Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Baseman

Bericht door Baseman » vr jan 18, 2008 7:59 am

Helemaal mee eens, schandelijke actie :1evil.gif:

Erg typisch ook dat ze de namen van de wielrenners openbaar maken, maar die van de overige sporters niet ! Iedere keer hetzelfde...

Harm

Bericht door Harm » vr jan 18, 2008 8:03 am

Alsof iemand die biatleten kent :smallgrin.gif:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr jan 18, 2008 10:51 am

Vooral de Russische dames nemen het niet zo nauw bij de Biathlon, maar het zou mij niet verbazen als er op lijst tal van Duitse namen pronken.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jan 18, 2008 11:06 am

Wij kennen ze niet maar in Duitsland is dat een grote sport hoor.

Kijk, dit excuus maakt het verhaal over dopinggebruik in topsport niet ineens anders. Natuurlijk gebruiken een behoorlijk aantal sporters doping. Maar zo is er ook een behoorlijk aantal wat dat niet doet. En als je helemaal niets van bewijsvoering kunt laten zien is het gewoon onverkoopbaar om mensen te beschuldigen. Zeker voor wielrenners geld in het huidige klimaat dat je al veroordeeld bent voordat er ook maar iets is bewezen. Een op niets gebaseerd gerucht is al voldoende voor een veroordeling. En daar kun je gewoon niets tegen doen. Daar heeft de wielersport in zijn algemeenheid misschien voor een belangrijk deel zelf aan bijgedragen. Maar het is gewoon niet fair tegenover eerlijke sporters om zo'n houding aan te nemen.

Als ze echt een zaak hebben tegen dat laboratorium en de sporters dan moeten ze dat uitzoeken en met een duidelijk verhaal komen. Nu zijn er mensen beschadigd op basis van niets. Kijk alleen maar naar de publiciteit die met de beschuldiging mee is gekomen. Nu ze het verhaal terugtrekken is er ineens een stuk minder belangstelling voor.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr jan 18, 2008 11:14 am

Heeft iemand toevallig Andere Tijden gezien, over de Intrapilid-affaire van PDM in de tour van 1991?
De bedorven kip van PDM.

Het zou de Tour de France van Erik Breukink worden: 1991. Maar de hele Nederlandse PDM-ploeg, inclusief Breukink met zicht op de gele trui, werd ziek. Bedorven Kip was het verhaal, maar een voedingssupplement bleek de boosdoener. Een aantal betrokkenen van toen spreekt zich uit over de PDM-affaire. De eerste etappes van de Tour van 1991 gaat alles volgens plan: PDM rijdt voorin mee, al snel wint de ploeg een etappe. Erik Breukink, Sean Kelly en Raul Alcala staan bij de eerste tien in het algemeen klassement. Op de ochtend van de 9e etappe, in het Bretonse Rennes, wordt de ploeg overvallen door een mysterieuze ziekte. Eén renner wordt onmiddellijk per auto afgevoerd naar Nederland, te ziek om te vliegen. Een dag later stapt de rest van de ploeg uit de koers. De maaltijd in het hotel krijgt de schuld. Later blijkt dat niet de restaurantkip, maar een herstelmiddel dat de ploegarts de renners inspoot het probleem is. Het middel is bedorven doordat de flessen niet voldoende gekoeld zijn bewaard of doordat ze besmet werden met een bacterie. De ploegarts geeft in Andere Tijden voor het eerst toe dat hij meerdere keren uit één fles heeft getapt en daardoor wellicht een bacteriële infectie heeft veroorzaakt. Andere Tijden sprak met de toenmalige ploegarts en verder onder anderen met de teammanager, de mecanicien en renners Jean-Paul van Poppel en Sean Kelly. Die laatsten vertellen in het programma hoe het is om een bedorven voeddingssuplement rechtstreeks in de aderen ingespoten te krijgen.
Via Uitzending gemist te bekijken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jan 18, 2008 11:24 am

Ja, ik heb het gezien. Wat een verhaal is dat zeg. De PDM ploeg was in die tijd de één van de meest professionele ploegen met een groot budget. Dan werk je met je hele ploeg naar de tour omdat het daar moet gebeuren. Kosten nog moeite worden gespaard, renners in topvorm. Niets lijkt succes in de weg te staan. En dan heb je een ploegarts die in tijdens de belangrijkste wedstrijd van het jaar even lachend een nieuw voedingssupplement uitprobeert wat ook nog eens verkeerd is bewaard en verkeerd is gebruikt. In de bijsluiter had hij gewoon kunnen lezen dat je het product niet boven de 25 graden mocht bewaren en dat je een flesje ook maar één keer mag 'aanprikken'. Dat verzin je toch niet?

Ik weet als amateurfietser al dat je nooit nieuwe voeding moet uitproberen tijdens een cyclo. En dan komt zo'n kerel even met een nieuw ongetest product aan wat hij ook nog eens verkeerd heeft opgeslagen en toegediend. En die arts in de uitzending wist ook nog te melden dat het uberhaupt geen zin had gehad omdat de dosering veel te laag was. Kun je nagaan wat een prutsers er toen binnen de medische begeleiding aan het werk waren.

Op de terugweg heeft hij uit de bus moeten vluchten omdat de renners hem wilden aanvliegen. Die stelden voor dat hij zelf maar even wat van dat spul moest gebruiken als er toch niets mis mee was..... :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr jan 18, 2008 11:28 am

Het vreemde vind ik dat achteraf de indruk bestaat dat het om doping of op zijn minst een maskeringsmiddel ging, terwijl het in werkelijkheid een (inefficient) voedingssupplement was. Maar dat laatste hoorde ik gisteren voor het eerst.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jan 18, 2008 11:33 am

Dat komt omdat de ploeg er destijd omheen heeft gedraaid om gezichtsverlies te voorkomen. Ze gaven liever het restaurant de schuld dan dat ze zelf met de billen bloot gingen. Onvoorstelbaar dom natuurlijk.

Overigens is het voor iemand als Breukink natuurlijk ook echt onverteerbaar. Die jongen had een goede kans om dat jaar de tour te winnen. En dan zie je die kans in rook opgaan omdat er één of andere amateur met voedingssupplementen aan het spelen is.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr jan 18, 2008 7:39 pm

Een bericht vanuit het Rabobank kamp over de 'ARD-affaire':

ARD biedt excuses aan na flater

De Duitse televisiezender ARD heeft de beschuldigingen van eerder deze week aan het adres van dertig topsporters ingetrokken en via een woordvoerder publiekelijk haar excuses aangeboden. Het ARD beschuldigde wintersporters en wielrenners gebruik te maken van de diensten van de Weense bloedbank HumanPlasma. Het ARD noemde daarbij de namen van de huidige Raborenner Denis Menchov en de oud-Raborenners Michael Boogerd en Michael Rasmussen. Het bekend maken van namen is nu volgens het ARD een 'betreurenswaardige fout'. De Duitse zender spreekt inmiddels over 'voorbarige berichtgeving'.

De gang van zaken bij HumanPlasma wordt momenteel onderzocht door de Oostenrijkse justitie, maar de Oostenrijkse staatssecretaris van sport Reinhold Lopatka meldde, dat het onderzoek nog helemaal niets heeft opgeleverd. "We hebben tot dusver geen bewijs gevonden, dat Oostenrijkse atleten of een atleet uit een ander land hier zijn geweest voor bloeddoping of anderszins de wet hebben overtreden", aldus Lopatka in De Telegraaf.

'Geen controleerbare feiten'
Het ARD kwam desondanks met het bericht en noemde zelfs namen, maar inmiddels is de Duitse zender op haar eerder 'onthullingen' teruggekomen. Een woordvoerder verklaarde, dat die gang van zaken 'voorbarig en ongefundeerd is geweest.' "Het strookt niet met onze beroepsopvatting dergelijke verdachtmakingen te uiten zonder met controleerbare feiten te komen", aldus commentator Michael Antwerpes tijdens een live-uitzending van de wereldbeker biathlon.

De Duitse skifederatie DSV kondigde inmiddels juridische stappen tegen het ARD aan. Volgens de interim-directeur van de Rabo Wielerploegen Henri van der Aat is daar binnen zijn organisatie ook al intern over gesproken, maar hij wil vooralsnog kalm de ontwikkelingen afwachten. "We zijn dat rustig aan het overwegen, maar gaan zeker niet overhaast te werk. Het ARD bracht de berichten met de mededeling dat het geruchten waren. Ik weet niet of tegen dat soort verdachtmakingen veel te doen is", aldus Van der Aat.

Het is dus op dit moment nog even wachten op de conclusies van het Oostenrijks ministerie van justitie. Volgens dit bericht hebben zij tot op heden nog geen bewijzen gevonden.

Als inderdaad blijkt dat dit volledig onjuiste berichtgeving is geweest vind ik dat de Rabobank een zaak moet aanspannen tegen het ARD. Of dat op basis van het artikel haalbaar is kan ik als leek niet inschatten maar het excuus vind ik onvoldoende. Het kwaad is immers al geschied. Door een rechtzaak te beginnen wegens smaad kun je dan wellicht nog iets van je naam proberen te redden.
Nil volentibus arduum

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » zo jan 27, 2008 4:54 pm

Boom pakt de titel in het Open Belgische WK veldrijden. Sloeg een gaatje in de laatste ronde, dat de Belgen niet konden (of wilden wellicht, Nijs). Kan ie nu mooi gelijk overstappen naar het het echte wielrennen.

Vos tweede bij de vrouwen, zonder een echte voorbereiding. Blijft toch ook een fenomeen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 27, 2008 9:24 pm

In het eerste jaar direct wereldkampioen worden is toch wel een sterk staaltje hoor. Boom ligt voor op zijn schema. Het was de bedoeling om volgend jaar voor de wereldtitel te gaan wanneer het kampioenschap in Nederland plaats zal vinden.

Hij zal overigens sowieso ook volgend jaar nog voor het veldrijden kiezen. Daarna gaat hij misschien weer volledig voor de weg. Als hij zich zo doorontwikkelt zie ik hem wel uitgroeien tot een soort Cancellara. Hij is echt beresterk.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 15, 2008 6:50 pm

Het supertalent van 502 watt

Een wielersupporter wenste Thomas Dekker, de hard fietsende glamourboy van Rabobank, kortgeleden op een internetforum veel sterkte voor de komende jaren. ‘Om met die twee droge boeren van ploegmakkers bij Rabobank, Robert Gesink en Bauke Mollema, op pad te gaan’, zo voegde de fan eraan toe.

Robert Gesink grinnikt. ,,Ik moet er wel om lachen, wanneer ik zulke onzin lees. Noem me saai. Of rustig. Of is labiel het juiste woord? Nee, hahaha. Ach, het maakt me ook niet uit. Nee, de typering nuchter moet je in combinatie met mij niet te veel gebruiken, want ik heb gehoord dat je dan mensen afschrikt.’’

Met een vette grijns, waarbij zijn ogen een en al pret uitstralen, gaat hij verder: ,,Dat is slecht voor mn imago, hè. Ja, je imago, da’s belangrijk. Je moet wel voor iedereen toegankelijk zijn.’’

En stoer zijn. Van bling-bling houden. De glamour en glitter omarmen. Bij voorkeur buiten jezelf treden, omdat anderen je graag zo zien op de catwalk van het sterrendom.

Doe toch gewoon, dan doe je echt al gek genoeg. Het zou heel goed de lijfspreuk van de 21-jarige Achterhoeker kunnen zijn. Totaal geen kapsones, geen ijdeltuitengedrag, en wars van uitdagend taalgebruik of uiterlijk vertoon. Robert Gesink is Robert Gesink, onder álle omstandigheden. Dat hij toevallig hard op weg is tot een wielergod uit te groeien, verandert er niets aan.

Daarom rijdt hij nog altijd in zijn Volkswagen Golf. Tuurlijk, hij denkt geregeld aan een mooie Audi, toch wel zijn favoriete merk. Ooit komt die er ook. ,,Dat Golfje brengt me voorlopig overal, en mijn fiets past ook nog in de kofferbak. Laat ik eerst maar eens gaan koersen, dan zien we verder.’’

Daarom stoort het hem niet dat generatiegenoot Thomas Dekker in december wel op de Sportman van het Jaar-verkiezing was en hij niet. ,,Ik was niet gevraagd. Ik hoor er niet bij, denk ik dan. Prima, want ik zit ook niet op zulke feestjes te wachten, als ik er niets heb te zoeken.’’ Wijzend naar de bank en de enorme platte beeldbuis aan de muur in de woonkamer van de onlangs betrokken woning in Aalten: ,,Daar lig ik lekker en kan ik alles volgen, hoor.’’

Hij is volstrekt gelukkig met zijn leventje in de Achterhoek. Sinds 13 december 2007 woont hij samen. Na twee inspecties van de vrijstaande woning was er een deal. ,,Bijkomend gemak: we konden het huis deels gemeubileerd en gestoffeerd kopen. En verven hoefde evenmin, want het is pas een paar jaar geleden gebouwd. Alles was als nieuw. Leek me ideaal, hoefde ik tenminste niet naar allerlei winkels om spullen te zoeken. Dat vreet tijd en energie die ik liever in de sport steek.’’

,,Robert is niet veeleisend, op geen enkel gebied, behalve wielrennen dan,’’ beaamt partner Daisy, terwijl ze koffie inschenkt. ,,De aandacht die hij krijgt, vindt hij leuk, maar op de achtergrond voelt hij zich meer op zijn gemak. Het is goed zo.’’

Robert: ,,Ik heb nog nooit gedacht: Goh, wat heb ik een saai bestaan. Dat ís het ook niet. Ik leef voor het wielrennen, daar doe ik alles voor. Andere hobby’s heb ik eigenlijk niet. Eerlijk gezegd ben ik niet eens een sportliefhebber. Ik kijk nauwelijks naar voetbal op tv.’’

Daisy: ,,Schaatsen zet hij wel eens aan, maar alleen als het spannend is.’’

Robert: ,,Straks het EK voetbal, dat volg ik een beetje. Het Nederlands elftal interesseert me nog wel, maar ik lig heus niet elke zondag te wachten op hoe-heet-dat-programma? Sport, voetbal, blabla.’’ Glimlachend: ,,Voetbal, pff, kom op zeg.’’

In huize Gesink verraden alleen de boekenkast - met twee planken wielerliteratuur - en een ingelijste koerstrui iets van zijn eindeloze passie. Hij pakt eerst ‘De droom van de Giro’, een boek dat de historische achtergrond van de Ronde van Italië schetst. ,,Ik ben helemaal geen lezer, ik was er deze winter aan begonnen, omdat ik veronderstelde dat ik de Giro zou gaan rijden. Niet dus, het wordt de Vuelta. Vind ik ook goed.’’

Dan loopt Gesink naar het shirt aan de muur. Het is het witte tricot dat hij veroverde als beste jongere in de Ronde van Duitsland van het voorbije jaar.

,,Dit is een mooi aandenken. De ritwinst in de Ronde van België deed me veel, maar mijn prestatie in Duitsland sla ik hoger aan. Dat was een ProTour-wedstrijd, met veel meer sterke renners en ontzettend veel aandacht van de media. Deze leiderstrui blijft hier hangen totdat die moet plaatsmaken voor een volgende. Deed Theo de Rooij (ex-manager van Rabobank, red.) vroeger als renner ook. Ik vond het wel een leuk idee, vandaar dat ik dat kopieer.’’

Met de nodige zelfspot: ,,Het kan best zijn dat dit shirt over tien jaar nog niet is verdwenen. Maar daar gaan we niet van uit.’’

Geen mens gelooft dat dit succesverhaal al in de kiem wordt gesmoord. Rabo’s trainer Louis Delahaije stond kort na de jaarwisseling handenwrijvend achter de computer die de resultaten registreerde van de gebruikelijke inspanningstest die alle coureurs voor het seizoen afleggen.

De Limburger heeft veel mannen zien buffelen op de ergometer, maar nooit schoot iemand door de grens van 500 watt aan vermogen. Gesink deed het wel, hoewel hij van tevoren nog had gemeld niet te veel van zijn ‘examen’ te verwachten. Hij was immers een maand later met trainen begonnen.

,,502 watt was zijn score ,’’ zegt Delahaije. ,,Dat is gruwelijk veel voor iemand die zo licht is. Normaal gesproken zijn zwaardere jongens in het voordeel. Ter vergelijking: Joost Posthuma en Michiel Elijzen (beiden zijn minimaal tien kilo zwaarder dan Gesink, red.) bereikten een waarde tussen de 480 en 490 watt.

,,Het is een indicatie dat Robert ook een goede tijdrijder kan worden. Verder betekent de gemeten zuurstofopnamecapaciteit dat hij ongekende mogelijkheden heeft als klimmer. En vergis je niet, hè: gezien zijn leeftijd verbetert hij zich nog een à twee jaar. Gesink is een uniek talent, dat blijf ik herhalen.’’

Zijn grootste tegenstander komt van binnenuit, de drang om alles aan te pakken, liever vandaag dan morgen. Logisch dat zijn droomprogramma, dat hij in december ploegleider Erik Dekker via de mail had toegestuurd, even op een ‘spreekuur’ werd gefileerd.

,,Ik had een hele rits koersen genoteerd, die qua datum allemaal op elkaar aansloten,’’ herinnert Gesink zich. ,,Erik zei: ‘Nu kom je al op honderd wedstrijddagen, plus dat er veel meer ProTour-koersen dan in 2007 tussen staan.

Dat lijkt me niet verstandig’. Dat werd schrappen. Het is wel lastig om voor jezelf iets samen te stellen. Ik kan niet kiezen. Door je onervarenheid weet je ook nog niet hoe groot het verschil is in belasting om Parijs-Nice te rijden in plaats van de Ronde van Murcia.’’

Het compromis dat eruit is gerold, bevalt hem. ,,Vorig jaar was een Mickey Mouse-kalender, met 66 koersdagen. Nu wordt het al wat zwaarder, onder meer door de Ronde van Spanje. Na Californië volgen dit voorjaar Parijs-Nice, het Critérium International, Ronde van Baskenland, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Met die laatste vier als echte doelen, als wedstrijden waar ik goede uitslagen wil rijden.’’

Grote vraag aan de twintiger, die afgelopen jaar in alle etappekoersen van bovenmodaal niveau tot de beste twintig renners van het klassement behoorde, is of hij de wereld nu zal verbazen. Eerst volgt een weifelend ‘jaaah’. Dan: ,,Als het zo loopt als ik wil, dan kan dat wel, maar eh… die garantie heb ik niet. Ik heb het er met Erik Dekker over gesproken. ‘Als je in 2008 net zo’n seizoen draait als in 2007, heb je het al knap gedaan’, zei hij. Ik denk dat het klopt.

,,Het zou gewoon super zijn, mocht ik dezelfde uitslagen behalen. Volgens mij is het bijna onmogelijk nog een keer zo veel vooruitgang te boeken als me vorig seizoen lukte. Vertaald naar uitslagen zou dat ongeveer betekenen dat de ritzege in Ronde van België nu de overwinning in Luik-Bastenaken-Luik moet zijn. Da’s niet logisch hè?

,,Natuurlijk zit ook ik wel eens te dagdromen. Bijvoorbeeld wanneer ik een training op de rollerbank moet afwerken. Zit je daar te trappen en dwalen de gedachten al snel af naar allerlei mooie, grote koersen die je het liefst wilt winnen.’’

Er breekt opnieuw een lach door vanwege een binnenpretje. ,,Zie je het voor je: dan gaan op de rollerbank de armen de lucht in en trek je je shirt glad voor de sponsor. Oefenen voor het moment dat ik die wedstrijd win, haha. Nee, even serieus. Uiteraard droom ik, maar ik ga niet gelijk van alles roepen. Ik moet gewoon fietsen en mijn best doen.

,,Terugdenkend aan de Ronde van Duitsland, zoals ik me toen voelde, zou ik al best een etappe hebben kunnen winnen. Dat gold eveneens voor de Ronde van Polen. Wanneer het koersverloop iets anders zou zijn geweest, had ik de slotrit en het eindklassement kunnen pakken.

Zulke koersen zijn mooie prijzen, maar Amstel, Waalse Pijl en Luik zijn van een hogere orde. Daar komt veel meer bij kijken, want dat zijn hoofddoelen voor veel andere coureurs - de beteren - in het peloton.

,,Wat denk je, om iets te noemen, van de afstand? Het is een kwestie van ontwikkelen, ouder en rijper worden, meer kracht krijgen. Op je 22ste Luik-Bastenaken-Luik winnen, het zou wel héél knap zijn. Ik ga er maar niet vanuit. Vooralsnog ben ik al blij dat ik aan drie van zulke koersen op een rij kan meedoen.’’

Bron: AD.nl
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo feb 20, 2008 10:02 am

Cipollini (40) is de ster van Californië
Rock Racing tart wielerwereld

Gepubliceerd: 20 februari 2008 00:00 | Gewijzigd: 20 februari 2008 09:35

Wielrenner Mario Cipollini maakt een comeback in de Tour of California. Met omstreden renners als Sevilla en Hamilton rijdt hij voor de ploeg Rock Racing.

Door Maarten Scholten
Rotterdam, 20 febr. Opvallende foto in La Gazzetta dello Sport afgelopen weekeinde, van Mario Cipollini met een fietskoffer op het vliegveld van Pisa. Was de comeback van de bijna 41-jarige Italiaan, die in april 2005 stopte met wielrennen, dan toch geen grap? Een dag later stond Il Re Leone, de leeuwenkoning, in Palo Alto aan de start voor de proloog van de Tour of California. Wereldkampioen (2002), winnaar van Gent-Wevelgem en Milaan-Sanremo, eeuwig recordhouder met 42 ritzeges in de Ronde van Italië, twaalf ritten in de Tour de France, 189 overwinningen in totaal. En nu 44ste in een tijdritje over 3,4 kilometer in Amerika. Intens tevreden.

„We hebben de laatste 36 uur voor de start van de proloog heel wat regels moeten aanpassen om Cipollini koersgerechtigd te krijgen”, verklaarde wedstrijddirecteur Andrew Messick. Hoewel de Italiaanse sprinter ook in de eerste ritten niet in staat bleek om mee te spelen voor de zege, waren zijn collega-renners onder de indruk. „Ondanks de aanwezigheid van sterren als Bettini, Boonen, Leipheimer en Hincapie is Cipo de absolute held van deze ronde”, zei Peter Wrolich van de Duitse ploeg Gerolsteiner op de website www.cyclingnews.com. „Hij is de ster die het wielrennen juist nu hard nodig heeft.”

Cipollini is ingehuurd als boegbeeld van een opvallende nieuwe wielerploeg: Rock Racing. Liefst 680.000 euro heeft eigenaar Michael Ball over voor de diensten van Il Magnifico. De twee ontmoetten elkaar afgelopen zomer op een modebeurs in Las Vegas. Ex-renner Ball werd steenrijk met mode voor ‘sexy en zelfverzekerde mannen en vrouwen’. Hij kleedde Victoria Beckham, Britney Spears en Paris Hilton. En nu ook, op de fiets, Mooie Mario, befaamd om zijn vele boetes vanwege extravagante wielerkleding. Cipollini moet voor Rock Racing de deuren openen naar de Europese wielerwereld en kan op termijn ploegleider worden.

Mensen een kans geven is mijn levensmotto

Ball presenteert zich dezer dagen in Californië niet alleen met dure Rolls Royces, mooie promotiemeisjes en een Italiaans boegbeeld omringd door vier bodyguards, maar ook met een aantal controversiële renners. Voor hem is het geen probleem dat Oscar Sevilla, Santiago Botero en Tyler Hamilton geen ploeg meer hadden vanwege hun betrokkenheid bij het Spaanse bloeddopingschandaal Operacion Puerto. Ook Floyd Landis, die vorig jaar zijn Tourzege kwijtraakte wegens dopegebruik en voor twee jaar is geschorst, mag zich ophouden in het gevolg van de modekoning. „Mensen een kans geven is mijn levensmotto”, zei Ball aan de vooravond van de Tour of California. „Ook al betreft het een tweede kans.” Hij zette de drie omstreden renners ‘gewoon’ op de startlijst.

Startverbod

De organisatie van de Amerikaanse wielerronde, door de internationale wielerunie UCI ingeschaald in de hoogste categorie na de uitgeholde ProTour, reageerde direct met een startverbod. „Ik heb respect voor meneer Ball”, zei Andrew Messick van het organiserende AEG Sports. „Hij kiest voor de underdog en wil mensen een tweede kans bieden. Dat is mooi, maar regels zijn regels.” Maar wat precies de regels zijn, blijft in de huidige wielerwereld juist onduidelijk. Vorige week besloot ASO, de organisatie van de Tour de France en wedstrijden als Parijs-Nice en Luik-Bastenaken-Luik, om Astana uit te sluiten van deelname wegens dopingaffaires van vorig jaar. Maar in Californië is de ploeg van Tourwinnaar Alberto Contador en Levi Leipheimer, vorig jaar winnaar van de Tour of California, gewoon welkom.

Ball wees verontwaardigd op die tegenstrijdigheid en kondigde na het startverbod voor Botero, Sevilla en Hamilton aan dat zij tijdens de hele Amerikaanse ronde, die duurt tot en met zondag, bij de ploeg blijven. „Om de andere renners te ondersteunen, ons merk uit te dragen, het publiek te ontmoeten en handtekeningen uit te delen.” De organisatie van de Tour of California kan er onmogelijk blij mee zijn. De Amerikanen doen alles om aan te sluiten bij het nieuwe, schone wielrennen. Met een groot aantal dopingcontroles en een perfect georganiseerde ronde proberen ze toegang te krijgen tot de ProTour, waaraan de UCI een steeds internationaler gezicht wil geven. Het deelnemersveld, met Europese topteams als CSC, Quickstep en Rabobank, is indrukwekkend. Al blijft Mario Cipollini, symbool van het oude wielrennen, blijkbaar nodig als grote ster.

Lees alles over de Ronde van Californië 2008 op www.amgentourofcalifornia.com
NRC

Alexander

Bericht door Alexander » wo feb 20, 2008 11:56 am

Gisteren werd mooie Mario gewoon 3e haha.

Baseman

Bericht door Baseman » do feb 21, 2008 2:50 pm

Om nog even op het supertalent van 502 watt terug te komen:
Gesink wint koninginnenrit Californië
SAN J0SE - De Nederlandse wielrenner Robert Gesink heeft woensdag de koninginnenrit in de Amerikaanse Ronde van Californië op zijn naam geschreven.

De jonge renner uit de Rabobank-ploeg excelleerde in de 152 kilometer lange derde etappe van Modesta naar San José, met vijf pittige bergen.

Gesink versloeg op de meet zijn Amerikaanse medevluchter Levi Leipheimer, die de leiding nam in het algemeen klassement. Op 19 seconden volgde een groep met veertien renners. Gesink klom door zijn zege naar de derde plaats in de stand. Hij heeft 15 seconden achterstand op Leipheimer, die vorig jaar de Ronde van California won. De Zwitser Fabian Cancellara staat tweede op 13 seconden.

Paul Martens, de Duitse prof in dienst van Rabobank, opende de zware wedstrijd. Hij ontsnapte op de Mount Hamilton, een col uit de erecategorie. Martens bleef met een klein groepje lang vooruit en hield zijn kopman Gesink in de luwte. De 21-jarige klimgeit uit Varsseveld kon rustig mee omhoog in de grote groep. Pas in de slotkilometers van de lange klim reed hij naar voren samen met zijn Colombiaanse ploeggenoot Mauricio Ardila.

De Amerikaan George Hincapie probeerde vervolgens in de afdaling te ontsnappen, maar de coureur van Team High Road kreeg geen ruimte. Het kwam aan op de slotklim, de Sierra Grade. Een ideale klim voor Gesink, die van steile stukken houdt. Toen hij op de trappers ging staan en versnelde, kon alleen Leipheimer volgen.

Met ruim een minuut voorsprong kwam het duo boven. De marge bleek genoeg om in de laatste 25 kilomter de jagende groep met onder anderen Cancellara en de Brit David Millar voor te blijven.

Ploegleider Erik Breukink was vol lof. ,,Het was een perfecte dag. Een prachtige zege in veruit de lastigste rit van deze ronde.’’ Gesink verdiende de overwinning, vond Breukink: ,,Hij was de beste renner bergop en heeft klimmend het meeste werk gedaan.’’

Leipheimer gaf de jonge Nederlander ook alle credits. ,,Hij was verbazingwekkend. Gisteren voorspelde ik al dat hij met mij in een ontsnapping zou zitten en sprak ik er nog over met hem.’’

Gesink reageerde tamelijk onderkoeld: ,,Als je prof bent, tellen alleen profzeges. Vorig jaar won ik de koninginnenrit in de Ronde van België, maar deze zege vind ik mooier omdat het rennersveld hier veel sterker is.’’ (ANP)

www.ad.nl

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do feb 21, 2008 3:48 pm

Indrukwekkend hoor. Die jongen klimt zo ongelovelijk makkelijk. Om jaloers van te worden.... :blush.gif:

Vorig jaar heeft Rabobank hem een relatief klein programma laten rijden. Dit jaar mag hij iets meer gaan doen. Maar het zal belangrijk worden om hem niet te snel te brengen als het zo goed gaat. Het zou niet de eerste keer zijn dat een jonge renner te snel wordt gebracht waarna hij niet de absolute top haalt. En dat zou zonde zijn want hij heeft er absoluut de kwaliteiten voor.
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do feb 21, 2008 6:41 pm

Hij zal dit jaar zijn eerste grote ronde (Giro of Vuelta) rijden, neem ik aan. Het is zijn tweede jaar bij de profs. Zo deden ze het ook bij Dekker.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do feb 21, 2008 10:34 pm

Klopt, hij gaat de Vuelta rijden. In eerste instantie zou het de Giro worden maar de Vuelta past beter in zijn schema.

Daar zie ik hem normaal gesproken al wel leuke dingen doen. Hij behoort bergop echt al bij de betere renners en de Vuelta is van de drie grote rondes toch degene met de minste bezetting. In de toekomst is de Giro ook echt wat voor hem. Daar zitten vaak de zwaarste bergritten in met steile stukken. Meer ook dan in de tour. Dat is hem op het lijf geschreven.

Maar goed. Voorlopig nog even oppassen dat hij niet te veel doet.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo mar 12, 2008 6:14 pm

Freire wint eerste rit in Tirreno-Adriatico

De Spanjaard Oscar Freire (Rabobank) heeft woensdag de eerste etappe in Tirreno-Adriatico (Ita/BC) gewonnen, een rit over 160 km van en naar Civitavecchia.

De Spanjaard klopte in de spurt de Italiaan Alessandro Petacchi (Milram) en de Spanjaard José Joaquin Rojas Gil (Caisse d'Epargne). Tom Boonen (Quick-Step) spurtte niet mee. Freire wordt uiteraard ook de eerste leider.
Freire begint weer lekker aan het seizoen. Gesink reedt vandaag ook goed in Parijs-Nice.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo mar 12, 2008 6:15 pm

Klopt. Hij staat nu al in de top-10, en dan moet de Ventoux nog komen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mar 12, 2008 10:45 pm

Ze rijden de Ventoux helaas niet tot aan de top. Jammer want ik vind dat eigenlijk wel een verplichting als je er aan begint. Gesink zal daar in ieder geval wel van voren zitten.

En schrijf Freire maar weer op voor Milaan San Remo. Die heeft wederom met weinig kilometers in de benen de juiste vorm al weer te pakken.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mar 13, 2008 3:21 pm

Op België 1 is de etappe naar de Mont Ventoux live te volgen. Eens kijken of Gesink wat kan uitrichten. Ik verwacht hem wel in de strijd om de etappewinst.
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do mar 13, 2008 3:33 pm

Oh, even kijken hoor.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do mar 13, 2008 3:46 pm

Is dat vandaag? Is ie al voorin?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do mar 13, 2008 3:51 pm