Re: F1 en andere autosporten
Geplaatst: za dec 12, 2020 3:07 pm
Het blijft een uitzonderlijk talent... een uitzonderlijke coureur.
Ja, positief. Vreesde even voor die eerste rondes na de 'herstart', maar hij zat al in no time buiten DRS-bereik.
En de Mercedes-jongens blijven als gieren boven Max zwermen.Consolideren voor plek 2 in de eindstand en in afwachting van. Want misschien winst voor Max straks, maar die 2e plek in de stand kan hij zo vergeten. Nou ja, nog bijna 20 ronden. It ain't over, till..
Bij bottas mag ie ploffen :)Zeux schreef:Bottas verliest nu toch serieus terrein op Verstappen. Ze zitten alle vier met dezelfde banden. Grote vraag is: ploft die band, dat lijkt me nu het grootste risico.
Daar zei Mol ook iets over: situatie volgend jaar is waarschijnlijk anders, omdat ze de facto met de 2020 auto's gaan rijden.
Oh Oke. Ik kijk op de Duitse zender. Laten we hopen dat hij volgend jaar vanaf de 1e race kan meestrijden om de titel :)Zeux schreef:Daar zei Mol ook iets over: situatie volgend jaar is waarschijnlijk anders, omdat ze de facto met de 2020 auto's gaan rijden.
Komt omdat de motor en de auto niet door dezelfde fabriek ontwikkeld worden.
Hoe reëel is volle bak Zandvoort?
Organisatie Formule 1-race rekent op september, GP met minder publiek in huidige model onmogelijk
ZANDVOORT Over precies een half jaar moet het gebeuren: de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort. In de duinen ligt de focus volledig op plan A, een race met meer dan honderdduizend fans van Max Verstappen op de tribunes. Zonder financiële steun van buitenaf is een evenement van deze omvang anders niet te behappen.
Meer dan 300.000 kaarten – 105.000 per dag – zijn al ruim een jaar geleden over de virtuele toonbank gegaan. De langverwachte terugkeer van het Formule 1-circus in Nederland moest in 2020 door de coronapandemie worden uitgesteld. Of er dit jaar op 5 september kan worden geracet, laat staan met volle tribunes? Er is in de huidige situatie niemand die er met honderd procent zekerheid antwoord op kan geven. Ook niet na de hoopgevende woorden van minister Hugo de Jonge dat begin juli iedereen (deels) gevaccineerd kan zijn.
Kijkend naar het businessmodel van de organisatie in Zandvoort is het niet meer dan logisch dat met de huidige kennis wordt uitgegaan van drie dagen volle bak. De inkomsten uit de kaartverkoop zijn simpelweg nodig om het hoofd boven water te houden. Om een voorbeeld te geven: vorig jaar ging de Belgische Grand Prix op Spa-Francorchamps wel door, zonder publiek. Dat draaide uit op een zwaar verliesgevende operatie. En dat terwijl de lokale organisatie geen zogeheten fee – circuits betalen jaarlijks minimaal 20 miljoen euro om een F1-race te organiseren – hoefde over te maken naar het management van de koningsklasse. De eigenaren van de Formule 1 betaalden ook nog eens een bedrag om de reis- en organisatiekosten te dekken. Desalniettemin moest de Waalse overheid nog voor miljoenen euro’s garant staan.
Dat laatste gaat in Nederland normaal gesproken niet gebeuren. Premier Mark Rutte zei in november 2018, toen via De Telegraaf uitlekte dat Circuit Zandvoort een race kon gaan organiseren, niet voor niets: „Wees effe stoer en los dat zelf op.” Oftewel, geen dubbeltje landelijke overheidssteun richting Zandvoort.
Een sponsor die in deze tijden effe opstaat om een bonnetje met zes nullen op te pakken? Ook dat lijkt een utopie. Dus zou Zandvoort bij het geval van lege(re) tribunes moeten hopen op steun vanuit de Formule 1, als de hoge heren echt zo graag een wedstrijd in de duinen willen organiseren. Vooralsnog staan er dit seizoen liefst 23 Grand Prixs gepland, de start is op 28 maart in Bahrein (zie kader linksboven). Vorig seizoen slaagde de F1 er in nog geen zes maanden in om zeventien wedstrijden te organiseren, overwegend in Europa en veelal zonder publiek.
Zandvoorts circuitdirecteur Robert van Overdijk wil niet te veel op de zaken vooruitlopen. „De situatie is zo onduidelijk. Iedereen kijkt in een glazen bol. Wij zitten op dit moment volle bak in de voorbereidingen wat betreft een raceweekend met meer dan honderdduizend fans per dag. Dat is ook hoe onze businesscase is opgebouwd. Pas als het echt niet mag of kan, leggen we ons daarbij neer.”
Ook als in dat eerste weekeinde van september blijkt dat er bijvoorbeeld wel 40.000 toeschouwers naar binnen mogen, komt de organisatie in de problemen. Juist pakweg de laatste tien procent van de ticketverkoop bepaalt het verschil tussen verlies of winst. Dat geldt niet alleen voor grote evenementen. Een kledingwinkel verkoopt bij wijze van spreken 95 van de 100 spijkerbroeken om de kosten te dekken, het verdienmodel zit hem juist in die laatste verkopen. Zoals Ajax, Feyenoord en PSV bij een stadion gevuld met 10.000 fans ook niet uitkomen.
In Zandvoort zit veel knowhow op het gebied van evenementen. Directeur Van Overdijk stond eerder onder meer aan het roer van de Brabanthallen. Er is geregeld contact met de organisatie van de EK-voetbalwedstrijden in Amsterdam, concertorganisator Mojo en de huidige testevenementen in coronatijd van Fieldlab.
Veel festivals zijn al verzet naar begin september en hebben de kaartverkoop geopend. Zij kunnen die gok ook wat makkelijker nemen, vanwege een garantiefonds vanuit de overheid van minimaal 300 miljoen euro.
„De onzekerheid gaat echt nog wel een aantal maanden duren”, denkt Van Overdijk. „Het belangrijkste is dat die race in Nederland er absoluut gaat komen. We zijn ervan overtuigd dat het gaat gebeuren. En wat ons betreft komt-ie er ook in september.”
De T.Gevaccineerde fans welkom bij Grand Prix van Bahrein
AMSTERDAM De organisatie van de Grand Prix van Bahrein hoopt toch toeschouwers te kunnen verwelkomen tijdens de eerste Formule 1-race van het seizoen. In het weekend van 26 tot en met 28 maart zijn fans welkom die gevaccineerd zijn of het coronavirus al hebben gehad.
Voorwaarde is dat gevaccineerden minimaal twee weken geleden hun tweede prik hebben gekregen. Voor mensen die het virus hebben gehad, geldt ook dat dat zeker twee weken geleden moet zijn geweest en ze volledig hersteld zijn. Dat is opvallend, omdat er wereldwijd ook voorbeelden zijn van mensen die nog een tweede keer zijn besmet. Een (afgeprijsd) kaartje kost omgerekend 220 euro voor drie dagen.
In Bahrein wordt alles bijgehouden op een app. Alle Formule 1-betrokkenen worden voor de race, en ook voor de tests (12-13-14 maart), bij aankomst getest en moeten dan in quarantaine op hun hotelkamer. Via de app zien ze dan zo’n zes uur later of ze positief of negatief zijn.
De organisatie in het Midden-Oosten kwam eerder ook al met het aanbod dat alle coureurs, teamleden en media gevaccineerd kunnen worden in Bahrein. De Formule 1-leiding sloeg dat al beleefd af, de verwachting is dat alle teams dat voorbeeld zullen volgen.