Re: F1 en andere autosporten
Geplaatst: di mar 01, 2022 9:51 pm
Lees dat Mazepin wel mag racen komend F1 seizoen, onder de vlag van de FIA. Lekkere boycot!
Ze mogen niet onder de Russische vlag hun sport uitoefenen. Op zich een eerlijke oplossing en ‘dwingt’ sporters ook om een keuze te maken.Frank schreef:Inderdaad. Om de een of andere reden (financieel?) blijven er altijd bonden die een volledige uitsluiting niet aan gaan.
Hetzelfde geldt voor tennis, geloof niet dat Medvedev (bijvoorbeeld) ergens geweigerd wordt. En zo zullen er wel meer sporten zijn.
Binnenkort Andretti Racing? Die lonkt al een paar jaar naar het team. En dan een Amerikaanse rijder op plek Mazepin. Inderdaad zullen ze niet rouwig zijn dat die weg is.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Was gezien zijn “resultaten” misschien wel een blessing in disguise voor Haas. Al zijn ze ook een sponsor kwijt nu.
Haha, kun je uittellen hoe oud ik ben.
De T.Wereldkampioen focust zich met Red Bull op eigen plannen
Mercedes krijgt Max Verstappen niet gek: ’Geen zorgen’
author avatar
Door LARS VAN SOEST
Updated 1 uur geleden
3 uur geleden
in AUTOSPORT
BAHREIN - Hoewel Max Verstappen tijdens de eerste testdag niet de baan op hoefde, kende de wereldkampioen toch een behoorlijk drukke dag. Nadat hij zich woensdag al op het Bahrain International Circuit meldde, onder meer om een statement tegen de oorlog in Oekraïne te maken, was hij nu van de partij voor diverse besprekingen en mediaverplichtingen. De revolutionaire nieuwe Mercedes bezorgt de altijd nuchtere Nederlander geenszins kopzorgen. „Ik heb het vorig jaar al zo vaak gezegd: we kunnen alleen op onszelf focussen.”
Na de lunch schoof Verstappen aan voor een persconferentie. Dat deed de de 24-jarige Red Bull-coureur als aanvoerder van een nieuwe generatie Formule 1-coureurs. Zittend in het midden, met pal naast hem George Russell (Mercedes, 24) en Yuki Tsunoda (AlphaTauri, 21). Aan de zijkanten namen Nicolas Latifi (Williams, 26) en Guanyu Zhou (Alfa Romeo, 22) plaats.
Natuurlijk werd Verstappen direct gevraagd naar de flink vernieuwde en bovenal versmalde bolide van Mercedes, de grote concurrent. Wat volgde was een antwoord zoals we dat kennen van de afgelopen seizoenen. „Ik maak me geen zorgen”, counterde Verstappen, die zich vooral op de ontwikkeling van de eigen auto wil richten. „We hebben zelf nog zo veel leren.”
Irrelevant
Tijden zijn mede daarom ook totaal irrelevant deze week. „Het draait om rondjes rijden, zoveel mogelijk rondjes rijden. Het is belangrijk om te controleren of alle onderdelen betrouwbaar zijn, om dingen te proberen en de auto beter te leren begrijpen. Zodat we overal waar we dit seizoen rijden straks weten welke kant we op moeten qua set-up en dergelijke.”
"Wat dat betreft is het allemaal geen rocket science"
Dat zijn teamgenoot Sergio Pérez in de ochtendsessies niet verder kwam dan een vierde tijd, zei Verstappen dan ook weinig. De Mexicaan moest Charles Leclerc (Ferrari), Alexander Albon (Williams) en Sebastian Vettel (Aston Martin) voor zich dulden, maar hield Lewis Hamilton wel achter zich. „Je kunt hier rijden met banden die je tijdens een raceweekend niet mag gebruiken. En met minder benzine ga je sneller door een bocht en kun je eerder op het gas. Wat dat betreft is het allemaal geen rocket science en kan een team gemakkelijk sneller lijken dan het is.”
Contract
Verstappen ging ook nog even kort in op zijn nieuwe contract, waardoor hij nu tot en met 2028 vastligt bij Red Bull. „Ik ben blij dat ik mijn handtekening heb gezet. Ik zit nu al een paar jaar bij dit team en voel me hier thuis. Natuurlijk is het belangrijk om succes te hebben, maar het gaat er ook om dat je een goede tijd met elkaar hebt en plezier maakt terwijl je samen de wereld over reist. Dat is bij Red Bull het geval en waarom zou ik dan iets anders willen? Voor mij was dit een logisch besluit.”
Onzekerheden
Dat er nog onzekerheid heerst over de koers die Red Bull na 2026 gaat varen op motorisch gebied, zegt Verstappen weinig. „Toen ik mijn vorige contract tekende waren er ook een aantal onzekerheden, maar ik vertrouw op het team. Ze hebben laten zien dat ze goed met dit soort zaken om kunnen gaan.”
Voorlopig is het interessant om te zien hoe Red Bull omgaat met de nieuwe regels en of het net als vorig jaar erin slaagt om een wereldtitelwaardige bolide te bouwen. Waar Mercedes donderdag op de proppen kwam met een fikse vernieuwde auto, krijgt Verstappen vrijdag de beschikking over een wagen die ten opzichte van de tests in Barcelona van diverse updates is voorzien. Volgens ontwerper Adrian Newey zijn het aanpassingen die met het blote oog zijn waar te nemen. Het betreffen mogelijk dus ingrijpende veranderingen. Verstappen hield zelf zijn kaken stijf op elkaar, op een vraag over een mogelijk nieuw pakket, al verraadde zijn grote glimlach veel. „Misschien…”
Dit is juist het moment om heel kritisch te zijn. Nieuwe regels, nieuwe auto's, wie daar de beste oplossing voor heeft kan een heel jaar - of misschien wel jaren - domineren. D'r gaat heel veel geld in om. En gezien de consequenties van de smalle pods die Mercedes nu heeft voor de luchttoevoer naar de motor - en dus mogelijk ook de vormgeving van die motor - is het ook niet iets dat je als ander team even snel kleit en ook op je auto's plaatst. Overigens begreep ik dat de commotie deels gaat over de achteruitkijkspiegel-vleugels, waardoor dat element op een heel functionele manier mee gaat doen in de regulatie van de lucht in plaats van als 'obstakel' uit te steken. Dàt lijkt me wel makkelijker kopieerbaar.
De streamingdienst F1 TV Pro heeft aan abonnees laten weten dat ze vanaf juni ook Nederlands commentaar bij races kunnen verwachten.
Voor veel liefhebbers van de Formule 1 is het een lastige keuze. Het nieuwe seizoen begint volgend weekend al, maar hoe ga je het seizoen van 2022 precies volgen? Kies je voor Viaplay? Of neem je een abonnement op F1 TV Pro? En hoe zit het met Nederlands commentaar?
Nederlands commentaar vanaf juni bij F1 TV Pro
Bij Viaplay heb je sowieso Nederlands commentaar. Geen Olav Mol, maar het duo Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk zullen het commentaar gaan verzorgen. Bij F1 TV Pro kun je zelf het commentaar kiezen. Waar je vorig seizoen gewoon het commentaar van Ziggo kon kiezen, daar is dat bij de start van het nieuwe seizoen niet het geval en moet je dus het Engelse of Duitse commentaar kiezen. Dat gaat echter wel veranderen. Ook F1 TV Pro heeft aangekondigd dat het met Nederlands commentaar zal komen, maar dit gaat nog even duren. Vanaf juni 2022 kun je ook op de streamingdienst van de Formule 1 luisteren naar Nederlandse stemmen tijdens de races.
Hoe dat precies uit zal pakken is onduidelijk. Neemt F1 TV Pro het commentaar van Viaplay over? Of gaat het in zee met Olav Mol? Daar moeten we nog even op wachten. F1 TV Pro heeft een e-mail gestuurd naar abonnees met het nieuws over de (voor nu nog onbekende) Nederlandse stemmen vanaf juni, zo bericht website Tweakers.