F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47992
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door peter » ma jul 20, 2020 10:38 am

Ramona schreef:
ma jul 20, 2020 9:40 am
MotoGP is er gisteren helaas bij ingeschoten... :blush.gif:

Hoe deed Rossi het?
Meen je niet. Ga het terugkijken. Spanning en spektakel namelijk.

Ja het is wel klaar met Rossi helaas. Volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid op de Petronas. Meer marketing en PR dan dat hij daar nog mee gaat doen voor de overwinningen ben ik bang.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41114
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » ma jul 20, 2020 10:44 am

Peter schreef:
ma jul 20, 2020 10:38 am
Ramona schreef:
ma jul 20, 2020 9:40 am
MotoGP is er gisteren helaas bij ingeschoten... :blush.gif:

Hoe deed Rossi het?
Meen je niet. Ga het terugkijken. Spanning en spektakel namelijk.

Ja het is wel klaar met Rossi helaas. Volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid op de Petronas. Meer marketing en PR dan dat hij daar nog mee gaat doen voor de overwinningen ben ik bang.
Ja, dat is toch een compleet andere wereld dan zo'n situatie met Bottas en Verstappen? Gat dichtrijden. Ondertussen wat neuzelen over mogelijke regen en slijtende banden en dat je op dit circuit haast niet kan inhalen. Dan maar een stop omdat berekeningen laten zien dat het dan misschien wel lukt en uiteindelijk nog 1 of 2 rondjes voorzichtig aandringen.

Ondertussen ben je bij de Moto GP zomaar 30 inhaalacties verder met diverse do or die pogingen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34436
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » ma jul 20, 2020 11:56 am

Marillion schreef:
ma jul 20, 2020 10:44 am
Peter schreef:
ma jul 20, 2020 10:38 am
Ramona schreef:
ma jul 20, 2020 9:40 am
MotoGP is er gisteren helaas bij ingeschoten... :blush.gif:

Hoe deed Rossi het?
Meen je niet. Ga het terugkijken. Spanning en spektakel namelijk.

Ja het is wel klaar met Rossi helaas. Volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid op de Petronas. Meer marketing en PR dan dat hij daar nog mee gaat doen voor de overwinningen ben ik bang.
Ja, dat is toch een compleet andere wereld dan zo'n situatie met Bottas en Verstappen? Gat dichtrijden. Ondertussen wat neuzelen over mogelijke regen en slijtende banden en dat je op dit circuit haast niet kan inhalen. Dan maar een stop omdat berekeningen laten zien dat het dan misschien wel lukt en uiteindelijk nog 1 of 2 rondjes voorzichtig aandringen.

Ondertussen ben je bij de Moto GP zomaar 30 inhaalacties verder met diverse do or die pogingen.
Dank voor jullie enthousiaste verhaal, heren! :biggthumpup.gif:

Ik snaput; toch staat en blijft F1 numero uno voor mij! :neutral.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33681
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za aug 01, 2020 8:46 pm

Ik begrijp eigenlijk niet dat de FIA die stuurtruc heeft goedgekeurd. Het verschil is belachelijk. Instant 'dood' van het seizoen. Heel raar dat je je eigen sport bewust 'niet spannend' maakt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » za aug 01, 2020 9:12 pm

Heb niet het idee dat dat stuur systeem nu zo n groot verschil maakt. In de race maken ze er amper gebruik van.
Motor en chassis zijn momenteel gewoon superieur

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33681
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » za aug 01, 2020 9:19 pm

Kwalificatie wel, krijg ik het idee. En die is super belangrijk. Als teams al vooraf bij een kwalificatie ‘kansloos’ zijn, heb je je sport niet op orde.

Op bepaalde circuits is vooraan starten en als eerste wegkomen cruciaal.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » za aug 01, 2020 9:31 pm

Ik denk dat ze alle races gaan winnen dit seizoen.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » za aug 01, 2020 10:39 pm

zeux schreef:Kwalificatie wel, krijg ik het idee. En die is super belangrijk. Als teams al vooraf bij een kwalificatie ‘kansloos’ zijn, heb je je sport niet op orde.

Op bepaalde circuits is vooraan starten en als eerste wegkomen cruciaal.
Ja, mn in opwarmen banden lijken ze er voordeel mee te pakken.
Ben het wel eens dat het een vreemde beslissing is om het goed te keuren. Volgend jaar zijn de auto s nog steeds hetzelfde maar is dit wel expliciet verboden

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34436
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo aug 02, 2020 8:46 am

Formule 3 met o.a. Viscaal en Verschoor begint nu... :headbang.gif:

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7377
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » zo aug 02, 2020 11:03 am

Iniesta schreef:
zeux schreef:Kwalificatie wel, krijg ik het idee. En die is super belangrijk. Als teams al vooraf bij een kwalificatie ‘kansloos’ zijn, heb je je sport niet op orde.

Op bepaalde circuits is vooraan starten en als eerste wegkomen cruciaal.
Ja, mn in opwarmen banden lijken ze er voordeel mee te pakken.
Ben het wel eens dat het een vreemde beslissing is om het goed te keuren. Volgend jaar zijn de auto s nog steeds hetzelfde maar is dit wel expliciet verboden
Weet niet of het aan de stuurtruc ligt, feit is dat ze in de kwalificatie 0,8 sec sneller waren dan vorig jaar. Red Bull was een fractie langzamer dan vorig jaar. Ligt dus ook aan Red Bull zelf. Die hebben geen stap voorwaarts gemaakt ondanks alle lovende berichten bij aanvang van het seizoen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » zo aug 02, 2020 3:42 pm

Verstappen had gewonnen als hij die laatste pitstop niet gedaan had!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33681
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo aug 02, 2020 3:44 pm

brigade zuid schreef:
zo aug 02, 2020 3:42 pm
Verstappen had gewonnen als hij die laatste pitstop niet gedaan had!
Mijn idee!

Ik was verbaasd dat hij niet doorreed. Als dit Bottas overkomt, waarom niet Lewis? Je zag ook in beeld dat die band van Hamilton in het rood stond. Dat weten ze bij Red Bull dan toch ook?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » zo aug 02, 2020 3:46 pm

Zo kut dit!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo aug 02, 2020 3:46 pm

En Mol komt er ook achter, die gast ziet echt niks.
Risico was wel dat Max ook lek had gereden, maar die gok hadden ze maar moeten maken

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » zo aug 02, 2020 3:55 pm

Benieuwd naar volgende week. Wordt warm weer voorspeld en ze rijden dan met een zachtere band

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33681
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo aug 02, 2020 3:57 pm

Iniesta schreef:
zo aug 02, 2020 3:46 pm
En Mol komt er ook achter, die gast ziet echt niks.
Risico was wel dat Max ook lek had gereden, maar die gok hadden ze maar moeten maken
Ja, had ook gegokt. Ging maar om één puntje.

Hij zei net wel iets over zijn banden in het gesprekje met Coulthard geloof, maar lette niet echt op.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34436
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo aug 02, 2020 4:34 pm

Je zou bijna vergeten dat Max 2e is geworden! :withstupid.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34436
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » zo aug 02, 2020 4:39 pm


Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7377
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Trab » zo aug 02, 2020 4:58 pm

Gegokt en verloren! Snap dat gemiereneuk om 1 pnt niet. Dat doe als je dicht in de stand staat, niet als je 30 pnt achterstaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41114
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo aug 02, 2020 6:16 pm

Achteraf is het altijd makkelijk maar lijkt me een dure misrekening als ik het zo lees. Kon wel eens de enige mogelijkheid geweest zijn om een wedstrijd te winnen. Dan was het wel in de schoot geworpen maar die tellen ook.

Overigens vind ik die regel met een punt voor de snelste ronde niets. Het draagt volgens mij op geen enkele wijze bij aan de aantrekkelijkheid als kijksport. Je ziet nu coureurs heel plichtmatig aan het einde van de race nog even een pitstop maken om dat puntje te rapen. Lijkt me niet de bedoeling, en nu kost het Verstappen dus waarschijnlijk zelfs een zege.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33681
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo aug 02, 2020 7:11 pm

Marillion schreef:
zo aug 02, 2020 6:16 pm
Achteraf is het altijd makkelijk
Ja. En nee. Nadat Bottas lek reed, verscheen in beeld een grafiek van de auto van Hamilton waaruit bleek dat zijn voorband in de gevarenzone zat. Ik ga er van uit dat de teams dit soort data ook zien. Ze konden weten dat Hamilton (ook) op de grens zat met zijn banden.

Max vertelde echter dat hij al tien ronden bezorgd was over zijn eigen banden. Het lijkt er op dat het team een 'dubbele' call heeft gemaakt: voor die snelste ronde gaan en tegelijkertijd zelf onheil voorkomen. Een conservatieve keuze.

Maar inderdaad, als die regel er niet was, zou Max waarschijnlijk door hebben gereden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33681
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » ma aug 03, 2020 5:58 pm

Horner (via nu.nl):
Christian Horner baalde zondag niet al te veel van de pitstop die Max Verstappen in de slotfase van de Britse Grand Prix maakte. Er was volgens de teambaas geen garantie dat de coureur van Red Bull Racing anders gewonnen had.

Horner vertelde tegen Channel 4 dat Verstappen over de boordradio had geklaagd over vibraties aan de wielen. "We zagen bij Max ook blaren op de banden", aldus de teambaas.

In de laatste drie rondes van de verder gezapige Britse Grand Prix ontstond er chaos toen het leidende Mercedes-duo Lewis Hamilton en Valtteri Bottas en ook Carlos Sainz van McLaren een lekke linker voorband kregen. Silverstone is met zijn vele snelle bochten erg veeleisend voor die band.

Verstappen reed lange tijd eenzaam op de derde plaats, maar kon Bottas dankzij diens lekke band passeren. De Limburger maakte vervolgens de pitstop en kwam daarna 5,8 seconden tekort om ook Hamilton voorbij te rijden. De leider in de WK-stand reed de laatste drie kwart ronde op drie wielen.

Verstappen maakte de extra pitstop om op zijn set verse banden een extra WK-punt te pakken met de snelste raceronde. Dat lukte, maar kostte hem waarschijnlijk ook de zege.

"We hebben misschien pech gehad", zei Horner. "Maar we hadden niet de garantie dat Max het einde had kunnen halen op zijn banden. Ook hij had mogelijk een lekke band gekregen."

Hamilton gaat na zijn zege riant aan de leiding in de WK-stand. De zesvoudig wereldkampioen staat 30 punten voor op Bottas en 36 op Verstappen. "Het geluk lacht Lewis momenteel toe", concludeerde Horner.
Het zal vast kloppen, maar het is natuurlijk ook een beter verhaal dan: damn, we hadden niet voor die extra punt moeten gaan. :-)

Benieuwd wat er intern over is gezegd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » ma aug 03, 2020 6:51 pm

Ze hebben allemaal in zelfde ronde gepit, dus kans dat Red Bull ook laat zou krijgen met de banden was erg groot.
Ook Sainz ging eraf met kappote band in slotronden

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9104
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma aug 03, 2020 7:22 pm

Intern zullen ze het vermoedelijk meer over Albon hebben...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41114
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » ma aug 03, 2020 8:02 pm

Iniesta schreef:
ma aug 03, 2020 6:51 pm
Ze hebben allemaal in zelfde ronde gepit, dus kans dat Red Bull ook laat zou krijgen met de banden was erg groot.
Ook Sainz ging eraf met kappote band in slotronden
De grote meerderheid van de coureurs ging er echter niet af met een lekke band.

Ik snap wel dat Horner dit nu zegt en natuurlijk was er geen zekerheid. Maar dat het achteraf gezien erg zonde is lijkt me helder. Met een beetje pech was dit de beste kans om dit seizoen toch in ieder geval één GP te winnen.

Bij Mercedes hebben ze het over mogelijke schade door brokstukken van andere auto's. Dat lijkt me niet ondenkbeeldig (in combinatie met de slechte staat van de banden). Want ik neem aan dat Hamilton en Bottas ook wel wisten dat hun banden slecht waren en dat ze dus voorzichtig moesten doen.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie