F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Re: F1

Bericht door Duke »

Feit blijft dat er niet is ingegrepen door de raceleiding, blijkbaar vond men het daar acceptabel.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Er is ook best iets voor te zeggen om die eerste situatie toch als race accident te omschrijven. Maar iets meer bescheidenheid na afloop was wel op zijn plaats geweest. Het is geweldig dat hij een agressieve racer is maar je moet wel oppassen niet over de lijn te gaan.

Deze relatief onschuldige tweet zegt wel iets in dat perspectief:

Ik denk dat je zo'n situatie in de eerste bocht gelijk weer moet vergeten tijdens de race. Dat is misschien lastig maar dat is je taak als F1 coureur. Die woede meenemen en van invloed laten zijn in een duel is gewoon een risico dat je niet moet willen nemen.
Nil volentibus arduum
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona »

Valt me tegen van Kimi; ik vind 'm een enorme cry baby de laatste tijd. :excited.gif:

Hij zal wel op de schopstoel zitten...
zeux

Bericht door zeux »

Marillion schreef: Ik denk dat je zo'n situatie in de eerste bocht gelijk weer moet vergeten tijdens de race. Dat is misschien lastig maar dat is je taak als F1 coureur. Die woede meenemen en van invloed laten zijn in een duel is gewoon een risico dat je niet moet willen nemen.
Op de fora wordt dat incident op het rechte stuk met Kimi hem ook het meest aangerekend.
Daarnaast wordt de FIA gehekeld dat ze Max als nieuwe posterboy van de F1 teveel beschermt. De stewards hadden het incident moeten bestraffen, is de vrij breed gedeelde mening.
Verder wordt zijn arrogantie - het aura dat niemand hem iets kan maken en hij niets fout doet - niet erg op prijs gesteld.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dat is het punt ook. Als zo ongeveer iedereen van mening is dat je te ver gaat dan zit er misschien wel een kern van waarheid in. Het zijn ook niet alleen supporters maar ook gerenommeerde namen uit de sport.

Liever iemand van de baan afrijden. Dat is nogal een uitspraak na een GP waar je er helemaal niets van hebt gebakken. Dan moet je er niet raar van staan te kijken als mensen daar iets van zeggen. Zijn karakter is deels ook zijn kracht maar iets meer in balans zou handig zijn. Hij moet hier gewoon van leren. Aan zijn team de taak om het ventje op te voeden.
Nil volentibus arduum
Duke

Bericht door Duke »

Marillion schreef:Er is ook best iets voor te zeggen om die eerste situatie toch als race accident te omschrijven. Maar iets meer bescheidenheid na afloop was wel op zijn plaats geweest. Het is geweldig dat hij een agressieve racer is maar je moet wel oppassen niet over de lijn te gaan.

Deze relatief onschuldige tweet zegt wel iets in dat perspectief:

Ik denk dat je zo'n situatie in de eerste bocht gelijk weer moet vergeten tijdens de race. Dat is misschien lastig maar dat is je taak als F1 coureur. Die woede meenemen en van invloed laten zijn in een duel is gewoon een risico dat je niet moet willen nemen.
Dat ben ik met je eens, dat is ervaring. En leeftijd.

Salvador Dali
elliquido

Bericht door elliquido »

Marillion schreef:Niki Lauda is niet enthousiast over het rijden van Max.
Formule 1-legende Niki Lauda zegt dat Verstappen in psychiatrie thuishoort

Niki Lauda heeft geen goed woord over voor de manier van rijden van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van België zondag. De 18-jarige Nederlander lag op het circuit van Spa-Francorchamps al vanaf de eerste bocht in de clinch met de Ferrari's. Lauda (67) oordeelde bij de Duitse zender RTL keihard over Verstappen. "Die jongen hoort in de psychiatrie thuis, als hij zegt dat de schuld bij Raikkonen ligt. Hij heeft überhaupt geen inzicht, hij ziet niet in dat hij zelf ook iets fout gedaan kan hebben." "Ik ga maar eens met zijn vader praten", zei Lauda, die als adviseur actief is bij het team van Mercedes. "Verstappen ging in België simpelweg over de limiet. Met zulke fouten zal je ook geen races winnen."

Verstappen dreigde zondag bij de start zijn tweede plaats te verspelen aan de twee Ferrari's. De coureur van Red Bull Racing koos in de eerste bocht voor de binnenkant. Sebastian Vettel raakte in het gedrang teamgenoot Raikkonen, die vervolgens tegen Verstappen opbotste. De Nederlander verloor een voorvleugel en liep schade op aan de onderkant van zijn bolide, waardoor een goede klassering onmogelijk werd. In de achterhoede vocht Verstappen later in de race verbeten duels uit met Raikkonen. Toen de Fin hem wilde inhalen, dwong Verstappen hem met een gevaarlijke manoeuvre hard te remmen. Raikkonen beklaagde zich over de boordradio, door het rijden van Verstappen "belachelijk" te noemen. "Hij is er alleen in geïnteresseerd om mij van de baan te rijden."

Waanzinnig
In een interview na de race weerlegde Verstappen die aantijging niet. "De Ferrari's verzieken mijn race in de eerste bocht. Dan ga ik ze niet voorbij laten. Ik rijd ze dan nog liever van de baan." "Volkomen waanzinnig", zo omschreef drievoudig wereldkampioen Lauda de rijstijl van Verstappen. "Hij moet nog even terug naar school. Zo kun je niet in de Formule 1 rijden." "Vettel is medeschuldig aan die botsing in de eerste bocht", vindt Lauda. "Maar Verstappen duwt de Ferrari's richting elkaar." "Deze agressieve rijstijl gaat gewoon niet. De jongeman heeft oneindig veel talent. Zo'n talent zie je maar eens in de honderd jaar. Maar hij moet zijn hoofd gebruiken en anderen niet in gevaar brengen." "Hij zou bestraft moeten worden", vindt Lauda. "Of de coureurs zouden allemaal eens met hem moeten praten." "Ik zal hem ook eens in een hoekje apart nemen en zeggen: 'Als je zo doorgaat, dan kunnen wij ook agressief worden'."

Bron: nusport.nl
Praten met Jos. Pas maar op Niki... :smallgrin.gif:

Vettel raakte in het gedrang?
Hij had juist alle ruimte aan de buitenkant, maar koos ervoor scherp in te sturen en zo zichzelf, Kimi en max uit de race te rijden. Die idioot van een Vettel moet aangepakt worden.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
ferry

Bericht door ferry »

van Toto Wolff, op motorsport.com:
Mercedes motorsport boss Toto Wolff says he is worried Max Verstappen's aggressive defenses may end up causing a big crash one day.

Verstappen was heavily criticised after the Belgian Grand Prix for the way in which he vigorously defended positions against Ferrari duo Sebastian Vettel and Kimi Raikkonen.

At one point, Raikkonen came on the team radio and said: "Come on, this is f**king ridiculous now, he's just f**king turning when I'm at full speed on the right."

With his drivers not involved in the incidents with Verstappen, Wolff was asked for his independent view on the situation, and suggested that the Dutchman may need to change his approach.

"Maximum attack!" he said about Verstappen. "He is refreshing for me. He is a young boy that I like a lot.

"He comes in here, no fear, no respect. He puts the elbow out and it reminds me of the great ones. It reminds me of Lewis [Hamilton] and it reminds me of Ayrton Senna.

"And you can clearly see that some guys around are starting to think twice how to overtake him. Until now, all that has proven that he is on the right track.

"The FIA has not penalised him. The only thing that happened was that he was given a hard time in the drivers' briefing. Maybe next time he will have an even harder time in the driver briefing.

"I just fear that it might end up in the wall heavily one day. For me it is refreshing but it is dangerous."
De meesten zijn het er wel over eens dat het gevaarlijk is, ook al is hij misschien niet over het randje gegaan. Een klein beetje zelfreflectie zou wel aardig zijn. De opmerking dat hij Ferrari liever van de baan rijdt dan ze er voorbij te laten gaan is natuurlijk niet slim.
zeux

Bericht door zeux »

Ze kunnen hem over een paar dagen al de huid volschelden toch?

En hij mag racen in Monza, thuiscircuit Ferrari.

Wordt een heet weekend. Growing up in public. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
ferry

Bericht door ferry »

Ja, er zal wel weer een driver meeting zijn waarin hij de wind van voren gaat krijgen. Dat heeft hij al een keer gehad en heeft toen kennelijk niks gezegd, heeft het gewoon over zich heen laten komen. Ene oor in...etc. :-)

MOCHT hij op het podium komen in Italie, dan zal het wel een hels fluitconcert worden, inderdaad. :ajaxsmiley.gif:
elliquido

Bericht door elliquido »

ze moeten vettel uitfluiten die zijn teamgenoot eraf rijdt
zeux

Bericht door zeux »

Ferry schreef:Ja, er zal wel weer een driver meeting zijn waarin hij de wind van voren gaat krijgen. Dat heeft hij al een keer gehad en heeft toen kennelijk niks gezegd, heeft het gewoon over zich heen laten komen. Ene oor in...etc. :-)

MOCHT hij op het podium komen in Italie, dan zal het wel een hels fluitconcert worden, inderdaad. :ajaxsmiley.gif:
Totdat hij 'ooit' bij Ferrari gaat rijden. Dan houden ze van zijn aanvallende manier van rijden. :headbang.gif:
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

Gelukkig is de kans dat Red Bull of Ferrari op het podium komen op Monza nihil.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour »

Heb je daar alleen een eerste en tweede plaats dan? :hypocrite.gif:
YNWA
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

Zal wel een Force India worden. Ik gok zelf op Hulkenberg.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
elliquido

Bericht door elliquido »

InnerHarbour schreef:Heb je daar alleen een eerste en tweede plaats dan? :hypocrite.gif:
veel lange rechte stukken
Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk »

A picture is worth a thousand words.

Afbeelding

Vettel, aan de buitenkant, lijkt me de hoofdoorzaak. Max had genoeg ruimte. Vettel's positie van foto 4 naar 8 is het probleem.
Sandro

Bericht door Sandro »

Mwah, een paar foto's zeggen natuurlijk niet zoveel in een sport waar de snelheid zo hoog ligt. We hebben de bewegende beelden allemaal gezien neem ik aan.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Monkey Tonk

Slow motion laat het precies zien. Vettel zit helemaal aan de buitenkant en komt zover naar binnen dat er niet meer dan 1 auto naast hem kan. Ik denk dat Max precies zag waar Vettel reed toen hij de beslissing maakte om binnendoor te gaan. Dan verwacht je niet dat Vettel zover naar binnen komt. En dat was ook helemaal niet nodig. Het probleem was dat Vettel Verstappen niet zag, en ervanuit ging dat er niemand op de binnenste baan reed. Op dat circuit, in die bocht na de start, kan je dat niet blindelings aannemen, want daar rijdt altijd iemand.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik heb toch echt de indruk dat Max Verstappen de enige van het hele deelnemersveld is die de bocht zo kort wil nemen.
Nil volentibus arduum
zeux

Bericht door zeux »

Mooi setje foto's Tonk.

Derde en vierde foto. Max zit nog achter Raikkonen, maar Vettel is daar nog gewoon bijna level met hem. Voor Max 'vrije weg'. Daar ligt dus ruimte. Kijk ook waar Vettel vandaan komt. Hoeveel ruimte er ligt tussen hem en Raikkonen.
Hij snijdt zo in, waardoor Raikkonen naar binnen moet sturen en op Max knalt. Vettel zit fout.
Monkey Tonk

Vettel heeft het erover dat hij op P2 lag. Dat lijkt me een hele positieve inschatting. Die van Max was ook positief, dus soms maken twee positieven een negatief.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik snap die toelichting van Vettel wel want hij had een hogere snelheid én een veel betere lijn om de bocht aan te snijden en daarbij snelheid te behouden.

Wanneer je jezelf er aan de binnenkant tussen probeert te duwen neem je een risico op schade. De andere kant is dat Vettel inderdaad wel ver naar binnen komt en er daarmee geen ruimte meer is voor drie auto's. Een situatie waarvan ik niet de indruk heb dat hij heel gewoon is. Achter deze rijders zie je die situatie niet ontstaan. Verstappen is de enige die de binnenkant zo extreem opzoekt.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze uiteindelijk op een race incident zijn uitgekomen. Dit gebeurd in het heetst van de strijd op hoge snelheid in de chaos van een start. Wij zitten hier in alle rust plaatjes en filmpjes te bekijken.
Nil volentibus arduum
Iniesta

Bericht door Iniesta »

De bocht was echt een fout van Vettel, hij stuurt die bocht in alsof hij op een leeg circuit rijdt, terwijl je bij de start wert dat daar andere rijders zijn. Ook zonder Verstappen had hij Räikkönen nog geraakt.
De verdedigende actie later op Räikkönen gaat denk ik wel over de grens, probleem daar is fat als het misgaat je werkelijk levensgevaarlijke crash hebt.
Duke

Bericht door Duke »

Salvador Dali
Plaats reactie