Schaatsen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » do mar 12, 2009 12:50 pm

Dit wordt alweer Kramer z'n 2e OS, Baseman

In Turijn in 2006 won hij zilver op de 5km en brons op de ploegenachtervolging.Op de 10km viel hij toen wat tegen, maar hij was ook pas 19.

Verder vind ik het een beetje een onzinnige discussie.Kramer is oppermachtig bij de lange afstanden en Davis is oppermachtig op de middellange afstanden.Dan kun je niet zeggen wie er beter is.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do mar 12, 2009 1:02 pm

Precies. OS is heilig en terecht ook. Al die allroundkampioenschappen zijn toch ook zwaar kansloos? Kijken wie het beste is over alle afstanden vind ik niet zo heel interessant. Een WK afstanden is nog altijd vele malen boeiender. Wat koop je er voor als je op alle afstanden 3e of 4e wordt en als je bij de OS dus hoogstens een bronzen plak weet te pakken.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do mar 12, 2009 1:11 pm

Hoeladans schreef:Dit wordt alweer Kramer z'n 2e OS, Baseman
Verrek ja :blush.gif:
Maar hij heeft inderdaad nog geen goud en daar draait alles om.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr mar 13, 2009 10:39 pm

Iemand die het schaatsen volgt?

Die blokjesregel is wrang, hoor.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » vr mar 13, 2009 10:43 pm

Ik weet niet wie er nu weer de dupe is geworden, maar het is inderdaad een idiote regel die heel snel afgeschaft moet worden.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr mar 13, 2009 10:47 pm

Hoeladans schreef:Dit wordt alweer Kramer z'n 2e OS, Baseman

In Turijn in 2006 won hij zilver op de 5km en brons op de ploegenachtervolging.Op de 10km viel hij toen wat tegen, maar hij was ook pas 19.

Verder vind ik het een beetje een onzinnige discussie.Kramer is oppermachtig bij de lange afstanden en Davis is oppermachtig op de middellange afstanden.Dan kun je niet zeggen wie er beter is.
Davis heeft de 1000 niet gewonnen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » za mar 14, 2009 10:57 am

joey schreef:
Marillion schreef:Ik zou me er best iets bij voor kunnen stellen. Stel dat je op de spelen alles wint wat je redelijkerwijs kunt winnen. Je hebt de records in handen en haalt achteloos EK en WK allround binnen. Wat moet dan daarna je doel nog worden?
Twee keer alles winnen? Drie keer alles winnen? Aan de top blijven, dát is de ultieme uitdaging.

Had Sampras moeten stoppen na een paar jaar? Of Navratilova?
Mwah, ik vind dat je tennis slecht kunt vergelijken met een duursport als schaatsen. Twee totaal verschillende sporten. Natuurlijk, met name de top 100 van het tennis moet ook heel erg veel doen en laten voor hun sport, maar ik kan me voorstellen dat je daar een tiental jaren of zelfs meer de drive kunt vinden om door te gaan. Tennis heeft eigenlijk zoveel meer te bieden als sport en daar buiten, is veel gevarieerder om het boeiend te houden.

Een schaatscarriere in afstanden is veel korter, ik kan me zo niet iemand herinneren die langer dan 5 jaar aan de top of in de buurt daarvan heeft gebivakkeerd. Geen wonder, je traint je het hele jaar door voor 200% te pletter (en veel zwaarder dan tennissers) voor 5 tot 10 belangrijke wedstrijden in een winter in een toch vrij eenzijdige sport waar het steeds maar om maximaal een paar secondjes verschil gaat. Op een gegeven moment breekt je dat extreme trainen vooral mentaal op, als er geen echte uitdaging of perspectief meer is.

En zodra een stukje van dat heilige vuur wegvalt, ben je als topduursporter het bokje. Kan je nog steeds een groot liefhebber van de sport zijn, maar voor die topprestatie met dat enorme prijskaartje aan zeer intensieve trainingen enz ben je gewoonweg niet meer te motiveren. Het is de allerbesten overkomen in de schaatssport, mentaal en fysiek niet bepaald de minsten.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za mar 14, 2009 2:46 pm

Frank schreef:Ik weet niet wie er nu weer de dupe is geworden, maar het is inderdaad een idiote regel die heel snel afgeschaft moet worden.
Wat mij betreft niet afgeschaft, maar wel aangepast.

Waarom? Vroeger vlogen de blokjes en pilonnen je zowat bij elke bocht om de oren. Nu blijkt opeens dat dat best anders kan. Het principe dat een schaatser in zijn eigen baan moet blijven is ook gewoon logisch, vind ik.

Toch moet je situaties zoals die van gisteren zien te voorkomen. Geopperd wordt om met waarschuwingen te werken, dat lijkt me prima.
Wanklanken in de Olympic Oval
Door GERARD DEN ELT

VANCOUVER - Gefluit, boegeroep en een teleurgestelde, vermeende winnares van het eerste Canadese goud op de WK afstanden in het organiserende land. De Richmond Olympic Oval stond gisteravond op zijn kop.

Kristina Groves werd gedwiskwalificeerd op de 3 km. FOTO AFP
De diskwalificatie van Kristina Groves op de 1500 meter leverde louter teleurgestelde gezichten op. Al was de schaatsster zelf allerminst ontgoocheld: ,,Medaille of geen medaille, dit was mijn beste race ooit. Dit was wel een harde les om te leren.’’

Groves was inderdaad oppermachtig op de schaatsmijl, reed bijna een seconde sneller (1.57,75) dan de later tot wereldkampioene uitgeroepen Anni Friesinger (1.58,66), maar ze werd zwaar gestraft voor het overtreden van de nieuwe blokjesregel in het schaatsen. Ireen Wüst mocht daarom een bronzen medaille omruilen voor een zilveren plak.

Tijdens haar rit had Groves in de nieuwe Oval een blokje in de bocht getoucheerd, waarna automatisch uitsluiting volgde. Leg dat maar eens uit aan Canadezen die voor het eerst bij een schaatswedstrijd zijn.

Friesinger stond vervolgens op de hoogste trede van het podium, maar was niet blij. Zij had meer glans willen geven aan de evenaring van een bijzonder record in het vrouwenschaatsen. Want Annie Friesinger evenaarde met haar elfde individuele wereldtitel op afstandskampioenschappen de schaatslegende Gunda Niemann, die jarenlang het vrouwenschaatsen regeerde en ook elf wereldtitels vergaarde.

,,Het is een hard besluit,’’ oordeelde de levensgezellin van olympisch kampioen Ids Postma. ,,Mijn elfde wereldtitel zou een speciale aangelegenheid moeten zijn, maar dat is het nu niet.’’

Friesingers coach Gianni Romme begreep er evenmin iets van. ,,Deze titel staat over tien jaar gewoon in de boeken en dan weet niemand het meer, maar als je je sportieve hart laat spreken weet je dat er iemand anders beter was,’’ aldus de Bundestrainer.

Romme en onder anderen de Nederlandse coaches hadden in het overleg met andere coaches juist voorgesteld om tot een verzachting van de fikse maatregel te komen. Een tijdaftrek of een gele kaart, het was allemaal denkbaar geweest. Maar, zo constateerde Romme zuur, uitgerekend de Canadezen waren tegen de aanpassing van de regel geweest. ,,Zo schieten zij zichzelf in de voet.’’

Ook Ireen Wüst, die bezig is met een waardig slot aan een tegenvallend seizoen, bofte met de zilveren plak. ,,Niemand is er blij mee, zo constateerden we net op het podium. Anni niet omdat ze vond dat ze het goud niet verdiende, Christine Nesbitt (brons, red.) niet omdat ze eigenlijk niet op het podium hoorde, en ik sta daar tussenin. Het is gewoon een hele zware straf, ze was bijna een seconde sneller.’’

Zelf leed Wüst ook onder de nieuwe maatregel, die haar bij de NK afstanden aan het begin van dit seizoen deelname aan enkele World Cups kostte. Ook Enrico Fabris werd zo verbannen van de EK allround in Heerenveen, waardoor hij bijna de WK allround misliep.

Gisteren won de Goirlese in een tijd van van 1.58,83 de zilveren medaille. ,,Het moest uit mijn tenen komen,’’ zei ze. ,,Van mezelf moest ik echt alles op alles zetten. Ik ben ontzettend blij. Dat was ik al met het brons, maar ook wel met het zilver.’’

De tweede plaats betekent een afsluiting van een periode, waarin de dalen steeds dieper en dus de pieken steeds hoger waren. ,,Er valt hier in Canada dus echt iets van mijn schouders.’’

AD

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » za mar 14, 2009 3:18 pm

Jöhnk schreef:Het principe dat een schaatser in zijn eigen baan moet blijven is ook gewoon logisch, vind ik.
Er valt inderdaad wat voor te zeggen, maar doe dan zoiets als bij het snelwandelen bijvoorbeeld. Twee keer een waarschuwing, derde keer diskwalificatie.

En waarom alleen in de bochten? Je ziet zo vaak schaatsers op het rechte stuk waar ze niet hoeven te wisselen over de lijn komen. Waarom het verschil met de bochten?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za mar 14, 2009 3:31 pm

Het verschil is denk ik dat je op het rechte stuk niet kunt afsnijden. Daarom wordt het gedoogd, zolang je niemand hindert.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » za mar 14, 2009 3:35 pm

Het gebeurt in de atletiek ook, als je daar in een andere baan komt, word je ook gediskwalificeerd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » za mar 14, 2009 10:02 pm

Jöhnk schreef:Het verschil is denk ik dat je op het rechte stuk niet kunt afsnijden. Daarom wordt het gedoogd, zolang je niemand hindert.
Net alsof je als je een blokje wegtrapt en een milimeter met je schaats over de lijn komt, iets af kunt snijden. Wat een voordeel zal Groves gisteren gehad hebben.... :excited.gif:

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » za mar 14, 2009 10:06 pm

Duke schreef:Het gebeurt in de atletiek ook, als je daar in een andere baan komt, word je ook gediskwalificeerd.
Ik denk dat het daar eerder gebeurt omdat de banen daar zodanig liggen dat je de tegenstander in de weg loopt als je in diens baan terecht komt. Dat kan natuurlijk ook bij het schaatsen, maar daar wordt het volgens mij nu overdreven. Ook al is er geen tegenstander in de buurt, kun je nog gediskwalificeerd worden.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za mar 14, 2009 10:17 pm

Frank schreef:
Jöhnk schreef:Het verschil is denk ik dat je op het rechte stuk niet kunt afsnijden. Daarom wordt het gedoogd, zolang je niemand hindert.
Net alsof je als je een blokje wegtrapt en een milimeter met je schaats over de lijn komt, iets af kunt snijden. Wat een voordeel zal Groves gisteren gehad hebben.... :excited.gif:
Nee, niet echt.
Maar voordat de regel er was banjerde iedereen dwars door die blokjes heen. Toen was er wel degelijk sprake van afsnijden, imo.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » za mar 14, 2009 10:26 pm

Ipv blokjes moet je gewoon een randje zand neerleggen.. dan gaat je schaats naar de klote als je af wil snijden.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo mar 15, 2009 10:03 am

Groves liet zich van haar beste kant zien toen ze zei dat de regels nu eenmaal de regels waren en dat ze van deze ervaring moest leren. Zo hoort dat, niet zeuren. Die vrouw komt er wel. :worshippy.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » zo mar 15, 2009 11:14 am

Joey houdt van volgzame vrouwen. :666.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo mar 15, 2009 11:16 am

Nee, ik houd van sportieve vrouwen. :neutral.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Re: Schaatsen

Bericht door Rembrandt III » vr jul 03, 2009 5:30 pm

Pechstein betrapt op bloeddoping.

Het was natuurlijk ook raar dat een sport die zo relatief nauw verweven is met wielrennen bijna niemand ooit met doping wordt geassocieerd.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Schaatsen

Bericht door beelzebub » vr jul 03, 2009 5:32 pm

www.volkskrant.nl
Schaatster Claudia Pechstein betrapt op bloeddoping

ANP
Gepubliceerd op 03 juli 2009 18:23, bijgewerkt op 3 juli 2009 18:27


LAUSANNE - De tuchtcommissie van de internationale schaatsunie ISU heeft Claudia Pechstein betrapt op bloeddoping. Dat heeft de ISU vrijdag bekendgemaakt.

De Duitse schaatsster is voor twee jaar geschorst. De straf gaat met terugwerkende kracht in op 9 februari 2009. Pechstein kan daardoor de Winterspelen in Vancouver vergeten.

Pechstein, die traint bij de Amerikaan Peter Mueller, werd begin februari gecontroleerd tijdens de wereldkampioenschappen allround in Hamar. In de Noorse stad werkte Pechstein wel de eerste dag af, op de tweede meldde ze zich af. Pechstein, die afgelopen seizoen wel Europees allroundkampioene werd, kan tegen de straf in beroep bij het internationaal sporttribunaal in Lausanne.

De ISU gaf vrijdag aan dat de straf van Pechstein volgt op een serie onderzoeken, waarbij sprake was van abnormale bloedwaarden en abnormale wijzigingen in de bloedwaarden.
De mussen vallen het dak en we hebben het over schaatsen. :drecul.gif:
Ze is wel een duursportster onder de schaatsers met de lange afstanden. Is het ook verdacht dat TVM zich elk jaar voorbereid in Italie?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Re: Schaatsen

Bericht door Rembrandt III » vr jul 03, 2009 5:37 pm

Pechstein trainde trouwens bij Peter Mueller; die Amerikaan waarbij Gianni Romme ook zo verdacht hard schaatste...

En de teamdokter van Mueller was destijds de bekende 'dopingdokter' Berend Nikkels.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Schaatsen

Bericht door Jöhnk » vr jul 03, 2009 5:46 pm

Nee!!! Mijn heldin. :sad.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Schaatsen

Bericht door 999 » vr jul 03, 2009 5:52 pm

:drecul.gif: .. Tjonge .. kijk er niet ( meer ) van op ..

Bedankt Claudia vooor elke keer dat ik dacht dat ik van je kon winnen .. Nepperd ..

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Schaatsen

Bericht door Duke » vr jul 03, 2009 7:05 pm

Jöhnk schreef:Nee!!! Mijn heldin. :sad.gif:
Is niets dan heilig? :confused.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Schaatsen

Bericht door Jöhnk » vr jul 03, 2009 7:53 pm

Ze is trouwens onschuldig:
Pechstein in beroep tegen schorsing

DÜSSELDORF - Claudia Pechstein heeft via haar advocaat Simon Bergmann laten weten haar dopingzaak voor te leggen aan het internationaal sporttribunaal CAS in Lausanne.
,,Ze is niet positief bevonden en ze is zonder positieve controle veroordeeld,’’ verklaarde Bergmann vrijdag naar aanleiding van het nieuws van de internationale schaatsunie ISU dat Pechstein voor twee jaar is geschorst omdat er volgens de instantie sprake is van bloeddoping.

Gerd Heinze reageerde als voorzitter van de Duitse schaatsbond DESG geschokt. ,,Dit is een tragedie, maar de zaak is nog niet voorbij.’’
ad

Plaats reactie