Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » ma jul 18, 2011 9:52 am

Madame Tussauds op twee wielen
Door: Thijs Zonneveld

Andy Schleck keek nog maar eens een keer om. Het was de achthonderdvijfendertigste keer dat hij dat deed. Hij zag precies hetzelfde als de achthonderdvierendertig keer daarvoor: zijn broer Fränk, Alberto Contador, Cadel Evans, Ivan Basso en die rare Fransoos in de gele trui. Altijd dezelfde namen, altijd dezelfde gezichten.

De beklimming van Plateau de Beille was Madame Tussauds op twee wielen: het leek op wielrennen, maar in werkelijkheid waren het wassen beelden die daar op hun fietsen zaten. Niemand bewoog. Niemand kon bewegen. Niemand wilde bewegen.

De Tour zit op slot. De etappes in de Pyreneeën waren ongeveer net zo spannend als een bingoavond in het bejaardentehuis. Er werden een paar bakken geraniums en pannenlappen uitgedeeld voor de winnaars van de etappes, maar de consequenties voor het algemeen klassement waren nihil. Er zakten een paar outsiders door het ijs, verder bleef de situatie zoals die was: Thomas Voeckler aan de leiding, de favorieten in zijn spoor. Titi zegt zelf dat hij kansloos is, maar Parijs komt elke dag dichterbij.

Het gebrek aan aanvallen komt voort uit de angst om te verliezen. Alberto Contador voelt zich (nog) niet top, de Schleckjes zijn als de dood dat ze elkaar eraf rijden, Cadel Evans verdedigt alleen maar omdat hij hoopt op een coup in de laatste tijdrit, en Ivan Basso valt niet aan omdat hij het acceleratievermogen van een stacaravan heeft. Ze houden elkaar in een houdgreep; andere renners kunnen profiteren. Zo kreeg de Belg Jelle Vanendert zaterdag op Plateau de Beille een vrijgeleide om naar de grootste overwinning in zijn loopbaan te fietsen.

Nivellering
De patstelling is symptomatisch voor het wielrennen anno 2011. Er is de laatste jaren sprake van een nivellering: het verschil tussen de renners is kleiner dan ooit. Zoals RadioShack-ploegleider Johan Bruyneel zegt: ‘In het huidige wielrennen is alleen Alberto Contador in topvorm in staat om verschillen te maken.’ Maar El Pistolero is niet in topvorm. En dus staat de koers stil.

De nivellering kan deels worden verklaard doordat ‘de mindere renners’ door middel van uitgekiende trainingsopbouw met hun topvorm dichter bij de toppers kunnen komen, en voor een ander deel doordat de factor doping de laatste jaren een steeds minder grote rol is gaan spelen. Kort door de bocht: renners kunnen niet meer vliegen, ze moeten harken om boven te komen. Kijk maar naar de klimtijden op Plateau de Beille van de afgelopen dertien jaar. Marco Pantani deed het in 1998 in 43 minuten en 30 seconden, Jelle Vanendert deed er zaterdag meer dan tweeënhalve minuut langer over. Nota bene met een fiets die een kilo of twee lichter is. De tijd van Vanendert was de langzaamste Tour-beklimming van Plateau de Beille ooit: ook Armstrong (2x) en Contador deden het in het verleden een stuk sneller. Geletruidrager Voeckler: ‘Toen ik in 2001 prof werd, was het een andere sport.’

Daarnaast speelt tactiek in deze Tour een hoofdrol. Het aantal mogelijke winnaars is op de vingers van één hand te tellen. Voor de eerste schifting waren geen bergen nodig; een eindeloze serie valpartijen deed het werk. Vinokourov, Gesink, Van den Broeck, Wiggins, Leipheimer, Klöden, Brajkovic, Horner: allemaal vielen ze letterlijk weg uit het klassement. De overgebleven kandidaten willen voorkomen dat ze hun uitgangspositie in dit stadium al verpesten. Ze consolideren. Want wie zich in het rood fietst, die betaalt een prijs. Cadel Evans: ‘Ik rij conservatief, gecontroleerd. Meer niet.’ De Schleckjes wezen naar de anderen (‘Niemand wilde aanvallen’) en Alberto Contador wees doodleuk terug: ‘De Schlecks moeten in de bergen tijd pakken op Evans. Dat hebben ze hier niet gedaan. Nu hebben ze een kans minder.’

En dus wacht iedereen op de Alpen. Het moet allemaal donderdag (aankomst op de Galibier) en vrijdag (Alpe d’Huez) gaan gebeuren. Tot die tijd blijft de Tour Madame Tussauds: vooral niet bewegen, vooral niks riskeren. Wachten, wachten, wachten.

En Titi Voeckler maar lachen.
www.depers.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma jul 18, 2011 9:59 am

Alberto Contador wees doodleuk terug: ‘De Schlecks moeten in de bergen tijd pakken op Evans. Dat hebben ze hier niet gedaan. Nu hebben ze een kans minder.’
Da's leuk gezegd van Contador, maar voorlopig heeft hij van het hele zwikkie de grootste achterstand.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » ma jul 18, 2011 10:32 am

Dat zo'n klein beetje clenbuterol nog zoveel effect heeft. :666.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma jul 18, 2011 11:25 am

Duke schreef:Dat zo'n klein beetje clenbuterol nog zoveel effect heeft. :666.gif:
Zonder is hij gewoon van het niveau Voeckler. :drecul.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma jul 18, 2011 11:50 am

Terpstra heeft het gehad met Ronde van Frankrijk
Laatste update: 18 juli 2011 08:41 info
MONTPELLIER - Niki Terpstra heeft het gehad met de Ronde van Frankrijk. De Nederlandse renner in Belgische dienst denkt alleen dat er voor sprinters of klimmers iets te halen valt in de Tour. Dat meldde hij maandag in De Telegraaf.

Foto: ANP
''Als je zoals ik een renner bent die er tussenin zit, ben je kansloos. Ik denk niet dat ik volgend jaar zin heb in de Ronde van Frankrijk'', aldus Terpstra, die zondag voor de derde keer deze Tour een vluchtpoging zag mislukken.
In het slotstuk van de etappe deed hij een ultieme poging om uit de klauwen van het peloton te blijven. Daarbij had hij eerst gezelschap van de Rus Michail Ignatjev, later probeerde hij het alleen.
„Je hoopt dat je wegblijft, maar in een vlakke rit als deze is de kans op slagen één procent. Zo is er niets aan."
Ik denk dat in de ritten van dinsdag en woensdag best kansen zitten voor avonturiers.
En dit is natuurlijk niet iets van deze Tour. De tijden van een mooie ontsnapping op het vlakke die slaagt liggen al een tijdje achter ons.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Oscarito » ma jul 18, 2011 2:11 pm

Trab schreef:
Zeux schreef:Ah, doping als laatste redmiddel om je eigen verwachtingen te repareren.

De tijd zal het leren.
Oscarito schreef:Natuurlijk had jij verwacht dat Voeckler met de toppers mee kon in het hooggebergte, laat me niet lachen.
Voeckler is een van de weinige renners die ik echt apprecieer omdat hij altijd vol koers itt 95% van het peloton maar doping lijkt mij een heel legitiem vraagstuk voor zijn huidige prestaties.

Voeckler heeft nog nooit(!) top-10 gereden in een bergrit met aankomst bovenop zonder voorop te hebben gezeten in een ontsnapping. In heel zijn carrière niet, zelfs niet bij de beloften en hij is inmiddels 32 jaar. Doping is dan inderdaad het laatste redmiddel. :excited.gif
Wat een flauwekul zeg. Als er ergens streng gecontroleerd wordt dan is het wel in Frankrijk. Voeckler is gewoon een behoorlijke renner. En ik dacht precies hetzelfde als zeux toen ze hem zoveel voorsprong gaven in die rit. Dat hij nooit top 10 rijd in bergritten zegt geen ene reet. Die gele trui geeft hem vleugels. 10 jaar geleden hield hij ook heel lang stand. Nu is hij veel ouder en ervarener. Overigens had Andy hem makkelijk kunnen lossen, maar hij zette niet door omdat frank een slechte dag had. Niet slim als je het mij vraagt.
Oh vandaar dat tientallen renners nooit zijn betrapt tijdens hun carrière maar later hebben toegegeven doping te hebben gebruikt. Een Dekker dan. Prachtig argument dus.... De dopingcontroleurs zullen altijd achter de feiten aanlopen.

En natuurlijk maakt het wel uit of iemand nog nooit top-10 in een echte bergrit heeft gereden. Wielrennen is een sport van referenties. Je kan niet ineens zoveel w/kg (5,9 w/kg op Luz Ardiden) meer gaan draaien zonder dit te kunnen verklaren. Onmogelijk. En dat deed hij volgens mij naar Luz Ardiden en vooral naar Plateau de Beille. Mag jij me anders een renner noemen die dit heeft gedaan zonder later betrapt te worden op doping. Ik ken maar een renner en dat is Wiggins, al een absolute klasbak op de baan en in het tijdrijden maar dat hij kon klimmen had hij voor 2009 nog nooit aangetoond. Dat hij zoveel watt kan draaien was echter al lang bekend, zijn stijl op de fiets en gewicht is aangepast en hierdoor is hij ook beter gaan klimmen los van de eventuele vraag of hij iets genomen heeft dus dat is nog te verklaren. De rest is allemaal betrapt op doping.
Er hangt gewoon een heel groot luchtje Kohl aan, die ging van de een op de andere dag ook mee met de besten bergop. Oftewel ik vermoed dat Voeckler heeft gesnoept. We zullen de Alpen en vooral de tijdrit moeten afwachten, als hij daar mee gaat met de besten heeft hij wat mij betreft 100% lopen te snoepen.

Vroeger hield hij inderdaad lang stand maar toen kreeg hij 12 minuten, nu maar 4 minuten. Hij heeft uiteindelijk twee bergritten de trui weten te behouden (de rest eindigden allemaal zo goed als in een massaspurt omdat het of vlak was of op een sikkeldrafje werd gereden maar dat zijn de typische Tour kijkers natuurlijk vergeten) en eindigde op 31:12 minuten. Nu pareert hij alles en iedereen (oké, aanvallen van niks maar toch) en was hij een van de beste klimmers. Dit terwijl hij in koersen als Paris-Nice er altijd uitgebonjourd wordt als het omhoog gaat.

Als dan niet op z'n minst een lampje gaat branden ben je wel heel goed gelovig.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma jul 18, 2011 2:32 pm

Oscarito schreef:
Dit terwijl hij in koersen als Paris-Nice er altijd uitgebonjourd wordt als het omhoog gaat.
Ah, ok, daarom won Voeckler in 2007 het bergklassement van Parijs-Nice. :neutral.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Oscarito » ma jul 18, 2011 3:12 pm

Zeux schreef:
Oscarito schreef:
Dit terwijl hij in koersen als Paris-Nice er altijd uitgebonjourd wordt als het omhoog gaat.
Ah, ok, daarom won Voeckler in 2007 het bergklassement van Parijs-Nice. :neutral.gif:
Really, je gebruikt dit als argument? Ik ga inmiddels beginnen te twijfelen of je alleen een Tour liefhebber bent of ook een wielerliefhebber. :excited.gif:

Winnaar bolletjestrui 2010: Anthony Charteau. En dat is dan de grootste ronde ter wereld. Need I to say more?
Ik heb speciaal nog even voor je gekeken, en hopla. Hoe kan het ook anders, hij zat in drie ontsnappingen die editie van Paris-Nice waar hij alle punten bijeen heeft gesprokkeld. Vooral in de etappe naar Cannes (46 van de in totaal 65 punten).

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma jul 18, 2011 3:35 pm

Oscarito schreef:
Zeux schreef:
Oscarito schreef:
Dit terwijl hij in koersen als Paris-Nice er altijd uitgebonjourd wordt als het omhoog gaat.
Ah, ok, daarom won Voeckler in 2007 het bergklassement van Parijs-Nice. :neutral.gif:
Really, je gebruikt dit als argument? Ik ga inmiddels beginnen te twijfelen of je alleen een Tour liefhebber bent of ook een wielerliefhebber. :excited.gif:

Winnaar bolletjestrui 2010: Anthony Charteau. En dat is dan de grootste ronde ter wereld. Need I to say more?
EDIT: had te snel gereageerd, dacht dat je het over Parijs-Nice 2010 had.

Als je nou gewoon leest, in plaats van zo te bléren, dan geef ik al een paar posts vrij precies aan waar de mogelijkheden en onmogelijkheden van Voeckler liggen. Maar blijkbaar heb je dat geschreeuw erg nodig om je kennerschap te 'bewijzen'.
Laatst gewijzigd door zeux op ma jul 18, 2011 3:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7376
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » ma jul 18, 2011 3:38 pm

Oscarito schreef: Oh vandaar dat tientallen renners nooit zijn betrapt tijdens hun carrière maar later hebben toegegeven doping te hebben gebruikt. Een Dekker dan. Prachtig argument dus.... De dopingcontroleurs zullen altijd achter de feiten aanlopen.

En natuurlijk maakt het wel uit of iemand nog nooit top-10 in een echte bergrit heeft gereden. Wielrennen is een sport van referenties. Je kan niet ineens zoveel w/kg (5,9 w/kg op Luz Ardiden) meer gaan draaien zonder dit te kunnen verklaren. Onmogelijk. En dat deed hij volgens mij naar Luz Ardiden en vooral naar Plateau de Beille. Mag jij me anders een renner noemen die dit heeft gedaan zonder later betrapt te worden op doping. Ik ken maar een renner en dat is Wiggins, al een absolute klasbak op de baan en in het tijdrijden maar dat hij kon klimmen had hij voor 2009 nog nooit aangetoond. Dat hij zoveel watt kan draaien was echter al lang bekend, zijn stijl op de fiets en gewicht is aangepast en hierdoor is hij ook beter gaan klimmen los van de eventuele vraag of hij iets genomen heeft dus dat is nog te verklaren. De rest is allemaal betrapt op doping.
Er hangt gewoon een heel groot luchtje Kohl aan, die ging van de een op de andere dag ook mee met de besten bergop. Oftewel ik vermoed dat Voeckler heeft gesnoept. We zullen de Alpen en vooral de tijdrit moeten afwachten, als hij daar mee gaat met de besten heeft hij wat mij betreft 100% lopen te snoepen.

Vroeger hield hij inderdaad lang stand maar toen kreeg hij 12 minuten, nu maar 4 minuten. Hij heeft uiteindelijk twee bergritten de trui weten te behouden (de rest eindigden allemaal zo goed als in een massaspurt omdat het of vlak was of op een sikkeldrafje werd gereden maar dat zijn de typische Tour kijkers natuurlijk vergeten) en eindigde op 31:12 minuten. Nu pareert hij alles en iedereen (oké, aanvallen van niks maar toch) en was hij een van de beste klimmers. Dit terwijl hij in koersen als Paris-Nice er altijd uitgebonjourd wordt als het omhoog gaat.

Als dan niet op z'n minst een lampje gaat branden ben je wel heel goed gelovig.
De reden dat Voeckler tot nog toe stand houd, is omdat het tempo veels te laag ligt. Plateau de Beille werd nog nooit zo traag beklommen als afgelopen keer. Ruim 2,5 minuut trager. De favorieten kijken alleen maar naar elkaar. Alleen Andy probeert het af en toe met speldenprikkies, pakt 15 meter, maar houd dan weer de benen stil waardoor Voeckler weer kan terugkomen. Als Andy of Contador een keer doorzet vanaf het begin van een klim dan is het over voor Voeckler. Maar zolang niemand het probeert zal Voeckler blijven aanklampen.
Het feit dat Voeckler aan het einde van de klim zo sterk reed, komt omdat de laatste 4 km van Plateau de Beille sterk afvlakt. Stijgingspercentage van 3,5% nog maar geloof ik.
Ik geloof dus absoluut niet in doping. Pas als hij bergop jongens als Frank,Andy en Contador eraf gaat rijden dan heb je misschien recht van spreken. Voorlopig is het gewoon een combinatie van de gele trui om je schouders hebben wat extra kracht geeft en de concurrentie die niet durft.
Laatst gewijzigd door Trab op ma jul 18, 2011 3:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » ma jul 18, 2011 3:39 pm

Kenner ben je natuurlijk pas wanneer je Voeckler in je tourpool speelt. :neutral.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7376
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » ma jul 18, 2011 3:41 pm

Duke schreef:Kenner ben je natuurlijk pas wanneer je Voeckler in je tourpool speelt. :neutral.gif:
Goed hoor Duke :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma jul 18, 2011 3:42 pm

Duke schreef:Kenner ben je natuurlijk pas wanneer je Voeckler in je tourpool speelt. :neutral.gif:
Check!!!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » ma jul 18, 2011 3:51 pm

Oscarito schreef: Afhankelijk van hoe de reglementen gelden per spel is dit grotendeels mijn tourploeg:
Cavendish, Contador, Schleck, Schleck, Gilbert, Cancellara, Vinokourov, Joaquim Rodriguez, Martin, Hushovd, Petacchi, Rojas, Farrar, Sammy, Voeckler.
Schuingedrukte namen zijn zeker, over de rest twijfel ik nog. Wat gaat bijv. Nibali doen zo kort na de Giro? Die beslissing zal ik de dag voordat het gaat beginnen maken met de rennerslijst in mijn hand.
Toch niet slecht, Oscar. :biggthumpup.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Oscarito » ma jul 18, 2011 5:12 pm

Zeux schreef:
EDIT: had te snel gereageerd, dacht dat je het over Parijs-Nice 2010 had.

Als je nou gewoon leest, in plaats van zo te bléren, dan geef ik al een paar posts vrij precies aan waar de mogelijkheden en onmogelijkheden van Voeckler liggen. Maar blijkbaar heb je dat geschreeuw erg nodig om je kennerschap te 'bewijzen'.
Het zegt genoeg dat je met het bergklassement van Paris-Nice komt aanzetten.
Zinnige argumenten heb je nog helemaal niet genoemd op het feit dat hij geel draagt na. Ik ga je een plezier doen en laat je verder met rust. Tot juni 2012!
Trab schreef: De reden dat Voeckler tot nog toe stand houd, is omdat het tempo veels te laag ligt. Plateau de Beille werd nog nooit zo traag beklommen als afgelopen keer. Ruim 2,5 minuut trager. De favorieten kijken alleen maar naar elkaar. Alleen Andy probeert het af en toe met speldenprikkies, pakt 15 meter, maar houd dan weer de benen stil waardoor Voeckler weer kan terugkomen. Als Andy of Contador een keer doorzet vanaf het begin van een klim dan is het over voor Voeckler. Maar zolang niemand het probeert zal Voeckler blijven aanklampen.
Het feit dat Voeckler aan het einde van de klim zo sterk reed, komt omdat de laatste 4 km van Plateau de Beille sterk afvlakt. Stijgingspercentage van 3,5% nog maar geloof ik.
Ik geloof dus absoluut niet in doping. Pas als hij bergop jongens als Frank,Andy en Contador eraf gaat rijden dan heb je misschien recht van spreken. Voorlopig is het gewoon een combinatie van de gele trui om je schouders hebben wat extra kracht geeft en de concurrentie die niet durft.
De laatste 4 km tegen 3,5%? Ik neem aan dat je wel hebt gekeken en dat geen 3,5%. De laatste 800m zijn gemiddeld 2,5%. De kilometers daarvoor respectievelijk 8,1%/7% en 6,3%. Hele klim is 7,9%, oftewel zware kost qua Tour-standaarden.

Als je de beklimmingen van Plateau de Beille vergelijkt met de vorige winnaars:
2007: 44:08 Contador
2004: 45:30 Armstrong
2002: 45:43 Armstrong
1998: 43:30 Pantani

De favorieten reden inderdaad veel te traag. Deze reden de klim in 46:52 minuten. Vanendert reed een tijd van 46:04 minuten.
Het gaat echter niet om de tijd van de favorieten maar die van Voeckler individueel, al kun je jezelf wel afvragen waarom tweederangs klimmers als Cunego en Danielson niet meekonden. Toch gewezen top-10 klanten in grote rondes, het ging immers traag.

Voeckler reed dus dezelfde tijd als de favorieten: 46:52 minuten. In 2002 en 2004 zou hij met die tijd 4e zijn geworden achter respectievelijk Heras en Beloki (5 seconden) en Totschnig (17 seconden). In 2004 reed Voeckler een tijd van 50:10 minuten. Hij verbetert zich met 3:18 minuut, toen had hij ook het geel. Hij rijdt zijn beste jaar uit zijn carrière maar iemand die bergop nooit met de besten is meegekomen en in de afgelopen Dauphine nog op 2 minuten werd gezet in een bergrit nu ineens een van de besten bergop is vind ik heel moeilijk te geloven dat hij zich proper met drie minuten verbeterd. Nu zegt dat echter geen ene reet, het volgende wel.
Hij draait nu een w/kg van 5,9 kg tegenover pakweg 5,1/5,2 w/kg toen. En als hij in staat is om dat rond te draaien had dat moeten blijken in het verleden want dan ben je minimaal een top-10 kandidaat in de Tour. Sterker nog, met 5,9 w/kg kan je deze Tour zelfs winnen. Neem dan ook het gegeven in de historie van het wielrennen dat als iemand van het ene op het andere moment mee komt met de besten, daar in 80% tot 90% van de gevallen doping mee gemoeid is dan stemt mij dat zeer sceptisch over Voeckler. Roep maar eens hardop een aantal namen op die out of nowhere kwamen en je zult merken dat ze aan de doping zaten.

Hoezeer je het hem zou moeten aanrekenen in een sport dat al decennia lang door doping wordt bepaald is een andere vraag. Ik zeg altijd dat iedere wielrenner aan de doping zit, echter heb ik er toch moeite mee als een renner als Voeckler nu onverklaarbaar tot de besten bergop behoort. Dat is hetzelfde als een Ten Dam (een betere klimmer en tijdrijder dan nog) dat meedoet voor de Tourzege.
Duke schreef:Toch niet slecht, Oscar. :biggthumpup.gif:
Uiteindelijk heb ik hem niet gekozen. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » ma jul 18, 2011 5:37 pm

Oscarito schreef:
Zeux schreef:
EDIT: had te snel gereageerd, dacht dat je het over Parijs-Nice 2010 had.

Als je nou gewoon leest, in plaats van zo te bléren, dan geef ik al een paar posts vrij precies aan waar de mogelijkheden en onmogelijkheden van Voeckler liggen. Maar blijkbaar heb je dat geschreeuw erg nodig om je kennerschap te 'bewijzen'.
Het zegt genoeg dat je met het bergklassement van Paris-Nice komt aanzetten.
Zinnige argumenten heb je nog helemaal niet genoemd op het feit dat hij geel draagt na. Ik ga je een plezier doen en laat je verder met rust. Tot juni 2012!
Je hebt het wel hard nodig hé, om jezelf te profileren.

Jijzelf kwam met Parijs-Nice aanzetten. Goed, als het bergklassement dan blijkbaar niet mag, dan de vijfde plaats vorig jaar tussen de klimmers in de rit naar Mende. Ook Parijs-Nice. Waarvan jij hierboven beweert dat hij er 'altijd' afgereden wordt.

Als je nou gewoon stopt met die domme zelfprofilering en leest, dan verschillen we helemaal niet zo veel van mening over de klimkwaliteiten van Voeckler. Alleen ben jij een scepticus en weet je zeker dat het presteren van Voeckler door doping moet komen en zie ik (en met mij een aantal anderen) het in de combinatie van basale klimkwaliteiten, moraal door het Geel en het laffe rijden van de toppers.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41096
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » ma jul 18, 2011 9:06 pm

Morgen even opletten op de slotklim. Met de berichten over het mogelijk inkorten van de bergritten sluit ik niet uit dat er wat gaat gebeuren op de Col de Manse. 2e categorie maar wel vlak voor de finish met alleen een afdaling te gaan. Moest ik bijvoorbeeld Contador zijn dan ging ik proberen om daar alvast wat seconden te sprokkelen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7376
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wielrennen

Bericht door Trab » ma jul 18, 2011 9:18 pm

Oscarito schreef:
De laatste 4 km tegen 3,5%? Ik neem aan dat je wel hebt gekeken en dat geen 3,5%. De laatste 800m zijn gemiddeld 2,5%. De kilometers daarvoor respectievelijk 8,1%/7% en 6,3%. Hele klim is 7,9%, oftewel zware kost qua Tour-standaarden.
Ik heb niet gezegd dat de laatste 4 km 3,5% gemiddeld zijn. Ik zei dat het in de laatste 4 km afvlakt tot 3,5%. Maar volgens jou is het zelfs 2,5%. Bedankt voor de correctie :biggthumpup.gif:
Oscarito schreef: Als je de beklimmingen van Plateau de Beille vergelijkt met de vorige winnaars:
2007: 44:08 Contador
2004: 45:30 Armstrong
2002: 45:43 Armstrong
1998: 43:30 Pantani

De favorieten reden inderdaad veel te traag. Deze reden de klim in 46:52 minuten. Vanendert reed een tijd van 46:04 minuten.
Het gaat echter niet om de tijd van de favorieten maar die van Voeckler individueel, al kun je jezelf wel afvragen waarom tweederangs klimmers als Cunego en Danielson niet meekonden. Toch gewezen top-10 klanten in grote rondes, het ging immers traag.

Voeckler reed dus dezelfde tijd als de favorieten: 46:52 minuten. In 2002 en 2004 zou hij met die tijd 4e zijn geworden achter respectievelijk Heras en Beloki (5 seconden) en Totschnig (17 seconden). In 2004 reed Voeckler een tijd van 50:10 minuten. Hij verbetert zich met 3:18 minuut, toen had hij ook het geel. Hij rijdt zijn beste jaar uit zijn carrière maar iemand die bergop nooit met de besten is meegekomen en in de afgelopen Dauphine nog op 2 minuten werd gezet in een bergrit nu ineens een van de besten bergop is vind ik heel moeilijk te geloven dat hij zich proper met drie minuten verbeterd. Nu zegt dat echter geen ene reet, het volgende wel.
Hij draait nu een w/kg van 5,9 kg tegenover pakweg 5,1/5,2 w/kg toen. En als hij in staat is om dat rond te draaien had dat moeten blijken in het verleden want dan ben je minimaal een top-10 kandidaat in de Tour. Sterker nog, met 5,9 w/kg kan je deze Tour zelfs winnen. Neem dan ook het gegeven in de historie van het wielrennen dat als iemand van het ene op het andere moment mee komt met de besten, daar in 80% tot 90% van de gevallen doping mee gemoeid is dan stemt mij dat zeer sceptisch over Voeckler. Roep maar eens hardop een aantal namen op die out of nowhere kwamen en je zult merken dat ze aan de doping zaten.

Hoezeer je het hem zou moeten aanrekenen in een sport dat al decennia lang door doping wordt bepaald is een andere vraag. Ik zeg altijd dat iedere wielrenner aan de doping zit, echter heb ik er toch moeite mee als een renner als Voeckler nu onverklaarbaar tot de besten bergop behoort. Dat is hetzelfde als een Ten Dam (een betere klimmer en tijdrijder dan nog) dat meedoet voor de Tourzege.
Die wattages dat zal allemaal wel. Jij zegt dat hij nu 3.18 minuten sneller fiets dan 7 jaar geleden. Is dat zoveel? Er van uitgaande dat je ieder jaar sterker wordt is dat 28 seconden per jaar. Daar sla ik nou niet echt stijl van achterover.
Dat hij in andere jaren nooit mee kon met de besten is omdat het niet een echte klimmer is. Het is meer een puncher a la Gilbert. Bovendien is hij nooit meer in dezelfde uitgangspositie gekomen als 7 jaar geleden. Die gele trui geeft hem vleugels. Net als 7 jaar geleden, alleen is hij nu nog veel ervarener en sterker. Je ziet het ook aan Gilbert. Die reed door de groene trui op Luz Ardiden ook lang met de besten mee. Ik vind je veel te sceptisch. Wat als Voeckler in die rit met Hoogerland was teruggepakt door het peloton. Dan had hij gewoon in de middenmoot gestaan en had hij ook nooit met de toppers de Pyreneen opgereden. Hadden we jou dan ooit gehoord over doping bij Voeckler?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41096
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di jul 19, 2011 3:03 pm

De mannen rijden weer in de stromende regen. Het zit echt niet mee met het weer in deze ronde. Dadelijk een lastige afdaling naar Gap. Hopelijk gebeuren er geen ongelukken.

Mollema met twee andere renners in een ouderwetse sjas patat. Zonde van de energie.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33947
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Wielrennen

Bericht door Duke » di jul 19, 2011 3:37 pm

Mooie etappe geworden!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41096
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » di jul 19, 2011 3:51 pm

Wat een geweldige finale! Contador die vol doortrekt en een hele sterke Evans die naar beneden gaat alsof er geen morgen bestaat. De broertjes Schleck kraken zowel bergop als bergaf en Voeckler die ook even moest passen. En ondertussen wint Hushovd gewoon weer een rit met daarin een lastige klim.

Zoveel actie in één rit. Dat maakt veel goed. Ik heb echt zitten genieten. Als de rook is opgetrokken even naar de gemaakte verschillen kijken. Voeckler weet de schade redelijk te beperken maar Andy Schleck krijgt echt 8 tellen te verwerken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33666
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Wielrennen

Bericht door zeux » di jul 19, 2011 4:00 pm

Heerlijk! Hier had ik op zitten wachten.

En Marillion: chapeau! Volgens mij had jij dit aangekondigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Oscarito » di jul 19, 2011 4:05 pm

Marillion schreef:Wat een geweldige finale! Contador die vol doortrekt en een hele sterke Evans die naar beneden gaat alsof er geen morgen bestaat. De broertjes Schleck kraken zowel bergop als bergaf en Voeckler die ook even moest passen. En ondertussen wint Hushovd gewoon weer een rit met daarin een lastige klim.

Zoveel actie in één rit. Dat maakt veel goed. Ik heb echt zitten genieten. Als de rook is opgetrokken even naar de gemaakte verschillen kijken. Voeckler weet de schade redelijk te beperken maar Andy Schleck krijgt echt 8 tellen te verwerken.
Dit dus en zoals verwacht heeft niemand anders dan Contador het lont ontstoken. De rest durven zoiets niet. Wel heel erg knap dat Evans hem kon volgen.

Zalig verder dat de zusjes Schleck niet konden volgen. Al hadden we wel kunnen verwachten dat ze in de afdaling niet konden volgen, het verbaast me wel dat ze eraf zijn geknald op een klim van de 2e categorie. Tja, laat dit het deksel op hun neus zijn. Heb zelfs liever een Evans of Voeckler als Tourwinnaar dan een van die twee.

Morgen hopelijk meer van dit!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Wielrennen

Bericht door Jöhnk » di jul 19, 2011 4:05 pm

Pfff...gemist. Moesten ze nou echt zo vroeg finishen?

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Wielrennen

Bericht door Oscarito » di jul 19, 2011 4:55 pm

Trab schreef: Ik heb niet gezegd dat de laatste 4 km 3,5% gemiddeld zijn. Ik zei dat het in de laatste 4 km afvlakt tot 3,5%. Maar volgens jou is het zelfs 2,5%. Bedankt voor de correctie :biggthumpup.gif:
De laatste 800 meter vlakt het af tot 2,5%. De genoemde 4km waarover jij het hebt is 4x zo lang. De stijgingspercentages tussen km 4 en 0,8 laat je buiten beschouwing.
Maar je hebt gelijk, je hebt niet gezegd dat de laatste 4km tegen 3,5% zijn.
Trab schreef: Die wattages dat zal allemaal wel. Jij zegt dat hij nu 3.18 minuten sneller fiets dan 7 jaar geleden. Is dat zoveel? Er van uitgaande dat je ieder jaar sterker wordt is dat 28 seconden per jaar. Daar sla ik nou niet echt stijl van achterover.
Dat hij in andere jaren nooit mee kon met de besten is omdat het niet een echte klimmer is. Het is meer een puncher a la Gilbert. Bovendien is hij nooit meer in dezelfde uitgangspositie gekomen als 7 jaar geleden. Die gele trui geeft hem vleugels. Net als 7 jaar geleden, alleen is hij nu nog veel ervarener en sterker. Je ziet het ook aan Gilbert. Die reed door de groene trui op Luz Ardiden ook lang met de besten mee. Ik vind je veel te sceptisch. Wat als Voeckler in die rit met Hoogerland was teruggepakt door het peloton. Dan had hij gewoon in de middenmoot gestaan en had hij ook nooit met de toppers de Pyreneen opgereden. Hadden we jou dan ooit gehoord over doping bij Voeckler?
Dit is wel wielrennen hè, nog altijd de mooiste sport die er is maar wel eentje die decennia lang door doping beheerst wordt. Van de allergrootsten Coppi, Merkcx tot Pantani/Ullrich/Basso tot de knechtjes Lotz/Ducrot. En de laatste jaren zijn Toursmaakmakers als Piepoli/Ricco/Schumacher/Kohl/Mayo/Vinokourov betrapt op doping terwijl Contador/F. Schleck/Pelizzoti/Valverde en Rasmussen zeer verdacht waren/zijn. Vind je het dan echt zo gek dat ik sceptisch ben als ik Voeckler dit zie doen? :confused.gif:

De wattages zeggen veel, zoals eerder gezegd is het fysiek volgens mij niet mogelijk om zoveel meer Watt te genereren. 3:18 komt overeen met circa 0,9 w/kg verbetering. Dat is wel erg veel.
Je hebt als mens een limiet waar je zonder hulp niet over kan. Wel kan je met behulp van een andere positie op de fiets je watts beter aanspreken om meer meters om te zetten, zie Gesink en Schleck met het tijdrijden. Argumenten zouden kunnen zijn dat Voeckler nog nooit diep in het rood heeft gereden (ook in 2004 niet) en dus niet al zijn watts heeft aangesproken plus het geel plus zijn toegenomen ervaring plus een ietwat andere positie op de fiets. Maar ik ga afwachten wat hij donderdag en vrijdag gaat doen, aan de hand van zijn resultaten maak ik persoonlijk dan wel uit of ik hem 100% verdenk.

Als Voeckler was teruggepakt met Hoogerland en dan vervolgens dezelfde resultaten rijdt had ik hem ook verdacht gevonden.
Gilbert behoorde in de jeugdcategorieën al tot de absolute wereldtop, evenals Hushovd. Daarnaast is hij op dit moment de beste coureurs ter wereld samen met Contador en Cancellara. Veel en veel betere coureurs dan Voeckler. Dat verbaast me dus absoluut niet, die kunnen namelijk enorm veel kracht omzetten. Gilbert zou mits de juiste training op de Tour in staat moeten kunnen zijn top-10 te rijden. Dat zou dan niet zomaar uit het niets komen.
Een Vanendert daarentegen verbaast me wel, die komt voor mij echt uit het niets in het hooggebergte. Reed dit voorjaar wel betere uitslagen dan Voeckler volgens mij ooit heeft gedaan in de heuvelklassiekers en dat als knecht maar echt bergop hadden ze dit zelfs bij zijn eigen ploeg niet gedacht. Alleen schijnt Vanendert een heus klimtalent te zijn geweest bij de beloften en de afgelopen jaren heel veel last te hebben gehad van blessures. Probleem is dat hij nauwelijks nog tegen bergen heeft gereden dus uit referenties kan je niet afleiden of hij een slechte danwel goede klimmer was.

Plaats reactie