Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za mei 20, 2017 5:31 pm

We moeten de echte bergetappes nog krijgen, maar als ie op deze wijze de giro zou winnen, is ie zeker ook toekomstig tourkandidaat.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11935
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » za mei 20, 2017 5:37 pm

Ja. Kijk ook even naar het deelnemersveld. Dat is Tour-waardig.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » za mei 20, 2017 5:37 pm

Wat lekker zeg. Al schijnt dit hem wel te liggen; 1 berg, niet te steil en hard eigen tempo rijden. Kijken hoe de laatste week gaat, al heeft ie wel een psychologisch keekje uitgedeeld. Gaat Quintana zich kapot rijden om alsnog te winnen? Als hij dat doet kunnen we Quintana vast afschrijven voor de Tour....


Leuk weetje trouwens:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41096
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 20, 2017 6:01 pm

Eerst maar eens afwachten hoe het bijvoorbeeld dinsdag gaat met de Mortirolo, Stelvio en Umbrail. Dat is echt nog even iets anders dan wat er vandaag moest gebeuren. Vorig jaar was het met Kruijswijk ook binnen en die kwam niet eens op het podium. Het kan soms nog raar lopen. Of neem de Vuelta die Dumoulin bijna won, ook geen podium. Die ronde duurde voor hem precies één klim te lang.

Maar voorlopig is hij ijzersterk en vol vertrouwen. Quintana is wel explosiever maar kan daarna geen gat slaan. En we hebben natuurlijk die tijdrit nog.

Zou echt geweldig zijn als hij dit vol weet te houden. Een Nederlandse winnaar van de Giro is er nog nooit geweest.
Nil volentibus arduum

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za mei 20, 2017 7:10 pm

Vuelta had je wel continue dat ie boven zn kunnen aan het rijden was en was het hopen dat de emmer niet zo overstromen voor het einde, wat uiteindelijk toch gebeurde.
Nu zit ie om zn kunnen te rijden en heeft ie nog het psychologische voordeel van de laatste tijdrit om eventuele schade nog te herstellen.
Maar de etappe van dinsdag is inderdaad een andere discipline dan tot dusverre, dus dat zal ie ook nog moeten bewijzen aan te kunnen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » za mei 20, 2017 7:16 pm

Dumoulin denkt over alles na, de hele dag door

COLUMNAD-columnist Thijs Zonneveld over de denker Tom Dumoulin. 'Hij maakt voor elke keuze een diepteanalyse. Denken, denken, denken. Hij denkt na over alles, de hele dag door.'

Thijs Zonneveld 19-05-17, 04:04 Laatste update: 04:05

De rijstevlaai was op. Tom Dumoulin fronste zijn wenkbrauwen. Dat was een tegenvaller. Een probleem zelfs. Hij had gerekend op rijstevlaai. De ober somde een lijstje met vlaaien op die er nog wel waren. Dumoulin luisterde aandachtig, dacht een tijdje diep na en koos daarna voor kersenvlaai - zonder dat de frons van zijn gezicht verdween. Prima hoor, kersenvlaai, maar het was geen rijstevlaai. Bijna perfect is niet perfect genoeg.

Ik weet niet hoe je een diepteanalyse over een vlaaienkeuze maakt, maar als iemand het kan is het Dumoulin. Hij maakt voor elke keuze een diepteanalyse. Denken, denken, denken. Hij denkt na over alles, de hele dag door.

Toen ik hem een jaar geleden vroeg of hij een grote ronde kon winnen, volgde er een analyse van een paar minuten. Hij wist precies wat er moest gebeuren. Hoeveel kilo hij moest afvallen, hoe vaak hij op hoogtestage zou gaan, welke renners hij om zich heen nodig had, welk parcours het meest geschikt was. En dan nog, zei hij, is het maar de vraag of het kan. Dat hij toen al bijna een grote ronde (de Vuelta van 2015) had gewonnen, telde volgens hem niet mee. Want dat was niet gepland. Ik moest erom lachen, maar hij meende het serieus.

Dumoulin is a freak of nature. Hij trapt enorme vermogens weg en hij zit om te janken zo mooi op zijn tijdritfiets. Maar als je het mij vraagt zit zijn grootste kracht niet in zijn fysiek. Er rijden nog tientallen, zo niet honderden freaks of nature in het peloton. Het verschil maakt hij met zijn hoofd. Ik ken niet veel sporters die zo diep en zo veel analyseren als Dumoulin. Hij weet precies wat hij kan, wat hij wil, waar hij zich kan verbeteren, wat zijn sterke en zijn zwakke punten zijn. Het is soms alsof hij in een helikopter zit en van daaruit naar zichzelf kijkt. Hij beseft zelfs dat er in alles analyseren ook een gevaar zit: dat je jezelf tureluurs denkt. Dat je jezelf verliest in details. Daarom vraagt hij zijn ploegleider om geen tijdsverschillen door te geven tijdens tijdritten, daarom wil hij vaak niet weten hoeveel zijn vetpercentage is na een meting.

Hij denkt dus ook na over wanneer hij níet moet nadenken.

Ik weet niet of Dumoulin deze Giro wint (ik moet nog zien dat hij op cols van boven de 2000 meter standhoudt tegen Quintana), maar de conclusie lijkt me inmiddels gerechtvaardigd dat hij een grote ronde kán winnen. Zijn omscholing van tijdrijder naar klassementsrenner was een zorgvuldig gepland experiment en dat experiment is nu al geslaagd. Maar zelfs als hij wint, zal hij na afloop van deze Giro alles uitvoerig analyseren. Denken, denken, denken.

Want het kan altijd perfecter.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Iniesta » za mei 20, 2017 7:30 pm

Lekker weekje wel, drie Nederlandse overwinningen in Noorwegen en 2 in italie

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41096
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 20, 2017 7:47 pm

En ook nog kans dat Pieter Weening de Ronde van Noorwegen wint en Bennett namens Lotto-Jumbo de Ronde van Californië.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » zo mei 21, 2017 5:10 pm

Merkwaardige rit vandaag. Dumoulin laat Quintana terugkomen na een val; Quintana gaat er vervolgens met de bonificatieseconden vandoor. :confused.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » zo mei 21, 2017 5:14 pm

Tja, vorig jaar dachten ze daar anders over.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41096
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 21, 2017 7:14 pm

Ik hoop maar dat hij dit niet uit sportiviteit en gevoel van rechtvaardigheid heeft gedaan want in de historie van de wielersport zijn daar weinig prijzen mee gewonnen.

Er is echter wel een reden te verzinnen om Quintana te laten terugkeren. Zeker als Dumoulin dacht dat hij toch wel zou terugkeren kun je gebruik maken van zo'n moment. Door de groep stil te leggen neemt hij zijn rol als leider van de koers nadrukkelijker, dat geeft meer status. En hij heeft wellicht vooruit gedacht aan de komende dagen waarin hij op de beslissende momenten toch alleen zal zitten. Stel nu dat hij een keer in dezelfde positie zit doet Movistar misschien hetzelfde voor Dumoulin. Al zou ik op dat laatste niet teveel rekenen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » zo mei 21, 2017 7:16 pm

Marillion schreef:Ik hoop maar dat hij dit niet uit sportiviteit en gevoel van rechtvaardigheid heeft gedaan want in de historie van de wielersport zijn daar weinig prijzen mee gewonnen.

Er is echter wel een reden te verzinnen om Quintana te laten terugkeren. Zeker als Dumoulin dacht dat hij toch wel zou terugkeren kun je gebruik maken van zo'n moment. Door de groep stil te leggen neemt hij zijn rol als leider van de koers nadrukkelijker, dat geeft meer status. En hij heeft wellicht vooruit gedacht aan de komende dagen waarin hij op de beslissende momenten toch alleen zal zitten. Stel nu dat hij een keer in dezelfde positie zit doet Movistar misschien hetzelfde voor Dumoulin. Al zou ik op dat laatste niet teveel rekenen.
En het waren tricky afdalingen. Door de eerste 'op het gemak' te doen, verkleinde hij misschien ook de kans voor zichzelf om te vallen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11935
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Wielrennen

Bericht door Sandro » zo mei 21, 2017 7:20 pm

Wat ik me kan indenken is dat hij inderdaad niet het risico wilde nemen om het kamp Quintana volledig tegen zich te krijgen, met al het zware werk wat er nog aan zit te komen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41096
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » zo mei 21, 2017 7:54 pm

De afdalingen in Lombardije zijn op veel plaatsen absoluut gevaarlijk. Veel draaien en keren en je kunt vaak slecht of helemaal niet door de bocht heen kijken. Het is ook meestal vrij smal. In die zin nodigde het terrein inderdaad niet uit om meer risico te nemen dan noodzakelijk. Nou ja, het zijn maar een paar tellen. Laten we hopen dat hij ze straks niet tekort komt.

Nu vooral uitkijken naar dinsdag. Drie zware beklimmingen op rij. Als hij daar sterk doorheen komt dan stijgen de kansen aanzienlijk. Al is het ook daarna nog een lange week want er zijn nog een aantal lastige ritten en je hebt die van dinsdag dan in de benen. Strategie voor Sunweb lijkt me om voor de Mortirolo niets weg te laten rijden waar gevaarlijke ploegmaten van concurrenten bij zitten. Want dan zou je een scenario kunnen krijgen van een aanval op de Mortirolo waarna een kleine voorsprong met behulp van ploegmaats moet worden uitgebreid terwijl Dumoulin alleen zit. Want als die klim op tempo gaat kun je er vanuit gaan dat hij daarna geen ploegmaats meer bij zich heeft.

EDIT

Ik zie overigens net dat de beklimming van de Mortirolo niet de klassieke versie vanuit Mazzo is. Dat is gunstig want deze versie is iets minder zwaar. Wat beslist niet moet worden opgevat als eenvoudig overigens.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13827
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Wielrennen

Bericht door Jinne » di mei 23, 2017 11:32 am

Is het nog ergens legaal online te zien?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » di mei 23, 2017 11:35 am

De de tweede afdaling vandaag schijn Nibali daarentegen wel op het lijft geschreven te zijn.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » di mei 23, 2017 12:46 pm

Jinne schreef:Is het nog ergens legaal online te zien?
Eurosport neem ik aan?

Sunweb schijnt trouwens een coalitie gesloten te hebben met Trek, lees ik op Twitter.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13827
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Wielrennen

Bericht door Jinne » di mei 23, 2017 2:11 pm

Ik heb een stream gevonden. Voorlopig zit Tom nog safe.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » di mei 23, 2017 2:29 pm

Duke schreef:
Jinne schreef:Is het nog ergens legaal online te zien?
Eurosport neem ik aan?

Sunweb schijnt trouwens een coalitie gesloten te hebben met Trek, lees ik op Twitter.
Moet Trek niet rijden om het klassement van Mollema te beschermen?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » di mei 23, 2017 2:37 pm

De laatste afdaling schijnt levensgevaarlijk te zijn volgens Thijs Zonneveld.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Wielrennen

Bericht door beelzebub » di mei 23, 2017 3:24 pm

Wacht even, Dumoulin rijdt nu op achterstand omdat hij even moest poepen? Waarom kak je niet in je broek, dat deed Lineker ook. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di mei 23, 2017 3:27 pm

Hmmm, gaat niet goed met Dumoulin...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di mei 23, 2017 3:29 pm

5 kilometer nog, terwijl hij terrein verliest.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di mei 23, 2017 3:34 pm

Zoals het nu gaat, komt de voorsprong echt in gevaar.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door brigade zuid » di mei 23, 2017 3:42 pm

zeux schreef:Zoals het nu gaat, komt de voorsprong echt in gevaar.
Lekker dan... Moest ie echt poepen of is dat een geintje? Ik had toch meer van Tom verwacht, kijk Quintana en Nibali zijn betere klimmers maar om nu gelijk in deze ene zware etappe je gehele voorsprong prijs te geven... nee dat had ik niet verwacht.

Plaats reactie