met mijn naam. Ik vraag me alleen af of daar belangstelling voor is.’’

Maar hoe staat hij tegenover de verschillende mogelijkheden? Het ploegleiderschap bijvoorbeeld?

,,Nee,’’ antwoordt Boogerd ogenblikkelijk.

Manager dan van een wielerploeg? ,,Zou ik een uitdaging vinden. Voor die baan heb ik al een tijdje veel belangstelling. Alleen, als ik zie wat er tegenwoordig allemaal bij komt kijken, pas ik even. Op dit moment acht ik me er niet capabel voor. Zo eerlijk moet ik zijn.’’

Nog een suggestie dan. Een plek als commentator naast Mart Smeets zou de Hagenaar niet misstaan. ,,Aardige bezigheid, denk ik. Maar wel incidenteel, hoor. Ik ben goed in het herkennen van renners, kan me daarnaast goed inleven in hun situatie. Als de NOS of de Belgische televisie me zou vragen voor wedstrijden als de Amstel Gold Race of Luik-Bastenaken-Luik ben ik gelijk bereid. Dat trekt me. De Tour niet, dat duurt me veel te lang.

,,En ik wil niet als commentator fungeren, maar alleen als de kenner. Dat mag ik mezelf toch noemen?’’

www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr okt 19, 2007 10:32 am

Marillion schreef:Zijn opvatting over doping is wat mij betreft in ieder geval een stuk realistiser dan die van de gemiddelde journalist of volger van de sport. Het is nu eenmaal wat anders of je epo gebruikt om je prestaties te bevorderen of dat je bijvoorbeeld een geneesmiddel gebruikt om van een blessure te herstellen. Die lijst moet eens een keer rigoreus worden aangepast. Maar goed, da's weer een hele andere discussie.

Van Boogerd heb ik in ieder geval altijd genoten. Ik ga zondag ook maar eens even kijken bij z'n afscheid. Hij heeft veel betekent voor het Nederlandse wielrennen en is een bron van inspiratie geweest voor velen. Ik vind wel dat hij de aandacht heeft verdient. Hadden onze duurbetaalde voetballers maar zo'n mentaliteit.....
Gezien zijn mentaliteit (zoals hij dat zelf uitsprak) zouden we dus altijd in de finale verliezen... :smallgrin.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr okt 19, 2007 10:48 am

Haha, nou ja. Dan staan we tenminste weer eens in de finale. Dat is tegenwoordig al heel wat.

Maar het ging natuurlijk over de mentaliteit mbt de te leveren trainingsarbeid en het feit dat je als topsporter moet leven voor je sport. Dat zou schrikken worden bij Ajax....
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma okt 22, 2007 7:07 pm

De contra expertise van het plasje van Iban Mayo bleek.....negatief. Hij wordt dus niet langer verdacht van het gebruik van EPO. Opmerkelijk is het zeker, maar ben er wel blij mee.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do okt 25, 2007 6:54 pm

Vandaag is ook het rittenschema bekend gemaakt van de tour 2008. Dit keer geen proloog om mee te beginnen en slechts 1 korte tijdrit (29 km) en 1 grote tijdrit (53 km). Qua heuvels heb je de alpe d'huez dit jaar weer en met de La Bonnette (2802m) heb je de hoogste bergpas die ooit is beklommen in europa.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do okt 25, 2007 10:46 pm

Ik heb het parcours nog niet echt uitgebreid bekeken. De rit naar Alpe d' Huez is een mooie klassieker met de Croix de Fer en de Galibier. Het is me alleen nog even niet duidelijk vanaf welke kant ze die beklimmingen gaan doen. De Galibier 'hoor' je wat mij betreft vanaf de noordkant te doen in combinatie met de Telegraphe. Die laatste klim zie ik er nu niet bij staan dus wellicht nu vanaf de andere kant? Dat zou wel erg jammer zijn. Maar goed, ik zal het nog even controleren want ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.

De Bonette is in ieder geval leuk. Een mooie lange beklimming die ze niet zo vaak rijden.

Het ontbreken van de proloog vind ik jammer. Dat hoort toch de opening van een grote ronde te zijn. Wat ik wel erg leuk vind is dat de bonificatieseconden zijn geschrapt. Ik heb nooit begrepen waarom je tijdaftrek moet krijgen wanneer je een rit wint. Het klassement gaat over de de totale tijd die je nodig hebt om de tour uit te rijden. En dan moet je niet gaan rommelen met seconden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do nov 08, 2007 3:59 pm

'Chicken': Ik was niet in Mexico
Rasmussen: Rabo wist van leugen
door onze Telesportredactie
KOPENHAGEN - 'The Chicken' heeft gesproken. Wielrenner Michael Rasmussen is in de aanloop naar de Ronde van Frankrijk niet in Mexico geweest. Zijn werkgever Rabobank wist dat, zei de renner donderdag.


Rasmussen werd tijdens de Tour ontslagen door zijn ploeg omdat hij gelogen zou hebben over zijn verblijfplaats in juni. Rasmussen had gezegd dat hij in Mexico was geweest, maar was al trainend gesignaleerd in Italië. " Ik was inderdaad niet in Mexico in juni. Het spijt me dat ik de UCI en het publiek verkeerde informatie heb verstrekt".


Nadat het verhaal naar buiten kwam dat Rasmussen was gezien in Italië, ontsloeg toenmalig teammanager Theo de Rooij de Deen. "De Rooij was volledig op de hoogte dat ik niet in Mexico was", aldus Rasmussen nu. "Ik was in die dagen in Frankrijk en Italië".


Rasmussen had het moment van zijn ontboezeming nauwkeurig gepland. Maandag presenteert een commissie onder leiding van Peter Vogelzang een rapport over de gebeurtenissen die leidden tot het spraakmakende ontslag van de Deen.


De ploeg had Rasmussen voor de Tour al beboet omdat hij slordig was geweest met het opgeven van zijn verblijfplaatsen aan de internationale wielrenunie UCI en daardoor out-of-competition dopingcontroles had gemist.
De T.
**** Rasmussen houdt onschuld vol
***************************************
**Michael Rasmussen,die op 25 juli met
het geel om de schouders door Rabobank
uit de Tour werd gezet,heeft tijdens
een persconferentie nogmaals verklaard
dat hij niets onoorbaars heeft gedaan.

"Ik heb nooit doping gebruikt en ik ben
in juni ook niet in Mexico geweest.En
dat laatste was voor Rabo de reden om
me te verwijderen.Maar Rabobank wist de
hele tijd precies waar ik me bevond."

Rasmussen zei gelogen te hebben over
zijn verblijfplaats in de hoop door de
pers met rust gelaten te worden,omdat
hij met huwelijksproblemen kampte.Toen
naar buiten kwam dat hij in juni niet
in Mexico was,maar in Italië,werd hij
door ploegbaas Theo de Rooij ontslagen.

... Rasmussen erkende dat hij slordig
was geweest met het opgeven van zijn
verblijfplaatsen aan de UCI en daardoor
out-of-competitioncontroles had gemist.

"Maar ik heb nooit bewust controles
willen mislopen."En om te bewijzen dat
hij te goeder trouw was,zei hij bereid
te zijn alle resultaten van bloedtesten
van de laatste drie jaar af te staan.

"Ik geef deze persconferentie,omdat de
onafhankelijke commissie-Vogelzang,die
mijn zaak onderzoekt,haar beloften niet
nakomt om me van de ontwikkelingen op
de hoogte te houden.Ik wil op deze
wijze en met het afstaan van de testen,
mijn geloofwaardigheid herwinnen",aldus
Rasmussen.
***************************************
TT.

Tja, die eikel was zelfs door familie gezien in Mexico, en nu opeens weer niet ..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do nov 08, 2007 4:16 pm

Heel vaag verhaal dit. Waarom zou je hier niet direct mee komen als dit de waarheid zou zijn?

Ik denk voorlopig toch echt dat de Rabobank ploeg duidelijke aanwijzingen moet hebben gehad dat er dingen niet in orde zijn en dat dat verder gaat dan de discussie over een verblijfplaats alleen. Het was overigens bepaald niet de eerste keer dat hij verkeerde gegevens had verstrekt over zijn verblijfplaats. Op zo'n moment weet je dus dat je onvindbaar bent voor een out of competition controle. Ik ben niet medisch onderlegd maar ik kan me zo voorstellen dat je doping gebruikt die slechts een bepaalde periode is te traceren. Als je op dat moment niet vindbaar bent kunnen ze je vervolgens niets maken. Maar goed, dat is slechts gissen.

Overigens schijnt hij ook gezegd te hebben dat hij beschikt over papieren die bewijzen dat hij samen met Menchov op een trainingskamp is geweest in de Pyreneeen. Als dat echt zo is krijgt dit verhaal misschien toch nog een raar staartje.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr nov 09, 2007 8:42 am

Rabo onder vuur

Rasmussen: „Breukink en De Rooij wisten dat ik niet in Mexico was”


KOPENHAGEN, vrijdag

Zonder zich vrij te pleiten heeft Michael Rasmussen Rabobank in zijn val trachten mee te nemen. De Deen gaf in een persconferentie toe dat hij in juni, tijdens de voorbereiding op de Tour de France, niet in Mexico is geweest. Dat was volgens hem met medeweten van ploegleider Erik Breukink en toenmalig manager Theo de Rooij van Rabobank. Hij weigert daarom zijn ontslag te accepteren. De leugen over zijn verblijfplaats heeft volgens Rasmussen niet te maken met het ontlopen van eventuele dopingcontroles, maar met huwelijksproblemen.

De relationele crisis deed Rasmussen volgens zijn lezing van gistermiddag besluiten in Italië te blijven. Dat mocht echter niet wereldkundig worden omdat ’Chicken’ vreesde dat aandacht van de media zijn voorbereidingen op de belangrijkste wielerronde van het jaar zou verstoren. ,,Ik bied de UCI en het publiek mijn excuses aan dat ik daar niet eerlijk over ben geweest”, zei hij uiterlijk onbewogen. De waarschuwingen die hij eerder al gehad had van de UCI en de Deense wielerbond vanwege onregelmatigheden in zijn ’where abouts’, liet hij onbesproken.

In de kille en vervallen kantine van de Hellerup Idraets Klub, een sportclub in een buitenwijk van Kopenhagen, bleek dat Rasmussen erg gepikeerd is over de communicatie met Rabobank sinds zijn ontslag op 25 juli, toen hij nota bene in de gele leiderstrui van de Tour reed. Volgens Rasmussens advocaat Karoly Nemeth bleven vijfentwintig e-mails onbeantwoord. Bovendien zou Rabobank zich niet houden aan afspraken over het rapport van de commissie-Vogelzang.

„Uit respect voor het onderzoek heb ik mijn mond gehouden. Ik zou vooraf inzage krijgen in het rapport, maar moest van journalisten vernemen dat het maandag gepresenteerd wordt. Vanochtend is ons per mail verteld dat we het twee uur voor de presentatie mogen inzien. Dat is onacceptabel. Ik weet dat ik tegenover de commissie de waarheid heb verteld, maar hoe weet ik dat anderen dat ook hebben gedaan?”, vroeg Rasmussen zich af. Om het rapport voor te zijn en de buitenwereld alvast zíjn lezing te geven, belegde hij gisteren de persconferentie.

Hoewel de Deen daarin aangaf nooit epo, dynepo of andere stimulantia te hebben gebruikt, deed Rasmussen nauwelijks moeite de schijn tegen hem weg te nemen. Daarvoor was zijn verklaring te eenzijdig en misten de hematocrieten hemaglobinewaarden die op een overheadprojector werden getoond elke overtuiging. In zijn betoog, dat hij niet erg professioneel alleen in het Deens hield, was zijn ontslag door Rabobank het enige speerpunt. ,,De officiële reden van mijn ontslag is ’misleiding’. Maar hoe kun je mensen die van alles op de hoogte zijn, misleiden? Op 7 juni heb ik in Bergamo met Erik Breukink mijn voorbereiding op de Tour en het etappeschema besproken. Rabobank heeft de kosten van mijn ticket van Verona naar de Pyreneeën betaald, waar ik vanaf 25 juni met Denis Menchov en met assistentie van een verzorger van de ploeg een trainingsstage heb belegd”, legde de ontslagen coureur uit. Aan de UCI had hij doorgegeven dat hij tot 28 juni in Mexico zou zijn. ,,Het is dus absurd dat Rabobank mij uit de Tour heeft genomen omdat ik hen misleid zou hebben.”

De beweringen van Rasmussen brengen Rabobank en Breukink in een lastig parket. Zij moeten zich buigen over de vraag hoe dergelijke aantijgingen zijn te weerleggen. Tot het ontslag van De Rooij vormde Breukink met De Rooij en ploegdokter Geert Leinders de directie van Rabo Wielerploegen bv. Nu De Rooij door zijn rol in de affaire-Rasmussen al is opgestapt en Leinders er, zoals gepland, aan het einde van het jaar mee stopt, komt het erg ongelegen dat juist Breukink met de affaire geconfronteerd wordt. Alleen een ’gunstig’ rapport van de commissie-Vogelzang lijkt daarom een directiecrisis te kunnen voorkomen.

Rasmussen hoopt volgend seizoen in het peloton terug te keren. „Met de UCI heb ik al een afspraak gemaakt om alles op te helderen. Vanaf nu zal ik alle regels gehoorzamen en ik zal steeds bereikbaar zijn voor controles. Op dit moment heb ik maar één wens: duidelijkheid in deze zaak, zodat ik me zo snel mogelijk weer kan richten op professioneel wielrennen.”
VAN DER AAT: ’RASMUSSEN LIEGT’


AMSTERDAM, vrijdag

De ploegleiding van Rabobank heeft met ingehouden woede gereageerd op de verklaringen van Michael Rasmussen. Volgens interimmanager Henri van der Aat verkondigde de Deen leugens. „Het is pertinent onwaar dat hem inzage in het rapport is onthouden, zoals hij beweert. Zijn advocaat is ervan op de hoogte gebracht dat hij het rapport maandagochtend om negen uur ter inzage krijgt. Er is hem nooit verteld dat hij op enig eerder moment het document zou ontvangen.”

Met zijn bekentenis dat hij in de aanloop naar de Ronde van Frankrijk in Italië was en niet – zoals opgegeven aan de UCI – in Mexico, bevestigt volgens Van der Aat dat Rasmussen terecht door Rabobank is ontslagen. „Hij geeft immers toe dat hij tegenover ons niet de waarheid heeft gesproken.” Dat Rasmussen verklaarde in Italië een ontmoeting te hebben gehad met ploegleider Erik Breukink, wordt niet gezien als bewijs dat de ploegleiding op de hoogte was van Rasmussens valse verklaring aan het adres van de UCI over zijn verblijf.

Van der Aat: „Als Breukink inderdaad een ontmoeting met Rasmussen in Italië zou hebben gehad, is dat nog geen bewijs dat de ploegleiding op de hoogte was dat hij daar volgens zijn whereabouts officieel niet had mogen zijn. Het overleggen van die whereabouts is namelijk een privéaangelegenheid, een zaak tussen een renner en de UCI. Daar staat het management van de ploeg volledig buiten.”
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr nov 09, 2007 11:33 am

Wat ik me trouwens afvraag inzake het verweer van Rasmussen is het volgende. Hij geeft aan dat hij vanwege relationele problemen heeft gelogen over zijn verblijfplaats om zo de publiciteit zoveel mogelijk te ontlopen.

Maar waarom zou je dan je whereabouts formulier niet goed invullen? De informatie die je aan de UCI opgeeft ligt toch niet meteen op straat? Die formulieren zijn er enkel en alleen voor zodat de controleurs je kunnen vinden. Het staat verder niet op een website of wat dan ook. Dat het een inbreuk op je pricacy is kun je zeker stellen maar dat je door het opgeven van je verblijfplaats aan de UCI in de publiciteit komt? Nee, dat dacht ik niet.

Verder ben ik wel erg benieuwd naar de reactie van Rabobank. Hij legt toch de nodige beschuldigingen neer aan het adres van de ploeg. Als die niet met een heel goed verhaal kunnen komen om dit te ontkrachten zijn er op zijn minst een paar mensen binnen de organisatie die een probleem hebben. In het slechtste geval heeft de hele ploeg en daarmee het nederlandse wielrennen echter een probleem. Het zou mij namelijk niet verbazen als de UCI actie onderneemt tegen de ploeg als blijkt dat zij toch meer wisten. Dan kun je wel komen met het verhaal dat de renner persoonlijk verantwoording moet afleggen tegenover de UCI en dat dit niet naar de ploeg toe dient te gebeuren maar een sterk verhaal is dat natuurlijk niet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr nov 09, 2007 11:41 am

Ben inmiddels bijzonder benieuwd naar het rapport Vogelzang.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr nov 09, 2007 12:37 pm

Ik denk dat zij gaan vertellen dat het de verantwoordelijkheid is van de renner in kwestie om zijn whereabouts formulier goed in te vullen en op tijd in te leveren bij de UCI.

Daarmee zullen ze proberen om zelf buiten schot te blijven. Ze wisten dan wel dat hij bijvoorbeeld op een gegeven moment in Italië of in de pyreneeën zat en niet in Mexico maar ze wisten niet dat hij dat niet aan de UCI had doorgegeven.

Een veel beter verhaal is er voor mij als buitenstaander in ieder geval niet van te maken.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr nov 09, 2007 6:50 pm

Waarom moet je aangeven waar je b ent?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr nov 09, 2007 8:12 pm

Zodat je overal (onverwacht) op doping gecontroleerd kunt worden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr nov 09, 2007 9:26 pm

Klopt, je moet van te voren bij de UCI aangeven waar je iedere dag op welk tijdstip te vinden bent. Of je nou aan wedstrijden deelneemt, in training bent, op vakantie of wat dan ook. Ze moeten je op iedere dag van het jaar onverwacht kunnen bezoeken voor een dopingcontrole. En wanneer je van plan bent om wat anders te gaan doen dan wat je hebt opgegeven dien je dat dus eerst op te geven bij de UCI. Dat geld voor een trainingskamp maar ook als je besluit om bijvoorbeeld ergens anders dan thuis te blijven slapen.

Je kunt je dus wel voorstellen dat dat een behoorlijke inbreuk op je privacy is en dat het ook de nodige dicipline vergt om dit netjes te doen. Nu is het met een trainingskamp wat makkelijker omdat zoiets relatief vast ligt maar in het dagelijks leven kan ik me voorstellen dat het er wel een keertje bij inschiet.

Als ze je dan echter willen controleren en je bent niet op de aangegeven plek dan heb je een probleem. De controleur wacht maximaal 1 uur en als je er dan niet bent krijg je een waarschuwing. Drie waarschuwingen binnen achtien maanden is een overtreding van het dopingreglement en dan volgt een schorsing.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma nov 12, 2007 11:32 am

"Rasmussen had niet mogen rijden"


De ploegleiding van Rabobank had voor het begin van de Tour de France moeten besluiten Michael Rasmussen te weren, zo concludeert de commissie-Vogelzang die de gang van zaken binnen de wielerploeg tijdens de Tour heeft doorgelicht.

De Deen werd, gehuld in het geel en hard op weg naar de eindzege, in de slotweek door teammanager Theo de Rooij alsnog uit koers genomen. Hij had gelogen over zijn verblijfplaats voorafgaand aan de Tour en was daardoor onbeschikbaar voor eventuele onaangekondigde dopingtests.

De directie van de ploeg, en met name De Rooij, heeft de talrijke signalen die al voor de Tour over Rasmussen aanwezig waren, niet op de juiste waarde geschat.

Bron: NOS TT


Ik ben benieuwd of ze nu ook met meer details naar buiten gaan komen. Dit vind ik eerlijk gezegd wel een beetje mager als verklaring.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma nov 12, 2007 12:41 pm

'Rasmussen had niet mogen starten in Tour'
Uitgegeven: 12 november 2007 11:15
Laatst gewijzigd: 12 november 2007 11:41

UTRECHT - Michael Rasmussen had dit jaar nooit van start mogen gaan in de Ronde van Frankrijk. De commissie-Vogelzang, die de affaire rond de Deense wielrenner onderzocht, concludeert dat de directie van de Rabobank Wielerploegen genoeg informatie had om de Deen uit de Tour te houden.

Het besluit van algemeen directeur Theo de Rooij om Rasmussen in de slotweek uit koers te halen, was volkomen terecht, het had alleen veel eerder genomen moeten worden.

De Deen heeft meermaals gelogen over zijn verblijfplaatsen. De directie, en met name De Rooij, heeft de vele signalen over Rasmussen die al voor de Tour aanwezig waren, niet op de juiste waarde geschat.

Dopingcontrole

Rasmussen was in verband met mogelijke verrassingscontroles op doping verplicht bij de wielerunie UCI precies aan te geven waar hij verbleef. Hij verzuimde dat meerdere malen (bijtijds) te doen. Terwijl hij op papier in Mexico was, verbleef hij in werkelijkheid in Italië. Volgens de commissie is het 'alleszins redelijk' om te stellen dat Rasmussen bewust een dopingcontrole heeft ontlopen.

Dekmantel

Al in april waren er verdachte aanwijzingen, toen de Raboploeg Rasmussen een e-mail stuurde over tickets voor een trainingsperiode in de Pyreneeën. Rasmussen antwoordde door te zeggen dat hij deze reis graag 'stil' wilde houden, omdat hij in die periode in Mexico hoorde te zijn. De Rooij gaf Rasmussen daarop te verstaan dat hij niet wilde meewerken aan deze dekmantel en dat Rasmussen de juiste informatie over zijn verblijfplaats moest verstrekken. "De verantwoordelijkheid hiervoor ligt compleet bij jou", mailde De Rooij de renner.

Telefoontje

Omdat de UCI De Rooij vlak voor de Tour telefonisch liet weten dat Rasmussen 'formeel' de start niet ontzegd kon worden, mocht hij in Frankrijk rijden. Volgens de commissie heeft De Rooij zich te veel verscholen achter dat telefoontje en heeft hij verzuimd om de reputatie van de sponsor en de wielerploeg mee te laten wegen.

Aanpassingen

De Rabobank gaat het rapport van de commissie-Vogelzang over de kwestie rondom Michael Rasmussen gebruiken om op korte termijn aanpassingen door te voeren in het beleid van de wielerploeg. Piet van Schijndel, lid van de raad van bestuur, meldde maandag in reactie dat hij voor eind van het jaar duidelijkheid verwacht van de directie van de wielerploeg.
www.nu.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma nov 12, 2007 2:07 pm

Jöhnk schreef:Ik vraag me persoonlijk af of de Rabobank-leiding wel helemaal zuiver op de graat is. ´Ich habe es nicht gewusst´, zegt TDR nu. Maar hij is toch niet achterlijk?
BIS

Die hele Rabobank-ploeg valt door de mand nu.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma nov 12, 2007 3:04 pm

Ik ben heel benieuwd naar de reactie van de UCI.

Ze zullen er in ieder geval niet zijn met het opstappen van Theo de Rooij. Zo was Erik Breukink bijvoorbeeld ook op de hoogte van het verblijf in Italië. Die zal er dus ook uit moeten.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di nov 13, 2007 9:53 am

'Ik sta recht in m’n schoenen'

UTRECHT - Erik Breukink baalde, en niet zo’n beetje ook, na het verschijnen van het rapport-Vogelzang. ,,Er wordt nu een beeld geschetst dat niet klopt. Het is net alsof ik heb meegedaan aan het spel van Rasmussen. Nou, ik voel me nergens schuldig over,’’ zo verwoordde Rabo’s eerste ploegleider zijn gevoelens gistermiddag.

Dat hij op 6 juni Rasmussen in Italië trof voor een gesprek over de Tour de France, noemde hij ‘beslist geen geheime ontmoeting’ . ,,Er waren veel mensen binnen de ploeg die er vanaf wisten. Zo ongewoon is het ook niet dat een ploegleider ergens afspreekt met een coureur om wat te bepraten.’’

Het e-mailtje waarin Rasmussen vroeg de geplande training in de Pyreneeën stil te houden, stuurde Breukink door naar manager Theo de Rooij.

,,Hij beantwoordde dat en daarmee was voor mij de zaak afgedaan. De datum van 6 juni was dus voor mij niet iets om te onthouden, ook omdat ik niet wist wat hij in zijn whereabouts voor de UCI had geschreven.

,,Of dat nalatig is? Ja, er zijn fouten gemaakt, zo realistisch ben ik wel. De grootste verantwoordelijkheid ligt echter bij Rasmussen. Hij is een volwassen kerel die moet weten welke informatie hij opstuurt naar de UCI,’’ aldus Breukink.

Hij verbindt vooralsnog geen consequenties aan zijn functioneren, dat door de commissie Vogelzang als ‘zeer nalatig’ wordt getypeerd. ,,Ik ga mijn verantwoordelijkheid niet uit de weg. Nog sterker: ik sta recht in mijn schoenen.’’

Interim-manager Henri van der Aat gaat nu aan de slag met de conclusies uit het rapport. Over twee, drie weken komt hij met een plan van aanpak.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma nov 26, 2007 11:16 am

Knebel opvolger De Rooij bij Rabo

Harold Knebel (45) wordt de opvolger van Theo de Rooij als directeur van de Rabobank Wielerploegen. Het bestuur van de bank moet de voordracht nog wel goedkeuren. Knebel is directeur Private Banking bij Rabobank.

De Rooij stapte na de Tour de France op als directeur, nadat hij in de slotweek van de belangrijkste wielerronde de in de gele trui gehulde Michael Rasmussen uit koers had genomen.

De bank liet daarop onderzoek naar de gang van zaken binnen de ploeg doen. Het functioneren van de ploegleiding, en met name van De Rooij, kwam er daarbij niet best uit. Volgens de onderzoekers had De Rooij Rasmussen eerder moeten weren.
www.nos.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie